Oriënteren op opvolger Verso-S, maar lastige en tegenstrijdige eisen

Mechanix

Kilometervreter
Mijn vrouw en ik verwachten binnenkort ons tweede kindje. Toen ik vandaag ging testen met de autostoelen, schrok ik behoorlijk hoe krap het gaat worden in de Verso-S. De oudste (net 2) gaat achter de bestuurdersstoel zitten in een i-size autostoel. Dat past net, maar qua beenruimte heeft hij bijna niks over terwijl hij snel groeit. De baby zal straks in een maxicosi zitten en dat is helemaal een ruimtevreter, dus mijn vrouw zit straks erg krap als bijrijdster. Qua bagageruimte zou het ook wel iets meer mogen zijn.

Wat vinden we fijn aan de Verso-S:
- Compact maar toch (relatief) ruim
- Degelijk en betrouwbaar
- Gebruiksgemak van een mpv
- Lage gebruikskosten
- Hoge zit en zeer overzichtelijk

Goed, dan het wensenlijstje:
- Ruime achterbank, zowel qua beenruimte als qua breedte (3 volwaardige zitplaatsen)
- Flinke bagageruimte van meer dan 450 liter
- KORTE auto vanwege woonsituatie, liever niet langer dan 430 cm, 450 cm zou ik wel als bovengrens willen aanhouden
- Verbruik minimaal 1 op 15 of beter
- Beheersbare gebruikskosten
- De auto moet het altijd doen, hij moet ook tegen zwaar gebruik kunnen (korte stukjes met koude motor)
- Enigszins dynamisch rijgedrag zou leuk zijn
- Hoge(re) zit mogelijk
- Automaat
- Trekhaak
- Budget tussen de 15 en 20k

Auto's waar ik zelf aan heb gedacht:
Volkswagen Touran (2015-2024): deze auto vind ik er in een mooie uitvoering wel voornaam uitzien en het lijkt me een ruime en comfortabele reisauto. Natuurlijk wel stevig geprijsd en waarschijnlijk ook wel duurder om te onderhouden dan een Toyota.
Toyota Verso (zonder S) (2013-2018): echt stevig aan de prijs, ook oudere varianten met veel kilometers zijn duur. Ook is het wel een beetje saai om twee keer achter elkaar een Verso te hebben. Aan de andere kant heb ik wel vertrouwen in Toyota.
Skoda Karoq (2018-2022): wat moderner dan de andere twee, en hij ziet er ook iets vlotter uit. Bovendien korter dan de andere twee maar als ik de cijfers bekijk, lijkt hij niet minder ruim.
Renault Scenic (2016-2023): de Grand is te lang, maar de 'normale' versie zou juist weer krap zijn. Lijkt me een gevalletje vorm boven functie.

Maar de hamvraag blijft, gaan dit soort auto's opleveren wat we zoeken, of kunnen we dan net zo goed bij de Verso-S blijven? Of moeten we accepteren dat we 'gewoon' aan een Octavia station moeten of iets dergelijks? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën bij deze zoektocht.

Gezien de ruimte in lengte die je nodig gaat hebben, zal een Octavia combi een goede keuze zijn. Die verslaat SUV modellen met gemak, als het om ruimteaanbod in de lengte gaat.

Gefeliciteerd!

Kamiq is een goed idee, vergeet ook de Ateca niet.

In hoeverre zou een Honda Jazz ruimer zijn de de Verso S?

Wat ideeën:

Tnx voor het meedenken alvast!

De S-Cross hadden we al getest toen we uiteindelijk de Verso-S kochten, want de eerste viel tegen qua ruimte. Hetzelfde gold voor de Vitara en de Captur is niet groter. Een Jazz lijkt me ook niet groter dan een Verso-S. Een Fabia station is op de achterbank te krap. De Niro klinkt wel interessant, die zal ik nader onderzoeken.

Een Octavia is ruim over de 4,5 meter... Pff lastig.

Edit: die Carens tikt wel wat boxen aan, maar dan neig ik toch nog iets eerder naar een Verso zonder S.

Doet een Touran bijv wel minimaal 1-15 en is die korter dan 450cm? Waarom is er die lengteeis, wat is de woonsituatie?
Ik denk dat je dan bij een kleine station als een clio terechtkomt of misschien iets uit de Japans/Koreaanse voerkante doosjes. Scenic wordt altijd wel weggezet als slimme gezinskar, zal toch ook niet voor niets zijn.

De Touran zit net over de 4,5 meter, heb van een collega die een tweeling kreeg begrepen dat het één van de weinig auto’s was waar drie kinderstoeltjes pasten. Als drie volwaardige zitplaatsen inderdaad een stevige eis is zou ik deze op de lijst laten

De Touran is niet moeders mooiste, maar is wel een heel fijne familie-auto.
Heb er twee gehad (van twee naar vier kinderen) en voldeed super qua ruimte.
Eigenlijk is de voorlaatste de fijnere, omdat je daar nog de achterstoelen helemaal kan uitnemen.

^^ maar.. is die TSI techniek bestand tegen veelvuldige korte, koude, stadsritten?

Alhoewel je daarmee wel bij meerdere merken aan de 'intern vervuilende' kant zit met al die directe benzine injectie van tegenwoordig.

Dacia Dokker?

4,3 meter lang, wielbasis van 2,8 meter.

Scheelt fors met jouw Verso-S, die is maar 2,55 meter lang tussen de assen.

Is in de jaren 18/19 ook met LPG (Bi-Fuel) geleverd. Kan de kosten nog wat drukken.. én als het uiterlijk niet bekoorlijk is.. overweeg dan de Stepway versie eens. :sneaky:

Denk dat je wel buiten de landsgrenzen moet kijken, want in NL zijn er niet veel, in personenauto versie, geleverd volgens mij.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hebben jullie al een idee over de uiteindelijke gezinssamenstelling?
Want is het niet mogelijk de woonsituatie aan te passen én daarna het vervoermiddel? Jullie zitten nu wel aan de max, lijkt het wel.

Een Touran lijkt me een prima auto. Qua lengte aardig aan de max, maar toevallig rijdt de buurman ook in zo'n ding en dat gaat. Met zo'n wagen ben je ook meteen 'klaar'.

Zo'n Dokker of iets soortgelijks is heel praktisch, maar een busje is weer het andere uiterste. Dan zou ik eerder naar een Ford Tourneo kijken.

Huis is perfect en groot zat.

Edit:
Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost - 10.500,- viaBOVAG.nl https://share.google/7VD4ogsbAnn1YRPzZ

Best een leuk ding in deze kleur, maar wel een handbak. Weet niet of dat voor mijn vrouw (nog) een optie is.

Laatst bewerkt:
Misschien net niet zuinig genoeg:

Deze wel:

Dat het ook nog een automaat moet zijn, maakt het inderdaad erg ingewikkeld. De Karoq zou echter niet verkeerd zijn:

≥ Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Business Edition Automaat, Navigatie — Skoda — Marktplaats https://share.google/TGTZw9q5cMuIFGGFr

Al vraag ik me wel af hoe ruim de achterbank daadwerkelijk is.

Toyota Prius van de vierde generatie
- Compact maar toch (relatief) ruim: verrassend ruime achterbank
- Degelijk en betrouwbaar: het is een Toyota Prius, betrouwbaarder wordt het niet
- Gebruiksgemak van een mpv: enigzins
- Lage gebruikskosten: jep, het is een Toyota dus minstens net zo goed als je Verso S
- Hoge zit en zeer overzichtelijk: de vierde generatie had een hoge zit (de generatie ervoor en erna niet)
- Ruime achterbank, zowel qua beenruimte als qua breedte (3 volwaardige zitplaatsen): verrassend ruim!
- Flinke bagageruimte van meer dan 450 liter: jep, 502L
- KORTE auto vanwege woonsituatie, liever niet langer dan 430 cm, 450 cm zou ik wel als bovengrens willen aanhouden: helaas, hier ga je 7cm overheen. Hij is 457cm.
- Verbruik minimaal 1 op 15 of beter: jazeker!
- Beheersbare gebruikskosten: jep!
- De auto moet het altijd doen, hij moet ook tegen zwaar gebruik kunnen (korte stukjes met koude motor): als hybride ideaal.
- Enigszins dynamisch rijgedrag zou leuk zijn: deze generatie Prius was de eerste op het TNGA platform dat wordt geroemd om fijne rij eigenschappen
- Hoge(re) zit mogelijk: ja, deze generatie was een beetje een cross-over met een hogere zit
- Automaat: altijd
- Trekhaak: mogelijk, maar meer dan een bagage karretje kan er niet achter
- Budget tussen de 15 en 20k: makkelijk te vinden

Alleen wat smaakgevoelig en relatief duur (maar die hogere prijs zie je over een paar jaar bij inruilen weer terug).

Deze ziet er best goed uit:

Kia Niro
- Compact maar toch (relatief) ruim: best ruim van binnen en 4,4m lang
- Degelijk en betrouwbaar: prima! Ook nog eens 10 jaar garantie tot 150.000km.
- Gebruiksgemak van een mpv: enigzins
- Lage gebruikskosten: ja, hybride
- Hoge zit en zeer overzichtelijk: jep, hoge zit
- Ruime achterbank, zowel qua beenruimte als qua breedte (3 volwaardige zitplaatsen): prima ruim
- Flinke bagageruimte van meer dan 450 liter: nee, 432 liter dus iets kleiner
- KORTE auto vanwege woonsituatie, liever niet langer dan 430 cm, 450 cm zou ik wel als bovengrens willen aanhouden: ja, 4,4m
- Verbruik minimaal 1 op 15 of beter: haalbaar
- Beheersbare gebruikskosten: jep
- De auto moet het altijd doen, hij moet ook tegen zwaar gebruik kunnen (korte stukjes met koude motor): als hybride ideaal
- Enigszins dynamisch rijgedrag zou leuk zijn: gewoon prima, niet echt dynamisch
- Hoge(re) zit mogelijk: ja, hogere zit
- Automaat: altijd
- Trekhaak: mogelijk, je mag tot 1300kg trekken
- Budget tussen de 15 en 20k: makkelijk te vinden

Deze misschien?

Of eventueel nog een Jeep Compass!
Jeep klinkt natuurlijk niet erg compact maar dit is een Jeep die in de basis een Fiat is. Lengte 4,2m, ruime achterbank (als ik Carbase mag geloven) en met 458 liter is de kofferbank precies groot genoeg.

Bovendien zijn de prijzen heel gunstig.

En nog eentje in de categorie value for money:
Lynk & Co 01
Met 454cm net ietsje te groot, maar van binnen behoorlijk ruim, hoge zit en prima binnen budget te vinden. Geen idee hoe de betrouwbaarheid is?

De oudste (net 2) gaat achter de bestuurdersstoel zitten in een i-size autostoel. Dat past net, maar qua beenruimte heeft hij bijna niks over terwijl hij snel groeit.
Idealiter zit de 2-jarige ook nog achterstevoren trouwens. Dat neemt veel ruimte in maar is wel veiliger. Vanaf 18 maanden mogen ze voorwaarts zitten in de EU maar Zweden doet bijvoorbeeld pas vanaf 4 jaar.

Laatst bewerkt:
Nog niet eerder genoemd maar een familielid van deze auto is wel al genoemd. Ik dacht direct aan een Golf Plus 2e generatie.

Hyundai Kona?

Nog niet eerder genoemd maar een familielid van deze auto is wel al genoemd. Ik dacht direct aan een Golf Plus 2e generatie.
Die was ik helemaal vergeten! De Golf Plus heette later de Golf Sportsvan en was eigenlijk een compactere Touran en daarmee een concurrent voor de Renault Scenic, BMW 2-serie Active Tourer en Mercedes-Benz B-klasse.

Allemaal onder de 4,5m, meer dan 450liter bagageruimte en behoorlijke ruime achterbanken als je op de specs af gaat.

Zo'n B-klasse is niet eens zo heel duur:

Of de hoge Golf Sportsvan voor ietsje minder:

Een Scenic is niet eens veel goedkoper en die heeft dezelfde motor als de B-klasse als ik me niet vergis:

Zonder afbreuk te willen doen aan jouw eisen verbaas is mij over hoeveel ruimte mensen (denken) nodig te hebben. Wij hadden 1 Maxicosi met Easybase en een I-size kinderstoel achterin de auto staan toen we nog een Peugeot 307 hatchback reden. Paar keer per jaar dakkoffer erop als je echt op vakantie ging en de rest van het jaar heb je de lol van een kleinere auto.

In onze oude 5-serie E60 had ik 2 I-size stoelen staan en die zijn ook nog tijdelijk meeverhuisd naar de 3-serie E91. Mijn ervaring is dat zodra je kind niet lekker tussen voorstoel en zijn/haar eigen stoel past je kind eigenlijk al te groot is voor een I-size stoel. Die stoelen zijn voor kinderen tot 1.50 maar in mijn persoonlijke ervaring vond ik ze vanaf 1.40/1.45 al niet goed meer zitten in die stoelen. De riem zat raar en vaak gedraaid of geklemd langs de stoel.

Ik zou mij dus vooral niet te veel blindstaren op kinderen want zodra die I-size stoel eruit gaat (neem ik aan ook van Maxi-Cosi want iedereen heeft zijn eigen I-size stoel tegenwoordig) krijgen ze een zee van ruimte terug.

Is de Ford Grand C Max al genoemd? Met 452cm issie net 2cm te lang (maar het eerste het beste paaltje kan dat oplossen ;) ). Zee van ruimte, schuifdeur, enigszins dynamisch rijgedrag. Je zit dan wel aan een auto van 10 jaar oud maar voor jouw budget kan je de allermooiste met de laagste kmstand uitzoeken.

Wow, wat een input! Bedankt voor het meedenken. Alvast wat reacties zonder uitputtend te zijn:
- De Kia Nero gaat op het lijstje. Ben benieuwd hoe ruim hij daadwerkelijk is.
- De 2-serie, B-klasse en Golf Plus/ Sportsvan zijn leuke auto's, maar wellicht iets meer op luxe gericht dan op ruimte.
- Een Jeep Compass lijkt me vooral gestyled voor de leuk en minder voor de ruimte.
- Aan de Prius Mk4 had ik nog helemaal niet gedacht. De Prius wagon heb ik weleens bekeken, maar die zijn schrikbarend duur.
- De Qashqai+2 zal vast en zeker een redelijke keuze zijn, maar op een of andere manier heb ik het nooit een interessante auto gevonden. Teveel de doorsnee leasebak van 10 jaar geleden.
- De Grand C-Max is als automaat altijd aan de 1.5 ecoboost gekoppeld en die is helaas niet zo degelijk.

Zelf heb ik deze auto's gevonden. Van deze mooie rode Touran word ik echt blij:
Geen koopje natuurlijk en blijft al die luxe goed werken? Kan een dure kostganger worden bij gebreken.

In het rood vind ik een Verso ook nog wel te pruimen, wel een hoop kilometers op de klok en een vreemde advertentie:

In een bedaagder kleurtje staat dit exemplaar te koop, vast een goede maar wel wat saaie auto:

Dan de gewetensvraag van iemand of die extra ruimte echt nodig is. Nee, vast niet. Zelfs een auto is niet echt nodig, je zou ook kunnen lopen of fietsen. Maar we zitten hier op een autoforum en dromen mag altijd. Van de zomer mogen we de C-Max van mijn ouders lenen, en dan kunnen we meteen bekijken of een auto van dat formaat veel meerwaarde biedt ten opzichte van de Verso-S. Als het in de praktijk weinig uitmaakt, kunnen de plannen weer de ijskast in.

Wel grappig dat je al bij 2kids de meest ruime alternatieven overweegt. Onderbouwt kijn stelling dat meeste autos groot zijn maar weinig inhoud hebben, kunnen nauwelijks 4 pers structureel in zitten maar niemand die dat meeneemt in testen. Geldt mn voor premium maar zie bovenstaand dat Golf plus ook al afvalt om die reden?
Touran is mi beste alternatief op alle vlakken, meest flexibel ook, uitstekende auto die wmb meteen terug mag komen (evenals Sharan cs). Altijd doen tenzij je voor echt veel zuiniger wil gaan, dan ik me de Prius voorstellen.
Goedkoper alternatief is wellicht Skoda Octavia.
Veel veter wordt t niet

Geen koopje natuurlijk en blijft al die luxe goed werken? Kan een dure kostganger worden bij gebreken.

Ik denk inderdaad dat een Touran in dit geval prima alternatief is. Zelf zou ik dan wellicht wel gaan voor een jonger exemplaar met de 1.5TSI erin. Dat blok is volgens mij prima betrouwbaar gebleken. Deze is dan wel niet zo flitsend als de rode, maar verder in basis behoorlijk vergelijkbaar, 2 jaar jonger en 3.500 euro voordeliger:

Wel grappig dat je al bij 2kids de meest ruime alternatieven overweegt. Onderbouwt kijn stelling dat meeste autos groot zijn maar weinig inhoud hebben, kunnen nauwelijks 4 pers structureel in zitten maar niemand die dat meeneemt in testen. Geldt mn voor premium maar zie bovenstaand dat Golf plus ook al afvalt om die reden?
Touran is mi beste alternatief op alle vlakken, meest flexibel ook, uitstekende auto die wmb meteen terug mag komen (evenals Sharan cs). Altijd doen tenzij je voor echt veel zuiniger wil gaan, dan ik me de Prius voorstellen.
Goedkoper alternatief is wellicht Skoda Octavia.
Klopt, veel auto's zijn wel groot maar niet ruim helaas. Zeker als je met maxicosi's zit. Het leuke van onze huidige Verso-S is dat die met z'n 4 meter wel echt wat ruimte biedt. Maar goed, het blijft een compacte auto. Een Octavia vind ik een prima wagen maar hij is erg lang en m'n vrouw wil graag een hogere auto (is ook gewoon prettig).
Ik denk inderdaad dat een Touran in dit geval prima alternatief is. Zelf zou ik dan wellicht wel gaan voor een jonger exemplaar met de 1.5TSI erin. Dat blok is volgens mij prima betrouwbaar gebleken. Deze is dan wel niet zo flitsend als de rode, maar verder in basis behoorlijk vergelijkbaar, 2 jaar jonger en 3.500 euro voordeliger:

Lijkt wel een ex-politieauto zo in het wit met die bielzen aan de zijkant! Is een 1.5 veel beter dan een 1.4? Ik had de indruk dat na 2015 de meeste problemen met de tsi's wel waren opgelost.

Deze is ook wel netjes:

Ik heb een 1.4 TSI van 2017. Die heeft een riem en die zijn inderdaad een stuk beter dan de eerdere 1.4's met een ketting.
Die witte is wel een gekke, want de politie had altijd diesels. Maar wie verzint het om sidebars te monteren op een witte Touran...

Een (e-)Niro is ook best een goede kandidaat zo te lezen. Wel jammer dat de ev bijna niks mag trekken. Ik vind hem eigenlijk niet eens zo duur ten opzichte van de hybrid.

Ik zou mij dus vooral niet te veel blindstaren op kinderen want zodra die I-size stoel eruit gaat (neem ik aan ook van Maxi-Cosi want iedereen heeft zijn eigen I-size stoel tegenwoordig) krijgen ze een zee van ruimte terug.
Voor @Mechanix duurt het nog zo'n 8 jaar voordat de eerste uit z'n autostoel gegroeid is. Het gemiddelde kind is 10 jaar oud als het 135cm lang is en vanaf dan zonder apart autostoeltje mag zitten.

Wow, wat een input! Bedankt voor het meedenken. Alvast wat reacties zonder uitputtend te zijn:
- De Kia Nero gaat op het lijstje. Ben benieuwd hoe ruim hij daadwerkelijk is.
- De 2-serie, B-klasse en Golf Plus/ Sportsvan zijn leuke auto's, maar wellicht iets meer op luxe gericht dan op ruimte.
- Een Jeep Compass lijkt me vooral gestyled voor de leuk en minder voor de ruimte.
- Aan de Prius Mk4 had ik nog helemaal niet gedacht. De Prius wagon heb ik weleens bekeken, maar die zijn schrikbarend duur.
- De Qashqai+2 zal vast en zeker een redelijke keuze zijn, maar op een of andere manier heb ik het nooit een interessante auto gevonden. Teveel de doorsnee leasebak van 10 jaar geleden.
- De Grand C-Max is als automaat altijd aan de 1.5 ecoboost gekoppeld en die is helaas niet zo degelijk.

Ik heb even de Carbase nagekeken op 'afstand rugleuning/pedalen' en 'afstand rugleuning voor/achter'. Stel dat je de voorstoel in de verste stand naar achter zet (maximale waarde van afstand rugleuning/pedalen), hoeveel ruimte hou je dan nog op de achterbank over (afstand rugleuning voor/achter)?

Op basis daarvan concludeer ik:
- Die Verso S is echt verbazingwekkend ruim!
- De Touran is een topper en de Verso ook (dat de Verso zo ruim zou zijn had ik niet verwacht)
- De andere MPVs (B-klasse, 2-serie Active Tourer en Scenic) zijn inderdaad niet echt heel ruim
- De Niro is ook vrij krap
- De Golf Sportsvan is behoorlijk ruim!

afstand rugleuning/pedalenafstand rugleuning voor/achtertotaal
Verso S910-1.110 mm655-895 mm
1110​
655​
1765​
Sportsvan870-1.110 mm690-930 mm
1110​
690​
1800​
Prius910-1.190 mm600-860 mm
1190​
600​
1790​
Ateca880-1.110 mm580-850 mm
1110​
580​
1690​
2 Active T900-1.160 mm610-870 mm
1160​
610​
1770​
Scenic880-1.090 mm620-900 mm
1090​
620​
1710​
Compass900-1.100 mm670-900 mm
1100​
670​
1770​
Touran940-1.135 mm670-890 mm
1135​
670​
1805​
Niro800-1.135 mm595-845 mm
1135​
595​
1730​
Verso915-1.130 mm680-920 mm
1130​
680​
1810​

Belangrijke disclaimer: dit is maar de theorie. In de praktijk kan het anders uitpakken vanwege de vorm van de stoel bijvoorbeeld. Ga vooral passen met kinderstoelen mee!

In het rood vind ik een Verso ook nog wel te pruimen, wel een hoop kilometers op de klok en een vreemde advertentie:

In een bedaagder kleurtje staat dit exemplaar te koop, vast een goede maar wel wat saaie auto:
Die Verso's zijn wel echt behoorlijk oud - 10 tot 14 jaar oud. Hoe lang wil je er nog mee doen?

Laatst bewerkt:
Misschien is een Kangoo een optie? Hier een van 2008( ze zijn er een stuk jonger). Geen flitsende auto maar wel heel praktisch en een bak ruimte waar je u tegen zegt. Volgens Google net geen 4,5 meter lang.

Voor @Mechanix duurt het nog zo'n 8 jaar voordat de eerste uit z'n autostoel gegroeid is. Het gemiddelde kind is 10 jaar oud als het 135cm lang is en vanaf dan zonder apart autostoeltje mag zitten.
Ja dat is eigenlijk wat ik bedoel, mijn ervaring is dat wanneer je kind te weinig beenruimte heeft terwijl hij/zij in een kinderstoel zit ze oud en lang genoeg zijn om daar uit te gaan. In mijn E91 vond ik de Maxi-Cosi I-size stoelen ook helemaal niet goed staan, zelfs met IsoFix toch wiebelig etc. in de gewone gordel zitten ze een stuk beter.

Ik heb even de Carbase nagekeken op 'afstand rugleuning/pedalen' en 'afstand rugleuning voor/achter'. Stel dat je de voorstoel in de verste stand naar achter zet (maximale waarde van afstand rugleuning/pedalen), hoeveel ruimte hou je dan nog op de achterbank over (afstand rugleuning voor/achter)?

- De Touran is een topper en de Verso ook (dat de Verso zo ruim zou zijn had ik niet verwacht)
- De andere MPVs (B-klasse, 2-serie Active Tourer en Scenic) zijn inderdaad niet echt heel ruim

1110​
655​
1765​
1110​
690​
1800​
1190​
600​
1790​
1110​
580​
1690​
1160​
610​
1770​
1090​
620​
1710​
1100​
670​
1770​
1135​
670​
1805​
1135​
595​
1730​
1130​
680​
1810​

Belangrijke disclaimer: dit is maar de theorie. In de praktijk kan het anders uitpakken vanwege de vorm van de stoel bijvoorbeeld. Ga vooral passen met kinderstoelen mee!

Die Verso's zijn wel echt behoorlijk oud - 10 tot 14 jaar oud. Hoe lang wil je er nog mee doen?
Ach, wat is oud voor een Toyota? Mijn YV. (Yaris Verso) is van 2004 en is net weer zonder opmerkingen en extra kosten (enkel koplampen afstellen) weer goedgekeurd.
En vorig jaar ook, zelfs met steekproef.

De C4 Picasso is op papier een goede optie. Zeker niet duur ook! Maar ja, wel een 1.2 Puretech... Sommigen zeggen dat het allemaal wel meevalt, anderen zeggen dat je er nooit aan moet beginnen. De rest lijkt me niet ruimer dan onze huidige Verso-S.

1110​
655​
1765​
1110​
690​
1800​
1190​
600​
1790​
1110​
580​
1690​
1160​
610​
1770​
1090​
620​
1710​
1100​
670​
1770​
1135​
670​
1805​
1135​
595​
1730​
1130​
680​
1810​

Wow, wat een analyse, dank hiervoor! Op basis hiervan lijkt de Sportsvan toch ook nog te overwegen. Ik zal eens op onderzoek gaan. Onze huidige Verso-S is ook al 13 jaar oud, maar die voelt alsof er nog wel een aantal jaar mee kan worden doorgereden.
Misschien is een Kangoo een optie? Hier een van 2008( ze zijn er een stuk jonger). Geen flitsende auto maar wel heel praktisch en een bak ruimte waar je u tegen zegt. Volgens Google net geen 4,5 meter lang.
Een Kangoo trekt me iets minder, ook omdat het een automaat moet zijn en die zijn bijna niet te vinden.
Ja dat is eigenlijk wat ik bedoel, mijn ervaring is dat wanneer je kind te weinig beenruimte heeft terwijl hij/zij in een kinderstoel zit ze oud en lang genoeg zijn om daar uit te gaan. In mijn E91 vond ik de Maxi-Cosi I-size stoelen ook helemaal niet goed staan, zelfs met IsoFix toch wiebelig etc. in de gewone gordel zitten ze een stuk beter.
Onze oudste van 2 zit nu in een Brittax Romer Dualfix. In die stoel kan hij z'n benen niet echt buigen, waardoor ze horizontaal tegen de voorstoel staan. Althans, als ik rijd, want bij m'n vrouw heeft hij een zee van ruimte. Deze stoel gaat tot 20 kg, en daarna zal het wat makkelijker worden als hij in een meer 'normale' stoel gaat.

Hoe dan ook, ik heb m'n eigen stoel iets versteld waardoor er voor hem iets meer ruimte is. Nu maar eens kijken hoe het gaat als straks de tweede er is, misschien valt het in de praktijk prima te doen.

Ik zou voor een Sportsvan gaan, minder populair dan een Touran en toch ruim.
Met het budget heb je een 1.5 met dsg.
Zelf zou ik geen busje nemen die als personen auto omgebouwd is.

Wat die lengte vs leeftijd betreft, 10 jaar is wel erg ruim. Even snel nagezocht, gemiddeld bij 9 jaar al 137 cm...
Is ook uit ervaring, ik sta voor de klas en dat redden ze wel.
Mijn oudste dochter is 7 en de 1.35 al gepasseerd, die zit zonder autostoel. Voor de jongste (net 5) hebben we een autostoel die goed verstelbaar is, met isofix en de autogordel (via een geleider, dus niet in je nek). Zij is zo'n 110 cm en groeit minder hard dan haar zus. Je merkt het inderdaad aan de benen, die kunnen ze gewoon nog niet goed naar beneden houden door de diepte van de zitting in de auto. Dus die voeten in de rug kan nog even duren. Het verschilt wel per auto en autostoel, dus meenemen met de proefrit!
Lang verhaal kort; ik zou goed passen en meten met de autostoelen die je hebt en voor ruimte kiezen. Maar dat is ook persoonlijk. Bij lange ritten wil ik goed zitten en achterin ook. Scheelt ook "gezeur" en een rug hèhè.

Ik zou voor een Sportsvan gaan, minder populair dan een Touran en toch ruim.
Met het budget heb je een 1.5 met dsg.
Zelf zou ik geen busje nemen die als personen auto omgebouwd is.
Dat dacht ik ook altijd. Maar het ding stuurt best goed en qua ruimte is het super. Wij hebben een dochter van 12 en twee langdurige logees van 7 en 9 en dan is de ruimte op de achterbank super. En nog een redelijk aanbod in automaten zag ik.

Terug
Bovenaan