Kritiek op aanbestedingsprocedure politie auto`s.

B Real zei:
Moet zeggen dat ik het toch indrukwekkende wagens vind als ik ze zie rijden, goede aanvulling op het wagenpark.

Heb er ook wat meer respect en sympathie voor. Veelal tonen deze agenten ook wat meer begrip voor een situatie en gedragen zich netter als de reguliere agenten in de B-klasses. En nee, hiermee wil ik absoluut de "reguliere" agent niet zwart maken.

Deze mensen bevinden zich vooral op de snelweg. De andere agenten krijgen misschien net wat vaker te horen dat hun moeder van lichte zeden is. Dan zou mijn geduld ook wel opraken.

Terence zei:
Durashift zei:
Carfanatic zei:
De tekst van autoblog klopt niet helemaal.

Ik vond het al een wat vreemd verhaal. Voor de B-klasse zijn ze ook gewoon overgestapt op het nieuwe model.

.. en in Gelderland (Oost) blijven ze 'gewoon' ook met nieuwe Golfjes rijden.
(..)

In Amstelveen heeft de politie een gloednieuwe Golf gekregen als noodhulpvoertuig. (..)
https://www.instagram.com/p/CHvvWSNr_yv/

Gelijksoortig aan dat van Gelderland, zo te zien. Ook een enkel daklicht in het midden. Lijkt mij toch niet dat dit volledige DHV voertuigen zijn?
Eerder eentje 'met een BPM setje' zodat er van legale terugvordering sprake is en dus ter ondersteuning van diverse diensten.

Terence zei:
In Amsterdam lopen wel verschillende proeven met elektrische voertuigen, maar dat is dit niet. (..)

Klopt, dat is een landelijk proef die uitgezet is binnen meerdere regio's. Hier in de buurt rijdt ook een Kona.

Terence zei:
(..)

Het is een Golf die is afgeleverd 2 jaar nadat de aanbesteding is ingegaan? Dat vind ik bijzonder. Lijkt mij dat ik als burger daarover prima een vraag mag stellen toch? Dat heb ik ook zojuist schriftelijk gedaan. Helpt dat niet, dan zou ik inderdaad een WOB-verzoek kunnen indienen.

(y)

Carfanatic zei:
(..)

De B-klasse is het basispolitievoertuig, die naam suggereert al dat er uitzonderingen zijn (..).

Ja, uitzonderingen binnen het kader van de aanbesteding(en). De laatste aanbesteding voor (herkenbare) politievoertuigen was toch vrij helder een keuze voor MB NL als leverancier, op die van de SIV's na dan.

Basispolitievoertuig slaat, naar mijn mening, ook meer op de inzet ervan binnen de politieorganisatie.. Het (zichtbare) werk op straat, zogezegd.

Voor het onherkenbare deel zijn er afwijkingen, juist vanwege doel / inzet in de operaties, ook op merk niveau van belang.

.... en dan heb je nog dat 'toekomstige aandrijving technieken' kavel waarop ook uitzonderingen tov de basispositie toegestaan is.

Politie start aanbesteding basis politievoertuig, ook elektrisch

01-12-2022 | 09:01
Nederland - De politie start een aanbesteding voor het basis politievoertuig, zowel het personenvoertuig als de personenbus. De voorbereidingen voor deze aanbesteding zijn afgerond, de percelen voor voertuigen op fossiele brandstof zijn inmiddels gepubliceerd op het platform Mercell. Bijzonder is dat voor het eerst ook elektrische voertuigen worden aanbesteed. Deze aanbesteding wordt naar verwachting medio 2023 gepubliceerd.
https://www.politie.nl/nieuws/2022/december/1/00-politie-start-aanbesteding-basis-politievoertuig-ook-elektrisch.html

Werd tijd (al maak je op FB geen vrienden als je dat onder zo'n artikel post).
De halve wereld denkt dat de politie alleen maar lange achtervolgingen op hoge snelheid doet, maar een EV past 90% van het werk prima. Kijk maar eens naar die programma's van Ewout Genemans, daar crossen die diesels alleen maar door de stad.

Ze hebben bij enkele korpsen al getest met Kona's en Niro's.
Toch is noodhulp 24/7 met zo'n voertuig wel een uitdaging, denk ik. Zeker regionaal zijn er best wel lange stukken aan te rijden met toeters en bellen.. en dan zit je gewoon nog in stedelijk gebied en niet achter in Friesland ofzo.

Een pluk hybrides achter de hand houden is misschien verstandig. Stel dát het laadnetwerk voor de politie wordt gesaboteerd en er dus niet bijgeladen kan worden.. hebben we toch een probleem.

Voorlopig komen de elektrische auto's alleen in de grote steden vermoed ik, waar je veel kleine stukken rijd en soms de snelweg op moet voor bijvoorbeeld een aanrijding.

Mwah, een beetje EV komt tegenwoordig wel 300km+ ver. Dus prima voor een achtervolging Joure-Sittard.
En laten we wel wezen, komt zoiets überhaupt meer dan 1x/ jaar voor?

Al vervang je 60% door EV's, dat is al heel wat. Zeker buiten de steden is iets met een brandstofmotor aan boord voorlopig nog wel fijn voor erbij.

der Magistrat zei:
Mwah, een beetje EV komt tegenwoordig wel 300km+ ver. Dus prima voor een achtervolging Joure-Sittard.
En laten we wel wezen, komt zoiets überhaupt meer dan 1x/ jaar voor?
Nou niet van Joure naar Sittard, maar achtervolgingen komen een stuk vaker voor dan je denkt.

der Magistrat zei:
(..)

^^ stel dat betreffende EV dat doet met een 85% geladen batterij.. en snelheden tot 170 km/h (+ 40 km/h op de toegestane maximum snelheid, na 19 uur 130 km/h op een groot deel van het traject als de EV zo hard mag van de fabrikant.. ), vertragen en weer versnellen.. ik denk toch dat het dan rap gedaan is en men misschien met 1 of 2 % restcapaciteit de deugnieten in Sittard staande hebben weten te houden. Kan er een extra berger besteld worden om de politie EV af te slepen. :T

De SIV's zullen nog wel een rondje diesel meegaan, denk ik. Áls Audi diesel (op speciale bestelling) nog levert tzt?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[size=small]Wat te denken aan de ambulances die over een tijd ook op EV moeten overstappen.. Zo'n rijdend ziekenhuis (wat het tegenwoordig zowat is qua inhoud en kennis) weegt nogal wat en is vrij hoog.. Kwam er gisteravond eentje voorbij op de A12 met optische signalen en geluid.. mocht dus 170 km/h op dat stuk en dat reed ie (bijna) wel, naar mijn waarneming. Dát zal toch een berg energie kosten.. maar goed.. iets verderop waren ze bezig met maaiwerkzaamheden, dus rijstrook drie afgekruist en 70 km/h .. dus dat bespaart dan weer energie in zo'n geval. :p[/size]

Plugin benzine voor de Audi's want als ik het goed begrijp gaat diesel er sowieso uit voor de personenauto's.

Och, zo'n ambulance is inderdaad loeizwaar (hihi, slechte pun) en niet heel aerodynamisch. Anderzijds, veel verder dan 50km moeten die meestal niet rijden enkele reis, lijkt me? En dan kan die meteen weer aan de lader. Het kan dan helaas wel zo zijn dat er een extra reservevoertuig nodig is, inderdaad.

En verder: tuurlijk, met relatief lege accu vol over de snelweg jakkeren zal gevolgen hebben, maar dat geldt net zo goed voor een 'plotse' achtervolging (wie kan die immers zien aankomen?) bij een ICE. Die tank is ook niet altijd vol.

Maar goed, net als dat het cynisme wat mij betreft wat veel op buikgevoel gestoeld is, zo geldt dat ook voor mijn reacties natuurlijk: ik denk dat het wel meevalt, maar als iemand die nooit bij de politie heeft gewerkt, is het wel makkelijk dingen aan te nemen natuurlijk. :)

Eerlijk gezegd zie ik zeker in de zomerperiode meer dan genoeg Tesla's rijden tot zeer ver over de landsgrenzen. Dan zou een politiewagen het toch ook wel even moeten redden met wat opladen tussendoor. Een ambulance zal over het algemeen niet zwaarder zijn dan 3500 kilo gok ik en die rijden zeker niet de hele dag rond. Met de techniek die ook niet stilstaat moet een functioneel inzetbaar voertuig toch te realiseren zijn? En voor beide voertuigen geldt dat ze met meer dan 1 zijn. Bij een reanimatie rukken er ongeacht wat standaard 2 ambulances uit mocht er een pech of vertraging hebben dus je zou zeggen dat er altijd wat stand by staan.

^^ de huidige Sprinters zijn zwaarder, leeg (rijklaar) 3501 kg (voorbeeld: de ZD-764-L) maar omdat er natuurlijk nog bemensing mee moet, mag er tot 4100 kg. geladen worden. Is dus C(1) rijbewijs noodzakelijk.

https://www.ambulanceblog.nl/ravu-ambulances-op-basis-van-personenauto-verdwijnen/

Binnen het ambulance vervoer heb je het (acute) spoedvervoer én het bestelde (zorg)vervoer. Dit laatste is dus planbaar (patiënten tussen ziekenhuizen of andere locaties vervoeren). Lijkt mij dat dit type vervoer als eerste kan omschakelen naar EV, indien nodig.

https://www.ambulanceblog.nl/start-middencomplexe-ambulancezorg-in-noord-nederland/

der Magistrat zei:
(..)Anderzijds, veel verder dan 50km moeten die meestal niet rijden enkele reis, lijkt me? En dan kan die meteen weer aan de lader. (..)

Hij kan ff aan de lader als die bij de SEH aankomt en de patient naar binnen gebracht wordt (zal er wel iemand moeten zijn die dat dan regelt, de verpleegkundige en de chauffeur zijn ff druk met de overdracht natuurlijk.. OF men is dan al zover dat inductieladen (hoor ik weinig meer over, de laatste tijd, overigens) operationeel is op de SEH parkings?

Enfin, als ik destijds de video blog's van de ambulancechauffeur bekeek.. dan is er vaak toch al weer een melding als de boel op het ziekenhuis geregeld is. Of men moet naar een bepaalde ambulance post rijden omdat de ambu die daar gestationeerd is, vertrokken is naar een melding en als die post leeg blijft.. de aanrijtijden in de knoei komen.

der Magistrat zei:
(..)
als iemand die nooit bij de politie heeft gewerkt, is het wel makkelijk dingen aan te nemen natuurlijk (..)

Ach, tegenwoordig is het met al die sociale media communicatie van de politie zelf al iets makkelijker om een beeld te krijgen van hoe het (oppervlakkig) reilt en zeilt binnen zo'n organisatie. ;)

In een vorig werkleven heb ik wel zijdelings met een korps te maken gehad en er ook wel een kijkje in de keuken gekregen qua mobiliteit. Basisbehoeften daarin blijven min of meer wel gelijk (inzet, uitrusting, afmetingen en ARBO etc.) maar de tijd staat evengoed niet stil natuurlijk.

Even een oude topic afstoffen. De politie heeft twee nieuwe automodellen gekozen: de Ford Kuga en BMW X1.

Nieuwe politieauto’s voor noodhulp

Vandaag werden de nieuwe politieauto’s gepresenteerd aan de pers. Na een uitgebreide aanbestedingsprocedure is de opdracht gegund aan twee leveranciers: Ford en BMW. De twee nieuwe basispolitievoertuigen worden de Ford Kuga Full Hybrid en de BMW X1.

Crossover SUV’s​

‘Zowel de Ford Kuga als de BMW X1 is een Crossover SUV’, vertelt sectorhoofd Voer- en Vaartuigen Peter Brouwer van het Politiedienstencentrum. ‘Dit heeft als voordeel dat er veel beenruimte in de auto is, zowel voorin voor de bestuurder en bijrijder als achterin de auto voor andere inzittenden. Door de grotere rijhoogte kunnen de auto’s goed over obstakels, zoals verkeersdrempels rijden. Beide modellen zijn uitgerust met een nieuwe dakset met fellere blauwe lampen, achteruitrijcamera en achteruitrijverlichting. Net als bij het huidige politiebasisvoertuig zijn de voordeuren volledig bepantserd.’
Andere sterke punten van de nieuwe basispolitievoertuigen zijn:
  • een hoge in- en uitstap en verbeterd zicht door hogere zitting;
  • grote kofferbak met een overzichtelijke indeling van benodigde inventaris;
  • goede zichtbaarheid van de stopborden door plaatsing achter zonneklep en achterruit;
  • lichtmetalen velgen, wat gunstig is voor het koelen van de remmen;
  • beide voertuigen hebben een benzinemotor in plaats van diesel;
  • de Ford Kuga met hybride motor is zeer stil, wat van pas kan komen bij surveillancewerk.

Flexibiliteit​

Er is bewust gekozen voor twee automerken, vertelt Brouwer. ‘De huidige automarkt is sterk veranderd. Er zijn lange levertijden op voertuigen door tekorten in onder andere chips, grondstoffen en andere onderdelen. Om flexibiliteit in te bouwen en te voorkomen dat leveringen vertraging oplopen, heeft de politie ervoor gekozen een contract aan te gaan met twee leveranciers.’

Getest in de operatie​

De nieuwe basispolitievoertuigen zijn de afgelopen maanden uitgebreid getest, vertelt Brouwer. ‘De auto’s zijn ingezet voor een gebruikersperiode van vier maanden. In deze tijd zijn de voertuigen in de operatie getest. Verschillende basisteams in het land kregen de tijd om de voertuigen uit te proberen, zowel in de stad als in landelijke gebieden. Hieruit zijn nog enkele kleine wensen en verbeteringen gekomen, die worden doorgevoerd voordat de voertuigen in grote aantallen in productie gaan.’

Geleidelijke invoering​

De Ford Kuga en BMW X1 worden geleidelijk toegevoegd aan het wagenpark van de politie. Brouwer: ‘Zodra een voertuig vervangen moet worden of het wagenpark van een politie-eenheid wordt uitgebreid na 1 januari 2025, wordt er een Ford Kuga of BMW X1 geleverd. Daarnaast staan er nog Mercedes B-klasse voertuigen in bestelling die nog uitgeleverd worden vanuit het vorige contract. Dit betekent dat er de komende jaren meerdere merken basispolitievoertuigen zichtbaar zullen zijn in het straatbeeld.’

Vanaf 2026 ook elektrische noodhulpvoertuigen​

Naast deze aanbesteding loopt er een aanbesteding voor een elektrisch basispolitievoertuig. Deze week is bekend geworden dat de opdracht voorlopig gegund is aan Skoda. De Skoda Enyac wordt het elektrische basispolitievoertuig. Hiermee wil de politie een bijdrage leveren aan haar duurzaamheidsdoelstellingen en de CO2-reductie verlagen. Verwachting is dat vanaf het vierde kwartaal van 2025 de eerste elektrische basispolitievoertuigen rondrijden. Uiteindelijk zal een op de drie basispolitievoertuigen elektrisch zijn.

Nog even snel gekeken maar waarom ze nu kiezen voor in dit geval de Mercedes en niet een BMW 540d om maar te noemen snap ik dan niet. Zal kwestie zijn van wel of niet inschrijven als fabrikant om deel te nemen. Wat ik zo zie komt de Mercedes op iets van 135k en zou de BMW uitkomen op net geen 100k. Natuurlijk betaald de overheid deze bedragen niet maar toch. De Mercedes heeft dan wel flink wat meer pk's maar verder ontlopen ze elkaar niet veel.

Ze hadden aangegeven niet van één leverancier afhankelijk te willen zijn. Misschien speelt dat ook mee.

Volgens diverse artikelen is de keuze op iets hogere voertuigen gevallen i.v.m. de vele verkeersdrempels die vaak genomen moeten worden. Snap ik volkomen.

Maar even een *schop* doordat er nu ook officieel bekend is gemaakt dat de Skoda Enyaq voor Directe HulpVerlening wordt toegevoegd aan de vloot waarin de Kuga en X1 nu al rijden.

De Cupra Born wordt de wijkdienstauto, ongepantserd.

(..)De Skoda Enyaq gaat in dienst als noodhulpvoertuig, waarmee de politie uitrukt in 112-gevallen, net als de inmiddels rondrijdende BMW X1 en Ford Kuga. Deze spreiding is een bewuste keuze, vertelt Peter Brouwer, die verantwoordelijk is voor de aanbestedingen voor politievoertuigen. "We hebben in het verleden, mede door corona, geleerd dat de beschikbaarheid van onderdelen niet altijd vanzelfsprekend is. Maar het politiewerk moet natuurlijk altijd doorgaan. Daarom hebben we besloten de 112-voertuigen te verdelen over drie verschillende merken, in gelijke delen van de in totaal 1.100 auto's. Mochten er bij één merk problemen ontstaan, dan hebben we altijd nog twee andere om op terug te vallen. Ook het onderhoudsnetwerk wordt daarmee diverser, zodat we met al die 1.100 auto's niet bij hetzelfde dealernetwerk zitten. En dan is er natuurlijk het duurzaamheidsaspect. (..)

(..)De Cupra Born gaat worden ingezet voor de handhaving. "Daarbij moet je onder meer denken aan de auto waar de wijkagent in rijdt", legt Brouwer uit. "Dat kan soms ook een 112-melding zijn, maar doorgaans niet. Voor die taken kunnen we nu wél voor honderd procent elektrisch gaan, dus de Cupra Born gaat de VW Golf die we nu hebben, vervangen." Anders dan de 112-voertuigen is de Born niet bepantserd. (..)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom de Koreanen het niet zijn geworden, want juist met de Kona en Niro heeft de politie toch al wat EV testwerk verricht. Qua spreiding van leveranciersrisico lijkt mij dat juist een pré,, nu is alles 'Europees' al is dat op componentniveau natuurlijk geenszins het geval.

Jammer dat er nooit goed inzicht is in de aanbestedingsprocedure, de deelnemers en de beoordelingen. Ik ben daar namelijk ook erg benieuwd naar. En door je eisen heel specifiek te maken kan je natuurlijk al direct op een bepaalde leverancier sturen, of niet? Ik hoop dat dat allemaal goed gecheckt is. Los daarvan vind ik de Enyaq een logische toevoeging.

Dit is ook de reden dat veel importeurs en fabrikanten niet eens meer mee willen doen met de aanbestedingen. Machtige partijen weten de spelregels naderhand nog te wijzigen. Hoop geprocedeer, ondoorzichtige omkooppraktijken etc. We zijn niet echt beter dan een doorsnee bananenrepubliek..... Jaren geleden stond in de aanbesteding van politievoertuigen dat de importeur ook de blauwe lampen diende te importeren. En dat was er maar 1... Voor de motorfietsen werd dan wel weer een uitzondering gemaakt. Recentelijk legervoertuigen die niet aan aan de wettelijke eisen voldeden (2 cm te hoog) en tegen "meerprijs" weer "verlaagd" werden.... En dan nog de waardering van de inschrijving: 80% obv prijs.... Dus het verdienmodel komt naderhand wel, bij het onderhoud.

Dit is ook de reden dat veel importeurs en fabrikanten niet eens meer mee willen doen met de aanbestedingen. Machtige partijen weten de spelregels naderhand nog te wijzigen. Hoop geprocedeer, ondoorzichtige omkooppraktijken etc.
Aannames. Ik heb daar nog geen voorbeelden van gezien.

DAF.... Subaru (jazekers!). Er is ooit een maat kofferbak opgezet en daarover heeft een importeur net zo lang weten te procederen dat ze uiteindelijk toch mee mochten doen. Ook de "Dotterbloemzaak" is op internet breeduit terug te vinden.

Laatst bewerkt:
Wat een verschrikkelijk bullshit verhaal van Pietzoveel over de te hoge legervoertuigen. In de eerste plaats was het alleen in combinatie met een hoge container. En in de tweede plaats is het door een softwarematige aanpassing aan het bandenspanningssysteem opgelost en helemaal niet tegen een "meerprijs" weer "verlaagd" zoals wordt beweerd.

Waarom stonden die auto's dan maandenlang stil? Als het zo eenvoudig was om een beetje lucht uit de banden te laten? En wat kostte het allemaal? Oja, in de EA stond niet dat ze aan de wettelijke eisen van een vrachtwagen moesten voldoen..... Maar laten we ons beperken tot de politieauto's....

Laatst bewerkt:
Aannames. Ik heb daar nog geen voorbeelden van gezien.

Dit topic is in 2011 gestart, toen er in de media al wel wat commotie was rondom aanbestedingen. Het voorbeeld van @Pietzoveel wordt daarin genoemd (de daklichten).

Járen later is er een rechtszaak geweest, 2017, waarover Follow The Money een heel dossier van heeft gemaakt heeft gemaakt.

(..)
De ontrafeling van een corruptieschandaal bij politie en defensie begon in 2011 met een anonieme brief aan de toenmalig ministers Ivo Opstelten (V&J) en Hans Hillen (Defensie): Volkswagen-importeur Pon zou ambtenaren hebben omgekocht.

In 2013 ontdekte Follow the Money dat de praktijken veel wijdverbreider waren. FTM beet zich vast in het dossier, bracht de spiegeltjes en kraaltjes in kaart en reconstrueerde een dubieus aanbestedingstraject, waarbij een half miljard euro op het spel stond. (..)

(..)
De verdachte bedrijven hebben hun strafvervolging eerder weten af te kopen: Volkswagen-importeur Pon schikte vorig jaar voor 12 miljoen euro; Peugeot Nederland en Renault Nederland schikten beiden voor 2 miljoen euro. Verschillende (ex-)medewerkers accepteerden daarnaast een boete of schikking als alternatieve afdoening.

Hetzelfde geldt echter niet voor de elf verdachten die zich de komende maand voor de rechter moeten verantwoorden: Justitie vond de feiten waarvan ze worden verdacht te ernstig om deze af te doen met een schikking.

(..)​

Het megaproces begint met een van de hoofdverdachten: Jacques Horsten, voormalig wagenparkbeheerder van Defensie. Zijn tenlastelegging is het langst: hij wordt onder meer verdacht van het aannemen van giften en diensten, het goedkoop leasen van een Audi A5, het privégebruik van brandstofpassen, talloze snoepreisjes, gratis winterbanden, het accepteren van niet-marktconforme leningen en het verstrekken van vertrouwelijke informatie aan automobielbedrijven. (..)

Ik ben met je eens dat in de huidige tijd geen voorbeelden bekend zijn, denk dat procedures ook wel aangetrokken zijn her en der. Fouten kunnen gemaakt worden, zoals met die Scania's. Om dat goed en juridisch juist op te lossen is vaak wel tijd nodig.

In de huidige tijd heb je ook schaal en partijen nodig die dat kunnen bieden. Scania kan er nu een volledig aan defensie toegewijde werkplaatsflow voor opzetten. (..)
Met deze nieuwe werkplaats bundelen we alle competenties en expertise rondom de defensievoertuigen,” vertelt Janko van der Baan. “Zo kunnen we Defensie nog beter ondersteunen en actief bijdragen aan de structurele paraatheid van hun organisatie. Bovendien halen we hiermee elders in onze dealerorganisatie weer wat druk van de ketel om ook onze reguliere, civiele klanten van de gewenste service te kunnen voorzien. Kortom, een echte win-win.”

Voor Defensie is de samenwerking met Scania een belangrijke stap in de versterking van de krijgsmacht. Van Broekhoven: “Een sterke en geloofwaardige krijgsmacht is belangrijk. Die bestaat niet alleen uit militaire capaciteiten die goed uitgerust en goed getraind zijn. De hele samenleving speelt een rol en de nauwe samenwerking met de Nederlandse industrie is voor Defensie essentieel. We kunnen niet zonder elkaar. Zonder de samenwerking met Scania kunnen we onze opdrachten niet uitvoeren.”

(..)
Met 3.066 Gryphus-voertuigen en 555 WLS-voertuigen, die allemaal zijn ondergebracht in een hybride serviceovereenkomst, beheert Scania een omvangrijk defensiewagenpark dat maximale inzetbaarheid vereist. Director Services Scania Nederland, Nico Van hauwermeiren, benadrukt het strategische karakter van de nieuwe werkplaats:(..)

Hij vervolgt: “De dedicated defensiewerkplaats onderstreept onze gezamenlijke ambitie om de operationele inzetbaarheid van Defensie structureel te versterken. Momenteel verzorgen wij hier het onderhoud van circa 500 voertuigen; dat aantal groeit op termijn naar ongeveer 700 voertuigen.”

Laatst bewerkt:
Het lévert ook iets op.

(..)Een jaar cel. Dat is de straf die de corrupte defensieambtenaar Jacques Horsten donderdag kreeg opgelegd in het omvangrijke omkoopschandaal bij politie en Defensie. Tegelijk is er nieuwe jurisprudentie ontstaan over de dunne scheidslijn tussen 'omkoping' en 'zakelijke handigheid'. Ofwel: wanneer ben je corrupt? (..)

(..)
Rechter Jurjen Bade legt tijdens de zitting deze centrale vraag ook op tafel: wanneer is er sprake van omkoping en wanneer is er sprake van ‘zakelijke handigheid’? Voorafgaande aan de vonnissen geeft hij een toelichting hoe de rechterlijke macht daarmee is omgegaan. Hij geeft aan dat er naar aantal factoren is gekeken. Ten eerste: is er sprake van een gift die wordt aangenomen of is er naar gevraagd? En daarna is het van belang of de ambtenaar ‘redelijkerwijs had kunnen vermoeden’ dat daarvoor een tegenprestatie werd verlangd.

Een gift is niet vrijblijvend en wie zich dat niet realiseert maakt zich schuldig aan ‘verwijtbare naïviteit’

De rechters hebben daarbij gekeken of er sprake was van een zakelijke relatie tussen ‘gever’ en ‘nemer’ én of de gunst gepaard is gegaan met een tegenprestatie in brede zin. Oftewel, er is niet alleen sprake van omkoping zodra een ambtenaar een ongebruikelijke korting krijgt bij de aanschaf van een privéauto en vervolgens 100 extra auto’s besteld. De tegenprestatie kan ook indirecter zijn. Rechter Bade noemt als tegenprestatie ook ‘een bestaande relatie vanuit zakelijk belang in stand houden’. De ambtenaar dient er vanwege zijn positie rekening mee te houden dat een gift niet vrijblijvend is. Als hij dat niet doet, dan is er sprake van ‘verwijtbare naïviteit’. (..)

• Leuk
Waarderingen: Twix
Terug
Bovenaan