Opties voor mogelijke vervanger i40

ik zie nu een s-max die niet te ver weg is en er verder aantrekkelijk uit ziet.
Maar ik zie dat deze bij een handelsonderneming staat en dat die onderneming pas 14 maanden op Autowereld.nl actief is. Dan laat ik die maar voorbij gaan, gewoon goede garage en reeele verwachting op garantie is er daar niet gok ik zo.
Over het bedrijf kun je reviews vinden op google maps. En je kunt altijd gaan kijken.
Dan zie je de auto, maar ook wat voor soort bedrijf dat is.
Ik zou meer waarde hechten aan de historie van de auto: import, aantal vorige eigenaren, onderhoudshistorie/aanwezige facturen. En uiteraard de staat van de auto (kieren, kleurverschil, krassen binnen en buiten, banden). Eventueel een aankoopkeuring laten doen.

Voor een S-Max zou ik overigens eerder op marktplaats kijken, kopen van een particulier. Een particuliere verkoper wil geen gedonder aan de deur, dus zal niet zo snel een wrak te koop zetten. Plus die kent de historie van de auto wel, heeft eventueel facturen. En je ziet wat voor type persoon de eigenaar is...
Bij ANWB kun je laten uitrekenen wat een redelijke prijs is. Het scheelt je 10% van het aankoopbedrag.

ik zie deze auto: https://www.rosfinance.nl/product/citro-n-grand-c4-spacetourer/616608129/

is het gek dat ik denk: zo jong voor dit geld, dat kan niet kloppen?
De prijs klopt wel.

Dit is wel een verbeterde 1.2 Puretech, maar is een zoals al aangegeven een kleine motor, met natte distributieriem, in een hele grote auto, en met een zo ver ik kan zien onbekende historie.

Is dus wel een risico om te kopen.

Spoiler Alert geeft goede tips om op te letten.

Of koop gewoon een auto met garantie, bij een dealer, of deskundige garage met werkplaats, met volledige historie.

Over het bedrijf kun je reviews vinden op google maps. En je kunt altijd gaan kijken.
Dan zie je de auto, maar ook wat voor soort bedrijf dat is.
Ik zou meer waarde hechten aan de historie van de auto: import, aantal vorige eigenaren, onderhoudshistorie/aanwezige facturen. En uiteraard de staat van de auto (kieren, kleurverschil, krassen binnen en buiten, banden). Eventueel een aankoopkeuring laten doen.

Voor een S-Max zou ik overigens eerder op marktplaats kijken, kopen van een particulier. Een particuliere verkoper wil geen gedonder aan de deur, dus zal niet zo snel een wrak te koop zetten. Plus die kent de historie van de auto wel, heeft eventueel facturen. En je ziet wat voor type persoon de eigenaar is...
Bij ANWB kun je laten uitrekenen wat een redelijke prijs is. Het scheelt je 10% van het aankoopbedrag.
"Te koop aangeboden een zeer nette en compleet uitgevoerde Ford S-Max 1.6 EcoBoost Titanium in de kleur Moondust Silver Metallic. Origineel Nederlands, afkomstig van de eerste eigenaar en volledig gedocumenteerd met onderhoudsboekjes."

"Te koop aangeboden een zeer nette en compleet uitgevoerde Ford S-Max 1.6 EcoBoost Titanium in de kleur Moondust Silver Metallic. Origineel Nederlands, afkomstig van de eerste eigenaar en volledig gedocumenteerd met onderhoudsboekjes."

Mooie bak, maar 2015, dus er moeten wel facturen zijn van de vervanging van de natte distributieriem.
Dat kost je €1000 (goed zoeken) tot €2000 (dealer) en had in 2025 al uitgevoerd moeten zijn.

nog 1 vraag over de ford en de olieriem: een kennis die bij een ford dealer werkt schrijft mij onderstaande:
'wat je over de ecoboost motoren leest, gaat waarschijnlijk over de 1.0 motoren. Die ligt niet in de S-max en Galaxy'

iemand die dat inderdaad kan bevestigen?

Opel Zafira zou ook kunnen, kom je uit bij de latere versies van het laatste model. Voorbeeld is nog net van voor de laatste facelift.
is de motorinhoud van de zafira nog relevant ivm caravan? Bij een garage in de buurt staat nu een zafira 1.4T en kennis van mij heeft daar gewerkt. daar zou ik het nog wel aandurven om wellicht via hem daar het nodige te checken.

is de motorinhoud van de zafira nog relevant ivm caravan? Bij een garage in de buurt staat nu een zafira 1.4T en kennis van mij heeft daar gewerkt. daar zou ik het nog wel aandurven om wellicht via hem daar het nodige te checken.

het houd niet over, aangezien de zafira zelf ook al niet de lichtste is. het kan prima als je hem in het juiste toerental zet. Motoren zijn ook prima, als er een handgeschakelde bak in zit zou ik wel checken of dit een M32 versnellingsbak in zit (6-bak), daar zijn problemen mee geweest met lagers. kosten zijn zo'n 1000 euro om te herstellen, mogelijk dat dit probleem inmiddels als is opgelost bij deze auto.

nog 1 vraag over de ford en de olieriem: een kennis die bij een ford dealer werkt schrijft mij onderstaande:
'wat je over de ecoboost motoren leest, gaat waarschijnlijk over de 1.0 motoren. Die ligt niet in de S-max en Galaxy'

iemand die dat inderdaad kan bevestigen?
De 1.6 EcoBoost en 1.0 EcoBoost zijn allemaal hetzelfde design. De 1.6 heeft ook een natte riem. Daar zijn miljoenen van verkocht en sommige leiden tot problemen. Vooral door verkeerde olie.
Vervangen is duur, je kunt er voor kiezen om pas bij de aanbevolen 240.000/10 jaar de riem te vervangen, maar als je een auto koopt van bijvoorbeeld 8 jaar en 170.000km, dan zou je ook kunnen kiezen om direct te vervangen, het moet toch een keer gebeuren tijdens je bezit.
Als je de reviews leest, forums en kijkt bij ANWB experts vragen hierover, valt het reuze mee met de betrouwbaarheid.
Er zijn ook mensen die constant roepen dat EV's allemaal in de hens vliegen, 80% afschrijven in 1 jaar enz, je moet dus echt betrouwbare informatie zoeken en stemmingmakerij eruit filteren.

Terug
Bovenaan