Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

R-W zei:
Paulus0013 zei:
Carfanatic zei:
rzasa zei:
Lancia Delta 2.0 HF HPE 1995 Zwart
Modedit (CorZa)

het bod van 2500 zou ik met beide handen vastpakken.

Hoe kan je dat nu zeggen, als je niet eens weet voor welk bedrag ik de auto heb gekocht?
Misschien heb ik er wel 2300 voor betaald, dan kan 2500 niet uit.

Maar dan kan je VP nog steeds veel te hoog zijn, misschien heb je wel €10k voor een wrak met een echte waarde van een zak drop betaald, die moet dan ook maar €12,5k opbrengen want 'ik heb €10k er voor betaald, anders kan het niet uit'? Zo werkt het toch niet? :D
€3500,- voor een Delta met (mogelijk) onbekend verleden (al is AutoItalia wel een oke adres), schade die deels door een beun hersteld is maar waarvan het verder maar afwachten is wat er nog meer aan de hand is en een auto die meteen doorverkocht wordt door de nieuwe eigenaar, je moet het willen, om het daar maar op te houden.

Dat is toch ook maar net hoe je het bekijkt? De schade was er al, daar moest sowieso iets mee gebeuren. Nu is alles weer compleet. Scheelt iemand ook weer werk. Dat frame moet nog wat aan gedaan worden, maar dan heb je het ergste wel gehad ook. Alles wat verder stuk was daaronder is vervangen of heb ik desnoods nog wat voor liggen.
Zonder enige historie had het ook weer een ander verhaal geweest. Maar hoe de rest er bij staat geeft wel aan dat ie niet afgeragd is. Werk heb je altijd wel, hoe zuinig iemand ook is.

En met geld werkt dat wel zo. Je gaat immers ook niets toeleggen, dan had ik het niet moeten doen. Het idee was wel dat het uit moet kunnen.

Ow en nog wat. Ik spreek regelmatig mensen
Ze denken werkelijk dat je voor 2k een perfecte auto kan kopen. Ik spreek ze ook de andere kant op die denken ze voor 7k te kunnen verkopen. Het zegt mij allemaal niet zo veel. Zal mij ook een worst zijn verder. De auto moet niet weg. Dan knap ik hem zelf verder op. Ga ik op zoek naar nog een sloper waar ik het hele frame er uit slijp desnoods. Ik denk dat iemand er technisch gezien een goede auto aan heeft. Kleine dingen en onderhoud heb je altijd wel. Dan moet je een nieuwe kopen.

Op die laatste MP foto staat al iemand op zijn hoofd te wijzen. Ik heb werkelijk geen idee of de VP realistisch is. Het is leuk om te volgen.

Ik zou wel proberen die schade onderhuids weg te werken, dan passen alle delen weer een beetje.

Aras zei:
Op die laatste MP foto staat al iemand op zijn hoofd te wijzen. Ik heb werkelijk geen idee of de VP realistisch is. Het is leuk om te volgen.

Ik zou wel proberen die schade onderhuids weg te werken, dan passen alle delen weer een beetje.
Dat is mijn moeder die niet zo blij was met die sloper.

En joh moet die schade bijgewerkt worden? Dat schrijf ik toch? Dan kan de deur misschien ook weer normaal open. Maar daar rijdt en werkt ie voor nu even niet minder om.

Van de week eerst eens wat lampjes vervangen.

Omdat het een onzinnige opmerking is, het is immers al aangegeven dat het moet gebeuren. Waarom het dan nog zo expliciet benoemen? Ik vind het wijsneuzerig overkomen. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Het staat bv letterlijk in mijn advertentie:
Er zit nog wat werk aan:
- frame onder zijpaneel moet vernieuwd worden, paneel zit nu niet helemaal goed, sluit niet goed aan. Hierdoor gaat de bestuurdersdeur slecht open (ik stap nu in via de andere kant om meer schade te voorkomen)

En het staat in mijn post met de werkzaamheden:
Wat moet er nog gebeuren?
- voor het mooie moet het frame onder het zijpaneel nog recht gebogen worden. Het zit nu niet helemaal lekker, de bestuurdersdeur kan niet goed open.
Waarom iemand dan meent te moeten zeggen dat dit moet gebeuren ontgaat mij. Dus joh echt? Moet dat gebeuren? Dat wist ik nog niet. Bedankt!

Ik heb net nog even de verlichting nagelopen en zag ook nog wat losse stekkers. Er moeten wat lampjes vervangen worden en wat stekkers opgepoetst. Dat ga ik van de week even opzoeken tussen de berg onderdelen.
De koplampen staan/stonden ook nog wat hoog afgesteld. Zo in het donker eens kijken of dat beter staat. De struiken net gaven mij geen duidelijk beeld.

De sloper staat er helaas nog steeds, wordt als het goed is dan eindelijk opgehaald deze week. De wielen daarvan ga ik gebruiken voor deze 'nieuwe' HF. Die horen er tenslotte ook onder origineel.

Ow fijn hoor, het duurt weer niet lang of de toon slaat hier weer om.
Slijp het zijframe eruit, las een nieuw stuk erop en de auto mankeert verder niets meer wat dat betreft. No big deal. Het is niet alsof het halve chassis krom is.
Wie ben jij om dit te roepen zonder de auto gezien te hebben? Makkelijk afzeiken zo vanachter je pc he?
De foto's staan er bij in de advertentie (en ook hier in het topic), mensen zijn vrij om langs te komen. Een ieder kan dus voor zichzelf beoordelen wat ie er mee aan wil en wat het waard is.

En nu weer positief verder! :D

Naja, eerlijk is eerlijk, als je in zo'n korte tijd al een bod hebt van tweederde van de vraagprijs, dan is die dus niet heel onrealistisch. Tenzij je natuurlijk zelf dat bod hebt gedaan....

Waarom niet zelf dat frame (laten) vervangen als het geen grote klus is? Kan je in ieder geval een kloppende auto verkopen, lijkt me toch makkelijker dan een Delta met onderhuidse schade.

Mechanix zei:
Waarom niet zelf dat frame (laten) vervangen als het geen grote klus is? Kan je in ieder geval een kloppende auto verkopen, lijkt me toch makkelijker dan een Delta met onderhuidse schade.

Dan gaat de prijs nog verder omhoog.

Tenzij je natuurlijk zelf dat bod hebt gedaan....
Ik heb er niet zo veel aan om zelf te gaan bieden. Persoon heeft overigens niet gereageerd op mijn reactie.

Waarom niet zelf dat frame (laten) vervangen als het geen grote klus is
Ja dat is ook het plan als ie niet eerder verkocht wordt. Zoals ik al schrijf ga ik er dan gewoon zelf verder mee aan de gang.
Maaruh ik heb de auto nu pas vanaf afgelopen vrijdag. Zover was ik dus nog niet.
Afgelopen zaterdag ging het niet werken. Niet alleen omdat ik de spullen niet bij me had, maar ik denk dat het goed recht zetten ook wel wat werk zal zijn. Daar moet ik gewoon een keer een dag voor uittrekken. En ik moet nog even een donorauto zoeken om dit deel dan uit te slijpen. Al zal dat niet het grootste probleem worden denk ik.
Ik verwacht alle andere kleine dingen wel binnen 2-3 weken op te kunnen lossen. Dan hebben we dus een auto waar slechts 1 ding nog aan moet gebeuren.

Dan gaat de prijs nog verder omhoog.
Dat zou ik niet zonder meer durven te stellen. Uiteindelijk, veel werk, weinig werk, kut werk, onmogelijk werk, loop je toch tegen een plafond aan wat je voor zo'n auto kunt vragen. Voor 5k bv raakt ie sowieso niet verkocht, al laat ik hem zelfs opnieuw spuiten, het interieur opnieuw bekleden en weet ik het wat nog meer.

Paulus0013 zei:
Ik heb er niet zo veel aan om zelf te gaan bieden. Persoon heeft overigens niet gereageerd op mijn reactie.

Mensen bieden wel vaker zelf om de prijs op te drijven. Al zo oud als de weg naar Rome.

Mij zakt de broek een beetje af van de slechtpraterij hier, zonder partij te willen trekken.
Wat is het probleem van iedereen om meteen over de prijs te zeuren? Wat maakt het uit? Je hoeft m toch niet te kopen?

Ik snap Paulus wel. Ik verkoop wel eens wat op Marktplaats en eBay. Zet je het er voor een onder-marktconforme prijs in om er snel vanaf te zijn, dan verkoop je het niet. Zet ik er een mooi verhaal bij en zet ik de prijs veel hoger, dan verkoop ik het wel.

Wees voorzichtig met je oordeel over prijzen met name bij dingen waar een aantoonbare nichemarkt voor is. Daaronder valt voor mij ook een Italiaanse youngtimer als deze. Persoonlijk hou ik niet van Italiaanse auto's, en zou m niet gratis willen. Maar evenzo persoonlijke redenen heeft iemand anders die WEL van Italiaanse auto's houdt. Voor hem/haar is hij het misschien dubbel en dwars waard. Voor de meest verschillende redenen. Er loopt heus een tweede Paulus rond in Nederland.

Ik kom in dit topic om over de voortgang van het project/de projecten te kijken en vind dat leuk. Gekrakeel over prijs past me daarom maar matig. Op t moment dat we elkaar nog in de haren gaan vliegen, mag een mod het topic van mij opschonen. Advies is prima, maar hou het dan bij 1 post of PM. *mijn mening*

Goed bezig Paulus!

Ik vind het ook leuk om je vooruitgang te lezen, en dat je op onnavolgbare wijze toch steeds weer een andere Delta weet te vinden/redden vind ik ook geweldig, net als je doorzettingsvermogen, zeker met alle tegenslag op het blauwe Delta gebied.

Natuurlijk hoeven topics en reacties niet altijd ja en amen te zijn, maar ik heb het idee dat men hier altijd wel heel snel en graag iets roept..

Jij bent er dit weekend ook toch? Ik geloof dat elke Delta van ons land vertegenwoordigd is ;)

Ik ga zondag onderweg weer foto's maken! Dus wie weet eindelijk goede/mooie foto's van je Delta! (je neemt de blauwe mee neem ik aan?)

Pjötr zei:
Natuurlijk hoeven topics en reacties niet altijd ja en amen te zijn, maar ik heb het idee dat men hier altijd wel heel snel en graag iets roept..

Markante users krijgen markante reacties. Vind ik wel logisch eerlijk gezegd. En het levert vermakelijk leesvoer op, dus keep up the good work!(y)

Er is toch haast geen markt voor een dergelijke auto? Laat staan zo'n bedrag voor een oude auto met schade. Mocht het je lukken, helemaal top.

Carfanatic zei:
jij ziet een youngtimer, ik een jaren 90 italiaan met flinke schade *mijn mening*
It's all in the eye of the believer. Je ziet wat je wilt zien. En ja natuurlijk is er nog wat werk aan, maar zoals jij het doet voorkomen is het een hopeloos geval. Dat is het zeker ook weer niet. Een stukje frame dat krom is als flinke schade bestempelen vind ik echt iets te overdreven.

Ik ben het verder eens met Tomtom. Ik zit niet te wachten over discussie over prijs of de schade. Geen van jullie heeft toch interesse de auto te kopen (dan had ik wel een bericht gehad om te komen kijken), maar wel allemaal vanaf de zijlijn het beter weten zonder de exacte details. Constructief zijn reacties als "ik zie flinke schade" nu ook niet echt.
Wellicht kan iemand ook iets zinnigs zeggen over de mogelijke opties tot herstel hiervan. Ik schreef al eerder dat ik er aan denk het stuk er uit te slijpen en een nieuwe er op te lassen. Maar misschien zijn er ook wel andere opties.

Jij bent er dit weekend ook toch? Ik geloof dat elke Delta van ons land vertegenwoordigd is winking smiley
(je neemt de blauwe mee neem ik aan?)
Ik ben er zeker! Heb net laten weten met 3 auto's te komen op zondag.

Er is toch haast geen markt voor een dergelijke auto?
Dat klopt. De markt voor dit type auto is een erg lastige.
Ik had toevallig nog contact met iemand hierover. Hij heeft een groene te koop in nette staat (en zocht tegelijkertijd een eerder model zoals ik aanbood..). Totaal niet verkoopbaar voor een redelijke prijs. Onderaan de markt, auto's met schade of kapotte motor loopt het nog wel een beetje. Meestal voor onderdelen of mensen die zelf een project willen doen. Maar daar zal je niet rijk van worden.
Er staat op autoscout nog een zwarte, bijna precies hetzelfde. Is inmiddels wel verkocht en hij liet mij weten "Nou ik wil het er niet over hebben zo weinig".

De blauwe HF heb ik vanmorgen naar een lokale garage gebracht om de bouten van de uitlaat weer vast te zetten en nieuwe te plaatsen. Die haal ik morgenochtend weer op. Dus die is dan weer wat stiller.
Even wassen voor de meeting komend weekend zit er allemaal niet in. Ik heb nog zat te doen.

Leuk Paulus, misschien even zorgen dat ze alle drie naast elkaar staan? Maak ik er wat foto's van :)
Wij zijn er vroeg, omdat ik Arian beloofd heb de hele dag weer foto's te maken, ik ga onderweg ook weer op 2 punten foto's maken. :)

Tot zondag dan! Hopelijk blijft het droog!

Foto's van de meeting afgelopen weekend!
Top meeting, geweldig weekend gehad.
Mooie foto's ook weer van oa de man hier boven mij.

54f6n7.jpg

dvin1d.jpg

2qdslcw.jpg

2enrssx.jpg

Ook nog leuk ander speelgoed naast de Delta's:

Technisch gezien zijn dit ook Delta's:
334ky2v.jpg

En een 037, de voorloper van de Delta in de rally:
29fpn9c.jpg

2eovgd5.jpg

2uqf7si.jpg

2evrpcy.jpg

29zc7ci.jpg

11qompt.jpg

23swxhw.jpg

De zwarte HF ook maar meegenomen:
5l0y74.jpg

Of eigenlijk alle 3 meegenomen:
2lasget.jpg

t4zoqt.jpg

2l3j1l.jpg

16jo6x5.jpg

vhxkl1.jpg

Voor de meeting nog even het rubber van de stabilisatorstang vervangen.

Staan vast wel voor 20k aan Lancia's allemaal bij elkaar :p
En hou oud ben je nu Paulus, breedstralers aan??

Maar nu even serieus zonder gekkigheid, prachtig!!
Blijf een groot dan van deze serie Delta HF, tijdloos ook.

Mechanix zei:
Bofkont zei:
Staan vast wel voor 20k aan Lancia's allemaal bij elkaar :p.

En voor een miljoen aan onderhoudsrekeningen!:LOL:

Wel leuke foto's! Mooi dat er nog zoveel van die wagens rondrijden.

Voor hoeveel miljard aan onderhoudsrekeningen zou er dan wel niet bij het jaarlijks VW-treffen aan de Wothersee zijn.

Monsieur Le Loure zei:
Mechanix zei:
Bofkont zei:
Staan vast wel voor 20k aan Lancia's allemaal bij elkaar :p.

En voor een miljoen aan onderhoudsrekeningen!:LOL:

Wel leuke foto's! Mooi dat er nog zoveel van die wagens rondrijden.

Voor hoeveel miljard aan onderhoudsrekeningen zou er dan wel niet bij het jaarlijks VW-treffen aan de Wothersee zijn.

Om over de uitstoot maar niet te spreken... :cool:

Ontopic: Leuk, die Hyena's.

Wel handig dat ze allemaal vast de motorkap hebben open gezet. Je weet het nooit, bij zo'n Lancia ;) :D
Leuk dat je meerdere auto's hebt meegenomen blijkbaar, heel geregel!

Jay double you,

Weet wat je zegt, de vag groep is ondanks zijn cheat device veruit een van de schoonste:)
https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/09/19/reports-volkswagen-cleanest-among-dirtiest-diesels-as-collusion-among-oems-and-bureaucrats-emerges/#78a219a9e419

Zo dan die 037!!
Supergaaf, die heb ik nog gezien een aantal jaren geleden in het Louwman, Martini racing expositie.

Ja heel leuk die Hyena's! Alles van carbon. Een achterklep heeft ie niet. Ik hoorde dat er zelfs modellen zijn geleverd met stoelen die niet konden klappen. Heel handig om spullen achterin te leggen. Je hebt best wat ruimte, maar kunt er amper bij.
Alles om de auto lichter te maken dan de normale integrale.

Leuk dat je meerdere auto's hebt meegenomen blijkbaar, heel geregel!
Gewoon even wat vrienden lief aankijken ;) Ze doen het alle 3, dus zo lastig is het dan niet om mee te nemen.

Ik ben vanavond nog even bezig geweest aan de sloper, morgen wat foto's.

Hey leuke foto's! ;)
Leuke dag was het!
Die Hyena was tof, ik had na ons gesprek inderdaad ook gevraagd aan de eigenaar hoe je de kofferbak bereikt.. dankzij de gordels van deze, gaat het wat minder makkelijk.

Die 037 was ook bruut.

Ik moest wel lachen trouwens, iemand zei me "oh zo moeilijk is het nu niet, gewoon iemand volgen en je bent weer op de locatie" (na de stop bij de wijn-boer). Nou inderdaad, in dat smalle doodlopende straatje keren.... Ik ben maar heel handig achter die blauwe HF aangereden, ondanks dat ie af en toe t gas flink open trok, kon ik hem toch mooi bijhouden. Was voor de voorbijgangers vast een mooi gezicht, een klein grijs autootje tussen de dikke delta's :eek:

Maar het was zeer zeker een leuke meeting, goed georganiseerd ook, maar dat kan Arian wel!

De sloper is dan eindelijk opgehaald.

Ik wilde de aandrijfassen nog redden, maar daar kon dit bedrijf mij niet mee helpen.
Uiteindelijk dan maar de slijptol gepakt om de hele zooi er af te halen. Zien we later wel weer hoe we de assen los krijgen.
Aangezien de bouten allemaal voor geen meter loskwamen heb ik de stabi's doorgeslepen, de draagarm. De fusee zelf was veel te dik om normaal doorheen te komen, dus heb ik de bouten bij de veerkoop er maar uitgedraaid en de hele bende met schokbreker en al er af gehaald.

11ah3dc.jpg

2n8r4wm.jpg

j7glr6.jpg

En nu uhm? Een nieuwe sloper zoeken? Voorlopig maar even niet.
Prioriteit is nu de zwarte weer zien te verkopen, zodat er weer financiële ruimte is voor wat anders.
Degene die trouwens had geboden, reageert niet. Ja uh bied dan ook niet?

Dat bedrijf komt voor een afgesproken prijs een wrak ophalen waar ze zelf verder niks mee kunnen. Je verwacht toch niet dat die chauffeur dan ook nog eens moeite gaat doen

Vragen staat vrij toch?
Ik heb ze gewoon de vraag voorgelegd of ze er mee konden helpen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Een ander bedrijf kon mij enkel misschien als het meezat voor extra geld helpen. Stel ik 3 vragen in de mail, kreeg ik 1 antwoord. Ook moest de auto voor hen rolbaar blijven. Toen de volgende maar gebeld. In 1 dag geregeld. Kwamen met een kraan, dus hen maakte het niet uit hoe de auto er verder bij staat. Nou prima ik weet wie ik volgende keer weer bel.

Tijdje geleden al weer. Weinig nieuws of nou ja...

De 1.6 is gisteren afgekeurd voor de apk. Die is zo verroest daar is geen beginnen meer aan. Daarnaast moeten remleidingen gedaan worden, vanwege.... owja roest en uh roest? De garage had een heel A4 vol met punten. Van kleine dingen tot aan finale afkeur.
Hier wil ik zelfs niet eens meer illegaal een apk voor kopen.
Degene die voor mij de kokerbalken zou lassen heeft er ook een potje van gemaakt. Geen idee wat ie precies wél heeft gedaan, maar alles behalve iets van laswerk lijkt het. Daar ga ik mijn geld terug halen.
Ik zal deze auto tijdelijk ergens neerzetten en er met de tijd nog wat vanaf halen wat ik denk te kunnen gebruiken.
Dan nu op zoek naar een vervanger. Of klein en goedkoop, of ruim en wat minder goedkoop.

Voor de zwarte HF ben ik inmiddels ook weer wat verder.
Ik heb nu het stuk frame dat ik nodig heb om de boel weer recht te krijgen. Vanmorgen even wat spullen van een sloopauto gehaald.
Tijdje terug het voorpaneel even tijdelijk anders vastgezet en de deur opnieuw rechtgezet. Nu kan ie eer normaal open. Is toch een stuk makkelijker in gebruik.
f57xi9.jpg

2m2hy6q.jpg

Zal een dagje werk worden, maar we gaan er vanuit dat het dan allemaal weer goed zit.
Ik heb inmiddels ook nog een set electronische schokbrekers erbij gekocht inclusief stuurcomputer, kan die storing ook meteen worden opgespoord en hopelijk opgelost worden. Al met al toch nog een beetje hoop dat er wat van te maken valt.
Ik heb er trouwens mijn boeken eens op nageslagen, nog best een geavanceerd systeem met de electronisch onderstel. Maakt ook gebruik van een sensor in het stuur en acceleratiemeter. Doet dus niet enkel domweg iets met de demping, maar reageert ook echt op de auto. Zou dus mooi zijn het weer aan de praat te krijgen.

Wel een beetje raar om naar een sloper te gaan, terwijl mijn eigen 1.6 inmiddels eigenlijk ook tot sloper is gedegradeerd.
Ik kan inmiddels geen slopers meer zien. Denk dat ik het afgelopen jaar al wel 10x een voorkant uit elkaar heb gehaald.

Dan nog nieuws van een bekende, van de rode HF.
Die belde mij op een avond op dat er olie uit zijn bak liep. Kennelijk was zijn visco (sperdiff) afgebroken bij de bak. Ik de volgende avond een nieuwe gebracht en meneer de dag erop weer blij dat ie kon rijden. Later zou ie nog even zijn nokkenassen bekijken, hij miste na het plaatsen van zijn nieuwe Cosworth turbo wat vermogen bovenin. Toen stortte zijn wereld ook even in. Ook hij heeft versleten nokkenassen en niet zo'n beetje ook. Ik dacht dat ik er veel geld aan kwijt was in het begin, hij weet mij keer op keer te verbazen en overtreffen.
1ewits.jpg

20rwghc.jpg

v62hl3.jpg

Toch tijd voor een oliesysteem op druk....dit komt echt puur door gebrek aan smering.

Word er al een dry-sump gemaakt voor de Delta?

Dit is dan van iemand die altijd de auto goed warm reed of liet lopen en zelfs een timer erop heeft zitten om de motor nog na te laten lopen.
Zelfs dat is dus geen garantie dat het spul heel blijft.
De originele nokken kunnen echt bar weinig hebben blijkt maar weer.
Ik weet alleen niet wat ie nu allemaal aan het goochelen is. Nokkenassen erin, eruit en kleppen stellen appt ie me. Ik hoop niet dat ie gewoon enkel andere nokken er in heeft gezet zonder verder iets anders te doen. De uitkomst daarvan laat zich raden.
De enige goede oplossing is een volledige blokrevisie. Gooi de oliekoeler ook maar gewoon weg, die zooi krijg je er nooit helemaal uit.

Mijn grote vriend belde mij vanavond op. Aanstaande zaterdag gaan we de zwarte HF weer recht maken. Hopelijk is na het monteren van het frame dan de volledige schade hersteld. Ben benieuwd of deze klus mee of juist tegen gaat vallen. We weten ongeveer wat er moet gebeuren. Alles loshalen lijkt mij niet het probleem, maar het terug er op lassen moet natuurlijk goed recht gebeuren. Hopelijk valt alles dan weer normaal in elkaar.
Dan resteert enkel nog een klein lijstje met kleine zaken die even nagelopen moeten worden.
Vreemd genoeg werkte vanmiddag voor het eerst plots de klok weer uit zichzelf. Ongelofelijk die Italiaanse techniek!

Die elektronische schokdempers, was dat een fabrieksaf optie? Ik weet dat de laatste generatie Delta, genaamd Reactive Suspension System. Het grappige is dat nu bij de nieuwe Audi A8 er een enorme ophef is over het systeem dat het wegdek leest en daar de demping op aanpast. Dat had de Delta in 2008 dus al.

https://www.youtube.com/watch?v=_7IC5ORCqyo

Op deze delta was het standaard op de turbo tussen 1993 en 1996 of 97. Daarna werd het een optie en moest men er voor betalen. Dus de latere versies met dit onderstel zijn helemaal zeldzaam.
Nog best een uitgebreid systeem met onder andere sensor in het stuur, acceleratiemeter.

Paulus0013 zei:
Op deze delta was het standaard op de turbo tussen 1993 en 1996 of 97. Daarna werd het een optie en moest men er voor betalen. Dus de latere versies met dit onderstel zijn helemaal zeldzaam.
Nog best een uitgebreid systeem met onder andere sensor in het stuur, acceleratiemeter.

Gaaf! Is het een zelfregulerend systeem of heb je bijvoorbeeld ook nog een comfort/sport modus?

Er is een keuze tussen sport of auto. Als ie in storing valt zal ie als sport werken . Of werken... ik vermoed dat ie dan niets met de sensors zal doen en niet meer actief zal aansturen.
Ik heb het op een van mijn eerdere delta's ook gehad. Toen wel in werkende toestand en werkt prima. Je voelt ook echt verschil tussen auto of sport.

Vandaag weer een lange dag achter de rug, maar het was het waard!

De zwarte HF is inmiddels aan de voorzijde voor 99,5% weer hersteld. Alles zit weer recht en past ook weer normaal. Is even werk om het goed netjes en recht te krijgen, maar dan ziet het er ook weer goed uit.

Was:
fa6f5c.jpg

2pqmg0k.jpg

Is nu:
2wnqotv.jpg

wkidc5.jpg

vqhdaf.jpg

Het hele kromme frame is er uitgeslepen en er is een nieuw stuk in gelast. Paar keer vast en weer los om het goed uit te meten, maar dan heb je ook wat. Tevreden over de uitslag.

Edit: ik zet even een foto van met de schade er bij als vergelijk.

Auto ook maar weer te koop gezet, ik wil immers nog steeds een GTV er voor in de plaats hebben.

Mod-edit: Ik snap het waarom, maar het forum is niet de plek om auto's te koop aan te bieden.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Poeh, netjes hoor. Kost wat werk, maar dan heb je er denk ik ook wel voldoening van.
Die nokkenassen, dat lijkt mij echt een gebrek aan oppervlaktehardheid en evt. weinig smering. Kan je de nokkenassen laten nitreren, voordat je een nieuwe plaatst?

TomTom zei:
Poeh, netjes hoor. Kost wat werk, maar dan heb je er denk ik ook wel voldoening van.
Die nokkenassen, dat lijkt mij echt een gebrek aan oppervlaktehardheid en evt. weinig smering. Kan je de nokkenassen laten nitreren, voordat je een nieuwe plaatst?

Die nokken blijft een ding. De een rijdt er 2.5 ton mee zonder problemen of onderhoud en bij een ander lopen ze na een ton al stuk. Ik denk dat het hardingsproces gewoon niet voldoende is geweest.

Voldoening zeker! Als je ziet dat het van volledig in elkaar weer naar helemaal goed gemaakt is, dan weet je waar je het voor doet.

Aangezien de 1.6 HPE was afgekeurd en de apk afgelopen zondag zou verlopen, ben ik op zoek gegaan naar een vervanger.
Wat een verrassing zal het zijn dat het weer een Delta is geworden. Deze keer een 1.6 LS (5 deurs) uit 1999.
mbkea0.jpg

u4fus.jpg

29fp7wy.jpg

Wat valt er over te zeggen? Na een proefrit van 30meter vielen mij gelijk 2 dingen op: de schokbrekers bij deze werken wél en hij houdt wat in met accelereren. Ik heb hem toch maar gekocht, want zo heel veel mis leek er niet aan te zijn. Het inhouden kan ook prima iets simpels zijn (en blijkt dat niet altijd te doen, dus ik denk wat vervuiling). En daarbij heb ik een volledige 1.6 die wel goed rijdt waar ik iets van over kan zetten.
Het onderhoudsboekje loopt tot 2008 en 57k terug. Kortom binnenkort maar even langs mijn grote vriend om groot onderhoud uit te voeren. Ik wil dat gelijk goed doen, zodat ik er minimaal de komende 2 jaar geen omkijken meer naar heb. Dus dbriem, olie en filter, bakolie, remvloeistof, volledig nieuwe remmen rondom, bougies, bougiekabels, bobine, brandstofpomp en -filter en de bodem nalopen en bijwerken. Kost dan misschien net zoveel als de auto zelf, maar weet je tenminste wel zeker dat het een hoop gedonder scheelt en de auto het altijd doet.

Verder had ik nog tot afgelopen zondag de tijd om met de oude 1.6 rond te karren. Daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt afgelopen zondag. Ik heb even het interieur eruit gehaald zodat er meer ruimte is en ben op zondag vertrokken naar Veendam om een auto te slopen. Eerst nog een tussenstop in Assen om een uitlaat af te leveren.
2lc91jt.jpg

35jjzpy.jpg

Was ook niet in heel erg goede staat meer.
2ikur87.jpg

Uiteindelijk een kleine 4 uur later het hele interieur gestript, de bumperkit en de wielen er af.
346waiv.jpg

e0qqub.jpg

En toen bleek dat het alsnog niet in mijn auto paste. Dus ik de man uit Assen om hulp gevraagd en hij heeft ook wat spullen meegenomen en ook nog van de sloper afgehaald.
Vervolgens nog even via Apeldoorn (interieur) en Almere (gril) naar huis gereden en wat spullen gedropt bij mensen. Weer een paar enthousiaste liefhebbers ontmoet.
Daarna de 1.6 nog half vol met spullen van de openbare weg gehaald en geschorst.
Dit was inmiddels sloopauto nummer...? uhhh? 4 ofzo dit jaar? 1x een turbo, 2x een 1.6 en dit was een 1.8.

Inmiddels heb ik een huis gekocht met dubbele garage en nog meer inpandige (werk)ruimte. Dus als dat straks allemaal rond is, kan de hele hobby daar mooi naartoe verhuizen.

De zwarte HF HPE moet nog steeds verkocht worden. Wat een drama nog steeds. Mensen die bieden en dan niet reageren. Mensen die je appen dat ze langskomen en het dan laten afweten. Pfff bloedirritant.

Terug
Bovenaan