Mag dit? Auto afgeleverd met andere kilometerstand dan geadverteerd

Ik ben een leek op autogebied, en ben benieuwd wat kenners hiermee zouden doen.

Ik heb gister mijn occasion opgehaald bij een autodealer. Proefritje gemaakt, leek me prima. Oud ding uit 2006, in de advertentie stond 144.000 km op de teller. Voor mij is het prima als het ding nog twee jaartjes meekan, langer is mooi meegenomen. Een Toyota Aygo. De verkoper vertelde me dat er een gereviseerde “nieuwe” motor in zit. Prima zover leek me.

Lang verhaal kort: ik rij ermee weg en zie na een kwartier dat de km stand op 290.000 staat. Ik bellen. Uitleg is: 144.000 km is wat de gereviseerde motor heeft gereden dus dat houden wij aan.

Ik voel me genaaid. Ze adverteren met 144.000 km op de teller en hebben niet duidelijk gezegd bij de verkoop dat de auto zelf 290.000 km heeft gereden. Je mag daar dan toch niet mee adverteren? Of snap ik iets niet.

Benieuwd naar andere meningen.

Ik ben van plan een officiële brief te sturen en de auto even te laten checken bij een Bovag garage om zeker te weten dat er met andere dingen niet ook is gesjoemeld en gewoon veilig is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Adverteren moet altijd met de oorspronkelijke km-stand, 290000 dus in dit geval. De advertentie kun je dus als misleidend beschouwen. Mogelijk heb je recht op ontbinding van de (ver)koopovereenkonst, en kun je je geld terug eisen.

Dat hoop ik inderdaad. Als ik de dealer zo inschat blijft hij zeggen dat hij het bij de verkoop heeft gezegd. Wat niet zo is, hij heeft alleen benoemd dat er een nieuwe motor in zit.

In ieder geval de les geleerd altijd naar een Bovag garage/dealer te gaan.

• Leuk
Waarderingen: EBL
hoe is de verdere staat van dat ding? een 20 jaar oude auto je geluk hebben. Het kan maar zo zijn dat dat ding verder uitstekend is, en nog jaren prima kan rijden. Er zijn ook genoeg van 20 jaar oud met slechts 140k km die totale wrakken zijn.

Het is verre van netjes wat die dealer gedaan heeft.