Opel Mokka | facelift en GSE op p. 3

Rush Hour zei:
Hier bv CAR mag: https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/vauxhall/mokka-suv/#comment-5253935505

In zilvergrijs:

mokka_109.jpg

mokka_106.jpg

mokka_100.jpg

mokka_110.jpg

mokka_107.jpg

mokka_101.jpg

mokka_103.jpg

Dat shiny grey staat 'm erg goed.

Met de Mokka, Corsa en Grandland heeft Opel aantrekkelijke modellen.
Nu nog een fraaie Astra.

Vermoedelijk (zelfde lopende band) krijgt die het silhouette van de DS4.
Gestrekt, breed en atletisch.

Eindelijk weer eens te zien in een ander "kleurtje".
Vraag me af of er ook opties/keuzes komen om van die rode accenten af te komen, tot nu toe lijkt het in de configurator niet zo te zijn ( op andere uitvoering kiezen na dan ). Van mij hoeft die rode dakrand en die rode randjes op de velgen niet.

Wel leuk om hem nu eens in het zwart te zien. (y)

opel-mokka-1-2-130pk-start-stop-automaat-gs-line-nieuw-model.jpg

Kan nog steeds ( visueel ) niet wennen aan de uitlaat rechts.
Zie nu bovendien ook dat de tankklep links zit, ook "fout" ;)

Ik ben bepaald geen fan van zwarte auto's maar op de Mokka staat het goed. Vind de auto er beter uitzien in het zwart. De rare verhoudingen blijven maar ze vallen minder op.
Die rode details vind ik eigenlijk ook niet zo verkeerd staan. Alles beter dan die strip in chroom.....

Total Loss zei:
Kenmerken van rechts gestuurde auto toch.
Is deze Mokka nog ontwikkeld bij Vauxhall of Holden? Of nog een nakomertje van de Suzuki samenwerking?
Dan is het te verklaren, anders zou ik de reden niet weten.

Wheel Critic zei:
Is deze Mokka nog ontwikkeld bij Vauxhall of Holden? Of nog een nakomertje van de Suzuki samenwerking?

Nee hoor, volledig Duits-Frans.

Vanaf de eerste Citroën C3 resp. de Peugeot 207 hebben alle kleine PSA-modellen de tankdop links/uitlaat rechts. Geen idee waarom. Deze volgt dus gewoon die 'strategie'.

Tankklep of uitlaat links of rechts zegt niet zoveel. PSA-auto's hebben de tankklep wel vaker links, zie de 208. Mijn Ford ook trouwens, bijvoorbeeld. En de uitlaat rechts...

LM 1 zei:
Wheel Critic zei:

Nee hoor, volledig Duits-Frans.

Duits? Hooguit het vizor-design zeker? Verder gewoon een Franse auto;). Opel is niet meer Duits, is gewoon Frans.

Joop 5528328 zei:
Duits? Hooguit het vizor-design zeker? Verder gewoon een Franse auto;). Opel is niet meer Duits, is gewoon Frans.

Hij staat op een Frans platform, maar wordt verder gewoon in Duitsland ontwikkeld hoor.

Tja in hoeverre ontwikkeld.. platform, aandrijving is gewoon van PSA, rolt daar ook uit de fabriek. Een eigen ontwerp tekenen en een dashboard is dan hooguit het enige wat van Opel komt.

MCW zei:
Tja in hoeverre ontwikkeld.. platform, aandrijving is gewoon van PSA, rolt daar ook uit de fabriek. Een eigen ontwerp tekenen en een dashboard is dan hooguit het enige wat van Opel komt.

PSA laat genoeg aan Opel over hoor.
- Ontwikkeling toekomstige bedrijfsauto's
- Ontwikkeling nieuwe accu's voor elektrische auto's
- Ontwikkeling grotere benzinemotoren (en waarschijnlijk ook de laatste)

En zoals ik zei, de techniek is misschien Frans, maar Opel bepaalt nog zelf hoe de auto's eruit zien, hoe ze rijden, eigen gadgets etc.

LM 1 zei:
MCW zei:

PSA laat genoeg aan Opel over hoor.
- Ontwikkeling toekomstige bedrijfsauto's

Opel heeft nog 'nooit' z'n eigen bedrijfsauto's ontwikkeld. Renault en PSA zijn daar steeds voor ingezet. Misschien dat PSA wat kantoren van Opel gaat gebruiken, maar daar zal het bij blijven.

- Ontwikkeling nieuwe accu's voor elektrische auto's

Accu's worden veelal ingekocht. Een wassen neus dus.

- Ontwikkeling grotere benzinemotoren (en waarschijnlijk ook de laatste)

Precies, die worden uitgefaseerd of gaan niet meer dan een marginale rol spelen. Typerend voor het hele merk;)

En zoals ik zei, de techniek is misschien Frans, maar Opel bepaalt nog zelf hoe de auto's eruit zien, hoe ze rijden, eigen gadgets etc.

Gadgets van Opel?! Als er één merk dat geen gadgets heeft...

Er wordt intern in PSA (nou ja Stellaritus ofzo) echt wel besproken om bepaalde verschillen te sturen. Als ze Opel zomaar hun gang laten gaan heb je bv de kans dat een Opel qua ontwerp te dicht bij een Peugeot zou komen mochten ze een andere designtaal ingaan. Ook is het vast niet de bedoeling als Opel opeens wilt dat ze enorm comfortabel zijn (dat is Citroën al). Ik denk dat het een beetje wordt overschat. Bij VAG is het nog erger want dan kan je grofweg zien als één merk met wat submerken. Moet altijd beetje lachen als er een nieuwsitem is dat zegt "Skoda komt met een B-segment station!" Nee, VW heeft besloten dat Skoda een B-segment station mag hebben omdat dat bij het merk past (ruimte). Ook worden daar diverse designelementen gewoon door het hele gamma gestrooid. Dat doet PSA gelukkig niet (y) edit: behalve een LED-streep bij Peugeot en LED-kronkel bij DS dan..)

Een Opel is tegenwoordig eigenlijk gewoon een goedkopere peug met fysieke kachelknoppen. Best keuze dus eigenlijk binnen dat hele Stella Artois concern.

Joop 5528328 zei:
Opel heeft nog 'nooit' z'n eigen bedrijfsauto's ontwikkeld. Renault en PSA zijn daar steeds voor ingezet. Misschien dat PSA wat kantoren van Opel gaat gebruiken, maar daar zal het bij blijven.

Accu's worden veelal ingekocht. Een wassen neus dus.

Precies, die worden uitgefaseerd of gaan niet meer dan een marginale rol spelen. Typerend voor het hele merk;)

Gadgets van Opel?! Als er één merk dat geen gadgets heeft...

Wat veel gelul in één bericht zeg. Als je er zoveel verstand van hebt, waarom kom je dan niet met bronnen die het tegendeel bewijzen?
Wat doe je hier eigenlijk als je zo'n hekel aan het merk hebt?

Maar je mag zelf wel dingen roepen (in het voordeel van Opel) zonder bron? En omdat ie wat logische tegenreacties heeft is ie toch niet gelijk een hekel aan het merk? o_O

MCW zei:
Maar je mag zelf wel dingen roepen (in het voordeel van Opel) zonder bron? En omdat ie wat logische tegenreacties heeft is ie toch niet gelijk een hekel aan het merk? o_O

Ik zal de bronnen voor je opzoeken, maar ben in principe gewoon aan het werk.
Hier al wel de bron voor de bedrijfsauto's, onder het kopje 'Leiding'

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/interview-pascal-martens-director-lcv-opel/

Precies, ook daar staat dat ze faciliteiten ter beschikking stellen. Oftewel; PSA gebruikt Opel’s kantoren.

Geen idee waarom je je zo aangevallen voelt verder, en zoals MCW aangeeft, dan maar met twee maten gaat meten. Opel is gewoon niet meer wat het was. Wees blij dat ze nog bestaan, en er tenminste nog ‘eigen’ uitzien. De Mokka is een leuke auto, op PSA basis en ontwikkeling.

Joop 5528328 zei:
Precies, ook daar staat dat ze faciliteiten ter beschikking stellen. Oftewel; PSA gebruikt Opel’s kantoren.

Geen idee waarom je je zo aangevallen voelt verder, en zoals MCW aangeeft, dan maar met twee maten gaat meten. Opel is gewoon niet meer wat het was. Wees blij dat ze nog bestaan, en er tenminste nog ‘eigen’ uitzien. De Mokka is een leuke auto, op PSA basis en ontwikkeling.

"Het was een erg goed besluit van Groupe PSA om de ontwikkeling van de bedrijfswagens naar Rüsselsheim te verplaatsen."

Kom eens met bronnen waarin staat dat Opel geen enkele rol van betekenis speelt in de ontwikkeling binnen PSA zoals jij beweert. Lekker makkelijk om het steeds weer te beweren zonder bewijs. Je praat alsof je zelf in Rüsselsheim rondloopt.

LM 1 zei:
Joop 5528328 zei:

"Het was een erg goed besluit van Groupe PSA om de ontwikkeling van de bedrijfswagens naar Rüsselsheim te verplaatsen."

Precies, er zitten nu dus PSA ingenieurs op Opel locaties. Dat is wat er staat.

Kom eens met bronnen waarin staat dat Opel geen enkele rol van betekenis speelt in de ontwikkeling binnen PSA zoals jij beweert. Lekker makkelijk om het steeds weer te beweren zonder bewijs. Je praat alsof je zelf in Rüsselsheim rondloopt.

Een noodlijdend automerk zonder rol van betekenis, dat op de Insignia en Astra na, alleen maar 'leentjebuur' speelt bij concurrenten als Peugeot, Suzuki, Renault, Chevolet e.a. wordt opgenomen in een groot, succesvol, concern en zou dan meteen hoofd-ontwikkeling worden? Keep on dreaming... Zet je roze-spelbril eens af en wees blij dat ze überhaupt nog bestaan en 'eigen' modellen hebben;).

Wat een onzin wordt hier weer neergepend.
Eén zinnetje uit het geciteerde artikel van Autoweek:
Sinds het afscheid van GM zijn hier veel capabele mensen beschikbaar gekomen die stonden te popelen om een nieuw project op te pakken.
En zo staan er nog een pak in waaruit blijkt dat Opel effectief de leiding heeft gekregen en niet zomaar faciliteiten ter beschikking stelt.

Joop 5528328 zei:
Opel heeft nog 'nooit' z'n eigen bedrijfsauto's ontwikkeld.
Leuk om te leren dat Opel pas in 2000 is opgericht:
tevoren waren er nl. van de Corsa de Combo-versies, helemaal in eigen beheer ontwikkeld. Toen pas eindigden de eigen ontwikkelingen: de Opel Blitz werd voor het eerst in 1930 gelanceerd en heeft onder diverse vormen tot in de jaren '70 bestaan: Opel Blitz: een 90 jaar oud handelsmerk
Nadien overgenomen door een 'Blitz' die door Bedford was ontwikkeld.

@iDS: sorry, had voor minder intellectuele typetjes de aanhalingstekens misschien moeten verduidelijken met ‘het moderne/recente Opel’. had gedacht dat dat wel duidelijk was voor de gemiddelde lezer. Het lijkt hier wel een Autistenclub, zoo_O

iDS zei:

Joop en MCW zijn duidelijk trollen met teveel tijd om handen. Maar dat werd ook al door meerdere gebruikers aangekaart.
Misschien maar beter om er geen aandacht meer aan te besteden.

o_O Ja ik sta er echt om bekend om te trollen... er worden gewoon tegenargumenten gegeven. Mag dat al niet eens meer?

"Opel Mokka

Smaakmaker

Autotest | Wanneer de ene auto de andere opvolgt, dan is dat meestal een nieuwe invulling van een bestaand concept. Op alle punten wordt de auto beter, maar in essentie is het dezelfde auto gebleven. Opel pakt het echter anders aan met de nieuwe Mokka. De Mokka is niet langer een SUV en zelfs niet langer een brave gezinsauto. Wat is de tweede generatie van de Mokka dan wel?"

https://www.autozine.nl/opel/mokka/autotest

LM 1 zei:
iDS zei:

Joop en MCW zijn duidelijk trollen met teveel tijd om handen. Maar dat werd ook al door meerdere gebruikers aangekaart.
Misschien maar beter om er geen aandacht meer aan te besteden.

Lol, stel je niet zo aan. Je praat onzin en dat wordt weerlegd. Niks meer en niks minder.
Het is een openbaar forum, niet het theekransje van de complimentenvereniging...

MCW zei:
o_O Ja ik sta er echt om bekend om te trollen... er worden gewoon tegenargumenten gegeven. Mag dat al niet eens meer?

Ik ben blij dat je open staat voor het geven van tegenargumenten :) ;)

En een zwarte Elegance uitvoering ( die hierboven is een GS-Line )

opel-mokka-1-2-turbo-elegance-130pk-auto-nu-in-de-showroom.jpg

En een zilveren, staat ook wel goed met die zwarte en rode accenten erbij, niet zo saai wat vaak het geval is bij zilver.

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

Cd6lop zei:
Leuk model hoor franse flair bijna.

Renault-logo's zouden hem ook niet hebben misstaan. Opel verwijst wel graag naar de Manta, maar je zou er ook best de neus van een R20 in kunnen herkennen.;)

Total Loss zei:

Kies voor de EV, dan heb je daar minder last van. ;)

Kennelijk zijn de donkere, basis, kleuren als eerste uitgeleverd aan de dealers?
Zag er in Nijmegen een paar staan, in het zwart, beetje nuffig in het gras. Ik vroeg mij af of het nou wel of niet de Mokka was..

Ik verwacht dat mooie oranje op de eerste exemplaren. In het zwart valt die speciale voorkant wel in het niet, vind ik.

Oranje zal niet gaan lukken, zijn voorlopig maar 6 kleuren beschikbaar voor de Mokka en oranje zit daar niet tussen.

Groen ( standaard "gratis" kleur )
Wit = Euro 199
Blauw, Zilver en Zwart = Euro 599
Roodbruin-achtig = Euro 799

^^^ Ow, en die kleur op de posters / persfoto's dan? Dat is niet leverbaar?

(ik ben kleurenblind.. maar een duidelijk sprekende kleuren kan ik nog wel onderscheiden).

Overigens, ik denk dat ik wellicht niet de Mokka maar de (vernieuwde) Crossland heb gezien bij de dealer. Kan dat ook?

Durashift zei:
^^^ Ow, en die kleur op de posters / persfoto's dan? Dat is niet leverbaar?

(ik ben kleurenblind.. maar een duidelijk sprekende kleuren kan ik nog wel onderscheiden).

Overigens, ik denk dat ik wellicht niet de Mokka maar de (vernieuwde) Crossland heb gezien bij de dealer. Kan dat ook?

Dat laatste lijkt me dan waarschijnlijker inderdaad! De kleur op de "nieuwe" Crossland in de reclame gaat idd meer naar Oranje ( al is het volgens mij meer bruinrood ).
De Mokka staat op alle persfoto's in het standaard Felgroen en/of het Wit met Zwart dak.
Pas nu druppelen langzaamaan real life foto's binnen van de andere kleuren.

Ik heb de review met de Mokka van de ANWB gezien en begrijp nu dat het inderdaad een groene kleur betreft.

De (mogelijke) Crosslands die ik in het gras bij de dealer in Nijmegen zag, waren zwart van kleur, met zo'n rode bies over de zijkant. Maar zo'n gekleurde bies over de zijkant hebben zowel de Mokka als Crossland, volgens mij.

Durashift zei:
Ik heb de review met de Mokka van de ANWB gezien en begrijp nu dat het inderdaad een groene kleur betreft.

De (mogelijke) Crosslands die ik in het gras bij de dealer in Nijmegen zag, waren zwart van kleur, met zo'n rode bies over de zijkant. Maar zo'n gekleurde bies over de zijkant hebben zowel de Mokka als Crossland, volgens mij.

Klopt ook bij de Crossland heb je nu die rode bies onder de dakrand, afhankelijk van uitvoering ( zal wel GS-Line zijn )

Kwam net voor het eerst een Mokka live tegen op de weg, een witte. Zal er ( van een afstandje ) best flink, vooral hoog, uit.

Heb nu de eerste foto's van een blauw exemplaar gevonden.

Een Elegance uitvoering.

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

Mijn eerste gezien, bij de dealer...

3dXO3T8.jpg

fU6VKIW.jpg

Erg geslaagde auto! Samen met de CX-3, Juke en Captur de fraaiste B-segment SUV's

Hoe lang is de levertijd? Besteld 5 januari 2021 ultimate automaat. Vandaag 4 juli 2021 nog steeds niets. Wel bevestiging planning gehad op 5 mei. Ik word hier moedeloos van. Niemand kan mij iets vertellen. Ook de dealer niet.

een verklaring had je wellicht kunnen zoeken bij het wereldwijde chiptekort.

"Stellantis denkt dat de productieproblemen door het wereldwijde chiptekort het tweede kwartaal groter zullen zijn dan in de eerste drie maanden van het jaar. Toen produceerden de verschillende merken van Stellantis 190.000 auto's minder dan gepland, 11 procent van de geplande productie. In de huidige periode zal de productie nog verder achterblijven, verwacht het concern"

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/stellantis-verwacht-grotere-problemen-door-chiptekort/

Chiptekort lijkt mij inderdaad de meest logische verklaring. Behalve de auto-industrie hebben veel meer fabrikanten daar last van.

Total Loss zei:
Chiptekort lijkt mij inderdaad de meest logische verklaring. Behalve de auto-industrie hebben veel meer fabrikanten daar last van.

T.a.v. de Mokka, die wordt gefabriceerd in Poissy. Dat is één van de 8 fabrieken met tekorten.

Eerste Mokka in het 'wild' gezien. Is het stemmig donkerblauw. Dan is er helemaal niets aan...

Warhamstr zei:
Eerste Mokka in het 'wild' gezien. Is het stemmig donkerblauw. Dan is er helemaal niets aan...

Lijkt mij dat Opel vooralsnog niet helemaal tevreden is met de Mokka verkoop in europa. Niet eens in vergelijk tot de T-roc Captur en 2008, maar meer afgezet tegen hoe de Puma los ging. Bij Ford ontbrak lang een competitieve B segment crossover, maar de huidige Puma maakte een goede start. Beter dan de Mokka nu.

Terug
Bovenaan