Marc: Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982 & Rover 827 Si automaat 1993 nieuwe daily en werk aan de 827 Si.

@ Uwbuurman: dankjewel. Ook blij met het resultaat.

@ Pjotr: thanks! Haha ja dat is jammer he. Mijn handen waren vol en de rest heeft er ook niet aan gedacht. :p

@ Barri: dankje! ja klopt. Heb merendeel al weg. ;)

@ A3white: nou dat was het zeker. Leuk om zo te klussen. :)

Weer een klusje aangepakt bij de Rover 827 Si. De velgen waren niet mooi meer door leeftijd, schoonmaak krassen door in het verleden verkeerde borstels te gebruiken, corrosie etc. Dat stoorde mij dus aanpakken maar!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Naafkapjes hoefde alleen geschuurd te worden:
4.jpg

De velgen vroegen veel werk met de hand. Door het ontwerp kun je eigenlijk niets doen met de machine. Wat ik wel met een schuurmuisje aan kon pakken was de corrosie bij de naaf met korrel 240. Daarna deze plekken en overige krassen en de vakjes met hand en korrel 320 schuurspons gedaan, toen 400, 500, 600 en tot slot 800. Zo stonden ze erbij na het afplakken en ontvetten:
5.jpg

2 lagen primer:
6.jpg

3 lagen kleur:
7.jpg

4 lagen 2K blanke lak:
8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

Meer dan tevreden!
12.jpg

Ik had nog wat blanke lak over. Gelijk even iets aangepakt nog. Zoals je ziet op deze foto was de glans van het onderste deel van het la portier niet heel mooi qua glans. Dat kon ik nu verbeteren.
14.jpg

Even ontvetten, uitblokken met korrel 1000 en afplakken maar:
15.jpg

3 lagen blank later een veel betere glans!
16.jpg

17.jpg

Voordat ik de wielen er op heb gezet heb ik ook even de wielkasten uitgesopt en de naven van nieuw vet voorzien.
18.jpg

19.jpg

20.jpg

Dankjewel! Heb er een echte glans op. Als je goed kijkt bij de fotos na "4 lagen 2K blanke lak" dan kun je het zien. :) Dat wilde ik ook. Origineel zijn ze eigenlijk matt (poedercoat) maar ik vind glans mooier.

Laatst bewerkt:
Leuk nieuwtje; we hebben een nieuwe daily. De fijne Mitsubishi Colt werd toch echt te klein met een kindje. Zeker met nog een tweede die wij eind van het jaar verwachten. :D
Jammer maar we moesten Tuttel (zo noemde wij de Mitsu) inruilen. Eerst uiteraard nog even netjes gewassen, interieur schoon en een volle tank om het netjes af te sluiten.
1.jpg

Gisteren was het moment daar en gingen we de nieuwe auto ophalen.
2.jpg

En daar is ie dan! De nieuwe auto. Een Renault Megane station uit 2018 met 125.000 km. Een hele kale uitvoering maar die paste mooi in het budget. Een elec handrem en sleutelkaarten etc hoeven van ons niet per se. Hij heeft eigenlijk alle opties waar wij waarde aan hechten. Ruimte, mooi bekkie en een mooie kleur stonden bij ons bovenaan. De Renault stond online en we hebben direct toegeslagen! De garage kwam netjes over. Bood een mooi bedrag voor de Mitsu en deed nog mooi een apk, beurt, airco service en nieuwe banden bij de prijs in.
3.jpg

Bedankt voor alle kms en de fijne tijd! We hopen dat de volgende eigenaar/eigenaresse net zo veel plezier heeft met de Mitsubishi als wij!
4.jpg

Leuk en gek moment om hem de wijk in te rijden. Bijzonder mooie kleur vinden wij want met bewolking ziet de kleur er chique en donker uit...
5.jpg

En in het zonnetje komt die helemaal tot leven!:
6.jpg

We gaan nog de puntjes op de i zetten zoals nieuwe kenteken houders, verse platen, velgen spuiten en trekhaak dop maar het is een hele nette wagen en hij rijdt heerlijk!
7.jpg

Gefeliciteerd! Dat is een mooie stap vooruit. Ik kan me voorstellen dat de Colt wat krap werd. Rij jij je zakelijke auto ook privé of was de Colt gelijk de hoofdauto thuis?

Gefeliciteerd met de zwangerschap. Nu hopen op de laatste maanden zonder complicaties en een vlotte bevalling! Dan hebben we weer een wondertje erbij!
De Renault is mooi. Maar wel een 1200 Tce. Is dat blok in de latere bouwjaren beter dan eerdere bouwjaren? Had je niet beter kunnen zoeken naar de beter aangeschreven 1,3 Tce? Ben benieuwd naar welke afwegingen je hebt gemaakt.

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

@ Barri: de Skoda rij ik puur zakelijk omdat onze werktijden elkaar overlappen dus mijn vrouw heeft er niet zoveel aan.

@ Verlichting: ik begreep van een vriend van ons die Renault monteur is geweest dat de latere 1.2 beter zijn dan de vroege. We zijn tijdens de zoektocht er wel achter gekomen dat een hoop autos tegenwoordig motorisch verre van perfect zijn helaas. Met mijn werk kom ik vaak bij dealers en heb veel doorgevraagd. Ook merken waar je het niet van zou denken.
We hebben eigenlijk voor de Renault gekozen omdat we hem mooi vinden. Daarnaast, zou er iets zijn met bv de ketting dan zou je dat moeten kunnen merken en aanpakken. En ik kwam aardig wat leeftijdsgenoten tegen met dezelfde motor en hoge km standen. En het is een gangbare auto. Ach zeker weten doe je het nooit maar we hopen er met normaal gebruik en net onderhoud er heel lang mee te doen. We gaan van het beste uit en we gaan er goed voor zorgen. :)

@ Niseko: geen idee wat je gezien hebt. :p

In de Porsche wereld is het een dubbele "dada" : je koopt enkel N-gecodeerde banden van Michelin (versterkte zijwanden voor het extra gewicht achter) EN het punt van het Porsche logo in het velghart wijst exact naar het ventiel. Dan ben je een purist.

Dat heb jij of je monteur ook gedaan met het Rover logo maar was niet even duidelijk zichtbaar bij alle 4 :cool: maar lijkt me plausibel bij zo een liefhebber ;)

Gefeliciteerd met (beide) aanwinsten.

Ik snap de wens van meer ruimte. Toch heb ik zo'n driedeurs auto met een walk-in systeem eigenlijk best praktisch gevonden in de autostoel periode. Als ouder kan je er, min of meer, recht voor gaan zitten om je kind in de gordels van de stoel vast te maken.

Zoals je zelf wel ervaren hebt met de Rover is het daar dan toch meer, gebogen, overheen 'hangen'. Zeker als ze wat groter en bewegelijker worden (of dwarser ;)) is dat een uitdagende houding soms..

velgen spuiten

Vermoedelijk wil je die stalen velgen zilver spuiten, gelijk aan de doppen?
Ik zat te denken.. wat nu als je die velgen in de kleur van de auto doet en dan die zilveren doppen erover, dat geeft misschien wel een uniek beeld. :cool:

In de Porsche wereld is het een dubbele "dada" : je koopt enkel N-gecodeerde banden van Michelin (versterkte zijwanden voor het extra gewicht achter) EN het punt van het Porsche logo in het velghart wijst exact naar het ventiel. Dan ben je een purist.

Dat heb jij of je monteur ook gedaan met het Rover logo maar was niet even duidelijk zichtbaar bij alle 4 :cool: maar lijkt me plausibel bij zo een liefhebber ;)
Misschien past het maar op één manier...

@ Niseko: Ah ja dat ken ik idd. Daar lette ik op bij Porsche toen ik daar aan werkte. Ik heb de banden en naafdoppen er zelf op gedaan. De naafdoppen passen op 1 manier maar anders had ik daar ook op gelet. :)

@ Durashift: Ja voor een kleinere auto ging het nog best met de Colt maar ik ben 2 meter en mijn vrouw is ook lang. Ik kon er niet lekker voor gaan zitten. Daarnaast de spulletjes. Nu 1 wagen maar dadelijk 2 en knuffels en speelgoed en snoepjes haha. We nemen altijd veel mee. :P
Ach ja. En ook net even meer comfort. De Mitsu reed goed hoor maar dit is toch echt wel meer auto.

Hey leuk idee van de velgen! Ik was eigenlijk zelf van plan ze gewoon zwart te spuiten maar in de kleur van de auto geeft wel een extra touch. Leuk idee! Ik ga hem hier in de groep gooien.

Heel mooi werk aan de Rover. Welke verf heb je gebruikt voor de wielen?

En uiteraard gefeliciteerd met de op komst zijnde tweede en de Megane.

Heel mooi werk aan de Rover. Welke verf heb je gebruikt voor de wielen?

En uiteraard gefeliciteerd met de op komst zijnde tweede en de Megane.
Ik lees nu pas je vraag. Dankjewel.

Ik heb motip primer, motip wheel paint en 2k spraymax blanke lak gebruikt.
De Colt staat al op marktplaats bij een handelaar in Noardburgum voor 1899,-. Prima prijs denk ik voor een nette auto met slechts 160.000 op de klok.
Ja ik zag het vanavond via gaspedaal. Gek om te zien maar de Mitsu staat er goed op. Is zeker een goede deal. Vorige jaar is airco pomp vervangen, altijd beurten en voor een daily zo goed mogelijk bijgehouden. Hopelijk krijgt ie een goede eigenaar.

Dat klinkt mij als een koopje.

Ja, dat d8 ik ook een eerste instantie; gevoelsmatig zat ik tegen de drie duizend euro aan.. maar als ik dan naar de feed kijk onder de advertentie.. dan heb je voor 500 euro meer 10 duizend kilometer minder én de facelift. Nog steeds drie deuren én een beschadiging op de bumper (maar de blauwe heeft instapschade op de bestuurdersstoel) maar kennelijk is rond de twee duizend euro wel redelijk marktconform. Denk dat drie deuren in deze tijd nog wat moeilijker zijn te verkopen dan destijds nieuw.. maar qua looks oogt mij de blauwe beter dan die 'haaien' neus.

Eindelijk wat puntjes op de i gezet bij de Rover Vanden Plas en Rover Vitesse.
Toen ik bij de SD1 het rechter achter portier moest lassen ivm roest is de binnenste kit naad door de warmte beschadigd geraakt. Logisch. Die heb ik hersteld en gespoten:
1.jpg

Hierna alle portieren, losse delen en de dorpels in de holle ruimte wax gezet:
2.jpg

Ook bij de witte even de dorpels nog in de wax gezet:
3.jpg

Bij het terug drukken van een dorpel dop in de wielkast drukte ik per ongeluk een dop naar binnen. Lekker handig maar ja. Wiel er af en er met een grijper in. Gelukkig simpel opgelost.
4.jpg

Bij de Rover 827 Si heb ik een wat groter projectje aangepakt. Toen de auto nog van mijn vader was zag ik beginnende roest bij de voorschermen. Nu pas aan begonnen. Maar ja, zo gaat dat. Het rechter voorscherm was slechter dan links.
5.jpg

Ik was gelukkig nog op tijd:
6.jpg

Om het grondig te doen de voorschermen van de auto afgehaald.
7.jpg

8.jpg

Zoals gezegd was het linker voorscherm minder aangetast door roest maar die had wel een deukje. Tijdens de wissel van de automaat bak was er gereedschap opgevallen. Kan gebeuren. Ik heb hem uitgedeukt en strak gemaakt.
9.jpg

10.jpg

Met een haaks slijpertje voorzichtig de roest weggehaald aan de binnenrand van de schermen. Alleen op die manier kon ik er bij en de roest grondig weghalen:
11.jpg

Hierna al het ontroeste metaal in een roest omvormer gezet.
12.jpg

14.jpg

Na een dag intrekken en zijn werk laten doen heb ik roestwerende primer aangebracht.
16.jpg

17.jpg

Omdat blank lang moet drogen en je de schermen dan goed moet beschermen heb ik ze verder afgelakt in de garage. Eerst wat voorbereidingen zodat niet alles onder de de spuitnevel zit.
20260824-221050.jpg

Eerst nog normale primer aangebracht:
18.jpg

19.jpg

Toen stonden de schermen klaar voor de kleur:
20.jpg

Binnenranden ook in de hoogglans zwart.
21.jpg

Alsmede de buitenkanten uiteraard. 3 lagen zwart gaven eigenlijk al een mooie glans:
22.jpg

Toen de 2 lagen 2K blanke lak aan zowel de binnenkant en buitenkant:
23.jpg

24.jpg

Toen de schermen aan het uit harden waren heb ik de neus van de auto aangepakt door her en der wat beginnende roest weg te halen, te spuiten en de holle ruimtes in de wax te zetten:
25.jpg

26.jpg

27.jpg

28.jpg

29.jpg

Gelijk ook maar een nieuwe claxon geinstalleerd. De oude klonk als een zieke koe.
30.jpg

Binnenkant van de voorschermen ook in de wax gezet voor extra bescherming:
31.jpg

32.jpg

Boutjes ontroest en gespoten. Na het aandraaien nog even bijtippen.
33.jpg

De bumpersteun linksvoor was niet meer te redden. Ik had gelukkig nog nieuwe bumpersteunen liggen van een MK1 Rover 800 van toen de Vitesse overgespoten is. Ze passen en werken perfect! Mooie oplossing zo:
34.jpg

Bumper er op, lampen er in en de wielkuipen. Toen was de Rover 827 Si weer klaar. Nou ja, zo goed als. Alleen de spatlappen nog maar die montage delen heb ik net gespoten dus die gaan er een deze dagen op.
35.jpg

36.jpg

37.jpg

20260828-160348-2.jpg

38.jpg

Ik ben heeeel blij met het resultaat. Uiteraard geeft een spuiter en een spuit cabine een beter resultaat maar voor een amateur met een spuitbussie ben ik zeer tevreden. Ik ga her en der nog beetje poetsen maar dat is eigenlijk niet noodzakelijk. Gewoon leuk om aan te pakken en zelf te doen! Hij is in ieder geval grondig ontroest en vrijwel geen kleur verschil met de voorportieren. Ik ben blij! :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan