Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Is het niet een idee om die aliexpressmeuk te kopen en die spuiten. Dan heb je in ieder geval een oplossing die verwijderbaar is.
Overigens zou ik het zelf niet nu al doen, ziet eruit als een plek waar die niet in het blikveld zit.

406c zei:
Is het niet een idee om die aliexpressmeuk te kopen en die spuiten. Dan heb je in ieder geval een oplossing die verwijderbaar is.

No shit Sherlock!

Paulus0013 zei:
Betreft het interieur vind ik de afwerking rondom de bekerhouders in de middentunnel niet zo fraai. Ziet er nóg goedkoper uit dan het glimmende plastic er omheen. Gelukkig is er Aliexpress waar je echt allerlei goedkoop ogende meuk voor je auto kunt kopen. Ik heb daar een plaatje besteld dat daarop past. Dat gaan we niet 1 op 1 plaatsen. Ik heb wat ideeën om deze te laten spuiten, zodat het er niet als goedkope meuk uitziet en beter aansluit bij de auto.

Dat was dus zeker een idee! ;)

We zijn inmiddels bijna 3 jaar verder met de Juke.
Na het vervangen van de speakers (voor originele (Renault dacht ik?) Focals), is er verder niets mee gedaan. Zelfs dat Ali-plaatje niet. Ik heb het niet zo op die goedkope opsmeuk.
Inmiddels net de 22k gepasseerd. Een retourtje naar mijn werk is 35km. Gemiddeld verbruik overall is 1:14. Als ik langere stukken rustig rijdt kan dat stukken beter. 1:18 is goed haalbaar zonder al te veel moeite. Ik rijd alleen niet zo vaak langere afstanden. En als ik die al rijd, rijd ik meestal wel door.
Wat kleine probleempjes gehad tot nu toe.
- Spijker in een band, opgelost met een prop.
- Sterretje in de voorruit, moet ik nog even achteraan.
- Ow en een deuk in de deur. Thuis voor de deur gebeurd, aan de zijde van het 'trottoir'. Heel bijzonder, ik denk zelf een fiets. Geen getuigen of iets natuurlijk, dus draai je er fijn zelf voor op. Deur zo goed als mogelijk zelf uitgedeukt. Gesprek gehad met een detailer om de krasjes weg te laten werken. Besproken de gehele auto dan maar gelijk te laten doen, die afspraak volgt nog. Als ik op termijn eenzelfde kleur deur van een sloper kan vinden, dat wissel ik hem om. Tot die tijd ga ik me er niet verder druk om maken.

Tevreden met de Juke? Ja tot nu toe wel. Enige irritante is het windgeruis langs het raam van de deur. En omdat ie wat hoger is, ook niet bepaald een bochtenridder. Verder een comfortabele auto om mee onderweg te zijn. Het 3 pittertje met turbo is echt wel voldoende, ook als je de bergen ingaat.
Binnenkort gaat ie weer naar de dealer voor een beurtje.

Dan nog een update mbt de Lancia Delta.
Vorig jaar op de jaarlijkse Lancia Delta meeting mogen rijden in een Delta van iemand anders. Tja dat deed mij goed, maar was natuurlijk ook confronterend omdat mijn eigen Delta al jaren stilstaat.
Een dag later de stoute schoenen aangetrokken en gekeken of mijn Delta het nog deed. Accu opgeladen en na 2x even doorstarten sloeg ie aan. Beetje morren, maar liep daarna prima. Verder niet mee gereden, maar het gevoel was er wel weer.

Voor nu lijkt er ook licht aan de horizon mbt de Delta. Inmiddels wat werkzaamheden aan het huis aan het afronden. De planning is om begin komend jaar met de Delta te gaan beginnen. Een en ander is niet in beton gegoten, maar het gaat wel rond die tijd gebeuren. Inmiddels is het wel alweer jaren geleden dat ik echt aan een Delta gewerkt heb, dus ik ben ook wel benieuwd of ik nog parate kennis heb.

In de afgelopen jaren nog enkele nieuwe mede Deltarijders mogen leren kennen en ontvangen. Leuk om nog enthousiaste mensen te zien!

Ook al die jaren nog bezig gebleven met onderdelen verzamelen. De prijzen lopen gestaag op en sommigen vragen zelfs al idiote prijzen. Ook steeds meer onderdelen waar niet of nauwelijks nog aan te komen is. (een vb: naafkapjes waren zo rond de 20 euro per set van 4, men vraagt nu rustig 100, zelfs imitatie vraagt men al 40 voor) Regelmatig informeren mensen of ik nog iets heb liggen, maar ik moet voorzichtig zijn met wat ik wegdoe op dit moment.
Meest blij was ik met het vinden van de Eibach anti-rollkit bij een Noor. Wordt bijna nooit aangeboden, heeft (net als het interieur) een paar jaar gekost om daar tegenaan te lopen. Uiteindelijk voor zo rond de nieuwprijs gekocht. Ik was alleen even vergeten dat er import nog bij komt. Dus zo viel ie wel wat duurder uit. Maar goed: beter duur, dan niet te koop.

Met het beginnen met de Delta komend jaar, gaat ook de bezem er door in de garage. Heel veel onderdelen die ik zelf niet nodig heb, gaan dan weg. Helaas ook veel spullen waarvan ik denk: waarom koopt niemand dit om op voorraad te leggen, straks heb je het nodig en is het er niet meer? Het begint voor deze auto echt wel de kant op te gaan van "get it when you can, not when you need it". Voor mij is het wel een kwestie dat ik niet alles maar oneindig kan bewaren. Jarenlang vraagt niemand erom, of reageert er niemand op mijn advertenties. Dan is het ook wel een keer doei.

Leuk weer wat te horen! Ik moet eigenlijk weer eens even het topic doorlezen om mijn geheugen op te frissen. Ik herinner me wel dat je de nodige tegenslag met de Delta heb gehad.

Leuk weer wat te horen! Ik moet eigenlijk weer eens even het topic doorlezen om mijn geheugen op te frissen. Ik herinner me wel dat je de nodige tegenslag met de Delta heb gehad.
Ik denk dat dat een understatement is als je dit topic doorleest.
Er zijn een aantal mensen in mijn omgeving die er best wel negatief instaan en zelf wellicht andere keuzes gemaakt zouden hebben. Tja dat is aan hen denk ik dan.
Ik heb een huis met garage, de auto (samen met de donor) heeft me dan ook enkel de schorsing gekost de laatste paar jaar. Het eet ook geen brood op die manier. Natuurlijk wordt ie ook niet magisch beter van stilstaan, maar goed dat was ie de jaren voordat ik hem stilzette ook al niet meer (met name op gebied van roest).
De garage zelf moet ook nog eens aangepakt worden, maar dat lijkt mij praktisch makkelijker nádat er veel zooi uit weg is.

Overigens, iemand weleens gekeken naar hoe extreem de vraagprijzen van dit soort auto's zijn gestegen? Vond ik een paar jaar terug vraagprijzen van 10k absurd, dat is nu het dubbele. En ze gaan in goede staat ook daadwerkelijk weg voor bedragen ergens daar tussenin.

Ha Paulus!

Leuk om weer wat te lezen over jou en je Delta. Nog steeds geldt: laat je ook hier niet gek maken. Mijn idee zou ook zijn om de Delta gewoon te houden en eraan te beginnen zodra je de tijd en ruimte hebt. Ik blijf het volgen.

Welkom terug. Hou die spullen nou maar, het eet geen brood zoals je zegt en alles wordt schaarser.
Er zitten ook veel spullen bij waar ik zelf niets aan heb. Onderdelen van andere uitvoeringen. Daar lijkt ook niet veel markt voor, dus ja wat moet je er dan mee? Uiteindelijk wil ik ook mijn ruimte wel een keer terug.
Ik zal dan ook echt dingen weg gaan gooien komend jaar.

Marktplaats? Iedere euro die het oplevert is er één. En misschien kan je een andere liefhebbers er mee blij maken.
Been there done that. Er is gewoonweg geen markt voor een hoop dingen. Er zijn minder dan 100 van deze auto's in NL. Nog niet de helft heeft apk en een groot deel staat al jaren stil.
Ik zit ook veel in Facebookgroepen en handel door heel Europa. Meermaals van alles aangeboden. Bepaalde dingen zit totaal geen beweging in. Dus ja, dan moet je een keer knopen doorhakken. We kunnen niet alles maar met bestemming onbekend blijven bewaren. Helemaal niet als het om spullen gaat die ik zelf niet nodig heb.

Je bent geen museum, als het echt geen zin heeft om het voor je eigen auto te bewaren zou ik het spul toch maar wegdoen. Jammer voor de liefhebbers die over tien jaar opstaan en iets nodig hebben, maar die kunnen dan vast terecht bij iemand die geen knopen heeft doorgehakt.

Ik heb pas een doos Golf 2 onderdelen en een doos Kever onderdelen weggegeven (gratis aangeboden op MP). Dat voelde beter dan weggooien.

Ik zou er iets symbolisch voor vragen maar goed, alles is beter dan weggooien.
Paar jaar geleden een Porsche 911 Turbo logo geruild voor een 4-pack Orval trappistenbier van iemand die met een GT2 ombouw bezig was van zijn 911 Turbo. Die man blij en ik een mooie aanwinst voor de Porsche modellenkast.

Veel succes met het afwerken Paulus0013!! Je ziet ze buiten shows gewoon nooit meer dus koesteren zolang het een hobby voor je is.

Been there done that. Er is gewoonweg geen markt voor een hoop dingen. Er zijn minder dan 100 van deze auto's in NL. Nog niet de helft heeft apk en een groot deel staat al jaren stil.
Ik zit ook veel in Facebookgroepen en handel door heel Europa. Meermaals van alles aangeboden. Bepaalde dingen zit totaal geen beweging in. Dus ja, dan moet je een keer knopen doorhakken. We kunnen niet alles maar met bestemming onbekend blijven bewaren. Helemaal niet als het om spullen gaat die ik zelf niet nodig heb.
Ach, op een gegeven moment is het goed geweest. Gratis weggeven is ook niet altijd makkelijk. Zijn mensen nog kieskeurig ook.

Een kleine update.

Inmiddels begonnen met daadwerkelijk spullen uitzoeken en weggooien. Langzaamaan ontstaat er hier en daar wat ruimte.

Afgelopen september weer de jaarlijkse Deltameeting gehad. Ik had het genoegen mee te kunnen rijden met de enige echte volledig roestvrije Delta HPE HF van Nederland. Een auto met daarnaast nog wat bijzondere eigenschappen. Een andere chip zonder toerenbegrenzer. Toch wel bijzonder om hem tot over 7000rpm te zien gaan en dat zonder dat het vermogen totaal instort bovenin. Standaard vallen ze wat dood rond 6200rpm. Daarnaast is deze auto ook voorzien van de Eibach antiroll-kit en een werkend elektronisch onderstel. Als je op snelheid wat naar links en rechts stuurt, voelt de auto eigenlijk net zo alsof ie verlaagd is. Dat belooft veel goeds voor mijn eigen auto. Immers de Bilstein B6 is nog een stukje stugger dan het elektronische onderstel.

In september ook weer een doosje onderdelen gekocht. 1000 euro zit je zo aan :censored:
Hier en daar nog wat goodies opgepikt. Zo bood iemand wat posters aan van dit type Delta. Dat is leuk om later in de garage aan de muur te hangen. Ook nog een Lancia overall gekocht.

Wat fotootjes dan maar?

Op de jaarlijkse meeting:

Eibach antiroll-kit:

Doosje met spulletjes:

Die donkerrode is echt heel mooi, ook de juiste wielen. De HPE is ook echt een stuk mooier dan de vijfdeurs vind ik. Inmiddels super zeldzaam geworden, ook in Italie. Goed om te horen dat je probeert jouw exemplaar weer op de weg te krijgen!

Jij houdt het waarschijnlijk ook wel een beetje bij, maar bij elke Delta die ik te koop zie staan moet ik toch altijd even aan je denken…
Dat kan je dan beter niet doen. Geen slapende honden wakker maken ;) Stuur dan een privebericht.
Ik heb hierop weliswaar gereageerd, maar in principe heb ik aan zulke dingen eigenlijk niet zoveel tot eigenlijk niets voor mijn eigen auto. Zoiets is leuk om weer aan de gang te helpen en dan een tijdje mee te rijden, omdat ik nu met mijn eigen auto even weinig kan. Het is te hopen dat het niet naar een handelaar gaat.

Ik zoek op dit moment de bodemplaat achter die vanonder de achterbank de kofferruimte inloopt en evt een nette achteras. Al het plaatwerk is welkom, maar wel als plaatwerk en niet als complete auto. Immers de kans dat datgene dat je zoekt nog in goede staat is, is verwaarloosbaar.

Ik zie trouwens dat er inmiddels behoorlijk is geboden. Echt bijzonder. Wat denken die mensen dat zo'n auto waard is momenteel? Als je 6k biedt voor 2 auto's met werk, beiden rond de 2 ton op de klok. Je bent per stuk zo 2-3k kwijt om ze op de rit te krijgen en dan moet er niet al teveel tegenzitten. En de kans dat iets tegenzit na jaren stilstand is wel aanwezig. Ik zou denken dat ze 6-7k doen momenteel in rijdende staat. In Nederland is er weinig referentie de laatste paar jaar. In de rest van Europa zie ik vraagprijzen tussen 5 en 15k. Of het er ook daadwerkelijk voor verkocht wordt, weet ik niet.
4 fatsoenlijke banden van een A-merk red je al niet voor 500 euro. Dan alle vloeistoffen, riemen, de remmerij. Dat red je niet met 1000 euro. Er is iets met de motor bij beiden. Tja wat? Als de nokkenas stuk is bv kijk je al snel naar een (deel)revisie. Als een thermostaat stuk is zit je ook zo aan 500 euro, als je ze al kunt vinden. En met deze kmstand kan je het beste na zo'n lange stilstand direct het blok reviseren, dan weet je zeker dat het de moeite waard is en je er weer jaren mee vooruit kunt. Dan heb ik het nog niet gehad over alle rubbers, verborgen roest (van binnenuit) en wat je verder nog tegenkomt.

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik mijzelf voor een dilemma gesteld.
Ik heb in mijn planning voor dit jaar zonnepanelen staan met bv ook een eigen laadpaal.
Het idee is om dan een kleine elektrische auto te kopen om mee naar mijn werk te gaan rijden.
Hiermee kan ik tussen de 500 en 800 euro per jaar besparen, enkel met de kilometers naar mijn werk (retour ca 35km, dus een ideale afstand voor elektrisch). Hybride zie ik absoluut niet als optie.
Echter de Juke is een prima metgezel gebleken de afgelopen 3,5 jaar. Het voelt alsof ik daar nog geen afscheid van wil nemen.
Daarnaast het hete hangijzer benzine vs elektrisch. Met benzine heb je minder gedoe als je wat langere afstanden gaat afleggen. En dat is iets wat mij altijd heeft tegengehouden om al eerder over te stappen.

Mijn grotere plaatje is wel dat ik volgend jaar nog iets wil aanschaffen met meer cilinders. Ik kan dus ook zeggen van ik neem de meest anti auto die er is en neem bv de allergoedkoopste elektrische auto voor de dagelijkse ritjes. Maar je zit er weer meerdere dagen per week in, dus dat wordt dan ook meerdere dagen een grote ergernis vrees ik.
Dus ja dat is een stukje afwegen. Immers levert het juist ook weer de ruimte op om te kijken naar wat leuks voor erbij.

Hoe vliegen jullie zoiets aan?

Als het je om het geld gaat en je bent nog tevreden met je huidige auto, zou ik die gewoon houden. Anders ga je duizenden euro's of meer uitgeven om elk jaar een paar honderd te besparen.

Als je nog zo blij bent met je Juke, zou ik daar lekker in blijven rijden. Uiteindelijk zit je het vaakst in je dagelijkse auto dus als die nu prima is; waarom zou je jezelf dan in een klein koekblikje lepelen? En voor een besparing van €2,20 per dag ga je toch niet rijden in iets dat je niet bevalt?

Succes met je dilemma! En veel plezier met de zoektocht naar meer cilinders.

Zonnepalen zijn altijd goed, ook nu nog, zijn niet duur meer in de aanschaf. Laat je niet verleiden om een accu er bij te nemen, die leverd niet iets op waar je kosten mee bespaard, helemaal niet als je door externe partijen deze laat laden / ontladen.

Een EV is leuk, maar gaat je ook geld kosten, een eerste generatie Zoe kan altijd, op de Juke zal je veel laten vallen. En hoe vaak heb je dit jaar lange afstanden gereden? En hoe vaak naar de supermarkt, kan dat op de fiets, bespaard op een jaar ook wel het eea.

Meer cilinders is altijd leuk, zeker nu het nog kan.

Als het je om het geld gaat en je bent nog tevreden met je huidige auto, zou ik die gewoon houden. Anders ga je duizenden euro's of meer uitgeven om elk jaar een paar honderd te besparen.

Ja natuurlijk gaat het om de centen. Je wilt de terugverdientijd laag houden. Plus wat ik aan de ene kant overhoudt, kan er aan de andere kant uit voor iets anders leuks natuurlijk. Uiteindelijk hoeft het zeker geen duizenden euro's meer te worden. Een Juke van 2022 zit nu tussen de 15 en 21k ongeveer. Een goedkope nieuwe elektrische auto zit daar net boven. Als je een kleine 2e hands koopt van 1 of 2 jaar oud, hoeft er waarschijnlijk zelfs niets bij. De andere kant is natuurlijk dat de Juke vanaf een jaar of 5 oud veel minder per jaar gaat afschrijven.

Als je nog zo blij bent met je Juke, zou ik daar lekker in blijven rijden. Uiteindelijk zit je het vaakst in je dagelijkse auto dus als die nu prima is; waarom zou je jezelf dan in een klein koekblikje lepelen? En voor een besparing van €2,20 per dag ga je toch niet rijden in iets dat je niet bevalt?

Succes met je dilemma! En veel plezier met de zoektocht naar meer cilinders.
Het is nog helemaal niet gezegd of zo'n kermisauto wel of niet bevalt. Zodra de zonnepanelen er later dit jaar op liggen, ga ik eerst maar eens proefrijden. Tegelijkertijd wil ik ook gaan proefrijden met de meercilinders. Het kan ook zomaar zijn dat het aan die kant van de medaille niet is wat ik ervan hoop.
Je hebt het over 2,20 per dag. Tja, dat lijkt weinig, maar het telt op meer plekken door. Als je thuis via het net laadt, scheelt dat tussen de 7 en 10ct per km. Via zonnestroom 13ct. Alles wat je dus meer gaat rijden, tikt ook meer aan. Daarnaast zal de Juke straks ook eens nieuwe banden moet hebben en de jaarlijkse beurten zijn ook duurder bij benzine tov elektrisch.

Zonnepalen zijn altijd goed, ook nu nog, zijn niet duur meer in de aanschaf. Laat je niet verleiden om een accu er bij te nemen, die leverd niet iets op waar je kosten mee bespaard, helemaal niet als je door externe partijen deze laat laden / ontladen.

Een EV is leuk, maar gaat je ook geld kosten, een eerste generatie Zoe kan altijd, op de Juke zal je veel laten vallen. En hoe vaak heb je dit jaar lange afstanden gereden? En hoe vaak naar de supermarkt, kan dat op de fiets, bespaard op een jaar ook wel het eea.

Meer cilinders is altijd leuk, zeker nu het nog kan.
Mag ik zelf bepalen of ik wel of geen accu interessant vind? Je kent heel mijn situatie niet. Het enige daarmee is dat ze relatief duur zijn en niet heel lang garantie hebben. Het risico bestaat dat de garantie verlopen is binnen de terugverdientijd en dat is niet ideaal. Het principe dat die dingen zichzelf via het net gaan laden, ontgaat mij volledig. Waarom zou je dat willen?

Wat bedoel je met geld laten vallen op de Juke? Als ik die over een jaar of 2 inruil geldt dat toch ook? Op een auto die je vanaf nieuw rijdt, schrijf je per definitie veel af. Maar dat is wat het is. Anders zou ik over een jaar of 2 ook gaan shoppen voor iets anders.
Ik heb ook gewoon geen zin meer in gedoe en risico. Als ik een andere auto koop, wil ik daar 3-5 jaar mee doen en dus ook garantie hebben voor die tijd. Zodat als er wat mee is, ik deze bij de dealer kan droppen en die het maar oplost. Het geeft zoveel meer rust als je er van op aan kunt dat je een auto rijdt, waarmee je niet plots met kosten en ongemak geconfronteerd wordt.

De lange afstanden heb ik niet veel. Maar daar zou ik op termijn de Delta of de nog aan te schaffen meercilinder voor kunnen gebruiken. Is voor zo'n auto ook beter ipv korte ritten. Verbruik is wellicht wat minder fijn. Fietsen? Uhm wat is dat?

Stel nu dat ik ga proefrijden en ik vind het echt helemaal verschrikkelijk, zowel de kermisauto als de andere die ik in gedachten heb. Ook dan gaat die Juke over 2 jaar de deur uit en zal ik iets helemaal nieuws aanschaffen. Dan wordt het gewoon weer benzine met een handbak. Kan dan zomaar de kant op gaan van bv een Mazda 3, misschien wel een MX5.

Mag ik zelf bepalen of ik wel of geen accu interessant vind? Je kent heel mijn situatie niet

Ah, heerlijk, ik heb je gemist, Paulus. Lekker in de aanval bij mensen die alleen maar willen helpen :)

Delta staat er prachtig bij. Welke auto's heb je in gedachten met meer cilinders? Het enige goede van deze (hopelijk tijdelijke) dure brandstofprijzen is dat sommige mensen in de paniek schieten en auto's met grotere motoren gaan verkopen. Ik zie het hier in de VK nu al gebeuren.

Popcorn erbij, ik volg dit topic al wat langer. Ben benieuwd hoe de toon in het echt is.

Ikzelf rij in een kermisbak voor het verstandige (daily) en een V8 (Audi S8) erbij voor de liefhebberij, prima combi nu het nog kan inderdaad. Alhoewel de meeste mensen dit niet zullen willen. Denk wel dat ik hierna ook niet weer een slurper koop trouwens, de laatste jaren zijn denk ik wel aangebroken in Nederland voor zoiets. Want ik gebruik de Audi ook nog wel zo'n 10.000km per jaar.

De kermisauto rijdt trouwens een stuk zorgelozer dan een dinovloeistofaangedreven voertuig. Ook de vakanties zijn prima te doen met het snelladen -in mijn 3 jarige ervaring met de EV-. Ieder zijn mening is anders uiteraard.

Mooie is de meesten dat ik erover spreek hebben nog nooit een kermisauto goed uitgeprobeerd, en dan bedoel ik meer dan 1 proefrit.

Ah Paulus! leuk weer eens van je te lezen man.
Geweldig dat je de Delta altijd nog in bezit hebt, volg je al vanaf het begin en je avonturen.

De laatste video van YT kanaal JayEmm on Cars omschrijft treffend waar jij tegenaan botst met je klassieker projecten. Nee het is niet roest of zo maar ik verklap het niet ;)

Voor woonwerk is iets kleins als een Up/Mii/Citigo, of iets groters met dezelfde aandrijflijn: de eGolf, ideaal. Maar als je toch wat verder moet, kan je je wel gaan irriteren aan de beperkte range (alhoewel je gewoon naar de snellader kan). Wij laden onze Citigo thuis en die is ook erg zuinig. En een EV rijdt gewoon heerlijk, dat is me ook wel wat waard.
Zeker als je toch voor een dikke benzine ernaast wil gaan, is zoiets echt geen gek plan.

Terug
Bovenaan