Mokka GSe met 280 pk en netto 51 kWh-accupakket.
Dit is de Opel Mokka GSe: een 280 pk sterke sportieve...
www.autoweek.nl
Op zich een leuke auto, maar Opel is een gewond merk. Ik vraag me zo langzamerhand af of dat nog goed gaat komen. Waarom is de nieuwe Opel Manta/Monza getorpedeerd ten faveure van de Nummer 8 en Gamma van zieltogende prutmerken DS en Lancia? Waarom is het ontwikkelingscentrum van Opel in Rüsselsheim gesloten? Waarom is de nieuwe Grandland niet zo zorgvuldig afgewerkt als bijvoorbeeld een Skoda? Past budgetproduct Frontera bij Opel en waarom is 'ie dan niet tenminste geprijsd als een echt budgetproduct?
Opel verdient een betere behandeling, maar de Duitsers hebben niks te zeggen in dit Frans-Italiaans-Amerikaanse conglomeraat. Het merk zou om te beginnen de Astra en Grandland een zorgvuldigere afwerking moeten geven, de beschikbaarheid van de modellen (vooral PHEV) moeten verbeteren, mensen moeten weer vertrouwen krijgen in de kwaliteit van de auto's en het gevoel krijgen dat ze serieus genomen worden door het dealernetwerk, importeur en Stellantis. Opel heeft net als de andere Stellantis betere, betaalbaardere EV's nodig, de Skoda Elroq en Kia EV3 zijn voorbeelden van hoe het wel moet. De beschikbaarheid van de auto's, vooral de PHEV's, moet aanzienlijk verbeteren. Verder geldt ook voor heel Stellantis dat het goede, sterkere benzinemotoren of (normale) hybridemodellen nodig heeft, want boven die 1.2 turbo heeft Stellantis nu niks in Europa (de 1.6 turbo is verdwenen en de 1.5 turbo in de Tonale/uitgaande Compass is van FCA, terwijl Stellantis liever investeert in de eigen motoren waar menig consument om begrijpelijke redenen weinig vertrouwen in heeft).
Opel is niet sexy, maar dat hoeft ook niet. Skoda was een merk met een veel bedenkelijker imago, maar door consistentie met een focus op een aantal kernwaarden (veel binnenruimte, praktische foefjes, comfort, algemene vormgeving) en een gestage uitbreiding van het productaanbod is dit merk zo succesvol. Ik heb geen idee waar Opel voor staat.