Opties voor mogelijke vervanger i40

DutchArjo

Wegverkenner
Omdat nog niet duidelijk is wat het euvel is aan mijn i40 en ik dus geen idee heb wat reparatie gaat kosten wil ik me vast informeren voor een mogelijke vervanger.

We hebben nu een s-max te leen van kennissen.
Dat is een fijne auto tot nu toe.
Wat me vooral hierin aanspreekt:
-3 fatsoenlijke echte zitplaatsen achterin (dus niet zo 'n bobbel als je bij een stationwagen hebt)
-veel ruimte in de achterbak

En wat minder belangrijk:
-fatsoenlijke cruise control bediening op het stuur
-hoeveelheid aan opties (bluetooth, climate control, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, getinte achterramen)
-hogere zit

Als ik nu voor een andere auto ga dan wil ik ook direct denken aan onze gedachte om wellicht een caravan aan te gaan schaffen voor de vakantie. Dus fatsoenlijk een beetje caravan trekken is ook wel zo prettig.

Op basis van bovenstaande, welke auto's zou ik dan ook naar kunnen kijken?
We rijden niet heel veel. Ik denk dat als we op jaarbasis de 10k aan kilometers halen dat wel een prestatie is.

Ik heb zelfs even snel een blik geworpen en naar auto's met een max van € 12000 gekeken.

Ik neem aan als ik naar je budget kijk dat het handbak moet worden. Weet niet of je veel kleine stukjes rijdt? Maar daar doen auto's met directe injectie het niet zo lekker op.

Skoda Octavia? Fijne ruime auto en met diverse motoren geleverd. Zelfs de 1.0 TSI kan heel aardig met een caravan overweg. Reed zelf met een caravan van 1250Kg er achter

Ik neem aan als ik naar je budget kijk dat het handbak moet worden. Weet niet of je veel kleine stukjes rijdt? Maar daar doen auto's met directe injectie het niet zo lekker op.
De meest gemaakte rit is 2x in de week zo'n 25km heen en 25km terug naar mijn werk/huis. Verder boodschappen en familie bezoek. Verste familie is 50km ofzo.

Skoda Octavia?

Heb snel even gekeken. Die heeft achterin 2 plekken en zo'n bobbel.

Ik wil dan een auto met echt 3 zitplaatsen zoals bij de s-max. Dan kom ik wellicht automatisch uit bij een mpv? Ik heb nu even snel gekeken naar een s-max en een toyota verso.

Verso is idd een mooie veilige keuze, de rijeigenschappen zullen wellicht wel tegenvallen nu je even tijdelijk een s-max bent gewend , maar bij de verso zit je niet met rammelende distributiekettingen of vage distributieriemen die door de olie lopen. Het is oldschool toyota techniek, mocht het caravan gebeuren niet doorgaan dan is de prius plus/ wagon nog een betrouwbare keuze

Ik heb nog wel zitten denken aan een hybride maar dan wordt het helemaal een moeilijk verhaal.

Als er nog andere opties zijn met echt 3 stoelen achterin en ruime achterbak hoor ik het ook graag. Een touran is qua laadruimte achterin niet echt ruim, klopt dat?

En maakt het bij de verso nog uit of je de 1.3 neemt of een 1.8? De s-max die ik nu even gebruik trekt behoorlijk weg, gok dat dat niet de zuinigste variant is.

Is er iets met de citroen c4 grand tourer? Die zie ik op gaspedaal behoorlijk jong en met relatief lage kilometerstand voorbij komen.

Laatst bewerkt:
Ruim onder je budget maar erg ruim van binnen, een Honda FR-V? Goede roestvrije exemplaren zijn er (maar je moet zoeken) en de topversies hebben een schuifdak, Xenon, Isofix, stoelverwarming…

Ik heb nog wel zitten denken aan een hybride maar dan wordt het helemaal een moeilijk verhaal.

Als er nog andere opties zijn met echt 3 stoelen achterin en ruime achterbak hoor ik het ook graag. Een touran is qua laadruimte achterin niet echt ruim, klopt dat?

En maakt het bij de verso nog uit of je de 1.3 neemt of een 1.8? De s-max die ik nu even gebruik trekt behoorlijk weg, gok dat dat niet de zuinigste variant is.

Is er iets met de citroen c4 grand tourer? Die zie ik op gaspedaal behoorlijk jong en met relatief lage kilometerstand voorbij komen.
De verso is er bij mijn weten niet met een 1.3. Denk even proefrijden in zowel de 1.6 en 1.8, maar met jouw kilometers neig ik naar de 1.8

Bij de c4 Picasso voor een late 1.6 gaan of de c4 Spacetourer 1.6. Dan zit je wel aan een automaat vast en wordt het meer een uitdaging binnen je budget.

Touran vragen ze stevige prijzen voor en binnen jouw budget zit je in de gevarenzone.

Een dacia lodgy is wellicht iets voor je, die is heel kort geleverd met de 1.3 tce en die moet je hebben

Renault Scenic met de 1.3, iets hogere kilometerstand .
Ford C-max 1.5 of Kuga
De c-max heb ik op foto's even bekeken. Het lijkt dat die achterin 2 normale en 1 smalle zitting heeft (net als de verso s). Ik zoek echt 3 gelijke zittingen zoals bij de verso en de s-max.

De c-max heb ik op foto's even bekeken. Het lijkt dat die achterin 2 normale en 1 smalle zitting heeft (net als de verso s). Ik zoek echt 3 gelijke zittingen zoals bij de verso en de s-max.
De verso s is een heel ander segment dan de verso zonder s. De verso s valt in het zelfde segment als auto's als de nissan note if de honda jazz, niet ideaal denk ik om met he gezin weg te gaan met de caravan. Je had zelf al hier en daar gekeken naar een gewone toyota verso en daar sluit ik mij bij aan.

Zowel de C-max als Scenic hebben gewoon 3 stoelen achterin en voor kinderen ruim genoeg. Je hebt dan een auto van 2017/2018

Wel goede requirements, erger me dood aan ‘5 persoons’ auto’s dwaar je nauwelijks op de achterbank kunt zitten, ook bij testen mogen ze daar best minpunten voor geven. Heb dezelfde eisen en je schrikt gewoon hoeveel auto’s meteen afvallen.
OT Touran is me het best bevallen qua opties, rij eigenschappen etc. Verder beetje geluk hebben met onderhoud en tsi motor, beetje garantie kan geen kwaad.

@Frits dat heeft die 5 wel en drink nog meer azijn altijd die hatelijke reacties op anderen.
laten we vooral dat laatste domme gedeelte maar even als niet gelezen hebt, blijkbaar kan je niet tegen kritiek.
In een Mazda 5 heb je op de achterbank geen 3 aparte stoelen, 2 en een tussen stuk waar je kort fatsoenlijk kan zitten maar geen grote afstanden.

Je had ook anders kunnen reageren.

Om on topic te blijven ik heb deze Mazda als suggestie erbij gezet omdat de TS nu in een S-Max rijd wat vergelijkbaar is met die auto.

Laatst bewerkt:
Je had ook anders kunnen reageren.

Om on topic te blijven ik heb deze Mazda als suggestie erbij gezet omdat de TS nu in een S-Max rijd wat vergelijkbaar is met die auto.
Maar de 5 heeft geen 3 stoelen naast elkaar zoals ik al aangaf, dat het dezelfde auto is alleen een klasse kleiner dat klopt.

Wel goede requirements, erger me dood aan ‘5 persoons’ auto’s dwaar je nauwelijks op de achterbank kunt zitten, ook bij testen mogen ze daar best minpunten voor geven. Heb dezelfde eisen en je schrikt gewoon hoeveel auto’s meteen afvallen.
OT Touran is me het best bevallen qua opties, rij eigenschappen etc. Verder beetje geluk hebben met onderhoud en tsi motor, beetje garantie kan geen kwaad.
Overigens ook Alhambra gereden (stukkie duurder qua aanschaf en vaste kosten maar enorm ruim natuurlijk al is dat vaak niet echt noodzakelijk) Galaxy (onbetrouwbaar, minder degelijk en gedateerd imo) Zafira (veel uitvoeringen, praktisch, meestal goedkoper). Aziatische varianten wat korter maar zijn bijna allemaal kleiner zowel voorin als achterin (muv oudere Previa’s)

Toyota Verso ziet er eigenlijk best goed uit wat betrouwbaarheid en simpele techniek betreft, zeker als je van plan bent een caravan te trekken en je jaarlijks maar weinig kilometers rijdt.

Toyota Verso ziet er eigenlijk best goed uit wat betrouwbaarheid en simpele techniek betreft, zeker als je van plan bent een caravan te trekken en je jaarlijks maar weinig kilometers rijdt.
Ik heb 5 jaar een Verso gehad.
Wel waardevast en veel opties.
Maar betrouwbaar... nee... heeft ons een paar keer in de steek gelaten.
En ook niet zuinig (1:13). De Touran die we eerder hadden reed fijner en is ruimer.
En ik irriteerde me mateloos aan het slechte, dreunerige audiosysteem van de Verso (welke ook 2x defect ging in 5 jaar, zelfs geen Bluetooth audio mogelijk, wel ruim €500 voor vervanging).

Wij hebben een Renault Grand Scenic, ik denk ongeveer dezelfde leeftijd als je i40 als ik naar het kenteken kijk, wellicht iets ouder.

Fijne auto, ruim zat van binnen en drie 'echte' stoelen. Als je niet per se de 7-zitter nodig hebt kun je ook kijken naar een 'gewone' (niet 'grand') scenic, die is wat goedkoper en heeft ook gewoon drie echte stoelen achterin, maar is korter (dus wat minder bagageruimte).

Bij een Scenic zou ik wel zoeken naar een 1.3 of 1.4, ivm die caravan.

Wij hebben een Renault Grand Scenic, ik denk ongeveer dezelfde leeftijd als je i40 als ik naar het kenteken kijk, wellicht iets ouder.

Fijne auto, ruim zat van binnen en drie 'echte' stoelen. Als je niet per se de 7-zitter nodig hebt kun je ook kijken naar een 'gewone' (niet 'grand') scenic, die is wat goedkoper en heeft ook gewoon drie echte stoelen achterin, maar is korter (dus wat minder bagageruimte).

Bij een Scenic zou ik wel zoeken naar een 1.3 of 1.4, ivm die caravan.
1.4 tce is maar kort geweest , dan heb je wel een wat oudere type. Een 1.3 tce wordt lastig uit mijn hoofd met een budget van €12.000

inmiddels vanuit de garage duidelijkheid over wat er in ieder geval niet goed is. brandstofpomp en sensor moeten vervangen worden. mogelijk ook nog de injectoren. Voor nu maar laten maken zodat we in ieder geval de tijd hebben om op zoek te gaan naar een andere auto waarbij de door jullie voorgestelde opties bekeken gaan worden. Eens kijken of we een geschikte kunnen vinden en of ik iemand kan vinden die me hierbij kan helpen aangezien ik echt geen idee heb of een auto goed is of op sterven na dood.

Zowel de C-max als Scenic hebben gewoon 3 stoelen achterin en voor kinderen ruim genoeg. Je hebt dan een auto van 2017/2018

Ik heb een paar c-maxen bekeken (hier in de wijk heeft blijkbaar de helft een c-max ofzo) en daar was de middenstoel echt niet hetzelfde als de 2 aan de buitenkant. De middenstoel was ook zo'n halve zitting. zie deze bijv:

geen 3 gelijke zittingen.

Ik heb even zitten kijken in het aanbod bij de garage waar de i40 nu staat. Daar zie ik deze 2:

Die voldoen dan net weer niet aan wat je nodig hebt ivm de eventuele caravan of wel?

wel teleurstellend dat ze bij Renault voor de stuurbediening van de cruise control naar hetzelfde soort knop als bij de hyundai i40 gegaan zijn. Ik vond die stuurbediening bij mijn oude laguna juist zo fijn.

Laatst bewerkt:
inmiddels vanuit de garage duidelijkheid over wat er in ieder geval niet goed is. brandstofpomp en sensor moeten vervangen worden. mogelijk ook nog de injectoren. Voor nu maar laten maken zodat we in ieder geval de tijd hebben om op zoek te gaan naar een andere auto waarbij de door jullie voorgestelde opties bekeken gaan worden. Eens kijken of we een geschikte kunnen vinden en of ik iemand kan vinden die me hierbij kan helpen aangezien ik echt geen idee heb of een auto goed is of op sterven na dood.

Ik heb een paar c-maxen bekeken (hier in de wijk heeft blijkbaar de helft een c-max ofzo) en daar was de middenstoel echt niet hetzelfde als de 2 aan de buitenkant. De middenstoel was ook zo'n halve zitting.

Ik heb even zitten kijken in het aanbod bij de garage waar de i40 nu staat. Daar zie ik deze 2:

Die voldoen dan net weer niet aan wat je nodig hebt ivm de eventuele caravan of wel?

wel teleurstellend dat ze bij Renault voor de stuurbediening van de cruise control naar hetzelfde soort knop als bij de hyundai i40 gegaan zijn. Ik vond die stuurbediening bij mijn oude laguna juist zo fijn.
Als ik jou was zou ik nu liever doorrijden met de I40 als die nu goed is. Dan kan je ook een beetje doorsparen eventueel. De door jou gevonden Ford ( natte riem) en Renault 1.2 zou ik sowieso overslaan, als je probleemloos wilt rijden.

zijn alle c-max auto's voor 2019 met een natte riem en geldt dat ook voor de s-max?
Die generatie ervoor heeft een natte riem. Die moet één per 10 jaar of na 240.000 km vervangen worden.
Dat is geen goedkope ingreep (tussen de 1000 en 2000 euro), dus als je een model 2017/2018 koopt, dan weet je dat je binnenkort aan de beurt bent. Daarom zijn de occasionprijzen van die jaartallen ook iets lager.

En onderhoud moet tijdig plaatsvinden met uitsluitend en alleen de voorgeschreven type olie.
Alle automonteurs zijn hier wel van op de hoogte.
Als je de reviews leest van Ford auto's, dan valt het probleem reuze mee. Ook volgens de ANWB hebben problemen een incidenteel karakter, terwijl deze motoren al 13 jaar gebruikt worden.
Daarom heb ik 2x zo'n Ford gekocht, geen reparaties aan gehad in 9 jaar tijd, net als vele andere eigenaren.

Alle S-Max Ecoboost hebben een natte riem.

Mitsubishi Grandis? Oude auto, hoog verbruik, maar met jouw kilometers is dat misschien niet zo erg. Die heb je als 7-zitter met 6 volwaardige zitplaatsen. Voor €12K kan je er makkelijk 3 kopen, maar de kunst wordt een nette te vinden met een relatief lage kmstand.

Ok, dus even de balans opmakend zijn er een aantal modellen die een optie zouden kunnen zijn:
-Verso
-S-Max/C-Max (mits drie GELIJKE zittingen achterin)
-(Grand) Scenic 1.3
-Opel Zafira

Nu heb ik in het verleden een Laguna diesel gereden. Heerlijke auto om te rijden met veel comfort. tot er wat zaken kapot gingen. Dus ik ging even zoeken wanneer de distributieriem van de scenic vervangen moet worden. En toen kwam ik op deze website, waar diverse punten van de scenic benoemd worden:

Daar wordt ik niet blij van. Vervolgens lees ik net dit: https://www.renaultforum.nl/forum/distributie-naar-de-gallamiezen-t29827-35.html

Ik lees over de natte riem en het gedoe daarmee.
Gecombineerd met dat ik geen verstand heb van auto's én geen tijd/trek/behoefte heb om iedere keer stad en land af te rijden voor een mogelijke auto die ter plekke dan weer niet goed blijkt te zijn wegens zichtbare schade bijvoorbeeld of andere zaken weet ik nu niet wat 1. verstandig is welke auto/model en 2. hoe ik voorkom dat ik een kat in de zak koop.

Ging het over een zak chips, dan maakte het me niet uit, maar het gaat over serieuze hoeveelheden geld gecombineerd met genoeg autohandelaren die het echt geen zier kan schelen of ze een klant een poot uitdraaien voor een brik dat eigenlijk naar de sloop zou moeten. Wat is nu wijsheid?

Sinds juni 2020 rijd ik in een Renault met een 1.3 TC motor, en heb in die tijd geen enkel probleem of storing gehad.
De motor loopt heel soepel, krachtig, is erg zuinig, en gebruikt niet meetbaar olie.

Een collega van mij heeft met deze motor meer dan 190.000 km af gelegd zonder problemen, en heeft er nu weer een.

Is een hele degelijke motor, die goed staat aangeschreven. Over elke motor kun je helaas wel wat vinden. Je ziet ook diverse reacties die helaas geen/ onvoldoende kennis hebben, maar wel hard roepen.

Belangrijk bij een occasion is dat er goed voor gezorgd is, dus op tijd de beurten, olie verversen,en dat er netjes mee om is gegaan. Prettig is als de verkoper de historie van de auto kent.

Als je geen verstand hebt van auto’s hebt, koop dan bij voorkeur een auto bij een goede dealer of goed bekend staande garage met werkplaats, in je omgeving, met goede garantie.
En bij twijfel, kijk dan verder. Je kijkt naar auto’s waar de keus groot in is.

Laatst bewerkt:
Ok, dus even de balans opmakend zijn er een aantal modellen die een optie zouden kunnen zijn:
-Verso
-S-Max/C-Max (mits drie GELIJKE zittingen achterin)
-(Grand) Scenic 1.3
-Opel Zafira

Nu heb ik in het verleden een Laguna diesel gereden. Heerlijke auto om te rijden met veel comfort. tot er wat zaken kapot gingen. Dus ik ging even zoeken wanneer de distributieriem van de scenic vervangen moet worden. En toen kwam ik op deze website, waar diverse punten van de scenic benoemd worden:

Daar wordt ik niet blij van. Vervolgens lees ik net dit: https://www.renaultforum.nl/forum/distributie-naar-de-gallamiezen-t29827-35.html

Ik lees over de natte riem en het gedoe daarmee.
Gecombineerd met dat ik geen verstand heb van auto's én geen tijd/trek/behoefte heb om iedere keer stad en land af te rijden voor een mogelijke auto die ter plekke dan weer niet goed blijkt te zijn wegens zichtbare schade bijvoorbeeld of andere zaken weet ik nu niet wat 1. verstandig is welke auto/model en 2. hoe ik voorkom dat ik een kat in de zak koop.

Ging het over een zak chips, dan maakte het me niet uit, maar het gaat over serieuze hoeveelheden geld gecombineerd met genoeg autohandelaren die het echt geen zier kan schelen of ze een klant een poot uitdraaien voor een brik dat eigenlijk naar de sloop zou moeten. Wat is nu wijsheid?
Je kan natuurlijk over elke auto wel wat vinden.
Ik snap je wel hoor, en het is een hoop geld - waarom overweeg je geen aankoopkeuring door DEKRA/ANWB bij aanschaf?

En bij elke gebruikte auto is onderhoud wel het behoud van je auto. Zo heeft onze Scenic volgens voorschrift elke 24 maanden/24dkm een beurt met verse olie nodig, maar omdat olie goedkoper is dan een nieuwe motor, laat ik het gewoon elk jaar bij de APK doen.

Sinds juni 2020 rijd ik in een Renault met een 1.3 TC motor, en heb in die tijd geen enkel probleem of storing gehad.
De motor loopt heel soepel, krachtig, is erg zuinig, en gebruikt niet meetbaar olie.

Een collega van mij heeft met deze motor meer dan 190.000 km af gelegd zonder problemen, en heeft er nu weer een.

Is een hele degelijke motor, die goed staat aangeschreven. Over elke motor kun je helaas wel wat vinden. Je ziet ook diverse reacties die helaas geen/ onvoldoende kennis hebben, maar wel hard roepen.

Belangrijk bij een occasion is dat er goed voor gezorgd is, dus op tijd de beurten, olie verversen,en dat er netjes mee om is gegaan. Prettig is als de verkoper de historie van de auto kent.

Als je geen verstand hebt van auto’s hebt, koop dan bij voorkeur een auto bij een goede dealer of goed bekend staande garage met werkplaats, in je omgeving, met goede garantie.
En bij twijfel, kijk dan verder. Je kijkt naar auto’s waar de keus groot in is.

ik zie nu een s-max die niet te ver weg is en er verder aantrekkelijk uit ziet.
Maar ik zie dat deze bij een handelsonderneming staat en dat die onderneming pas 14 maanden op Autowereld.nl actief is. Dan laat ik die maar voorbij gaan, gewoon goede garage en reeele verwachting op garantie is er daar niet gok ik zo.

Dat maakt dat ik al hoofdpijn krijg bij het denken aan een andere auto alleen al.

Ik heb eerder gebruik gemaakt van een een auto makelaar. Ik ga eens kijken naar ervaringen met andere aankoopmakelaren.

Laatst bewerkt:
5 jaar oud, 70k erop.. en dan met 1.2 purepech in een lel van een handgeschakelde wagen? Nee dat is niet te goedkoop.

Terug
Bovenaan