Opel Corsa / electric | Nieuw: GSE

GT 1973 zei:
Als je kijkt naar de formaten en de prijzen, zijn alle auto's een segment opgeschoven. Dan vind ik dat de oude aanduidingen niet meer kloppen.
Er zou onderhand onder het A-segment ruimte zijn voor een nieuw compact segment.

Daar heb je op zich gelijk in natuurlijk, maar dat doet weinig af aan de segmentindeling. De Opel Corsa F verhoudt zich tot de Insignia B zoals de Corsa A dat deed ten opzichte van de Vectra A. En puur op maatvoering is er wellicht ruimte voor een nieuw compact segment, maar het lijkt mij dat die auto's niet zullen voldoen aan de veiligheids- en comforteisen die nu gesteld worden. Daarom dunt het A-segment ook uit, omdat het voor fabrikanten niet loont om ook voor dat segment alle verplichte assistentiesystemen e.d. te ontwikkelen en standaard te leveren.

Volt zei:
MattCurlew zei:
De ontwikkeling van een elektrische auto is niet echt goedkoop.

Maar wel steeds goedkoper vooral ook omdat het met de nieuwe generatie accu's goed mogelijk is brandstof- en elektrische aandrijving in hetzelfde model auto aan te bieden. PSA laat dat met de e-208 en deze Corsa-E in ieder geval zien.

Maar vergeet de investeringen in software voor EV's niet. De motormanagementsoftware voor ICE auto's is al zo ver uitgekristalliseerd en hoeft slecht wat aangepast te worden voor nieuwe auto's (kan zelf beperkt blijven tot parametrisering, afhankelijk van hoe de boel is opgezet.
Software voor EV's moet voor veel fabrikanten echter van scratch worden gebouwd. Tesla is niet voor niets meer een IT-bedrijf dan een autofabrikant. Dat vergt voor bestaande fabrikanten gigantische investeringen om een softwareframework op te zetten en te verbeteren.

Laten we stellen dat de Corsa C-segment is en de Astra D-segment.
Wat is er tegen om een A-segment auto te bouwen? Je hebt er niet veel materiaal voor nodig

GT 1973 zei:
Wat is er tegen om een A-segment auto te bouwen? Je hebt er niet veel materiaal voor nodig

Door de steeds verder toenemende eisen wordt het erg moeilijk om een A-segmenter te bouwen die daaraan voldoet, en ook nog aantrekkelijk geprijsd is.

Veiligheidseisen zijn als linkse politiek. Links maakt alles stuk. Als autorijder heb je zelf het heft in handen.

GT 1973 zei:
Laten we stellen dat de Corsa C-segment is en de Astra D-segment.

Je moet wel zeer serieuze volumes draaien om een redelijke marge te houden, zeker nu de marges onder druk staan (door de aandeelhouders). Dan ga je niet zomaar een auto bouwen met bijv. 5% marge, want dan gaat je gemiddelde (ook gezien het volume) snel omlaag..en dus het dividend, etc.
Maar we gaan het zien, als het aanbod daalt (bijv. Ford trok zich terug, VAG vermoedelijk ook, wellicht PSA ook), dan kan een Panda bijvoorbeeld juist wel zeer interessant worden. Of een nieuwe Karl.

GT 1973 zei:
Veiligheidseisen zijn als linkse politiek. Links maakt alles stuk. Als autorijder heb je zelf het heft in handen.

Leuk en aardig, maar daar kom je als fabrikant niet verder mee.

"Deze auto krijgt van ons geen typegoedkeuring, hij heeft de kreukelzone van een leeg blikje Red Bull"
"Linkse hobbies, we gaan hem lekker toch hier verkopen of het nou mag of niet!"

Dat werkt niet.

Opel Corsa vs. Kia Rio en Renault Clio:

Kia-Rio-Opel-Corsa-Renault-Twingo-1200x800-892c005cf19d7073.jpg

Kia-Rio-Opel-Corsa-Renault-Twingo-1200x800-b6490cfbf5d8ed92.jpg

Opel-Corsa-1200x800-ad88472a358f1f2a.jpg

Kia-Rio-1200x800-1e75e56323f03bdd.jpg

Renault-Clio-1200x800-695b632c9067089e.jpg

Opel-Corsa-1200x800-b3bfd37e7f47a66c.jpg

Kia-Rio-1200x800-57578e38a6d55788.jpg

Renault-Clio-1200x800-a7677b8e49132b4a.jpg

Platz 1 mit 500 von 750 Punkten: Kia Rio 1.0 T-GDI 120. Geräumig und mit kompletter Ausstattung. Unaufgeregtes Fahrverhalten, sieben Jahre Garantie. Preis: ab 19.750 Euro
Platz 2 mit 488 von 750 Punkten: Opel Corsa 1.2 Direct Injection Turbo. Gelungene Neuauflage. Lebendiger Motor, Fahrwerk und Lenkung passen. Fond eng. Preis: ab 13.990 Euro
Platz 3 mit 475 von 750 Punkten: Renault Clio TCe 100. Auffälliges Design, fährt mit diesem Motor eher gemütlich. Wenig Platz hinten. Preis: ab 16.440 Euro

Complete vergelijkingstest: https://www.autobild.de/artikel/kia-rio-opel-corsa-renault-twingo-im-test-16335177.html

"In Testwagen-Konfiguration steht der Corsa mit 20.730 Euro in der Liste, der Rio folgt mit 21.840 Euro. Wie stets bei Kia mit sieben Jahren Garantie. Den Clio berechnet Renault mit günstigen 17.840 Euro." In Duitsland, dat dan weer wel

Even gekeken wat prijzen van geteste uitvoeringen in Nederland zouden doen.
De Kia is in de basis dan 3.600 Euro duurder dan de Corsa. ( dan vergelijk ik de Corsa GS line met de Rio GT line ).
De Clio is als RS line bijna 1.800 Euro duurder dan de Corsa.
Uiteraard zonder extra's en/of opties.

Carbase

Rutger DC zei:
Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/corsa/108402/vauxhall-corsa-vs-peugeot-208-vs-audi-a1
22_5.jpg

Wat een rommelig midden deel met alles zo schots en scheef onder elkaar.
En zie ik daar nog een handrem handle.?
Dat de Fabia en Ibiza die nog hebben snap ik om kosten te besparen, maar dat ook nog in de dure Polo zit en nog erger is dat de A1 die helemaal een vermogen kost in zijn klasse het daar ook mee moet doen dat is een afknapper.

Van het weekend voor het eerst gezien

ZIRzZ9E.jpg

Viel me beetje tegen. Nogal anonieme auto. De 208 zag ik op een treintrailer in goedkoopste uitvoeringen (zwarte handgrepen en stalen wielen) en dat maakte meer indruk

Ik vind de Corsa juist wat prettiger op het netvlies liggen dan de 208. Maar hoe dan ook, beiden zouden niet mijn keuze zijn in dit segment.

speedtouch zei:
De (geteste) Rio is ruim 5.500 EUR duurder dan de Corsa, speelde het kostenaspekt niet mee in de test?
Dat valt me zovaak op in testen, dat de prijzen te veel uit elkaar liggen. In dit geval ook is de Rio 30% duurder als de Corsa. In deze klasse is 30% echt veel geld.
Daar stappen ze naar mijn idee veel te makkelijk overheen. Onlangs een test in autobild tussen de Astra en A-klasse, waarbij ze de automaten vergeleken. De Mercedes won, want had fijnere rijeigenschappen, meer uitrusting ed. Maar die was ook zo rond de 30% duurder als de Astra. Tsjah, zo is het appels en peren vergelijken.

Inmiddels ook in het wild gezien. Of, nou ja, bij een Opel-dealer. Zo in het zwart en op kleine wieltjes komt 'ie helaas niet echt uit de verf, vind ik.

49570364002_52094e4bb6_b.jpg

Wel knap vier van de vijf generaties Corsa in één beeld gevangen :D

De nieuwe past er prima bij; geen gezochte vormen, geen uitbundig chroom en een "degelijke" uitstraling.

Welke auto komt in het zwart en met kleine wieltjes nou eigenlijk wél uit de verf? Het is niet eens een kleur...

Wouter82 zei:
Wel knap vier van de vijf generaties Corsa in één beeld gevangen :D

Was niet eens met opzet, die grijze C rechts op die foto is de mijne. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de nieuwe met zwarte wielen zal tonen, want zo rijden zoals te zien hier in Duitsland veel auto's zo'n 4 à 5 maanden per jaar rond.

En profil is ook wel z'n minst gelukkige hoek, de balans lijkt een beetje zoek. Schuin van voren ziet 'ie er een stuk beter uit.

49570376931_86a58400e7_b.jpg

^^^ Ik reed een paar weken terug in een woonwijk ook zo'n nieuwe, basis, Corsa voorbij. Ik dacht echt even: huh, is dat nu een nieuwe Corsa?
Dat viel mij wel tegen, het kwam droevig over. Komt, denk ik, ook door het lijnenspel aan de kop/flank. Dat is naar binnen gericht, vind ik, waardoor de kop optische smaller wordt bij een basis uitvoering, heb ik het idee.

Ik heb hem nu een aantal keer in het echt gezien en vind het als geheel een niet erg harmonieus en nogal zwaarlijvig model. De vorige oogt wat dat betreft evenwichtiger en slanker. Dat zelfde gevoel heb ik ook bij de 208. Op details vind ik ze beide best geslaagd!

Ik vind het trouwens een zeer knappe prestatie van Kia dat een model wat al 3 jaar meegaat en ook nog eens 5.000 euro duurder is een vergelijkende test wint van 2 kakelverse concurrenten in het Duitse autobild. Dan moet die Rio wel een héle puike auto zijn! Die 7 jaar garantie zou je kunnen zien als slimme marketing, maar blijkbaar durven veel, met name Europese merken daar nog niet aan...

Corsa 40 Years

opel-corsa-40-years.jpg

opel-corsa-40-years.jpg

opel-corsa-40-years.jpg

opel-corsa-40-years.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/593120/opel-corsa-40-years-edition/

Ik heb het niet zo op de dikke stijlen achter, zie je wel vaak de laatste tijd. Zoals bij de XC40 en de Sportage. Maar de neus vind ik wel geslaagd, net als de lijnen opzij. De achterkant oogt onder wat lomp, beetje uitgezakt, rondom de klep. Auris had dat ook, spreekt mij niet aan.

Ik vind de facelift eigenlijk wel geslaagd, de huidige vind ik te anoniem. Het interieur heeft echte knoppen maar het geheel komt bij mij een beetje 'net niet' over, vooral door de AW-video. Liever de 208 of Clio.

Ik vind de Vizor neus niet geslaagd, het past niet in het ontwerp iets wat ik bij alles facelift modellen heb die het vizor front kregen. Bij de Mokka staat het beter.

Vind het zeker geen verbetering. Het oude neusje was perfect in harmonie met het ontwerp, wat de facelift jammerlijk teniet doet. De nieuwe neus, Komogrijze lak en velgen geven de Electric hooguit wat meer een uitstraling die je van een elektrische auto verwacht.

Blijkbaar heeft de Corsa Electric nu een grotere actieradius: in de catalogus staat nu een range van 429 km aangegeven (en dat zijn er 24 meer dan voorheen).

Reden: verbeterde batterij (celchemie) en aandrijflijn.

2635773-tosgmrh0fk-whr.jpg

• Leuk
Waarderingen: Volt
En wat kostte dat 6 jaar geleden toen dat bericht werd geschreven?

Laatst bewerkt:
Artikel ook gelezen, Wouter? Die elektrische rally-Corsa 's bestaan dus al sinds 2021 en er is dus eigenlijk helemaal niets nieuws te lezen. Sterker nog, dit is het laatste seizoen en volgend jaar komt er een elektrische rally-Mokka voor in de plaats.

Terug
Bovenaan