Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Pietzoveel zei:Focal / JM Lab..... topklasse!
Dat lijkt mij geen geld voor een auto die total loss is verklaard en weer tip top gemaakt is.
Dat doen mijn ouders ook. Die willen geen gezeur, maar gewoon een auto die werkt.Als ik jouw redenatie volg zou ik je een advies willen geven, koop iedere twee jaar een nieuwe auto, dan heb je nooit meer gezeur over garantie en vaak kun jezelfs garantie bij kopen!
Dat is de grootste onzin die er is. Alsof het nieuwe spul van VAG uitblinkt in kwaliteit?Die oude Italiaanse auto's staan nou niet echt bekent als zeer betrouwbaar, dat noemen ze ook wel karakter of charme van zo'n auto, een auto van meer dan 15 jaar oud heb je nu eenmaal wel eens wat aan.
Deze auto is inmiddels zelfs 22 jaar oud. Als iemand beweert dat deze in goede staat is en altijd tip top onderhouden, dan is zoiets al eens vervangen. Ik hoef niet te verwachten per direct in de ellende te zitten. En met name dat laatste is wat ik verwacht bij de uitspraak technisch in orde. Dat niet alles het eeuwige leven heeft snap ik ook wel.Dat een keering naar meer dan 15 jaar dienst gaat olie lekken is niet geheel vreemd natuurlijk, op de manier hoe je er in staat blijf je ellende op je afroepen.
Als ik een auto koop met de wetenschap dat er 1 ding aan moet gebeuren en vrij kort na aankoop ontdek ik er 10, dan heeft verkoper toch echt iets uit te leggen. Andersom als ik de verkoper was, zou ik ook schrikken als iemand mij er mee confronteert.Ik zelf heb paar jaar geleden een Cortina van meer dan 50 jaar oud gekocht in de wetenschap dat er 1 bodemplaat vervangen moet worden, onderhand heb ik ze bijna allemaal al vervangen.
Ik heb mij hier toen der tijd op verkeken, dat is vervelend en daar baal ik zeker van, maar dat is ook een beetje het risico van met die oude zooi te hobbyen en daarom neem ik mijn verlies.
Uitgangspunt is dat ook een 2e hands auto voor rijden geschikt is. Daarnaast betreft het op deze manier een koop op afstand en kan ik ook op die grond de koop weer ontbinden. Je moet niet doen alsof bv een proefrit en onderzoek een dermate vergaande plicht is, bij gebreke waarvan al je rechten komen te vervallen. Als ik een auto koop die, voor zover aangenomen, voor rijden geschikt is, dan moet ie dat ook zijn. Ongeacht hoe de koop tot stand is gekomen of welk onderzoek ik ook wel of niet gedaan heb. Een auto die zelfs na 2 weken al niet meer werkt is niet voor rijden geschikt en voldoet dan ook niet aan de overeenkomst. Of het een groot of klein gebrek is, is niet eens zo heel erg relevant. De bewijslast ligt in de eerste 6 maanden na aankoop ook bij de verkoper. Roepen dat ik geen onderzoek heb gedaan ontslaat verkoper ook niet uit zijn plicht een auto te leveren die voor rijden geschikt is.Ik begrijp je punt Paulus, maar je hebt als koper zelf ook een onderzoeksplicht, en die weegt zwaarder naarmate de auto ouder is.
Die heb je verzuimt als ik dat zo lees door hem zo ongezien te kopen.
Maar wat wil je dan bereiken met een aangetekende brief? dat is toch een voorbode op procederen lijkt me.
Dus zolang een auto niet als sloper, opknapper of zoiets wordt verkocht, mag de auto enkel gebreken hebben die expliciet zijn aanvaard. Als er voor de koop nergens iets over gebreken wordt genoemd, dan mag je er dus vanuit gaan dat de auto gewoon te gebruiken is.Bij het beoordelen van de vordering tot schadevergoeding moet het volgende worden vooropgesteld. Ingeval een tweedehands auto wordt gekocht om daarmee, naar de verkoper bekend is, aan het verkeer deel te nemen, zal als regel moeten worden aangenomen dat de auto niet beantwoordt aan de overeenkomst, indien als gevolg van een eraan klevend gebrek dat niet op eenvoudige wijze kan worden ontdekt en hersteld, zodanig gebruik van de auto gevaar voor de verkeersveiligheid zou opleveren. Niet uitgesloten is dat deze regel uitzondering lijdt, bijvoorbeeld wanneer de koper het risico van zodanig gebrek had aanvaard (Hoge Raad 15 april 1994, NJ 1995, 614.)
Wat een onzin stelling! Ik heb ook 2,5 jaar met de vorige 1.6 gereden. Die kostte ook de wereld niet. En ja daar heb ik ook wat dingetjes aan gehad. Heb je mij daarover in dit topic zien klagen, brieven zien schrijven of zien procederen? Nee! Die auto was ook niet meer als nieuw en dat verwacht ik ook helemaal niet. Wel heeft de auto altijd gewerkt en de paar dingen die er aan waren heb ik laten maken. Het is balen dat deze nu te ver verroest is, want ik had er altijd een goede auto aan. De lasser heeft ook zijn werk niet goed gedaan begin dit jaar.Je moet nu toch onderhand wel weten dat een Delta niet uitblinkt in kwaliteit, dat je er steeds weer intrapt. Voor een appel en een ei wat kopen en de wereld aan eisen stellen.
Je maakt keuzes op basis van informatie die je krijgt. Ik heb verkoper ook ter plekke gezegd wat mijn plan was met de auto.dat is jouw keuze geweest, daar heeft de verkoper toch niets mee te maken?
Bofkont zei:Paulus,
Het zal duidelijk zijn dat je van een oudere auto minder mag verwachten dan van een nieuwe. Van een nieuwe auto mag je verwachten dat het voertuig tip top in orde is. Een tweede hands auto is echter al gebruikt en zal gebruiks- en slijtage sporen en eventuele kleine mankementen vertonen. Dat betekent dat de verkoper niet voor elk gebrek aansprakelijk is., vooral niet als de aankoopprijs laag was en de auto al behoorlijk op leeftijd.
3. Koper moet aan zijn onderzoeksplicht hebben voldaan.
Van de koper van een gebruikte auto mag verwacht worden dat hij de auto goed bekijkt voordat hij tot aankoop overgaat. Deze ‘onderzoeksplicht’ is sterker naarmate de auto ouder is. Deze onderzoeksplicht geldt ook als de verkoper de auto met algemene bewoordingen heeft aangeprezen, bijvoorbeeld ‘prima autootje’.
Kortom je hebt geen poot om op te staan, je hebt geen enkele moeite gedaan aan de onderzoeksplicht te voldoen die heel erg zwaar weegt met zo'n oude auto. Altijd bijzonder dat je je eigen rechten zo goed weet altijd, maar je plichten dan weer niet.
Succes met procederen, we lezen je teleurstelling wel ergens in 2018 met je zoveelste verloren rechtszaak.
s velthuis zei:Voor jouw gemoedsrust zou ik zeggen: koop een Prius. Voor de proza op het forum: hou de hele bups![]()
Total Loss zei:Grappig, ik weet echt precies waar jouw huis woont jongen!
Mijn oude huis is op 3 minuten lopen, mijn moeder woont daar nu nog steeds in de buurt.
Ga nog steeds met regelmaat een patatje halen bij de patatzaak bij jou om de hoek!
Meende dat jij ook mijn oude buurman kende. ( met de Delta die eerst rood was en die hij later blauw gespoten had )
De algemene opvatting lijkt te zijn dat elkaar belazeren de maatstaf is. Ik doe daar niet aan mee.Ik zou toch haast zeggen dat het ook een beetje aan jezelf moet liggen als je bij bijna elke auto gezeik hebt.
En waarom zou ik dat doen? Moet ik ook eerst de volledige binnenbekleding er uit slopen om te controleren of ie niet van binnenuit roest? Waar leg je de grens dan bij zulke zaken? Als iemand zegt dat iets in goede staat is, dan ligt de bal gewoonweg daar.Idd, je hebt de airco getest toen je hem kocht? Het is geen nieuwe auto he?
Als iemand dergelijke uitspraken doet, dan is dat toch zijn risico? Net als ik zat advertenties van auto's zie, waarin ook particulieren beweren dat de auto nog jaren mee kan. Ik durf te wedden als ik daar 2 jaar later op de stoep sta omdat de motor in elkaar gedraaid is, dat men dan plots daar helemaal niet meer zo achter staat en met van alles komt aanzetten waarom ik niet bij hen moet aankloppen. Doe dan ook zulke uitspraken niet!Wat betreft die Airco, ik heb 6 jaar terug een Focus gekocht die volgens de verkoper helemaal goed was alleen de distributie was aan de beurt. Toen ik 4 maanden later de airco wou gebruiken bleek deze het niet te doen.... volgens mij had ik de verkoper moeten aanklagen voor het verkopen van rommel
Bedankt voor het advies, kennelijk kunnen sommige mensen ook niet lezen wat ik hierboven al schrijf. Iets eruit en iets jongers terug in de hoop wat minder ellende te treffen.Je wil het niet horen maar toch raad ik je ook aan een Prius te kopen (of een andere betrouwbare jap) het liefst zo jong mogelijk aangezien "ouwe" meuk je kennenlijk teveel moeite oplevert
Misschien dat jij het prima vindt om belazerd te worden, maar ik niet.BofkontSLK350 zei:Nogmaals Paulus, bij dit soort oude auto's die je koopt voor een appel en een ei weegt de onderzoeksplicht van de koper heel erg zwaar.
Jammer dat je zo halsstarrig blijft in dat geval, je hebt gewoon geen poot om op te staan.
Let op: We wijzen je graag op jouw rechten voor de aankoop van een voertuig als consument bij een autobedrijf
Nu vind zelfs ik dit wel wat erg kort door de bocht allemaal.Consumentenrechten bij aankoop van een auto of ander voertuig
Bij Marktplaats heb je als consument bepaalde rechten. Als je een auto of ander voertuig koopt, komt er een koopovereenkomst tot stand tussen jou en het autobedrijf. Marktplaats is geen partij bij deze koopovereenkomst echter willen we je graag wijzen op bepaalde rechten die je hebt als je een aankoop doet.
Wat zijn mijn rechten als ik een auto bij een autobedrijf koop?
•Het autobedrijf is verplicht om jou vooraf álle onvermijdbare kosten duidelijk te maken. De kosten voor bijvoorbeeld een geldige APK en rijklaarmaakkosten moeten in de vraagprijs zijn inbegrepen. Deze mag het autobedrijf dus niet extra in rekening brengen.
•Je hebt recht op het voertuig dat in de advertentie wordt aangeboden.
• Wanneer je een auto of ander voertuig koopt, mag je ervan uitgaan dat deze deugdelijk is en voldoet aan de kenmerken die in de beschrijving van de verkoper staan. En natuurlijk dat het voertuig alle eigenschappen bezit die je mag verwachten voor het normaal gebruik ervan. Daarmee bedoelen we dat hij je van A naar B brengt, maar ook dat elk onderdeel van bijvoorbeeld de auto - zoals de airco, lichten en airbags - het gewoon doet.
• Als consument heb je altijd recht op wettelijke garantie en hoeft u daar niet extra voor te betalen. Dit betekent dat het voertuig moet voldoen aan de opgegeven specificaties in de advertentie. Voor een aanvullende garantie mag het autobedrijf wel kosten in rekening brengen.
Dan snap je mijn punt niet. Ik verwacht niets nieuws. Ik verwacht dat iets voldoet aan wat iemand zegt of belooft. Dan moeten mensen voor aankoop maar zeggen van joh ding is oud verwacht er niet veel van. Maar dat levert weinig geld op he. Dus zegt men liever dat iets in prima staat is. In dit laatste geval moet je niet gaan huilen als ik je er dan later op aanspreek dat dit niet zo was.Dit is juist het probleem bij jou, je verwacht een perfecte auto voor voor een appel en een ei, dat gaat gewoon niet op in de echte wereld.
Een beetje uitdunnen van de voorraad kan geen kwaadMet al deze ruimte en ervaring zou ik een Delta onderdelen shop starten. Je hebt geen geluk met een goede te krijgen, dan maar in de onderdelen.
s velthuis zei:Ik denk dat het probleem is dat de Lancia's die jou interesseren inmiddels vaak wel op een zodanige leeftijd zijn, dat zaken zoals die roest waarschijnlijk onvermijdelijk zijn. Ik heb zelf een auto waarvan ik inmiddels wel durf te stellen dat hij behoorlijk onverwoestbaar is, maar ook bij dat ding is de tand des tijds natuurlijk goed te zien. Ik vraag mij af of je vanwege de leeftijd van de gemiddelde Lancia nog aan Lancia's kunt komen die aan beide verplichtingen kunnen voldoen van enerzijds zorgeloos dagelijks rijden en anderzijds leuk kunnen zijn als hobbyauto. Mijn broer heeft om die reden een motor gekocht: zijn auto moet het voor de dagelijkse praktijk gewoon doen, de motor is voor de hobby en die mag een slag missen als het moet. Die kan in de vrije tijd wel weer gefixt worden. Die hoeft de volgende dag niet direct weer present te staan om naar het werk te gaan. Daarom was mijn opmerking over die Prius ook niet helemaal met een knipoog. Een Delta 3 is natuurlijk wel een moderne variant, maar is daar nog genoeg technische ondersteuning voor te vinden? Een niet heel gangbaar model van een merk dat hier niet meer gevoerd wordt? Of loopt dat wel los?
Zoiets? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m1320112544-lancia-delta-1-8-16v-200pk-di-gold-automaat-a-s-zondag-ope.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:Pak er 1 met Poltrona Frau leder. Dan heb je het dashboard ook volledig in leder.