Mag dit? Auto afgeleverd met andere kilometerstand dan geadverteerd

Ik ben een leek op autogebied, en ben benieuwd wat kenners hiermee zouden doen.

Ik heb gister mijn occasion opgehaald bij een autodealer. Proefritje gemaakt, leek me prima. Oud ding uit 2006, in de advertentie stond 144.000 km op de teller. Voor mij is het prima als het ding nog twee jaartjes meekan, langer is mooi meegenomen. Een Toyota Aygo. De verkoper vertelde me dat er een gereviseerde “nieuwe” motor in zit. Prima zover leek me.

Lang verhaal kort: ik rij ermee weg en zie na een kwartier dat de km stand op 290.000 staat. Ik bellen. Uitleg is: 144.000 km is wat de gereviseerde motor heeft gereden dus dat houden wij aan.

Ik voel me genaaid. Ze adverteren met 144.000 km op de teller en hebben niet duidelijk gezegd bij de verkoop dat de auto zelf 290.000 km heeft gereden. Je mag daar dan toch niet mee adverteren? Of snap ik iets niet.

Benieuwd naar andere meningen.

Ik ben van plan een officiële brief te sturen en de auto even te laten checken bij een Bovag garage om zeker te weten dat er met andere dingen niet ook is gesjoemeld en gewoon veilig is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Adverteren moet altijd met de oorspronkelijke km-stand, 290000 dus in dit geval. De advertentie kun je dus als misleidend beschouwen. Mogelijk heb je recht op ontbinding van de (ver)koopovereenkonst, en kun je je geld terug eisen.

Dat hoop ik inderdaad. Als ik de dealer zo inschat blijft hij zeggen dat hij het bij de verkoop heeft gezegd. Wat niet zo is, hij heeft alleen benoemd dat er een nieuwe motor in zit.

In ieder geval de les geleerd altijd naar een Bovag garage/dealer te gaan.

• Leuk
Waarderingen: EBL
hoe is de verdere staat van dat ding? een 20 jaar oude auto je geluk hebben. Het kan maar zo zijn dat dat ding verder uitstekend is, en nog jaren prima kan rijden. Er zijn ook genoeg van 20 jaar oud met slechts 140k km die totale wrakken zijn.

Het is verre van netjes wat die dealer gedaan heeft.
Maar dit had je toch meteen kunnen zien?
En wat staat er precies in het koopcontract?

Hopelijk is het een net wagentje waar je nog probleemloos 2+ jaar in kan rijden.
Bij een 20 jaar oude wagen blijft dat natuurlijk altijd een gokje.

Ja ik had het tijdens de proefrit kunnen zien natuurlijk. Vijf minuten voor de proefrit had ik aan de verkoper al gevraagd of dit de auto van de advertentie was met het aantal km’s wat in de advertentie stond. Hij bevestigde dat. Daarna niet meer op gelet. Achteraf wel moeten doen natuurlijk, maarja, les geleerd.

Koopcontract geeft geen km stand aan verder, alleen kenteken en model.

Ik heb gevraagd of ze nog een werkbon of factuur van die gereviseerde motor kunnen sturen, mocht ik hem ooit zelf willen verkopen. En hoe ik het dan kan verkopen dat die motor een later aantal km’s heeft. Benieuwd of ze dat gaan sturen.

Hij is verder overigens apk gekeurd en ziet er oké uit. Ik laat hem nog wel even checken bij een andere garage voor mijn eigen gevoel (ja ik had een aankoopkeuring moeten doen, stom stom).

Die geeft aan “logisch”. Klopt ook wel, want die 290.000 kms staat ook op het rapport van de APK keuring (wat ik na voldoen van het aankoopbedrag in de auto zag liggen). Maar dus anders in de advertentie en niet verbaal gecommuniceerd (integendeel, 144.000 werd verbaal bevestigd). We gaan het zien.

Voor om en nabij de €2500,- /€3000,- heb je een aygo van rond dat bouwjaar en een "logisch" (let op het groene vinkje) km-stand tot 150.000 op marktplaats.

Komt dat een beetje overeen met wat jij betaald hebt?

€2950 inderdaad.

En ja, had het bij de proefrit kunnen zien maar 5 minuten voor de proefrit toen ik de auto van buiten bekeek bevestigde de koper dat het de auto van de advertentie was met 144.000 op een teller. Bij de korte proefrit heb ik alleen gelet op hoe hij rijdt.
Doel is inderdaad verschil met dagwaarde van een 2006 Aygo met 290.000 op de teller terug te ontvangen.

Doel is inderdaad verschil met dagwaarde van een 2006 Aygo met 290.000 op de teller terug te ontvangen.
Reken er maar niet op dat dat gaat gebeuren. Dan zou je namelijk ook een motor met die kilometerstand moeten hebben en die van jou heeft de helft daarvan. Dus dat verschil zou je ook moeten verrekenen in het voordeel van de verkoper. Wat je (wellicht) zou kunnen doen: bepaal de dagwaarde (dus niet de verkoopprijs) van de auto die je gekocht heb en van eenzelfde exemplaar, alleen dan met de geadverteerde kilometerstand. Bereken het verschil in waarde, deel dat door twee (want de motor is nieuwer dan de rest) en leg dat voor aan de verkopende partij. Je blijft dan afhankelijk van wat de verkoper er van zegt, ik denk niet dat ze iets verplicht zijn eerlijk gezegd. Houd er dan rekening mee dat de 'vergoeding' waarschijnlijk beperkt is, als je dus al iets tegemoet kan zien.

Ik zou die waardes persoonlijk dan bepalen (voor beide auto's dus, anders is het niet eerlijk!) op basis van bijvoorbeeld de ANWB-koerslijst. Is gewoon online toegankelijk en volgens mij ook algemeen geaccepteerd, waarbij de ANWB ook een gerenommeerde onafhankelijke instantie is. Je kan daarbij trouwens ook zien wat redelijkerwijs de verkoopprijs had kunnen/moeten zijn. Als de verkoopprijs dan al aan de lage kant was, dan kan je je afvragen of je die 'korting' niet gewoon al hebt gehad. Zo zal de verkoper het waarschijnlijk wel benaderen in dat geval.

Reken er maar niet op dat dat gaat gebeuren. Dan zou je namelijk ook een motor met die kilometerstand moeten hebben en die van jou heeft de helft daarvan. Dus dat verschil zou je ook moeten verrekenen in het voordeel van de verkoper. Wat je (wellicht) zou kunnen doen: bepaal de dagwaarde (dus niet de verkoopprijs) van de auto die je gekocht heb en van eenzelfde exemplaar, alleen dan met de geadverteerde kilometerstand. Bereken het verschil in waarde, deel dat door twee (want de motor is nieuwer dan de rest) en leg dat voor aan de verkopende partij. Je blijft dan afhankelijk van wat de verkoper er van zegt, ik denk niet dat ze iets verplicht zijn eerlijk gezegd. Houd er dan rekening mee dat de 'vergoeding' waarschijnlijk beperkt is, als je dus al iets tegemoet kan zien.

Ik zou die waardes persoonlijk dan bepalen (voor beide auto's dus, anders is het niet eerlijk!) op basis van bijvoorbeeld de ANWB-koerslijst. Is gewoon online toegankelijk en volgens mij ook algemeen geaccepteerd, waarbij de ANWB ook een gerenommeerde onafhankelijke instantie is. Je kan daarbij trouwens ook zien wat redelijkerwijs de verkoopprijs had kunnen/moeten zijn. Als de verkoopprijs dan al aan de lage kant was, dan kan je je afvragen of je die 'korting' niet gewoon al hebt gehad. Zo zal de verkoper het waarschijnlijk wel benaderen in dat geval.
Dank voor het meedenken. De ANWB koerslijst berekent helaas niet voor auto’s ouder dan 18. Wat ik zo begrijp van verder onderzoeken, zou een gereviseerde motor dermate weinig invloed hebben op de dagwaarde van zo’n auto, omdat de rest van de auto wel 20 jaar is en de motor vooral fijn is om door de apk te komen (correct me if I’m wrong hoor).

Ik ben me ervan bewust dat het een lastige is, maar het voelt vooral oneerlijk en voel me niet netjes behandeld als consument, en dat maakt dat ik er werk van wil maken. Zeker als ze dit trucje vaker doen. Plus dat het ergens te maken heeft met non-conformiteit.

We gaan het zien.

Wat ik zo begrijp van verder onderzoeken, zou een gereviseerde motor dermate weinig invloed hebben op de dagwaarde van zo’n auto, omdat de rest van de auto wel 20 jaar is en de motor vooral fijn is om door de apk te komen.
Dat werkt dan toch twee kanten op? Waar zit volgens jou dan nog de 'winst'? Ik snap je frustratie hoor, maar ik betwijfel of je hier iets in gaat winnen. Niet in de laatste plaats omdat je het vrij eenvoudig had kunnen zien. Als de kilometerstand zo belangrijk voor je is dan is dat eenvoudig te checken. Ben het met je eens dat het een discutabele manier van werken/adverteren is, maar mijn mening is weinig waard helaas in dit geval. Laten we de casus eens omdraaien: ben je tevreden met je auto an sich? Ik snap dat je bang bent voor mogelijke onderhoudskosten in de toekomst, maar daarbij kan je je afvragen wat nog het verschil is tussen 144k en 290k kilometer. Voor de niet bewegende en elektronische systemen maakt het in principe geen verschil, daarbij zal leeftijd en staat van onderhoud leidend zijn. Voor de bewegende/mechanische delen speelt kilometerstand natuurlijk wel een rol, maar daarbij kan je je ook afvragen hoe goed zo'n stadsauto nog is na 144k km. Goede kans dat er al het e.e.a. is vervangen in de loop der jaren.

Bij wat voor bedrijf heb je 'm gekocht? (Naam is niet direct nodig wat mij betreft). Je hebt het over een dealer, maar bedoel je dan een merkdealer? Gezien je 'les' dat je voortaan toch een Bovag-bedrijf zou willen gaan doet vermoeden dat dat niet het geval was namelijk.

Inderdaad een lastige, zoals de voorgaande reacties al aangeven had je zelf scherper kunnen zijn op de werkelijke kilometerstand. Aan de andere kant had de verkopende partij ook wel even mogen melden dat de auto het dubbele aantal kilometers heeft gedraaid. Want het gaat natuurlijk niet alleen om de motor, ook de rest van de onderdelen heeft 2x zoveel geleden als bij 144.000km, wat natuurlijk wel wat doet met de kwaliteit er van. Zoals Leon hiervoor eigenlijk ook al aangeeft gaat het vooral om het onderhoud wat al dan niet gedaan is. Misschien heb je geluk en is de auto als die 290k kilometers goed onderhouden. Ik ben bang dat je je verlies zou moeten nemen, maar misschien kan het juridisch loket je nog verder helpen?

Dat werkt dan toch twee kanten op? Waar zit volgens jou dan nog de 'winst'? Ik snap je frustratie hoor, maar ik betwijfel of je hier iets in gaat winnen. Niet in de laatste plaats omdat je het vrij eenvoudig had kunnen zien. Als de kilometerstand zo belangrijk voor je is dan is dat eenvoudig te checken. Ben het met je eens dat het een discutabele manier van werken/adverteren is, maar mijn mening is weinig waard helaas in dit geval. Laten we de casus eens omdraaien: ben je tevreden met je auto an sich? Ik snap dat je bang bent voor mogelijke onderhoudskosten in de toekomst, maar daarbij kan je je afvragen wat nog het verschil is tussen 144k en 290k kilometer. Voor de niet bewegende en elektronische systemen maakt het in principe geen verschil, daarbij zal leeftijd en staat van onderhoud leidend zijn. Voor de bewegende/mechanische delen speelt kilometerstand natuurlijk wel een rol, maar daarbij kan je je ook afvragen hoe goed zo'n stadsauto nog is na 144k km. Goede kans dat er al het e.e.a. is vervangen in de loop der jaren.

Bij wat voor bedrijf heb je 'm gekocht? (Naam is niet direct nodig wat mij betreft). Je hebt het over een dealer, maar bedoel je dan een merkdealer? Gezien je 'les' dat je voortaan toch een Bovag-bedrijf zou willen gaan doet vermoeden dat dat niet het geval was namelijk.
Voor de context: als autoleek werd mij door vrienden geadviseerd een Aygo te zoeken die niet meer dan 150.000 heeft gereden. Zodoende leek me dit een geschikte. Het is inderdaad spijtig dat ik de stand niet heb gecheckt bij de proefrit, maar vind dat niet gek als ik vlak voor de rit aan de verkoper vraag; is dit die Aygo met 144.000 op de teller, waarna hij even de auto induikt om op de teller te kijken en vervolgens te bevestigen.

Het is van een familiebedrijf die verschillende occasions aanbieden van allerlei. Geen Bovag inderdaad. Ook geen onderhoudsboekje, alleen wat losse facturen van reparaties va twee jaar geleden. Ik heb nog de factuur van de motor opgevraagd. Benieuwd of ik die te zien krijg.

Maargoed, het is een auto en hij doet het, dat was opzich mijn doel Ik laat hem deze week nog even dubbelchecken bij een andere garage en dan zal ik het er mee moeten doen denk ik inderdaad. Ben me ervan bewust dat elke auto van zo’n leeftijd zijn gebreken zal hebben of op korte termijn kan laten zien, maar wilde die kans zo laag mogelijk houden door een zo laag mogelijke stand te kiezen bij een auto die binnen mijn budget viel. En baal gewoon dat dat niet goed ging.

Ik ben me bewust van mijn eigen deel hierin (scherper zijn en niet op goed vertrouwen dingen aannemen), maar hoop voor nu dat hij voorlopig inderdaad veilig is om mee te rijden en dat dat in ieder geval nog een jaartje of 2/3 mag zijn.

niet OK wat hier gebeurd is, en ik zou persoonlijk dit bedrijf in de toekomst ook vermijden, maar ik vrees dat je hier maar weinig aan kan doen.

De kilometerstand staat niet op de verkoopsovereenkomst en dat is nu eenmaal het bindend contract, je zou hier een rechtszaak kunnen starten, maar dat gaat je in het slechtste geval veel geld en energie kosten om weinig te winnen. Met een beetje pech wint zelfs het garagebedrijf nog en dan ben je helemaal eraan voor de moeite.

Dus ik vrees dat die 3000€ pakweg 2500€ voor de auto was en 500€ leergeld om in de toekomst beter op zulke dingen te letten. Niet leuk, maar we hebben allemaal al wel zoiets meegemaakt.

Het lijkt me dat de meldplicht van de verkoper in dit geval boven de onderzoeksplicht van de koper gaat. Bovendien heeft de verkoper nadrukkelijk mer de verkeerde kmstand geadverteerd. De motor is blijkbaar vervangen voor een gebruikt exemplaar, de rest van de auto heeft wel 290K gelopen. Dat ga je onvermijdelijk terugzien in de onderhouds- en reparatiekosten en anders dan toch in de restwaarde bij verkoop. Hamvraag is hoeveel moeite je wil doen om je gelijk te halen.

Alles waar de verkoper nadrukkelijke mededelingen over doet, valt buiten de onderzoeksplicht van de koper.
Dat zal kloppen, maar toon het maar eens aan. Daar kom je nooit uit. En voor zaken die je nog verwacht (zoals factuur van die motor), maak dat onderdeel van de levering en daarmee de betaling. Ik neem aan dat het geld is overgemaakt, dan heeft zo'n garage ook geen enkele noodzaak meer om moeite voor je te doen (los van goed fatsoen). Het dubbelchecken door een andere garage heeft in dat licht bezien ook geen zin meer, als je wat had willen doen dan had je iemand met kennis van zaken meegenomen tijdens die proefrit (en was je wellicht direct even langs de garage gereden om 'm even op de brug te zetten). Het blijft een vreemde manier van adverteren, daar kan je ook best melding van maken. Want dit is natuurlijk niet hoe het hoort, je bent in dat opzicht behoorlijk misleid (of in ieder op basis van verkeerde informatie naar de showroom gelokt).

Goede punten allemaal. Het is allemaal al betaald inderdaad en ik verwacht ook niet veel eerlijk gezegd. Maar wil in ieder geval mijn punt maken naar ze. Zal niet veel uithalen bij mensen die dit soort dingen doen, maar dan ben ik in ieder geval voor mezelf opgekomen.

Die check bij een andere garage doe ik puur voor mijn eigen gevoel van veiligheid in de auto, omdat ik deze verkoper nu niet vertrouw. Dus ook niet als hij zegt dat de auto veilig is om mee te rijden.

Ik wilde iets typen over het formeel op papier zetten van het verschil in kilometerstand, om te kunnen reclameren. Maar toen vroeg ik me af: welke reparaties kan je nu eerder verwachten, die bij 140dkm niet voor kunnen komen? Schokdempers, remmen, ophanging: ook dat kan bij 140dkm versleten zijn. Neem aan dat de koppeling gelijk met het blok vervangen is.

Lijkt me idd een lastig verhaal, heb je de verkoper er al op aangesproken en om een oplossing gevraagd ?
Als ze niet willen meedenken over een oplossing die voor jou aanvaardbaar is kun je altijd aangeven dat je aangifte van misleiding danwel oplichting gaat doen, kijken hoe ze hier op reageren.

Lijkt me idd een lastig verhaal, heb je de verkoper er al op aangesproken en om een oplossing gevraagd ?
Als ze niet willen meedenken over een oplossing die voor jou aanvaardbaar is kun je altijd aangeven dat je aangifte van misleiding danwel oplichting gaat doen, kijken hoe ze hier op reageren.
Ik heb een officiële brief opgesteld met hulp van een kennis met een juridische achtergrond. Heb gevraagd om een reactie voor eind van de week, dus ik wacht dat even af.

Het is een civiele zaak, dus politie gaat hier niks mee doen.

Laatst bewerkt:
Juridisch gezien moet je aantonen dat je schade hebt geleden en hoe groot je schade is. Het bedrag van de schade kun je vorderen. Dat kan EUR 500 zijn, maar ook iets anders. Het wordt wel lastig, omdat je voor de koop in de auto hebt gezeten en de kilometerstand hebt kunnen aflezen.
Het is onfatsoenlijk, maar ik denk lastig om een bedrag terugbetaald te krijgen.

Neem aan dat de koppeling gelijk met het blok vervangen is.

Zat ik ook aan te denken, maar dan de versnellingsbak erbij. Dus complete set motor+bak, ben je weer ff klaar. :sneaky:
Maar dat zal wel niet..

Het is inderdaad spijtig dat ik de stand niet heb gecheckt bij de proefrit, maar vind dat niet gek als ik vlak voor de rit aan de verkoper vraag; is dit die Aygo met 144.000 op de teller, waarna hij even de auto induikt om op de teller te kijken en vervolgens te bevestigen.

Ik vind dat wel gek, als jij kennelijk zo dicht bij de auto staat: dan kijk je toch zélf even op de tellerklok?
Dat het kenteken niet zichtbaar was door de groene platen, zou ik mij voor kunnen stellen.

Tja, geef je weinig kans. Als je ze al misleiden met zo iets "knulligs" en daar nu al hun verantwoordelijkheid niet in nemen, vrees ik dat je niet veel moet verwachten van ze.
En heel eerlijk, of hij nu 144000km of 290000 km gedraaid heeft, vrees dat de leeftijd er nu meer toe doet dan de km-stand, voor de staat van de auto. 20 jaar korte ritjes is funest voor een auto, 20 jaar lange ritten ook.
Voordeel is wellicht, dat alle slijtagedelen die slecht waren in de aandrijving waaarschijnlijk wel vervangen zijn.

Juridisch gezien moet je aantonen dat je schade hebt geleden en hoe groot je schade is. Het bedrag van de schade kun je vorderen. Dat kan EUR 500 zijn, maar ook iets anders. Het wordt wel lastig, omdat je voor de koop in de auto hebt gezeten en de kilometerstand hebt kunnen aflezen.
Het is onfatsoenlijk, maar ik denk lastig om een bedrag terugbetaald te krijgen.

Als er echt juridisch werk van gemaakt wordt, is het waarschijnlijk zelfs goed mogelijk om de aankoop te ontbinden. Er is simpelweg sprake van non-conformiteit: op een belangrijke eigenschap voldoet het product niet aan hetgeen waarmee geadverteerd is.

Daarnaast is de "schade" die er als gevolg van een hogere kilometerstand is wel degelijk te kwantificeren. Als exemplaren met minder dan 150.000 kilometer op de teller voor gemiddeld €3000 te koop aangeboden worden en andere exemplaren met 250.000-300.000 kilometer op de teller voor gemiddeld €2000 worden aangeboden, dan is vast te stellen dat er €1000 teveel betaald is.

Als exemplaren met minder dan 150.000 kilometer op de teller voor gemiddeld €3000 te koop aangeboden worden en andere exemplaren met 250.000-300.000 kilometer op de teller voor gemiddeld €2000 worden aangeboden, dan is vast te stellen dat er €1000 teveel betaald is.
Duidelijk verhaal. Deze wagen heeft echter een ander motorblok met een veel lagere km-stand gekregen.
Dat maakt de waardebepaling al een stuk ingewikkelder. Verder kan je nog een hele discussie voeren over andere zaken die een (oude) auto waarde geven. Denk aan kleine en grote schades aan het interieur en exterieur, een werkende airco, lichtmetalen velgen, enz.

Tja, klopt allemaal helaas. Neemt niet weg dat ze niet netjes handelen en ik wil daar op zijn minst iets over zeggen.
Helemaal mee eens hoor. Een professionele autoverkoper hoort duidelijk te communiceren over de werkelijke kilometerstand.

Dat het hier om een oudere, goedkope auto gaat doet niet zoveel ter zake. Ook dan hoor je geen zaken te verzwijgen, ook niet als de auto verder goed werkt. Dat er een nieuwere motor in zit is natuurlijk fijn, maar de auto heeft nog steeds 290k gereden. Daar wordt de waarde feitelijk op bepaald. De verkoper heeft dus een trucje toegepast om meer voor de auto te krijgen.

Vraag is vooral hoe hoog je dit wil opspelen. Zelfs al sta je in je recht ben ik bang dat een sjoemelende handelaar niet makkelijk zal toegeven.

Laatst bewerkt:
Ik wilde iets typen over het formeel op papier zetten van het verschil in kilometerstand, om te kunnen reclameren. Maar toen vroeg ik me af: welke reparaties kan je nu eerder verwachten, die bij 140dkm niet voor kunnen komen? Schokdempers, remmen, ophanging: ook dat kan bij 140dkm versleten zijn. Neem aan dat de koppeling gelijk met het blok vervangen is.

ik zou mij meer zorgen maken om andere zaken, de niet typische slijtage delen. De auto is een goedkoop in elkaar gezette auto. technisch simpel en daardoor heel betrouwbaar, maar na 20 jaar en 3 ton op de klok gaan ook die niet slijtage gevoellige zaken slecht worden. de stoelen in een aygo zijn al matig, met bijna 3 ton op de klok helemaal. Gordels die rafelen, ruitenwisser mechanische wat hapert en te veel speling heeft, En wat te denken van roest? De Aygo van mijn collega is met een iets lagere km stand (270.000) naar de sloop gegaan omdat dat ding aan de onderkant zo rot was als een krant. Met een aygo van 144.000 km is die kans aanzienlijk kleiner. En dan nog steeds; die 144.000 km kan ook zomaar verzonnen zijn, je weet simpelweg helemaal niets. Het blijft gewoon een oud ding met heel veel kilometers.

los dat, voor 3000 euro koop je ook gewoon een Twingo uit 2012 , 7 jaar jonger dan jou aygo, deze heeft ook 144.000 km, dingen zijn super betrouwbaar, veel beter afgewerkt dan een aygo van binnen, net iets meer vermogen, veel stiller, 4-cilinder, veel betere stoelen, meer veiligheidsvoorzieningen zoals zij airbags maar ook zaken als ESP wat op een aygo vaak niet zit van deze leeftijd. Ook vaak meer luxe zoals cruise control en climat control wat op een aygo niet eens leverbaar is. En zo zijn er ook genoeg andere alternatieven van andere merken.
Maargoed, dat is altijd achteraf, maar zou niet altijd blind op de vrienden vertrouwen en zelf ook even rond zoeken naar info.

Als er echt juridisch werk van gemaakt wordt, is het waarschijnlijk zelfs goed mogelijk om de aankoop te ontbinden. Er is simpelweg sprake van non-conformiteit: op een belangrijke eigenschap voldoet het product niet aan hetgeen waarmee geadverteerd is.
Dat bedacht ik mij later ook nog inderdaad. Is even de vraag of TS dit wil, er is al de nodige tijd in gestopt geloof ik. Misschien voor de gemoedsrust wel de beste optie. Van die Aygo's zijn er toch ook genoeg in omloop dus een vervangend exemplaar lijkt me niet ingewikkeld om te vinden. Of het moet om een specifieke exotische uitvoering gaan natuurlijk.

Ik heb een officiële brief opgesteld met hulp van een kennis met een juridische achtergrond. Heb gevraagd om een reactie voor eind van de week, dus ik wacht dat even af.

Het is een civiele zaak, dus politie gaat hier niks mee doen.
Zou zeker even met de politie bellen en om advies vragen.
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-oplichting.html

Misschien is de melding van het doen van aangifte al voldoende om ze in beweging te krijgen.

Zou voor ontbinding van de overeenkomst gaan en voor een auto met NAP en onderhoudshistorie gaan, als ze de motor houtje/touwtje hebben ingebouwd krijg je alleen maar meer ellende.

Zou zeker even met de politie bellen en om advies vragen.
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-oplichting.html

Misschien is de melding van het doen van aangifte al voldoende om ze in beweging te krijgen.

Zou voor ontbinding van de overeenkomst gaan en voor een auto met NAP en onderhoudshistorie gaan, als ze de motor houtje/touwtje hebben ingebouwd krijg je alleen maar meer ellende.

Er is alleen geen sprake van oplichting, maar van misleiding.
TS wilde een auto kopen en heeft een auto gekregen voor het afgesproken bedrag.

Als er geld betaald zou zijn en géén auto geleverd was, dan is er sprake van oplichting en is het een zaak voor de politie.
Nu er wel een auto geleverd is die op een belangrijke eigenschap niet aan het geadverteerde voldoet, is er sprake van misleiding. Misleiding is een civiele kwestie waar de politie niks mee kan.

Dank voor het meedenken weer! Ik ben inmiddels in afwachting van een reactie op mijn officiële brief waarin ik beroep doe op non-conformiteit.
Zoals hierboven wordt gezegd denk ik dat een sjoemelende handelaar waarschijnlijk niet gaat toegeven, maar ik wil het in ieder geval proberen. En als ze niet toegeven kijk ik uit naar het achterlaten van een slechte review. En dan hoop ik verder dat de auto als veilig wordt verklaard door een andere garage waar ik even langs rijd en dan ga ik proberen te genieten van het feit dat er een cd speler in het oude ding zit.

Nog even benieuwd: is het ook bij dit soort oude autootjes in deze prijscategorie gebruikelijk om een aankoopkeuring te laten doen?

Ligt er ook aan wat de keuring kost.
Wij kochten een 12 jaar oude Kia Rio over van mijn moeder. Ding had pas 67.000 gereden, maar mijn ouders hadden de laatste tijd ook wat bezuinigd op onderhoud.
De lokale garage wilde hem voor 60 euro wel even goed bekijken.
Kwamen wel wat kleine dingen uit.

Als je ook voor een soortgelijk bedrag terecht kunt moet je het zeker doen

De kilometerstand hoort gewoon te kloppen. Dit is gewoon niet goed.
Hopelijk ziet de garage nu ook in dat dit niet kan.

Als leek zou ik niet snel een hele oude auto kopen, maar dat is achteraf.
Een aankoopkeuring is zeker zeer zinvol. Zeker om te weten hoe de staat is, en wat er aan kan komen.

Een Toyota Aygo is een goedkoop gemaakte, eenvoudige auto, en daardoor betrouwbaar. Ook al viel onze nieuw gekochte Toyota Aygo juist bijzonder tegen op het gebied van betrouwbaarheid.

De vraag is natuurlijk hoe lang blijft die nog rijden, bij onze Aygo was het spuitwerk en roestpreventie zeer matig uitgevoerd, en had veel last lekkages en vocht, wat ook niet helpt.

Bij een auto is het belangrijk dat er goed voor gezorgd is.
De verschillen in betrouwbaarheid bij kleine auto’s is in de praktijk niet heel groot.

Terug
Bovenaan