Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Kleine update. Nog maar weer eens een sloper gekocht. Een 1.8vvt.

108d7pf.jpg

a2vndg.jpg

Gelijk gaan strippen.
ejv40k.jpg

En ik kwam wat opmerkelijke dingen tegen.
i40k5t.jpg

Roest? Nee joh!
2u574ll.jpg

Inmiddels loopt de teller wat betreft slopers ook aardig rap op.

En nog de jaarlijkse Deltameeting.
34gkh9i.jpg

iwlnpx.jpg

Het blijft een heerlijk topic. Onvoorspelbaar en voorspelbaar tegelijk.

Ik ben wel een beetje verlieft op de rode Delta. Wat een prachtige kleur voor die wagen, combineert ook erg mooi met de velgen.

Met alle respect maar je rode HF is ook een sloper in deze toestand, man wat een bak ellende in totaliteit.
Veel wijsheid vooral toegewenst.

Zoals Mark Evans ooit zei: "deze auto is meer dan de som van alle onderdelen."
En zo is het maar net!

E46 cabrio zei:
Met alle respect maar je rode HF is ook een sloper in deze toestand, man wat een bak ellende in totaliteit.
Geen idee waar jij op reageert, maar ik heb geen rode hf.

Paulus0013 zei:
E46 cabrio zei:

Idd ben in de war, je eigen blauwe HF bedoel ik uiteraard.
Fijne en leuke wagen hoor, maar met die roest en slechte lak is het economisch gezien ook een sloper.
Nogmaals veel wijsheid toegewenst.

E46 cabrio zei:
Paulus0013 zei:
E46 cabrio zei:

Idd ben in de war, je eigen blauwe HF bedoel ik uiteraard.
Fijne en leuke wagen hoor, maar met die roest en slechte lak is het economisch gezien ook een sloper.
Nogmaals veel wijsheid toegewenst.

Beetje als de E46, wil ook roesten. ;)

Klopt Nico, een beetje , niet zo dramatisch als de HF :)
Maar op mijn 14 jaar oude 330ci zul jij geen roest gaan vinden, het is namelijk geen standaard issue bij deze wagens.

E46 cabrio zei:
Klopt Nico, een beetje , niet zo dramatisch als de HF :)
Maar op mijn 14 jaar oude 330ci zul jij geen roest gaan vinden, het is namelijk geen standaard issue bij deze wagens.

Ik ken een 330CI die er toch wel wat last van heeft. Is geen Italiaan gelukkig maar t is allemaal zichtwerk. En das voor een auto die ONK is en al 200.000 km bij die eigenaar is een beetje zonde. :p

Maar goed....t blijft ouder spul dus t gaat sneller kapot en aangezien je de werking niet kunt garanderen krijg je er geen garantie op. Zeker niet als het voor een 1000 of 2 is.

De gele sloper is na 2 weken alweer opgehaald en naar de sloop gegaan.
Meer af kunnen halen en verkocht dan gepland, dus een mooie meevaller.

Voor de blauwe HF ben ik spullen aan het verzamelen voor het herstel. Zo stuitte ik onlangs op een geheel zijpaneel.
2e16qyr.jpg

maar met die roest en slechte lak is het economisch gezien ook een sloper.
Ja op dit moment wel. Leuk dat de techniek zo weer op orde is, maar economisch schiet het weinig op als de rest wegroest. Nu maakt mij het economische deel niet zoveel uit omdat verkoop niet aan de orde is. Net als dat mensen klagen over de waarde van hun huis. Zolang je er blijft wonen maakt het weinig uit.

Nog even wat tegenvallers.
14kfzg9.jpg

2yo3j7k.jpg

En bij de Fiat is de achterruitenwisser afgebroken.

De blauwe HF is nog steeds niet thuis. Die wil niet echt lekker lopen op de tuningchip. Met een originele chip loopt ie wel goed. Alles is 3 dubbel geckeckt.
Gaat dus weer een leuke discussie worden bij de tuner die hem heeft afgesteld. Ik vrees dat het mij weer zo'n 500 euro gaat kosten om opnieuw te laten doen. Blijft raar, want aan de hardware is niets veranderd. Als we het dan opnieuw moeten laten doen, doen we er nog een klein beetje vermogen bij gelijk. Dan wil ik uitkomen op +/- 275pk en 420nm. De turbo kan dat makkelijk leveren, die kan met gemak tot over de 300pk. We moeten enkel rekening houden met de originele zuigers. Zou niet zo fijn zijn als die wegsmelten.

Verder weinig nieuws. Ik wacht op een truck van mijn Griekse vriend om wat spullen op te halen, dan ruimt het weer een beetje op en kunnen we weer verder. Ondertussen spullen blijven verzamelen voor het herstel. En als dat uiteindelijk gaat betekenen dat ik een volledige bodem uit een goede andere Delta moet slijpen, dan is dat niet anders.
Als de blauwe HF weer naar huis komt, gaat waarschijnlijk de Y Rosso even weg voor groot onderhoud, zodat die het de komende 2-3 jaar ook nog gaat uithouden.

Een update dan maar weer?

Tinypic stopt er mee zie ik, dat maakt zo'n beetje alle foto's in dit topic nutteloos. Ik ga zo wel op zoek naar een andere host. Ik ga alleen geen 42 pagina's doorspitten om alle foto's terug te plaatsen, dus we moeten de rest dan maar even als verloren beschouwen.

Er is nieuws, veel nieuws sinds mijn laatste post, die over 4 weken alweer een jaar geleden was.

De oude titel was "Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo 1995 2x, Lancia Y rosso, Fiat Marea Weekend 1.6"
De blauwe Delta HPE HF hebben we (uiteraard) nog steeds. Inmiddels al ruim 8 jaar in bezit. Ik rijd er eigenlijk niet heel vaak meer mee, omdat ik me aan veel dingen erger. er zit een hitteschild los van de uitlaat. Het spruitstuk is waarschijnlijk lek na de laatste keer opnieuw coaten. De auto klinkt ook anders dan hoe het zou moeten. Maar ondanks dat gaat ie nog als de brandweer. Kort geleden heeft er iemand in de straat gekeerd en daarbij een van de voorpanelen geraakt. Deze persoon is daarna weggereden. Ontzettend fijn zulke mensen.
Ow en ik lees mijn vorige post nog eens: er waren problemen met de tuning chip. Ja toen stond de auto nog even ergens anders omdat de koppakking lek was. De auto heb ik uiteindelijk toch maar opgehaald. Aangezien alles was gedaan en inmiddels meermaals was gecheckt daar, begreep ik er niets van waarom ie zo beroerd bleef lopen. Ik kon mij haast niet voorstellen dat er mechanisch iets niet goed was gegaan met een halve motorrevisie. Terug op een originele chip liep ie ook niet lekker. In feite kon ik dus de tuning chip eigenlijk wel gelijk uitsluiten. Vooraf nog allerlei contact gehad ook met de tuner hierover. Iedereen was behulpzaam, maar tot op het moment van ophalen was het niet opgelost. Enfin eenmaal thuis met de auto kon ik het allemaal totaal niet uitstaan dat het niet zou werken zoals het zou horen, als kennelijk al het andere in orde is. Aangezien ik toch onderdelen zat heb liggen, heb ik van een andere motor die goed liep wat dingen af gehaald en ben ik stuk voor stuk dingen gaan omwisselen om te kijken of de auto daar anders op zou reageren.
ik heb uiteindelijk maar 2 dingen los gehad, de boel weer in elkaar gezet en de auto liep weer prima! Dat is uiteindelijk goed nieuws, maar maakt het extra vreemd dat iemand er een tijd mee bezig is geweest en toen eigenlijk vast liep. Eind goed, al goed zullen we maar zeggen. De auto heeft sindsdien ook niet meer gek gedaan.

Daarnaast had ik op dat moment nog 2x een HF uit 1995. Een daarvan was bedoeld om te slopen, dat is dan ook gedaan. De motor met bak staan in mijn garage en zijn bedoeld als mijn eigen reserve. Het interieur daaruit was nog in zeer nette staat en wordt ook bewaard voor mijzelf.
De andere HF uit 1995 is verkocht aan een goede bekende. Hij is zelf ook vrij handig en heeft een tijd geleden nog een oudere model Lancia gekocht om op te knappen. Dus ik verwacht dat hij wel goed voor de auto kan zorgen.

In de titel stond verder nog een Y rosso in de kleur rood. Dat werd ook een groot drama. Motor was naar de k*, op 2 cilinders geen compressie. Ik heb toen voor sloopgeld een andere Yp opgehaald en daar tijdelijk mee gereden. Na enige tijd samen met een maat de motor in de rode rosso overgezet. Gelijk de dbriem en waterpomp vervangen, verse olie en dat soort dingen. De motorswap zelf was geslaagd. Na enige tijd ook wat meer onderhoud laten uitvoeren. Zo waren de achterschokbrekers volledig op en dat reed vrij beroerd. Na diverse dingen te hebben laten vervangen reed het beestje weer enigszins normaal. Wel had ik het idee dat ie wat vermogen miste.
Eigenlijk werd ik die auto een beetje heel erg zat omdat het gewoon niet lekker meer voelde, steeds was er wel weer wat.
Uiteindelijk heb ik de auto geruild tegen een andere auto van mijn maat. Hij is automonteur en Lancia gek, dus hij zag de Yp wel zitten. Hij heeft later nog de halve motor uit elkaar gehad, koppakking vervangen en weet ik het wat allemaal en is er nu erg tevreden mee. Hoewel ik het leuke auto's vind, was ik de constante stroom aan ellende wel even zat.

Dan hadden we nog de Marea Weekend. Nou dat was wat met de apk. Om het ding door de apk te krijgen moest er een bedrag ingestopt gaan worden dat al snel rond de 2k zou uitkomen. Ding had roest, moest een grote beurt want recent onderhoud was niet bekend, schokbrekers en allerlei andere zaken die je kunt verwachten bij een dergelijke auto. Voor dat bedrag koop ik ook 2 andere Marea's in staat van ontbinding, maar wel met geldige apk. Dat opknappen hebben we dan ook niet meer gedaan.

Ik heb even terug gelezen en Velthuis haalde het al eerder aan: allemaal oude meuk, dus veel kans op ellende.
Daarom heb ik na de verkoop van de HF besloten er wat geld bij te leggen, de hele rambam af te voeren en voor wat nieuwers te gaan in de hoop wat minder ellende te hebben de komende tijd. Of eigenlijk was het andersom: ik heb die HF gekocht in een poging mij te ontdoen van de ellende. Apk's verliepen van de andere auto's en op een bepaald moment moet je dan een keuze maken wat je gaat doen.
Dat nieuwers is de Lancia Delta 3 geworden. De 1.4 Tjet met 150pk in Platino uitvoering, bouwjaar 2009, net geen 150k gelopen.
Na aankoop direct groot onderhoud gegeven: dbriem met waterpomp, motorolie, remolie, bakolie, koelvloeistof, luchtfilter, interieurfilter, oliefilter, remschijven en -blokken voorzijde, remschijven achter, 4 nieuwe banden, de v snaar bleek slecht en ook vervangen, lampje vervangen en koplampen gesteld.
Tijdens het onderhoud bleek ook 1 van de voor veren gebroken. Een nieuwe set heb ik liggen en gaat er binnenkort op.
Tot nu toe bevalt deze auto prima. Erg ruim van binnen, de bagageruimte lekker onpraktisch slecht bereikbaar en achterbank die niet helemaal vlak kan.

Denk je dan alles gehad te hebben? Nou nee. Ergens rond mei dit jaar liepen de sloopprojecten een beetje uit de hand. Ik had al 2 auto's in de garage staan en kocht er nog 1 bij die noodgedwongen dan maar in de voortuin moest staan. Mijn maat was 1 weekend gekomen en in dat weekend hebben we 2 auto's volledig gestript. Even een zaterdagje werken in de garage van 10 uur in de ochtend tot 12 uur in de avond met 30 graden buiten. De bedoeling was uit de slopers wat plaatwerk te halen voor het herstel van de blauwe HF. Op het oog leek er nog wel wat bruikbaars op te zitten, maar naarmate we verder gingen strippen, kwamen we steeds meer ellende tegen. Ik geloof er dan ook niet meer in dat er een roestvrij exemplaar bestaat. Op dit moment hebben we het beste chassis bewaard en die staat dan ook in de garage.

De toekomst voor wat betreft de Delta HF ziet er nu als volgt uit.
Mijn maat gaat zijn rode HF binnenkort op zijn werk volledig laten doen. Hij heeft allerlei bodemdelen nieuw gekocht. Ook van andere modellen, zoals bv dorpels van de Tempra. Dat traject ga ik als leerproces nemen voor het herstel van mijn eigen auto. Ongetwijfeld gaat daaruit blijken dat je nog overal verborgen ellende gaat tegenkomen. Zijn traject is ook een langdurig traject zonder haast. Ik verwacht dan ook op z'n vroegst pas tegen de zomer 2020 mijn eigen auto weg te brengen. Tot die tijd heb ik alle tijd om op zoek te blijven naar goed plaatwerk en na te denken hoe ik het herstel gedaan wil hebben. Als er toch bijna letterlijk een hele nieuwe bodem in moet, kan je er ook gelijk voor kiezen bepaalde dingen net even anders te doen dan origineel. Bv bij de achterpanelen, daarachter zit een soort van holle ruimte waar vocht kan blijven staan. Dat is iets dat je mooi mee kan nemen in zo'n traject om dat anders aan te gaan pakken.

Al met al heel veel veranderd. Begin dit jaar stond eigenlijk alles (garage, tuin, straat) wel vol met auto's van mij. Inmiddels zijn we terug bij 2 stuks: de blauwe HF als hobby en de nieuwere Delta 3 als dagelijkse auto. Dat scheelt ook weer wat in de maandlasten, reparaties tussendoor en alle onpraktische ellende die je er soms van hebt.

Goed nog even een nieuwe post met wat fotootjes. Mijn laatste post was van oktober 2018, dus ik gooi even wat dingen neer die na die tijd zijn gebeurd.

In random volgorde.

Het oude uitzicht

Begin maart met de nieuwe Delta 3

En zoals het tegenwoordig is

De bodem van de Marea was niet heel best meer

Spruitstuk heeft lekkage

Stoel uit een sloopauto, was door de vorige eigenaar opnieuw bekleed. Deze set wil ik later in de blauwe Delta HF gaan zetten.

Nog een sloopauto.

Sloop perikelen.

Als de garage vol staat, dan moet je het ergens anders kwijt. Gelukkig hadden we ook nog een voortuin, dus gaan we daar verder met auto's sparen.

Poes bewaakt de spullen.

Motor verkocht, dus die werd ter plekke er uit gehaald en meegenomen.

Deuk in het voorscherm op de blauwe Delta.

Nieuwe remschijven voor de Delta 3 met een iets sportievere variant aan de voorzijde.

Distributieriem kon nog wel even mee zei de verkoper. Wat een toppers zijn het ook in de autobranche.
Volgens het boekje zat ie aan 5 jaar en volgens de voorschriften staat er max 5 jaar voor. Verkoper wist het beter. Ben ik even blij dat ik niet geluisterd heb.

Hieronder volgt een hele berg foto's van de lange dag slopen. We hebben uiteindelijk de achterpanelen deels opengeslepen om de constructie te bekijken. Het is kennelijk zo gemaakt dat vocht dat daar komt niet weg kan. Vandaar ook dat ze daar van binnenuit roesten. Dat is nuttige informatie voor het herstel later.

De 2 gestripte auto's eruit en de sloper zonder motor weer de garage in.

Wachten tot ze opgehaald worden.

En weg met die troep.

Recent nog een Delta meeting van de Lancia club.

De nieuwe Delta 3.

De Delta HF van mijn maat. Is getaxeerd op iets van 12k.

Zijn aanwinst van het dagje slopen.

En de Yp Rosso heeft ook zo zijn karakter zullen wij maar zeggen. Ik denk dat iemand zijn Fristi in die cilinder heeft laten vallen.
Voor hem is het makkelijker, hij is immers automonteur en op zijn werk heeft hij alle spullen bij de hand.

Nog een videootje erbij van hoe de Delta HF optrekt? Niet helemaal optimaal, een langere run tot 200+ zou nog mooier zijn.

Da's weer een serieuze update! Volgens mij heb jij al meer Lancia's gesloopt dan dat er nog rondrijden :D
Die nieuwe Delta ziet er goed uit! Mooie uitvoering met die wielen en het leder (y)

Ik denk dat ik inmiddels een stuk of 20 van de Delta 2 heb gehad. Ofwel om te slopen, of om tijdelijk te rijden of om op te knappen.
Is ook altijd weer een gedoe met verzekeren. Over 2 auto's doen ze niet zo moeilijk, maar bij een stuk of 4 gaan ze toch vraagtekens zetten of het wel particulier gebruik is.

Vandaag even met de Delta 3 langs de garage geweest om de gebroken voorveer te vervangen. We hebben gelijk beide kanten maar gedaan. Op de brug precies een uur werk.
Voorveer voor de Delta 3 zou rond de 120 euro per stuk kosten, ik heb nu een set van de Bravo 2 voor 100 euro gekocht en dat past ook prima.
Ze hadden wel een beetje beter mogen nadenken met de constructie. Ze hadden beter een inkeping of iets kunnen maken zodat je rechtstreeks bij die bovenste bout kan.

Deurgreep mist ook nog een hoekje. Dat is niet los te bestellen. Nu kost een complete deurgreep ook maar 3 tientjes, dus die is besteld.

Dan staat er nog 1 apk afkeurpuntje open: een glaasje van een lampje bij de kentekenplaat.

Heb je wel van die extra veerschotels gemonteerd van de terugroepactie? Wel gek dat ze dat voor de Delta nog niet onder controle hadden, dat was bij de Stilo al een probleem!

@zadel, is toch Nott nodig, die veren van de fiat passen prima.....en zijn zelfs stukken goedkoper, een Vette win win.

Heb je wel van die extra veerschotels gemonteerd van de terugroepactie?
Mij was het niet bekend.

is toch Nott nodig, die veren van de fiat passen prima.....en zijn zelfs stukken goedkoper, een Vette win win.
Het sarcasme spat er vanaf. De auto's hebben exact hetzelfde onderstel. Of gaan ze speciaal compleet andere veren ontwikkelen denk je? Het kentekengewicht verschil tussen Fiat en Lancia is welgeteld 50kg. Je maakt mij niet wijs dat dat een wereld van verschil betekent.

Het is eerder kansloos dat een vorige eigenaar dit niet heeft opgemerkt. Met sturen merk je verschil tussen veergedrag links en rechts, ook was de voorband behoorlijk scheef afgesleten. Dit was dus al een tijdje zo en niet plots van vlak voor of na de aankoop.

Over anderhalve week komt er een schade-expert voor het deukje in de HF. Ik ben benieuwd wat voor bedrag ze er aan hangen. Ik denk dat ze beter een voorstel hadden kunnen doen op basis van een gefixeerd bedrag.

@paulus, uiteraard sarcasme, het ontwerpen en engineeren van een auto doet men niet op het oog, Als het past wil het niet zeggen dat het goed is.

Hallo Paulus,
Ik heb onlangs ook een HPE HF aangeschaft (helemaal geen emotionele en impulsieve aankoop...o_O) en het zweet breekt me letterlijk uit bij het lezen van deze topic. Het gaat over de blauwe HF die te koop staat (stond) bij Sam van Dalen, kenteken 44-FF-SZ. Deze is schijnbaar ook al eens lid geweest bij de LCN. Weet jij IETS over deze HF? Goede auto of toch iets met een kat en een zak?

Bart

A3 White zei:
@paulus, uiteraard sarcasme, het ontwerpen en engineeren van een auto doet men niet op het oog, Als het past wil het niet zeggen dat het goed is.
Dus jij denkt werkelijk dat men voor iedere andere motorisering ook andere veren gaat ontwerpen? Want ook daar schommelen de gewichten iets door natuurlijk. Gezien de nummers van onderdelen vaak voor verschillende types toepasbaar zijn, denk ik van niet. De schokbrekers van een Bravo 2 of Delta 3, zijn ook exact dezelfde. Dus ik ga er toch wel een beetje vanuit dat de veren ook echt niet totaal anders zijn. Tot dusver is ook niet gebleken dat het voor problemen zorgt.

@Bart ja die auto 'ken' ik wel. Geregeld contact gehad met een vorige eigenaar.

Nu ik toch bezig ben, gelijk maar weer een wat grotere update er van maken dan maar.

De HF is eind december weer gekeurd. Het is onvoorstelbaar wat je met geld kunt bereiken. Wel op wat praktische ellende gestuit. De accu was erg leeg voordat ik vertrok. Normaal laadt dat wel wat bij tijdens het rijden, maar nu kennelijk onvoldoende. Op de terugweg paar keer stilgevallen. Ik had wel een reserve accu meegenomen en startkabels, maar geen verder gereedschap. Dus dat was jumpstart en weer rijden, alleen dat werkte niet helemaal zo. Op een gegeven moment stond ik langs de snelweg en hebben ze mij afgesleept. Op een parkeerplaats de auto weer gestart, half uur laten lopen, niets geks kunnen vinden. Uiteindelijk naar huis gereden. De voltmeter gaf bij iedere keer remmen wel aan dat de power inzakte, dus zo min mogelijk de rem gebruikt en er zonder verder gedoe mee thuis gekomen. Daar de accu weer aan de lader en later geen probleem kunnen reproduceren. Ik rijd er verder eigenlijk bijna nooit meer mee. Volgens mij rond de 5k vorig jaar.
Tijdje terug nog een keer gepakt voor naar mijn werk. Bleek achteraf een slang van de turbo stuk. Ergo: onbegrensde powerrrr. Dat is werkelijk waar krankzinnig! Wat een krachtsexplosie, wat een souplesse, wielspin tot en met op droog wegdek, bizar! Trof onderweg een Civic type R, dat was in de verste verte geen partij meer.
Goed uiteindelijk is dat natuurlijk precies hoe je je blok naar de knoppen helpt. Dus het spelen niet al te bont gemaakt en weer huiswaarts gekeerd.

Nog even wat anders dan. We zien een paar posts terug ook een rode Delta HF van een goede bekende. Die heeft het heft in eigen hand genomen wat betreft het aanpakken van roest. Uiteindelijk is dit ook de enige échte methode om het goed te toen. Het idee is dat die van mij hierna aan de beurt is. Dat gaat nog wel even duren en ik vrees ook ietwat voor de kosten van zo'n project.

Dan hebben we (je verwacht het niet) tussendoor nog even een sloopsessie gehouden.

Als laatste, nog een (achteraf duurbetaald) kerstcadeautje gekocht voor mijzelf.

Eerstvolgende op de planning is onderhoud aan de Delta 3.
Heeft wat sporen van koelvloeistoflekkage, even uitzoeken hoe of wat en vervangen. Trilt wat rijdens het rijden, dus ook dat even uitzoeken. Hoeft in feite niet echt iets aan te gebeuren, dus het is meer een kwestie van wat gaan we deze keer aanpakken. Ja remklauwen achter bleken vorig jaar niet helemaal topfit meer, dat zou iets kunnen zijn om te doen. Verder misschien de schokbrekers vervangen door Bilstein B6. Ik wil de brandstofpomp preventief doen en dan misschien bougies. Heel spannend en duur lijkt het dan vooralsnog niet te gaan worden.

Bij bepaalde merken en typen zin er vele veren leverbaar. Gewicht (Diesel / Benzine / Automaat), uitvoering (Comfort/normaal/Sportief) Regio (VS of EU) kan allemaal van invloed zijn. Van m'n Chrysler Sebring staan 38 verschillende uitvoeringen van de voorveren in het onderdelenboek. Allemaal dezelfde maat, maar van iets ander verenstaal met een iets andere karakteristiek.

Moet dit persee zo doorgaan totdat iemand gelijk krijgt ofzo? Het blijft een lekker betweter forum dit zeg pfff.
Ik zou bv niet de veren van een Delta 2 1.6 op een Delta 2 HF zetten, die schelen ook bijna 200kg in wagengewicht.
Ik heb nu niet het idee dat mijn auto er raar van is gaan doen.
Het verhaal van de veerschotels houd ik wel even in mijn achterhoofd voor als de schokbrekers nog een keer vervangen gaan worden. Dan kan dat alsnog meegenomen worden.

A3 White zei:
Paulus, engineers als niet bijster kundig betitelen is niet zo netjes.
Volgens mij heb ik dat nergens beweerd?
Maar jullie zijn weer lekker bezig, vooral lekker muggenziften en het niet over de auto's zelf hebben. Toppers zijn jullie.

Zowel jullie als ik weten de exacte specs niet van die veren, dus in feite kan niemand er dan ook iets zinnigs over zeggen.
De schokbrekers van deze modellen zijn wel gelijk volgens vrijwel alle leveranciers.

@Paulus: hou ons op de hoogte van de vooruitgang! Ik denk dat iedereen zoiets anders aanpakt, maar ik blijf het leuk vinden om te lezen hoe je het doet!

Na 2,5 jaar afwezigheid zijn we er weer.
Waar te beginnen?

Over anderhalve week komt er een schade-expert voor het deukje in de HF. Ik ben benieuwd wat voor bedrag ze er aan hangen. Ik denk dat ze beter een voorstel hadden kunnen doen op basis van een gefixeerd bedrag.
Een quote van een post uit 2019. Die expert is destijds geweest. Och ja paneeltje gedeukt, dat wordt een nieuw paneel, spuiten bla bla bijna 700 euro. Eind goed al goed denk je dan. Los van het feit dat meneer mij niet kon vertellen waar ik dan zo snel een paneeltje vandaan kon halen. Dan denk je dat het geregeld wordt. Niets was minder waar. De wederpartij geeft plots aan niet op mijn locatie geweest te zijn. Hoewel hij eerder nog stelde dat ik ook betrokken was. Walgelijk zulke mensen!

Inmiddels is de Delta HPE HF al weer bijna 2 jaar geschorst. Hij staat samen met een donorchassis in de garage. Het is niet de best geisoleerde garage, dus het is maar te hopen dat het chassis over een tijd nog goed genoeg is. Ik moet eerst nog eea aan mijn huis opknappen, daarna hoop ik tijd en geld vrij te maken om de Delta op te gaan knappen. Het heeft geen haast en de wensenlijst is lang. De eerste geposte rode Delta is inmiddels klaar, hij is er bijna 2 jaar mee bezig geweest. Auto ziet er dan ook beter uit dan nieuw en dat is ie technisch ook. Hij wilde perse alles origineel, ik sta daar anders in. Ik pas de auto wel aan naar mijn wensen ipv mijn wensen aan de auto.

Dan de Delta 3. Deze ga ik op zeer korte termijn verkopen. Ik ben al het gedoe inmiddels wel zo helemaal zat dat ik heb besloten een splinternieuwe auto te kopen inclusief 5 jaar garantie en onderhoud. Dan hoop ik de komende 5 jaar wat minder gedoe te hebben. En dat gedoe is niet omdat de auto slecht is, maar ik kennelijk altijd prutsers aantrek die er aan werken.

Wat betreft die Delta 3. Vorig jaar had ik het idee dat de versnellingsbak gereviseerd moest worden. Hij klonk niet fris meer. Ik heb daarop de auto weggebracht. Direct ook koppeling etc. mee laten vervangen. Ik kreeg de auto terug en klonk niet helemaal goed. De auto dus weer terug moeten brengen. Dat was uiteraard weer voer voor conflict.
Dit bedrijf heeft uiteindelijk de bak niet helemaal goed gekregen en besloten de boel te crediteren. Ondanks dat blijf je natuurlijk altijd met een hoop verloren tijd en eigen kosten achter.
Aangezien ik de bak toch goed wilde hebben, ben ik naar een specialist gegaan. Deze heeft vorig jaar de bak gereviseerd, waarna deze wel in orde was.
Helaas moet om een of andere reden bij mij altijd alles mis gaan. Nog geen jaar later klonk de boel allemaal weer beroerd. Afgelopen week heb ik de auto weggebracht en bleek dat het vliegwiel stuk was. Men heeft dit onder garantie vervangen. Helaas blijf je ook in dat geval weer met verloren tijd en eigen kosten zitten.
Al met al heeft de bakrevisie mij flink wat meer uren en euro's gekost dan vooraf gepland. De irritatiegrens is zéér ver overschreden als je er 4x voor op pad moet.
De Delta 3 gaat dan ook weg. Niet omdat het een kutauto is, maar klaarblijkelijk zijn een hoop mensen niet in staat hun werk goed te doen. Los van de bak rijdt de auto verder prima.

Nog zoiets moois begin juni. Op een zaterdag onderhoud gedaan aan de Delta 3, zodat ik hem de week erop kan laten keuren. Rijdt er op maandag iemand achterop. Leuk joh lekker te hard rijden in de regen. Bleek iemand van een autobedrijf te zijn. Nee meneer wij maken het wel voor u. Ik hen uitgelegd dat ik het niet zo heb op garagebedrijven. Uiteindelijk samen de schade bekeken en alsnog er mee ingestemd dat zij het voor mij oplossen. En dan begint het gedoe. Men geeft lukraak een moment dat ik langs kan komen. Niet even vooraf vragen hoe of wat. Ik zet uiteindelijk mijn verwachtingen op de mail, men mailt weer lukraak een datum. Zo werkt het natuurlijk niet. Uiteindelijk weken en mislukte afspraken later krijg ik een mail dat ik het alsnog maar via de verzekering moet afhandelen. Wat een waardeloos gedoe. Als ik het zelf had kunnen doen, had ik het in 1 weekend al lang opgelost. Maar uiteindelijk wil je dan toch weer eerst de verzekering afwachten voordat je iets gaat repareren.

Goed de nieuwe auto. Dit wordt helaas geen Italiaan meer. De Giulia RWD spreekt mij aan, maar zit net boven mijn budget. De Giulietta is een kleinere Delta 3 die mij niet zo aanspreekt. Een nieuwe Tipo vind ik een totaal karakterloze auto. Met een Skoda-badge voorop kan het ook een Skoda zijn. Dus ik was snel uitgeshopt bij de Italianen.
De nieuwe auto gaat een Japanner worden. Hoewel je je kunt afvragen hoe Japans dat nog is bij sommige merken.
Ik hoop deze auto binnen 1-2 weken geleverd te krijgen. Daarna gaat de Delta 3 in de verkoop.

Edit. Gezien ik hier al erg lang niet ben geweest nog wat andere updates over de Delta HPE HF.
In oktober 2020 had ik eindelijk de kans om een net volledig Alcantara zwart Recaro interieur te scoren. Er stond een auto te koop in Duitsland. Men wilde enkel de volledige auto verkopen. Nu had ik daar op zich geen moeite mee, want tja niet voor het eerst he, maar het is nogal een gedoe om de auto dan naar Nederland te halen en ook weer af te voeren.
Uiteindelijk hadden we een prima oplossing gevonden. De eigenaar kon de auto voor de deur van een sloopbedrijf brengen, zodat ik daar er af kon halen wat ik nodig had.
En zo ging ik op een vroege morgen in een Caddy op pad naar Lindau. Eventjes gezellig 800km in mijn eentje in een Caddy rijden. Ter plekke heb ik het interieur gestript en nog wat losse delen voor verkoop meegenomen. Nokkenassen en een kleppendeksel levert bij elkaar makkelijk 200+ euro op en dat is dan snel terugverdiend.
Uiteindelijk ben je dan 1600km en ruim 16 uur onderweg, maar dan heb je wel een bijna puntgaaf zeer zeldzaam zwart interieur. Ga ze eerst maar eens vinden en dan ook nog eens in deze staat. Soms moet je er wat voor over hebben. Ik had nog meer willen strippen. Maar na ruim 8 uur rijden en met hetzelfde nog voor de boeg om thuis te komen, ga je niet even lekker urenlang intensief sleutelen. De buit was binnen, er was wat bijvangst om de kosten te drukken en dat was prima zo.

En dan vol verbazing na jaren zoeken, krijg je kort daarna een bericht van een andere Duitser. Ook hij had nog zwarte stoelen. Dus de week erop weer naar Duitsland gereden. Deze keer wat minder enthousiast, het bleek in toch wat mindere staat dan ik in eerste instantie dacht adv de foto's. Wel alles meegenomen en dat uiteindelijk weer verkocht.

Ha, daar ben je weer, laatst nog gedacht "hoe zou het met de Delta's"

Gelukkig ben jij nog helemaal jezelf en las ik met genoegen weer even bij.

Kijk niet stilgezeten in ieder geval!

Ik herken het wel dat je toch altijd moet afwachten of werk aan een auto goed gebeurd. Ik heb gelukkig altijd een adres waar ik op terug kan vallen. Verder vertrouw ik niemand met mijn auto en doe ik het lekker zelf. Kan ik ook enkel mezelf aankijken als het niet goed zit.

De enige garage waar ik zeker van ben dat ze doen wat ik vraag is de Binnenstadgarage in Den Haag. De eigenaar van de rode Delta werkt daar en door de jaren heen weten we inmiddels van elkaar hoe we er in staan. Al is het wel zo dat we op zaterdag een brug huren en het dus in eigen tijd doen.

Ook weer zo'n mooi verhaal. Zo moest onlangs een expert komen om de schade aan mijn auto te taxeren. Ik bel die verzekering van de wederpartij daarover op vrijdagochtend. Nee meneer dat kan ook bij u thuis gedaan worden. Wij zorgen dat de expert vandaag nog contact met u opneemt om een afspraak in te plannen. En zo geschiedde, in de middag telefoon van de expert. Nee meneer dat doen wij absoluut niet bij u thuis voor de deur. Dat is lekker handig voor mij als particulier. Hoe verwacht men dat ik dit oplos? Vooraf kunnen ze geen tijd aangeven, wel de dag dat de expert langskomt. Je wordt dus gedwongen je auto een hele dag bij een garagebedrijf te brengen. Dus ik heb dat dan maar met die maat geregeld om een dagje van auto te wisselen. Wat er weer op neer komt dat je weer extra kosten en moeite moet doen en achteraf maar moet afwachten wat zo'n verzekering daar mee doet.

Ik heb vanmorgen een mail gekregen van de dealer dat mijn nieuwe auto is aangekomen. Dan kan ik die waarschijnlijk eind van de week ophalen.
Morgenochtend dan maar weer eens met de verzekering bellen wanneer ik mijn centen krijg. Dat zal waarschijnlijk wel weer niet deze week worden, want het zal ook eens meezitten...

Da's weer effe geleden Paulus! En zo te zien ploeter je nog steeds volhardend door, erg inspirerend om te zien hoe iemand zoveel overheeft voor de hobby (y)

De nieuwe auto? Ik gok op een Hyundai die hebben toch vijf jaar garantie ook? In elk geval fijn om voor de Daily gewoon iets betrouwbaar onder de kont te hebben, je kunt je energie wel voor andere zaken gebruiken :)

En zoals ik al schreef, niet alle Japanners zijn nog Japans. Het wordt een Franse Japanner die gebouwd wordt in Engeland.
Morgenmiddag haal ik hem op.

U zit warm!

Het is een Nissan Juke Kiiro geworden.
Hebben we er plannen mee? Uh ja eerst een week op cursus om alle instellingen door te nemen :D

(y) Gaaf man, lijkt mij wel een (ietwat) uitgesproken auto die bij je past (obv wagenpark en je forumleven hier ;)).
Inderdaad een auto waar ik even niet aan dacht maar bestaat ook gewoon. Leuk die gele accenten.
Sunderland is een mooie fabriek. Heb daar ooit op de test/rollenbank in de eerste generatie aldaar geproduceerde Micra mogen zitten.
Dan weet je dus dat de eerste, forse, omwentelingen van de motor louter op voldoende oliedruk worden gedaan. Wachten op voldoende warmte in de vloeistoffen is er niet bij hoor. :p

Ik houd inderdaad niet zo van eenheidsworst. De shortlist was erg kort. Bv de Swift 1.4 turbo sprak mij ook wel aan.
Maar tegelijkertijd hoeft een dagelijkse auto niet zo'n scherp randje te hebben. Ofja scherp randje, met alle moderne elektronica wordt het plezier flink verziekt als je wilt gooien en smijten.
De Delta 3 deed het het beste met een bijna lege accu en volledige kerstboom op het display. Omdat in die modus wel daadwerkelijk alles uitgeschakeld was. Wat een verademing als de auto gewoon doet wat je verwacht.

Goed de Juke heb ik nu gekocht met verlengde garantie naar 5 jaar plus onderhoudscontract. Ik vind het even allemaal prima. Als er wat mee is dump ik hem bij de dealer, ik kan er zelfs lopend naar toe, en dan maken ze het maar.

Eerste plan is nog geen 24 uur na aankoop al gemaakt. De audio is best matig. Dus we gaan op korte termijn maar eens beginnen met de speakers in de deurpanelen te vervangen. Dat hoeft ook niet meteen de kop te kosten.

Gefeliciteert met de nieuwe wagen!

Die garageperikelen herken ik wel. Er zijn zoveel prutsers aan de gang....een goede eerlijke garage is maar niet zo gevonden.

Paulus0013 zei:
(..)

Eerste plan is nog geen 24 uur na aankoop al gemaakt. De audio is best matig. Dus we gaan op korte termijn maar eens beginnen met de speakers in de deurpanelen te vervangen. Dat hoeft ook niet meteen de kop te kosten.

Zou je dat nu wel doen?
Maak je dan geen inbreuk op de (verlengde) garantievoorwaarden? ;)

Gun de dealer om de hoek nog een paar centen en laat hen de upgrade uitvoeren. Zit je safe.. en dat is toch wat je beoogde met deze aanschaf?

Barri zei:
Leuk ding! Die gele accenten zijn inderdaad leuk. Velgen ook maar in die kleur spuiten? ;)
Dat wordt wel een beetje teveel van het goede he ;)

Durashift zei:
Paulus0013 zei:
(..)

Zou je dat nu wel doen?
Maak je dan geen inbreuk op de (verlengde) garantievoorwaarden? ;)

Gun de dealer om de hoek nog een paar centen en laat hen de upgrade uitvoeren. Zit je safe.. en dat is toch wat je beoogde met deze aanschaf?
In theorie zal de garantie op de rest van de auto hierdoor niet moeten vervallen. Bv in je pc mag je ook gewoon onderdelen vervangen zonder dat je verdere garantie vervalt. Zo spannend is het allemaal niet om enkel andere speakers te plaatsen. Helemaal niet omdat de beoogde set bedoeld is voor deze auto.

Boppie zei:
Gefeliciteert met de nieuwe wagen!

Die garageperikelen herken ik wel. Er zijn zoveel prutsers aan de gang....een goede eerlijke garage is maar niet zo gevonden.
Dat is wel een ding. Dit bedrijf heeft een enorm goede reputatie met deze bakken reviseren. Dus dat het mij dan weer moet overkomen dat het mis gaat.... En als dingen misgaan, leer je elkaar vaak ook pas echt kennen. Als alles altijd maar goed gaat, is het altijd hosanna. Nu blijkt dus dat ze schijt hebben aan de extra kosten waar ze je mee opzadelen, iets dat niet aan het licht komt als het in 1x goed had gegaan.

Vandaag even een rondje gemaakt om eea te proberen.
Zo heeft Juke 3 rijmodi. Standaard, sport en eco.
In zowel standaard als sport merk je toch wel goed dat ie niet direct op het gas reageert. Je trapt het gas in, en het duurt een fractie en hop daar gaat ie. Dat heeft ie in eco niet omdat ie dan flink geknepen is. In eco trekt ie ook echt niet flink door, meer zoals een ongeblazen motor eigenlijk. Dat rijdt overigens wel het meest voorspelbaar.

Wat betreft de audio heb ik er eens een USB-stick ingepropt. Ik had eerst enkel radio geluisterd via DAB en dat was echt matig. Hij speelt netjes alle files van mijn stick en dat klinkt al een stuk beter dan DAB. Kennelijk is DAB dan flink gecomprimeerd en afgevlakt?

Betreft het interieur vind ik de afwerking rondom de bekerhouders in de middentunnel niet zo fraai. Ziet er nóg goedkoper uit dan het glimmende plastic er omheen. Gelukkig is er Aliexpress waar je echt allerlei goedkoop ogende meuk voor je auto kunt kopen. Ik heb daar een plaatje besteld dat daarop past. Dat gaan we niet 1 op 1 plaatsen. Ik heb wat ideeën om deze te laten spuiten, zodat het er niet als goedkope meuk uitziet en beter aansluit bij de auto.

Dit is wat ik bedoel met goedkoop ogende meuk.

Weet er toevallig ook iemand hoe en waar ik aan een onderdelennummerslijst kan komen?

Terug
Bovenaan