Nieuwe en dure auto's interesseren mij steeds minder

Allemaal erg herkenbaar.

Sinds augustus rijd ik in een (nieuwe) auto van de zaak (PHEV). Heel stil, snel, comfortabel en van alle denkbare luxe voorzien. Het rijdt dus heel ontspannen, maar het raakt me niet.

Gelukkig heb ik nog een oude hobby-auto. Op benzine en met een handgeschakelde versnellingsbak. Dat is voor mij toch het autorijden zoals ik het leuk vind.
Ik weet dat elektrische auto's beter zijn voor de luchtkwaliteit en ik ben ervan overtuigd dat we met elkaar veel minder CO2 uit moeten gaan stoten. Maar diep in mijn hart word ik toch blij van een echte auto met een mooie verbrandingsmotor.

Wat ook zo leuk is aan oude auto's? Je kunt ze aan het geluid herkennen. Dat lukt bij een nieuwe 'normale' auto niet meer. Een luchtgekoelde VW of Citroen, een Cleonmotor van Renault, een C-Kadett, Fiat Cinquecento, Ford Fiesta, Volvo 240 of 850 etc. Stuk voor stuk zeer herkenbare motorgeluiden die een auto zijn eigen karakter geven en dat is een van de zaken die ik zo mis bij nieuwe huis, tuin en keukenauto's.

Waar ik met m'n Land Rover er een minuut over deed om naar 80 km/u te kruipen, herrie, rammelend, stinkend, versnellingen zoekend, tocht, enorme stuurcorrecties moeten maken...... Het heeft wel wat.... maar ook nu in m'n Tesla kan ik enorm van het tegenovergestelde genieten.

Wij zijn in 2024 met de (8 jaar oude) Twingo naar Frankrijk geweest, en ja, lekker die airco en rembekrachtiger, maar wat heb ik genoten van mijn reis naar Italië met mijn Seat Trans (40 jaar oud). Ik zou zo komende zomer met de Marbella of Dyane op vakantie willen gaan. En ja, ook ik heb een EV en dat rijdt echt heerlijk. Maar een beetje door het Franse land heen rijden met een young- of oldtimer past mij eigenlijk veel beter haha!
Seat Panda 35, 1982 by Michiel van G., on Flickr

Ik compenseer mijn BMW i4 met een Trabant (en ook omgekeerd...). Op een mooie zomeravond mag ik graag de Trabant de sporen geven, maar ik ben wel heel blij met de BMW als ik wat verder moet of in de drukte zit.

Op zich vind ik nieuwe auto's nog steeds interessant, met uitzondering van de exclusieve supercars.

Echter, ik ken niet meer als modellen uit mijn hoofd zoals vroeger. Toen spelde ik de AutoWeek van voor naar achter. Nu lees ik nog nauwelijks autonieuws. Ik zie wel wat weer op de weg rijdt en als ik dat mooi vind zoek ik het op.
Ik kijk soms even terug wat ik eerder heb geschreven. Dit was mijn mening in 2022, toen het topic geopend werd. Eigenlijk is dat niet veranderd.

Sterker... toen ik dit schreef had ik nog nooit een nieuwe auto gekocht, altijd tweedehands. Dat is inmiddels anders. Twee totaal verschillende auto's gekocht, maar van beiden kan ik erg genieten. Oók van de moderne snufjes.

de scout traveler zou zo maar mijn eerste ev kunnen worden, die auto lijkt mij wel wat.

hopelijk laten ze klassiekers gewoon met rust, niet dat verbrandingsmotoren compleet in de ban gaan. Wat moet je met al die klassiekers? ombouwen naar EV?

Sinds een half jaar rijd ik in een nieuwe auto via mijn werkgever. Dat rijdt heel comfortabel, stil, snel en voelt heel veilig.
Maar.... ik mis het 'analoge' autorijden steeds meer! Waar is mijn toerenteller? Waar is mijn motorgeluid (oké, het is een plug-in hybride, maar ik rijd zoveel mogelijk elektrisch), waar zijn mijn fysieke knoppen? Waarom moet alles voor mij en diet door mij gedaan worden? Alles gaat vanzelf!

Voor puur woon- werkverkeer is dat wel relaxed, maar ondanks dat het qua merk echt een 'rijdersauto' betreft, denk ik dat ik meer plezier zou beleven aan een oude, eenvoudige auto (bijvoorbeeld een Peugeot 106 of 206) dan aan zo'n nieuwe, volledig digitale en dure (PH)EV.

Zijn er meer mensen die dat gevoel herkennen?

Nee. Heerlijk dat uit-handen-nemen.
Des te meer geniet ik van het comfort, het multimedia en het interieur.

Voorwaarde is wel dat de " automatisering" een beetje betrouwbaar is. Zo niet, dan zorgen die systemen juist voor meer stress, omdat je continue op je quivive bent dat het systeem een fout maakt. En juist daar zijn nog wel wat stappen te zetten in veel moderne auto's.

ik mis het 'analoge' autorijden steeds meer! Waar is mijn toerenteller? Waar is mijn motorgeluid (...
wat je zegt, bij woon werk verkeer maakt mij dat allemaal niet zo uit. Dan wil je toch voornamelijk rust. Maar voor de leuk, is de keuze tegenwoordig ook veel minder. 20 jaar geleden had elk merk nog wel iets leuks in de aanbieding voor het weekend. Dat is ook vrijwel over.

Sinds een half jaar rijd ik in een nieuwe auto via mijn werkgever. Dat rijdt heel comfortabel, stil, snel en voelt heel veilig.
.... Waarom moet alles voor mij en diet door mij gedaan worden? Alles gaat vanzelf!

Zijn er meer mensen die dat gevoel herkennen?
Dat gevoel herken is zeker niet. Stil, snel, ja, comfortabel en veilig zeker niet.

Bij mijn Tesla meerdere keren doodgeschrokken door fantoomremmen. Of dat de auto opeens wegstuurt van een doorgetrokken streep richting je tegenligger. Autopilot remt veel te vroeg (ook als deze op 1 auto is ingesteld), trekt niet soepel op, dan rij ik zelf een stuk soepeler. Stuuringrepen omdat je iemand 'gevaarlijk afsnijdt' maar in werkelijkheid past er nog een olietanker tussen. Oneindig veel bliepjes en signalen waar je niets aan hebt. Ja het meeste kan uit, maar bij Tesla zit er veel net wat te diep in het systeem waardoor je het maar laat zitten.

Bij mijn huidige Polestar al meerdere keren meegemaakt dat het systeem mij geweldig 'redt' door keihard te remmen bij het achteruitrijden (ja dat is zeer irritant, je schrikt je dood, ook als je maar 5 km p/u rijdt) omdat er een takje van een plant dreigt te worden geraakt.. Ook als je een echt smalle parkeeroptie hebt (wat in garages en zeker bij oplaadpunten vaak het geval is) remt de auto continue om je te 'redden' terwijl ik in mijn spiegels gewoon zie dat het nog nét gaat (en ik na de betonnen paal ook weer ruimte heb). Ook zeer irritant.

Je fantastische tablet in de auto die altijd maar hun kuren hebben (zowel Tesla als Polestar). Soms even geen geluid van de radio, soms irritante seconden afwachten totdat de boel is opgestart. Soms gaat het hele scherm op zwart (Tesla). Nee, allerminst betrouwbaar en ook niet sneller dan fysieke knoppen.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Ik vind nieuwe auto's helemaal niet 'vanzelf' rijden. Althans, lang niet zo goed als ik dat zelf kan.

Terug
Bovenaan