Omgekat

Op de oudste foto heeft die C15 een origineel Nederlands kenteken, en in elk geval in Nederland reed er nooit zo'n vloot. Daarnaast zitten inderdaad de NL-sticker, en ook de stickers op de achterruiten op dezelfde plaats.

Vroege C15's hadden overigens meestal één grote deur achter in plaats van twee deurtjes.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr&pos=38

$_85.JPG

Nou, wie heeft er zin in een niet rijdende Manhattan uit 1984?:D

929V6 zei:
Ik denk dat gewoon al het plaatwerk is vervangen, behalve het tankklepje.

Bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt. Aangezien een Manhattan een uiterst schaarse, gewilde en waardevolle uitvoering is, is het niet verrassend dat mensen overgaan tot het bouwen van replica's.

De advertentie is helder. Maar mag het ook allemaal?
https://ww3.autoscout24.nl/classified/304615712?asrc=st|as
0304615712013.jpg

"geen uitgeleefd hok"

Ik weet al dat we niet met een eigenaar uit de hogere elite te maken hebben als ik zo vrij mag zijn.

Keurig vastgezet ook die Golf! (y)

rzasa zei:
Volgens de advertentie zowel motor als carrosserie uit 2003. Dat mag, maar dan moet je er nog wel even mee naar de RDW om de datum eerste toelating ook te laten wijzigen naar dat jaar. ;)

Dakloos zei:
Keurig vastgezet ook die Golf! (y)

rzasa zei:
Volgens de advertentie zowel motor als carrosserie uit 2003. Dat mag, maar dan moet je er nog wel even mee naar de RDW om de datum eerste toelating ook te laten wijzigen naar dat jaar. ;)

Komt er ook iets meer PK's bij de auto gegevens te staan...:D

Toch heeft het ding ooit een kenteken gekregen...
:confused:

rzasa zei:
https://ww3.autoscout24.nl/classified/304615712?asrc=st|as
0304615712013.jpg
Nee bouwjaar hoort in dit geval 2012 te zijn. Auto voldoet niet aan de 1/3e 2/3e regeling. In dat geval is het nieuwste deel leidend.

D. Elzinga zei:

Naar mijn mening is de term belastingvrije carrosserie helemaal niet relevant. Als ik de advertentie mag geloven is dit type carrosserie toegepast tot 1985, hoe dan ook belastingvrij "dus". Natuurlijk, e.e.a. afhankelijk van de brandstofkeuze en de manier van betalen van de wegenbelasting maar toch. Vooralsnog niks "omgekat" waardigs aan lijkt mij. De papieren van dit aangeboden voertuig zijn in dit licht ook waardeloos, ook al omdat zoals gezegd het chassis ( hebben ze een apart chassis?) waar deze carrosserie op geplaatst kan worden sowieso al ouder is dan 25 jaar.

@Marc,

Zo te zien ben je nog niet op de hoogte van de huidige situatie die alweer ruim twee jaar van kracht is.
Alleen auto's van 40 jaar en ouder zijn nu nog volledig belastingvrij zonder de voorwaarde van stalling tussen november en maart. Wat daarna en tot en met 1987 is gebouwd en benzine als enige brandstof heeft, valt in de overgangsregeling (MRB-kwarttarief max. € 120,-/jaar) mits de auto van december t/m februari wordt gestald. Wil je dus het hele jaar belastingvrij kunnen rondtuffen in een nieuwere CX, dan zul je deze moeten voorzien van een oudere identiteit en hopen dat je niet gesnapt wordt.

Vooralsnog niks "omgekat" waardigs aan lijkt mij.

Op dit moment niet, maar voor welke groep kopers is het belangrijk om te weten dat het kenteken compleet is, wat de kleur en brandstof van de niet langer bestaande auto was, en "geen schade" (ofwel WOK-melding) heeft, denk je?;)

Mmmm...oké. Samengevat zou je dus kunnen stellen dat bezitters van zo'n auto op LPG, jonger dan 40 jaar interesse in deze gegevens kunnen hebben om zo de jaren dat het nog duurt voordat hun eigen voertuig 40 wordt "over te slaan". Mmmm.... Voordehand liggend zou zijn dat deze eigenaren de auto twee jaar (3 ?) geleden al van de LPG installatie hadden ontdaan om zo voor een tientje in de maand verder te kunnen qua HSB lijkt mij, maar goed.

@929V6: Ik ben tot op zekere hoogte op de hoogte. Mijn 1986 LTD staat nu in de stalling, gebruikmakend van de € 122,- (inmiddels) regeling. Bedankt zover beiden voor de toelichting. (Ik ben te eerlijk......:cool: en heb geen LPG installatie..).

Marc van der Togt zei:
Mmmm...oké. Samengevat zou je dus kunnen stellen dat bezitters van zo'n auto op LPG, jonger dan 40 jaar interesse in deze gegevens kunnen hebben om zo de jaren dat het nog duurt voordat hun eigen voertuig 40 wordt "over te slaan". Mmmm.... Voordehand liggend zou zijn dat deze eigenaren de auto twee jaar (3 ?) geleden al van de LPG installatie hadden ontdaan om zo voor een tientje in de maand verder te kunnen qua HSB lijkt mij, maar goed.
Dan kun je nu die tank weer inbouwen, bespaart je niet alleen €122,- per jaar maar ook behoorlijk op de brandstofkosten en stallingskosten + je mag het hele jaar door rijden. Alles bij elkaar een behoorlijk voordeel, maar op deze manier natuurlijk niet legaal.

Ik blijf deze handel toch komisch vinden: er is maar 1 land in de wereld waar het verouderen van voertuigen rendabel is en dat is natuurlijk weer Nederland.:)

Vroeger (vanaf de jaren '70) draaide die kentekenhandel nog voornamelijk om de kentekens + chassisnummers van jonge NL total-loss auto's: daarmee kon je gemakkelijk de bvb (voorloper van de bpm) voor een jonge duitse auto omzeilen en/of een gejatte auto mee legaliseren... pas in de 2e helft van de jaren '80 kwam daar een redelijk eind aan dankzij de invoering van de apk.
Vele autohandelaren en schadeherstellers zijn er destijds rijk mee geworden, maar ook de verzekeringbranche heeft er toen stevig van geprofiteerd dankzij de ongecontroleerde doorverkoop van de door hen verkregen total-lossjes met NL-kenteken.

Inderdaad, in het buitenland bestaan geen voordelen voor oudere auto's. Daar is iedereen dus goudeerlijk.

Oudere auto's of VERouderde auto's (waar het hier dus om ging)....
Al eens geprobeerd om een op chassisnummer verouderde auto in België te laten registreren, of zelfs maar gewoon even uitgerekend wat het financiële voordeel is van een legale oldtimer rijden t.o.v. een moderne auto in Duitsland?

Jij beweert dat het verouderen van auto's alleen in Nederland rendabel is. Dit is pure onzin. Veel landen hebben een systeem waarin minder of geen belasting betaald hoeft te worden voor oudere auto's, en daar is het dus ook rendabel. En in sommige landen gaat dit moeilijk, en in veel landen ook niet. En ja, daar heb ik genoeg voorbeelden van gezien, waarvan een Corolla uit de late jaren 90 op Griekse oldtimerplaten wel het toppunt/dieptepunt was.

Daar noem je dan ook gelijk weer het "perfecte" voorbeeld....:rolleyes:
Ik weet dat Griekenland al vele jaren vrij massaal op valse kentekenplaten rijdt en/of 1 set kentekenplaten creatief gebruikt op meerdere voertuigen om de belasting te ontduiken/verlichten, maar dat is wel een totaal ander verhaal als de auto zelf verouderen door hem permanent te voorzien van een ouder id-nummer.
Voor licht gemotoriseerde auto's betalen de grieken relatief weinig, maar voor zwaar gemotoriseerde auto's betalen ze echter al snel meer als het 10-voudige... en dan wordt het daar dus snel rendabel om een (al dan niet oud) 1200 cc kenteken op een zware suv te hangen, vergeet daarbij ook niet dat oom agent daar nog aardig gevoelig is voor een extra zakcentje buiten de administratie om en nog wel even de andere kant op wil kijken tijdens de handhaving.

Dan ben je nog optimistisch als je stelt dat er sprake is van handhaving. :D

Maar auto's van 25 jaar en ouder zijn ook een heel stuk goedkoper te rijden, en ook auto's worden daar 'aangepast' aan die normen. Vooral importauto's, te herkennen aan het rode lettertype op kentekens, worden hier massaal voor ge-/misbruikt. Als je Griekse advertenties van tweedehandsauto's bekijkt, dan zul jij - als kenner - ook gauw zien dat er vaak geen snars van klopt.

Klopt dat er soms weinig van klopt.:)
Alleen is dat "omkatten" van die importauto's (kunnen trouwens ook uit de registratie onttrokken auto's zijn) daar nog puur een papieren formaliteit waarbij er een beetje gespeeld wordt met bouwjaren, en niet zoals het hier gebeurt d.m.v. chassisnummers van andere auto's over zetten.

rzasa zei:

Volgens mij is dit er ook een uit de categorie: leuke advertentie, volgens mij niet helemaal zuivere koffie. Naar mijn weten wordt hier dus niet aan de 1/3 regeling gehouden.

www.marktplaats.nl

Blijft een schemerig gebied, het is maar net of het RDW gekeurd is en wat er RDW gekeurd is.
Ik heb een Suzuki SJ 413 gehad uit 1986: eerste keer RDW keuring betrof een 6 jaar jongere body + omkeur grijs naar geel kenteken, bouwjaar en chassisnummers werden toen gewoon gehandhaafd.
Een paar jaar later heb ik er een 1.6 motor in gelepeld en tevens heb ik er bredere assen en een verhogingsset (ca. 15 cm) onder geplaatst, dit ook netjes door de RDW laten keuren en op kenteken aan laten passen... het bouwjaar 1986 en chassisnummer bleef echter wel gehandhaafd ondanks dat door een eerdere aanpassing eigenlijk alleen het chassis nog maar uit 1986 afkomstig was.

Volgens mij ziet een 205 CTI, en zeker eentje uit 1987, er toch wel iets anders uit. Bijvoorbeeld door een grotere spoorbreedte:

Betaalde je in 2006 nog BPM voor een ´90/´91er? En misschien is het wel gedaan toen duidelijk werd dat een wagen van ´88 en later pas belastingvrij zou worden als die 40 jaar oud is.

Is overigens niet de enige Golf 1 cabriolet welke omgekat is. Rijden best veel Sportline/Classicline/Ettiene Aigners rond met kenteken van begin ´80.

Gr Jeroen

D. Elzinga zei:
Overigens wel opmerkelijk dat deze al sinds 2006 op naam staat, toen was het natuurlijk qua mrb nog niet interessant om naar bouwjaar 1983 om te katten. Dan moet het dus in de tussenliggende jaren gedaan zijn.
Mrb is niet de enige reden om een auto om te katten. ;)

Ik werd vanavond voorbij gereden door een rode Volvo 240 Polar station. Alle kenmerken van een laat model en een DR-oldtimerkenteken. Helaas reed hij tegen de ondergaande zon in zodat een foto maken geen optie was.

EDIT: de DR-58-72, volgens de RDW een 144 uit 1972.

Marcel Br zei:
Luchtinlaat op spatbord hadden dacht ik alleen turbodiesels (5 en 6 cylinder)

Ook de diesel multikleppers (E 250 en E 300 zoals deze) hadden een dergelijk broodrooster;),maar het is wel duidelijk dat er niet veel van dit ding klopt.
Hij heeft ook al geen APK meer sinds november 2015. Ik vroeg mij al af hoe dat kon, geen keurmeester kan zoiets goedkeureno_O

Zeker. De alarmlicht schakelaar vind ik het duidelijkst. Interieur, stootstrips en deuren zijn makkelijker te vervangen.

De kleurstelling vind ik ook veel typischer voor een Golf van de laatste paar productiejaren dan voor eentje van 1985. En zo te zien aan de schade op (onder andere) het dak is dat vast geen heel verse laklaag...

Terug
Bovenaan