Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Gefeliciteerd met je huis!

Zag de advertentie van de Delta toevallig op MP staan, nette advertentie dus daar zal het niet aan liggen iig (y)

Eerlijke advertentie. Maar ik zou als tip mee willen geven: druk er een nieuwe APK op. Een Lancia is een liefhebbersauto zeker in deze uitvoering. Iemand die op zoek is en je schadefoto's ziet wil van de prijs die je er voor vraagt er in elk geval een jaar van willen genieten.

Denk dat die dan een stuk sneller weg is. Je staat toch zelf ook achter je auto?

Op Marktplaats wordt je overigens niet vrolijk. Kortgeleden de auto van mijn tante verkocht. Heel ander kaliber auto (2003 Alto automaat) maar wel vergelijkbaar in de duur van de APK. Nog ruim 2,5 maand.
De vragen die elke keer werden gesteld:
- Voor welke prijs mag die minimaal weg?
- Is de distributieriem gedaan?
Uiteindelijk is het Altootje zonder nieuwe APK en zonder nieuwe distributieriem weggegaan.

On topic: Nette "nieuwe Delta!"

Ik zie het verband niet tussen apk en een jaar genieten. Want er kan zoveel anders mis gaan dan die paar apk punten.
Ik snap je punt over de apk, al kan ik er nu even niets mee. Iemand die de auto koopt wil natuurlijk niet direct al het risico lopen dat ie wordt afgekeurd of kosten te maken.
Eerst moet de andere HF gekeurd worden.
Dat opknappen en er mee bezig zijn wat hartstikke leuk en mooi. Vooral het bereikte resultaat, maar ik kan niet 2 van die dure auto's aanhouden.
Zodra mijn huis rond is, is de kans groot dat ik hem zelfs ga schorsen en binnen zet. Puur vanwege de kosten. Maar ook dan zal ik hem wel een verse apk meegeven, zodat een nieuwe koper er wel iets mee kan.

Ik had eens even wat dingen op een rijtje gezet. Blijkt dat ik dit jaar 7 Delta's heb gekocht en 1 op de sloop voor onderdelen heb gebruikt.
De laatst gekochte 1.6 is dus alweer Delta nummer 11 sinds 2009. Het is hard gegaan dit jaar.

Hoop dat 2018 een wat beter jaar voor je gaat worden, eindelijk eens echt genieten van de Delta.
Hoe staat het nu eigenlijk met je gereviseerde HF?? is hij nu motorisch zoals je hem hebben wilt?

De goede hf werkt eigenlijk op wat kleine dingen na prima. Binnenkort moet ie voor de apk. Ik wil hem binnenkort ook even goed na laten lopen bij een garage. En vooral dat verliezen van bouten bij de uitlaat goed op laten lossen.
De cv is er mee gestopt, slot gaat denk ik wat stroef en de airco moet nog afgerond worden.
Motorisch is ie nog niet helemaal af, maar dat heeft geen haast. Loopt verder prima in de huidige beschaafde setting.
Plannen zijn er zat, maar heeft even geen haast.

Eerst die verschrikkelijke chromen gril maar eens vervangen. Chroom is voor Amerikanen, hoort dus niet op een Italiaan.

72vr7n.jpg

Nog even terugkomend op een vorige post.
Ik heb alles nog eens op een rijtje gezet: ik heb dit jaar dus 7 auto's gekocht plus nog wat losse delen op de sloop.
De laatste zwarte is Delta nummer 11 sinds 2009.
Van deze 11 heb ik er 1 weer doorverkocht, ik heb er nu nog 4, dus de andere 6 zijn naar de sloop gegaan.

Nog maar eens een update.
Inmiddels begint het hier meer op een Delta afbraak te lijken met alle tegenslagen.

De zwarte HPE HF die nu volledig is hersteld lekt olie. De verkoper blijft echter beweren dat de auto technisch in orde is. De olie lekt ook op de distributieriem. Verkoper meent ook dat dit geen kwaad kan. Ow wait what? Hadden we niet eerder zo'n akkefietje? Juist ja. De Dekra stelde toen in een rapport dat olie op de riem de riem verzwakt. Ik heb de auto dan ook na de laatste werkzaamheden naar huis gereden en daar is ie sindsdien blijven staan. Komende week heb ik een afspraak bij een lokale garage. Zij gaan hem helemaal nalopen. Ik wil nu weleens weten wat de werkelijke staat van die auto is. Als het tegenvalt gaat ie hoe dan ook terug, want op deze manier ben ik er wel een beetje klaar mee. Sowieso vind ik dat verkoper de olielekkage moet oplossen. Hij wilde mogelijk de auto terugnemen voor hetzelfde bedrag als waar ik hem voor had gekocht. Ja uh ik werk gratis ofzo?

Dan de nieuwe zwarte 1.6. Na 2 weken was de accu plots leeg. Om meer ellende te voorkomen heb ik de accu uit de blauwe oude 1.6 gepakt. Die is immers maar iets van een jaar oud en werkt goed. Accu gewisseld, maar na enkele dagen was ook deze weer leeg. Erg fijn allemaal weer. Paar dagen later de auto via startkabels weer aan de praat geholpen. Ik liet hem even stationair lopen terwijl ik de andere auto wegzette. Ik kom terug en zet de lampen en kachel aan, meet de spanning op de accu en die is wat aan de lage kant. Ik ga terug in de auto en zet de lampen en kachel weer uit. Ik ruik vervolgens een brandlucht. Blijkt de dynamo of aanverwante zaak in de fik te staan.
14awt1v.jpg

Dit was het begin, hierna werd het erger. Ik heb het vuur ook zelf moeten doven. Werd toch een aardig fikkie.
Verkoper gebeld, maar deze meneer was alles behalve meewerkend. Die kan dus op korte termijn een aangetekende brief verwachten.
Eigenlijk is deze auto hét voorbeeld van ellende en achterstallig onderhoud. De lijst met gebreken is behoorlijk lang en ik snap dan ook niet hoe deze auto een apk kan hebben.

Dan hebben we nog de blauwe HPE HF. Die werd bij een lokale garage ook afgekeurd voor de apk. De punten waren allemaal wel zeer ernstig: een knipperlicht te wit, koplampverstelling werkt niet (relais vervangen en ok), een lamp knippert iets mee met het knipperlicht (zelf niet kunnen constateren) en de co was te hoog (ieder jaar een probleem).
Die heb ik de week erop naar een andere garage gebracht en daar bleek het wat minder een probleem om door de apk te komen.
Er zijn nog wel wat aandachtspunten, die wil ik in het voorjaar oppakken. Zoals de bodem goed nalopen en bijwerken.

Ik heb ook nog wat spullen alvast uitgezocht en kwam erachter dat ik wel erg veel verschillende speakers heb.
2nvvra.jpg

Ik ga er dan ook een paar omwisselen om te kijken of het er iets beter op kan worden.
Hoedenplank heb ik gewisseld voor deze:
wl4o7o.jpg

Praktisch gezien dus een en al ellende. Van de 4 auto's kan ik er momenteel maar 1 gebruiken.

Als laatste nieuws is er een maffe Griek die zo'n beetje de helft van mijn onderdelen wil kopen. Dat ruimt tenminste lekker op.

Ik zie al een zoveelste rechtszaak aankomen die je gaat verliezen o_O
Het aanbod van de verkopende partij om hem terug te nemen is meer dan redelijk.
Wanneer ga je eens inzien dat je niets kunt verwachten van een 15/20 jaar oude auto met een dagwaarde van 1000/2000 euro.
Geen enkele rechter die je op conformiteit in het gelijk gaat stellen kan ik je nu al vertellen.
Een gebed zonder einde is het vooral.
Persoonlijk denk ik dat je veel gelukkig gaat worden van een wat nieuwere Italiaan, een Giulietta QV of iets dergelijks.

Ach....dat een dynamo na zoveel jaar eens de geest geeft mag geen naam hebben. Fikkie is een beetje jammer maar dat is nu niet iets waar ik persoonlijk een aangetekende brief voor zou gaan sturen. T is geen nieuwe auto. Nieuwe dynamo zal iets meer dan 100 zijn. Een gereviseerde een paar tientjes.

En ik weet niet hoe de kleppen bij de HF gesteld moeten worden. Of dat die überhaupt hydraulische klepstoters heeft. Maar een lek dat ontstaat door verkeerde montage of iets dergelijks is zo gebeurd. Gewoon zelf ff vlug oplossen. Heb je er ook geen gezeur meer van, t scheelt tijd en stress.

Pff beginnen we weer meteen over rechtszaken. Wie zegt dat het zover moet komen allemaal?

Het aanbod vind ik verre van redelijk. Ik repareer niet gratis een auto. Dan gaat alles er af en mag ie kaal terug en zoekt ie het maar uit. Al heb ik daar zelf ook helemaal niets aan, wat moet ik met die onderdelen en waar laat ik het? Ik heb hem een zeer coulant voorstel gedaan van eerst 1000 en daarna 500 voor de reparatie. Dat lijkt mij geen geld voor een auto die total loss is verklaard en weer tip top gemaakt is.
Als hij iets beweert voor, tijdens en zelfs na de verkoop, dan moet hij daar voor in staan. Dat doet ie nu niet. En dat vind ik zeer kwalijk.
Ik wacht het dus even af wat er volgende week gevonden wordt. Wie weet valt het mee en is het enkel nog de lekkage die er uit springt.
Hij had wel eens kunnen beginnen met mij te voorzien van bv onderhoudsgeschiedenis om zijn standpunt mee te onderbouwen over de goede staat. 15 jaar van de vorige eigenaar geweest, je maakt mij niet wijs dat ie al zijn facturen weggooide.
Ik heb meer het idee dat deze jongen zich van de domme houdt en als stroman fungeert voor de vorige eigenaar.
Zo werd er bv aan de telefoon gezegd dat men in een paar maanden tijd geen geschikte donorauto kon vinden. Niet de juiste kleur, maar ook dat bv een voorbumper van een ander model niet zou passen. Klinkklare onzin. Ik had zelfs in de week van aankoop al eenzelfde kleur sloper en alles van een andere motorisering past prima op dat gebied. Ook het uitgeslepen frame komt uit een zwarte.
Voor mij klinkt het dus allemaal maar als slap gelul aan de telefoon.
Owja en ik moest maar super benzine tanken, omdat de auto nogal bokt koud en afslaat. Ook dat is onzin voor dit type auto. Die hoort ook op 95 gewoon prima te lopen. Technisch in orde, loopt koud alleen heel slecht. Kan aan mij liggen, maar dat noem ik niet technisch in orde.
De lekkage lijkt meer iets van een lekke krukaskeerring. Sowieso moet ook de riem gedaan worden nu. Dus als ik het moet laten doen kost het zo weer 4/500 euro. Dat kan ik dan wel mooi laten doen, maar wat is het volgende? Dus ik wil eerst weten hoe de rest is. Ik laat het bewust bij een garage nalopen.

De 1.6 is helemaal een drama. De lijst met gebreken is behoorlijk. Dat is alleen nog interessant als je daar zelf aan wilt beginnen en zelfs dan denk ik dat je nog wel een paar dagen zoet bent. Ik zal een greep doen: dynamo dus in de fik, de snelheidsmeter valt soms weg en de teller telt dan ook niet door (dus wie garandeert de kmstand?), de rem rechtsachter heeft een probleem, linksvoor schuurt er iets, de radio werkt niet, diverse zaken in het interieur missen (of zijn gebroken), de achterklep sloot plots niet meer (zit er scheef in, de haak zat ook los), auto heeft soms totaal geen vermogen, onderhoudsgeschiedenis onbekend (boekje loopt tot 2008 ofzo).
Proefrit? Nou nee. De auto is op afstand gekocht. Maar dit zijn toch wel dusdanig opvallende zaken dat verkoper daar best iets van had mogen melden. Daarnaast is de auto gekocht om mee te rijden en dat kan nu niet. Dus beantwoordt de auto niet aan de overeenkomst. Verkoper hoort dit op te lossen. De verkoper beweerde aan de telefoon dat de auto zonder garantie was gekocht. Waarop ik hem uitlegde dat we daar helemaal niets over hadden afgesproken. Dat je geen 10 jaar garantie hebt lijkt mij evident, maar ook van een 2e hands auto mag je primair verwachten dat ie voor rijden geschikt is.
Ik ga ook niet zelf de dynamo vervangen, dat regelt de verkoper maar. Al lijkt het mij verstandiger dat we deze koop ontbinden. Verkoper gaf aan dat ie dan met een kapotte auto zit. Ja uhh vriend, ik nu toch ook omdat jij mij deze troep hebt verkocht? Eigenlijk best een brutale en misplaatste opmerking om zoiets te zeggen.

Goed nog wat anders. Onlangs heb ik een proefrit gemaakt in een Ypsilon Rosso. Ik ben voornemens deze aan te schaffen zodat de blauwe HF straks binnen kan staan en opgeknapt kan worden. Dan ga ik wel lekker met de Yp naar mijn werk en gebruik ik de HF enkel voor langere ritten en meetings.
Daarna wil ik het wagenpark gaan inkrimpen. Een beetje afhankelijk van hoe voornoemde gaat verlopen. Weg is weg en dan komt er waarschijnlijk even niets nieuws. Hooguit een klein gebakkie, bij voorkeur dan wat nieuwer zodat de kans op ellende wat minder is.
Ik heb nu 3 auto's in de wegenbelasting en verzekering en kan er maar 1 gebruiken. Dus eigenlijk gooi ik iedere maand bijna 150 euro weg voor niets. Ik kan dat geld wel beter gebruiken dan op deze manier.

Pietzoveel zei:
Focal / JM Lab..... topklasse!

Ik ben totaal niet thuis in de auto audio, maar dit is precies het eerste wat ik ook dacht! Focal is bepaald geen budget spul.
Ik had ook nog de keuze uit JBL of Pioneer voor de hoedenplank.
De rest vervang ik als het weer wat gunstiger is. Ben benieuwd of het merkbaar verbetert.
Ik heb ook nog iets van 7 verschillende autoradio's liggen, een losse 2 kanaals versterker en allerlei kabels.
Eigenlijk stond audio ergens onderop het lijstje, maar aangezien ik dit toch had liggen had ik zoiets van ach waarom ook niet.

Als ik jouw redenatie volg zou ik je een advies willen geven, koop iedere twee jaar een nieuwe auto, dan heb je nooit meer gezeur over garantie en vaak kun jezelfs garantie bij kopen!

Die oude Italiaanse auto's staan nou niet echt bekent als zeer betrouwbaar, dat noemen ze ook wel karakter of charme van zo'n auto, een auto van meer dan 15 jaar oud heb je nu eenmaal wel eens wat aan.
Dat een keering naar meer dan 15 jaar dienst gaat olie lekken is niet geheel vreemd natuurlijk, op de manier hoe je er in staat blijf je ellende op je afroepen.

Ik zelf heb paar jaar geleden een Cortina van meer dan 50 jaar oud gekocht in de wetenschap dat er 1 bodemplaat vervangen moet worden, onderhand heb ik ze bijna allemaal al vervangen.
Ik heb mij hier toen der tijd op verkeken, dat is vervelend en daar baal ik zeker van, maar dat is ook een beetje het risico van met die oude zooi te hobbyen en daarom neem ik mijn verlies.

Ik begrijp je punt Paulus, maar je hebt als koper zelf ook een onderzoeksplicht, en die weegt zwaarder naarmate de auto ouder is.
Die heb je verzuimt als ik dat zo lees door hem zo ongezien te kopen.
Maar wat wil je dan bereiken met een aangetekende brief? dat is toch een voorbode op procederen lijkt me.

Je moet nu toch onderhand wel weten dat een Delta niet uitblinkt in kwaliteit, dat je er steeds weer intrapt. Voor een appel en een ei wat kopen en de wereld aan eisen stellen.

Ik ga na deze post geen energie meer in jullie negatieve berichten steken. We gaan het toch nooit eens worden. Dat lijkt mij wel duidelijk. Jammer dat jullie de rechten van de consument miskennen en doen alsof alles maar kan en mag. Naast het juridische deel, vind ik het ook ethisch zeer verwerpelijk iets als "goede staat" te verkoper wat kort na verkoop anders blijkt. Je neemt een risico met dergelijke uitspraken, maar daar lijkt niemand zich druk om te maken. Oplichting is het uitgangspunt en ik als koper moet daar maar omheen werken. De omgedraaide wereld wat mij betreft.

Als ik jouw redenatie volg zou ik je een advies willen geven, koop iedere twee jaar een nieuwe auto, dan heb je nooit meer gezeur over garantie en vaak kun jezelfs garantie bij kopen!
Dat doen mijn ouders ook. Die willen geen gezeur, maar gewoon een auto die werkt.
Garantie bijkomen is de grootste onzin die er is en eigenlijk geldklopperij. In veel gevallen heb je die zogenaamd bijgekochte extra rechten namelijk al. Bovag garantie is bv ook zo'n sigaar uit eigen doos.
https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitsprakenoverzicht/voe07-0241/consumet-heeft-afgezien-van-bovag-garantie

Die oude Italiaanse auto's staan nou niet echt bekent als zeer betrouwbaar, dat noemen ze ook wel karakter of charme van zo'n auto, een auto van meer dan 15 jaar oud heb je nu eenmaal wel eens wat aan.
Dat is de grootste onzin die er is. Alsof het nieuwe spul van VAG uitblinkt in kwaliteit?
Bij vrijwel alle auto's staat en valt alles met fatsoenlijk onderhoud. Een Delta 1.6 is zo'n beetje onverwoestbaar, dus om zoiets in afgetakelde staat te kopen zegt wat over hoe een vorige eigenaar heeft beknibbeld. Kijk bv naar Bravo 1.6. Diezelfde 1.6 haalt vaak ruim boven de 3 ton. Dat komt vast omdat een dergelijke auto zo onbetrouwbaar is?
De 2.0 turbo is een ander verhaal: maar ook daar gaat op dat onderhoud de sleutel is. Dat mensen menen dat Italianen onbetrouwbaar zijn zegt wellicht meer iets over deze mensen.
Dat je er zo nu en dan wat aan hebt lijkt mij logisch, dat heb je met iedere oudere auto.

Dat een keering naar meer dan 15 jaar dienst gaat olie lekken is niet geheel vreemd natuurlijk, op de manier hoe je er in staat blijf je ellende op je afroepen.
Deze auto is inmiddels zelfs 22 jaar oud. Als iemand beweert dat deze in goede staat is en altijd tip top onderhouden, dan is zoiets al eens vervangen. Ik hoef niet te verwachten per direct in de ellende te zitten. En met name dat laatste is wat ik verwacht bij de uitspraak technisch in orde. Dat niet alles het eeuwige leven heeft snap ik ook wel.

Ik zelf heb paar jaar geleden een Cortina van meer dan 50 jaar oud gekocht in de wetenschap dat er 1 bodemplaat vervangen moet worden, onderhand heb ik ze bijna allemaal al vervangen.
Ik heb mij hier toen der tijd op verkeken, dat is vervelend en daar baal ik zeker van, maar dat is ook een beetje het risico van met die oude zooi te hobbyen en daarom neem ik mijn verlies.
Als ik een auto koop met de wetenschap dat er 1 ding aan moet gebeuren en vrij kort na aankoop ontdek ik er 10, dan heeft verkoper toch echt iets uit te leggen. Andersom als ik de verkoper was, zou ik ook schrikken als iemand mij er mee confronteert.

Ik begrijp je punt Paulus, maar je hebt als koper zelf ook een onderzoeksplicht, en die weegt zwaarder naarmate de auto ouder is.
Die heb je verzuimt als ik dat zo lees door hem zo ongezien te kopen.
Maar wat wil je dan bereiken met een aangetekende brief? dat is toch een voorbode op procederen lijkt me.
Uitgangspunt is dat ook een 2e hands auto voor rijden geschikt is. Daarnaast betreft het op deze manier een koop op afstand en kan ik ook op die grond de koop weer ontbinden. Je moet niet doen alsof bv een proefrit en onderzoek een dermate vergaande plicht is, bij gebreke waarvan al je rechten komen te vervallen. Als ik een auto koop die, voor zover aangenomen, voor rijden geschikt is, dan moet ie dat ook zijn. Ongeacht hoe de koop tot stand is gekomen of welk onderzoek ik ook wel of niet gedaan heb. Een auto die zelfs na 2 weken al niet meer werkt is niet voor rijden geschikt en voldoet dan ook niet aan de overeenkomst. Of het een groot of klein gebrek is, is niet eens zo heel erg relevant. De bewijslast ligt in de eerste 6 maanden na aankoop ook bij de verkoper. Roepen dat ik geen onderzoek heb gedaan ontslaat verkoper ook niet uit zijn plicht een auto te leveren die voor rijden geschikt is.

Jurisprudentie laat keer op keer ditzelfde stukje tekst zien in vonnissen:
Bij het beoordelen van de vordering tot schadevergoeding moet het volgende worden vooropgesteld. Ingeval een tweedehands auto wordt gekocht om daarmee, naar de verkoper bekend is, aan het verkeer deel te nemen, zal als regel moeten worden aangenomen dat de auto niet beantwoordt aan de overeenkomst, indien als gevolg van een eraan klevend gebrek dat niet op eenvoudige wijze kan worden ontdekt en hersteld, zodanig gebruik van de auto gevaar voor de verkeersveiligheid zou opleveren. Niet uitgesloten is dat deze regel uitzondering lijdt, bijvoorbeeld wanneer de koper het risico van zodanig gebrek had aanvaard (Hoge Raad 15 april 1994, NJ 1995, 614.)
Dus zolang een auto niet als sloper, opknapper of zoiets wordt verkocht, mag de auto enkel gebreken hebben die expliciet zijn aanvaard. Als er voor de koop nergens iets over gebreken wordt genoemd, dan mag je er dus vanuit gaan dat de auto gewoon te gebruiken is.
Dat er hier en daar wat dingen niet meer helemaal nieuw zijn is inherent aan een oudere auto. Maar ik hoef niet te verwachten dat de auto in de fik vliegt of dat een basale zaak als een snelheidsmeter niet werkt.

Je moet nu toch onderhand wel weten dat een Delta niet uitblinkt in kwaliteit, dat je er steeds weer intrapt. Voor een appel en een ei wat kopen en de wereld aan eisen stellen.
Wat een onzin stelling! Ik heb ook 2,5 jaar met de vorige 1.6 gereden. Die kostte ook de wereld niet. En ja daar heb ik ook wat dingetjes aan gehad. Heb je mij daarover in dit topic zien klagen, brieven zien schrijven of zien procederen? Nee! Die auto was ook niet meer als nieuw en dat verwacht ik ook helemaal niet. Wel heeft de auto altijd gewerkt en de paar dingen die er aan waren heb ik laten maken. Het is balen dat deze nu te ver verroest is, want ik had er altijd een goede auto aan. De lasser heeft ook zijn werk niet goed gedaan begin dit jaar.

dat is jouw keuze geweest, daar heeft de verkoper toch niets mee te maken?
Je maakt keuzes op basis van informatie die je krijgt. Ik heb verkoper ook ter plekke gezegd wat mijn plan was met de auto.
Hetzelfde met de oude 1.6. Ik had laswerk laten doen en besloten dan toch ook maar de uitlaat te vervangen. Er vanuit gaande dat de auto de apk met wat kleine dingen wel zal halen. Nu blijkt dat laswerk dusdanig slecht gedaan dat ik die uitlaat ook net zo goed niet had hoeven vervangen.
Maar wat verwacht een verkoper dan volgens jou dat ik met een auto met schade ga doen? Ik heb mijn doel kenbaar gemaakt voor de aankoop. Als de auto zich daar tegen verzet, had hij dit moeten melden. Er is mij juist meermaals met klem benadrukt dat ie technisch goed is. Maar ook al had ik hem gaan demonteren, dan had olielekkage nog steeds geen fijne ontdekking geweest. Ook dan is de auto minder waard dan zonder lekkage.

Dat we het niet altijd met elkaar eens zijn prima. Maar moeten we keer op keer in dezelfde discussies verzanden?

Ik snap je punt, heb zo een oude camper gekocht waar toch wel bleek dat het echtpaar wat details achtergehouden had. Liegen om een ander een poot uit te draaien of om van je rotte zooi af te komen is dan schijnbaar geoorloofd. Op vertrouwen informatie aannemen en daarop handelen gaat niet. Als koper sta je ook zwak, toon maar aan dat ze je belazerd hebben. Uiteindelijk is er ook een onderzoeksplicht.

Ik wist dat ik kosten ging maken, maar er kwam nog wat meer bij kijken wat de vorige eigenaar hast had moeten weten. Ik heb het verlies genomen en uiteindelijk hebben we veel schik van de camper. Volgende keer laat ik het gewoon opschrijven door de verkoper hoe goed het ding is. Mag die er een krabbel onder zetten om zijn woorden kracht bij te zetten.

Paulus,

Het zal duidelijk zijn dat je van een oudere auto minder mag verwachten dan van een nieuwe. Van een nieuwe auto mag je verwachten dat het voertuig tip top in orde is. Een tweede hands auto is echter al gebruikt en zal gebruiks- en slijtage sporen en eventuele kleine mankementen vertonen. Dat betekent dat de verkoper niet voor elk gebrek aansprakelijk is., vooral niet als de aankoopprijs laag was en de auto al behoorlijk op leeftijd.

3. Koper moet aan zijn onderzoeksplicht hebben voldaan.

Van de koper van een gebruikte auto mag verwacht worden dat hij de auto goed bekijkt voordat hij tot aankoop overgaat. Deze ‘onderzoeksplicht’ is sterker naarmate de auto ouder is. Deze onderzoeksplicht geldt ook als de verkoper de auto met algemene bewoordingen heeft aangeprezen, bijvoorbeeld ‘prima autootje’.

Kortom je hebt geen poot om op te staan, je hebt geen enkele moeite gedaan aan de onderzoeksplicht te voldoen die heel erg zwaar weegt met zo'n oude auto. Altijd bijzonder dat je je eigen rechten zo goed weet altijd, maar je plichten dan weer niet.
Succes met procederen, we lezen je teleurstelling wel ergens in 2018 met je zoveelste verloren rechtszaak.

Bofkont zei:
Paulus,

Het zal duidelijk zijn dat je van een oudere auto minder mag verwachten dan van een nieuwe. Van een nieuwe auto mag je verwachten dat het voertuig tip top in orde is. Een tweede hands auto is echter al gebruikt en zal gebruiks- en slijtage sporen en eventuele kleine mankementen vertonen. Dat betekent dat de verkoper niet voor elk gebrek aansprakelijk is., vooral niet als de aankoopprijs laag was en de auto al behoorlijk op leeftijd.

3. Koper moet aan zijn onderzoeksplicht hebben voldaan.

Van de koper van een gebruikte auto mag verwacht worden dat hij de auto goed bekijkt voordat hij tot aankoop overgaat. Deze ‘onderzoeksplicht’ is sterker naarmate de auto ouder is. Deze onderzoeksplicht geldt ook als de verkoper de auto met algemene bewoordingen heeft aangeprezen, bijvoorbeeld ‘prima autootje’.

Kortom je hebt geen poot om op te staan, je hebt geen enkele moeite gedaan aan de onderzoeksplicht te voldoen die heel erg zwaar weegt met zo'n oude auto. Altijd bijzonder dat je je eigen rechten zo goed weet altijd, maar je plichten dan weer niet.
Succes met procederen, we lezen je teleurstelling wel ergens in 2018 met je zoveelste verloren rechtszaak.

TS heeft zich in geen enkele post ook maar iets gedaan met goedbedoelde adviezen van forummers, en geeft ook nu weer aan compleet zijn eigen plan te trekken. Ik wens hem veel succes.

Dan maar even een kleine update. Het is al weer even geleden.

De auto die in de hens is gevlogen heb ik eind 2017 retour laten brengen naar de verkoper. Die wil niets, doet niets etc.
Ik ben daar nog een keer langs geweest om er over te praten. Aangegeven dat ik de koop wil ontbinden omdat de auto diverse gebreken heeft die het dagelijks gebruik aanzienlijk belemmeren. Na een goed gesprek, wordt dit helaas opgevolgd voor allerlei ellende, smoesjes en plots later een hoop tegengas. Ik zou zelf dit veroorzaakt hebben?
Bottomline: de auto staat nog steeds daar én ik heb mijn geld niet terug. Geen idee wat precies het standpunt nu is van de verkoper, maar het kan nooit zo zijn dat hij én de auto heeft én mijn geld. Ik ben er klaar mee. Procederen kost geld, dus het lijkt er op dat ik tot die tijd zowel auto als geld kwijt ben.

Het wordt allemaal nog mooier.
Begin januari heb ik een Lancia Y rosso gekocht. Die wilde ik graag hebben om mee naar het werk te rijden, dat is iets goedkoper dan een Delta HF. Deze heb ik in december proefgereden bij een particulier en die heeft de auto plots ergens ingeruild terwijl ik deze van hem over wilde nemen. Op zich geen man overboord en contact opgenemen met het bedrijf waar de auto is ingeruild. Uiteindelijk de auto alsnog gekocht. Binnen 3 weken loopt deze auto niet meer op 4 cilinders. Uiteindelijk bleek dat ie op 2 cilinders loopt. Verkoper werkt ook weer op geen enkele wijze mee richting een oplossing. Kennelijk mag je van een gebruikte auto niet eens verwachten dat ie langer dan 3 weken werkt.
Uiteindelijk heb ik een rijdende donor Y gekocht en pas maanden later daarvan de motor overgezet. Gelijk ook maar de riem gewisseld, waterpomp en verse olie. Daarna nog even het k* alarm uit de auto gehaald. Ook nog diverse andere rare dingen zoals een achterruitenwisser en antenne op het dak die plots ontbreken, maar er tijdens mijn proefrit nog wel opzaten. Na het wisselen van de motor bleek de radiateur te lekken, dus die van de andere Y over gezet. 2 dagen later bleek ook die te lekken. Bij mij gaat ook altijd alles in het kwadraat mis. Dus een nieuwe besteld en die het weekend er op er in gezet.
Op wat kleine dingen na rijdt deze auto eigenlijk weer prima. En de motor die er terug in is geplaatst heeft 70k minder gelopen dan de oorspronkelijke motor. So far so good. Maar weer ellende en weer een verkoper die niet thuis geeft.

De zwarte Delta HPE HF met de voorschade heb ik nog steeds. Deze is inmiddels bijna geheel opgeknapt. Ding lekte olie, dat is opgelost. Gelijk een verse riem erop, verse olie en filter. Ik wilde doorpakken en de airco gelijk laten vullen, die bleek helaas lek. Ook hiervan vind ik dat verkoper het op moet lossen, als ie immers stelt dat de auto verder prima in orde is. Gaat natuurlijk niet gebeuren.
Ook uitgezocht waarom het elektronische onderstel in storing staat. Dat bleken de achterschokbrekers te zijn. Na het aansluiten van 2 anderen was de storing weg. Schokbrekers moeten nog wel een keer onder de auto worden gezet.
Al met al, stapje voor stapje lossen we van alles op. Auto rijdt verder overigens prima.

De blauwe Delta HPE HF heeft wat probleempjes. Ik had de koppakking lek gereden begin dit jaar, hij liep opeens beroerd. Dus ik de auto weggebracht en meteen gevraagd of de roest aan de bodem verholpen kon worden. Verhaal kort: de auto is eigenlijk 1 grote gatenkaas, veel erger dan gedacht. Wat we van buiten zien leek mee te vallen, maar was een slechte weerspiegeling van wat er werkelijk gaan is. Wel is nu duidelijk waarom de ramen altijd extreem beslaan met regen. Er blijft water staan vanaf het dakraam. De auto stond 6 maanden binnen en nog stond er water in. Van geen wonder dat ie dan ook van binnenuit wegroest. Het wordt even bedenken hoe we dit aan gaan pakken allemaal.
Omdat kop lek was, ook meteen het spruitstuk er uit laten halen. Deze is terug gegaan naar Engeland en daar heeft men onder garantie deze opnieuw in de keramische coating gezet.
Het plan is nu om deze auto binnenkort weer naar huis te halen en te rijden tot de apk verloopt ergens eind dit jaar. Daarna gaan we een plan van aanpak maken om de roest te lijf te gaan. Een geschikte donorauto zonder roest is daarbij gewenst.
Ik heb er nog 1 staan om te demonteren, dat wordt even kijken hoe erg die er aan toe is. Een paar rotte kokerbalken is wel het minste probleem in dit geval.

Nog een zwarte Delta HPE HF die ik had gekocht zodat ik reserve onderdelen heb.
De motor daarvan heeft op alle cilinders rond de 12 bar compressie, dus het idee om deze te bewaren als reserve lijkt daarmee prima te worden ingevuld. Getracht op deze ook het elektronische onderstel werkend te krijgen om te zien wat er stuk aan is. Dit is niet geslaagd. Dus het lijkt er op dat dat niet interessant is om te gaan bewaren.
Verder is het plan om daarvan de achteras er een keer af te halen en deze op te knappen en dan om te ruilen met die van een vriend van me. Daarna zijn oude as weer opknappen en deze weer op de blauwe HF monteren. Als je de spullen hebt, kan je er op deze manier handig gebruik van maken om werk voor te bereiden en toch mobiel te blijven.

In de tussentijd ook nog maar een Fiat Marea Weekend 1.6 16v gekocht als gezinsauto.

Het plan is nu eigenlijk om de opgeknapte zwarte HF te verkopen. De Fiat er dan uit en eens een wat jongere (en hopelijk betrouwbaardere) auto er voor terug te halen. Aan de andere kant wil ik hem ook wel weer houden, omdat deze auto verder volledig origineel is.
Gelukkig rijden op dit moment alle auto's die ik thuis heb staan (klop klop), dat is ook weleens anders geweest.

Al met al is de autoverzameling hier en daar wat gewijzigd.
De Delta 1.6 is afgevoerd naar de sloop. Achteraf gezien lijkt het er zelfs op dat deze minder roest heeft dan de blauwe HF.
Maar er bleek ook wat anders. Ik had iemand opdracht gegeven laswerk te verrichten aan deze auto en daar ook voor betaald. Na deze helemaal kaal te hebben gehaald, heb ik werkelijk 0,0 sporen van laswerk of slijpwerk kunnen vinden. Daar ga ik dus ook nog achteraan. Het kan niet zo zijn dat iemand geld heeft gekregen, terwijl er gewoonweg geen werk is geleverd.

Daarnaast ben ik in januari verhuisd naar een huis met een dubbele garage en veel werkruimte. Daar ben ik ontzettend blij mee. De garage is zo'n 35m2 en de ruimtes daarachter zijn ook al snel zoiets. Inmiddels staat ook dat allemaal wel bijna vol met onderdelen en gereedschap.

Dit was in de beginperiode, inmiddels staat het een stuk voller.
1znls95.jpg

Hier en daar tussentijds nog een Delta gedemonteerd voor onderdelen. Het huis moest immers ergens mee gevuld worden ;)

Spruitstuk hoe het er uit kwam:
w9a99d.jpg

2drtbtc.jpg

En weer als nieuw:
3130o5j.jpg

1z4l94w.jpg

Delta 1.6 na stripwerk:
30nj7g9.jpg

De Fiat:
2uruqg7.jpg

Nog een mooi handgemaakt cadeau gekregen van een mede Deltarijder:
2wdne5k.jpg

De opgeknapte zwarte HPE HF, hier met de originele wielen:
6jocvr.jpg

2s0it5t.jpg

205thc0.jpg

Voorlopig zijn de grote klussen weer even gedaan. Nu de puntjes op de i zetten en bedenken wat we met de blauwe HF gaan doen. Ik zeg volmondig opknappen, maar daar gaat erg veel tijd, geld en zoekwerk in zitten.

Eerst aanstaande zondag de jaarlijkse Deltameeting van de Lancia Club. Daar gaan we noodgedwongen met de zwarte HF naartoe.

Grappig, ik weet echt precies waar jouw huis woont jongen!
Mijn oude huis is op 3 minuten lopen, mijn moeder woont daar nu nog steeds in de buurt.
Ga nog steeds met regelmaat een patatje halen bij de patatzaak bij jou om de hoek! ;)
Meende dat jij ook mijn oude buurman kende. ( met de Delta die eerst rood was en die hij later blauw gespoten had )

s velthuis zei:
Voor jouw gemoedsrust zou ik zeggen: koop een Prius. Voor de proza op het forum: hou de hele bups ;)

Haha, nou de Prius komt hier niet snel voor de deur!
Ik heb verschillende opties op mijn shortlist. Zo ook bv een Delta 3.
Het punt is momenteel vooral de lopende kosten. Ik heb 5 auto's. 1 is een sloper en geschorst, maar de rest moet gewoon iedere maand MRB en verzekering betaald worden. Als ik er 2 uitgooi en daarvoor 1 terug neem, dan scheelt dat aanzienlijk in de maandlasten. Zelfs als ik een auto zou kopen die net even wat zwaarder is of minder zuinig rijdt. Ik kan dus ook rustig een Alfa 156 GTA op de shortlist zetten. Al denk ik dat het zoiets uiteindelijk niet gaat worden.
Daarnaast kwam ik erachter dat verzekeringsmaatschappijen moeilijk gaan doen als je teveel auto's hebt. Ik heb het ze nog getracht uit te leggen dat het voor mij makkelijker is wanneer er een auto mee kapt, dat ik voor 200 euro even tijdelijk een andere koop. En zolang ik de auto nergens kwijt kan en deze noodgedwongen op de openbare weg moet staan, zit ik dus vast een de MRB en verzekering.

Eerst maar eens zien of ik een koper kan vinden voor de zwarte Delta HF. De verkoper had toen allemaal praatjes over wat zo'n auto waard zou zijn. Hij vergeet even dat de kmstand vrij hoog is, de auto schade heeft gehad en dat de markt hiervoor echt bijzonder klein is.
Er is iemand een keer komen kijken, die wilde de auto wel kopen. Vervolgens nooit meer wat van gehoord.

Total Loss zei:
Grappig, ik weet echt precies waar jouw huis woont jongen!
Mijn oude huis is op 3 minuten lopen, mijn moeder woont daar nu nog steeds in de buurt.
Ga nog steeds met regelmaat een patatje halen bij de patatzaak bij jou om de hoek! ;)
Meende dat jij ook mijn oude buurman kende. ( met de Delta die eerst rood was en die hij later blauw gespoten had )

Kennen is een groot woord. Ik ben bij hem langs geweest om over spuitwerk te praten ergens vorig jaar. En ik bedacht me laatst ook van joh volgens mij woont hij hier niet zo gek ver vandaan.

Leuk weer een update van je te lezen! Ik wist helemaal niet dat je een FIAT had, maar ja das ook geen Lancia natuurlijk ;)

Ik baal nog steeds dat ik zondag er niet ben, maar ja ik ga naar Duitsland, dat stond al geplant. Volgend jaar maak ik weer een foto van je Delta :D
Sowieso veel plezier zondag!

Volgend jaar moet er denk ik ook maar eens een Y-dag komen, dan kan je je Rosso-showen, daar ben ik wel benieuwd naar. :)

He Paulus! Leuk weer een update.

Qua autoperikelen...tsja het is nu eenmaal oud spul, ik heb destijds met de Clio ook weleens het gevoel gehad dat het ook niet mag...maar ja het blijft een oude auto, een HF is er een waarbij veel mensen het onderhoud al niet kunnen betalen omdat dat specialistisch en duur is dus kom je erop dat het gewoon niet word gedaan.
Wel vervelend van de lasser, dat zou ik ook niet pikken.

Hoe dan ook succes, en ook met het opknappen van de blauwe HF, hopelijk word dat ooit echt een auto die als nieuw erbij staat. (y)

Leuk weer eens van je te lezen, hopelijk laat je die rechtszaakjes onzin van je nu een beetje achterwege.
Blijft leuk om te lezen wat voor die hard Lancia fan je bent (y)

Ik zou toch haast zeggen dat het ook een beetje aan jezelf moet liggen als je bij bijna elke auto gezeik hebt. Maar ehm, koop inderdaad maar gewoon een Prius!

Idd, je hebt de airco getest toen je hem kocht? Het is geen nieuwe auto he?

Ik heb er bewondering voor dat je zo diehard Lancia-fan bent... Als ik met mijn Ford's het gezeik had wat jij hebt met je Lancia's hadden ze al lang een pakketje geweest

Wat betreft die Airco, ik heb 6 jaar terug een Focus gekocht die volgens de verkoper helemaal goed was alleen de distributie was aan de beurt. Toen ik 4 maanden later de airco wou gebruiken bleek deze het niet te doen.... volgens mij had ik de verkoper moeten aanklagen voor het verkopen van rommel
(Of wacht, beter doen wat ik gedaan heb, me er bij neerleggen dat bij een [destijds] 13jarige auto zoiets best kapot kon zijn)

Je wil het niet horen maar toch raad ik je ook aan een Prius te kopen (of een andere betrouwbare jap) het liefst zo jong mogelijk aangezien "ouwe" meuk je kennenlijk teveel moeite oplevert

Ik zou toch haast zeggen dat het ook een beetje aan jezelf moet liggen als je bij bijna elke auto gezeik hebt.
De algemene opvatting lijkt te zijn dat elkaar belazeren de maatstaf is. Ik doe daar niet aan mee.

Idd, je hebt de airco getest toen je hem kocht? Het is geen nieuwe auto he?
En waarom zou ik dat doen? Moet ik ook eerst de volledige binnenbekleding er uit slopen om te controleren of ie niet van binnenuit roest? Waar leg je de grens dan bij zulke zaken? Als iemand zegt dat iets in goede staat is, dan ligt de bal gewoonweg daar.
Andersom kreeg ik ook kritiek. De zwarte Delta staat op autoscout, met foto's en uitleg er bij. Mensen uit mijn omgeving menen dat ik de foto's van de schade beter weg kan halen en dat ik de auto dan makkelijker zal verkopen. Ik weiger dit. Ik vind dat je eerlijk moet zijn over wat je te koop aanbiedt. Dat verwacht ik zelf ook als ik iets koop.

En verder wat betreft die airco: 99 van de 100 keer weet men echt wel dat zoiets niet werkt of lekt. Ze zijn vaak niet voor niets leeg. Als het enkel een kwestie van weer vullen was, zou iemand dat echt wel doen. Een auto met goedwerkende airco heeft dan immers een mooi pluspunt bij verkoop.
Maar zeg dan ook gewoon eerlijk dat het systeem lek is. En ja misschien kijkt een potentiele koper dan liever naar de volgende waarop het wel werkt. Jammer dan.

Wat betreft die Airco, ik heb 6 jaar terug een Focus gekocht die volgens de verkoper helemaal goed was alleen de distributie was aan de beurt. Toen ik 4 maanden later de airco wou gebruiken bleek deze het niet te doen.... volgens mij had ik de verkoper moeten aanklagen voor het verkopen van rommel
Als iemand dergelijke uitspraken doet, dan is dat toch zijn risico? Net als ik zat advertenties van auto's zie, waarin ook particulieren beweren dat de auto nog jaren mee kan. Ik durf te wedden als ik daar 2 jaar later op de stoep sta omdat de motor in elkaar gedraaid is, dat men dan plots daar helemaal niet meer zo achter staat en met van alles komt aanzetten waarom ik niet bij hen moet aankloppen. Doe dan ook zulke uitspraken niet!

Maar kunnen we ophouden over dit gezever? Het lijkt alsof bepaalde leden hier zich vooral daar op focussen en niet op hetgene waar het hier om gaat: auto's.

Je wil het niet horen maar toch raad ik je ook aan een Prius te kopen (of een andere betrouwbare jap) het liefst zo jong mogelijk aangezien "ouwe" meuk je kennenlijk teveel moeite oplevert
Bedankt voor het advies, kennelijk kunnen sommige mensen ook niet lezen wat ik hierboven al schrijf. Iets eruit en iets jongers terug in de hoop wat minder ellende te treffen.

Fijn dat na een paar post dit topic weer volledig gaat over van alles en nog wat behalve de auto's zelf. Daarom kwam ik hier dus even niet meer. Ik wil het over de auto's kunnen hebben, niet over wie er juridisch gelijk heeft of krijgt. Het lijkt mij inmiddels wel tot in den treuren bediscussieerd en niet iedereen is het daarover met elkaar eens. Dus agree to disagree en focus op waar dit forum voor is :).

Nee als na 2 jaar de motor in de soep draait moet je idd niet bij de verkoper van toen aankloppen :rolleyes: dan ligt het aan jou rijstijl / onderhoud

Maar inderdaad we zullen het nooit eens worden

Ik hoop dat je ooit echt kan genieten van je Delta('s)

Nogmaals Paulus, bij dit soort oude auto's die je koopt voor een appel en een ei weegt de onderzoeksplicht van de koper heel erg zwaar.
Jammer dat je zo halsstarrig blijft in dat geval, je hebt gewoon geen poot om op te staan.

Tja Toyota, noem je ook wat op mijn beste Monsieur, betere techniek is er niet.
https://www.facebook.com/AMTautotechniek/posts/2364970606877196

Hier een Yaris van 2000 waar nog nooit schone olie/filter in is gekomen en nog steeds rijdt.
Uitzonderlijk!

BofkontSLK350 zei:
Nogmaals Paulus, bij dit soort oude auto's die je koopt voor een appel en een ei weegt de onderzoeksplicht van de koper heel erg zwaar.
Jammer dat je zo halsstarrig blijft in dat geval, je hebt gewoon geen poot om op te staan.
Misschien dat jij het prima vindt om belazerd te worden, maar ik niet.
Dus in jouw wereld is het prima dat iemand je iets verkoopt dat zegge in goede staat is, alles werkt. En achteraf blijkt het een wrak te zijn? Bij mij gaat dat er gewoon niet in. Nu niet, morgen niet, helemaal nooit. Dat is gewoonweg triest gedoe, doe zulke uitspraken dan ook niet.

Zelfs Marktplaats heeft sinds kort een regel toegevoegd bij de advertenties van auto's:
Let op: We wijzen je graag op jouw rechten voor de aankoop van een voertuig als consument bij een autobedrijf
Consumentenrechten bij aankoop van een auto of ander voertuig

Bij Marktplaats heb je als consument bepaalde rechten. Als je een auto of ander voertuig koopt, komt er een koopovereenkomst tot stand tussen jou en het autobedrijf. Marktplaats is geen partij bij deze koopovereenkomst echter willen we je graag wijzen op bepaalde rechten die je hebt als je een aankoop doet.
Wat zijn mijn rechten als ik een auto bij een autobedrijf koop?
•Het autobedrijf is verplicht om jou vooraf álle onvermijdbare kosten duidelijk te maken. De kosten voor bijvoorbeeld een geldige APK en rijklaarmaakkosten moeten in de vraagprijs zijn inbegrepen. Deze mag het autobedrijf dus niet extra in rekening brengen.
•Je hebt recht op het voertuig dat in de advertentie wordt aangeboden.
• Wanneer je een auto of ander voertuig koopt, mag je ervan uitgaan dat deze deugdelijk is en voldoet aan de kenmerken die in de beschrijving van de verkoper staan. En natuurlijk dat het voertuig alle eigenschappen bezit die je mag verwachten voor het normaal gebruik ervan. Daarmee bedoelen we dat hij je van A naar B brengt, maar ook dat elk onderdeel van bijvoorbeeld de auto - zoals de airco, lichten en airbags - het gewoon doet.
• Als consument heb je altijd recht op wettelijke garantie en hoeft u daar niet extra voor te betalen. Dit betekent dat het voertuig moet voldoen aan de opgegeven specificaties in de advertentie. Voor een aanvullende garantie mag het autobedrijf wel kosten in rekening brengen.
Nu vind zelfs ik dit wel wat erg kort door de bocht allemaal.

Enfin, ik heb even wat foto's online geknikkerd om het positieve er in te houden.

Operatie Y:
De donor Y. 1.2 16v 86pk. Gekocht met nog een paar dagen apk. Even door de keuring gehaald en er nog enige tijd mee gereden. Auto had ook allerlei gekke dingen. Liep uit zichzelf warm soms en perikelen met de verlichting.
Voor de Rosso ben ik even op zoek geweest naar een andere auto met dezelfde motor, want ja deze donor reed immers verder nog prima en had weer een jaar apk. Uiteindelijk was ik de storingen zat, het werd mij te onbetrouwbaar. De motor liep nog prima en daar ging het uiteindelijk ook om.
1zi0bs.jpg

De thermostaat. Dit kan weleens een van de redenen zijn dat ie vreemd deed met temperatuur. Ding lag er zo los in, in 2 delen.
1z2ofb7.jpg

En de koppeling was ook aardig op:
29e4xz8.jpg

Uiteindelijk dan de boel uit elkaar trekken.
qsjton.jpg

30avtdc.jpg

33c6hhy.jpg

Nog een paar kleine dingen als verlichting die even vervangen moet worden:
2z3yixh.jpg

Van beide auto's hebben we het beste samengevoegd.
Na het vervangen van de radiateur een week of 2 geleden, gebruik ik de Rosso nu dagelijks om mee naar mijn werk te gaan.
Hij zwabbert wel wat over de weg bij hobbels in het wegdek. Dus ik moet nog even naar het onderstel kijken waar dat precies vandaan komt.

Dan de blauwe HF.
Roest, roest, gaten en meer roest.
33dumnt.jpg

x1hwys.jpg

34q1bao.jpg

opctg9.jpg

of83rb.jpg

10e37vb.jpg

33jpbhv.jpg

14lotox.jpg

14se8wj.jpg

Jullie zullen snappen, ik schrok mij kapot toen ik de foto's kreeg. Dit is veel en veel erger dan verwacht. Enorm veel werk, diverse dragende delen moeten vervangen worden. Roest loopt ook door op het plaatwerk. Dus in feite moet je na herstel ook gelijk door naar de spuiter.
Als je onder de auto keek, zag je enkel wat kleine plekken aan de bodem. Ik heb zelf met de apk nog meegekeken op de brug en had het idee dat het meeviel. Blijkt maar weer dat ze echt het hardst roesten van binnenuit. En dan ben je te laat als het zichtbaar wordt naar de buitenkant.

Ondertussen heb ik nog wel wat andere dingen voorbereid.
Ik vond een zwart tapijt, dat heb ik gekocht en wil ik er in hebben.
Ik heb speakers klaar liggen om te vervangen. Aangezien ik de afgelopen 2 jaar een stuk of 10 Delta's uit elkaar heb getrokken, houd je weleens wat over.
5v3lg1.jpg

2h7eyi0.jpg

Pioneers komen voor en bij de achterbank. In de hoedenplank heb ik een set Focals.
Ik had het toch liggen, dus allicht het vervangen waard en zien of het vooruitgang biedt.
Het blijft een auto, dus zal niet snel te vergelijken zijn met de Kef Q-series die ik in de woonkamer heb staan.

Dan de zwarte HF die is opgeknapt.
4sld75.jpg

24yuuft.jpg

Deze kapjes op de b-stijlen zijn lastig aan te komen in goede staat. Ik vond een set en iemand zou het opsturen.
Dat komt dan vervolgens zo aan:
x4f04h.jpg

Kennelijk mag je ook niet vinden dat iemand er voor moet zorgen dat het voldoende is verpakt en het heel aankomt. Dan krijg je een antwoord als "ja maar ik had het goed verpakt". Vandaar dat het gebroken aankomt....
Op de auto waren ze mee gespoten, ik heb ze nu weer vervangen door originele met HPE er op.
Deze auto kocht ik met 6 spaaks wielen. Op de foto's van een post hierboven staat ie op originele wielen. De banden die daarop zitten zijn erg oud. 2 banden lopen steeds iets leeg. Dus ik heb de auto nu op 16 inch Speedlines staan, die eigenlijk op de blauwe HF horen. Lagen toch niets te doen en de banden die daarop zaten zijn wel nog in prima staat.

Dan de Delta 1.6.
9lk32t.jpg

5zfgjk.jpg

2my6pon.jpg

Ik zie roest, maar geen sporen van laswerk of iets. Deze auto is nu niet meer onder ons.
Had er nog aan gedacht om de motor er uit te halen en te bewaren, maar waar en hoe? Ik kan niet alles maar blijven bewaren. Die 1.6 is bijna onverwoestbaar, dus eigenlijk is het ook niet nodig.
Het interieur staat hier nog. Ik twijfel of ik deze in de blauwe HF zal gaan zetten. Is wel in een net iets betere staat dan wat er nu in zit. Verder heb ik aan veel onderdelen niet veel. Er zat bv een blauw tapijt in. Dat vind ik iets te blauw worden voor de HF.

Dan hebben we nog een zwarte Delta HPE HF. Net als de opgeknapte andere zwarte: bouwjaar 1995, net iets boven de 250k gelopen. Apk verlopen toen ik deze kocht. Enige tijd mee gereden, omdat ie eigenlijk verder best prima rijdt, maar de kmteller werkte niet en dat is behoorlijk vervelend.
Auto komt van een liefhebber en heeft ook enige roest. Wel heeft ie een volledige Zender bumperkit en voorstoelen die zijn opgeknapt. De bumperkit blijft hier als reserve voor de blauwe. De voorstoelen kunnen wellicht in de andere zwarte als ik die niet verkocht ga krijgen. Verder gaat hier de motor uit, die wil ik reserve houden, net als de versnellingsbak.
Een vriend van mij die ook een Delta heeft en automonteur is, wil ook nog van alles van deze auto hebben. Doel is deze nog verder te strippen dan een aantal voorgangers. En zoals ik in mijn vorige post aangeef, de achteras demonteren en opknappen en dan omruilen bij die vriend, daarna zijn as opknappen en weer bij mij omruilen.
Binnenkort eerst eens kijken hoe de bodem hiervan verder is. Mogelijk kan er hier dan veel van gebruikt worden om de blauwe op te knappen. En anders moet ik op zoek naar nóg een donor met minder roest. Voordeel is dan wel dat de uitvoering niet uitmaakt voor plaatwerk en bodem.
2wn8f7r.jpg

De Fiat Marea Weekend. Bewust gekozen voor de 1.6 16v, omdat dat dezelfde motor is als in de Delta. En hij is iets lichter dan de 2.0 20v, dat scheelt in de kosten. Doet verder wat ie moet doen. Heeft wat kleine irritante dingen. Zoals het mechanisme van de tankklep dat by design ruk is. Ding schiet er steeds uit, waardoor de klep niet dicht kan. En de auto klappert rechtsvoor.
Verder een prima auto, veel ruimte en die ruimte is al meermaals van pas gekomen toen ik ergens een auto ging strippen. Hoef ik niet zo te proppen.

Wat hebben we verder nog? Owja het huis en de bende.

Dozen, veel dozen. Tijden bezig geweest om alles hier te krijgen en daarna uit gaan zoeken. Uiteindelijk alles gesorteerd en in dozen op de planken gezet. Het grote voordeel op dit moment is dat ik letterlijk alles reserve heb voor een Delta HF.
2ih7cj8.jpg

Werkplaats gedeelte. Hier ligt het gereedschap en de kleinere onderdelen in de laden.
1hp3y1.jpg

necm1h.jpg

13zv4fd.jpg

ioqh5w.jpg

Aan spullen niet veel gebrek. Ik kijk ook veel rond op internet en dingen waar lastig aan te komen is koop ik direct zodra ik ze tegen kom. Heb ik het zelf niet nodig, dan misschien mijn grote vriend wel.
Zo zocht ik al jaren naar een raamrubber voor de bestuurdersdeur. Daar zit ie al sinds aankoop iets dubbel. Uiteindelijk toch nog gevonden. Als het zover komt dat de auto gespoten gaat worden, dan kan ook in 1 ruk alles gelijk vervangen worden aan de buitenzijde.

Met alle respect
"Bij mij gaat dat er gewoon niet in. Nu niet, morgen niet, helemaal nooit"

Dit is juist het probleem bij jou, je verwacht een perfecte auto voor voor een appel en een ei, dat gaat gewoon niet op in de echte wereld.
Maar goed genoeg daar over, wens je veel wijsheid.
Mooie werkplaats (y)

Met al deze ruimte en ervaring zou ik een Delta onderdelen shop starten. Je hebt geen geluk met een goede te krijgen, dan maar in de onderdelen.

Ik denk dat het probleem is dat de Lancia's die jou interesseren inmiddels vaak wel op een zodanige leeftijd zijn, dat zaken zoals die roest waarschijnlijk onvermijdelijk zijn. Ik heb zelf een auto waarvan ik inmiddels wel durf te stellen dat hij behoorlijk onverwoestbaar is, maar ook bij dat ding is de tand des tijds natuurlijk goed te zien. Ik vraag mij af of je vanwege de leeftijd van de gemiddelde Lancia nog aan Lancia's kunt komen die aan beide verplichtingen kunnen voldoen van enerzijds zorgeloos dagelijks rijden en anderzijds leuk kunnen zijn als hobbyauto. Mijn broer heeft om die reden een motor gekocht: zijn auto moet het voor de dagelijkse praktijk gewoon doen, de motor is voor de hobby en die mag een slag missen als het moet. Die kan in de vrije tijd wel weer gefixt worden. Die hoeft de volgende dag niet direct weer present te staan om naar het werk te gaan. Daarom was mijn opmerking over die Prius ook niet helemaal met een knipoog. Een Delta 3 is natuurlijk wel een moderne variant, maar is daar nog genoeg technische ondersteuning voor te vinden? Een niet heel gangbaar model van een merk dat hier niet meer gevoerd wordt? Of loopt dat wel los?

Zoiets? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m1320112544-lancia-delta-1-8-16v-200pk-di-gold-automaat-a-s-zondag-ope.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Dit is juist het probleem bij jou, je verwacht een perfecte auto voor voor een appel en een ei, dat gaat gewoon niet op in de echte wereld.
Dan snap je mijn punt niet. Ik verwacht niets nieuws. Ik verwacht dat iets voldoet aan wat iemand zegt of belooft. Dan moeten mensen voor aankoop maar zeggen van joh ding is oud verwacht er niet veel van. Maar dat levert weinig geld op he. Dus zegt men liever dat iets in prima staat is. In dit laatste geval moet je niet gaan huilen als ik je er dan later op aanspreek dat dit niet zo was.
Als ik de auto verkocht krijg en iemand komt na 2 weken bij mij terug omdat de motor volledig in elkaar is gelopen, dan is het eerste wat ik denk van ow sh*t. Jij zou dan zeggen van joh dat is onderdeel van het spel, de auto is niet meer nieuw dus dit kan gebeuren?

Met al deze ruimte en ervaring zou ik een Delta onderdelen shop starten. Je hebt geen geluk met een goede te krijgen, dan maar in de onderdelen.
Een beetje uitdunnen van de voorraad kan geen kwaad ;)
De markt wordt enkel kleiner voor dit type Delta. Zeker in NL zie ik er weinig handel meer in. Ik heb nu een connectie in Griekenland die veel van me heeft overgenomen. Binnenkort gaat er weer van alles naartoe.

Bumper en stoelen:
2rhtpop.jpg

Het enige plekje op de stoelen zie je hier op de wang. Verder letterlijk alsof het zo uit de fabriek komt. Niet verkoopbaar in NL. Mensen bieden achterlijk laag. Een beetje wat Bofkont ook schrijft: verwachten dat alles nieuw is, ondanks dat het al een oud product is en mag natuurlijk ook niets kosten.
veulqx.jpg

Hij heeft de auto volledig opnieuw gespoten en de motor opnieuw laten doen.
2cqmt1z.jpg

s velthuis zei:
Ik denk dat het probleem is dat de Lancia's die jou interesseren inmiddels vaak wel op een zodanige leeftijd zijn, dat zaken zoals die roest waarschijnlijk onvermijdelijk zijn. Ik heb zelf een auto waarvan ik inmiddels wel durf te stellen dat hij behoorlijk onverwoestbaar is, maar ook bij dat ding is de tand des tijds natuurlijk goed te zien. Ik vraag mij af of je vanwege de leeftijd van de gemiddelde Lancia nog aan Lancia's kunt komen die aan beide verplichtingen kunnen voldoen van enerzijds zorgeloos dagelijks rijden en anderzijds leuk kunnen zijn als hobbyauto. Mijn broer heeft om die reden een motor gekocht: zijn auto moet het voor de dagelijkse praktijk gewoon doen, de motor is voor de hobby en die mag een slag missen als het moet. Die kan in de vrije tijd wel weer gefixt worden. Die hoeft de volgende dag niet direct weer present te staan om naar het werk te gaan. Daarom was mijn opmerking over die Prius ook niet helemaal met een knipoog. Een Delta 3 is natuurlijk wel een moderne variant, maar is daar nog genoeg technische ondersteuning voor te vinden? Een niet heel gangbaar model van een merk dat hier niet meer gevoerd wordt? Of loopt dat wel los?

Zoiets? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m1320112544-lancia-delta-1-8-16v-200pk-di-gold-automaat-a-s-zondag-ope.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Ben het met je eens. Uiteindelijk krijgen ze allemaal te maken met roest. Helemaal als ze altijd buiten staan. Daarom dat ik een huis met garage wilde. Auto daarna netjes spuiten (plus nu dus de domper van roest) en daarna binnen zetten en enkel voor de fun gebruiken.

De Delta 3 was maar een voorbeeld. Ik vind het dan geen Delta zoals zijn voorgangers, maar wel een stijlvolle auto. Een 1.8 turbo met 200pk hoeft dan ook weer niet. Een instapper 1.4 turbo met 120pk voldoet ook wel. Als ik hard wil pak ik de HF wel. Mij krijg je niet in een Golf of iets anders van VAG. Ik moet nog even goed rondkijken wat ik zou willen en dan een lijstje maken wat haalbaar is. Het hoeft geen grote station te zijn zoals nu de Marea Weekend. In de gemiddelde C-segmenter past ook wel een buggy plus 2 tassen in de kofferbak. Bijvoorbeeld de wat nieuwere Kia's spreken mij ook nog wel aan qua design.

Die 1.8DI met Aisin automaat is echt een waanzinnige lekkere combinatie. Het verbruik is ruk, maar man: dat blok met een koppelomvormer. Relaxter ga je het niet beleven in het C segment. Je hoeft niet te trappen met dit ding. Gewoon soeverein zweven en vermogen op afroep beschikbaar hebben. Enige nadeel van de Delta blijven de stoelen. Te hoog, te hard en te weinig zijdelingse steun.
Pak er 1 met Poltrona Frau leder. Dan heb je het dashboard ook volledig in leder.

Terug
Bovenaan