Mechanix
Kilometervreter
Mijn vrouw en ik verwachten binnenkort ons tweede kindje. Toen ik vandaag ging testen met de autostoelen, schrok ik behoorlijk hoe krap het gaat worden in de Verso-S. De oudste (net 2) gaat achter de bestuurdersstoel zitten in een i-size autostoel. Dat past net, maar qua beenruimte heeft hij bijna niks over terwijl hij snel groeit. De baby zal straks in een maxicosi zitten en dat is helemaal een ruimtevreter, dus mijn vrouw zit straks erg krap als bijrijdster. Qua bagageruimte zou het ook wel iets meer mogen zijn.
Wat vinden we fijn aan de Verso-S:
- Compact maar toch (relatief) ruim
- Degelijk en betrouwbaar
- Gebruiksgemak van een mpv
- Lage gebruikskosten
- Hoge zit en zeer overzichtelijk
Goed, dan het wensenlijstje:
- Ruime achterbank, zowel qua beenruimte als qua breedte (3 volwaardige zitplaatsen)
- Flinke bagageruimte van meer dan 450 liter
- KORTE auto vanwege woonsituatie, liever niet langer dan 430 cm, 450 cm zou ik wel als bovengrens willen aanhouden
- Verbruik minimaal 1 op 15 of beter
- Beheersbare gebruikskosten
- De auto moet het altijd doen, hij moet ook tegen zwaar gebruik kunnen (korte stukjes met koude motor)
- Enigszins dynamisch rijgedrag zou leuk zijn
- Hoge(re) zit mogelijk
- Automaat
- Trekhaak
- Budget tussen de 15 en 20k
Auto's waar ik zelf aan heb gedacht:
Volkswagen Touran (2015-2024): deze auto vind ik er in een mooie uitvoering wel voornaam uitzien en het lijkt me een ruime en comfortabele reisauto. Natuurlijk wel stevig geprijsd en waarschijnlijk ook wel duurder om te onderhouden dan een Toyota.
Toyota Verso (zonder S) (2013-2018): echt stevig aan de prijs, ook oudere varianten met veel kilometers zijn duur. Ook is het wel een beetje saai om twee keer achter elkaar een Verso te hebben. Aan de andere kant heb ik wel vertrouwen in Toyota.
Skoda Karoq (2018-2022): wat moderner dan de andere twee, en hij ziet er ook iets vlotter uit. Bovendien korter dan de andere twee maar als ik de cijfers bekijk, lijkt hij niet minder ruim.
Renault Scenic (2016-2023): de Grand is te lang, maar de 'normale' versie zou juist weer krap zijn. Lijkt me een gevalletje vorm boven functie.
Maar de hamvraag blijft, gaan dit soort auto's opleveren wat we zoeken, of kunnen we dan net zo goed bij de Verso-S blijven? Of moeten we accepteren dat we 'gewoon' aan een Octavia station moeten of iets dergelijks? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën bij deze zoektocht.
Wat vinden we fijn aan de Verso-S:
- Compact maar toch (relatief) ruim
- Degelijk en betrouwbaar
- Gebruiksgemak van een mpv
- Lage gebruikskosten
- Hoge zit en zeer overzichtelijk
Goed, dan het wensenlijstje:
- Ruime achterbank, zowel qua beenruimte als qua breedte (3 volwaardige zitplaatsen)
- Flinke bagageruimte van meer dan 450 liter
- KORTE auto vanwege woonsituatie, liever niet langer dan 430 cm, 450 cm zou ik wel als bovengrens willen aanhouden
- Verbruik minimaal 1 op 15 of beter
- Beheersbare gebruikskosten
- De auto moet het altijd doen, hij moet ook tegen zwaar gebruik kunnen (korte stukjes met koude motor)
- Enigszins dynamisch rijgedrag zou leuk zijn
- Hoge(re) zit mogelijk
- Automaat
- Trekhaak
- Budget tussen de 15 en 20k
Auto's waar ik zelf aan heb gedacht:
Volkswagen Touran (2015-2024): deze auto vind ik er in een mooie uitvoering wel voornaam uitzien en het lijkt me een ruime en comfortabele reisauto. Natuurlijk wel stevig geprijsd en waarschijnlijk ook wel duurder om te onderhouden dan een Toyota.
Toyota Verso (zonder S) (2013-2018): echt stevig aan de prijs, ook oudere varianten met veel kilometers zijn duur. Ook is het wel een beetje saai om twee keer achter elkaar een Verso te hebben. Aan de andere kant heb ik wel vertrouwen in Toyota.
Skoda Karoq (2018-2022): wat moderner dan de andere twee, en hij ziet er ook iets vlotter uit. Bovendien korter dan de andere twee maar als ik de cijfers bekijk, lijkt hij niet minder ruim.
Renault Scenic (2016-2023): de Grand is te lang, maar de 'normale' versie zou juist weer krap zijn. Lijkt me een gevalletje vorm boven functie.
Maar de hamvraag blijft, gaan dit soort auto's opleveren wat we zoeken, of kunnen we dan net zo goed bij de Verso-S blijven? Of moeten we accepteren dat we 'gewoon' aan een Octavia station moeten of iets dergelijks? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën bij deze zoektocht.