Lexus ES | facelift 2024 @ p. 3

153460-lexus-es-2018-11.jpg

2017-volvo-s90-t6-0009-1500x1000.jpg

Cdlop zei:
Volvo is van geen kanten vergelijkbaar met de Lexus. Lexus is zoveel beter in alle opzichten. Maar ja Europeanen kiezen nu eenmaal niet voor kwaliteit.

Kijk eens aan, hier hebben we een ware Lexus-fanboy te pakken, met een héle grote roze Lexus-bril op de neus en een paar oogkleppen erbij :).

BENZine zei:
Cdlop zei:
Volvo is van geen kanten vergelijkbaar met de Lexus. Lexus is zoveel beter in alle opzichten. Maar ja Europeanen kiezen nu eenmaal niet voor kwaliteit.

Kijk eens aan, hier hebben we een ware Lexus-fanboy te pakken, met een héle grote roze Lexus-bril op de neus en een paar oogkleppen erbij :).

Rijden nu IS Lexus (o.a.) en hebben jarenlange ervaring met Volvo's onder Ford regiem gebouwd, met name V70, hopeloos! Nieuwe Volvo's zijn mooie wagens maar niets bijzonders en vlgs lokale dealer waar wij nog steeds goed contact mee hebben (we hebben o.a. ook een klassieke Volvo (760 gle) in bezit (welke nog steeds in onderhoud is bij deze dealer)), zijn de huidige Volvo's weer een stap minder. Niet vwb afwerking en zichtbaar materiaalgebruik interieur vlgs deze dealer uit Gelderland, maar met name op die plaatsen waar je het niet ziet. Beetje wat je bij de Duitse merken nu ook ziet, met VW voorop. Met de kwaliteit van de formidabele 700 en 900 serie heeft het allemaal niets meer te maken vlgs hem (en dit ben ik met hem eens), S90 verkoop overigens slecht, xc60 en ook nieuwe v60 heel goed. Vind persoonlijk de nieuwe V60 een absoluut plaatje en daar zou ik ook weer voor kunnen vallen.

Vwb de Lexus IS, voordelen; super bouwkwaliteit, ontzettend goed lakwerk, zuinig, uitstekende stoelen en zeer stil, geweldige dealers waar je na aanschaf nooit meer komt behalve regulier onderhoud. Nadelen, geen sportwagen, krap en schrijft wat sneller af, voor ons geen probleem want wij houden de auto's. Multimedia bediening zwaar overdreven, gebruiken we nauwelijks, stel je 1 keer in en dat is het dan ook.

Ik was Volvo Fan en ben nu idd Lexus fan. Je hebt duidelijk nooit in een Lexus gereden en je weet niet waar je over praat zoveel is duidelijk.

Lexus zal nooit een suc6 worden in Europa, daarvoor moet je in Azië en Midden Oosten en USA Canada zijn. De eisen die in o.a. Azië en met name in het Midden Oosten gesteld worden aan de wagens zijn zeer hoog, alleen al vanwege klimaat, en Toyota en Lexus zijn niet voor niets daar populair. Lexus is een wagen voor mensen die wat anders willen en kwaliteit en comfort weten te waarderen boven dynamiek (wat deze loze frase ook mag inhouden) . Ik draag lenzen overigens.

Lexus zal nooit een suc6 worden in Europa, daarvoor moet je in Azië en Midden Oosten en USA Canada zijn.

Dat is ook wel aan het design te zien. Je vind het mooi of niet, een middenweg is eigenlijk niet mogelijk.

Carfanatic zei:
Lexus zal nooit een suc6 worden in Europa, daarvoor moet je in Azië en Midden Oosten en USA Canada zijn.

Dat is ook wel aan het design te zien. Je vind het mooi of niet, een middenweg is eigenlijk niet mogelijk.

Idd, niet ieders smaak. Persoonlijk vind ik alleen de IS, LS en LC erg fraai, de RX, NX en de UX vind ik afschuwelijk, wat een lelijke wagens. De spindle gril vind ik bij de sedans heel goed staan maar bij de SUV's bepaald niet, bovendien erg druk design bij de Suv's van Lexus, te veel plooien en vouwen, erg geforceerd allemaal. Dit weten ze bij Lexus ook trouwens want het design roer zal echt om moeten zo blijkt uit een recent interview met een Toyota topman (automotive news), verkopen van de Suv's blijven sterk achter bij de verwachtingen. De LS en LC slaan wel goed aan. Bij een Japans merk is druk design wel te begrijpen, zie je ook bij Honda en diverse andere Aziatische merken, maar helaas gaan ook Europese merken steeds meer die kant op met zeer wisselende resultaten wat mij betreft.

BENZine zei:

It takes one to know one.

Ik had het dashboard van de Lexus nog niet gezien. Nu is het smaakgevoelig maar wat een design misser. Doet me denken aan het dashboard van een Visa met die rare draaiknoppen naast de tellerbak.

michel1975 zei:
Ik had het dashboard van de Lexus nog niet gezien. Nu is het smaakgevoelig maar wat een design misser. Doet me denken aan het dashboard van een Visa met die rare draaiknoppen naast de tellerbak.

De Visa had een groot "blik" links naast de stuurkolom en rechts de schuiven voor de kachel, ik zie eigenlijk in het geheel geen gelijkenis.

929V6 zei:
michel1975 zei:

De Visa had een groot "blik" links naast de stuurkolom en rechts de schuiven voor de kachel, ik zie eigenlijk in het geheel geen gelijkenis.
Moest de Axel zijn.

w70yh.jpg

Ik vind het interieur een beetje inspiratieloos, wat saaiig, maar niet storend of lelijk. Mensen die regelmatig een Lexus rijden weten dat het t.o.v. de Duitse concurrentie veel meer solide in elkaar steekt. Materialen worden dikker toegepast, scharnieren zijn steviger, etc. Het is jammer dat dit merk, wat met de LC het mooiste interieur momenteel in zijn klasse weet te leveren, niet net iets meer moeite heeft genomen. Wel is dit naar mijn idee een hele goede allround auto. Vergis je niet dat een volle D-segmenter (Mazda 6, Mondeo), tegenwoordig ook al de 50k aantikken. Ik zou de ES moeten rijden om een definitief oordeel te vellen, maar aan de hand van reviews is de conclusie dat er weinig is om je aan te storen, enkel de bediening van de multimedia. Volledig terecht, want die koppige Japanners moeten dat touchpad ding eens overboord gooien. Die koppigheid zorgt anderzijds wel voor de perfecte bouwkwaliteit.

Anyway, dit had ook gekund Lexus:

maxresdefault.jpg

Chique? Hooguit de kleur misschien, maar verder is en blijft het wat mij betreft een lelijke auto met rare belijningen en slecht kloppende verhoudingen en met een afschuwelijk vormgegeven interieur.

Heb de ES - en Lexus in het algemeen - eigenlijk meestal wel weten te waarderen. Heb een klein jaar geregeld in een RX (XU10, 1e gen) gereden, en dat beviel wel, afgezien van de ballon wielen en het ditto weggedrag in met name bergritten. Enfin, jaren verder, en de designtaal is me steed smeer tegen gaan staan (ook bij Toyota).

Op pagina 2 hier staan mooie foto's, en de eerste indruk was zeker positief. De prominente voorgevel vind ik echt overdone, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend, de rest van de lijnen (met name zijkant profiel) helemaal goed, en de nerveus ogende designtaal wordt hier goed onderdrukt.

Maar dan komt de achterkant, en ben ik toch weer helemaal klaar. WTF?

Ik hou van een rustige binnenkant, en hou helemaal niet van een pillenslikkende stuiterende cabine. Wat een kermis hier. En een scherm alsof je in de bioscoop zit.

Nee, jammer Lexus. Heel jammer.

https://www.youtube.com/watch?v=xzkmzXqOQuU

Prima auto met goeie aandrijving maar op alle andere vlakken zijn de Duitse concurrenten beter, aldus Mat. Sowieso zeer weinig hoofdruimte achterin, vreselijke infotainmentsysteem, ergonomisch niet top etc.. ik vind hem sowieso persoonlijk gewoon niet mooi, zeker die kont niet

Mooi dat ie notabene bij AutoWeek wint van de Audi A6 en de Volvo S90!

43xyb7zb9c1p.jpg

Het ontwerp begint op me in te werken en bevalt steeds beter (y)

Smaken verschillen. Ik vind de auto geen top schoonheid, maar 'het heeft wel wat'. Een auto voor mensen die iets anders willen. Lexus gaat Infiniti voorlopig niet achterna. Daarvoor is het merk al te ingeburgerd in Europa. Op gelijke hoogte met o.a. MB, BMW en Audi zullen ze in Europa nooit komen.

Ik vind hem wel wat hebben. Heeft een beetje dat "slee" gevoel. Maar ik zag het filmpje van Carwow over het infotainmaent.... Dat zou voor mij echt een afknapper zijn. Los van die CVT automaat.

Doe mij maar die nieuwe Camry. Zelfde aandrijflijn, nauwelijks minder binnenruimte en een meer evenwichtig vormgegeven koets als je het mij vraagt. En fors goedkoper.

DeeTwee zei:
Doe mij maar die nieuwe Camry. Zelfde aandrijflijn, nauwelijks minder binnenruimte en een meer evenwichtig vormgegeven koets als je het mij vraagt. En fors goedkoper.

Ik ben benieuwd naar de dubbeltest.

Voor modeljaar 2021 is de Lexus ES verbeterd.

Het grootste nieuws zijn de optionele digitale zijspiegels. Die werden eerder al getoond op de Japanse ES en eerder dit jaar hoorden we ook dat we ze hier in Europa ook zouden krijgen. Schermen aan de binnenkant van de A-stijlen tonen het beeld dat de camera's opvangen.

De prijzen zijn al bekend:
Lexus ES Comfort Line €54.495
Lexus ES Business Line €55.450
Lexus ES Business F Sport Line €59.450
Lexus ES Luxury Line €61.505
Lexus ES F Sport Premium €66.245
Lexus ES Executive Line €67.455
Lexus ES President Line €69.855

z7jyb5wbkmg3_800.jpg

jz2yhp5biqkb_800.jpg

6j0y0ribuxzl_800.jpg

0riyjflbn8w5_800.jpg

yyoymjkbenq5_800.jpg

30ky3kbb075r_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lexus-hangt-prijskaartje-aan-vernieuwde-es/

Wat nu de voordelen van die buitenspiegels zijn? De uitsteeksels waarin de camera verwerkt zit, zijn alsnog fors, waardoor de luchtweerstand vast niet spectaculair verbeterd zal zijn.

Nog steeds dat afschuwelijke dashboard met die jaren ‘90 knoppen... Kansloos in West-Europa.

Lexus kon gua interieurafwerking ooit aardig meekomen met BMW en Mercedes-Benz, maar kan nu overduidelijk niet meer aanhaken.

SportLeicht zei:
Lexus kon gua interieurafwerking ooit aardig meekomen met BMW en Mercedes-Benz, maar kan nu overduidelijk niet meer aanhaken.

Vlgs mij en velen met mij net andersom.... . Bouwkwaliteit daarbij superieur aan Duitse drie, was zo en blijft zo.

Ik weet niet wie die “velen met mij” dan zijn, hier zie ik ze niet en de meeste Europese kopers in dit segment zijn het in elk geval ook niet :).

Laat mij de uitzondering op die regel zijn; sinds eind '19 trotse bezitter. :LOL:

Ikzelf vind het een heerlijke auto, maar ik zie ook dat de doorsnee Europese klant andere wensen en verwachtingen heeft in dit segment.

Facelift
XqSRN4r.jpg

ASvD8j4.jpg

Iv3XdjQ.jpg

t4FfgYe.jpg

Nz1CO7o.jpg

yYxThxC.jpg

F Sport
fNudvSa.jpg

0umcoWT.jpg

8OrQuYl.jpg

ocUEVMP.jpg

L3BjKrp.jpg

9glf6cV.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/lexus/2022-es/

Blijft een erg fraaie sedan, onverkoopbaar in Nederland helaas ondanks zeer scherpe vanafprijs. Uit ervaring, bizar zuinig voor zo'n grote wagen, zuiniger op benzine dan diesels concurrentie.

Op Auto Shanghai:

f5ff863de6bb450fb75dee15a6216122.jpeg

c34c0203365345408b2e4234efac1d85.jpeg

7fde1694f6cf4162be593c2787dcb439.jpeg

45cd72072b2f4e53ba1cf69454f488cb.jpeg

Foto's:
https://www.sohu.com/a/461626017_100295542
https://info.xcar.com.cn/202104/news_2058001_1.html

Prijzen ES facelift: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-vernieuwde-lexus-es/

300h Preference Line Business € 51.445
300h Preference Line € 55.965
300h Luxury Line € 62.395
300h F Sport Line € 70.395
300h President Line € 72.995

De ES kreeg normaliter om de vijf of zes jaar een generatiewissel, maar de levenscyclus wordt nu langer opgerekt. Binnenkort volgt weer een update/facelift:

c783f9e8705abee3e3ab3804a7c44cf8_1730488616_883.jpeg

c783f9e8705abee3e3ab3804a7c44cf8_1730488616_4174.jpeg

Sedans zijn niet de moeite meer
Gebaseerd waarop? In de middenklasse wellicht niet meer, en in een aantal West-Europese landen als NL niet. Maar in twee van de grootste werelddelen, Azië en Noord-Amerika, behoort de ES tot de best verkochte auto’s in z’n klasse. In China is de ES de bestverkochte import-auto met duizenden exemplaren per maand.

Kortom, het ligt er maar aan met welke blik je het bekijkt.

Eerste Lexus met sfeerverlichting? Geslaagde facelift. Panodak is ook een mooie optie. Af en toe zie ik ze rijden, voornamelijk in het buitenland en dan zijn het toch wel imposante wagens. De Camry ook trouwens.

Zou niet kunnen bedenken in welke usecase dit de beste keuze is...

Om het positief te eindigen; gelukkig brengt deze auto meer mensen in een Europees alternatief :)

Terug
Bovenaan