Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Rem klauwen die gaan rotten heb ik ook gehad bij mijn ex 328ci, advies van de monteur, niet zo vaak die autowassen :T
Was overigens nog prima gangbaar te maken, ik wist het wel, een F31 328i dus !!

+1, Bofmans, mooie f31 328i. Maar ik denk niet dat ik lang genog leef om Kristian een bmw te zien kopen. En ik ben van plan om nog 70 jaar te leven.

Vergeleken met jullie wel ja :) Natuurlijk is een dikke BMW heel erg mooi, zeker voor een autoliefhebber als ik maar ik ben best blij met mijn wagenpark. Saai en 13 in een dozijn zijn ze niet.

En wie weet ruil ik de Mazda nog eens in voor een mooie Estorilblauwe F31 met M-pakket. Ze worden inmiddels iets bereikbaarder voor de gewone man. Zeer kleine kans dat het dan een 328i zal worden. Dan ga ik boekhouder als ik ben, liever voor een jongere 320 met minder km's.

Afgelopen dagen weer voor het eerst gekampeerd. Stonden een paar dagen in Friesland op een leuke camping in de buurt van Buitenpost. Goed bevallen en de Mazda deed het prima. Ondanks de stevige wind een mooie stabiele combinatie.
20170521_154007.jpg

Vandaag nog even naar Lauwersoog geweest en daar stond ongeveer mijn droomauto. Onbereikbaar, zeker in deze speciale 50 Jahre Edition. Stond 4 jaar geleden op de IAA in Frankfurt en gezien de beperkte oplage wel een zeldzaamheid deze retro-Elfer.
Nog eentje zonder Turbo dus met het mooiste geluid.
20170521_121811.jpg

Mooie combinatie. Ga je met hemelvaartsweekend ook nog op pad met de caravan?

Zo'n 50 jaar editie is inderdaad heerlijk om te zien. Had deze ook de kenmerkende 'karomuster' bekleding?

Prachtig combi Kristiaan (tu)
Idd alles behalve saai dat wagenpark van je, ben een groot fan van de Mazda 6.

Ja zo'n 50 jahre edition is ook een van mijn droom 911's, alleen dat opendak hadden ze wat sierlijker moeten wegwerken, gewoon als een schuifkantel laten verdwijnen in het dak, dan maar iets kleiner.

Maar een sport classic zou ik dan liever hebben.
2012 Stuttgart Porsche museum

Dank jullie, ben er ook heel tevreden mee. Ondanks dat ik als autoliefhebber altijd kijk naar nog mooier en beter besef ik me ook dat ik niet mag klagen. En ik was toen ik begon met autorijden ook net zo trots op mijn 5e hands Kadett E met dorpelventilatie als met de huidige Mazda.

De 911 had inderdaad de ruitjes bekleding. Gezien een subtiel stickertje was de eigenaar een piloot. Die Sport Classic is ook geweldig, al vind ik de scherpere en smallere achterlichten van de 991 wat fraaier weer.

De combi ziet er hier nagenoeg hetzelfde uit Kristian. Alleen vanaf donderdag pas een foto op het grasveld mogelijk want Hemelvaart en Pinksteren staat hier op het programma.

Hoe verhoudt de lengte zich van auto en caravan? Op de foto ogen ze redelijk gelijk. Dat draagt ook mooi bij aan een stabiele combinatie. (tu)

@BRG
Geldt voor mijn combinatie ook :}

Ja, maar de caravan blijft en staat ook op zilver staal ;). Maar eens, even afwachten wat de volgende wordt en daar dus passend lm bij vinden ;).
Overigens, vandaag eens bellen voor een luxe kentekenplaat... *details*

Ha, details, een luxe kentekenplaat. @Kristian maakte mij erop attent dat mijn "nieuwe" Focus titanium ook voorzien is van kentekenplaten met opgelegde letters. Was mij tijdens en na de aankoop nog niet eens opgevallen. En daarom past de Focus ook goed bij onze Hobby 380TB want die heeft ook een luxe kentekenplaat.

Even met de middagwandeling de automaterialenhandel binnengelopen. Morgen kentekencard, rijbewijs én de oude plaat mee en met tien minuten is de luxe dan klaar. Twee tientjes, maar het staat veel beter. :T En natuurlijk een reclameloze houder zonder brede rand onderaan.

Twee titaniumkleurige wieldoppen gaan er denk ik nog wel op komen maar een luxe kentekenplaat vind ik voor de sleurhut niet echt nodig. Heb liever mooie 100mm sierstukken voor de uitlaten op de Mazda als ik dan toch geld moet uitgeven.
Voor de caravan graag nog een reservewielhouder voor eronder. Scheelt ruimte in de dieselbak en betere gewichtsverdeling.
Vandaag de caravan voor onderhoudsbeurt weggebracht, morgen weer ophalen.
Moet alleen de Mazda nog zijn onderhoudsbeurt hebben en dan is alles weer bij. Misschien dat ik dat ook wel bij monteur in de straat laat doen. Beurten zijn bij Mazda peperduur en garantie zit er toch niet meer op.

Vanmorgen een nieuwe plaat besteld. € 20,75 inclusief een reclameloos frame. Daar heb je geen sierstukken voor. Maar eens, het is maar gekkigheid. Ik denk dat het de wederhelft niet eens gaat opvallen de komende tijd mits ik de nieuwe plaat er vanmiddag/vanavond onopvallend er op kan klikken.
Reservewielhouder is nog wel een goede. In de disselbak neemt het wiel aardig wat ruimte in inderdaad. En ik zit nog over een airco-dakunit na te denken. Kosten en vooral het extra gewicht, wat ook nog eens hoog zit, houden me nog wel wat tegen. Kamperen moet ook een beetje afzien blijven ;)

adinsx zei:
Kamperen moet ook een beetje afzien blijven ;)

Inderdaad. Ik kampeer met mijn ouders al bijna mijn hele leven, maar als je ziet wat mensen soms meenemen... op zo'n moment denk ik dat ze beter een hotel, resort of vakantiepark hadden kunnen boeken... 8-)

adinsx zei:
Kamperen moet ook een beetje afzien blijven ;)

Hemelvaart is druk. Ik heb dus een plek zonder stroom.8-)
Afzien!
B)

Ik heb eindelijk wieldoppen gevonden met exact hetzelfde design als de velgen van mijn Octavia. Echter, alleen nog per 4 en in Amerika kunnen vinden.
Pilot Spyder Black/Silver.
Maar met een beetje zoeken is het dus mogelijk je design te matchen. Ik heb de originele stalen velgen zwart ge-plasti-dipped. Voor het betere effect.

Ik zie trouwens op de camping steeds vaker caravans met kentekenplaten met opgelegde letters. Het begint een trent te worden.B)

Daarom hebben wij een compacte caravan genomen zonder vast bed. Past mooi op de oprit met de auto erachter en geen mover nodig.
Het moet wel een beetje afzien blijven inderdaad. Airco is in Kroatie/Italie etc. wel handig maar is en gaat me te ver.

Weer een kleine aanpassing aan de Mazda binnenkort. Heb een bestuurdersstoel van een rechtsgestuurde 6 gekocht. Die vervangt mijn passagiersstoel zodat ik ook een in hoogte verstelbare stoel heb voor de passagier. Standaard stoel staat erg hoog waardoor ik niet lekker kan zitten en tegen de hemelbekleding schuur. Had nog een achterklep liggen en die kan ik ruilen tegen de stoel. Heb nog een nieuwe set bekleding liggen dus als de stof iets minder zou zijn is dat ook snel opgelost.

Dacht ik ook.
Zitten airbags in maar ik verwacht dat dat geen problemen oplevert. Stoel zit in de originele en mijn auto aan dezelfde kant. Ik ga er vanuit dat het plug-and-play is. Wel eerst even de accu loskoppelen voordat ik de boel demonteer.

Stoel is binnen maar wordt een flinke uitdaging. Stoelverwarming ontbreekt en overbouwen is een risico aangezien ik dan ook de originele stoel moet demonteren. Dat doe ik liever niet. Een nieuw matje bestellen kost me bij Mazda 500 euro. Doei....
Eens informeren of een universeel matje ook aangesloten kan worden.

Tijd voor het echte detail-werk heb ik helaas steeds minder maar gisteravond toch nog even een grondige wasbeurt met een laagje Fuzzo wax op de voorkant zodat de vliegen wat minder hechten. Binnenkort eens een dag vrij nemen voor een rondje polijsten.

20170603_220525-01.jpg

Komend weekend de Swift maar eens op Marktplaats zetten. Bedoeling is nu toch om een Swift Sport aan te schaffen. Waarschijnlijk probeer ik er eentje geschikt uit Duitsland te importeren. De imports in Nederland zijn heel vaak schadeauto's. Probleem is dat de auto een G label heeft. De BPM die nog betaald moet worden is erg hoog. Ik beperk me daarom maar tot eentje uit 2012, dan is het nog te doen.

Ook nog wel gekeken naar een Clio of Fiesta van een jaar of 3 a 4 oud maar ik denk toch dat een Swift Sport wat meer rijplezier biedt. Een Fiesta met Ecoboost 140pk of een ST met 182 pk is wel heel prijzig nog en bij de Clio is het met name de 90TCE en die is me net wat te traag.

Ja ongelooflijk he. Maar heel spannend is het allemaal natuurlijk niet. Van een degelijke Japanner naar een iets sportiever exemplaar. De stap naar een BMW E46 Coupe of een Alfa MiTo QV is me toch te groot.

Ik zal op Mobile.de een heel leuke Fiesta 1.0 Ecoboost 125pk staan. Weinig km, lekker kleurtje, net onder de 10k. BPM was ook ruim onder de 1000e. En technisch gelijk aan de 140pk versie.
edit: op mn mobiel gevonden, adv nummer 247166819

https://www.mobile.de/es/Veh%C3%ADculo/Ford-Fiesta-1.0-EcoBoost-Start-Stop-Titanium/vhc:car,pgn:8,pgs:50,srt:date,sro:desc,mlx:150000,dmg:false,abs:true,esp:true,crl:true/pg:vipcar/247166819.html

Staat in Spanje Barri, en van zo'n kale uitvoering zou ik echt niet bij worden.
Je moet wel de sport of ST line hebben voor het mooie bumper pakket, anders is het maar een vrij saai wagentje.

Inderdaad, zo'n st line pakket maakt de auto echt stukken fraaier! Als je voor de swift sport gaat ben ik erg benieuwd naar je ervaringen, schijnt een absolute aanrader te zijn!

Barri zei:
Staat wel in Duitsland hoor. Geen ST line maar daarom ook niet duur. Ik vind 'm wel mooi.

Ah sorry je hebt gelijk (tu)

Nee vind het maar een saaie auto zo, moet echt een st line zijn of een Red edition.

Zo in het rood vind ik deze wel tof. En waar vind je zo'n volle en nieuwe auto voor zo weinig geld? Een ST Line is nieuwer en kost zo 6k meer voor een vergelijkbaar exemplaar.
Hier een linkje vanaf m'n mobiel, uit de Mobile.de app: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=247166819>
Maar 44k op de teller! (tu)

De red edition is er al wat langer Barri, eigenlijk precies hetzelfde als de ST line.
140pk 1.0 ecoboost, ik zou met niet alleen blindstaren op bouwjaar en kmstand, de auto moet ook een beetje leuk zijn toch.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=243748088&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=9000&makeModelVariant1.modelDescription=red+edition&makeModelVariant1.modelId=19&pageNumber=1&scopeId=C&fnai=prev

Een duizendje of 12 vind ik eigenlijk wel mooi genoeg om uit te geven (incl. inruil). Zo'n Red Edition is dan net wat te duur en een gewone vind ik niet leuk genoeg. Was juist de bedoeling om iets leukers te kopen. Die rode van Barri moet wel heel erg gepimpt worden om hem echt leuk te maken.
Dashboard van de Fiesta is niet heel erg mooi nee, maar daar kan ik mee leven.

Wel leuk dat jullie nog even meedenken hoor. Die 208 GTI is zeker een gaaf karretje echter de THP-motor vind ik wel een te groot risico.

Zoiets zat ik zelf aan te denken. Komt nog een duizend euro BPM bij met dank aan het G-label.

Swift Sport 2012

Enige nadeel is dat het een 3-deurs is, niet ideaal met kleine kinderen natuurlijk. Echter een 5-deurs gaat zo richting de 15 mille en dat is echt niet de bedoeling. Ken wel mensen die een Mini als 2e auto hebben en de kids er mee vervoeren en dat gaat ook wel.

Interieur van de Swift kan ik ook niet zo wild van worden, kwa rijden zal het vast zeer goed zijn, maar zo'n 208GTI toch echt wel even heel iets anders.
Volgens mij is die thp 200 nog zo slecht niet, ik zou het wel weten, die 208 is toch wel even de overtreffende trap.

Bofkont zei:
Interieur van de Swift kan ik ook niet zo wild van worden, kwa rijden zal het vast zeer goed zijn, maar zo'n 208GTI toch echt wel even heel iets anders.
Volgens mij is die thp 200 nog zo slecht niet, ik zou het wel weten, die 208 is toch wel even de overtreffende trap.

qua prestaties is de swift sport ook niet echt bijzonder, iedere andere hot hatch zat destijds rond de 200pk.

Die 208 gti uit 2014 kost echt echt geen drol, in vergelijking met het aanbod 208 gti's in Duitsland, dat heeft natuurlijk een reden... Ik zou gewoon voor de swift sport gaan, verstandige en leuke wagen, al is zo'n 208 gti echt fantastisch.

Damian,

Heb je gelijk in, vind hem ook vrij goedkoop, zou ook zeker niet voor deze gaan, maar in het algemeen is de 208 GTI vrij rap betaalbaar aan het worden in DLD, voor 2/3 k meer koop je daar wel iets betrouwbaars.

Bofkont zei:
Damian,

Heb je gelijk in, vind hem ook vrij goedkoop, zou ook zeker niet voor deze gaan, maar in het algemeen is de 208 GTI vrij rap betaalbaar aan het worden in DLD, voor 2/3 k meer koop je daar wel iets betrouwbaars.

Absoluut, incl bpm heb je er al een voor 18K op de oprit, 3 jaar oud en 40-60K km!! Zelfs een minder luxe originele nederlander heb je al voor dat geld, het zet me toch weer aan het denken.... Ondanks dat dit het topic van kristian is natuurlijk(:P)

Hoeveelheid pk's zegt niet alles over het rijplezier. Wat ik overal lees is dat de Swift Sport een van de leukste hot hatches is om te rijden. De atmosferische motor moet je echt uitknijpen en het weggedrag is heel leuk. 136pk schijnt ruim voldoende te zijn om heel veel lol te kunnen beleven. En het blijft ook gewoon allemaal heel. Een turbomotor met 200pk hoeft wat mij betreft niet leuker te zijn.
18k neertellen vind ik voor een 2e auto echt teveel. Wil ook t.z.t. weleens wat anders voor de Mazda nog. Moet wel leuk blijven.

Kristian zei:
Hoeveelheid pk's zegt niet alles over het rijplezier. Wat ik overal lees is dat de Swift Sport een van de leukste hot hatches is om te rijden. De atmosferische motor moet je echt uitknijpen en het weggedrag is heel leuk. 136pk schijnt ruim voldoende te zijn om heel veel lol te kunnen beleven. En het blijft ook gewoon allemaal heel. Een turbomotor met 200pk hoeft wat mij betreft niet leuker te zijn.
18k neertellen vind ik voor een 2e auto echt teveel. Wil ook t.z.t. weleens wat anders voor de Mazda nog. Moet wel leuk blijven.

Precies, staat te boek als laatste 'pure' hothatch. En zeker als 2e auto is het gewoon top, en een flinke upgrade vanuit de huidige swift natuurlijk.

klopt Kristiaan,

200 is tegenwoordig niet bijzonder veel meer, maar voldoende om lol te hebben :T

Nee natuurlijk heb je gelijk zo'n swift sport is meer dan voldoende, en zeker ook de verstandigste keus.
Maar er is zoveel leuks te koop.

Volgens mij staat een 208 GTi nou ook niet bekend om zijn slechte weggedrag. Sterker nog, dat is zo ongeveer de beste hothatch naar horen zeggen. De Swift Sport trekt mij niet zo. Het interieur is wel erg plastic en een motor uitpersen is erg leuk, maar als je dan maar 130PK ervoor terug krijgt... Nee, dat zou mij niet boeien. Dat deden de oude Fiat Punto HGT's ook al.

Terug
Bovenaan