Nieuwe en dure auto's interesseren mij steeds minder

Je kan toch ook gewoon voor beide kiezen? Waarom is het of of?
Je brengt de meeste tijd door achter het stuur, met het scherm aan. Ik vind het zonde om dan niet te genieten van hetgeen dat bij de auto hoort, maar in plaats daarvan naar een simpel uitvergroot telefoonschermpje kijken de hele tijd.

Oh, maar het infotainment systeem van Mazda gaat vele malen mooier om met mijn telefoon en Carplay dan mijn VW. Dus in die zin geniet ik wel degelijk van het “eigen” systeem van de Mazda. Ik gebruik alleen de interne navigatie niet.

Apart :)
Maar als dat voor jou werkt, prima toch? Misschien een verschil dat het geen eigen auto is, maar een lease-auto die niet van jou is?

Ik kan mij geen auto heugen waarin ik het bestaande navigatiesysteem fijner vind dan wat via Apple Carplay beschikbaar is. Dat vind ik zelf ook het irritante aan Tesla's, Maps en Bluetooth werken prima voor navigatie en muziek, maar ik heb liever Apple Carplay en eigen apps.

Ik kan mij geen auto heugen waarin ik het bestaande navigatiesysteem fijner vind dan wat via Apple Carplay beschikbaar is. Dat vind ik zelf ook het irritante aan Tesla's, Maps en Bluetooth werken prima voor navigatie en muziek, maar ik heb liever Apple Carplay en eigen apps.
Maar Tesla’s zijn dan ook rijdende iPads waar je goud geld betaalt voor elke optie. :ROFLMAO: En dan hebben we het nog niet eens over beleving… :p

Laatst bewerkt:
AR-navigitie van in-car systemen, AI-voice assistent die er mee gecombineerd/geïntegreerd is, range/laadpunt begeleiding. Is gewoon uitgebreider dan wat CarPlay biedt tegenwoordig.

Dan nog de vraag: Als je niet meer nodig hebt dan CarPlay te bieden heeft, waarom zou je? Dat is voor iedereen anders, en dan zijn we volgens mij ook weer op het punt waar het om gaat. Cirkel is rond. ;)

Ik heb gekozen voor de Apple configuratie. Die gebruik ik thuis in huis, als mobile en dus ook in de auto.
Complete integratie van muziek, afspraken, contacten, apps (ten dele).
Dat werkt in mijn auto heel mooi samen met de interne systemen, waardoor mijn Apple Music mooi over de Bose geluidsinstallatie klinkt, ik rechtstreeks naar mijn afspraken geleid wordt via de Apple navigatie via een heel mooi Mazda scherm op basis van een agenda, die ook mijn gezin kan zien, etc.

Dat soort integratie zou ik in elke auto zoeken, ook als ik weer terug zou gaan naar een C5 uit 2002. :rolleyes:
Dat is een bewuste keuze, die waarschijnlijk niet iedereen maakt.

Maar dat kan toch ook gewoon allemaal met de app van de auto zelf, of de ingebouwde apps ìn de auto? Dan kan je zelfs de functies van de auto zelf daarnaast gebruiken.

Dan is het heel fijn dat jij daar van geniet, maar ik denk dat iemand die de auto nieuw koopt meer geniet dan iemand die centen telt voor een derdehands.

... denk bijvoorbeeld aan carplay dat blijkbaar draadloos móét zijn (terwijl je juist in de auto met een kabeltje het beste tegelijkertijd de batterij kunt opladen, beter dan dat het draadloos - opladen - gaat)….
En dus gaat bij mij de telefoon op langere ritten nog steeds aan de kabel, in de middenarmsteun.
Op korte ritten echter kan de telefoon nu lekker in de binnenzak blijven en heb ik toch Carplay. Laden heeft dan toch niet heel veel toegevoegde waarde.

Dan is het heel fijn dat jij daar van geniet, maar ik denk dat iemand die de auto nieuw koopt meer geniet dan iemand die centen telt voor een derdehands.
Wat een onzin. Ik geniet van al mijn auto’s. Nieuw en oud maar van de oudste toch het meeste. En niet verklappen hoor? Maar dan heb ik ook Google maps aanstaan en spotify over de radio. Manmanman

Maar je kan Spotify en Google Maps toch gewoon van de auto zelf gebruiken? Waarom heb je daar Carplay voor nodig?
Als je die apps op het infotainment van de auto kunt installeren wel, ja. Maar lang niet alle auto's bieden die mogelijkheden.

Wat mij overigens in toenemende mate tegenstaat aan moderne auto's is ADAS. Ten eerste omdat die betuttelsystemen fundamenteel in tegenspraak zijn met wat ik leuk vind aan autorijden, ten tweede omdat het uitschakelen van deze systemen bij veel auto's te omslachtig is, ten derde omdat bij heel veel auto's deze systemen gewoon niet goed functioneren, resulterend in gevaarlijke situaties (bijvoorbeeld door willekeurige rem- of stuuringrepen). Die systemen worden door de strot geduwd terwijl ze niet eens betrouwbaar zijn. Ik vind dat eigenlijk gewoon mijn geld niet waard.

Laatst bewerkt:
denk bijvoorbeeld aan carplay dat blijkbaar draadloos móét zijn (terwijl je juist in de auto met een kabeltje het beste tegelijkertijd de batterij kunt opladen, beter dan dat het draadloos - opladen - gaat)
Je kunt volgens mij je telefoon beter helemaal niet opladen als je 'm gebruikt. Dus dan is draadloos AA/AC beter.

De elektronica is goedkoop en bijna universeel. De fysieke zaken maken het duur (kleinere aantallen, maatwerk). En fabrikanten van auto's maken van dat laatste hun verdienmodel. Iets "aanzetten" wat al aanwezig is in de boordcomputer kost via de officiële weg vaak gelijk een smak geld. Een kabeltje of schakelaartje is origineel vaak de hoofdprijs.. Maar emoties (hebbe, hebbe, hebbe)... die mogen geld kosten.

Wat ik bij moderne autos het meest irritant vind zijn die bliepjes, verplichte onzin van de eu die iedereen meteen uitzet.
Daarna het compleet gebrek aan knoppen, en dan gewoon het gemiddelde interieur wat gewoon om te janken is, met plastic nepleer, goedkope materialen, lelijk simpel dashboard met tablets.

1415-1758700359-14fd08ce509bba845b84620c6d466e4e.webp

ook al een tablet, maar echt een veel fijnere werkplek dan dit

dFcAqMS.jpeg

en dan heb ik het nog niet over de gemiddelde kwaliteit, alles lijkt gemaakt om 3-4 jaar mee te gaan.

Ik hou wel van het minimalistische, hadden mij Chryslers (knoppen op achterzijde van stuur) ook. Geen overbodige zooi. . En welke knoppen gebruik je nu vaak? Volume van de audio? (stuur), de rest staat ingesteld.... Als mevrouw Zoveel instapt schiet alles naar haar instellingen. (Soms moet ze op de display aangeven dat zij de bestuurster is als ik eerder instap). Is dat ook zo'n Audi waar de linker armsteun 3 cm hoger zit dan de rechter armsteun en je gedraaid in je stoel zit?

wat overdreven, niet? Alsof zoiets het belangrijkste is in het leven.
Alsof elk jaar een nieuwe auto het belangrijkst is in je leven. Hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoeveel je gewend bent en hoeveel je hebt meegemaakt. Daarmee vergeleken is een auto voor mij maar een stuk blik. Ferrari’s bijvoorbeeld vind ik leuk, maar hoef er niet eentje te hebben. ;)

Ik heb in mijn nieuwe auto, na 4 weken, nog niet één keer naar de interne navigatie gekeken. Alles wat ik nodig heb staat al in/op mijn mobiel en die verbindt (draadloos) met de auto via Carplay en laat zijn informatie zelfs zien in het headup-display.

Ik heb enkel mijn thuisadres ingesteld dat is soms handig als je uit een parkeergarage rijdt in een vreemde stad en de auto sneller connectie heeft dan de telefoon. Voor de rest Waze of Google Maps op de telefoon.

Ik hou wel van het minimalistische,
prima voor jou, ik wil knoppen.
Radio wordt constant gebruikt, klima knoppen worden best veel gebruikt, dan vind de een het te koud, dan vind de ander het te warm, stoelverwaming/koeling, En dan nog, al gebruik ik het niet veel, dan gaat een knop heel wat sneller dan een stom langzaam tablet menu, eh waar zat dat ook alweer?

Gister ook bij zon'n handige harrie, Hey Mercedes ... wait ... change the temperature to 21 degrees. ..wait..
als het systeem het al begrijpt ben je 20 seconden verder. Terwijl je met een normale auto dat blindelings op de tast doet.

Radio wordt constant gebruikt, klima knoppen worden best veel gebruikt, dan vind de een het te koud, dan vind de ander het te warm, stoelverwaming/koeling, En dan nog, al gebruik ik het niet veel, dan gaat een knop heel wat sneller dan een stom langzaam tablet menu, eh waar zat dat ook alweer?

Gister ook bij zon'n handige harrie, Hey Mercedes ... wait ... change the temperature to 21 degrees. ..wait..
als het systeem het al begrijpt ben je 20 seconden verder. Terwijl je met een normale auto dat blindelings op de tast doet.
Zo’n ouderwetse draaiknop :cool:

Ik weet niet welke Mercedes je testte, maar normale moderne (2023+) auto's werken gewoon met een nagenoeg feilloos VUI-systeem voor zulke simpele commando's.

Precies, navigatie, temperatuur en nog wat zaken gewoon via de voice control. Die zet je "aan" via het rechter wieltje op het stuur en roept dan je commando. (Dat had mijn Chrysler uit 2008 ook a voor de telefoon; bel.... l Maar ik begrijp je wel Gullwing, De een heeft Chesterfield, de ander (wij) een strakke Leolux. Verschil van smaak mag gelukkig!

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf al nieuwe auto's gekocht, en ook oude barrels.

En weet je wat het gekste van al is? De auto waar ik het meest van genoten heb is een oude Laguna Station die ik voor 1000€ van iemand van vreemde origine gekocht heb (niet racistisch bedoeld, was een sympathieke mens, maar ik praat hier even in stereotypes).

Had dringend een auto nodig die minimum 1500kg kon slepen en een grote koffer had en een half jaartje mee kon - deze kon ik bij manier van spreken betalen van het geld dat ik in mijn broekzakken kon vinden.

Uiteindelijk 4-5 jaar gebruikt, eigenlijk zelfs als daily omdat ik er zo tevreden van was, nieuw condensortje erop gestoken en het ding had zelfs perfect werkende airco.
Reed toen een 30.000km per jaar en buiten gewoon onderhoud geen kosten gaan gehad, van 240.000km naar 370.000km mee gereden.
Goede herinneringen zijn dat ik er 2x mee met vrienden op roadtrip door Oost-Europa ben geweest, op festivals gewoon op een matras in de koffer heb geslapen en het ding heb liggen afbeulen door aanhangers op onverharde wegen te slepen zonder schrik te hebben voor een krasje of een blutsje.

Gewoon een goede stoel, veel ruimte, prima wegligging, manuele airco (zelfs op de achterbank toen) en had er een radio met USB aansluiting in gemonteerd voor wat eigen muziek te kunnen spelen. Navigatie? Gewoon een TomTom tegen het raam. De dieselmotor van 100pk maakte dit een vlotte auto - ook al moet je tegenwoordig gaan geloven dat 300pk heb absolute minimum is in het C-segment.

Ik geef toe, Carplay of Android auto is handig, en in onze Captur gebruik ik steeds de Google navigatie die Renault zelf voorziet omdat het gewoon goed werkt.

In mijn Mégane heb ik een ingebouwde TomTom die ik al vaak vervloekt heb omdat het ding geen updates meer heeft en traag werkt. Maar ik gebruik het omdat een telefoonhoudertje boven een ingebouwd scherm ook maar idioot is.

Bluetooth? Handig ja, kan je je telefoontjes doen tijdens het rijden, scheelt weer wat tijd... Maar wat mis ik tegenwoordig de rust van voor dat ik draadloze telefoon in mijn auto had! Gewoon radio of muziek vanop de CD/USB en rijden maar! Iets wat ik altijd zo leuk vond en ik betrap mezelf erop dat ik tegenwoordig altijd maar aan het telefoneren ben in de auto - en dat terwijl ik als millenial een hekel heb aan telefoneren.

Spraakherkenning? Situatie van een paar dagen terug:
- Hey Google!
G: Wat kan ik voor je doen
- Bel naar Ford garage X
G: Ok ik bel naar Ford garage X te Y
... Niets gebeurd...
- Hey Google!
-Bel naar Ford garage X
... Niets gebeurd...
- Hey Google!
- Zoek het telefoonnummer van Ford garage X op
G: Ford garage X op de Z-straat 17 te Y heeft als telefoonnummer 0123456789
- Bel dit nummer
En toen belde het systeem eindelijk de garage op. Efficiënter dan aan de kant gaan staan om het nummer op te zoeken, maar verder gewoon ronduit troep.

Elektrische ramen, automatisch inklapbare spiegels, keyless entry, (adaptieve) cruise control, navigatiesysteem, volautomatische airco, allemaal zaken waar je prima zonder kunt, maar toch erg fijn als het er gewoon op zit. :)
Maar je noemt nu dus allemaal zaken die ook op een 25 jaar oude s-klasse zitten. Mijn 2003 Jag heeft ook adaptieve cruise...

Wat is precies het stereotype van het verkopen van een goedkope Laguna? Het feit dat je moet benoemen dat het geen blanke Nederlander is vind ik nogal apart

Cruise control, airco/cc, elektrische ramen en spiegels en dimmende binnenspiegel vind ik het belangrijkst, de rest mis ik totaal niet (nou ja betere koplampen wellicht). Minimalistisch interieur met bijna geen knoppen vind ik niks. Wel een mooi opgeruimd interieur zoals bij veel Mazda’s.

Ik heb zelf al nieuwe auto's gekocht, en ook oude barrels.

En weet je wat het gekste van al is? De auto waar ik het meest van genoten heb is een oude Laguna Station die ik voor 1000€ van iemand van vreemde origine gekocht heb (niet racistisch bedoeld, was een sympathieke mens, maar ik praat hier even in stereotypes).

Had dringend een auto nodig die minimum 1500kg kon slepen en een grote koffer had en een half jaartje mee kon - deze kon ik bij manier van spreken betalen van het geld dat ik in mijn broekzakken kon vinden.

Uiteindelijk 4-5 jaar gebruikt, eigenlijk zelfs als daily omdat ik er zo tevreden van was, nieuw condensortje erop gestoken en het ding had zelfs perfect werkende airco.
Reed toen een 30.000km per jaar en buiten gewoon onderhoud geen kosten gaan gehad, van 240.000km naar 370.000km mee gereden.
Goede herinneringen zijn dat ik er 2x mee met vrienden op roadtrip door Oost-Europa ben geweest, op festivals gewoon op een matras in de koffer heb geslapen en het ding heb liggen afbeulen door aanhangers op onverharde wegen te slepen zonder schrik te hebben voor een krasje of een blutsje.

Gewoon een goede stoel, veel ruimte, prima wegligging, manuele airco (zelfs op de achterbank toen) en had er een radio met USB aansluiting in gemonteerd voor wat eigen muziek te kunnen spelen. Navigatie? Gewoon een TomTom tegen het raam. De dieselmotor van 100pk maakte dit een vlotte auto - ook al moet je tegenwoordig gaan geloven dat 300pk heb absolute minimum is in het C-segment.

Ik geef toe, Carplay of Android auto is handig, en in onze Captur gebruik ik steeds de Google navigatie die Renault zelf voorziet omdat het gewoon goed werkt.

In mijn Mégane heb ik een ingebouwde TomTom die ik al vaak vervloekt heb omdat het ding geen updates meer heeft en traag werkt. Maar ik gebruik het omdat een telefoonhoudertje boven een ingebouwd scherm ook maar idioot is.

Bluetooth? Handig ja, kan je je telefoontjes doen tijdens het rijden, scheelt weer wat tijd... Maar wat mis ik tegenwoordig de rust van voor dat ik draadloze telefoon in mijn auto had! Gewoon radio of muziek vanop de CD/USB en rijden maar! Iets wat ik altijd zo leuk vond en ik betrap mezelf erop dat ik tegenwoordig altijd maar aan het telefoneren ben in de auto - en dat terwijl ik als millenial een hekel heb aan telefoneren.

Spraakherkenning? Situatie van een paar dagen terug:
- Hey Google!
- Bel naar Ford garage X
... Niets gebeurd...
- Hey Google!
-Bel naar Ford garage X
... Niets gebeurd...
- Hey Google!
- Zoek het telefoonnummer van Ford garage X op
G: Ford garage X op de Z-straat 17 te Y heeft als telefoonnummer 0123456789
- Bel dit nummer
En toen belde het systeem eindelijk de garage op. Efficiënter dan aan de kant gaan staan om het nummer op te zoeken, maar verder gewoon ronduit troep.

Lang verhaal, met racistische stereotypering en bijna een biografie. Wat is precies het punt?

Mooie discussies dit, ik rijd heerlijk in mijn Saab 9-5 uit 2008 en muziek via de CD-wisselaar. Spotify, Apple carplay of andere moderniteiten heb ik toch niet, dus hoef ik me ook niet druk over te maken en navigatie gebruik ik vrijwel niet, hooguit om ergens midden in een stad een specifieke straat te vinden. Je land een beetje kennen en snappen waar je heen moet is ook gelijk een goede hersentraining...

Terug
Bovenaan