Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Het is natuurlijk niet voor niets de je op de Nordschleife Swiftjes Sport kunt huren om een rondje mee te maken.
Ik weet bovendien zelf hoeveel lol je met een Swift 1.2 met Eibach veren en 17 inch wielen kunt hebben echter mis ik gewoon wat vermogen nu.

Een MiTo QV met 170pk is een stuk sneller maar schijnt qua beleving toch wat tegen te vallen. Op de filmpjes die ik heb bekenen vind ik het motorgeluid ook wat tegenvallen. Zo'n turbo trekt geweldig maar echt inspirerend wordt het niet zo snel. Als ik echt geld zat had kwam er ook gewoon een Honda S2000. Die is ook niet bloedsnel en bij lage toeren gebeurt er zelfs bar weinig, maar er zijn weinig auto's waarmee je zoveel plezier kunt hebben.

maxresdefault.jpg

Mito QV test

Geluid is bij de meeste nieuwe Alfa's een probleem. Daardoor blijft de beleving soms wat achter. Echter, na een andere einddemper of tussendemper komt er juist een fantastisch geluid tevoorschijn. Vaak veel beter dan bij andere merken: https://youtu.be/go17hJfPIA8

Zo'n Mito heb ik wel eens gereden. Zijn vrij sportief (harder in vergelijk met een Giulietta). Die ik reed had ook een set Eibachs eronder. Maar ik snap de voorkeur voor een Swift wel. Zou niet aan mij besteed zijn, maar een echte werkersauto.

Eigenlijk begrijp ik je ook wel, de honger naar steeds meer vermogen is ook onzin.
Zelf ben ik altijd nog steeds hevig gecharmeerd van een CR-Z, rijdt bijzonder leuk ondanks zijn magere 130pk.

Ik zou lekker voor een Swift Sport zoeken. Je hebt ook nog wat Ibiza's als FR te koop staan voor die prijs maar zal niet zo heel spannend rijden. Klasse hoger maar qua formaat is of oogt ie kleiner dan veel concurrenten; BMW 118i. Hoop rijplezier en ook nog eens luxe

0-MOR-895244587.jpg

0-MOR-895244589.jpg

Zo'n 1-serie is inderdaad ook een ontzettend leuke auto. Zou ik heel blij van kunnen worden. Wat me tegen houdt is het wat hogere gewicht van een auto uit dit segment en dat de distributieketting regelmatig stuk gaat. Maar met een goede BMW-monteur in de straat is dat niet onoverkomelijk.
Ibiza vind ik niet zo leuk en staan al zat hier in de straat.

Wel een enorm verschil in BPM een Fiesta 125pk of een Swift Sport. Voor een Swift uit 2012 betaal je nog een dikke 1000 euro terwijl voor een veel nieuwere Fiesta veel minder BPM betaald hoeft te worden. Schat ze qua rijkwaliteiten wel in als redelijk vergelijkbaar. Ander motorkarakter maar allebei een toponderstel. Maar een Fiesta moet toch echt wel een Sport met 17 inch of een ST-line zijn....

Het blijft lastig, maar juist de zoektocht naar iets anders is ook leuk vind ik. Veel animo op MP gehad voor de huidige swift?

Moet nog steeds tijd vinden om de Swift even op de foto te zetten. Weekend wegens tijdgebrek niet aan toegekomen. Deze week maar even tijd voor maken. Heb nog contact gehad over een grijze 5 deuren Sport op MP maar die wordt met inruil wat te duur. Was wel een mooie overigens.

Heb inmiddels een mooie Swift op het oog. Staat in de buurt en is een origineel Nederlands exemplaar met niet teveel km's. Als ie werkelijk zo netjes is als beweerd en we komen er met de inruil uit dan kon dit hem weleens gaan worden. Al even gebeld met garage waar hij te koop staat en de voortekenen lijken goed. Enige nadeel zijn de 3-deuren, maar dat maakt de rest van de auto wel goed. En ook nog in de goede kleur.
Nog nooit gereden in een Sport maar hij schijnt redelijk geniaal te rijden.

Het ligt er aan wat je er van verwacht :T
Een vriend kocht een nieuwe Swift (ergens in 2009-2010) en kreeg voor de leuk een dag een Sport mee. Even over mijn 'testdijk' gejaagd, maar ik vond het onderstel goed maar niet heel geniaal. Schuift wat makkelijk over de voorbanden weg en best wel wat beweging in de koets.
Iets ervoor dezelfde route met een Twingo RS Cup gedaan, en dat ging toch beter. Enige wat nog verschil kan maken zijn de banden wat betreft dat schuiven.
Aan de andere kant, wanneer rij je tegen de limiet? Het is zeker een sportief, lekker ogend karretje waar je veel lol van kan hebben (tu).

PS: kleur is blauw?

Ja ook een blauwe. Ik verwacht gewoon een leuk sturende auto. En aangezien onze 1.2 al leuk is om mee te rijden, zal de Sport me vast niet teleurstellen. Alles in perspectief natuurlijk, het is geen Clio RS of Fiesta ST natuurlijk.
Hoeveelheid pk's vind ik niet zo belangrijk. Op een bochtig weggetje in het buitengebied is +200pk helemaal niet nodig.

Wat ik ook fijn vind is de extra luxe aan boord. Xenon verlichting i.p.v. de H4 waxinelichtjes, climate control, cruise control, PDC, sportstoelen, axiaal verstelbaar stuur, keyless entry, start knop etc.

Vandaag ga ik kijken dus ik ben benieuwd of het wat wordt. Auto staat op nieuwe banden en heeft net een beurt gehad bij de Suzuki dealer.

Dat klinkt als een hele mooie én complete Sport Kristian. Succes! En het blauw is dé kleur voor de Swift Sport. Heerlijke poetskleur ook ;)

Edit: Snel gevonden natuurlijk de betreffende Swift. Ziet er heerlijk uit. Alleen die gekke ledstrip even verwijderen onder de koplamp (of was dat origineel?)
suzuki-swift-1-6-sport-136-pk-climate-lmv-cruise-pdc-nl-auto-1e-eig-24053336-7.jpg

Erg leuke auto, zal ook met 125 pk vast en zeker fijn rijden. Ik zit zelf ook wel eens naar een Swift Sport te lijken, maar ik vind ze nog vrij aan de prijs.

Sterke motoren maken kunnen ze wel bij Suzuki!B) Al heeft een tweewielige cabrio van het merk mijn lichte voorkeur.

Weer terug en het lijkt heel goed. Erg nette auto met 4 splinternieuwe Continental banden en net een onderhoudsbeurt gehad. Volledig dealeronderhouden. Velgen hebben beetje stoeprandschade en een heel klein deukje in de motorkap maar dat is het ook wel.
Toe te leggen bedrag is ook redelijk. Vanavond maar even beslissing nemen dus.

Rijdt ook heel goed. Sportief maar zeker niet stug of keihard geveerd dus veel beter als met de verlagingsveren van mijn 1.2. Stuurt ook heel direct en sportief en de motor hangt heerlijk aan het gas en sleurt er goed aan. Echt een auto die je uitdaagt om lekker mee te spelen.

Nog wel even de zwarte wielen omzetten eigenlijk...

Maar mooi dat ie beviel. Zo'n atmosferisch opgepept blokje is inderdaad echt genieten qua gasrespons en het in toeren willen klimmen.
Succes met de knoop doorhakken ;)

Zwarte wielen passen niet want zijn 4x100 en de Sport heeft 5x100. Verder zijn dit speciale lichtgewicht velgen die Suzuki heeft gebruikt en vind ik een originele Sport het mooist. Misschien in toekomst antraciet laten poedercoaten/spuiten....

De 1600 motor maakt er echt een heel leuk karretje van. Boordcomputer stond op gem. verbruik van 5,6 l/100 km dus de vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk niet afgetrapt....

Ik blijf blauw toch de mooiste kleur vinden op een Swift. En verder gelukkig wel de nodige afwijkende details.
Maar het is wel voornamelijk weer hetzelfde. Rijbeleving is wel echt anders.

Kristian zei:
Zwarte wielen passen niet want zijn 4x100 en de Sport heeft 5x100. Verder zijn dit speciale lichtgewicht velgen die Suzuki heeft gebruikt en vind ik een originele Sport het mooist. Misschien in toekomst antraciet laten poedercoaten/spuiten....

De 1600 motor maakt er echt een heel leuk karretje van. Boordcomputer stond op gem. verbruik van 5,6 l/100 km dus de vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk niet afgetrapt....

In het onderhoudsvrije niet even de naam van de eigenaar gezocht? Een belletje kan nooit kwaad indien je gegevens hebt. (Tu)

Nou, het grappige is dat ik er van de week achter kwam dat de vorige eigenaar de auto eerst op Marktplaats heeft gehad. Toen heb ik contact gehad met hem en de nodige info ontvangen. Uiteindelijk heeft ie hem toch ingeruild.

Oh... Dus je had toen al interesse in de auto, alleen nu kun je hem kopen bij een bedrijf inclusief garantie? Doen dus :}

Inderdaad. Toen zat ik ook nog met mijn eigen auto die ik niet zo snel kon verkopen natuurlijk. Dit is dus veel handiger zo.
Die 6 maanden BOVAG-garantie maakt me niet heel veel uit hoor. Zo'n Swift gaat eigenlijk nooit iets aan stuk.
Straks eens bellen met de garage.

Wat vindt je vrouw er eigenlijk van? B)
Gaat toch van 5-deurs naar 3-deurs. Dat zou mijn vriendin bijvoorbeeld irritanter vinden dan dat ze meer vermogen en een strakkere wegligging krijgt.

Die vindt dat inderdaad wel een behoorlijk nadeel.....
Zeker met twee kleine kinderen is 5 deuren handiger natuurlijk. Dat is de afweging natuurlijk.
Zie in de buurt wel gezinnen met een Mini als 2e auto dus echt onoverkomelijk is het ook niet denk ik.

Behoud de swift en stop het bedrag in een opvolger voor de 6? Weet niet of er ook kinderen dagelijks in zitten, buiten het gebruiksgemak zijn 5 deuren ook veiliger dan 3 deuren gezien je na een ongeval altijd snel eruit kunt stappen mocht dat nodig zijn.

Kristian zei:

Why?
Als ik ze beide naast mekaar zie staan, vind ik de jouwe mooier.
Voor de kinderen lever je de beide achterdeuren in.
En het blijft een tweede auto, de extra-power heb je eigenlijk nergens voor nodig!

Word wakker!!!
En realiseer jezelf dat de huidige Swift voor je gezin vandaag de perfecte tweede wagen is!!!

Haha, nou ben ik eens degene die alle praktische overwegingen op zij zet en iets wil kopen wat ik leuk vindt en dan gaan jullie me toch proberen wat rationeler te laten nadenken.

Extra power is inderdaad dikke onzin, net als alle extra luxe die de Sport heeft. Maar het is wel heel leuk!

Oh, ik hoef ook niet met een driedeurs aan te komen bij de wederhelft hoor. Praktisch is het tenslotte niet met twee kleine kids. (Volgens mij ongeveer dezelfde leeftijd als bij jou? 1 en 3 jaar?).
Opper af en toe wel eens het idee om de IV Estate van haar in te ruilen op een IV RS. Wel gewoon vijf deuren, maar meer vermogen, automaat (vind ze fijn en wens voor mijn volgende auto), en ik een speeltje.
Enige is dat het rationeel geen goede keuze is. Het is en blijft een tweede auto, die slechts 5.000 km rijdt. En zo'n RS is nog altijd prijzig.

Ik ga met jou mee Kristian, lekker een speeltje voor erbij. Vrouwlief kan met de 6 op pad. Toch? :T

Ik zou nooit 3-deurs nemen met kinderen. Je zegt zelf dat het een nadeel is. Waarom zou je hier genoegen mee nemen? Zoek gewoon een mooie 5-deurs?

Praktisch, praktisch, praktisch... Allemachtig, ik mag dat Hollandse geneuzel echt niet horen! Je leeft maar 1 keer, moet dat alles praktisch en rationeel zijn?
Gewoon doen wat je leuk vindt! Als Nederlanders nou eens wat vaker emotie als aankoopoverweging meenamen, zag het Nederlandse wagenpark er een stuk leuker uit. Als die Swift Sport een glimlach oplevert, is het toch al voldoende? Die kinderen krijg je echt wel achterin.

Kids kunnen lopen toch? Het is even lastig met de gordel dichtklikken, maar ook dat lukt vast. Dus tja, gewoon doen. En hij kan altijd over een jaar weer de deur uit voor wat praktischer.

Nou laat ik het zo zeggen, ik twijfelde eigenlijk niet meer..... Nu dus wel.

Ik was zelf al zover dat ik had besloten om hem te kopen. Dochter van 6 stapt zo achterin en zoontje van 1,5 wordt op den duur ook alleen maar makkelijker. Plus de 6 is voor het praktische. Mijn vrouw neemt nu de Swift vaak mee voor de boodschappen en dan is de 5-deurs net wat handiger. Maar in de meeste gevallen wordt ie voor woon-werk gebruikt door een van ons beiden en zitten we er alleen in.

Plus, onze Swift heeft nu bijna een ton op de teller en brengt nu nog een mooie prijs op. Heel weinig afschrijving gehad afgelopen 3,5 jaar. En de Sport staat echt voor een scherpe prijs (onder koerslijst) te koop en is in topstaat. Toe te leggen bedrag is interessant zeker omdat het een auto is die veel duurder was, 40k minder km's heeft gelopen.

En natuurlijk de huidige Swift is een ideale auto maar ik mis gewoon een fun-auto. Een 3e auto erbij vind ik te onhandig en een cabrio als 2e auto wordt hem ook niet. Al heel vaak naar gekeken.
Mocht de 3-deurs toch niet handig zijn dan is het verlies vast niet te groot want waardevast en goedkoop aangeschaft en dan heb ik wel de ervaring gehad. Kan ik t.z.t. altijd nog gaan voor een Yaris Verso.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Praktisch, praktisch, praktisch... Allemachtig, ik mag dat Hollandse geneuzel echt niet horen! Je leeft maar 1 keer, moet dat alles praktisch en rationeel zijn?
Gewoon doen wat je leuk vindt! Als Nederlanders nou eens wat vaker emotie als aankoopoverweging meenamen, zag het Nederlandse wagenpark er een stuk leuker uit. Als die Swift Sport een glimlach oplevert, is het toch al voldoende? Die kinderen krijg je echt wel achterin.

Tsja, maar je hebt ook Siwft Sport's met 5 deuren. Dat is net zo leuk, maar dan praktischer.

Ik zou lekker doorzoeken naar een 5-deurs.

Gewoon doen Kristian. Herinner je mijn zoektocht nog naar een vijfdeurs Mégane RS, of vijfdeurs GT op wens van de wederhelft?
Zij was uiteindelijk het eerste verkocht toen we bij de R26 waren. En beide hebben we nog best wel spijt dat de auto weg moest.
Maar ik zou nog meer spijt hebben wellicht als ik de ervaring niet had gehad.

Tegeltjeswijsheid: Je kunt beter spijt hebben van iets dat je hebt gedaan, dan van iets wat je niet hebt gedaan. ;)

Mocht de 3-deurs toch niet handig zijn dan is het verlies vast niet te groot want waardevast en goedkoop aangeschaft en dan heb ik wel de ervaring gehad. Kan ik t.z.t. altijd nog gaan voor een Yaris Verso.

Dat dus. Als de wederhelft ook akkoord is, bel die garage en maak de afleverafspraak. (tu)

Wederhelft is wel akkoord omdat ze het mij wel gunt hoor.
Vandaag nog eens even goed overdenken. Heeft zich nog een forummer gemeld die mijn Swift graag wil overnemen dus misschien dat dat nog interessant is.
Had al eens contact gehad over deze Swift Sport. Inruil was daar niet interessant maar stel dat die voor 12.500 weg mag zou dat ook nog interessant kunnen zijn. Verwacht ik overigens niet....

Ik lees het al. Gewoon doen! (tu)
Dan neemt degene die alleen op pad gaat gewoon altijd de Swift mee, en degene met de kids de 6.

Ik slaap er nog een nachtje over. Morgen zal ik de keuze wel maken. En als het moet staat ie dan ook al op de oprit want kan hem verder zo meenemen.

Oja, die ledstrip is wel een origineel accessoire wat tussen bumper en koplamp wordt gemonteerd. Is in principe zo weer te verwijderen. Vond het ooit wel aardig maar inmiddels ligt zulke zooi ook bij de Action en is het eerder fout.

Nadeel van driedeurs is niet alleen de gordel voo de kids, deuren zijn gewoon een stuk langer en uitstappen op krappe parkeerplaatsen maakt het niet makkeijker. Zie het bij onze DS3.

Maar de kinderen kunnen bij een 3 deurs op een krappe parkeerplaats ook niet even de deur openkwakken zodat die een deukje achterlaat in de flank van de naastgeparkeerde auto. Je hebt er even iets meer controle over.
Want het gekke is, "vroeger" kocht je met kleine kinderen met opzet een 2/3 deurs i.p.v. een 4/5 deurs, juist vanwege de veiligheid.
Bij een sportieve kleine 3 deurs auto sluit bij een lange bestuurder de gordel ook beter aan over de linker schouder/borst. Bij een kleine 4 deurs zit je dan al snel een stukje achter de middenstijl.

Terug
Bovenaan