MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

Leuke auto!!!!!(y)
BXen zijn toch wel heerlijke auto's om mee te rijden hoor, heb er zelf ook 2 gehad...

Maar de bumper is volgens mij gewoon gekleurd plastic, en hoort het zo.

Leuk om weer eens een GT te zien. Dat was één van de eerste auto's waar ik een testritje mee deed nadat ik mijn rijbewijs gehaald had. Het exemplaar wat ik reed was motorisch prima, maar voor de rest zo gaar als het maar zijn kon. Kan me nog goed herinneren dat het ding tot in zijn twee wielspin wist op te wekken. Pittig bakkie:cool:.

Doe er voorzichtig mee. Veel plezier!

De bumper is aan de beschadigingen te zien inderdaad gewoon gekleurd plastic. Hij hoort wel wat lichter te zijn, maar er zit een structuur op en daar blijft vuil tussen zitten... Na het poetsen zal het dus wel wat lichter worden.

Verder net langs het RDW gehobbeld, dat stelt echt niets voor. Ze schrijven een paar gegevens over van de papieren, schrijven een paar gegevens over van de auto, meten de wielbasis en that's it. Dan langs de douane. Ik had me ingelezen en dacht dat ik, ondanks de leeftijd hoger dan 25 jaar, volledige ingevulde bpm-formulieren in moest leveren. Die had ik dan ook bij me. Nee hoor... 'Oh, hij is van '84. Ik ga de gegevens invoeren, je hoeft niets te betalen, doei.' Oké...

Over 4 tot 5 werkdagen wordt het kenteken in Enschede afgeleverd. Dan moet ik dus eerst daar naartoe. Dat wordt waarschijnlijk vrijdag 15 juli aangezien ik dan gratis met het OV kan. En ik besteed mijn geld nu liever aan de BX dan aan de NS. Dus brief ophalen, kenteken laten maken, verzekering regelen en dan kan ik aan de apk gaan denken.

Nu ga ik maar eens mijn spullen pakken, eind van de middag lekker naar Z-Frankrijk vliegen voor een weekje.

Iedereen treft altijd maar gemakkelijke mensen bij de RDW.. kennelijk heb ik indertijd echt gewoon een keurmeester gehad die z'n dag niet had!
gefeliciteerd met het kenteken-in-wording!

Bedankt!

Meneer de keurmeester maakte nog een heel foute opmerking: 'Is het een echte 19 GT of is het alleen het plaatje?' :( Dacht hij nou echt dat ik het type ben dat verkeerde plaatjes op zijn auto plakt? Staan we vervolgens bij de motor te kijken: 'Is het een 1400'? o_O

Mooi dat 't zo makkelijk ging! Super verhaal, foto's en echt een mooie BiX!

ginkelvanmichiel zei:
Iedereen treft altijd maar gemakkelijke mensen bij de RDW.. kennelijk heb ik indertijd echt gewoon een keurmeester gehad die z'n dag niet had!
gefeliciteerd met het kenteken-in-wording!

Als je auto niet krom is en de papierwinkel deugt, kan je eigenlijk niets gebeuren.

Tegenwoordig is dat invoeren bij de RDW toch inderdaad alleen maar een administratieve actie? Een APK keuring komt daarna nog.

Vroeger werd je auto inderdaad gekeurd bij de RDW. En die keuring was strenger dan een APK keuring. Een van de meest enge dingen om te zien was de test op de beweegbare platen. Het leek dan wel alsof je wielophanging onder je auto vandaan getrokken werd.

MWH zei:
Bedankt!

Meneer de keurmeester maakte nog een heel foute opmerking: 'Is het een echte 19 GT of is het alleen het plaatje?' :( Dacht hij nou echt dat ik het type ben dat verkeerde plaatjes op zijn auto plakt? Staan we vervolgens bij de motor te kijken: 'Is het een 1400'? o_O

Ik zie het probleem niet. Hij kent jou niet, er zijn genoeg mensen die valse plaatjes op hun wagen plakken en hij kan moeilijk van elke wagen op deze planeet de gegevens kennen.

Harm78 zei:
Bij deze ook... Of bedoel je het anders?

Bij een type 1 weet ik 't niet zo zeker :) Het zou best kunnen dat die wel bumpers hadden met verf erop, maar nooit precies dezelfde kleur als de auto

Bij de CX Série 2 is het zo dat deze auto's met doorgekleurde bumpers uit de fabriek rolde. Liet je later een keer een bumper vervangen (bij schade), dan kreeg je een gespoten exemplaar. Het zou mij niet verbazen als dat bij de BX hetzelfde werkt.

michiel1551 zei:
MWH zei:
Bedankt!

Ik zie het probleem niet. Hij kent jou niet, er zijn genoeg mensen die valse plaatjes op hun wagen plakken en hij kan moeilijk van elke wagen op deze planeet de gegevens kennen.

Jaja, ga er maar niet zo serieus op in, het was ook geen serieuze opmerking. ;)

MWH zei:
michiel1551 zei:
MWH zei:
Bedankt!

Jaja, ga er maar niet zo serieus op in, het was ook geen serieuze opmerking. ;)

Ik ben nu eenmaal een serieus persoon. :)

Morgen met de trein naar Enschede op en neer, vijf uur reizen alleen om post te halen. Wat je al niet over hebt voor een kenteken. o_O

@michiel: Jaja. ;)

rdw-1.jpg

@Bossinkje: Niet dus, ik en de BX kamperen nu bij mijn ouders in het midden van het land. Mijn ouders zijn weliswaar weg, maar met broertje en hond is het toch gezelliger dan in je eentje op je studentenkamer zitten. ;)

Waarom heb je de apk niet bij de rdw laten doen? (ik denk er namelijk aan om dat voor mijn auto wel te doen).

Hm, tsja. Omdat ik daar op dat moment nog niet helemaal zeker van was. Achteraf gezien had ik gewoon de koplampjes vast moeten stellen en hem moeten opgooien, zoveel kan er niet mis zijn met een CT erop.

GerjanR11 zei:
Waarom heb je de apk niet bij de rdw laten doen? (ik denk er namelijk aan om dat voor mijn auto wel te doen).

Dat raad ik iedereen af, om de doodsimpele reden dat je voor een heel lullig dingetje weer terug kunt om een herkeuring te laten uitvoeren. Als het RDW-station bij je om de hoek zit ligt het natuurlijk anders, maar ik denk niet dat dat voor veel mensen geldt.

Ik bedenk me nu: Ik had de afspraak bij de RDW al gemaakt voordat ik de BX had opgehaald, dus ik wist nog niet in welke staat hij echt zou zijn. En wat grensrijder zegt had ik al eerder gehoord, dat lijkt me inderdaad ook niet handig.

Oké, duidelijk....ik zit er namelijk nog steeds over te denken om het wel te laten uitvoeren bij de rdw (30 km vanaf hier).

Niet doen. Ze zijn soms heel pietluttig, bijvoorbeeld over een lampje, hup afkeur, terwijl een normaal keurstation er dan even een nieuw peertje in draait.

Nadeel is wel dat als 'ie wordt afgekeurd hij ook herkeurd moet worden bij de RDW. Ik heb het bij mijn auto destijds wel gedaan en die werd met complimenten van de keurmeester goedgekeurd (das dan toch wel weer leuk)

Ik ga dan toch maar hier in de buurt een apk proberen te regelen.

Hoe is het eigenlijk met de apk van de GT. heeft de wagen al apk?

Neeneeneen, dat was een schuldig wegkijkende fluitsmiley, geen 'fluitend door de apk gekomen'-smiley! :)

Ik ben eigenlijk nog geen steek verder dan mijn laatste update. Ik wilde kijken wat de BX club-verzekering inhoudt, en daarvoor moet ik mijn BX club-inloggegevens hebben. Die zouden me gemaild worden als ze mijn machtiging binnen hadden (zodat ik niet naar Enschede hoef om daar de post op te halen, wel zo makkelijk), maar dat is nog niet gebeurd. Terwijl ik wel denk dat die machtiging inmiddels wel aangekomen moet zijn. Ik wil alle alternatieven gezien hebben, dan de verzekering doen en dan pas apk...

Sorry dat ik zo traag ben. Het is vakantie! :p

Eigenlijk nutteloos, op twee fora je BX-verhalen bijhouden. Maar goed, ik zal dit hier ook maar plaatsen:

Toen ik vanmiddag langs de BX liep viel me op dat de achterkant van het dakraam te laag hing. Naar beneden gedonderd door weersinvloeden? Zou kunnen, ik houd het in de gaten.

Bij het terugzetten heb ik even zitten spelen met het elektrische schuifdak. Het naar achteren schuiven gaat vrij stroef, je hoort de motor er moeite mee hebben. Om beter te kunnen kijken zette ik hem even omhoog, toen viel me op dat er een boel troep in een rand lag.

Fotos-0009.jpg

Fotos-0011-1.jpg

Hard, zwart spul. Het lijkt uitgehard rubber, er zitten nog resten papier op. Wat zou het kunnen zijn en waar zou het vandaan kunnen komen?

En toen kwam ik voorin de rand nog een schroefje tegen.

Fotos-0012-1.jpg

Ik kan geen ontbrekende schroef ontdekken daar in de buurt...

Al die troep had trouwens niets te maken met het moeilijk schuiven, dat is nog steeds zo. Bovendien heeft hij veel moeite met het laatste stukje, het vastzetten. Zowel vanuit de stand 'omhoog' als vanuit standje 'naar achter'. Dan moet je het raam regelmatig met de hand op zijn plaats drukken...

Dat schuifdak kun je heel mooi weer netjes maken volgens mij... begin met de kabels goed te smeren, en de afvoerslangen door te blazen.

Edit: dat schroefje lijkt me van zo'n spoiler te zijn die je voor het schuifdak op het dak kunt zetten. Ik heb er nog 2 liggen, alleen heb ik niet meer de beugeltjes om ze te monteren. Op mijn BX TZD had ik er een, echt onmisbaar: gewoon 120 rijden met het dak helemaal opengeschoven, zonder dat je wegwaaide!

Ook nog even de BXclub verzekering opgezocht:

Emerpark BX Club Oldtimerverzekering
Het is vanaf nu mogelijk uw BX tegen oldtimertarief te verzekeren! Deze verzekering geldt exclusief voor
BX Club leden. Voorwaarden zijn dat u 25 jaar bent of ouder en tenminste één jaar het rijbewijs heeft.
Voor auto’s op diesel of LPG die nog niet belastingvrij zijn gelden andere acceptatiecriteria en eventueel
een tweede-auto clausule.
Oldtimertarief:
WA-dekking: tot 10000 km/jaar 10000-15000 km/jaar
auto 20-35 jaar oud: 85,- euro 97,50 euro
auto 15-20 jaar oud: 127,- euro 127,50 euro
Boven 15000km geldt een speciaal tarief op aanvraag: “Oldtimerverzekering voor elke dag” met een
hogere premie en op basis van een Bonus/malussysteem.
Casco-dekking:
Deze dekking is op basis van een percentage van de taxatiewaarde. Er wordt alleen een volledig casco
verzekering aangeboden, geen beperkt casco.
• auto 20-35 jaar oud: 1,75%;
• eigen risico 1% met een minimum van 135 euro en maximum van 230 euro
• auto 15-20 jaar oud: 1,00%;
• eigen risico 1% met een minimum van 135 euro en maximum van 250 euro
• een geldig taxatierapport is vereist!
Indien u niet voor het oldtimertarief in aanmerking komt kunt u zich verzekeren voor W.A. met
verhaalsrechtbijstand:
tot 10000 km/jaar 10000-15000 km/jaar tot 20000 km/jaar
206,- euro 229,- euro 258,- euro
• De auto dient van het bouwjaar 1994 of ouder te zijn.
• Indien de bestuurder jonger is dan 24 jaar bedraagt de premie 516,- euro per jaar.
Tevens geldt voor jeugdige bestuurders een eigen risico op de W.A. 150,- euro per gebeurtenis
• Geen verplichting tot verzekering van eerste (dagelijkse) auto.
• Afgifte bonus/malus verklaring na afloop.
Overige dekkingen:
• Verhaalsrechtsbijstand: 27,- euro
• Volledige motorrijtuigenrechtbijstandverzekering: 45,- euro
• Ongevallen-inzittendenverzekering: 18,56 euro
NB: Alle bedragen zijn jaarbedragen, exclusief poliskosten en 7,5% assurantiebelasting. Altijd
automatische incasso. Premiebetaling per halfjaar: toeslag 5% .
EmerParkAssuradeuren B.V. tel. 076-5879587 www.emerpark.nl
Konijnenberg 37 fax 076-5879575 e-mail: info@emerpark.nl
27 4825 BC Breda

Nog een toevoegin: kijk ook of alle schroefjes (vrij kleintjes) in de rail goed vastzitten. Dus dak openschuiven, dan kun je ze zien. Bij mij was er eentje uitgetrild, waardoor het dak op de snelweg niet meer open of dicht wilde. Ook kun je glijmiddel in de railzen spuiten waar de dakgeleiders doorheen gaan.

Is ie wel goed afgesteld? Dus als je de knop ingedrukt houdt, stopt het dak dan netjes in de helemaaldichtstand?

Bedankt Harm!

Vanuit beide standen stopt hij net voordat hij vast zit. Knopje loslaten en opnieuw indrukken en dan zet hij zich goed. Als hij tenminste überhaupt wil schuiven... Ik dacht dat dat een soort extra verzekering was zodat hij extra goed dicht zit, maar dat hoort dus niet?

Nou hij hoort in één keer van bijvoorbeeld de klapstand in de dichtstand te vallen, terwijl je de knop ingedrukt houdt. Bij de dichtstand stopt ie dan vanzelf. Als je dan nog een keer indruk, schuift ie helemaal (bijna) open en stopt ie weer. Dan kun je nog een keer drukken en 'm nog iets opener doen. Bij dicht ook: van open geschoven ineens naar dicht, dan stopt ie. Nog een keer drukken en dan kantelt ie.

Afstelprocedure (uit m'n hoofd, staat ook in de Haynes):

- handmatig het dak helemaal mooi vlak met de dakplaat zetten
- Afdekkapje met het IR oog voor de CV eraf. Het zou kunnen dat je die hele console eraf moet halen, dat weet ik niet meer.
- Dakmotortje losschroeven van de hemel met de schroeven die in een soort slopgat zitten
- Hendeltje van handmatige bediening omzetten
- Op het motortje zie je 2 plastic wieltjes. Met de inbus voor handbediening moet je draaien tot de nokjes in die wieltjes precies tegenover elkaar zitten
- Hendeltje weer terugzetten, even opletten dat daarna de nokjes nog steeds tegenover elkaar zitten
- motortje weer terugschroeven
- klaar!

Ik heb nog zo'n motortje liggen trouwens, als je eens in de buurt ben wil ik dat afstellen ook wel doen :)

@Harm: Eh, ik waardeer je inzet, maar had ik al verteld dat ik vreselijk a-technisch ben? :p Ik zou meer moeten/willen weten/kunnen, gewoon proberen dus. Maar daar ben ik te voorzichtig voor. Ik ben bang dat al dat oude plastic breekt enzo. o_O

Wat je zo vreselijk duidelijk beschrijft lijkt heel simpel, maar laat ik beginnen met kabels smeren en afvoerslangen doorblazen. Om even mijn onwetendheid te laten blijken: Waar zitten die, hoe kom ik erbij en wat moet ik gebruiken? :) Erg dit...

Ik heb iig geen IR oog voor de CV, ik draai gewoon een sleutel. Of misschien zit er wel een oog, maar ik heb geen afstandsbediening. Of eigenlijk wel, maar die is alleen voor het alarm...

Misschien maar vast vragen, heb ik vast nog wel eens 'nodig': Waar is 'in de buurt'? Pm mag. ;)

Wat je zo vreselijk duidelijk beschrijft lijkt heel simpel, maar laat ik beginnen met kabels smeren en afvoerslangen doorblazen. Om even mijn onwetendheid te laten blijken: Waar zitten die, hoe kom ik erbij en wat moet ik gebruiken? Erg dit...

Die slangen zijn nog niet zo simpel te bereiken... je kunt 't testen door (met het dak dicht) een fles water op het dak te gooien en te kijken of het er ergens in de voorschermen en achter de achterlichten weer uit loopt. Als dat zo is, zijn ze in elk geval open.

Dat afstellen van het motortje is echt heel makkelijk trouwens, kun je vast wel!

Ik woon trouwens in Vught, als je een keer langs wil komen met je aanwinst mag dat best :)

Kijken of het eruit loopt... Als het goed is sealt die rand rond het raam het al aardig af lijkt me, zoveel zal er niet lopen. Maar ik zal eens kijken. :)

Als het goed is sealt die rand rond het raam het al aardig af lijkt me, zoveel zal er niet lopen

Nee, da's het verschil tussen een origineel dak en een aftermarket dak... jouw dak sluit niet helemaal af op de rand, omdat het zo is gemaakt dat onder het dak een plastic bak zit met die 4 afvoerslangen. Er loopt dus best wat water langs, probeer maar eens.

4 slangen? Damned... Ik wilde net verheugd komen melden dat het water prima wegliep, maar volgens mij maar op twee plekken: linksvoor en rechtsachter. :)

Correctie: Nog een keer geprobeerd en nu wat specifieker 'gericht'. Het loopt er echt aan alle kanten uit. (y) (ja beste lezers, in dit geval is dat goed)

@WOF: If so, zal ik het melden. Maar ik denk niet dat het nodig is. :)

Phoenixrood74 zei:
MWH zei:
Komen jullie in oktober maar gewoon naar Twente... :p
Kom jij in september maar gewoon naar de Achterhoek!:p
Ja maar... :cry: Dan is er ook een BX Type 1 meeting vanuit het citroen-forum. Dat is in principe een éénmalig iets, EMW-evenementen komen er nog genoeg. :( Sorry, maar ik heb mijn keuze gemaakt. Denk ik.

Terug
Bovenaan