Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Heerlijke combi Kristian. En inderdaad, richting Luxemburg klimt het nog best stevig op sommige wegen. Mooi dat het allemaal prima gaat, en met 1:9 mag je niet klagen inderdaad. (tu)

Dank je. Lukt wel met dit mooie weer. En zo vanuit de luie stoel kan ik mooi eens bedenken wat ik nog eens aan de auto's wil doen de komende tijd. Eerste klusje wordt de remmerij van de Swift vervangen. Zelf eens proberen. Kan ik gelijk de klauwen netjes van een kleurtje voorzien.

De Mazda hoeft niet veel aan te gebeuren, maar zo starend naar de neus heb ik nog wel iets gevonden voor je. (tu)
Met wat zoekwerk zie ik dat je ze zelf in mei ook al op de planning had:

Kristian_19-05-2016 zei:
Staat/stond ook op de planning die Silvervision lampjes. Als ie blijft gaat dat nog wel gebeuren.

Leuke combinatie Kristian! Ik ben wel benieuwd naar de indeling van de Knaus, waar slaat het sport eigenlijk op? Is het wat meer gericht op de "jongere" ? zoals je ook modellen van Adria en Bürtsner(?) hebt?

Fijne vakantie nog!

Indeling van caravans bekijken, altijd leuk. De 400LK zou dit moeten zijn?
https://www.knaus.de/nl/caravans/sport/indelingen/400-lk.html

Wij hebben de 400LK 2015. Is een compacte caravan zonder vaste bedden, met een opklapbaar stapelbed. Voor ons met twee jonge kinderen groot genoeg en als de kids groter zijn, willen ze vast wel in een tentje slapen (net als ik vroeger ook met mijn broer deed).
Foto's Knaus 400LK

Sport is het instapmodel, de Sudwind is wat luxer afgewerkt. Maar voor ons luxe en mooi genoeg, Toiletruimte is prima in orde en ook een boiler voor warm water en ringverwarming aanwezig.
Deze Caravan weegt leeg rond de 900 kilo. De kans is groot dat de volgende auto gewoon weer formaatje Civic wordt dus die kan hem dan ook prima trekken.

Nog een foto van een andere mooie combinatie, de 6 en de jongste telg van 9 maanden.
DSC05568-01-02_zps6heictpg.jpeg

Wat een leuke foto zo zeg!

Ah verhelderend... Tja meer heb je ook niet nodig qua caravan dan.
Mijn ouders hebben een Sterckeman, ik geloof een Fjord 390, met een zitje voor, keuken middenin, en in de hoek de wc, met daarnaast nog een zitje. We gingen van oude 3 persoons naar deze (ze hebben hem geloof ik nu 20 jaar) en mijn moeder vond het altijd zo'n groot ding, maar tegenwoordig is het bijna een kleintje. Hij weegt heel weinig, en ik geloof beladen dat ie 1000 KG weegt, best wel ideaal. Als ik dan soms combinaties van mensen zie, man man man.

Dit gevaarte kwam ik in Riga tegen, 2 jongens erin, met 2 kleine kinderen.

Wat is trouwens mooi van binnen zeg! Zeker qua kleuren, en materiaal zie je wel dat de tijd niet heeft stil gestaan, als ik hem vergelijk met die van m'n ouders!

Dank je. Best modern van binnen al is een oudere vaak ook wel lekker knus met foute rode gordijntjes en donker hout.

Ik wil echt niet zo'n groot bakbeest. Gisteren nog twee pensionado's geholpen om hun dikke Hobby Premium 5 nog wat op de plek te drukken. Mover kon er blijkbaar niet meer vanaf... Bijna niet te verplaatsen met de hand en de gemiddelde campingplaats is ook al snel krap. Wat moet je met zo'n unit als je maar met z'n 2en bent....

Familielid moest nog lachen, onze auto is nog groter als onze caravan. Persoonlijk vind ik dat juist wel een heel fijn idee. Rijdt wel zo fijn/veilig.

Ja maf is dat he? De vouwwagen is ook kleiner dan de Hyundai.

Die van mijn ouders is al wel van "de lichte generatie" dus whitewash, en lichte (foeilelijke) bekleding.
Heb jij ook een mover? Mijn ouders sinds 2 jaar, mijn moeder wou dat ook niet, te duur, onnodig, en op een camping was er altijd wel iemand die evt. kon helpen met duwen. Tot ze in het voorjaar ergens waren, en er waren amper andere kampeerders.

Ik vraag me dat ook af, ik zie zulke enorme gevaartes, niet alleen caravans, maar ook campers. Als zigeuner snap ik het, maar voor de rest... Het is mijn ogen ook wel de charme van kamperen, dat alles een beetje minder en wat behelpen is.

Toffe foto Kristian. En het is zó lekker om (weer) te kamperen met kids. Hier vroeger altijd gekampeerd met m'n ouders. Lekker op de achterbank van de R18 Break GTX over de Route du Soleil met Dire Straits knallend uit de radio richting Zuid Franse kust, Italië of Kroatië. Na jaren van samen met de wederhelft vliegreizen maken, en soms kamperen was het afgelopen jaar weer genieten met de kleine meid (toen 10 maanden). Inmiddels is nummer twee er (6 weken) en staat het vast, volgend jaar naar Krk (Kroatië) met de beide dames.
Of de sleurhut van schoonouders er achter gaat weet ik nog niet. Zonder caravan 's nachts doorknallen vind ik lekkerder, daarnaast is het een Adria 462, teruggekeurd naar 1400kg. Of dat goed gaat achter de Mégane (1500 kg mag ie hebben) vraag ik me stiekem toch wel een beetje af. Dat downsize-blokkie in de Mégane is lekker soepel, maar 1400 kg de heuvels op en af zie ik hem niet 1,2,3, doen. Afgelopen jaar kon ik niet in 6 dan wel 5 blijven rijden volgas een stevige bult op. En dat met alleen een volgepakte auto. :}

Ik vind het eigenlijk best wel relaxed rijden met caravan. Echt onthaasten met de cc op 90 km/uur.
Achter de Mazda hoef ik ook niet iets groters, wordt ook lastig met een max. trekgewicht van 1300 kg.
Als het vlak is rij ik altijd in de 4e versnelling. Maakt ie nog een beetje toeren en geluid valt mee. De 5 en 6 zijn niet geschikt voor rijden met caravan.
Heuvel op zet ik hem in de 3. De stijle helling bij Verviers ging ik op met 4.000 tpm in de 3 en dan rij ik tegen de 100. Met die snelheid kreeg ik hem ook goed omhoog.

Nette caravan hoor! Meer dan prima toch. Als het goed is ben je toch vooral veel buiten, dus zo'n asociaal ding heb je ook niet nodig.

Afgelopen jaar veel tijd op camping doorgebracht bij vrienden (wij zaten in B&B in de buurt) en de vriendin wil dat eigenlijk ook wel doen volgend jaar. Eerst maar eens een tent proberen dan ;)

Met de caravan erachter moet 90 in z'n 5 toch ook zonder problemen gaan? Scheelt je vast wat in verbruik.

Ja dat zal ook wel lukken. Overbrengingen zijn echter wel aardig lang. De Civic 1.8 hiervoor maakte veel meer toeren en voelde daardoor in 5 en 6 wat alerter aan.

Zeker als het vlak is moet dat prima lukken.

Kan echter geen kwaad voor de motor. Zeker niet bij de SkyActiv motor.

Btw al eens 98 geprobeerd te tanken tijdje? Ik ben er nu mee begonnen, eerste uitkomsten lijken - beperkt - positief. Maar rij nog even door voor ik echt conclusies trek.

Heb 1 tank BP Ultimate getankt, met name vanwege de zogenaamde reinigende eigenschappen. Verbruik was een paar tiende beter, motor liep net wat rustiger, minder trillingen. Zal het binnenkort nog eens even weer proberen.

Een SkyActive heeft daar best baat mij, een benzine die iets klopvaster is. Wordt 98 niet aanbevolen, maar mag 95 ook?

adinsx zei:
Een SkyActive heeft daar best baat mij, een benzine die iets klopvaster is. Wordt 98 niet aanbevolen, maar mag 95 ook?

Aanbeveling is gewoon 95 of hoger.

Ik merk dat de CX-3 net wat fijner loopt. Zou mooi zijn als dat leidt tot minder verbruik.

Wij zijn ook weer terug uit Zweden een 4000km gereden en 4 L olie verstookt met de mondeo station (306000km).

Ging allemaal best, gehele vakantie in z'n 4e versnelling. De 1,8 16v (125pk die ook in de Mazda 6 ligt) kon met een aanloop de 80 net aanhouden op aardige hellingen, gewoon een aanloop met 100km/h ;-) en anders een paar toeren meer in 3 als je vrachtwagen op een heuvel tegenkwam.
Gemiddeld 1:9,5 met de caravan. Een tank 1:7 kwam ik volgas niet harder dan 85 km/h in z'n 4 op de vlakte met goede tegenwind. Dan merk je dat er 1300 kg aanhangt en 7,15m. Eifelland 520 tkm.

Net voor de grens in Duitsland getankt voor 1,25 per liter. (Zweden 1.29)

Reed je toevallig vanmiddag rond 12:45 op de A73 in de buurt van Swalmen richting Nijmegen? Zo niet dan reed daar op dat moment ook een witte station met caravan. Lettercombinatie kon ik nog net lezen. Ik reed naar Swalmen. Daarna ben ik richting Achterhoek gereden.

Klopt helemaal, dat waren wij op de terugweg vanuit Gulpen. Heb jou niet gezien, terwijl ik normaal gesproken altijd wel even kijk naar Mazda's onderweg.
Vakantie zit er helaas weer op. Heel goed bevallen, zowel Luxemburg als Zuid-Limburg als ook de caravan. Spul staat nu weer netjes op de oprit te wachten op een goede schoonmaakbeurt. Niet helemaal weer voor komende dagen.

Had de Mazda voor vertrek afgetankt en thuis bleek dat ik 1:11 had gereden met caravan. Ook nog wel wat stukken in de 5e versnelling gereden.
Hele stuk rond de 90 a 95 km/uur gereden. Reed heerlijk relaxed. Combinatie rijdt ook lekker stabiel. Niks te klagen.

Ik reed op dat moment ook in de andere richting. Moest wat afhalen bij de Max Verstappen fanshop en die zit maar een kwartiertje rijden bij mij vandaan. Daarna ben ik via de A73 nog richting Achterhoek gereden, heb je daar nergens meer gezien. Gezien het snelheidsverschil had ik je nog kunnen inhalen afhankelijk wat jouw doel was. Stond namelijk om 14:15 al in Dinxperlo. Tussendoor de Mazda nog even 202 op de teller laten aantikken. Uiteraard op de Duitse snelweg achter de A77.

Net verbruik overigens. Neem aan dat je even de grens over bent geweest om te tanken B)

Ah dus je kunt het weekend met de Max pet op achter de tv zitten (of op de tribune in Spa) :)
Wij waren om 15:00 weer in Dalfsen. De 200 heb ik al lang niet meer aangetikt. Vorig jaar een keer op weg naar Berlijn. Passagiers hadden het niet eens door, gaat ook zo gemakkelijk en relatief geruisloos. Zal met de 3 niet anders zijn.

Nee, mijn vrouw sliep en de oudste zat de getallen op het head-up display op te noemen. Omdat ik zo dichtbij Duitsland zit tik ik met regelmatig de 200 aan. Nadeel is het verbruik, maar dat compenseer ik met de Duitse brandstof die ik op 2,5 km van mijn huis tank.

En zoals je aangeeft gaat het vrij geruisloos. Daarom ben ik ook blij met de dame in de navi die mij vaak verteld dat ik te hard rijd. Ik heb mijn rijbewijs al sinds 1998 en nog nooit een boete gehad voor te snel rijden. Puur vanwege het feit dat als ik snel wil rijden even de grens over ga. Goedkoper dan een Nederlandse snelheidboete. Wil overigens niet zeggen dat ik nooit te hard rijd. Maar de extremen zijn altijd in Duitsland.

Dank je!
Tot nu toe erg te spreken over de motor in de Mazda. Stationair klinkt ie niet zo mooi maar rijden doet ie heel goed. En heel zuinig! De eigenwijze aanpak om niet voor turbo-motoren te gaan is zeker geen slechte keus geweest. Ik heb ook nog nergens over problemen gelezen met de Skyactiv-G's.
In december wordt ie alweer 4 jaar en eigenlijk valt er weinig te klagen. Geen technische problemen, slijtage of rammels. Tot nu toe dus zeker niet minder als de Honda hiervoor.

Matige roestbescherming is wel een dingetje (maar dat doet Honda overigens ook weinig beter) dus een goede roestbehandeling doe ik zelf.
Vandaag de kunststof beschermingsplaat onder de dorpel verwijderd. Van daaruit allemaal ronde gaten naar de dorpel dus de holle ruimte netjes ingespoten met Fluid Film. Onderkant van de dorpel voorzie ik ook nog van een laag Perma Film (elastische, transparante coating) voordat ik de beschermplaat weer monteer.
Leuk werk en een fijn idee dat hij op deze manier goed beschermd is.

IMG_20160825_154855048_HDR_zpsduo5o2oj.jpg

En hoe lang / hoeveel km rijd jij hem nou?

Goed bezig met de antiroest behandelingen!

Enige wat me zorgen baart bij de CX-3. Jou verhalen over roest. Vooral vanwegen het plastic plaatwerk wat op de deuren gemonteerd is. Randen onderaan deur blijven daardoor altijd wat viezer en langer vochtig. Maargoed, zal de komende jaren nog wel los lopen ;)

Volgens mij zijn Mazda's vanaf 2013 wel voorzien van een behandeling. Als ze van de boot komen in Antwerpen worden ze geconserveerd. Hoe goed dat gebeurd, geen idee maar het scheelt vast. Wat ik wel zou doen is de bekleding uit de wielkasten verwijderen en het plaatwerk daaronder behandelen. Prima te doen, ook als je niet heel handig bent.

Hij staat nu op 47.000 km en in december wordt ie 4 jaar. Zoals ik er nu over denk hou ik hem nog wel een jaar of 4. Zit ook nog weleens te denken om de Swift ooit eens in te ruilen voor wat leukers/sportievers. Een Swift Sport 5-deurs bijv. of een Civic Type-R.....
Of ik koop er nog een keer een MX-5 NA bij waar ik lekker aan kan prutsen....
Eerst handen vol aan twee kleine kids en chronisch tijdgebrek.

Pas op 47.000 zie ik. De mijne staat al op bijna 56.000 en is van mei 2014. En 2 kids en chronisch tijdgebrek herken ik maar al te goed. Was destijds mijn reden om de hobby-auto 2 jaar geleden te verkopen.

Gisteren toch nog wat gehobbyd aan de Swift. Zelf de remschijven en blokken vervangen. Scheelt geld met laten doen en het is een leuke uitdaging. Nu kan ik het zelf. Stelt eigenlijk niets voor.
Remt nu weer prima en ziet er weer netjes uit.

IMG_20160903_162739300_zpsmzlyrk1b.jpg

Leuk om dat soort dingen zelf te kunnen doen! Had je al eens vaker remschijven/-blokken gedaan? Die kan wel weer even vooruit.

Ik wil dat soort dingen ook wel zelf doen als ik straks plek heb. Het bespaard wat kosten, maar ik vind het ook gewoon leuk om te klussen aan de auto. Dat is wat ik wel mis aan een gloednieuwe CX-3 bijvoorbeeld. Toen we een 10 jaar oude A4 reden kon ik lekker kleine dingetjes opknappen zo nu en dan. Altijd wel wat te doen. Ik ben alleen totaal niet technisch onderlegt, dus bij mij gaat het dan vaak met behulp van internet en youtube.

Goed om te horen dat je zo enthousiast bent over de Mazda! Ik ben zelf totaal niet merkvast, en het lijkt mij ook wel wat om mijn Mini over een paar jaar voor een mooie Mazda in te ruilen. Een 3 GT-M lijkt mij wel wat, alleen zitten die nu nog rond de 20k. Die auto heeft zulke mooie lijnen, ik maak zelf weleens het vergelijk dat het een soort Japanse Alfa is.

Zoals je al aangeeft is de Mazda heel betrouwbaar. De Skyactiv motoren spreken mij ook wel aan, al zijn er wel verhalen bekend dat die ook wel een slokje olie lusten (1 op 5000 a 6000). Het rauwe geluid bij stationair stoor ik mij niet aan, ik hoor weleens motoren die een stuk beroerder lopen.

Ook Mazda's visie op design en gewrichtsreductie vind ik mooi om te zien. Daarnaast stuurt en schakelt een moderne Mazda bijzonder strak. Alleen lees je in rijtesten van bijvoorbeeld de Mazda 2 of 3 dat dit wel erg ten kostte gaat van het comfort.

@Springbok: Eerste keer dat ik dit doe. Van te voren ook heel wat filmpjes en how-to's bekeken. Van te voren altijd even spannend, achteraf valt het ook altijd weer mee.
Bij mijn Trabant wel complete remmerij vervangen (nieuwe remcylinders, remleidingen, voeringen etc.) dus dat was nog een tikkie ingrijpender.
Kan zeker weer een tijd mee. Staat nu 90k op de teller dus zo lang zat het oude spul er ook wel al onder. Door de dikke roestrand op de schijven liepen de remmen constant aan dus daarom maar vervangen. Vorig jaar zelfde probleem en toen afgedraaid. Uiteindelijk goedkoper om schijven gewoon te vervangen.
De 6 is straks ook al 4 jaar oud. Uit de garantie ook dus de remmerij ga ik daarvan ook zelf bijhouden. Remvloeistof laat ik overigens wel bij garage vervangen.
Maar ik mis ook wel een leuke hobby-auto. Zit er echt over te denken om voor volgend jaar een MX-5 NA aan te schaffen. Leuk om aan te klussen en nog leuker om lekker in te rijden.

@Enzo Ferrari: Ben zeker wel tevreden. Al is geen enkele auto perfect natuurlijk. Olieverbruik heb ik weinig last van. Na de vakantie (flink belast met caravan) stond het peil ietsje onder max. maar dat neem ik hem niet kwalijk. Schakelen vond ik overigens bij de Honda veel beter. De 6 schakelt een tikkie hakerig en minder strak.

Oja, zaterdag een flinke testrit gemaakt in de nieuwe Prius. Eentje met alle toeters en bellen. En het is me zeker niet tegengevallen. Mijn eerste rijervaring met een auto met hybride-aandrijving.
Het uiterlijk van de Prius IV kan ik wel waarderen (geen schoonheid maar ik hou wel van afwijkend en toch functioneel design) en het rijdt ook gewoon heel prettig. Heel relaxed met de CVT en de adaptive cc. Besturing is ook lekker direct en sportief.
Bij optrekken nog steeds een wat loeiende motor en op constante snelheid ook wel wat wind en bandengeruis. Mijn Mazda is dan stiller.

Zou ik hem willen hebben? Nee, want hij mag de caravan niet trekken. Afgezien daarvan biedt hij me iets te weinig beleving. Beetje kil en klinisch komt hij over bij me. En ik betrap me erop dat ik me al snel verveel tijdens het rijden. Zal wel komen door de automaat.
Toen ik de Prius weer had ingeleverd en weer naar huis reed in de Mazda, voelde die wel ouderwets aan overigens. Door de rijervaring maar ook door het interieur dat veel conventioneler is als het high-tech futuristische Prius dash.

IMG_20160903_105838608_zpsmupbxbwh.jpg

IMG_20160903_105922048_zps0xn2giuo.jpg

Hij is lelijker dan de 6, absoluut eens. Maar ik vind het design ergens wel wat hebben. Lekker futuristisch inderdaad.

Geen idee hoe deze rijd overigens, maar comfortabel is die wel. ;)

Collega wees me op een actie van Toyota waar je zo'n ding kan winnen als je een proefrit maakt. Ik maak eigenlijk nooit zomaar proefritten maar nu toch eens gedaan. Dealer zit vlakbij ook. En eigenlijk wilde ik ook weleens weten hoe zoiets nu rijdt. Wordt veel over geschreven, mensen zijn er lyrisch over of vinden hem verschrikkelijk.

Maar mocht ik hem winnen dan gaat ie direct in de verkoop voor echt wat leuks. ;-)

Vind ik dus echt een fantastische wagen, die Prius. Geen 13 in een dozijn zoals tegenwoordig nagenoeg iedere auto die er rond rijdt (wat sáái allemaal...), iedereen heeft er een uitgesproken mening over en het ding maakt ten minste een paar stappen voorwaarts. Maar inderdaad, geen trekhaak is voor ons ook een breekpunt. Anders had er misschien wel al een Prius 2 of 3 op LPG gestaan...

BTW: ik zie dat je een nieuwe Knaus hebt staan. Geen idee wat daar voor banden onder zitten, maar ik las pas geleden in de KCK een artikel over de GT Kargomax ST 2000 banden icm met een Delta as. Die combi is of was standaard onder nieuwe Knaus caravans, maar blijkt niet te werken. De banden zijn soms al binnen 8000 km helemaal op tot op het canvas, wat resulteert in opvallend veel klapbanden onder Knaus. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar misschien loont het om dat even te controleren.

https://serv-media.nl/blog-serv-media/caravanbanden-en-klapbanden/

https://caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=95041

Goed punt wat betreft die banden. Bij mij zitten er af fabriek banden op van het merk Security. De Security BK 403 M+S.
Zijn chinese banden en eerlijk gezegd stelt me dat ook niet gerust. Verschillende dealers al gebeld naar hun ervaringen en die zijn allen positief. Geen klachten nog.

Ik kan weinig vinden over deze banden op het net (gelukkig) maar de kans is groot dat er volgend seizoen merkbanden op komen. Ik wil geen chinese troep onder de auto en zeker ook niet onder de caravan. Een klapband met een caravan is echt niet fijn.

Banden zien er bij mij nog goed uit al hebben beide banden uitstulpingen op de wangen. Dat schijnen de punten te zijn waar de koordlagen gelast zijn. Ik vind het niks maar het zou zo horen en geen kwaad kunnen. Wat mij betreft geeft dit al wel aan dat de kwaliteit naadje is.

Kristian zei:
Goed punt wat betreft die banden. Bij mij zitten er af fabriek banden op van het merk Security. De Security BK 403 M+S.
Zijn chinese banden en eerlijk gezegd stelt me dat ook niet gerust. Verschillende dealers al gebeld naar hun ervaringen en die zijn allen positief. Geen klachten nog.

Ik kan weinig vinden over deze banden op het net (gelukkig) maar de kans is groot dat er volgend seizoen merkbanden op komen. Ik wil geen chinese troep onder de auto en zeker ook niet onder de caravan. Een klapband met een caravan is echt niet fijn.

Banden zien er bij mij nog goed uit al hebben beide banden uitstulpingen op de wangen. Dat schijnen de punten te zijn waar de koordlagen gelast zijn. Ik vind het niks maar het zou zo horen en geen kwaad kunnen. Wat mij betreft geeft dit al wel aan dat de kwaliteit naadje is.

Ja en zeker die Delta as vraagt dus wel het nodige van de banden, als ik dat zo zie. Ik heb mij er niet heel erg in verdiept verder, maar ik begreep wel dat er ook zat banden te vinden zijn die wel met een Delta overweg kunnen. Ik zag oa Firestone voorbij komen. Loont de moeite om dat even uit te zoeken denk ik.

s velthuis zei:
Vind ik dus echt een fantastische wagen, die Prius. Geen 13 in een dozijn zoals tegenwoordig nagenoeg iedere auto die er rond rijdt (wat sáái allemaal...), iedereen heeft er een uitgesproken mening over en het ding maakt ten minste een paar stappen voorwaarts. Maar inderdaad, geen trekhaak is voor ons ook een breekpunt. Anders had er misschien wel al een Prius 2 of 3 op LPG gestaan...

Daar ben ik het mee eens! Vooral de nieuwe Prius vind ik een erg gave wagen. Niet perse mooi, maar het hele concept is gewoon erg goed.

En je valt er zeker mee op. Heerlijk gewoon schijt hebben aan wat iedereen ervan vindt.

Terug
Bovenaan