Nieuwe autotechniek - onafhankelijke aandrijving benzinemotor en elektromotor

ik had een vraag als je een benzinemotor en een elektromotor beide de wielen onafhankelijk aandrijft,dus de benzinemotor 1 wiel en de elektromotor 1 wiel,is dit technisch mogelijk?nieuwe autotechniek

Vreemde vraag. Technisch kan bijna alles, maar waarom zou je dit doen? Het slaat helemaal nergens op, en zou ook niet goedgekeurd worden door de RDW.

Dat krijg je door het verschil in motorkarakter van elektro en benzine niet synchroon.
En waarom niet de voorwielen met de benzinemotor en de achterwielen met een elektromotor? Een auto heeft 4 wielen.
Symmetrisch aandrijven is een noodzaak, anders wordt de auto onbestuurbaar.

Je beschrijft in feite hoe een waterstof brandstofcel auto werkt. De cel kan niet dynamisch werken en moet dus altijd een accu opladen en die accu levert dan energie om de auto aan te drijven.
Bij vrachtwagens zie je langzaamaan ook brandstofcellen komen die stroom leveren om de accu's vol te houden en een elektrische kachel te voorzien voor wanneer ze overnacht staan - in plaats van de motor te laten draaien. Maar dat is vooral iets amerikaans.
Het wordt dus min of meer gedaan, maar een brandstofcel is duur, en de waterstof tanks zijn nog duurder (althans, een druk tank en dat wil je omdat je anders maar zo weinig kan meenemen dat het met een paar minuten al op is).

ik heb alleen maar vragen want ik ben totaal onwetend,ik had nog vraag kan je met brandstofcell een compressor van stroom voorzien voor lucht onder druk voor in de motor,of de brandstoffcell voor elektrische turbo gebruiken?

Uiteraard. Een brandstofcel levert elektrische energie. Die kan je overal in stoppen. Maar de simpele regel blijft; hoe meer stappen in een process, des te inefficienter het is.

Er zijn genoeg hybrides gemaakt waarbij de electromotor 2 wielen aandrijft en de benzine/dieselmotor de andere twee: dus voor benzine / achter electrisch, of andersom. Twee voorbeelden zijn de BMW i8 en BMW 225xe . Het voordeel is dat je vierwielaandrijving hebt voor de prijs van twee-wielaandrijving. In de praktijk was dit leuk, maar niet per se zuinig omdat het vaak bestaande auto's waren met een niet-extra zuinige motor.

ik had nog een vraag ,kan je met stirlingmotor op gasbrander,op de lange rechte stukken ,de stirlingmotor het laten over nemen van de elektromotor,stel je hebt stirlingmotor als aandrijfmotor voor lange rechte stukken zuiver daarvoor,,bij noodsituaties kan de elektromotor bij springen en bij optrekken,,is dit mogelijk ?

Het rendement is lager dan van een elektromotor. Daarnaast is een stirlingmotor niet zo geschikt voor wisselende toerentallen / snelheden....

In de kern heb je wel een punt, maar er zijn talloze punten aan een auto die veel zuiniger kunnen.

Omdat mensen geen banaanvormige éénpersoonskoets van carbon willen (onhandig en duur) zitten er bijvoorbeeld in bijna alle auto's twee of meestal vier (zware) deuren met (zware) elektrische ramen en stoelen. Ook is de aandrijflijn vreselijk overbemeten voor eenvoudig forens verkeer in Nederland.

Een hybride is al niet het optimum van efficientie maar een mix van regelgeving, verbruik en praktijk.

Voor een wereldrecord zuinig rijden met hybride zou je dus prima jouw oplossing kunnen overwegen. Als er echter miljoenen auto's van bepaald platform verkocht moeten worden dan wil je niet dat alle bergbewoners met glad wegdek de berg niet meer op kunnen rijden als ze geen lading in de batterij meer hebben. Hetzelfde geld voor auto's (die iets moeten trekken) op hellingen met grind of zand en nog tientallen andere situaties die je van tevoren niet kan verzinnen.

Laatst bewerkt:
ik weet niet wat de feedback van kilometervreter met mijn idee te maken heeft,ik kan dat namelijk lezen,maar daar staat in ,ik citeer ,als er echter miljoenen auto,s van bepaald platform verkocht moeten worden,dan wil je niet dat alle bergbewoners met glad wegdek de berg niet meer op kunnen rijden om dat ze geen lading meer in de baterrij hebben.is dat een reactie op mijn verhaal,of is het algemeen?ik had verder nog een idee als je met gasmotor voor in zeg maar 170 pk,en benzinemotor zeg maar 300 pk ,een soort combinatie maakt is dat ook actieradius vergrotend ,of gaat benzine en gas er uit over 9 jaar?

ik weet niet wat de feedback van kilometervreter met mijn idee te maken heeft,ik kan dat namelijk lezen,maar daar staat in ,ik citeer ,als er echter miljoenen auto,s van bepaald platform verkocht moeten worden,...

LOL :ROFLMAO: "kilometervreter" is een 'rank' net als "startmotor" bij jou.

Je kan een bericht bewerken als je er nog iets bij wil typen. Dat staat wat opgeruimder en komt minder verstrooid over.

Mijn reactie was inderdaad een antwoord op je vraag. Een fabrikant die miljoenen auto's gaat verkopen kan en wil samen met de klant niet dat een auto ultra-ultra efficient is. Het moet gewoon praktisch zijn en altijd werken. Mensen willen geen auto die heel erg zuinig is maar bij gladwegdek rondjes gaat tollen of op een andere manier heel raar reageert bij gas geven.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat benzine volledig wereldwijd of zelfs in heel Europa verdwijnt.

Een benzine- en elektromotor, een accu en een tank zijn zwaar, duur en in combinatie zeker niet efficient. Ja je kan je range iets groter maken maar range is bij benzine eigenlijk nooit een probleem omdat je heel snel kan tanken. Efficientie wordt alleen beter bij veel stadsverkeer of korte snelwegritten.

Hybrides zijn gemaakt als oplossing voor dure accu's en onzuinige benzinemotoren. Door de wens van de klant (nooit met range problemen zitten) en de overheid (zuinig rijden) kwamen hybrides goed van pas. Echter, als je echt efficient wil rijden, moet je geen hybride nemen maar bijvoorbeeld de volledig elektrische Model 3 van Tesla.

ik weet niet wat de feedback van kilometervreter met mijn idee te maken heeft,ik kan dat namelijk lezen,maar daar staat in ,ik citeer ,als er echter miljoenen auto,s van bepaald platform verkocht moeten worden,dan wil je niet dat alle bergbewoners met glad wegdek de berg niet meer op kunnen rijden om dat ze geen lading meer in de baterrij hebben.is dat een reactie op mijn verhaal,of is het algemeen?ik had verder nog een idee als je met gasmotor voor in zeg maar 170 pk,en benzinemotor zeg maar 300 pk ,een soort combinatie maakt is dat ook actieradius vergrotend ,of gaat benzine en gas er uit over 9 jaar?
Benzine of Gas is beide een energiedrager die gecombineerd kunnen worden in 1 motor. Dus er is geen noodzaak voor een ingewikkelde en dure aandrijflijn met 2 motoren.

In de Automotive kunnen we niet werken met 10 miljoen varianten. Om kosten te besparen moet je snel en eenvoudig kunnen produceren en wil je dus zo min mogelijk variaties tussen de modellen.
Marketing en Sales hebben daar meestal een andere mening over. Design helpt ook niet altijd mee. Maar uiteindelijk komen we met een compromis.

Vanuit technisch opzicht is een elektromotor superieur vergeleken met welke zuigermotor dan ook. Ik blijf van mening dat hybrides eigenlijk een variant is die te weinig mensen nodig hebben. 99% moet gewoon toe kunnen met een EV.

maar volledig elektrisch kan je wel combineren,zoals in de mercedes GLC!kan dan bijvoorbeeld de 218 pk motor die voor in de GLC zit niet door een brandstofcell zijn stroom krijgen?

Laatst bewerkt:
maar volledig elektrisch kan je wel combineren,zoals in de mercedes GLC!kan dan bijvoorbeeld de 218 pk motor die voor in de GLC zit niet door een brandstofcell zijn stroom krijgen?
Het maakt niet uit wat je verzint alle combinaties zijn altijd zwaarder en minder efficient. Een brandstofcel is duur, langzaam en ook niet zeer efficient.

Maar waarom zou je de volledig elektrische GLC nog een benzinetank en brandstofcel én benzinemotor geven? Je houdt dan zeer weinig ruimte over, de auto wordt zwaar, rijdt slecht en het enige dat je zo kan winnen is dat je bijvoorbeeld op een volle tank en volle accu 1700km ver kan rijden. Daar zit misschien wel wat efficientie in maar de auto is niet interessant voor 99% van de kopers. Haal je het elektrische of brandstofgedeelte eruit dan heb je ineens een fijne, redelijk voordelige, snelle en ruime auto die bijvoorbeeld 600-800km ver kan op één lading of tank. Dat is echt meer dan genoeg voor 99% van de kopers.

Alles wat er niet uitziet zoals hieronder en meer motoren, stoelen en deuren heeft is minder efficient.
(solarwagen met relatief kleine accu en een enkele elektromotor)
iu

Alles kan...vraag een techneut niet of het mogelijk is.

Maar het is niet slim. Brandstofcel, waterstof, als het echt de heilige graag was dan werd er wel op ingezet.

Er was iemand op linkedin helemaal in zijn nopjes met zijn 20.000 euro kostende Toyota Mirai. Nieuw zijn die autos echt heel duur. Maar de humor is dat hij niet duurder of goedkoper rijd (qua kosten per km in brandstof) dan mijn dieseltje. En dan is toch de vraag....wil jij een auto waar je niet op iedere straathoek kunt tanken hebben voor 20.000 euro. Terwijl die inherent vanwege de schaarste van de brandstof die restwaarde snel verliest.

Want dan kun je ook zeggen, ja maar waterstof kun je toch ook gewoon zelf maken. Dat kan allemaal wel. Maar het is duur en dat "verdien je niet terug"

Dat zijn andere grootheden.... Ad Blue is een toevoeging aan de katalysator / roetfilter om deze beter te kunnen laten werken en daardoor betere uitlaatgasemissie te krijgen. Kost geld, kan verstoppen (kristalvorming bij weinig gebruik), bij sommige voertuigen lastig bij te vullen (moet langs de dealer) etc etc. Dat voeg je niet toe om zuiniger te rijden.

mind you,een brandstof cell kan een efficentie halen van 55 procent of meer,samen met supercondensator kan het ook snel denk ik ,or am i full of shit?maar het gewicht is wel een beetje een dingetje ,en de ruimte inname

Laatst bewerkt:
vorq ik bedoelde de branstofcell voor een elektrische motor ,only!
Als ik het goed heb begrepen is een brandstofcel erg duur en heeft ook niet veel vermogen. Met waterstof in de Mirage gaat het allemaal prima, maar duur en waarschijnlijk minder efficient. En zoals @Nico GTR noemt: mensen moeten het ook (praktisch) willen en kopen. Er kan best iemand perfect en ultra zuinig met een omgebouwde 2CV over 30km provenciale weg zuinig naar kantoor en terug met een zuinig en efficient systeem. Maar dat wil nog niet zeggen dat miljoenen mensen zo'n auto goed kunnen gebruiken en ook willen kopen. Mensen willen toch liever een hippe, snelle en conventionele auto. Die ook op wintersport kan, een caravan kan trekken of bij een hotel in Italië geen gezoek, geruzie of gestress levert bij het bijvullen van de energie (tanken, laden, aardgas, waterstof etcetera)

mind you,een brandstof cell kan een efficentie halen van 55 procent of meer,samen met supercondensator kan het ook snel denk ik ,or am i full of shit?
Het gaat niet om snel...het gaat om constant.

Supercondensatoren zijn niet bepaald betrouwbaar op lange termijn, efficientie van 55 procent....dan moet je het produceren daar heb je ook verliezen. effectief is waterstof gewoon geen handige energiedrager. Teveel issues. Creatie, Transport, Opslag. Dan hebben we het niet eens over de levensduur gehad. Of hoeveel zeldzame metalen je wel niet nodig hebt voor een brandstofcel.

ja maar als je de hele keten van benzine en diesel is doorloopt dan word je daar ook niet vrolijk van!,en even op vorq reageren,een brandstofcell kan volgens bepaalde mensen 200 kw maximaal produceren en 200 kw ,voor 218 pk moet toch kunnen dacht ik,probleem is weer het gewicht en ruimte inname! ik betrap me zelf erop dat ik teveel scherm met percentage,s en cijfers,maar de realiteit wil maar niet tot me doordringen?

Laatst bewerkt:
Dus laten we maar gewoon een EV maken dan toch? Nieuwe Twingo bijvoorbeeld. Klein accuutje enzo, alleen jammer dat die zo onzuinig is.

ja en dat je hem thuis kan opladen met agregaat of generator,of kan dat niet?even reageren op piet,,uw weet waarschijnlijk ,dat je rendementen wel kan aftrekken,maar niet optellen,is me eens gezegd!

Laatst bewerkt:
ik heb nog laatste idee,en vraag en dan stop ik voorlopig,als je met elektromotor, brandstof motor comprimeert dus zonder krukwangen en zo,heb je dan nog voldoende koppel,en is het uberhaupt te realiseren?het is waarschijnlijk duurder in gebruik,,vooropgesteld dat het kan !ik denk zelf dat het als enigste voordeel misschien sneller is !.en de elektromotor kan waarschijnlijk ook gevoed worden door brandstofcell,met accubuffer!

Laatst bewerkt:
Dat kan wel; om met een elektromotor op strategische punten een zet te geven; echter vliegt je dan al snel het metaal om de oren. Elektromotoren moeten qua snelheid van regeling vaak wat gedempt worden omdat ze anders diverse onderdelen kunnen gaan laten trillen (o.a. met torsietrillingen) en daar kunnen de materialen niet tegen (of je moet het weer heel lomp en zwaar maken).
Bij een hybride elektrisch-brandstof kan bijvoorbeeld de elektromotor gaan reageren wanneer de motor slecht loopt (overslag/misfire) en dan breek je eenvoudig de krukas door of knapt het vliegwiel af. Om dat te voorkomen zit er dus een demping functie in de regeling.
Verder kunnen elektromotoren ook heel goed aandrijfassen (die naar de wielen) laten breken of zichzelf laten kapot trillen. Lukt in een fractie van een seconde al. Ook daar zitten er speciaal demping functies voor in de regeling.

En als je een brandstofmotor sneller wilt maken dan moet je het hele idee van een zuiger weglaten en dan kom je uiteindelijk bij een straalmotor uit. Het probleem is dat die weer slecht kunnen omgaan met snelle verandering qua snelheid en belasting wat nu net typisch is voor een auto.

ik ben eerder terug dan ik verwachte,ik heb nog vraag kan je met zonnecellen op dak en motorkap stroom genereren om stirlingmotor te verhitte die weer stroom maakt voor accu elektrische auto als je het direct met zonnecellen naar accu doet zonder stirling heb je waarschijnlijk te kort zonnecellen om hoofdaccu te vullen,of is dit totale onzin?of heb je uberhaupt te kort zonnecellen op die manier?misschien kan je accu bijladen,eerst gewoon aan de stekker en dan bijladen,door zonnecellen en stirlingmotor?misschien moet er een accu tussen,vooropgesteld,dat het allemaal kan,en het is misschien ook te zwaar?

Laatst bewerkt:
Van zonnecellen direct naar accu en daan naar elektromotor lukt een beetje als de auto buiten geparkeerd staat in een zonnig gebied. En dan moet die auto ook nog eens ontzettend efficient zijn. Zoek maar eens op wat een Aptera is - dat is het uiterste wat haalbaar is en nog enigzins als een auto gebruikt kan worden. Maar in NL krijgen we daar al te weinig zon voor om dagelijks gebruik te kunnen volhouden.

Zet er een process in om warmte te maken en dat via een motor weer een generator te laten aandrijven betekent 2 extra "energie" overgangen ipv direct van zonnepanelen naar accu. Elke energie overgang geeft een verlies in efficientie. Behalve complex is het dus ook minder efficient.

maar je kan op die manier,die ik beschreven heb, misschien meer wattage uit de zonnecellen halen,of is dat ook onzin?misschien is de omzetting gunstiger? maar ja het is misschien maar 900 watt of hooguit 1kw wat je uit die zonnecellen kan halen,dat is het vermogen van een kleine waterkoker,dus ik denk het niet ,maar ik weet het niet zeker?de aptera haalt maar 700 watt,ik weet niet of dit het totaal vermogen is?maar wat je aan die 900 watt overhoud is voor mij onduidelijk!ik ben een vreselijke oppertunist!mischien is die stirling sterk genoeg om het te verdubbelen?ligt een beetje aan sterkte generator,en kracht stirlingmotor,denk ik en hoeveel aan hitte energie,,daar wringt de schoen denk ik!,ik weet ook wel dat je er nooit meer uit kan halen als wat je erin stopt,maar goed,i never know!kan je mischien bij de aptera een kleine brandstofcell,toevoegen of is daar geen ruimte voor en te zwaar?je zou eventueel een elektromotor via stroom zonnecellen stroom laten maken,,hoger rendement van motor zelf!

Laatst bewerkt:
ik ben eerder terug dan ik verwachte,ik heb nog vraag kan je met zonnecellen op dak en motorkap stroom genereren om stirlingmotor te verhitte die weer stroom maakt voor accu elektrische auto als je het direct met zonnecellen naar accu doet zonder stirling heb je waarschijnlijk te kort zonnecellen om hoofdaccu te vullen,of is dit totale onzin?of heb je uberhaupt te kort zonnecellen op die manier?misschien kan je accu bijladen,eerst gewoon aan de stekker en dan bijladen,door zonnecellen en stirlingmotor?
Ik ga er maar vanuit dat je een soort Einstein bent die in de schoolkrant zijn relativiteitstheorie probeert rond te maken.

De grote en peperdure Lightyear die nooit in productie is genomen had 5m² zonnepanelen (over heel de lengte dus) en daarmee konden ze zo'n 50km per dag extra bijladen. Ik schat dat dat zo'n 8kWh is. Dat is de ideale situatie (perfect weer, geen schaduw, zomermaanden in zuid-europa waarschijnlijk).

Wederom, peperduur, ingewikkeld, nutteloos in garages, tussen huizen, onder bomen, buiten de zomermaanden en bij slecht weer. Leuk voor een probeersel of kampioenschap hybride-rijden, maar absoluut te duur om te verkopen.

Waarom je daar ook nog weer een zeer complexe en inefficiente stirlingmotor tussen wil zetten is me een raadsel. Elke manier van omzetten (accu, warmte, motor) levert altijd een verlies.

nou inefficent de stirlingmotor in fordproject had zo,n 38 % rendement,daar ben ik weer met me gescherm met procenten en cijfers,terwijl ik van de hoed de rand niet weet,en tegenwoordig zijn die stirlings al minder complex ,geloof ik!maar de huidige diesels halen 42 procent of zo,maar met huidige diesel prijzen is dit ook niet zo gunstig!maar misschien is het wel mogelijk met elektromotor op zonnecellen,die stroom maakt voor andere elektromotor ,misschien 1 met tandwielen,zodat hij grotere generator kan voortbewegen,weer verlies door tandwielen,toerental word minder,of een direct drive motor en elektromotor als generator?dat is wat lichter!maar misschien is het eind van het liedje,dat er geen winst te behalen valt?

Laatst bewerkt:
misschien is het te combineren in zonneauto stirlingmotor op gas maakt stroom ,zonnecellen direct maakt stroom,of is het wederom te zwaar en ruimtegebrek,maar voor 700 watt is het toch wel te doen,dan heb je niet zo,n grote stirling nodig,en tegen woordig zijn ze minder complex dus ,misschien kan het?dan maak je auto ietsje groter!en een combinatie waterstofmotor, elektromotor is dat al eens beproefd?ik probeer de juiste hybride combinaties uit,dat is toch mijn favorite soort auto!

Laatst bewerkt:
Ik geef het op. Waarschijnlijk ben je een April AI bot die zondag al is begonnen met oneindig beweren dat allerlei fratsen een auto zuinig maken :ROFLMAO:

Ik ken trouwens geen praktische toepassingen van de Stirling motor. Met name ook omdat de warmte toevoer aan de buitenkant plaats vind.

ik probeer gewoon ,de idiale hybride te bedenken,die ook duurzaam is!en tegenwordig heb je geen grote radiateur voor stirling meer nodig ,is stil en heeft redelijk hoog rendement!en als hij op gas loopt en heeft,even los van de gasprijzen,een stuk langere range ,als je tevens kan stekkeren!38 procent is is niet het totaal rendement van elektromotor en stirlingmotor samen.dat ligt waarschijnlijk hoger!

Laatst bewerkt:
vanwege range extending doeleinde!door extra gewicht compenseert het richting minder km maar de uitkomst van de som gaat het mij om!sorry mensen maar ik ben schizofreen,en het is ook een beetje aandacht vragenrij,waarvoor ik al die vragen stel,het gaat me ook om de credits,als die er zijn dan,ik vind alles nog zo belangerijk!ik ben een beetje een dromer!ik heb in het verleden een stuk of 3 of 4 keer auto gereden,maar zonder rij bewijs,dat zo,n 36 jaar terug,ik ben nu 58,ik ben ook niet in het bezit van een auto,maar broer en vader wel!maar ik hou wel van auto,s!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan