MWH: BX.TA.110.IQ.SY - tijdelijk trekpaard Actyon

Na een paar jaar zonder wijzigingen is er nu toch eens wat veranderd in het wagenpark. Zoals eerder beschreven mocht de Saab wel weg. Ik heb de prijs van vorig jaar flink laten zakken, hem nog eens in wat Saabgroepen geadverteerd en toen was het snel gebeurd. Hij is naar een enthousiaste Drent gegaan die van plan is om de nodige pijnpuntjes aan te gaan pakken.

Bij de verkoop kwam ik er nog achter dat ik mezelf tekort heb gedaan: Ik had al die jaren in een verkeerd afstelde stoel gereden... Hoe dan? De koper zei na de proefrit dat hij niet lekker zat, terwijl hij dat in andere 9-3's nooit zo had ervaren. Een korte speurtocht leidde tot de ontdekkig van busjes onder de stoelrails... Blijkbaar was een vorige eigenaar zo klein dat de stoel wat verhoogd is. Na de busjes er direct tussenuit te hebben gehaald bleek ik ineens ook een stuk fijner te zitten, met meer steun voor de bovenbenen.

De reden om toch eens wat meer vaart achter de verkoop van de Saab te zetten is niet voor iedereen te begrijpen. Een vriend van me is verhuisd en zijn auto's moeten nu ook verhuizen. Dat zijn er nogal wat, ik vind autorijden en klooien met trailers leuk, dus ik heb aangeboden een week vrij te nemen, een auto te kopen en hem daarmee te helpen. Daarvoor moest nog wel wat gebeuren:
1) Saab verkopen want ik wil niet méér auto's. Zoals gezegd, gelukt.
2) BE-rijbewijs halen. Wilde ik al langer, eindelijk doorgezet. Dagcursus gedaan, pas de problème.
3) een trekauto kopen.

Oké, puntje 3 was strikt gezien niet nodig. Ik kon ook best een auto lenen. Maar ik zag in deze omstandigheid een mogelijkheid om eens voor korte tijd een 'belachelijke auto' te rijden die ik anders nooit zou kopen. Ik zat te azen op een dikke diesel, maar net toen het concreet werd haalde de oranje man uit het westen een geintje uit en vloog de dieselprijs omhoog. Het moet wel een beetje leuk blijven, dus ik ben op zoek gegaan naar ongeveer de goedkoopste auto op lpg met 2+ ton trekgewicht die ik kon vinden. Vooral door de lage prijs kom je automatisch uit bij auto's die niemand wil hebben, en dat vind ik alleen maar leuk. Resultaat:

Ik ben van het type "eerst plaatjes kijken". Ik schrok me rot. Maar na het lezen snap ik het. Leuk!

Hoeveel auto's moeten verplaatst worden?

De aankoop was ook wel een leuk dagje. Ik had een halve dag vrij genomen en een vriend (die een keurige Passat GTE rijdt, om aan te geven wat voor stijl auto hij normaal vindt) ging mee. De Ssangyong stond in Hoogeveen, schijnbaar het Apeldoorn van het noorden qua autohandelaren. Dat bleek ook wel. Op een overvol terreintje met een golfplaten keet erop stond deze auto klaar. De auto's die ervoor stonden waren op straat gezet, anders kon je er nooit uit. De man kwam aardig over, maar wist helemaal niets van de auto want hij deed alleen in inruilers die niemand anders wilde hebben. Tenminste, zo interpreteerde ik de uitleg van zijn handel. De Nissan Platina die laatst op dit forum voorbij kwam stond er toen ook. Hij had ook nog geen tijd gehad om iets aan de auto te doen, schijnbaar waren de andere auto's wel gewassen en gezogen...

Maar hij start en loopt zo, zei hij. Even de sleutel omdraaien, de linksonder in het dashboard gebeunde startknop indrukken en hij doet het! Euh. Totdat ik het probeer. Geen kik. Meer uitleg: Sleutel omdraaien, terug laten komen en dan de knop in blijven drukken. Dat is schijnbaar de truc. Je komt er in elk geval niet zomaar mee weg, laten we dat maar als een voordeel zien.

Eenmaal lopend komt er een zagende resonantie uit de motorruimte. Het lijkt iets wat een beetje los ligt misschien, maar we kunnen niets vinden. Misschien zit het dieper... Maar hij loopt. Rijden dan maar.
Ik moest al bijna steken om van het terrein af te komen, de draaicirkel is een stuk groter dan ik had gedacht. En toen viel de motor uit... Het zal mijn onhandigheid met een andere auto wel zijn. Starten, rijden, en bij het opschakelen valt hij weer uit. Ik ben toch niet helemaal incompetent? Ik heb een heel klein blokje om gereden, maar zo'n beetje elke 100 meter liet hij het afweten. Daarna startte hij wel direct... Maar zo gaan we er niet mee verder.

Terug voor overleg. Misschien is de LPG op? Het knopje laat wel allerlei lampjes zien, maar hoe je het afleest spreekt niet voor zich. Erop drukken is te proberen. *piep* En nu? Zijn we nu omgeschakeld naar benzine misschien? Nog eens een rondje rijden. Geen probleem, hij blijft lopen. Blijkbaar gaat het op benzine wel goed. Maar daarvoor ga ik hem niet kopen. Ik wil wel zeker zijn dat LPG ook werkt.
De verkoper verwijst ons naar een LPG-station verderop op het bedrijventerrein. "Ga daar maar wat tanken, als je hem niet koopt dan betaal ik het je terug en anders verrekenen we het bij de prijs." Goed, dan weet ik ook direct hoe ik LPG moet tanken. Nooit eerder gedaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Beetje LPG erin. Omschakelen. En nu blijft hij lopen. Gekke geluiden uit de motorruimte blijven voortduren, waarschuwingslampjes blijven branden, het ding ziet er niet uit, maar het functioneert. Ik waag de gok. En inderdaad, na het overeen komen van een prijs deed de beste man er nog keurig wat vanaf voor de getankte LPG. Dat de benzinetank ook vrijwel leeg was, olie en kvs ook op minimum stonden en er ook geen ruitensproeiervloeistof in zat, tsja.

Ik ben van het type "eerst plaatjes kijken". Ik schrok me rot. Maar na het lezen snap ik het. Leuk!

Hoeveel auto's moeten verplaatst worden?
Tientallen. Ik help een stukje, maar aangezien een enkele reis in ideale omstandigheden 2 uur kost, verwacht ik maar één rit per dag te kunnen doen met files en op- en afladen erbij. Misschien dat ik ga proberen 2 te redden op sommige dagen. Ik ga het in elk geval niet redden om alles over te hevelen...

Goeie actie! Ook mooi voor het EMWalhalla (y)
Ik wilde hem snel verkopen, maar inmiddels zitten we daar zo dicht op dat dat ook nog wel kan inderdaad.

Ik zou er nooit aan denken om een SsangYong aan te schaffen, hoe klein m'n budget ook zou zijn, maar ik vind het toch altijd leuk als ik er eentje ziet rijden. Het is toch een merk met een eigenzinnig karakter.

Ik zou er nooit aan denken om een SsangYong aan te schaffen, hoe klein m'n budget ook zou zijn, maar ik vind het toch altijd leuk als ik er eentje ziet rijden. Het is toch een merk met een eigenzinnig karakter.
Gewoon omdat het merk niet bekend is, en je er dus niet aan denkt? Ze zijn volgens mij niet slecht. En ik kan niet bijhouden hoe vaak ik heb gehoord "Dat is er zo eentje met Mercedes techniek toch?" Blijkbaar heeft het ergens toch een goede indruk achtergelaten.

Gewoon omdat het merk niet bekend is, en je er dus niet aan denkt? Ze zijn volgens mij niet slecht. En ik kan niet bijhouden hoe vaak ik heb gehoord "Dat is er zo eentje met Mercedes techniek toch?" Blijkbaar heeft het ergens toch een goede indruk achtergelaten.
Hebben de latere modellen dat ook nog? Ik kan het me uit de jaren ‘90 wel herinneren van de Musso en de Korando.

Hebben de latere modellen dat ook nog? Ik kan het me uit de jaren ‘90 wel herinneren van de Musso en de Korando.
Het is me niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd. M161-951 wordt het meest genoemd als motorcode, waarover ik weinig kan vinden. Gezien de codering verwacht ik dat het op zijn minst een doorontwikkeling/licentie zijn van Mercedes. Maar her en der staat ook dat het een M111.970 is. Dat is echt Mercedes, maar na 1997 alleen nog als licentieproduct verkocht.

Iemand op het www, betrouwbaarheid onbekend, beweert het volgende: "they are very similar. m161 is the engine that sangyong use from Mercedes Benz. Basicly m mean it has application to vehicles out side of Mercedes Benz cars. There are some very small diffrences. 161 is based on the early 90s m111 with a clutch fan the later M111 used electronic cooling fans."

Tientallen. Ik help een stukje, maar aangezien een enkele reis in ideale omstandigheden 2 uur kost, verwacht ik maar één rit per dag te kunnen doen met files en op- en afladen erbij. Misschien dat ik ga proberen 2 te redden op sommige dagen. Ik ga het in elk geval niet redden om alles over te hevelen...
Heeft 'ie een autobedrijf?

Affijn, op dagen dat je er geen twee kan doen, kan je wel al voorbereiden en laden voor de volgende dag.
Ik zou dat ook zo kunnen doen voor een weekje. Net als jij houd ik van autorijden én klooien met aanhangers.

We zijn inmiddels al een maandje verder na aankoop, en ondanks dat ik me had voorgenomen niets aan de Ssangyong te doen, is het toch aantrekkelijk om wat kleine dingetjes te verbeteren. Te beginnen met uitmesten. Kilo's zand kwamen uit hoeken en gaten. En nog steeds is hij van binnen niet schoon te noemen...

Rondneuzend in de techniek was duidelijk dat er de laatste jaren maximaal is bespaard op onderhoud. Zoals gezegd, alle vloeistoffen op minimum, verschillende (maten/seizoenen) banden erop van budgetmerken, storingslampjes... Een oliewissel vond ik wel het minste om de auto wat liefde te tonen, dus gedaan. Andere vloeistoffen heb ik bijgevuld waar nodig, oude storingen (waar ik niets van merkte) heb ik gewist.

Optisch waren ook wat dingetjes makkelijk te verbeteren. Een schaafplek op de zijkant werd met wat polijsten (door mijn vader, die heeft er meer ervaring mee en hij kan het niet laten...) een stuk minder zichtbaar:

naar

De velgen aan de rechterzijde waren behoorlijk afgebladderd. Ik had nog wat velgenspray staan die ik ooit voor de Panda had gekocht, dus die maar even grof erop geflatst. Van een afstandje lijkt het weer wat. Van dichtbij is het afschuwelijk, maar boeiuhnd, dat was het al.

Aha! Komt @Pjotr ’s FSO daar ook niet vandaan?
Klopt! In zijn enthousiasme om nieuwe auto's aan de collectie toe te voegen ontkomt hij niet aan af en toe wat uitdunnen...

Wat een heerlijk dwaze aanschaf, goed verhaal ook. En ik moet zeggen, dit is nu typisch zo'n auto die relatief beter op het netvlies is gaan liggen omdat andere modellen dat minder zijn gaan doen.

Hopelijk blijft hij werken zoals het hoort en dient hij zijn doel. Ik ben wel bang dat je er nog even aan vastzit. De markt voor deze auto's lijkt me behoorlijk klein, al zal de LPG-installatie wel helpen. Aan de andere kant, als hij het gewoon blijft doen lijkt het me geen straf om wat langer mee te rijden.

Ik ben wel bang dat je er nog even aan vastzit

Ja, dat denk ik ook.
Ik wilde hem snel verkopen,

Denk je dan werkelijk dat er (veel) meer mensen zoals jou zijn die
bij auto's die niemand wil hebben, en dat vind ik alleen maar leuk

in de koopmarkt zijn?

De reden, een oude kas leegrijden dus, is wel leuk maar ik denk dat je je diensten ook wel kan aanbieden aan het overrijden van caravans van de zomer.

Heb je nu wel een aanhanger die specifiek voor autotransport is? Lijkt mij wel handiger en veiliger werken.

Ik vind dit nu echt een leuke en bijzondere auto. Zouden BMW, Mercedes en Audi hun design voor coupé-SUV's van dit model hebben afgekeken?

Leuk!! Een Sangyong is ook altijd mijn guilty pleasure. Al zou ik direct een 2.7 rexton kopen.
Die stond in eerste instantie bovenaan het lijstje inderdaad. Maar die waren duurder en ook duurder in gebruik.

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom iemand ooit zo'n ding zou kopen.
Dit soort reacties brengen een grijns op het gezicht van de EMW-er in mij.

Heb je nu wel een aanhanger die specifiek voor autotransport is? Lijkt mij wel handiger en veiliger werken.
Ik heb niks. Maar mijn 'opdrachtgever' wel. En we huren er nog wat bij.
Natuurlijk ga ik deze niet makkelijk kwijt raken. Verlies is ingecalculeerd.

Ik vind dit nu echt een leuke en bijzondere auto. Zouden BMW, Mercedes en Audi hun design voor coupé-SUV's van dit model hebben afgekeken?
Deze was nog voor de X6, dus je kan hem zien als de grondlegger van het segment! Onbegrijpelijk dat het geen enorm succes is geworden natuurlijk.

Inmiddels ben ik ruim 1200km onderweg in 'de opdracht'. Drie auto's overgebracht. Allemaal Engels blik. De Ssangyong heeft het wel zwaar. Vorige week had ik ineens misfires. Die zijn deze week niet meer voorgekomen gelukkig. Uitvallen bij terugval naar stationair deed hij heel soms, maar dat wordt frequenter. Irritant, maar ik weet er inmiddels mee om te gaan. Koppeling in, uitvallen, koppeling weer even op laten komen, dan wordt de motor weer wakker en blijft hij (net) wel lopen. De dagen zitten nogal vol, eigenlijk wil ik even het gasklephuis reinigen in de hoop dat dat iets doet.

Op de heenweg heb ik nog 8 meter aan gehuurde schamelwagen meegenomen. Dat was ook wel even wat om mee te rijden. Achteruit is echt onmogelijk als je het niet gewend bent. De kar zelf weegt al 1100kg, dus ik kan er slechts 1000kg aan auto op zetten. Nutteloos natuurlijk, maar de Range Rover die deze week ook rijdt kan meer hebben.

Ik mocht de splinternieuwe aanhanger mee. Een soepel lopende lier, handige pootjes, handig spansysteem. Een stuk beter dan het geklooi op de schamelwagen elke keer. Als je er dagen mee moet werken vind je al snel dat zo'n goede kar zijn geld dubbel en dwars waard is.

Ik ga nog een paar dagen door. Je vindt me ergens tussen westland en Limburg...

Mooie combinatie met die nieuwe trailer! En zou iets eenvoudigs als bougies vervangen helpen om de misfires en het uitvallen te verhelpen?

Ik ben wel een beetje jaloers, heerlijk tuffen met aanhangers.

Ik kom vaak niet verder dan dit:

Dat je met die schamelwagen loopt te stuntelen, is niet gek hoor. Er zijn ook veel vrachtwagenchauffeurs die weigeren met zo'n ding te rijden. Meestal is het zo dat hoe groter de aanhanger, hoe makkelijker het achteruitrijden is (want stabieler en eerder te zien wanneer die begint af te wijken), maar met zo'n extra draaipunt erin is het heel anders.
Ik heb dat nog nooit geprobeerd, maar wel eens een vrachtwagentrailer. Die trailer ging me beter af dan zo'n heel klein aanhangertje.

Die zware belasting met een wat twijfelachtige onderhoudshistorie lijkt mij ook eerst naar de bougies te wijzen voor de misfire en het uitvallen. In dit soort belastingen draait de motor wat aan de rijke kant. Het terugvallen naar stationair is zo'n wisseling waarbij ze dan ook even missen.

Ik had vroeger vier aanhangwagens achter m'n skelter, waaronder een schamelkar. Toen leerde ik al dat het beroerd achteruitrijden is met zo'n ding. Elke kleine stuurbeweging doet de voorste as draaien en dus de aanhangwagen van richting veranderen.

Ik ga nog een paar dagen door. Je vindt me ergens tussen westland en Limburg...
Limburg! ff zwaaien dan vlak voordat je de A73 op gaat. :) Dan rijd je bij mij langs.

Ik zal mijn ogen openhouden dan tussen Eindhoven en thuis.

Ik heb zelf gewoon een goedkope/oude die prima voor mijn gebruik is, maar inderdaad als ik er veel meer mee zou doen dan zou ik direct een degelijke Brian James of dergelijke kopen.

Elke kleine stuurbeweging doet de voorste as draaien en dus de aanhangwagen van richting veranderen.

Dat is juist de kunst, zo min mogelijk sturen (stuuruitslag) bij een schamel (molenstel) aanhanger wanneer er (recht) achteruit gereden moet worden. Trucje kan zijn om continue (kort) heen en weer te sturen. ;)

Verders proberen om de hoek van je auto en de hoek van de schamel in lijn (dus in dezelfde hoek van, zeg, 45 graden) te houden en dan de voorwielen van de auto recht te zetten zodat je feitelijk de hanger 'om de hoek' duwt.

Maar goed, het hangt er ook vanaf hoe de staat en sporing van de aanhanger is, staat de draaikrans er nog recht op of is de dissel toch wat scheef gedrukt, een keer? Want dan 'loopt de kar snel bij je weg' wanneer er achteruit gereden mag worden. Kan je telkens opnieuw ophalen en nóg weer minder sturen.. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Een goede lier (én ermee kunnen werken) is wel prettig ja. Ik moest er altijd mee stoeien.

Zo'n schamel vind ik juist prachtig, het rijdt veel soepeler (bonkt niet achter je, wat een middenas aanhangwagen al snel doet), je kan beter over de drempels (niet bang te zijn dat het neuswiel van de middenas aanhangwagen de drempel raak en dat neuswiel dus krom raakt -als de trekhaak ook vrij laag gemonteerd zit-) én zo'n schamelwagen kan je gerust met de lading erop afkoppelen. Zou ik met een middenas niet snel doen, tenzij er een forse steunpoot onder de dissel zit i.p.v een simpel neuswiel.

Suc6 met de klus verder.

Eerst een verslagje, ik reageer later op jullie leuke reacties. :)

Vrijdag de laatste transportrit gereden, inclusief aardig wat filekilometers in verband met de startende voorjaarsvakantie. Best warm in een zwarte auto zonder airco, eigenlijk de hele week. Dat de oude stalling letterlijk een kas is, helpt ook niet voor je temperatuurhuishouding. Ga daarin eens banden oppompen, dozen sjouwen en auto's duwen... Ik was blij dat ik 'just in case' een korte broek mee had. Die heb ik bijna de hele week aan gehad. :ROFLMAO: Ik draag sinds kort als a-sportief persoon voor de gein een sporthorloge, en ik dacht deze week ernstig tekort te schieten. Maar ik schoot elke dag over mijn steeds oplopende stappendoel heen en zelfs mijn 'intensieve sportminuten' heb ik ruimschoots gehaald. Auto's duwen in de hitte werkt goed voor de hartslag...

In totaal heb ik zo'n 3000km gereden in 7 retourtjes + heen- en terugreis. Met een verbruik van ongeveer 1 op 7 op LPG. Gezien de 50 liter tank (dus max 40 liter tanken) en grote prijsverschillen moest ik eigenlijk elke enkele reis wel bijvullen. Dus ik heb hier 14 tankbonnetjes liggen om te declareren.

Enkele reis met kar kost zo'n 2.5 - 3 uur, afhankelijk van het verkeer. Met een auto opladen ben je ook zo een uur bezig, want platte banden pompen, tetris spelen, 100m duwen, lieren, spanbanden... 4 van de 6 dagen reden we met zijn tweeën, wat dus ook inhoudt dat je 3 auto's moet laden. Dan ben je lang bezig en is 1 rit per dag echt de max.

Van tevoren had ik het idee dat twee retourtjes ook nog wel zou moeten kunnen als je alleen rijdt. Dus op één van de dagen dat dat het geval was, ben ik vroeg opgestaan om een poging te wagen. Om 7.00u stapte ik in de auto, om 23.00u was ik terug met de tweede. Dat was best een slopende dag... Maar toch een vink gezet. In totaal heb ik dus 7 auto's in 6 dagen overgebracht. Verder nog 2x een chauffeur meegenomen die zelf een rijdende auto meenam, 2x is die chauffeur met de trein gegaan en ik heb 4x kunnen helpen met de schamelkar die 2 auto's laadt. Dus 19 auto's in 6 dagen. Ze zijn een stuk op weg, maar het is nog lang niet leeg. Vanaf nu mogen ze het wel zelf gaan doen, ik moet toch maar weer eens betaald werk gaan uitvoeren...

Plaatjes van een paar ritjes.

Nee, dit is een andere Princess:

Nog meer Brits.

En een KKK! Koreaase Kwaliteits Kombinatie! :p

Dus 19 auto's in 6 dagen. Ze zijn een stuk op weg, maar het is nog lang niet leeg. Vanaf nu mogen ze het wel zelf gaan doen, ik moet toch maar weer eens betaald werk gaan uitvoeren...

Knap gedaan. Je kan overwegen om er een werk weekendje weg van te maken met de wederhelft? :sneaky:

En waar gaat de collectie heen? Of mag je dat niet zeggen? :p
Ondanks dat er redelijk wat online te vinden is ga ik niet het exacte adres hier neerzetten. Bij Meijel, houd ik het op.

Mooie combinatie met die nieuwe trailer! En zou iets eenvoudigs als bougies vervangen helpen om de misfires en het uitvallen te verhelpen?
Aangezien zowel jij als Engineer beginnen over de bougies (en ik op youtube zie dat dat nog goed te doen lijkt bij deze motor) heb ik die maar besteld. Het is te proberen. Opvallend vind ik dat de misfires en het uitvallen ongerelateerd lijken te zijn, ze gebeuren onafhankelijk van elkaar.
En het uitvallen doet hij soms wel, soms niet. Ik heb het idee dat de inspuiting bij gas los niet volledig wordt gestopt, want het toerental daalt heel langzaam bij het intrappen van de koppeling. Tenzij hij ineens snel daalt, en dan valt hij vaak uit omdat hij niet snel genoeg oppakt. (en als hij het net wel redt, dan stuitert hij een paar keer in de toeren voor hij stabiliseert) Zult soort aan-/uitgedrag verwacht ik niet bij brakke bougies eigenlijk.

Ik ben wel een beetje jaloers, heerlijk tuffen met aanhangers.
Ik denk dat die trailer groter is dan het oogt, je auto is denk ik al 2x mijn Ssangyong. ;)

Dat je met die schamelwagen loopt te stuntelen, is niet gek hoor.
Ik hoefde hem alleen maar af te leveren, op locatie ontkwamen we door de ruimte eigenlijk niet aan afkoppelen. De bocht het terrein op was vooruit rijdend al centimeterwerk. Maar meestal lukt het wel om gewoon vooruit te blijven rijden. Ik was wel blij dat ik de kar niet de hele week hoefde te rijden, want de combinatie met LPG is niet handig. Die pompen zitten niet altijd op een praktische plek waar je met zo'n lange kar vooruit weg kunt rijden...

Ik had vroeger vier aanhangwagens achter m'n skelter, waaronder een schamelkar. Toen leerde ik al dat het beroerd achteruitrijden is met zo'n ding. Elke kleine stuurbeweging doet de voorste as draaien en dus de aanhangwagen van richting veranderen.
Ik kwam niet verder dan één normale aanhanger. Ik denk wel dat die me al gevoel heeft gegeven wat me nu nog helpt. Achteruitrijden met een normale aanhanger vind ik niet spannend.

Limburg! ff zwaaien dan vlak voordat je de A73 op gaat. :) Dan rijd je bij mij langs.
Een steenworp van Noord Brabant, dus misschien ook niet. ;) Maar goeie vlaai hebben ze wel. :p

Maar goed, het hangt er ook vanaf hoe de staat en sporing van de aanhanger is, staat de draaikrans er nog recht op of is de dissel toch wat scheef gedrukt, een keer? Want dan 'loopt de kar snel bij je weg' wanneer er achteruit gereden mag worden. Kan je telkens opnieuw ophalen en nóg weer minder sturen.. ;)

Zo'n schamel vind ik juist prachtig, het rijdt veel soepeler (bonkt niet achter je, wat een middenas aanhangwagen al snel doet), je kan beter over de drempels (niet bang te zijn dat het neuswiel van de middenas aanhangwagen de drempel raak en dat neuswiel dus krom raakt -als de trekhaak ook vrij laag gemonteerd zit-) én zo'n schamelwagen kan je gerust met de lading erop afkoppelen. Zou ik met een middenas niet snel doen, tenzij er een forse steunpoot onder de dissel zit i.p.v een simpel neuswiel.
Achteraan rijdend had ik het idee dat de schamelwagen niet helemaal recht reed. Hij oogde aan alle kanten ook behoorlijk gebruikt, ik vrees dat de uitlijning lang geleden al was verdwenen. Het is toch een huurkar...
De voordelen zijn wel waar. Ik was na dagenlang met middenasser helemaal gaar van het geschud van die vrijwel ongeveerde kar aan de kogel. Bij het terugbrengen van de schamelwagen viel dat ineens weer mee.

Oehh een Espero!
De vorige eigenaar deed hem weg omdat hij toch wat roestig begon te worden voor dagelijks gebruik. En dat is hem nu nog wel aan te zien. Maar dit soort jaren '90 auto's voelen aan alle kanten toch zo heerlijk degelijk aan, hopelijk blijft hij lang genoeg om ooit een restauratie waard te worden.

Knap gedaan. Je kan overwegen om er een werk weekendje weg van te maken met de wederhelft? :sneaky:
We komen er nog wel eens terug, al is het maar voor het etentje dat ons is beloofd. ;)
Qua transporten zou ik het bij een vervolg wel anders moeten doen. We hadden (met heel veel tetris-gepuzzel in de oude stalling) nog net één transport van 3 auto's kunnen vullen en dan was het wel klaar daar. Verder staan er alleen nog te zware/grote auto's. Achter mijn auto kon niets te zwaars, op de schamelwagen kan dat wel maar dan had je eigenlijk net zo goed met de gewone trailer kunnen rijden want dan past er geen tweede meer bij (zowel qua lengte als gewicht). Dus we waren veroordeeld tot het verplaatsen van de wat lichtere en kortere auto's. Had ik toch een Rexton diesel moeten kopen...

Qua transporten zou ik het bij een vervolg wel anders moeten doen. We hadden (met heel veel tetris-gepuzzel in de oude stalling) nog net één transport van 3 auto's kunnen vullen en dan was het wel klaar daar. Verder staan er alleen nog te zware/grote auto's. Achter mijn auto kon niets te zwaars, op de schamelwagen kan dat wel maar dan had je eigenlijk net zo goed met de gewone trailer kunnen rijden want dan past er geen tweede meer bij (zowel qua lengte als gewicht). Dus we waren veroordeeld tot het verplaatsen van de wat lichtere en kortere auto's. Had ik toch een Rexton diesel moeten kopen...
Je hebt gedaan wat je kon toch? Alleen al de geste om er een week voor vrij te nemen en een auto te kopen is vrij genereus.

De andere combi is ook wel gaaf zeg, zo'n L405 met twee auto's erachter. Doet zo'n ding ook eens waar hij voor gemaakt is.

Meijel is inderdaad nog 20 km "Noordelijker"
Dan kom ik een andere keer maar langs. ;)

Je hebt gedaan wat je kon toch? Alleen al de geste om er een week voor vrij te nemen en een auto te kopen is vrij genereus.
Oh zeker, het was vooral een what-if-scenario. De heren waren en zijn erg blij met mijn hulp.

Leuke keuze dit trekpaard! Maar wat een leuk spul op de trailer! :)
Voor elk wat wils! Maar jou zal de Britse afdeling vooral aantrekken, neem ik aan.

De auto's die zijn vervoerd zijn allemaal EMWwalhalla waardig. Een Princess, Allegro, de Skoda's (zelfs een Rapid coupé) en ook de Rover 213/216 zie je nooit meer. De Koreaanse combi is ook leuk. Daar hoef je maar een accubooster op te zetten en ze lopen weer.

Het optische weken aan de Actyon is netjes. Zeker die schaafplek is goed opgeknapt.
Inderdaad leuk om te merken dat de publieke opinie rond de coupéSUV veranderd is. Toen de Actyon uitkwam was de kritiek op het uiterlijk dodend. Eigenlijk is de zo populaire model Y van Tesla niets anders....

Ik heb het idee dat de inspuiting bij gas los niet volledig wordt gestopt, want het toerental daalt heel langzaam bij het intrappen van de koppeling. Tenzij hij ineens snel daalt, en dan valt hij vaak uit omdat hij niet snel genoeg oppakt. (en als hij het net wel redt, dan stuitert hij een paar keer in de toeren voor hij stabiliseert)

Als ik het zo lees, dan kan het misschien ook met de emissieregeling te maken hebben? Een lambda waarde die af en toe geen/of verkeerde waarden doorgeeft? Want het langzaam dalen naar stationair heeft toch vaak als doel om de emissieregeling/voorwaarden te kunnen halen, meen ik. Als ie dus plotsklaps daalt, mist er een waarde?

Bougies is een eenvoudige en niet al te kostbare stap.
Ik heb ooit vergelijkbare klachten gehad met een oude Subaru Justy. Op weg naar werk over de A27, was ik de Stichtse brug over en nam de afrit aldaar, sloeg ie uit bij de verkeerslichten.. en vervolgens nog een keer of wat bij de daaropvolgende.. :( Bleek aan 'overslag' in de bougiekabels te liggen. Nieuw setje erop en ik had geen last meer.

want de combinatie met LPG is niet handig. Die pompen zitten niet altijd op een praktische plek waar je met zo'n lange kar vooruit weg kunt rijden...

Herkenbaar, is met diesel soms ook zo, zeker bij de goedkope, kleinere pompen in de steden. Je gaat er écht op letten als je vaker met zo'n kar erachter moet rijden.

Nu is het zelfs zo dat LPG al lang niet meer bij elk snelweg station te tanken is, tegenwoordig én als het al kan je dan toch de hoofdprijs betaald, dat is dan echt een noodoplossing, vind ik.

Wat zijn de volgende stappen met de auto?
Niet veel. Ik heb vandaag een poging gedaan om de bougies te vervangen maar mijn sleutel bleek te dik om de diep gemonteerde bougies te bereiken... Dus teruggebouwd en morgen even een goede dop kopen. Dan naar EMWalhalla op zaterdag en daarna mag hij echt weg.
De problemen intrigeren me wel, eigenlijk zou ik best stap voor stap verder willen proberen en analyseren om het te verbeteren. Gasklephuis eens reinigen, iets proberen te stellen aan de lpg-installatie, geen idee wat ik allemaal nog zou kunnen proberen. Maar de komende weken heb ik echt geen tijd en het is een dure kostganger om weinig te gebruiken, dus als hij sneller verdwijnt is het fijner.
De auto's die zijn vervoerd zijn allemaal EMWwalhalla waardig. Een Princess, Allegro, de Skoda's (zelfs een Rapid coupé) en ook de Rover 213/216 zie je nooit meer. De Koreaanse combi is ook leuk.
Ja, eigenlijk hadden we ze moeten stallen in Raamsdonksveer en na komend weekend het tweede deel van de reis doen. ;) Dank voor je complimenten.
Nu is het zelfs zo dat LPG al lang niet meer bij elk snelweg station te tanken is, tegenwoordig én als het al kan je dan toch de hoofdprijs betaald, dat is dan echt een noodoplossing, vind ik.
Je moet wat beter plannen inderdaad. Gelukkig heb je apps waarmee dat makkelijk kan. Bij mijn retourtjes westland-Limburg tankte ik eigenlijk altijd bij Nieuwegein aan de A2. Aan beide kanten van de snelweg kan je daar LPG tanken voor een vrij lage prijs. Ik kon wel wat verder rijden, maar dan kom je net leeg op een plek waar het echt niet uit komt, dus dan maar eerder tanken.

Leuke Ssangyong Milan! Mooi werk van de verhuizing! Ik baal nu wel dat ik nog neit bij de collectie ben geweest, dat stond nog op de planning, maar is nu wel veel verder rijden. Nouja het is wat het is!

Wie weet zien we elkaar zaterdag!

Leuke Ssangyong Milan! Mooi werk van de verhuizing! Ik baal nu wel dat ik nog neit bij de collectie ben geweest, dat stond nog op de planning, maar is nu wel veel verder rijden. Nouja het is wat het is!

Wie weet zien we elkaar zaterdag!
Ik denk dat Noord Limburg niet veel verder is dan het Westland voor jullie.

Terug
Bovenaan