Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Genoeg ruimte voor bagage inderdaad. Wij hebben alleen de topkoffer voor kleding gebruikt. In de koffer links hadden we een kleine koeltas met flesjes water en rechts heb ik altijd een tas met spullen die je wel eens nodig kan hebben: een klein compressortje, schoonmaakspul voor het vizier, klein EHBO-tasje, beetje motorolie, etc.

Blijft mooi, zo'n K1600 (y)

Het is dat ik voor 5% (1.300 euro) van de prijs van een K1600 (26.000 euro) een in nieuwstaat verkerende K1100 RS (1997) heb gekocht. Anders wist ik het ook wel :T:rolleyes:

De enige klacht die ik gisteren kreeg was over de wind. We hadden de wind dwars van voren, Twixin vond dat niet altijd even prettig. Heb toen maar besloten de snelheid ietsje te laten zakken, ik reed al een tijdje een constante 130 kmu.

@ PW12: Als ik een mooie 1200 of 1300 had gevonden, had ik die gekocht. Maar gelukkig kwamen die niet op mijn pad. :D

Terwijl jullie af en toe de schuur in lopen om het stof van de motor af te vegen, blijf ik gewoon lekker rondtoeren. :cool:

Dit weekend weer heerlijk gereden, zo'n 440 km. Ik zit nu op gemiddeld z'n 1000 km per maand. Zaterdag kwam ik terug op een parkeerplaats en moest goed kijken welke motor nu de mijne was... :D
[size=x-small]Niet op de foto is een bord waarop staat 'motorcycle parking'.[/size]

2016-11-27%2021.04.17_zps2qepcqlk.jpg

Het voordeel van een grote tank is dat je bij een pompstation niet hoef te tanken en het slechts een sanitaire stop is.

20161126_104459_zpszf66dceq.jpg

Gisteren was wel erg winderig. Op een gegeven moment hing ik naar rechts, tegen de wind in, terwijl ik een mooie vloeiende bocht naar links in draaide. Dat voelt zo onnatuurlijk.

Stel... je hebt een open aanhanger en wil je motor daarop vervoeren over een afstand van, zeg, 400 km. Hoe zouden jullie de motor beschermen tegen de elementen? Een beetje regen vind ik niet erg, maar de spray van de auto en eventuele steentjes, dat wel.

Deze trailer dus, maar dan met de 1600 erop:

20150102_130524_zpsa357c292.jpg

Dat is de meeste makkelijke oplossing idd of een zeil, maar dat goed vast maken zonder dat het te erg klappert en/of losraakt is ook weer een uitdaging.

Maar de schade van een ritje over 400km zal wel meevallen toch? Steentjes zal erg beperkt zijn en de spray van de auto is er met een wasbeurt wel weer af lijkt me. In elk geval wel een top trailertje (y)

Terwijl jullie af en toe de schuur in lopen om het stof van de motor af te vegen, blijf ik gewoon lekker rondtoeren. cool smiley

Ik moet hem eigenlijk nog "winterklaar" maken door hem eens grondig te wassen, dat is deze zomer eigenlijk nog niet gebeurd namelijk. Misschien dit weekend maar eens doen.

Idefiqs zei:
Ik zou een hogere plank aan de voorzijde van de aanhanger plaatsen, voor het voorwiel van de motor.

Een rechtop staande plank geeft wervelingen achter de plank waarmee je straatvuil opzuigt. Je ziet dat goed bij busjes: bij een busje is juist de achterkant het smerigst.

Ik denk dat inpakken met een zeil inderdaad de beste methode is. Eventueel met een passende standaard motorhoes, die dingen hebben ogen aan de onderkant waarmee je de hoes kan vastzetten. Als je een bouwzeil gebruikt, zou ik het voorwiel op het bouwzeil zetten, dan voorkom je dat je het bouwzeil verliest.

rke zei:
Idefiqs zei:
Ik zou een hogere plank aan de voorzijde van de aanhanger plaatsen, voor het voorwiel van de motor.

Een rechtop staande plank geeft wervelingen achter de plank waarmee je straatvuil opzuigt. Je ziet dat goed bij busjes: bij een busje is juist de achterkant het smerigst.

Ik denk dat inpakken met een zeil inderdaad de beste methode is. Eventueel met een passende standaard motorhoes, die dingen hebben ogen aan de onderkant waarmee je de hoes kan vastzetten. Als je een bouwzeil gebruikt, zou ik het voorwiel op het bouwzeil zetten, dan voorkom je dat je het bouwzeil verliest.
Inpakken in een motorhoes of zeil zou ik juist niet doen.
Door het klapperen gaat het zeil/doek als schuurpapier fungeren en krijg je doffe plekken.

Rayban zei:
Inpakken in een motorhoes of zeil zou ik juist niet doen.
Door het klapperen gaat het zeil/doek als schuurpapier fungeren en krijg je doffe plekken.

Eens, vuil zou ik niet erg vinden. Steenslag wel.

Je zou met een paar balkjes een frame kunnen maken en dan een bouwzeil er overheen gooien; "Hillbilly huif aanhanger"

Voorbeeld:
DV_8_7228441_02_4c_CH_20161004221652.jpg

Om eerlijk te zijn zit ik aan zoiets te denken. De reacties op mijn vraag bevestigden alleen maar mijn probleem... Heb overigens ook al gekeken naar gesloten aanhangers, maar qua hoogte Is dat weer etteren. Ze zijn of te laag om lekker naar binnen te rijden, of ze passen niet in de garage...

Ik zat eigenlijk te denken om het dak los te houden, dus pas zodra de motor in de aanhanger staat, gaat het dak er op.

Twix zei:
... qua hoogte Is dat weer etteren. Ze zijn of te laag om lekker naar binnen te rijden, of ze passen niet in de garage...

Ik zat eigenlijk te denken om het dak los te houden, dus pas zodra de motor in de aanhanger staat, gaat het dak er op.

Makkelijker om te maken. Een strook rondom en op het houten frame met drukknoppen vastzetten en het rechthoekige dakdeel met drukkers overlappend op het onderzeil vastzetten.
Voorbeelden van vastzet middelen: https://www.zeilmakerijvolendam.nl/bevestiging-systemen/

Altai zei:
Twix zei:
... qua hoogte Is dat weer etteren. Ze zijn of te laag om lekker naar binnen te rijden, of ze passen niet in de garage...

Makkelijker om te maken. Een strook rondom en op het houten frame met drukknoppen vastzetten en het rechthoekige dakdeel met drukkers overlappend op het onderzeil vastzetten.
Voorbeelden van vastzet middelen: https://www.zeilmakerijvolendam.nl/bevestiging-systemen/

Precies. Nu nog bedenken of ik het modulair wil hebben. Met andere woorden: als ik de aanhanger open wil gebruiken, hoe vouw ik de voor- en zijkanten op zodat het niet te veel ruimte inneemt. Ik zat te denken aan scharnieren, maar weet nog niet of dit goed gaat werken.

Modulair kan ook bijvoorbeeld met steigerbuizen en koppelingen:
Zie het plaatje bij post van 1 maart 2009 om 13.13 van Varkensmannetje:
https://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/227585/Vragen-bij-de-aankoop-van-een-mototrailer-1.html

Mocht je de eerste strook zeil rondom vast willen maken dan met zeilogen en tiewraps aan het metalen steigerframe en het dakje met drukkers op het zeil.

Ja....BMW Multitrailer. Met accessoires kun je 'm ook afsluitbaar maken. Inderdaad Westfalia.

Altai zei:
Modulair kan ook bijvoorbeeld met steigerbuizen en koppelingen:
Zie het plaatje bij post van 1 maart 2009 om 13.13 van Varkensmannetje:
https://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/227585/Vragen-bij-de-aankoop-van-een-mototrailer-1.html

Mocht je de eerste strook zeil rondom vast willen maken dan met zeilogen en tiewraps aan het metalen steigerframe en het dakje met drukkers op het zeil.

Ik zat meer te denken aan 'panelen' (houten frame met zeil) voor de voor- en zijkanten. Voor de sterkte is het echter mooi als het allemaal één geheel is. Zal komende week eens wat dingen gaan schetsen.

Vaak is een gewoon aanhangertje te hoog en te klein. Op you Tube staan filmpjes van mensen die hun motor op een aanhanger denken te gaan rijden.

Zeer vermakelijke filmpjes... Ik heb mijn Yamaha toen vaak genoeg op de trailer gereden, maar die zag er niet uit na een flinke rit in de regen. Nu met de K1600 voelt dat niet goed en wil ik de motor beschermen tegen de elementen, zonder meteen duizenden dollars kwijt te zijn...

(y)
Bedenk wel dat de trailer gekke bewegingen kan maken een regulier deurscharnier met een verwijderbare pen zou de schotten kunnen delen maar de pen kan ook eruit "lopen"/ springen. En dan loop je de kans dat je opbouw onder het rijden uiteen valt.
fd1a3e07a76615dea38031581dbb12e26e75c818.jpg

Wellicht zijn er ook scharnieren met pennen die vastgezet en losgemaakt kunnen worden?

Dat is een goede. Pennen lopen overal uit, daar us maar weinig beweging voor nodig. Moet eens kijken wat er allemaal te koop is.

Volgende week ben ik vrij, dus kan ik lekker wat gaan schetsen.

Eigenlijk wil ik gewoon wat ontwerpen....

Altai zei:
Was het nog gelukt Twix?
Of een goed voornemen voor 2017? :D

Goed voornemen... hangt van wat andere zaken af ook. We kijken naar een ander huis en daarbij ook de mogelijkheden voor een andere trailer. Als ik een iets hogere deuropening zou hebben, kan ik een leuk dicht aanhangertje kopen.

(y) goed voornemen en leuk vooruitzicht.
Wanneer de hoogte van de deuropening maar iets scheelt zou je wellicht de banden van de lege trailer iets leeg kunnen laten lopen en binnen weer oppompen??

Ik ga nu slapen Twix morgen lees ik verder.

Daar heb ik ook aan gedacht. Maar dat vergeet je één keer en dan kost het klauwen met geld...

Er is nog een ander alternatief: voldoende ruimte op de oprit voor een trailer. Dat opent weer hele andere mogelijkheden: een toy hauler... voorlopig nog even afwachten en dromen.

Zijn de motoren weer uit het vet? Het leek wel of heel motorrijdend Nederland vandaag op de tweewieler zat. En terecht, want het was een heerlijke dag om motor te rijden.

Mechanix zei:
Zijn de motoren weer uit het vet? Het leek wel of heel motorrijdend Nederland vandaag op de tweewieler zat. En terecht, want het was een heerlijke dag om motor te rijden.

Yep, de mijne wel! Heerlijk weer voor de motor.

Mechanix zei:
Het leek wel of heel motorrijdend Nederland vandaag op de tweewieler zat. En terecht, want het was een heerlijke dag om te rijden.

Volgens mij ben ik vandaag Mechanix tegengekomen....
CdgI5DpXIAACc1E.jpg

:D

Paar weken geleden op de eerste warme woensdag de motor weer gestart.
Moest de motor wel aanduwen, want de accu had er naar 4 maanden geen zin meer in.
Na een rondje rijden, was de accu weer voldoende bijgeladen.
Heerlijk :)

spyderweb zei:
Moest de motor wel aanduwen, want de accu had er naar 4 maanden geen zin meer in.

Ik haal m'n accu er altijd uit voor de winter, en dan na de winter even aan de druppellader dan start 'ie altijd (y) Hoop dat je niet te lang geprobeerd hebt te starten, dat is funest voor de levensduur van je accu.

Zadelsnuiver zei:
spyderweb zei:

Ik haal m'n accu er altijd uit voor de winter, en dan na de winter even aan de druppellader dan start 'ie altijd (y) Hoop dat je niet te lang geprobeerd hebt te starten, dat is funest voor de levensduur van je accu.

Ik heb een stekker voor de acculader standaard aan de accu, in de winter staat de motor continu aan de acculader. Zo blijft hij in goede conditie.

spyderweb zei:

Heb je nog geluk dat je accu niet stuk was. Naja, een motoraccu is niet zo duur.

Idefiqs zei:
Zadelsnuiver zei:
spyderweb zei:

Ik heb een stekker voor de acculader standaard aan de accu, in de winter staat de motor continu aan de acculader. Zo blijft hij in goede conditie.

Bij mij zit er een stekkertje aan het frame, daar plug ik mijn druppellader zo in. Ideaal. Ik doe dat in principe wanneer ik weet twee weekenden niet te rijden.

Rijden jullie geen motor meer?

Ik heb overigens nog steeds geen beslissing gemaakt met betrekking tot de aanhanger. Dit is even opzij geschoven tot we weten of we gaan verhuizen.

Ik heb mijn VFR een week of 3 geleden verkocht. Hele fijne fiets om te toeren maar de volgende wordt toch iets speelser, de lange afstanden doe ik vurt wel in de auto. Ik zit te denken aan een Yamaha Bulldog of een Vmax of misschien toch weer een beetje naar Choppers kijken, beetje customizen enzo.. dan zou het echt een speeltje worden want de laatste 2 jaren op de motorfiets hebben mij geleerd dat Finland geen land is voor motorrijders. Mede weggebruikers anticiperen totaal niet op motorrijders en hebben geen idee hoe er mee om te gaan, plek te gunnen op de weg of in te schatten wat je gaat doen. Duwen net zo hard of je nu in de auto zit of op de fiets, snijden je af, laten je niet voorsorteren, krijg 4 keer per week ruitenwisser vloeistof in m'n mik, de wegen zijn deels in abominabele staat.. Nee ik ben er een beetje klaar mee.

Twix zei:

Ik heb overigens nog steeds geen beslissing gemaakt met betrekking tot de aanhanger. Dit is even opzij geschoven tot we weten of we gaan verhuizen.
Ik mag met veel geluk binnenkort weer woonwerk gaan rijden.

Twix zei:

Zolang het hier niet boven de 10 graden uit komt en er nog teveel regen valt blijft de motor lekker in de schuur idd :(
Zondag schijnt het een graad of 18 te worden, wellicht dan maar een rondje doen.

B-Real zei:
Twix zei:

Zolang het hier niet boven de 10 graden uit komt en er nog teveel regen valt blijft de motor lekker in de schuur idd :(

Voor mij hetzelfde (y)

Phaeton W12 zei:
B-Real zei:
Twix zei:

Voor mij hetzelfde (y)

Watjes.:);)

Dan hebben jullie een paar mooie dagen gemist...

B-Real zei:
Twix zei:

Zondag schijnt het een graad of 18 te worden, wellicht dan maar een rondje doen.

Een paar maanden terug reed ik een rondje toen het 1 graad boven nul was... Maar regen blijf ik van weg.

Ik heb al wel 3x een middagje gereden hoor, dat was best goed te doen. De laatste keer kwam ik echter wel redelijk verkleumd weer thuis.
Zo'n leren pak lijkt lekker warm, maar doordat het geperforeerd is gaat de wind er natuurlijk dwars doorheen :)

En idd, ben gewoon een watje en mooiweer rijder :D

Terug
Bovenaan