Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Paulus0013

Startmotor
In navolging van Timo met zijn HPE, maak ik dan ook maar een topic aan.

Er valt veel te vertellen en het meeste daarvan heb ik al gedaan zie hier en hier.
Mijn vorige auto was ook een HF, maar dan een 5 deurs.

In tegenstelling tot de review kan ik hier wat meer foto's linken, of je klikt de link naar het Deltaforum aan.
Voor de luie mensen hier wat foto's en tekst en uitleg.

Zo zag ie er uit direct na aanschaf:

IMG_3220_2.JPG

IMG_3215_2.JPG

IMG_3216_2.JPG

IMG_3217_2.JPG

IMG_3224_2.JPG

IMG_3230_2.JPG

IMG_3252_2.JPG

Vervolgens is de conclusie dat de nokkenassen levensmoe zijn.

Afb0345_2.JPG

Afb0342_2.JPG

Dan stort je wereld even in, want je weet dat dit geld gaat kosten en relatief veel ook als je het goed wilt doen.
En natuurlijk wil ik langer dan 2 maanden na de revisie met de auto rijden, dus is goed doen ook de enige oplossing.
De complete motor uit elkaar, alles controleren incl. turb, oliekoeler en hele rataplan.
Uiteindelijk levert dat incl. een aantal modificaties een factuur op van 1,5x de aanschafprijs van de auto zelf. En nee de auto kostte geen 1000 Euro.
Dus binnen een half jaar na aanschaf zit je al over de 10k heen. Leuk voor een auto uit 1998. De meeste mensen verklaren je voor gek.
De reparatie duurde ook nog best lang. Er moesten delen uit Italie komen en laat het toen precies midden in de zomervakantie zijn geweest en die lui daar schijnen rustig de fabriek een maand plat te gooien om die reden.
Voor de aanpassingen zie de review.

En als je de auto een tijdje hebt, ga je verder met dingen aanpassen.
De auto is blauw, dus ik vond het logo met blauwe olifant een betere match, dan degene met de rode. Alhoewel de blauwe eigenlijk voor de 8V was en de rode voor de 16V.

Dus matten aan laten passen naar blauw, standaard enkel rood geleverd, maar als je dingen netjes vraagt kan er vaak veel.
Gezien bovenstaande is het ook onlogisch om de standaard blauw te voeren, omdat er geen 8V met turbo is geleverd in de Delta 2.

IMG_3284_2.jpg

Bij de revisie is motorruimte ook meteen opgeleukt, gekleurd kleppendeksel en inlaatspruitstuk en ook een veerpootbrug gemonteerd en meteen mee laten coaten.

IMG_3287_2.jpg

De extra stijfheid is goed te merken.

Interieur met de nieuwe matten.

IMG_3289_2.jpg

Supersprint einddemper (en ook middenpijp zonder demper).
IMG_3290_2.jpg

Nog wat knipperlichten vervangen door donkere exemplaren.

IMG_3299_2_2011-10-03.jpg

IMG_3301_2.jpg

Erger dan dat zal het niet worden. Ook donkere ramen vind ik een absolute no-go.

Nog wat probleempjes kort na de revisie. De katalysator zat een klein beetje dicht.

Afb0471_2.jpg

Bij volgas voelde je de auto echt fors inhouden, goh wat raar.

Auto na een goede detailbeurt.

IMG_3362_2.jpg

Andere remmen en ook ander logo in het wiel.

Afb05542.jpg

Op een van de eerder foto's zie je een middenconsole met lelijke hoeken.
Oplossing: opschuren en laten flocken, ook meteen de hoedenplank laten doen.
Ook op maat nieuwe leren pookhoezen laten maken, zacht zwart leer afgewerkt met blauw stiksel, het moet natuurlijk wel matchen.

Afb05762.jpg

Afb05732.jpg

Inmiddels is ook het roestmonster gesignaleerd, hoe kan het ook anders.

Afb05772.jpg

Genoeg foto's, nu nog wat tekst.

Op de to-do-list staan nog een aantal zaken.
Bovenaan staat de roest aanpakken, lijkt me handig om dit nog even vóór de winter te doen.
Er zijn nog wat slangen die op het einde van hun leven zijn, dus die zullen ook gelijk worden meegenomen.
Daarna zal denk ik het onderstel worden aangepakt. Het huidige standaardspul is wel erg slap.
De remmen zijn welliswaar compleet vervangen begin dit jaar, maar ook die vind ik nog steeds ronduit bagger. Ja het remt, maar je moet wel zo hard trappen voor volle remkracht dat het mij te lang duurt. Ik heb liever een veel fellere pedaalreactie. Waarschijnlijk komt dit door de rembekrachtiger/vacuumpomp die best ruk is.
Als de basis af is, dan wil ik op zoek naar meer vermogen. En waarschijnlijk zal dan de rekening ook aardig rap gaan oplopen.
Ik denk dat het wijs is om eerst het uitlaatsysteem, dat nu downpipe 70mm en daarna 60mm is te upgraden naar compleet 70mm. Anders zit je met meer vermogen nog steeds door een rietje te blazen en beperkte flow is beperkte power.
Wat betreft motortuning is er redelijk wat te krijgen, het is in de basis immers dezelfde motor als in de Integrale.

Edit, zoals ook in de review staat is ie gemeten op vermogen na de aanpassingen.
Stock 193pk/290nm en 0-100 in 7,5s.
Nu 228pk/356nm en 0-100 geschat in 6,5s.

Voor vragen/suggesties/kritiek, brand los!

Laatst bewerkt:
Geweldig! :D De uitvoering, dat interieur, whoahhh. Is wel echt veel tijd, geld en energie wat je in de auto hebt gestoken en wat er nog in gaat zitten... maar dan heb je echt wel wat. Wow. Hoop voor je dat 't meevalt met het roestmonster en dat dat geen grote problemen geeft. Is 't alleen de wielkast(?) of is er al meer te vinden?

Hey je review ken ik al, maar nu ook hier :)
Absoluut een pracht van een wagen, dit type HF is absoluut een van mijn top favoriete auto's.
Nokkenas probleem is een veel voorkomend probleem bij dit type motor helaas.

Maar gelukkig heeft de wagen een goede baas, en een hobby kost nu eenmaal veel geld.
Ben in het verleden ook een tijdje op zoek geweest naar een geschikte HF, dus onder 100.000km facelift en in superstaat.
Nagenoeg niet te vinden.

Succes met de wagen en hopelijk komen er updates.

Ik blijf dit topic zeker volgen. Wat een geweldige auto! Ik hoop dat je de roest een beetje onder controle kunt krijgen.

Ik wilde het topic van Timo niet teveel ondersneeuwen, dus mij leek het handig om dan hier maar verder te gaan over een/mijn HF.

Wat betreft de roest, dat is niet alleen in de wielkast, ook onder de sideskirts en achter dacht ik nog een stukje plaatwerk.
In eerste instantie dacht ik, ah plaatwerk en dus spuitwerk, dus maar meteen helemaal overspuiten. Helaas zit dat er even niet in.
Roest aanpakken op zich is vaak een kwestie van wat slijp- en laswerk icm wat prut er tegen smijten. Dat zijn de kosten niet. De complete auto opnieuw spuiten zou al snel 2700 Euro gaan kosten. Leuk micalak, maar kennelijk ook erg prijzig.

Op wat kleine dingen na vind ik het zelf een sublieme auto. Niet het petjesimago en ook niet op iedere hoek van de straat te vinden. Daarnaast ook nog eens stijlvol. Ja er zijn ook nadelen zoals het onderhoud en zijn dorst, maar dat is een keuze en weegt ruimschoots op tegen de voordelen.
De LS (5 deurs) die ik hiervoor had, vond ik nog wat meer de wolf in schaapskleren en ook net wat praktischer.

Had ik trouwens al gezegd dat ik de versnellingsbakverhoudingen ronduit ruk vind?
De latere serie heeft een andere bak dan bv de LS die ik hiervoor had. De eerste 4 versnellingen zijn lichter/korter op elkaar. En dan komt er een redelijk gat tussen 4 en 5. Vreselijk irritant met invoegen, want je moet best doortrekken in 4 wil je niet onder het turbobereik komen met doorschakelen. Als je te vroeg doorschakelt val je echt in een futloos gat.
Dus als ik mag kiezen, graag de bak die onder de LS zat, of misschien leuker nog de 6-bak van de Fiat Coupe, maar die is lastig te vinden (of je moet werkelijk geld teveel hebben).

Leuke auto, maar ik verklaar je ook voor gek.;)

Voor 10k kan je een keurige Subaru Impreza WRX kopen met een nette onderhoudshistorie.
Heb je 4wd, betrouwbaarheid en nog meer vermogen.

Maar...

Ik bewonder zeker je passie om de oude Italiaan zo op te knappen.
Het blijven leuke auto's, ze rijden goed en hebben veel emotie.
Succes met het verdere opknappen.(y)

Carkiller zei:
Voor 10k kan je een keurige Subaru Impreza WRX kopen met een nette onderhoudshistorie.
Heb je 4wd, betrouwbaarheid en nog meer vermogen.

@ Carkiller: Je ziet een niet geheel onbelangrijk detail over het hoofd: Het oog wil ook wat!

Man, wat ziet zo'n Delta er toch geweldig uit, een feest om naar te kijken, zowel binnen als buiten (y).

@Smarter:

Dat is waar, maar ook een kwestie van smaak.
Vind mijn Sub niet lelijk, maar tegen een Italiaans ontwerp kan hij zeker niet op.

Ooit koop ik zelf nog eens een Lancia of Alfa om op te knappen, maar niet als 1e auto...

De Delta heeft voor zijn leeftijd een schitterend interieur(y)

Mijn Lancia is 2 jaar ouder maar die heeft nagenoeg helemaal geen last van roest.
Bij mijn Kappa valt het op de versnellingsbakverhoudingen keurig op elkaar aansluiten, als ik bij 4000toeren opschakel valt de motor terug naar 3000toeren na elke versnelling. Enige nadeel is wel dat ie in de 5e versnelling al bijna 4000toeren maakt bij 130km/u.

Ik heb de powerdrivebak er schijnt ook een Comfortdrivebak geleverd te zijn, ik weet niet hoe dat rijdt maar ik vind de powerdrive al niet overdreven snel met zijn kortere overbrengingen.

Veel plezier met je Lancia.

Bella Macchina! Wat een heerlijke HPE heb jij op je stoep staan. En de moeite en kosten die je voor lief neemt om dit geweldige statement op de weg te houden. Werkelijk, bewondering is hier het juiste woord.

Als ex-HPE 1.6-16V rijder keek ik destijds met gepaste eerbied naar de enkele "echte" HPE-rijders die ik soms wel eens kon tegen komen. Vaak in het vla-geel. En die gepaste eerbied voel ik nog steeds als ik jouw Delta op het AW-forum bekijk.

Wat een prachtig design heeft zo'n Deltaatje toch. Nog steeds. Ik viel er 16 jaar geleden als een blok voor en die liefde is nog steeds brandend.

Weer een HPE-topic dat ik ga volgen. Hou ons op de hoogte. En dank voor het delen.

Als ik het vantevoren wist, had ik het zelf ook anders gedaan, want voor 10k koop je ook een nette Integrale.
Daarbij wilde ik beslist geen sedan, ik wilde iets compacters, dus dan is een Impreza ook geen optie.

Niet vergeten, dit is enkel in de eerste maanden uitgegeven, daarna kwamen nog dingen als kapot stuurhuis, visco, lambda, remupgrade, mapsensor, draagarmen etc.

en nog meer vermogen.
Dat is in beginsel niet zo belangrijk. Wel beginnen met een topmodel als je nog verder wilt.
En ik denk dat een Impreza rijder meer verbaasd zal zijn over de Delta, dan andersom.

Iets anders, kijk eens op verkoopsites, hoeveel Impreza's met turbo staan daar? En hoeveel Delta's?

die heeft nagenoeg helemaal geen last van roest.
Dat zei ik vorig jaar ook, maar dat kan opeens hard gaan.

Vaak in het vla-geel.
Die keuze had ik ook voordat ik deze kocht. Er was een gele binnen de club te koop. Alleen wilde ik absoluut geen gele.

Tsjonge, respect voor je inspanningen en het feit dat deze bijzondere auto zo gekoesterd wordt! (y)(y)(y)

Aansluitend bij de vorige reacties, en wat een wolf in schaapskleren is het stiekem ook nog. Ik zou me er de eerste keer in ieder geval zéker in vergissen bij het stoplicht :D

Top dat je gewoon de investering genomen hebt om nu weer verder te gaan bouwen (y)

En ik denk dat een Impreza rijder meer verbaasd zal zijn over de Delta, dan andersom.

Op prestatiegebied niet, Delta van jou type is echt een stuk minder snel.

Iets anders, kijk eens op verkoopsites, hoeveel Impreza's met turbo staan daar? En hoeveel Delta's?

Daar heb je zeker gelijk in, een delta is een stuk unieker dan een Subaru.(y)

Denk dat ie vooral bedoeld dat een Impreza al sportiviteit uitstraalt en dat herkenbaar is aan de auto. Een Delta is toch anoniemer.

Ja, ik zou ook verrast worden bij het stoplicht, als dat bedoelt wordt.:)

En ik wil helemaal niet de indruk wekken dat ik de auto afkraak.
Vind hem erg mooi en heb bewondering voor het project.(y)

Ik denk dat jij je lelijk vergist, een stock Impreza uit bv 2000 is echt niet stukken sneller.
Op papier ligt het dicht bij elkaar en boven de 100 is de winst van 4WD ook verwaarloosbaar.

Dus of ik nu net wel of net niet zal winnen, de gemiddelde Impreza rijder verwacht niet dat je relatief makkelijk bij blijft.
Met een gechipte Impreza wordt het natuurlijk een compleet ander verhaal, dat kan ik gewoon vergeten.
Jij maakt hier dus al diezelfde fout door te zeggen dat de Delta stukken minder snel is. Vergeleken met jouw Sub wel ja. Maar niet iedereen voert zijn auto op.

Hier de vermogensmeting, deze is niet gedaan met extreem schoongemaakte koeling en luchtinlaat etc. gewoon een normale dag in normale toestand.
Als je net alles uit elkaar hebt gehad, schoongemaakt en gepoetst hebt, wil dat nog weleens schelen, maar dan is het niet erg representatief meer.

CCF13052012_000002.jpg

Overigens maakt het voor mij verder niet uit wat beter of sneller is. Ik ben blij met wat ik heb.
Ik vind het alleen raar dat je het af doet alsof er nog een wereld van verschil in zit, dat valt best mee.

Een Fiat Coupe met 20v turbo motor doet ook 220pk/310nm en 0-100 in 6,5 sec. Nu kan je niet altijd alles zwart/wit vergelijken, maar de Coupe is technisch verder gelijk aan de Delta en ik verwacht dan ook niet dat het elkaar enorm zal ontlopen.

Ik ging uit van Carbase, 0-100 in 7,5 sec.

Als je nu in 6,5 sec aan de 100 zit scheelt dat zeker maar heel weinig met een standaard Impreza uit 2000 welke in 6,3 seconden aan de 100 zit en heb je helemaal gelijk.
Je review heb ik niet gelezen en je hebt later je post gewijzigd met het getunede vermogen.
Dit wist ik dus niet, vandaar dat ik zei dat een Delta van jou type standaard minder snel is.
Nu is het een heel ander verhaal.

De vergelijking met de Fiat Coupe met 20v turbo begrijp ik niet geheel, aangezien jij een 4 cilinder 16v hebt.
Dat vind ik niet technisch gelijk...

De Coupe 16v is technisch exact gelijk aan de Delta, trek de motorkap maar open en zet ze maar naast elkaar.
De Coupe, Delta, 155, Dedra en Tempra zijn ook allemaal gebaseerd op het platform van de Tipo.
Voor de 20v is echt niet opeens een compleet andere aandrijflijn ontwikkeld en ook de 6-bak was een latere optie van de Coupe en wordt soms overgezet op de Delta (als je ze kan vinden tenminste). Wel had de 20v andere remklauwen en grotere schijven voor. En terecht, de standaard remmen zijn naar mijn idee ook wat karig bij de Delta, dus als de 20v dan nog wat meer paarden aan boord heeft, wordt dat helemaal krap.

Vandaar dat ik de vergelijking maak met de 20v. Enkel de motor is iets anders en het turboverloop wijkt iets af dacht ik.
Ik snap ook wel dat het niet helemaal 1 op 1 vergeleken kan worden, maar lijkt me nog altijd een betere vergelijking dan met een VW, Volvo of Opel met ongeveer eenzelfde vermogen en dus een goede indicatie. Maar nogmaals, dat is mijn idee erover.

Mijn Delta heeft bv een gereviseerd stuurhuis van de Coupe gekregen en ook de veerpootbrug is van de Coupe.
Persoonlijk vind ik de Coupe niet zo aantrekkelijk kwa model.

Overigens, het verschil tussen een stock HF en eentje met aangepaste chip is behoorlijk. Ik vond hem stock nogal tam.

Ik zou me er de eerste keer in ieder geval zéker in vergissen bij het stoplicht
Je bent echt niet de enige. Volgens mij weten heel veel mensen niet waar ze mee te maken hebben.
Ik vind sprintjes leuk (en de lokale BP mij heel lief) en zie het als sportief iets. Vaak stop ik daarna even om met de ander te praten, want ik ben net zo goed benieuwd naar waar een ander mee rijdt.
Dan hoor ik soms de meest idiote uitspraken van mensen die denken dat ze de Delta kennen. Veel gehoorde uitspraken:
"is het een Integrale?" Nee, want er is geen Delta 2 Integrale. Tenminste niet fabrieksaf, er zijn wel mensen die de aandrijving van de Dedra Integrale eronder hebben gezet.
"mja tis ook een klein en licht autootje". Right ca. 1300kg is in mijn beleving niet licht. Iets als een CRX is licht, niet deze Delta.

dat sprintje is ook nog belangrijk dat je goed wegtrekt, en met 4WD is dat moeilijker om het goed te doen.

maar mooie auto, zal volgens mij ook lekker klinken.
wel zonde van die pech in het begin, maar wat jij doet zouden meer mensen moeten doen.

Fantastische auto! Erg mooi ook, hoewel een paar aanpassingen mij niet echt kunnen bekoren. Desalniettemin neem ik ze voor lief, aangezien je de auto koestert en vertroetelt (y) De velgen staan 'm goed, het interieur is schitterend en het totaal is vele malen mooier en stijlvoller dan zo'n vanzelfsprekende Subaru. Zal briljant rijden, maar het mist gewoon iets. Voor een Japanner heeft 'ie relatief veel emotie en passie in zich, maar het is niet bepaald een gedurfde keuze. Dit wel, respect daarvoor! (y)

Vandaar dat ik de vergelijking maak met de 20v. Enkel de motor is iets anders en het turboverloop wijkt iets af dacht ik.
Ik snap ook wel dat het niet helemaal 1 op 1 vergeleken kan worden, maar lijkt me nog altijd een betere vergelijking dan met een VW, Volvo of Opel met ongeveer eenzelfde vermogen en dus een goede indicatie. Maar nogmaals, dat is mijn idee erover.

Prima hoor, maar je moet begrijpen dat ik een 5-cilinder 20v niet iets anders vind dan een 4-cilinder 16v, maar heel anders.
Dat de rest van de onderdelen uitwisselbaar is en het vermogen na tuning ongeveer gelijk is verstond ik niet als technisch gelijk.

Maar na je uitleg begrijp ik wat je bedoelt, duidelijk.

Mooie auto maar wat een bak met geld wat je er 'even' onverwacht tegenaan moest gooien.
Je hebt het wel meteen goed gedaan.

Nissan GT-R zei:
dat sprintje is ook nog belangrijk dat je goed wegtrekt, en met 4WD is dat moeilijker om het goed te doen.

wel zonde van die pech in het begin, maar wat jij doet zouden meer mensen moeten doen.

Met 4wd is het juist makkelijker, meer tractie vanuit stilstand ;)

Dat kan je mijn buren misschien beter vragen? ;)
Weet wel toen ik op zolder zat en mijn vader mijn auto verzette dat ik het goed kon horen. Klinkt redelijk zwaar stationair.
Er zit ook enkel nog een einddemper op en de kat is leeggehaald. Ik moet met die lege kat nog iets doen. Of vervangen door een stuk rechte pijp, of een racekat.
Ik moet sowieso nog even nadenken wat ik met het uitlaatsysteem wil. In principe is het beter om alles naar minstens 70mm te doen voor de flow, maar ik heb zo'n vermoeden dat het geluid dan ook toeneemt. Nu is dat best leuk, maar aan de andere kant heb ik altijd gezegd dat ik niet teveel wil opvallen.
En daarbij als ik nu lange afstanden rijd op de snelweg, dan is dat constante gebrom even leuk, maar niet urenlang.
Misschien dat er iets bestaat/gemaakt kan worden met afneembare einddemper ofzo.

maar wat jij doet zouden meer mensen moeten doen.
Hier heb ik nog wel een mening over! Net als over zoveel dingen.
Ik lees hier ook weleens reviews en soms gaan mijn haren overeind staan van hoe mensen zaken bekijken. Ik lees weleens dat mensen auto's expres minimaal onderhouden vanwege de kosten. En als dat na x tijd niet meer gaat, dan verkopen ze de auto. Voor de portemonnee de enige juiste keuze, voor het behoud van de auto totaal niet. Ook als ik sommige video's (klokje rond) zie verbaas ik me hoe mensen hun auto benaderen.
Maar goed, het blijft natuurlijk aan de eigenaar zelf hoe de auto wordt behandeld.

hoewel een paar aanpassingen mij niet echt kunnen bekoren
Dat geloof ik graag. Ook binnen de club zie ik weleens dingen waarvan ik denk aaaargh. Maar goed ieder zijn ding.
Hij is nog niet af, dus misschien volgt er wel meer wat je niet aanstaat ;).

De velgen staan 'm goed
Heeft de ontwerper toch nog iets goed gedaan ;).
Alhoewel als ik de velgen op laat knappen, ik ze waarschijnlijk iets donkerder laat doen.

Wat een pracht-Delta! Hoewel de verkoopcijfers tegenvielen in de '90s, vind ik het toch een memorabele periode voor het merk. Het interieur is netjes opgeknapt, ben alleen niet echt fan van de mattenset en donkere knippers. Voor de rest een dikke (y)

dan zou ik alles naar 70 mm upgraden en kijken of er een mogelijkheid is om een vlinderklep in het systeem te verwerken.

onder x aantal toeren lekker stil, daarboven HEB JE EEN BRULLENDE MOTOR.
dat zou ik doen.

Echt brommen met een turbo valt wel mee toch? Ik weet zo even de diameter van de originele uitlaat hier niet, maar zonder einddemper valt het best mee. Stationair ( https://youtu.be/paSgKD-PYso ) en op lage toeren klinkt het lekker sportief. Maar bijvoorbeeld op de snelweg heb je er totaal geen last van..

Zoiets komt overeen, heeft immers dezelfde einddemper.

Zo rond de 2200 rpm is ie op z'n stilst. Daaronder klinkt het aardig diep en zwaar.
Op de snelweg is het een constante brom. Bij 120 is het vervelend, bij 160 wordt het rijkelijk irritant en mag je best harder praten met degene naast je. Nu stappen mensen niet zo snel in bij me, dus dat scheelt :p

Leuke auto, wel een dure dus. Grappig dat je in je review 4 sterren voor de kosten neerzet!:) Maar goed dat er mensen zijn die dit soort wagens rijdend houden, 't zijn toch bijzondere dingen.

Wat had ik dan bij kosten neer moeten zetten? Zoals ik in de review ook al zeg, het is naief om te denken dat een dergelijke auto voor weinig is te onderhouden.

Binnenkort maar weer langs de garage om het roestmonster weg te jagen, dan zal er vast nog wel wat anders naar boven komen.

ik hoop het niet voor je.

maar die roest is niet zo moeilijk.
misschien moet je de onderkant van de auto zelf eens een keer onderhanden nemen.
goed schoonmaken en dan een roestwerende verf eroverheen.

Later deze week mag ie naar de garage, in eerste instantie om de roest aan te pakken en wat kleine dingen. En verder zullen we wel zien wat er nog naar boven komt.

adinsx zei:
Echt brommen met een turbo valt wel mee toch? Ik weet zo even de diameter van de originele uitlaat hier niet, maar zonder einddemper valt het best mee. Stationair ( https://youtu.be/paSgKD-PYso ) en op lage toeren klinkt het lekker sportief. Maar bijvoorbeeld op de snelweg heb je er totaal geen last van..

Wat piept er zo?

Vanmorgen de auto weggebracht. Kom ik bij de garage "he wat heb je met je voorbumper gedaan?"
Uh niets?
Blijkt dat ik die vanmorgen nog even heb gesloopt toen ik een parkeervak achteruit uitreed. De bumper raakt dan meestal zo'n betonnen biels. Bleef erop hangen en schijnbaar heeft ie zichzelf half losgetrokken en daarbij ook de lip onder de koplampen gebroken. (n)

Auto is weer dichtgelast, kachelkraan vervangen (was lek), ruitenwissermotor vervangen, bankklapmechanisme gefixt en kapotte slang vervangen.
Op naar de volgende ronde: dempers en veren.
Ook zou ik nog de tellerplaten vervangen door een custom design.

Ik heb sinds gisteravond een raar probleem. De blow off lijkt op hol geslagen.
Hij blijft continu blazen. Zelfs stationair hoor en voel ik hem blazen. Rijdend hoor je hem soms wat harder.
Normaal als ik turbodruk gebruik kan ik afblazen voorkomen door het gaspedaal rustig op te laten komen (ipv in 1x lossen en pssst).
Dat gaat nu niet meer. Ik hoor echt duidelijk een blazend geluid tijdens het rijden op een constante snelheid. Tik ik het gas even aan, of los ik licht, dan is het geblaas even weg. Zelfs onder 3000rpm blaast het ding nu af lijkt het, terwijl ie dan nog lang niet op druk is.
Moet ik denken aan een kapotte blow off of iets anders? Waar moet ik het zoeken?
De auto zelf lijkt zich verder normaal te gedragen.

Lijkt me inderdaad een kapotte dumpvalve.
Als die open blijft staan krijg je de symptomen die jij beschrijft.
Kan je hem niet gewoon verwijderen?

Verwijderen op zich is het punt niet. Maar ik heb het originele deel wat daar normaal zit weggegooid. Wat moet je er mee als je het toch niet gebruikt?
Dus ik denk dat ik van de week een nieuwe Forge blow off moet gaan bestellen.

proef?

Ik houd het liever bij pssst, hoe harder hoe beter. En dat komt vanzelf wel als er ooit een andere turbo op gaat.

ja ik weet niet hoe ik het moet opschrijven.
als je eens naar top-gear kijkt en dan met de noble m600, dat geluidje.
pssst is ook goed.

Leuke wagen, goed bezig ook!

Waarom wel je eigen kenteken wegpoetsen van de foto's, maar die van de buurPicanto niet?

Hmm goed punt! Helemaal niet bij stilgestaan. Automatisch haal ik mijn eigen kenteken weg.
Op meetings plak ik er een plaat overheen:

20120527_143319.jpg

Terug
Bovenaan