Nieuwe autotechniek - onafhankelijke aandrijving benzinemotor en elektromotor

Misschien handig om je eerst in voertuig mechanica te verdiepen. Om een auto met constante snelheid voort te bewegen heb je energie nodig. De hoeveelheid energie hangt mede af van gewicht (rolweerstand) en hoofdzakelijk de luchtweerstand (bij snelheden > 70 km/u). Voor het accelereren, van 0 naar 100 km/u, heb je veel energie nodig, hoofdzakelijk bepaald door de gewenste acceleratietijd en massa van het voertuig. Een lichte, aerodynamische auto is dus wenselijk. En wat doen we? We maken auto's ivm veiligheid steeds zwaarder (oa airbags, kreukelzones, verstevigingsbalken), willen groter, luxer en sneller. Terug naar de basis! Weinig gewicht (klein tankje dus ook bij voertuigen met een verbrandingsmotor), smalle velgen en bandjes, weinig luxe (geen airco radio, dunne stoelen), een heel zuinig motortje met cvt, smalle, lage, lange gladde koets met klein oppervlak en gunstige Cw waarde (Cw x A (oppervlak) bepaalt de luchtweerstand)en dan héééééél rustig rijden. Gewicht toevoegen is funest! Hoe hoger de mogelijke snelheid, des te zwaarder onderstel en remmen uitgevoerd moeten worden.

Aan alles hangt een kosten-baten plaatje. Er kan een hoop! Maar heb je wel een portemonnee nodig. En autofabrikanten worstelen met betaalbaarheid (je bouwt auto's voor een doelgroep), technische haalbaarheid, productiemethodes en wat (lokaal) wettelijk mogelijk is (Denk ook aan veiligheidseisen en milieu eisen). Betaalbaar houdt vaak in grotere series bouwen.... One-off's zijn vaak al bijna onbetaalbaar door het vele destructieve testwerk wat er uitgevoerd moet worden. Denk ook aan de aftersales onderdelen, garantieclaims (zeker als iets letsel veroorzaakt).

Een gezinsauto ontwikkelen en in productie nemen kost ongeveer 1 Miljard Euro, verspreid over een aantal jaar. En dat moet je dus zien terug te verdienen met een auto die per examplaar wat je produceert al snel tegen de 20.000 Euro aan materiaalkosten heeft (tel ik transportkosten, aftersales kosten, verkoop organisatie etc niet mee) en die je hopelijk voor iets van 40.000 Euro kan verkopen (prijs ex BTW).
Het is maar heel zelden dat een autofabrikant winst weet te maken in zo'n constructie dus ze moeten zorgen dat ze zonder de fabriek aan te passen en teveel ontwikkeling te doen ook de opvolger van dat model gemaakt kan worden, en hopelijk komt dan de winst eens om de hoek kijken. Tussen het geld uitgeven en het terugverdiend hebben zit maar heel zelden een periode van korter dan 15 jaar.

Sportwagen bouwers doen het dan ook heel anders met om te beginnen een veel hogere prijs, maar ook door te bezuinigen op dingen voor dagelijkse bruikbaarheid of lange levensduur. En ook door heel erg lang nagenoeg dezelfde auto te blijven bouwen.

Innovaties moeten dus echt een groot voordeel bieden of heel goedkoop zijn om te integreren. Of je moet een start-up zijn die een plaats op de markt denkt te zien juist dankzij die innovatie, maar dan wel een hele grote zak geld meenemen (investeerders) en niet verwachten dat je winstgevend kan verwachten binnen 10 jaar + grote risico's nemen (en een investeerder die zo'n groot risico aangaat verliest heel vaak geld, dus als het dan een keer wel lukt moet er ook een goed resultaat naar hun toe).

Auto industrie is een heel speciaal soort bedrijf. De techniek speelt een heel grote rol maar er kan niet mee gegokt worden. Innovaties moeten ook nog eens haalbaar zijn en een echte meerwaarde bieden. En er is bijvoorbeeld het afschrikwekkende geval van NSU; een heel innovatieve autofabrikant die financieel aan de grond raakte door de garantieclaims. Audi heeft het overgenomen en het enige van NSU wat er nog is zijn de gebouwen die door Audi gebruikt worden.

Tot nu toe speel je met veel ideeen die technisch misschien kunnen maar die slechter (of op zijn best gelijkwaardig) zijn dan de bestaande technieken. Natuurlijk wordt er altijd onderzocht maar dat is vanuit een fabrikant meer om te zien of iets wat voorheen was afgschreven als een slecht idee misschien in de toekomst wel beter kan zijn.
Ik roep zelf vaak: 1 auto bouwen die werkt is makkelijk (en nee, dat is al niet makkelijk), maar om er duizenden te bouwen en die dan ook nog eens door klanten te laten gebruiken, dat is moeilijk. En om er niet failliet aan te gaan is nog een niveau daarboven.

even los van de samenvattingen,ik wil gewoon nieuwe ideeen lanceren,als je op grote bestelbus 6 zonnepanelen 6keer 400 watt is 2400 watt als daar accu mee oplaad bij stilstand,kan je daar 48 volt systeem mee van stroom voorzien die vraagt minstens 20 kw,om de bus te helpen op trekken scheelt brandstof dus je hebt ook langere range,hoef je ook niet zo snel te tanken!of ben ik nu kortzichtig?en te elementair?had ik nog ander idee,als je met zonnepanelen op bus ,een soort gelijke zonneauto als de aptera ,of de aptera zelf oplaad,dan kan de aptera als hij niet rijd in carpoort blijven staan,of zo,kan dat? de aptera is maar 700 watt,denk ik?dan heb ik nog een idee,als je in auto benzine middenmotor en voorin een elektromotor doet ,die het over neemt als de benzinemeter in het rood staat of halverwege , en dat een bepaald systeem dat regelt,is dat wat,of weer niks?ik lanceer misschien te veel ideeen?

Laatst bewerkt:
Ik moet met Pasen werken om te zorgen dat de klanten kunnen vertrouwen op hun voertuig inderdaad. En de chauffeur ook.

I

ik denk dat ik je snap!inverband met die overname van die elektromotor o.a is erg onbetrouwbaar,misschien! had nog idee ,kan je niet in auto stoelen of bank meer accu,s kwijt,of is dat vanwege warmte ontwikkeling en veiligheid etc niet handig?en nog een idee,als je stirlingmotor op auto elektromotoren zet,de elektromotoren worden 130 graden warm,dat zijn motoren zonder koelribben of koelvloeistof aan de buiten kant,interne wikkelingen worden 150 graden, heb ik gelezen,als met die hitte met stirlingmotoren stroom maakt,dan kan die stroom weer gebruikt worden om misschien bv aserecoires accu voor ev misschien op te laden? als dat, mogelijk is,ik zou van engineer 2 graag een reactie hier op horen?

Laatst bewerkt:
Ben wel erg benieuwd waar je al deze "informatie" met name met betrekking tot de temperatuur vandaan haalt. Een elektromotor van een moderne auto haalt misschien in uitzonderlijke piekmomenten (hard accelereren) een keer 150 graden intern maar dat is geen normale bedrijfstemperatuur.

Het is hiervoor al meermaals gezegd maar uiteindelijk is het combineren van vele systemen vaak helemaal niet zo interessant omdat je nooit beide systemen tegelijk kunt gebruiken en je altijd extra gewicht meesleept. Het is niet voor niets dat de PHEV's vrijwel uitgestorven zijn.

Heel theoretisch kun je iets met een stirlingmotor maar omdat je met gigantische thermische verliezen zit tussen (bijvoorbeeld) je elektromotor en de stirlingmotor komt maar een deel van de warmte terecht waar je het hebben wilt en zal het extra gewicht, de enorme complexiteit en de matige efficiëntie van zo'n stirlingmotor niets opleveren.

Daar komt nog bij dat we ook efficiëntie opofferen om voertuigen veilig(er) te maken. Het gebruik van kreukelzones, airbags, verstevigingen etc. komt de efficiëntie eigenlijk nooit ten goede. Als je efficient vervoer wilt is fietsen het meest efficiënt. Misschien dat voor grote groepen van A naar B een trein nog in de buurt komt maar uiteindelijk is een auto gewoon een hopeloos inefficiënt product. Alleen al omdat de gemiddelde auto waar 5 personen in kunnen zitten 90% van de tijd maar 1 persoon vervoert.

Elektromotoren (het type dat in auto's gebruikt wordt voor aandrijving) ontwikkelen over de gehele linie heel weinig warmte, denk aan net iets meer dan handwarm. Het is iets meer bij pieken op vollast, maar daar ben je maar heel weinig tijd in de levensduur van de auto. De aansturing ervan (inverter) produceert wel iets meer warmte, ook bij de meer gemiddelde last.
Die warmte wordt echter opgevangen en gebruikt om het interieur en de accu op te warmen waardoor de warmtepomp minder hoeft te doen (gaat dus niet verloren). In de zomermaanden is dat niet zo, maar grofweg 8 a 9 maanden van het jaar wel.

Laatst bewerkt:
ik heb die informatie grotendeels van AI,de buiten kant van de elektromotor word 100 graden of meer zonder koelvloeistof of koelribben,,binnen in kan de motor wel 150 graden worden ,had ik gelezen!maar ik had nog idee voor elektrische bus ,de kachel van die voertuigen vraagt 6kw ,kan je daar geen kleine brandstofcell,tussen zetten?en verder een stirling motor op de uitlaat ,om stroom te genereren bv voor een 48 volt systeem,zit je denk ik met de kathalisator,die op temparatuur moet blijven?en dat de stirlingmotor misschien op die manier maar 1 kw kan leveren!

Laatst bewerkt:
AI kwaliteit van antwoorden wisselt nogal, ook erg afhankelijk van de vraag. Een elektromotor kan die temperaturen inderdaad bereiken, maar dat is de piek die ik bedoel.

Wanneer de kachel van een bus is uitgevoerd als warmtepomp dan is de efficientie onverslaanbaar. Je stopt er 6kw in en krijgt 12kW of meer aan warmte eruit. Doordat je die 6kW uit de accu trekt warmt die ook meteen op en een accu is efficienter bij kamertemperatuur + de restwarmte van de accu stop je weer in het interieur waardoor die 6kW van de warmtepomp al weer kan zakken. Een brandstofcel zou deze keten van elkaar bevorderende maatregelen juist doorbreken, en daarbij heeft een brandstofcel zelf constante verwarming nodig (maar genereert weinig warmte). En die brandstofcel heeft een grote luchtpomp nodig die ook stroom vreet.

Het terugwinnen van warmte uit de uitlaat wordt al jaren veel gedaan. Een turbo doet dat bijvoorbeeld ook. Na de katalysator een element die warmte terugwint is mogelijk, maar die warmte wordt dan juist gebruikt om te helpen bij de opwarming van de motor, katalysator en interieur. Warmte weer omzetten naar electriciteit is ongeacht de methode niet zo efficient. En omdat er al zoveel werk gaat in turbo's en katalysatoren is er ook steeds minder warmte aan het eind van de uitlaat - er is gewoon steeds minder terug te winnen.

ik zou niet weten waarvoor een brandstofcel warmte nodig heeft,een brandstofcel maakt uit waterstof en zuurstof elektriciteit,zonder bewegende delen ik ben ook niet in de veronderstelling dat een brandstofcel een luchtpomp nodig heeft,maar ik ben maar onwetend!ik wil ook graag de discussie over de persluchtauto weer voeren ,of vinden jullie dat gebakken lucht?als je met brandstofcel, compressor perslucht laat maken ,kan je misschien persluchtmotor auto laten aan drijven?of is dat niet efficent?dan heb je alleen vele tanken in de auto,een stuk of 2 ,3maar persluchtmotor verbruikt alleen veel perslucht,dat is beetje het nadeel!en je hebt zeker 4kw nodig om die perslucht te maken,en dan word de brandstofcel weer vrij groot,en de persluchtmotor moet een werkdruk hebben van 30 bar !en dan erbij de compressor moet dan ook vrij groot zijn!waar ik het meeste meezit is de actieradius,misschien kan je ook met zonnecellen perslucht maken maar ik weet niet hoeveel je er van nodig hebt?maar bij perslucht is de tank de batterij,misschien heb je nog bufferaccu voor compressor nodig!en alles word op die manier wel zwaar!en de perslucht auto heeft maar top snelheid van 120km per uur!maar het is duurzaam en hij stoot alleen water en lucht uit,misschien ben ik teveel een linkse racker?ik vermoed dat er op dit forum veel rechtse rackers zitten,en die hebben het niet zo op duurzaam of zijn gewoon realistisch!mijn broer en vader zijn ook rechtse rackers,en die hebben het meestal wel bij het juiste eind!in de toekomst zullen we toch richting duurzaam moeten,al kan dat nog 40 jaar duren of zo!ik moet toegeven dat waterstof misschien ook niet zo duurzaam is!

Laatst bewerkt:
Een brandstofcel heeft door de aanwezigheid van water en de snelle flow van de lucht snel last van bevriezing, ook bij temperaturen een stukje boven 0. Die moet je dus verwarmen. De luchtpomp is er vanwege de zuurstof, als je dat gewoon uit de lucht moet halen krijg je niet genoeg dus je moet dit of met rijwind (op snelweg tempo) of met een luchtpomp toevoeren.

Een persluchtauto heeft inderdaad vooral het probleem dat je maar een beperkte hoeveelheid kan meenemen omdat er niet genoeg ruimte voor gasflessen kan zijn (en om nu een 2-zitter te maken met het formaat van een stadsbus vanwege die tanks is ook niet echt handig); en daarbij is het samenpersen van de lucht (in het "tankstation") ook erg energieverslindend.
Ga je nu een brandstofcel plaatsen in de auto om perslucht te maken dan heb je die inefficientie van persen in de auto gehaald. En daarbij moet je voor die brandstofcel wweer gastanks voor waterstof meenemen, en die op zichzelf zijn al genoeg om alle ruimte in te nemen. Kijk maar eens bij een Toyota Mirai wat een ontzettend grote auto dat is maar met heel weinig interieurruimte en kofferbak - die ruimte gaat allemaal op aan waterstoftanks.

Als je ecologisch gaat kijken moet je je ook bedenken dat hoge druk gas tanks (dus ook perslucht en waterstof) maximaal 10 jaar gebruikt mogen worden - zelfde als bij de gasfles voor de camping. Daarna moeten ze opnieuw gekeurd worden alsof het nieuwe producten zijn en dat betekent verwijderen uit de auto. Waterstof breekt ook nog op chemisch niveau het metaal af (brittlement) dus daarbij is de kans vrij groot dat na 10 jaar die tanks niet meer de keuring doorkomen. Bij diezelfde Toyota Mirai staat er bijvoorbeeld een datum in de tankklep en na die datum mag je de tank niet meer vullen (dus de auto niet meer gebruiken). Gezien het handvol waterstof auto's in Nederland wordt daar nu nog niet naar gekeken bij de APK maar in Duitsland zijn ze die regel al aan het activeren.
Anders dan accu's die over de gele linie vrij eenvoudig de 15 of 20 jaar lijken te halen en daarna meteen doorkunnen voor een 2e leven (nog voordat ze gerecycled worden) lijkt het er dus meer op dat druktanks zoals aardgas, perslucht en waterstof een auto na 10 a hooguit 15 jaar naar de sloop veroordelen en moeten die tanks gerecycled worden. Prima voor een taxi of bestelbus die in 10 jaar toch al volledig opgereden wordt door zwaar gebruik, maar voor een consumentenauto is dat vooral veel afval.

en met zonnecellen op bestel bus perslucht maken voor in de tropen,maar dan heb je dacht ik maar 2400 watt dat is misschien te weinig om de benodigde druk te krijgen met compressor?maar daar moet weer een accubuffer bij!maar dan kan je net zo goed elektriciteit voor aandrijf elektromotor maken toch,of is dat te weinig?maar een persluchtmotor heeft 10 of 15 % rendement dat is wel laag!een compressor zo,n 10 % volgens AI! ik dacht altijd 70 procent,maar goed!misschien kan het in combinatie met elektromotor,vooropgesteld dat het kan?

Laatst bewerkt:
een brandstofcell geeft compressor stroom ,om elektromotor van compressor te laten draaien,verder gebruikt compressor snaar aandrijving!ik weet niet wat het beste is een zuigercompressor of een ander soort?

Laatst bewerkt:
Je weet dat elk stapje dat je toevoegt inlevert op efficiëntie?

Normaliter gebruik je gewoon een elektromotor op de compressor om lucht te comprimeren.
Inderdaad de goedkope compressor doet dat via een klein zuigertje. Ik heb zelf een schroef compressor.

Maar goed. Stapjes toevoegen is verlies. Dus zet die elektromotor gewoon op de aandrijving en zet er niet allemaal stapjes tussen.

daar ,zit wel wat in wouter,maar daarom vraag ik ook of het mogelijk is ,in mijn vorige feedback om er ook van te leren!maar bedoeld uw al mijn ideeen,op dit forum,or just some?maar misschien kan dit idee wel,als je in het frame van de auto ,in de buizen,als die er zijn ook accu,s doet,dan kan je die ruimte benutten,of zijn er geen holle buizen in frame? en zijn ze te dun , voor accu ,?ik probeer ook wat te weten te komen,het is niet alleen maar domme ideeen posten!dan had ik nog een theoretisch idee ,wat op de zonneauto misschien kan worden toegepast bv de aptera als er schokbrekers ,of dempers op de aptera zitten ,kan je daar stroom mee opwekken dat is al bewezen,in een reguliere auto bij audi geloof ik! ,bij deze kan je 50 watt per schokbreker opwekken,samen zo,n 200 watt,misschien genoeg ,om de aptera langzaam bij te laden?of ben ik nu te optimistisch?of is het bij de aptera minder watt vooropgesteld dat deze schokbrekers heeft?maar ik las net dat de aptera maar driewielen heeft dus wattage ,wat het op kan brengen misschien maar 150 watt,of bazel ik maar wat?en de aptera heeft een 700 watt motor,denk ik!

Laatst bewerkt:
Ik heb een beter idee voor waterstof. Als we dat laten reageren met CO2 uit de lucht. Dan krijg je een HC atoom en O2 terug.

HC atoom is de basis van benzine. Opgelost!

is dat al bewezen nico,als dat zo is heb je waarschijnlijk goud in handen,maar what about de andere ingredienten voor benzine,en hoe gaat dat dan in zijn werk?maar word de brandstof dan duurder en hoe filter je de CO2 uit de lucht? en ik vraag me af is er van de schillen van pistach nootjes geen brandstof, te maken,die dingen branden toch goed?ze worden toch ook wel eens olie nootjes genoemd,of is dit een belachelijk idee?

Laatst bewerkt:
Jazeker is dat bewezen. Dat is al jaren een bekende omzetting. Punt is alleen weer dat het niet efficiënt is dus het kost mega veel energie. Net als al die andere dingen die je hier aanhaalt.

Welke andere ingrediënten voor benzine wil je nog hebben dan? Benzine is een koolwaterstof. (HC) In dit geval een lichte met C4-C12 koolstof. Dus H en C meer heb je niet nodig.

Dat kan he tot 85% E85 noemen we dat. Niet schadelijk. Niet direct dan.

Je krijgt dat overigens al deels aan de pomp. De moderne 95 ongelood noemen we daarom ook wel E10

nou ,ik heb wel eens gehoord van karretje achter auto,met windmolen ,die bij stilstand stroom genereerde voor auto!ik vraag me af hoeveel kilometer actieradius het scheelt als je persluchtmotor stroom laat maken voor hoofdaccu,mischien voor in bus,of is dat niet rendabel,en zwaar?en dat je stoom turbine op zonnecellen de auto helpt aan drijven?die zijn ook leuk toch?

Laatst bewerkt:
ik kon opeens niks meer aan mijn tekst doen,am i being shutdown?ik bedoel het niet cynisch hoor!het zijn allemaal tryouts ideeen,misschien heb ik nog een keer een echt goud idee?al is de vijver waarin ik moet vissen steeds leger!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan