MCW: Ford Fiesta 1.6 Sport '10 (schade & aanhanger gekocht)

Gister naar A'dam gegaan om vrienden weer te zien. P+R was tijdje geleden nog 1 a 2 euro, nu 12 euro voor twee dagen.. Toen ik vandaag de auto weer ophaalde stond er de Mazda3 naast, hopelijk eens de opvolger van mijn Fiesta :) C-segment blijft imo toch mooier qua verhoudingen.

P5Pgtuw.jpeg

l7r2OiB.jpeg

Mooi, dat P+R-sprookje. Minder mooi vind ik de rijeigenschappen van die Mazda. Met deze auto is het merk compleet door de mand gevallen, als je om handling geeft kun je beter de generatie ervoor kiezen.

Leuke Fiesta heb je! Gelijk dat je een auto neemt als autoliefhebber, ook al is het niet strikt noodzakelijk. Die Mazda's 3 worden al wel betaalbaarder, ze zijn al een tijdje op de markt. In deze kleur en deze wielen is het helemaal een fraaie verschijning en je kunt hem vaak nog "gewoon" met handbak vinden.

Hoe het rijdt weet ik niet, zal niet slecht zijn toch?

Mazda3 van deze generatie voelt de besturing rond de middenstand een tikkeltje vaag maar staat gewoon bekend als lichtvoetig en dynamisch. Zou wel de 2.5 willen dus nog iets langer wachten tot die langer op de markt is.

In deze kleur en deze wielen is het helemaal een fraaie verschijning en je kunt hem vaak nog "gewoon" met handbak vinden.

Ja schitterende configuratie (alleen deze lak is erg gevoelig voor steenslag)! En handbak is voor mij sowieso een must. Gelukkig bouwen ze hele fijne handbakken.

'Lichtvoetig en dynamisch' is zeker niet hoe ik hem zou beschrijven, met 'het gaat prima' is alles wel gezegd. Ten opzichte van je Fiesta win je op comfort, maar op dynamisch vlak wordt het een teleurstelling.

Het idee van die koloniën is goed en veel dingen zijn daar ook begonnen (schoolplicht) maar er werd te naïef gedacht over hoe men zich uit het slob zou trekken. Tokkie blijft toch wel tokkie :D Had elke dag flink gefietst maar deze twee routes waren het leukst en interessant. En ook de ene mooie oude boerderij na de ander.

cH4y8XS.jpeg

sJ4BpaH.png

Jammer dat runkeeper andere kaarten (of software oid) ging gebruiken een paar jaar geleden. Je ziet nu veel minder waar de bossen, landgoederen, heidevelden e.d zijn. Deze kaart (van waarneming.nl/iObs) laten dat veel beter zien. Daardoor kwam ik ook achter andere mooie plekken in NL en over de grens.

Kcxl6So.jpeg

Het idee van die koloniën is goed en veel dingen zijn daar ook begonnen (schoolplicht) maar er werd te naïef gedacht over hoe men zich uit het slob zou trekken. Tokkie blijft toch wel tokkie :D Had elke dag flink gefietst maar deze twee routes waren het leukst en interessant. En ook de ene mooie oude boerderij na de ander.

cH4y8XS.jpeg

sJ4BpaH.png

Jammer dat runkeeper andere kaarten (of software oid) ging gebruiken een paar jaar geleden. Je ziet nu veel minder waar de bossen, landgoederen, heidevelden e.d zijn. Deze kaart (van waarneming.nl/iObs) laten dat veel beter zien. Daardoor kwam ik ook achter andere mooie plekken in NL en over de grens.

Kcxl6So.jpeg
Strava wel eens geprobeerd? Die heeft vrij veel opties qua kaarten/achtergronden geloof ik.

Hey wat leuk dat je in de buurt was, de Koloniën van Weldadigheid zijn inderdaad erg mooi. Als je nog eens weer die kant op wilt, zou je eens kunnen kijken of je in de buurt van Veenhuizen. Daar kun je ook heel mooie fietsen in de natuur, met ook vogels en zo.

Mocht je ooit in de buurt zijn, stuur maar een berichtje, dan kan ik altijd (met fietsendrager) een taxi spelen vanaf station Assen voor je. Of (fiets) tips voor je fixen!

Dankje Peter! De strafkolonie Veenhuizen jaren geleden eens bezocht (had ook het boek Pauperparadijs gelezen), erg interessant.

Roadracer, bedankt voor de tip. Zal er eens induiken.

Je kunt inderdaad een heel mooi rondje maken vanuit Assen over het Fochteloorveen, Veenhuizen, Een, Norg, Peest, Assen. En als het rondje wat groter wilt maken, kun je eerst nog via Appelscha, dan heb je een rondje van ongeveer 70km.

Wat ik zelf het mooiste fietsen vind, is via het Oranjekanaal naar Orvelte en door het bos via Schoonloo en Amen weer terug. Je moet dan alleen wel even de leuke fietspaden weten, ook dat is een rondje van zo'n 65km.

Kun je niet het voorwiel van je fiets halen, de bank neerklappen en je fiets achterin de Fiesta proppen?

Mooie omgeving, opgegroeid in Ooststellingwerf dus ken het daar goed. Mooie natuurgebieden in omgeving om lekker te fietsen.

Gister zijn we naar Kampeer & Caravan Jaarbeurs geweest. Vorig jaar voor het eerst met een vriend geweest, dit jaar sloten mijn moeder en zus ook aan. Ong. 6 uur lang geweest (vrouwen treuzelen ook meer...) en erg vermaakt. Denk je aan camper dan denk je aan de T1:

Te koop:

0pqtOr1.jpeg

dnsVgdS.jpeg

In laatste zaal (voortenten, snel doorheen gelopen) stonden ook twee oude tenten en deze oude voortent:

m0lF226.jpeg

u2z79wb.jpeg

In de eerste zaal hebben we bijna alle caravans bekeken. Sorry maar ik snap de charme er echt niet van. Allemaal boomerbeige en -grijs van binnen. En ik associeer kamperen met buitenzijn (hou ik sowieso van, ook hier) dus een kleine hotelkamer meeslepen lijkt me niks. De meeste kampeerders zitten toch buiten of in de buitentent. Deze opgeknapte SMV 34 uit 1973 vonden wij dan wel weer briljant en mooie kleuren. Trotse eigenaar tijdje gesproken.

FTRStAM.jpeg

TDFS7rS.jpeg

iNwcePY.jpeg

Bb7kqBv.jpeg

Ik ben opgegroeid met de Combi-Camp vouwwagen. Was ook toen best prijzig maar ook erg handig. Toen we heel klein waren sliepen wij er met z'n 6en in, later met tentjes erbij zodat mijn ouders alleen konden slapen (en tentjes vonden wij ook leuk). Exact deze twee hebben wij gehad, de laatste tot 1999 volgens mij. Toen was ie echt gaar. Ontzettend veel plezier van gehad en altijd bekijks met opzetten (in paar sec stond ie al):

cxDgiaY.png

f86lkid.jpeg

Combi-Camp bestaat nog steeds. Helaas niet op de beurs, op basis van de website vind ik de huidige kleuren ook niet mooi trouwens. Maar wat zagen we wél? Een Holtkamper Nano met vrijwel hetzelfde concept! Zelfs hoe de buizen liepen binnenin was een feest van herkenning! En.. mooie kleuren! Dicht is de Combi-Camp beduidend strakker, dat wel. Puur nostalgisch was de Nano echte een model waar we (weer) verliefd op werden.

b1HEXYi.jpeg

Fw6pPOk.jpeg

50dpgcV.jpeg

TehYpU2.jpeg

3VEdGfq.jpeg

Wellicht hebben jullie wel eens in Volkswagen California-topic gezien dat ik ook niks met grote campers heb maar wel ala California. De echte California viel mij in het echt tegen; donker en grauw van binnen. Hoewel de omkeerbare stoelen handig zijn heb je wel heel erg het idee dat je in een auto zit, slaapt en kookt. Voelde niet bijzonder genoeg. Gelukkig heb je nog andere bedrijven die mooie creaties bouwen.

Zoals Ventje Campers. Je kan kiezen uit verschillende aankledingen, kleuren e.d. en vol met slimmigheden en configuraties. Vind keuken achterin ook wel erg handig, met mijn 193cm kon ik mooi onder de klep staan, keuken lekker goeie hoogte en bij echt slecht weer kan je ook van binnenuit koken.

s417pIB.png

Toilet-in-een-Ventje-L2-3.webp

Paar foto's vanuit de beurs (ook als ID.Buzz trouwens):

2CzdMtV.jpeg

UuPUV1d.jpeg

Buitenmeubilair mooi plat in te klappen en onder banken te verbergen. De kussens van binnen gebruik je dan ook voor buiten:

VsUIaX4.jpeg

MYZDRSH.jpeg

Ik zou zelf geen zin hebben om dan elke avond bed van de banken te maken en bovenin de luifel geeft juist een tentgevoel. Wilde het toch eens uittesten en ik kon prima liggen.

QiIAZF1.jpeg

Woodpacker had ook mooie interieurs:

LoV0OgD.jpeg

Leuk om eens zo'n Ventje eens te huren. Ben nog steeds wel van overtuigd dat ik campers ala Transporters wel helemaal top vind. Alleen dúúr. Nu even foto's uitzoeken van de teardrop-caravans..

Interessant! Ik heb zelf eigenlijk niks met kamperen maar zo’n camper of een kleine caravan vind ik er altijd wel leuk uit zien. Grote caravans vind ik vreselijk.
Mijn ouders hebben een Transit Nugget. Die is qua indeling best slim, maar ik zie mezelf er niet mee op pad gaan.

Nou ja teardrop waren ze niet allemaal, kleine caravans dan. Dit is wel teardrop en wat groter. Vind de opstelling erg fijn alleen ik kan daar niet fatsoenlijk staand in koken.

XdYw9dG.jpeg

AYQThej.jpeg

Pu3enQX.jpeg

Verder veel verschillende mini-caravans. De één net wat slimmer dan de ander..

y97LGO5.jpeg

3xDSBQ0.jpeg

nC0qT9N.jpeg

tnMkdl0.jpeg

4BBCBIa.jpeg

vYGaF6A.jpeg

1yn8bOI.jpeg

M7Kh541.jpeg

s7p672l.jpeg

vZ18obd.jpeg

WDVEhVZ.jpeg

1JUPems.jpeg

ufkezQ0.jpeg

Mijn ouders hebben een Transit Nugget. Die is qua indeling best slim, maar ik zie mezelf er niet mee op pad gaan.

Dat is inderdaad ook een hele mooie. Tja, bijna alles heeft wel zo z'n voor en nadelen. Met een compacte camper heb je (tenminste ik) alles wat je nodig hebt, fiets mee.. alleen soms wil je ook even met de auto weg en dan vind ik het niet zo praktisch. En ze zijn dus duur. Een caravan meeslepen zal wel wennen zijn maar lijkt me niet prettig. Zo'n mini-caravan zou ik dan nog wel doen. En fijn dat je he kan loskoppelen van je auto. En voordeel is dat je, niet zoals bij mijn eigen tunneltent, je zo ook klaar bent en niet hoeft te drogen en op te zetten/in te pakken.

Alleen een mini-caravan is toch wel erg beperk met omkleden enzo. Daarom koos ik juist voor een grotere tent. Dan zou je weer een voortent moeten nemen en dan ben je alsnog bezig met stokken e.d. Daktent is ook onhandig want op veel (mooie) campings mag je niet met je auto op het veld en wordt nog niet gezien als camper (dacht ik). Vouwwagen vind ik dan toch meest ideaal; echt kampeergevoel maar wel van de grond af en fijner om mee te rijden.

Compacte camper of caravan is wel fijn als je van camping naar camping wil en dan snel klaar bent.

Die SMV is gaaf zeg!

Ik herken wel veel van wat jij zegt, wij hadden wel altijd een caravan, toen ik een jaar of 15 was, was die zo oud dat mijn ouders een andere wilden, een klein beetje groter ook. Per gratie had die een wc. Ik hoor mijn moeder nog zeggen, wat is ie groot! (onzin, want de opbouw is geen 4 meter) Nu, 30 jaar later, hebben ze nog steeds dezelfde caravan, en op de mini caravans na (Eriba, KipKompakt T@B hebben we de kleinste caravan op de camping. Wel fijn is dat ie erg licht is, een grote zware auto is niet nodig.

Waar wij, natuurlijk met mooi weer, altijd buiten zitten tot laat (of dat de trui niet meer opwarmt) gaan de buren in de campers al om 19uur binnen tv kijken.

Mij vielen de California's ook tegen, maar dat wist je al. Die Ventjes zijn ook leuk zeg! Die ken ik helemaal neit, wie weet ooit als er een rijk ehm ventje voorbij komt zeggen we dan maar.

De Teardrops vind ik ook erg interessant, ik weet niet helemaal of ik dat wat vind, ik vind ze heel klein (zoals Barri ook zei) die eerste is een T@B, dat is echt een slim ding. Die heeft verouderde en slaperige Tabbert in een keer weer op de kaart gezet.

Die Holtcamper is ook tof zeg! Net als jij heb ik ook nog een zwak voor Combicamp. Ik heb er 2 gehad, maar de 2e was eigenlijk een beetje een miskoop, zou Ayo de poes niet mee gaan, dan had ik een andere uitgezocht.

Leuk verslag!

Welke CC's had je, @Pjotr ? Op hun website staan alle oudere modellen.

Waar wij, natuurlijk met mooi weer, altijd buiten zitten tot laat

Nou dat dus. Ik fiets de hele dag (of soms iets anders), kom terug, kook/eet wat en dan nog stuk wandelen bv en daarna tot donker buiten zitten. Maar heb tot nu toe ook wel geluk had met het weer in Nederland.

wie weet ooit als er een rijk ehm ventje voorbij komt zeggen we dan maar.

:ROFLMAO:

Wel fijn is dat ie erg licht is, een grote zware auto is niet nodig

Dat is inderdaad een groot voordeel!

Die Ventjes zijn ook leuk zeg!

En alle ramen dus ontzettend licht en icm luifeldak voelt het ook lekker ruim. Juist in grotere campers en caravans voel ik me wat claustrofobisch doordat ze allemaal zo volgebouwd zijn.

Laatst bewerkt:
Welke CC's had je, @Pjotr ? Op hun website staan alle oudere modellen.

Nou dat dus. Ik fiets de hele dag (of soms iets anders), kom terug, kook/eet wat en dan nog stuk wandelen bv en daarna tot donker buiten zitten. Maar heb tot nu toe ook wel geluk had met het weer in Nederland.

:ROFLMAO:
Ik dacht dat ze beide Easy heten, maar dus een Speed, precies zoals hierboven, MAAR ik had een andere bodem, dat buizen deel zeg maar.

Dat was een mooi verhaal, ik vervuil je topic even, ik was met een wintertent naar Noorwegen geweest, en dat was een drama om op te zetten, mijn vader, kampeerder eerste klas, geloofde dit niet, dus wij in zijn tuin na de vakantie dat opgezet en hij was het met me eens. Dus hij adviseerde me een Combicamp. ik dacht, "jaja" na 2 weken vroeg ie wat ik zaterdag deed, of hij had zo'n ding gezien. Wij heen, in Almere in de blueband-wijk. Gerda had het ding te koop, het koste 100 euro. Ik dacht, ik ga uit fatsoen mee. Leuk ding, stond meteen, was erg netjes nog. Toen Gerda de tuinslang erbij haalde om te laten zien dat ie waterdicht was, wisten we zeker dat ie mee moest. Ik heb er toen nog 10 jaar in weggeweest. tot in Riga de bliksem en/of wind op de een of andere manier op het uitzend raampje aan de voorkant in sloegen en het uitgescheurde, we hadden het dichtgenaaid, maar om de een of andere manier lekte hij sindsdien steeds op een andere plek.

Ik zal eens foto's zoeken voor je! :)

Easy zou kunnen hoor, lijkt er erg op: video. Wellicht was het die? Ja ben benieuwd naar je foto's :) CC was ook best breed dus stabiel om te rijden. Mijn ouders hadden ook nog een vouwcaravan overwogen, denk de Paradiso:

DSC_0246-Medium.jpg

Een ex in 2006 had ook voor 100 euro een CC gekocht. Keer mee op vakantie geweest. Het geluid van in de 'bak' stappen was zo typisch/herkenbaar.

Easy zou kunnen hoor, lijkt er erg op: video. Wellicht was het die? Ja ben benieuwd naar je foto's :) CC was ook best breed dus stabiel om te rijden.
Daar hebben we een gezegde voor, "ja hetzelfde, maar dan anders."

Ja ik reed ook graag met de CC, overzichtelijk , en stabiel ja. Ik heb ook gekeken naar een paradiso, die vind ik ook heel gaaf, maar ik was toch wat bang voor het tentdeel. Vooral voor Ayo inderdaad.

Wij hebben de bekende reis van tent naar caravan naar camper gemaakt. Kamperen is voor ons nog steeds aktief bezig zijn met wandelen en fietsen.

Koken doen we buiten, we zitten zo mogelijk buiten en de tv is ook dit jaar weer precies 1 keer aan geweest.

Ik zie wel overal oversized campers waar mensen dagenlang staan zonder dat er een stoel of tafeltje buitenkomt. Dan zit ik liever thuis.

Een caravan zou ik best wel weer mee op pad willen, een tent zoucik niet meer willen

Mocht ik alles overdoen zou ik in de vroege jaren '90 met fiets en tent door Frankrijk willen reizen.

Ik vind de vouwwagen nog steeds een mooie optie. Echt de charme van kamperen, maar wel met meer comfort dan een tent. Alleen het opzetten is best wat werk. M'n ouders hebben nog een Jamet staan, maar m'n vrouw is niet heel enthousiast. Voor kinderen is kamperen natuurlijk wel super.

Wat voor camper heb je, @Janneman ?

Jamet kende ik niet. Wat vind je vrouw er niet leuk aan, @Mechanix ?

Ik heb de auto bijna 2 jaar en eigenlijk nooit bijgehouden hoe (on)zuinig de auto is. Fabrieksopgave is 5,9 l/100 km = 1:16,9. Ik rij op 30/50/60/80 km wegen meestal wel de juiste snelheid, op snelwegen meestal 110/130 (zit ie wel aardig hoog in zijn toeren). Ben van het vlot optrekken en af en toe even op z'n staart trappen. Ik kwam uit op 6,4 l/100 km = 1:15,6. Paar keer snelweg, regelmatig korte stukjes. Had zoiets iig wel verwacht. Heb de auto ook niet genomen om zijn zuinigheid.

Och, 6.4l/100km tegen 5.9l/100km theoretische waarde vind ik een goede score hoor. Zeker als je regelmatig korte stukken ermee rijdt.

Leuk verslag van de beurs.

Ik heb maar 1 ding tegen VW busjes en dat is dat ze belachelijk duur zijn want het is een hype. Zo'n Nugget is vaak een klap goedkoper. Zo'n Ventje ook wel eens tegengekomen op een camperplek maar dan in de late herfst. Ik weet niet hoe alle inrichtingen zijn maar die stonden onder de achterklep te koken en dan sta je met een beetje wind erbij gewoon vol in de regen. Het vraagt wel echt om aanpassingsvermogen of om niet te gaan bij slecht weer. Persoonlijk vindt k een van de voordelen van een camper juist dat je die hete jaar door kan gebruiken.

Ik ben wel groot voorstander van de schuifdeur kunnen opengooien. En ik ben er inmiddels achter dat als je daar een hordeur in hebt dat dit nog best aardig de regen kan tegenhouden mits de wind niet direct op die kant staat. En in de zomer kunnen dan ook nog de achterdeuren open en zit je voor je gevoel op een overdekt terras. Een camper of caravan met een kleine zijdeur lijkt me minder want dan moet je wel echt naar buiten voor het buitengevoel - en dat is erg plaats en weer afhankelijk.

Bij Ventje is inderdaad onder de achterklep koken. Maar de kastjes kunnen ook naar binnen open en kan je ook binnen koken.

bF83S5C.jpeg

Bij de California kan je ook binnen (zittend) en buiten koken (onder luifel). Bij beide kan staand binnen koken ook maar zit de keuken wel erg laag. De Nugget is idd ook een mooie.

Deze stond helaas niet op de beurs.

YyomhNA.jpeg

jibE4WB.jpeg

xwQ0r6P.jpeg

fqqtitG.jpeg

T7CScpZ.jpeg

HerMrys.jpeg

Lijkt me echt fantastisch maar weet niet of zo'n hoog ding wel lekker fietst. Op de website zie je gelijk een uitgebreid filmpje. Alleen € 4.699,99 (ex. vat.) is wel heel veel (je kan ze wel huren) ;) Zeker als je nog wat (dure) opties wil. Een vriend heeft afgelopen jaar deze aanhanger voor de fiets gekocht en is in de lente toen ook paar nachten met mij wezen kamperen.

1200x737.jpg

Ongelooflijk wat daar allemaal in (en op) kon. Fatsoenlijk formaat tent, stoeltje, kleren, kookgerei, beddengoed etc. Dit vind ik dan nog wel het overwegen waard als ik bv weekendje wil kamperen. Ik heb mijn oude popuptent (2022 gekocht) gehouden alleen die kan je niet in zo'n karretje plaatsen omdat het een grote platte ronde schijf is. Dan zou ik weer deze popuptent moeten kopen.. Dan zit je met tent en kar ook weer boven de 500 euro :ROFLMAO:

Ondertussen al naar nieuwe keukens gekeken maar nu moet toch eerst de badkamer helemaal opnieuw. Keuzes keuzes..

Schade
Tijdje geleden Ring-camera gekocht zodat ik de auto in de gaten kan houden als ie voor de deur staat. Helaas toch schade linksvoor op de bumper en niet op film terug te zien. Dus of verderop in de straat of elders gebeurd. Lastig op foto te krijgen dus dat sla ik even over. Zowel schade onderin als hoger en niet op de mistlampomranding dat wat uitsteekt. Het zijn aardig lange krassen maar gelukkig valt het niet zó erg op.. gelukkig heb ik het polijsten nog niet gedaan. In 2026 dan maar.

Aanhanger
Huh? Ik heb toch geen trekhaak? Nee voor de fiets! Die vriend met die fietskar stuurde een link door naar die van hem maar met mooie korting. Ik vind geel lelijke kleur dus ook even verder gekeken. En bij Decathlon verkopen ze ook een mooie fietskar met korting! Na wikken en wegen toch maar gekocht. Croozer heef een goeie naam en deze heeft ook 135l inhoud zoals de nog duurdere Croozer die wat afwijkt van de mijne. Die heb je ook in mooi mosgroen alleen die is weer kleiner.

CCaZuiK.jpeg

Op de foto's twijfelde ik al of de maten wel echt klopte en hij is niet van binnen 40cm hoog maar 30cm dus ook geen 135 liter. Daar ga ik wel achteraan. Mijn 2persoons slaapzak en matras paste net niet dus 1 persoons erbij gekocht. Samen met kleed, stoel en kussen blijft er nog genoeg ruimte over voor een nieuwe tent! Deze of deze duurdere/groter. Laatste moet net erbij passen en vind wat meer ruimte wel prettig.

L10QVgu.jpeg

De grote tent en extra spullen hou ik dan uiteraard als ik met de auto en fiets een week weg wil. Dit is echt alleen voor 1 a 3 nachten kamperen. Iets wat ik vanaf 2026 echt vaker wil doen. Sowieso omdat ik het wil maar ook omdat nieuwe badkamer en keuken (en later vloer) ook gaan gebeuren. Geld groeit niet zo hard aan de boom.

schade linksvoor op de bumper en niet op film terug te zien
Balen, moet je dat ook nog op gaan lossen.
Wel leuk te lezen van je fietsaanhanger, veel plezier ermee! Is hij ook nog opvouwbaar zodat je 'm gemakkelijk kunt opbergen als je 'm niet gebruikt?

Toch even foto's gemaakt, was toch bezig auto van binnen te poetsen/stofzuigen.

BHse7bs.jpeg

JXavuzQ.jpeg

Is hij ook nog opvouwbaar zodat je 'm gemakkelijk kunt opbergen als je 'm niet gebruikt?

Ja gaat heel makkelijk. Wielen en stang er af en frames losklikken van binnen en dan zijn de zijkanten naar binnen te vouwen.

lDIeoFf.jpeg

D2FHHua.jpeg

Niet zo goed te zien want hij staat op z'n kant maar hij past sowieso in mijn campingkast ;) Heb ook een schuur maar dat is al gauw vies en vochtig.

EzXom7A.jpeg

Terug
Bovenaan