Nieuwe en dure auto's interesseren mij steeds minder

Mechanix

Kilometervreter
Misschien is dit vloeken in de kerk, maar ik merk dat nieuwe, dure auto's mij steeds minder interesseren. Ooit was dat wel anders. Toen ik nog op school zat, bestudeerde ik meer m'n autoboeken dan m'n huiswerk. Ik kende alle modellen uit mijn hoofd en van de auto's die ik interessant vond wist ik allerlei nutteloze gegevens, zoals het geremde trekgewicht. Mijn vader kocht de AutoWeek, die ik van A tot Z las.

Tegenwoordig betrap ik me erop dat ik auto's zie rijden waarvan ik de typenaam niet eens meer weet. VW ID zoveel, Skoda huppeldepup, BMW X9 M-style, schiet mij maar lek. En ik merk dat die auto's me ook niet interesseren. Ze zijn heel duur en overladen met technische snufjes, maar ze roepen bij mij geen begeerte op. Onlangs kreeg ik van mijn vriendin een abonnement op de papieren AutoWeek. Dat was heel lief en wekelijks valt nu weer het verse autonieuws op de deurmat. En dan lees ik over een 308 van 45 ruggen en eigenlijk interesseert het me niet. Vooral de occasionrubriek vind ik leuk, en dan voornamelijk Klokje Rond. Dat zijn echter maar een paar bladzijden van een heel tijdschrift.

Ben ik dan geen autoliefhebber meer? Wellicht, maar ik rij met plezier in m'n oude koekblik en ik vind het leuk dat ik een betrekkelijk goedkope auto heb die het na al die jaren nog zo goed doet. Dat is mooi, want dan hoef ik geen dikke BMW te kopen. Maar ik vind het toch wel grappig hoe dat door de jaren veranderd is. Want als kind had ik me nu wel in een grote dure auto gezien.

Zomaar een gedachtenspinsel op zaterdagmorgen, maar wellicht voor anderen ook herkenbaar. :)

Ik vind mezelf een echte autoliefhebber, maar ik ben zeker niet het stereotype autoliefhebber die houdt van snelle dikke en dure auto's van merken met naam en faam. Ik heb sowieso niet zo'n obsessie voor techniek en snelheid en vind al die moderne elektrische pk monsters echt absurd en totaal niet geschikt voor op de openbare weg. Best leuk speelgoed maar als je een dergelijke auto kunt veroorloven dan leef je lekker uit op de Nürburgring zonder onschuldige medeweggebruikers in gevaar te brengen. Ik ben hier misschien erg ouderwets en conservatief in, dat kan.:)

Verder heb ik ook veel moeite om al die type BMW, Mercedes , Audi's en Volvo's uit elkaar te houden. en haal al die namen vaak door elkaar. Zelfde geldt voor exoten als Porsche, Ferrari, Lamborghini e.d. Ik vind een grote auto ook zeker niet altijd mooier dan een kleinere. Ik denk dat ik een gemiddelde C-segmenter over het algemeen wat mooier vind dan een D-segemter of hoger. Verder vind ik al die moderne Crossovers en SUV modellen echt helemaal niks, op enkele uitzonderingen na .

Zoals Meganix het omschrijft zo voel ik het precies. De klokje rond keuring kan ik altijd van genieten, ook de jaarlijkse barrelbrigade is een rubriek die mijn aandacht heeft. Ik kijk meer uit naar een test van de Aygo-Ignis-i10 dan naar een vegelijken tussen een model3 en de i4 die ook laatst in de Autoweek heeft gestaan.

Dure auto's zijn voor modale inkomens lastig bereikbaar. En ook de transitie naar Elektrisch met het ontbreken van betaalbare exemplaren zorgen voor minder interesse.

Maar toch ben ik nog steeds autoliefhebber. Zo kan ik genieten van het YouTube kanaal van Hubnut met zijn voorliefde voor betaalbare no-nonsense auto's en zijn uitstapjes naar klassieker shows.

Snap je wel, het begint op een punt te komen dat het ook gewoon nergens meer over gaat.
Een supercar is leuk, maar waarom moet een tesla model 3 in 4sec naar de 100 kunnen.
Wat is daar de toegevoegde waarde van. Gaat denk ik ook compleet z'n doel voorbij.

Wat mezelf betreft is het afhankelijk van levensfase cq prioriteiten. Aan het begin van mijn werkende leven, zonder kinderen, wat meer interesse. Daarna een aantal jaren aandacht en financien richten op gezin, carrière, en minder prioriteit bij auto's. Maar laatste jaren in een rustiger vaarwater, meer financiële ruimte en daarmee groeit de belangstelling voor auto's weer.

Ik herken het zeker wel. 30k investeren in een jonge occasion en dan maar hopen dan je geen factuur van €3000 ontvangt en weten dat je ze wel van €1000 ontvangt is eigenlijk gekkenwerk.
We zijn wel steeds rijker geworden en 20 jaar geleden was een C klasse beduidend minder dan een S. Tegenwoordig overschaduwd die C de S van toen en de S van nu zit mijlen boven de Rolls van toen.

Heel leuk allemaal maar ik hoef geen massagestoel met ventilatie, instelbare kleurenledstrips, 50" aan schermen, parkeren met afstandsbediening etcetera.

Dat er dan ook nog een (hybride) accupakket in ligt maakt het allemaal niet aantrekkelijker. Leuk voor de lagere diverse belastingen, maar belastingen kunnen niet stuk en een accupakket van €15000 wel!

Exact dat heb ik ook. Het nieuwe boeit me niets meer.

Ik heb een hobby auto van 27 jaar oud. Dat vind ik 10 keer leuker dan alles wat er nu uitkomt.

Die 27 jaar oude auto heeft een 2.9 liter 6 cilinder. Voor en achter elektrische ramen. Airco. Leer en stoelverwarming. En draai en druk knoppen.

Wat wil je nog meer.

Heb nooit interesse gehad in dure grote of exotische auto's.
Ik denk dat het probleem ook is dat er tegenwoordig veel meer types zijn: vroeger had je 3 BMW's (3 5 en 7) tegenwoordig een hele mikmak: overal moet een SUV van zijn, dan nog coupe's etc. Dan verlies je het overzicht en ook de interesse,
Ben het met je eens dat juist de rubrieken als Klokje Rond en alles omtrent occasions/gebruikt/betaalbaar me veel meer aanspreken. Heb dan ook niets met allerlei onnodige en vaak irritante snuisterijen: 4 wielen, een stuur, handbak is alles wat nodig is; airco en cruisecontrol zijn leuk en that's it. Radio is niet nodig: ooit een week voor aflopen 3-jarige garantie even gekeken of radio/bluetooth/MP3/CD werkte want was nog nooit aangeweest.

Ik heb dit met merken als Ferrari, Lamborghini of Mclaren. De zoveelste editie van de Aventador, een nieuwe Ferrari? Het kan mij werkelijk niets interesseren.

Ik vind techniek interessant. Soms is eenvoud ook technisch heel mooi.
Voor de rest zijn auto's een a naar b machine. Mijn identiteit is er ook zeker niet meer verbonden.

Carfanatic zei:
Ik heb dit met merken als Ferrari, Lamborghini of Mclaren. De zoveelste editie van de Aventador, een nieuwe Ferrari? Het kan mij werkelijk niets interesseren.

Komt imo ook wel doordat die merken niet meer zo exclusief zijn als vroeger. 25 jaar terug was een Diablo echt iets enorm zeldzaams dat je alleen op posters en in de tijdschriften tegenkwam, en heeeel misschien als je mazzel had een keertje in het echt kon bewonderen. Maar als ik nu naar Laren fiets kom ik daar gegarandeerd zo veel supercars tegen dat het de moeite van fotograferen voor mij vaak niet eens waard is.

Die talloze gelimiteerde special editions zie ik ook vooral als een exponent daarvan, maximaal vijf (of een andere arbitraire grens) exemplaren bouwen van anderhalf miljoen per stuk is vooral een kunstmatige manier om de exclusiviteit aan de top van het modellengamma te behouden.

MR PMG zei:
Daarom ben ik abonnee op autoweek classics ;)

Ik ook. Al die verschillende supercars kunnen mij gestolen worden en de elektrische prut ben ik nog lang niet aan toe.
Gewoon een stukje over een normale auto uit de jaren 70 of 80, 90 van de vorige eeuw.

Dat is wel herkenbaar. In mijn jeugd kende ik alle modellen, had later ook de autovisie jaarboeken die ik helemaal doorspitte.

Toen ik ouder werd had ik nog steeds de interesse, nu ook nog, in de wat oudere auto's. En de interesse in nieuwere modellen nam af.

Tegenwoordig ben ik zover dat nieuwe auto's mij totaal niet boeien. Een groot scherm, info systemen enzovoort interesseren me werkelijk niets. En de buitenkant? Allemaal SUV wat je ziet en daarmee voor mij allemaal 3 keer niks. Jammer dat de stationwagen en ook steeds vaker de sedan het moeten afleggen.

Mijn interesse qua auto's ligt bij auto's tot 2014, daarna heb ik er totaal geen binding meer mee.
Dus de 'Nieuwe en dure auto's interesseren mij steeds minder' geldt voor mij al vanaf 2014
Zeer jammerlijk, want ik ben een autofan in hart en nieren.

Ik herken het wel, ik heb weinig tot niks met elektrisch rijden en elektrische auto's, ik kijk dan liever naar oudere auto's, ook wel nieuwere auto, mits voorzien van een benzinemotor.

Vorige week liep ik op het Concours d Elegance in Soestdijk. Daar stonden nieuwe Ferrari's. Ik had geen idee welke modellen dat waren. Na de 458 ben ik afgehaakt.

Zoiets is toch van alle tijden?
Toen ik op de basisschool zat waren de Porsche 996 en daarna 997 nieuw en voor ons helemaal het einde. Die waren watergekoeld, in plaats van de luchtgekoelde klassieke 911, en dat werd door traditionele liefhebbers niet altijd gewaardeerd. De volgende generatie liefhebbers is niet altijd zo enthousiast over de turbo op de 992, en daar staan anno nu de kinderen met telefooncamera's omheen.

Herkenbaar hoor. Ik heb überhaupt nooit echt veel gehad met ‘dikke bakken’, maar bij moderne auto’s vind ik het vooral leuk als het innovatief is, bijvoorbeeld een Toyota Mirai, of destijds de BMW i3. Ook met ev’s had ik dat, maar die worden nu gemeengoed.

Maar ik word net zo goed blij van een 15 jaar oude Panda in goede staat.

Ik herken dat wel. Als ingenieur vind ik goedkopere auto's veel interessanter. Een auto van een paar ton maken is niet zo moeilijk. Het is veel knapper om een zo goed mogelijke auto met een beperkt budget te maken, of met een groter ontwikkelbudget een auto die veel biedt voor een goede prijs.

En wat iemand anders hierboven ook zegt: een C segmenter (of net iets groter) kan veel mooier zijn dan een grote bak. Een BMW 3 vind ik beter geproportioneerd dan een 5 of 7. En dat geldt eigenlijk voor alle merken. Een groter model wordt gauw een taxi.

Moet het óf-óf zijn dan?

Ik ben gek op gadgets in een auto. Dus de dingen die ik nu heb op mijn vrij nieuwe auto vind ik heerlijk en interessant.
Maar ik kwam laatst weer een vergelijkbare C5 tegen die ik 20 jaar geleden had, en die zou ik zo weer willen hebben. Helaas is die praktisch nu niet zo handig (te weinig zitplaatsen;))

En ik vind de rubriek “Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers te koop” het leukste topic van het hele forum.
Zo leuk dat die oudere auto’s als een Opel Ascona, waar je de eigenaar destijds smalend bij aankeek, nu juist zo’n heerlijke aantrekkingskracht lijkt te hebben.
(Gewoon een voorbeeld, hè.:p)

Persoonlijk rij ik al jaren lease en zit nu alweer te kijken wat mogelijk mijn volgende auto zou kunnen worden. Daardoor kijk ik dus erg naar de nieuwe auto’s. Electrisch, hybride, noem het maar op. En daar zitten zeker auto’s tussen die ik graag bij de deur zou willen hebben.

Dus, ja, ik ben auto-gek. Van alle jaren.
:cool:

Ik vind 'normale' auto's ook een stuk interessanter. Je ziet ze vaker en leuk om te zien hoe ze het doen in verhouding met concurrenten. Supercars zijn wel leuk om te zien maar ik kan bijna geen nieuwe Ferrari opnoemen. Dat was idd vroeger wel anders. In een testvideo doen sportauto's me meer dan op foto's. Heeft bij mij niet met levensfase te maken maar denk eerder met leeftijd.

Het autonieuws vind ik nog altijd erg interessant alleen weinig echt mooie nieuwe auto's en dat alles SUV/Crossover en hetzelfde moet zijn stemt mij wel droevig.

Herkenbaar. De Autoweek lees ik niet meer, maar des te leuker vind ik het om dior tijdschriften over young en oldtimers te bladeren.

En ook op straat kijk ik liever naar een oude auto. Meestal gaan de nieuwere wagens ook voorbij zonder dat ik ze opmerk.

Wat mij betreft mogen ze op tv als ze dan toch herhalingen gaan uitzenden programma's als De heilige koe uitzenden. (y)

Hier is dat ook heel herkenbaar.

Op een enkele uitzondering na interesseer ik mij helemaal niet meer voor al dat moderne (lees deze eeuw) mobiele blik, dat is voor mij gewoon een saaie eenheidsworst geworden waar ik ook absoluut niet zuinig/voorzichtig mee om kan gaan.
Het moet starten en rijden, krijgt 1 of 2x per jaar de wasstraat te zien en het onderhoud beperkt zich voornamelijk tot tanken, komen er aardige onkosten aan dan wordt het weer omgeruild voor een ander stuk blik wat weer puur uitgezocht wordt op een gunstige prijs en minimaal 2½ ton trekgewicht en verder niet. (kortom meestal dus een bedrijfsauto)
Enerzijds heb ik helemaal niets op met al die moderne windtunnel- en starwars ontwerpen waarin de fabrikanten elkaar volop na-apen , anderzijds interesseert al die moderne (veelal overbodige en storingsgevoelige) elektronica mij ook totaal niet.
En eigenlijk best wel gek, maar de massa waarvan ik in m'n jeugdjaren op elke straathoek wel een exemplaar van tegen kwam en die mij destijds totaal niet interesseerden (Fiat 124/127, Opel kadett A/B, Ascona, Record, Daf, Vw Kever/Passat, Simca 100/1100, Renault 4/5/16/18/20 weten inmiddels al wel weer een brede glimlach op mijn gezicht te toveren... zal wel een stukje jeugdsentiment zijn, en dat zie ik ook wel terug in de leeftijd van m'n 3 oldtimers (1969, 1971, 1981) waar ik nog wel plezier aan beleef om mee te gaan rijden, aan te sleutelen en te onderhouden.

De categorie auto's die van kind af aan altijd al mijn volle aandacht hebben gehad waren eigenlijk de terreinauto's, en daar heb ik zelf ook altijd mee gereden vanaf dat ik m'n rijbewijs op zak had(1985 dus)... en dat is ook altijd m'n hobby geweest, door de week gewoon voor woon/werk verkeer en in de weekenden ermee offroad spelen.
Maar ook de moderne terreinauto's kunnen mij al vele jaren totaal niet meer bekoren... met al die moderne luxe en elektronica die er tegenwoordig ingepropt wordt kun je ze niet eens meer fatsoenlijk offroad gebruiken zonder gelijk het gehele interieur af te schrijven en een gepeperde garagerekening te ontvangen voor een hoop defecte sensortjes en vervangend plastic rondom.

Tsja, de moderne technieken en luxe zorgen er dus eigenlijk alleen maar voor dat m'n wagenpark steeds ouder wordt... de gemiddelde leeftijd is inmiddels 35 jaar geworden.
Misschien moet ik toch maar een keer een grijs geïmporteerde UAZ Bukhanka of Hunter in overweging gaan nemen om die gemiddelde leeftijd weer wat te verjongen.:)

Mja. Dat was dus precies wat ik destijds hier voorspelde en bedoelde met technisch identieke, eenheidsworstvormige wasmachines... Een wonder dat Autoweek (en dit forum blijkbaar) nog bestaan. De auto industrie is de kant van consumptieve wegwerpgoederen op gegaan. Daarmee is de hobby definitief ten einde. Het oude spul zal gekoesterd worden en net als stoomtreinen magisch blijven en nooit helemaal verdwijnen, maar in kwantitatief opzicht zal het ieder jaar afnemen. Ook om de simpele reden dat er binnen een jaartje of 10, 20, niemand meer zal zijn die de auto's die we nu nog als leuk omschrijven, zullen kunnen onderhouden. En de tegen die tijd verplichte elektrische ombouw trekt de laatste ziel er ook wel uit...

Waar ik eigenlijk nog het meest benieuwd naar ben is wat er over pakweg 20 jaar nog over is van de rijvaardigheid van de bestuurders.
Ik zal er absoluut niet vreemd van op kijken dat we over 20 of 30 jaar allemaal passagiers gaan worden van een zelfrijdende taxi al dan niet in eigen bezit, want daar wordt technisch inmiddels al heel stevig op aangestuurd.
Bestemming invoeren, onderweg een beetje verveeld spelen met alles wat je nu nog niet mag doen als bestuurder, en als de auto zegt "uw bestemming is bereikt" weer opkijken en uitstappen... is dat het beoogde toekomstbeeld anno 2050???... leve de vooruitgang dan.:(

Op zich vind ik nieuwe auto's nog steeds interessant, met uitzondering van de exclusieve supercars.

Echter, ik ken niet meer als modellen uit mijn hoofd zoals vroeger. Toen spelde ik de AutoWeek van voor naar achter. Nu lees ik nog nauwelijks autonieuws. Ik zie wel wat weer op de weg rijdt en als ik dat mooi vind zoek ik het op.

Ik herken het wel. Vroeger kende ik alle auto’s. Nu weet ik zelfs van bepaalde Peugeot’s of Skoda’s de typenaam niet. Soms kijk ik in de supermarkt even in de laatste Autoweek, en als daar dan een dubbeltest in staat van 2 elektrische auto’s dan haak ik meteen af, electrisch boeit me niet.

Nieuwe auto's interesseren mij, maar ook oude auto's.
Ik vind het knap als fabrikanten betaalbare, en leuke auto's maken.

Ik heb zelf wel veel minder met grote suv's die nu in de mode zijn.

Ik moet ook toegeven dat de nieuwe auto's me steeds minder boeien. Het is steeds meer eenheidsworst met gedeelde platforms en gedeelde techniek. Ik begrijp de gedachte erachter wel; er is immers een reden waarom merken als Saab en Rover niet meer bestaan en waarom Daihatsu zich heeft teruggetrokken van de Nederlandse markt. Maar kijk naar Stellantis. Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa, Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati; alles onder één dak. En dan zijn de 208, Corsa en C3 ongeveer tweelingbroers van elkaar. Ja, elk merk gooit er een eigen saus overheen, maar het basisgerecht is hetzelfde. VAG, idem dito: Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Lamborghini, Bugatti, Porsche, ID. Het is zoveel van hetzelfde. Het doet me een beetje denken aan de Smart toen deze voor het eerst geïntroduceerd werd met de plaatdelen die uitwisselbaar waren. Je begon met een rode neus op de auto, maar als na een half jaar dat begon te vervelen, ga je naar de dealer en schroeven ze in een kwartiertje tijd een blauwe ervoor in de plaats. Weer even wat anders.

Ik snap het waarom wel, maar echt leuk vind ik het niet.

Ik lees de AutoWeek nog steeds helemaal, alleen de bandentests niet en de prijslijsten ga ik ook snel doorheen. Ik moet ook toegeven dat Klokje Rond en de occasiondelen me meer interesseren en daarom ben ik ook altijd blij als AutoWeek Classic op de mat valt. (de katten vinden het minder leuk, vooral als ze daar liggen te slapen). Dan zie je een test tussen een Peugeot 504 en een Mercedes 200. Dan heb je twee fundamenteel verschillende auto's die op eigen wijze proberen de koper te verleiden. Nu? Ze hebben allemaal connectiviteit, allemaal voldoende vermogen en ze kunnen allemaal sneller de bocht om dat 99% van de bestuurders ooit zal doen alleen de limiet ligt bij het ene merk nog wat verder dan bij het andere.

Grappig. Ik lees hier nu dus veel eenheid over iets waar ik jaren geleden hier nog werd afgefakkeld.
Volgende stap: autobladen gaan één voor één omvallen. Autoweek inclusief. Tijd om het onder te brengen bij Tweakers. Vanuit gadget perspectief (vastlopende Android auto en zo), kan het dan nog wel interessant zijn. Bespreking van ev's draait al lang niet meer om rijgedrag of hardware, alleen nog maar om financiën en laden. Dat kan prima op dat platform, als subgroep. De klassiekers zijn leuk, maar met wat beleid is dat zo de nek omgedraaid. In Londen kom je geen klassieker meer tegen, de slooppremie liet hier en in Duitsland destijds ook al zien dat de status 'klassieker' niet zo heel veel zegt.

Als iemand die amper mid-30 is herken ik mezelf in de meeste reacties van de voornamelijk 40- en 50ers vermoed ik.

De daily heeft moderne snufjes want dat is comfortabel en veilig, maar gevoel heb je er niet/minder bij.

s velthuis zei:
Bespreking van ev's draait al lang niet meer om rijgedrag of hardware, alleen nog maar om financiën en laden.

Dat euvel over financiën speelt al sinds er lagere bijtellingstarieven werden geïntroduceerd. De gemiddelde autotest ging toen alleen maar over bijtelling, ik ben daar eigenlijk al afgehaakt. En daarna alle crossovers en SUV's, met als enige voordeel de hoge instap, waar ik echt helemaal niks mee heb. Misschien is het ook het wegwerpgehalte van moderne auto's zoals de rampzalige THP en TSI motoren en de EcoBoost Ford's met blauwe oliewalmen, sommige dingen waren vroeger wel beter.

Ik herken me als 40er hier ook in. Het bezoeken van autobeurzen en dealers, verzamelen van folders, uitkijken naar het nieuwe nummer van AW of Auto Motor und Sport waar al het autonieuws in te vinden was, het is allemaal verleden tijd.
Ik lees de tijdschriften nog wel in een online-app waar ik er even snel doorheen blader. Daarbij gaat mijn voorkeur tegenwoordig vooral uit naar (Duitse en Engelse) tijdschriften over klassiekers, youngtimers en autotechniek.
Ik vraag me af of 20ers überhaupt nog wel tijdschriften lezen....

Nieuwe auto's boeien me ook steeds minder. De ontwikkeling van auto's met een brandstofmotor beperkt zich tot infotainment, veiligheidssystemen en andere gadgets. Heb ik helemaal niets mee. En daarnaast het onvermijdelijke hybride- en elektrische spul waar ik niet aan kan en wil wennen. Stofzuigers met 500 pk, een grote tablet in het interieur en twee ton schoon aan de haak, gewoonweg verschrikkelijk in mijn ogen.

Gelukkig kan ik vooral op YouTube nog steeds aan mijn trekken komen. Halle77, Rijt keek op de week, JPPerformance, genoeg kanalen waar ik mijn Leidenschaft fürs Automobil nog kwijt kan. En ook AW Klokje Rond en de Barrelbrigade zijn leuk.

Audijzer zei:
s velthuis zei:
Bespreking van ev's draait al lang niet meer om rijgedrag of hardware, alleen nog maar om financiën en laden.

Dat euvel over financiën speelt al sinds er lagere bijtellingstarieven werden geïntroduceerd.

Dat is inderdaad (voor mij) volstrekt oninteressant, maar sowieso is imo daardoor de Nederlandse automarkt en aldus ook het straatbeeld erg scheef geworden. Krijg je van die eigenlijk enorm rare situaties van zoals een Jaguar I-Pace die uit het niets heel even de best verkochte auto wordt, om weer in te storten naar haast 0 zodra het fianciele voordeeltje verdwijnt. Vroeger was de markt toch wat evenwichtiger.

D Elzinga zei:
Audijzer zei:
s velthuis zei:

Dat euvel over financiën speelt al sinds er lagere bijtellingstarieven werden geïntroduceerd.

Dat is inderdaad (voor mij) volstrekt oninteressant, maar sowieso is imo daardoor de Nederlandse automarkt en aldus ook het straatbeeld erg scheef geworden. Krijg je van die eigenlijk enorm rare situaties van zoals een Jaguar I-Pace die uit het niets heel even de best verkochte auto wordt, om weer in te storten naar haast 0 zodra het fianciele voordeeltje verdwijnt. Vroeger was de markt toch wat evenwichtiger.

Over hoeveel vroeger praten we dan? De Mitsubishi Outlander PHEV was twee maanden lang de bestverkochte auto van Nederland... omdat de bijtelling 0% was, tot het einde van dat jaar. Hetzelfde met de spaardiesels als Skoda Fabia Stations, Renault Megane Station, VW Polo die toen voor 14% bijtelling weggingen. Het beleid van de Nederlandse overheid om bepaalde sturing te geven aan de aan te schaffen (danwel leasen) auto's werkt al tientallen jaren ontwrichtend. Waren het eerst de 'zuinige' auto's, daarna werden het de auto's met 'weinig' uitstoot en toen de (volledig) electrische. En dat zijn ze inmiddels ook weer aan het corrigeren want het blijkt ineens populair te zijn.

Hoeveel vroeger moet je dan gaan om terug te zijn bij 'gewoon bijtellen' en dan maakte het niet uit in wat voor auto je reed. Alleen de cataloguswaarde deed er toe. Of jouw auto een diesel was, benzine of LPG maakte qua bijtelling niet uit, hooguit hoeveel kilometers je reed (maar dat kwam vanuit de baas). Voor een 1 op 8 auto van 50.000 gulden betaalde je evenveel bijtelling als een 1 op 14 auto van 50.000 gulden.

Ik dacht dat ik de enige was.
Het lijkt allemaal op elkaar. Kleine auto's, of goedkope auto's worden schaars.
Neem de cabrios, bijna geen keuze.
Ik dacht vooral, ik zal wel oud worden. Of op mijn vader gaan lijken.

Het nadeel is ook dat ze niet meer fijn rijden.

En er is eigenlijk geen echte liefhebbersuitvoering meer. RS is weg, ST wordt teveel gebruikt in combinatie met line. Cupra is elektrisch. Nou ja... ouwe meuk is leuk.

Kristian2 zei:
Ik herken me als 40er hier ook in. Het bezoeken van autobeurzen en dealers, verzamelen van folders, uitkijken naar het nieuwe nummer van AW of Auto Motor und Sport waar al het autonieuws in te vinden was, het is allemaal verleden tijd.
Ik lees de tijdschriften nog wel in een online-app waar ik er even snel doorheen blader. Daarbij gaat mijn voorkeur tegenwoordig vooral uit naar (Duitse en Engelse) tijdschriften over klassiekers, youngtimers en autotechniek.
Ik vraag me af of 20ers überhaupt nog wel tijdschriften lezen....

Nieuwe auto's boeien me ook steeds minder. De ontwikkeling van auto's met een brandstofmotor beperkt zich tot infotainment, veiligheidssystemen en andere gadgets. Heb ik helemaal niets mee. En daarnaast het onvermijdelijke hybride- en elektrische spul waar ik niet aan kan en wil wennen. Stofzuigers met 500 pk, een grote tablet in het interieur en twee ton schoon aan de haak, gewoonweg verschrikkelijk in mijn ogen.

Gelukkig kan ik vooral op YouTube nog steeds aan mijn trekken komen. Halle77, Rijt keek op de week, JPPerformance, genoeg kanalen waar ik mijn Leidenschaft fürs Automobil nog kwijt kan. En ook AW Klokje Rond en de Barrelbrigade zijn leuk.
Een YouTube kanaal dat ik wel vermakelijk vind, is die van I do cars. Die post elke zaterdag avond een video waarin hij een motor uit elkaar haalt, vaak motoren met een probleem. Meestal dikke Amerikaanse motoren, soms ook Europese of Aziatische. Wonderbaarlijk hoe erg soms een motor in puin ligt.

Ik heb ook wel het idee dat op het forum meer de 'echte' autoliefhebbers zitten. Veel die van oudere auto's houden, liefst wat niet mainstream is e.d. Terwijl op de hoofdpagina het meer gaat over auto's icm tech, klimaat en politiek en waar polarisatie hoogtij viert, gevoed door AW met veel artikelen over Toyota, VW, EV's en waterstof. Daar zijn lieden meer bezig 'hun' merk te promoten en de directe concurrentie onderuit te halen. Dat heeft imo niks met autoliefhebberij te maken maar met belangen en meer interesse in genoemde tech, klimaat en politiek. En aangezien nieuwe auto's steeds meer hetzelfde worden, zeker met EV's, en andere ontwikkelingen vooral draaien om infotainment dan snap ik wel dat de interesse hier op het forum voor nieuwe auto's minder aan het worden is.

De auto is inmiddels wel zo'n beetje uitontwikkeld. Daardoor zie je dat onderscheiden op techniek steeds lastiger wordt. Daarom moet je je wel onderscheiden op gadgets of prijs. Dat leidt dus tot schaalvergroting en meer eenheidsworst.

Lijkt me toch vooral inkomen/realisme gerelateerd. Als kind heb je dromen, als je op hogere leeftijd een laag salaris hebt en/of geen mogelijkheid hebt een nieuwe auto aan te schaffen, lijkt mij dit vrij normaal. Dan heb je nou eenmaal een ander referentiekader dan mensen die wel de doelgroep zijn van nieuwe auto's. Autoweek is nou eenmaal de 'Dacia' onder de autobladen, dus dat het hier op het forum meer voorkomt is niet meer dan logisch.

Ik heb interesse in oude auto's en nieuwe. Ik vind auto's uit de jaren 50,60 en 70 geweldig en de jaren 80,90 en 00 een stuk minder.
Maar als je nieuw interessant vind je dan meteen geen liefhebber bent slaat weer nergens op. Maar ja hij post wel vaker vreemde dingen.

Frits79 zei:
Maar als je nieuw interessant vind je dan meteen geen liefhebber bent slaat weer nergens op..

Precies dit. Ik ben ook benieuwd waar deze gedachte vandaan komt. Zodra iemand een andere mening heeft is het geen liefhebber meer?

Ja, ik kan me ook helemaal vinden in het verhaal van Mechanix. Ik kende in de jaren '80 alle auto's en uitvoeringen (Amerikanen uitgezonderd) en van een groot deel van de verkrijgbare auto's in Nederland kende ik de specificaties en prijzen. In de jaren '90 werd het al iets minder maar vind ik nog steeds heel erg leuk. Vanaf de eeuwwisseling ging het enthousiasme voor nieuwe auto's naar beneden. En na 2010 moet je echt gaan zoeken naar de krenten in de pap, onafhankelijk van de prijs.

Gelukkig zijn er nog heel veel leuke oldtimers en klassiekers.

Terug
Bovenaan