Mag dit? Auto afgeleverd met andere kilometerstand dan geadverteerd

Mocht iemand een update interessant vinden: Ik ben met de auto nog naar een andere (wel Bovag) garage geweest ter controle, die concludeerden dat het eigenlijk een sloopauto is. Ze zouden er nog €250 voor geven voor onderdelen.
Wiellager is verrot (ondanks dat de verkoper had gezegd deze te hebben gefixt), riemen verzadigd en vol scheuren want olie lekt tot onder de auto, en noem maar op. De kleine beurt waar ik de verkoper extra voor had betaald is ook niet uitgevoerd zeiden ze. Goed genaaid dus. Ben nog steeds aan het proberen mijn geld terug te krijgen maar ze houden tot nu hun poot stijf. Zo jammer dat dit soort bedrijven bestaan.

Net als de reclame van "Wij van WC Eend" zal een andere garage gauw aangeven dat "het shit is van die andere partij", maar dat kan je allemaal niet in een procedure gebruiken. Een ANWB of Dekra keuring geeft je een rapport die je kan inbrengen bij een rechtzaak en dan de kosten voor zo'n rapport ook kan meenemen in je claim. Procederen is vaak de enige oplossing bij dit soort partijen voordat ze wat gaan bewegen.

Bedankt voor de update. En inderdaad jammer dat dit soort bedrijven bestaan. (jammer is eigenlijk niet het goede woord, maar ik hou het graag netjes)

• Leuk
Waarderingen: ak2
Waardeloos zeg! Al lijkt het mij sterk dat de auto nu nog 250 euro waard is. Hopelijk kan je nog wat gedaan krijgen bij de verkopende partij.

Ben erg benieuwd wat ze hiermee gaan doen. Maak je ondertussen wel kilometers met de auto? Want mijn 1e advies bij dit soort conflicten is auto inleveren met je non-conformiteitbericht erbij. Als je de auto wilt inleveren. Zodra je gewoon gebruik blijft maken van het product zonder problemen is je verhaal dat de auto niet deugd iedere kilometer minder sterk.

Ik zou niet meer of minder betalen voor een Aygo met een nieuwe motor die ook al 144K heeft gelopen. Die is dan zeker niet nieuw meer en aangezien jouw auto bij +/- 155K schijnbaar een nieuwe motor nodig had lost dit dus geen enkel probleem op. Dan zou je nu in theorie nog 10K hebben voordat er weer een gebruikte motor in moet. Je vervangt een kapotte motor door een motor met dezelfde kilometerstand in feite.

Voornaamste is het adverteren inderdaad. Buiten het motortje om heeft alles gewoon 290K gelopen en dan adverteren met de motorstand klopt van geen kanten. Ja je had het kunnen zien maar de geadverteerde stand komt niet overeen met de RDW-stand, dat is al punt 1. Daarnaast hoef je als consument voor zover mij bekend niet te controleren of de verkoper van een "professioneel" autobedrijf tegen je liegt. Het is niet alsof je een auto kocht zonder radio, geadverteerd zonder radio en dan gaat klagen dat er geen radio in zit.

Als er daarnaast nog meer aantoonbare gebreken zijn (hierin ben ik het dan niet helemaal eens met @Pietzoveel ) dan kan een andere (BOVAG) garage dat voor je op papier zetten, foto's maken etc. maar een ANWB of DEKRA keuring geeft je meer duidelijkheid al vraag ik mij af of die kosten opwegen tegen eventuele compensatie mocht je die al krijgen.

Als je al compensatie krijgt voor de misleidende advertentie zal dat niet veel zijn. Heeft de auto nog meer gebreken dan kun je misschien de koop ontbinden minus een vergoeding voor de kilometers die je nu gemaakt hebt, Rijdende Rechter heeft ook wel eens dit soort voorbeeldjes gehad. Zal allemaal vrij tijdrovend zijn en mogelijk weinig opleveren.

Net als de reclame van "Wij van WC Eend" zal een andere garage gauw aangeven dat "het shit is van die andere partij", maar dat kan je allemaal niet in een procedure gebruiken. Een ANWB of Dekra keuring geeft je een rapport die je kan inbrengen bij een rechtzaak en dan de kosten voor zo'n rapport ook kan meenemen in je claim. Procederen is vaak de enige oplossing bij dit soort partijen voordat ze wat gaan bewegen.
Ik denk dat dat nog wel meevalt, elk zichzelf respecterend autobedrijf zal met een eerlijk advies komen. Je kan wel onterecht zo'n auto (verbaal) afbranden maar dat komt ook uit. En dan gooi je alsnog je eigen goede naam te grabbel, zonder er maar een cent aan verdiend te hebben. Als je er mee wil procederen dan is een onafhankelijke keuring inderdaad beter. Of je moet al meerdere garages hebben die los van elkaar met dezelfde conclusie(s) komen. Hoe dan ook, het blijft een vervelend verhaal helaas...

Doel is een geldbedrag terug te ontvangen om daarmee ook een beetje erkenning vanuit hun kant te halen over hun lelijke manier van handelen, waardoor ik een iets minder rotgevoel heb over de situatie en toch kan gaan genieten van het feit dat ik mijn eerste auto’tje heb gekocht.
Wat is het prijsverschil voor een 20 jaar oude Aygo met 144k vs. 290k op de teller? Dat is het enige wat je logischerwijs kunt verwachten. Maar de prijs van een 20 jaar oude Aygo is al geen vast gegeven.

Terug
Bovenaan