Oude liefde kopen

MCW 41

Petrolhead
Veel van jullie zitten vast wel af en toe op tweedehandssites te kijken en wegdromen bij al het leuks. Zijn er auto's die je vroeger al wilde (of die je nu pas interessant vind) maar nooit hebt gedaan maar stiekem toch eens willen/kunnen bezitten (maar wellicht niet echt durft)?

- Alleen auto's die je ook echt in je (financiële) bereik zitten.
- Dus geen droomauto's die je voorlopig niet kunt aanschaffen.
- Foto's plaatsen van configuratie die zo dicht mogelijk zitten bij je wensen.

Ik trap af: BMW 3-serie E30
Toen ik jong was vond ik hem al gaaf en vind het ontwerp nog steeds ijzersterk. Compact, rustig gelijnd maar toch een wat sportieve look. Als 2-deurs mijn favoriet. Zag wel dat de auto al behoorlijk in waarde is gestegen. Facelift hoeft niet perse maar vind ik wel de mooiste van de E30. Deze velgen heb ik vaker gezien (weet iemand meer daar over?) en vind ik net wat lekkerder staan dan de originele wielen die je online nog vaak ziet. Deze staat in dorp verderop en vind ik perfect zo (kleur mag ook donkergrijs zijn, staat de E30 erg goed). Liefst 6-cilinder maar geen must.

87tJ1jO.jpeg

Mazda 323F BG
Deze auto wilde ik als 18-jarige graag hebben. Vond het een mooi vormgegeven auto en nog steeds. Je ziet ze nauwelijks meer en door Japan Classic Sunday werd de liefde toch weer opgerakeld. Zoals ik hem daar zag vind ik ook erg fraai. Ook deze auto zie je steeds vaker online voor wat hogere prijzen maar nog goed te doen. Wat me weerhoudt is dat ik als daily liever niet al te oude heb. Maar wie weet een keer erbij als ik oprit zou hebben.

Ny5HNMN.jpeg

Deze stond tijdje geleden te koop en de kleur en wielen (zag je destijds wel vaker) vind ik ook helemaal top:

fm1JkVq.jpeg

WlBKoTE.jpeg

Xedos 6 en 9 mogen ook nog wel op het lijstje..

8c88b590-74a3-42b9-9d66-496a9691c94c

Als kleine jongen zag ik die voor het eerst, kennis van mijn vader, lampjes in de deurgreep, dak dat automatisch omlaag ging, instant verliefd. Elke keer als ik besloten heb om er naar eentje te kijken gebeurd er weer wat waardoor ik er geen tijd voor heb en het weer vergeet.

De eerste Smart, vind ik al een leuk model sinds de introductie en die opvallende Smarttorens waarin ze stonden. Ik heb eens kort gereden in een iets nieuwer model Fortwo en dat vond ik eigenlijk niet zo'n geweldige rijervaring (erg stuiterig in nota bene de stadsomgeving waarvoor hij bedoeld is, maar ja wat kun je ook verwachten met zo'n kort wielbasisje). Voor de lasten hoef je het niet te laten en duur in aanschaf zijn ze ook nog niet, maar ik weet ook dat ze niet echt solide in elkaar geschroefd zijn.

Liefst in een van de vele vrolijke kleurtjes, trouwens.

5fW5Rm8.jpeg

Mijn oude Celica T20. Die zou ik nog best eens een paar jaar willen rijden. Niets spannendste, gewoon een 1.8 maar ik vond dat een mooie auto. Veel schik van gehad.

Veel van mijn oude liefdes zijn inmiddels onbetaalbaar geworden zoals bv de 2e generatie Honda Civic CRX, en ook de hierboven afgebeelde Mazda 323 F uit de openingspost zijn in rap tempo in prijs gestegen.

Een auto die ik een paar keer serieus heb overwogen maar er nooit is gekomen is de Honda Civic uit 2006 het zg ruimteschip en dan ook het liefst in deze kleur blauw (en het liefst met een zwarte grille)

Ik vind het nog steeds een erg gaaf en tijdloos model. Interieur ook bijzonder maar had ik liever wat meer symmetrisch gezien en wat vloeiender overgangen van dash naar deurpanelen. In principe is voor mij de 1.4 basismotor voldoende, maar wel graag een wat luxer aangeklede versie met mistlampen en uitlaatsierstukken in de bumper. De generaties daarna werden alleen maar lelijker en minder populair.

@Gullwing die had ik als kind als schaalmodel :) Heb het later een tijd een foute bak gevonden maar nu vind ik hem weer bloedjemooi.

@SVF die Civic blijf ik ook gaaf vinden! Interieur is voor mij wel een afknapper

Leuk topic! Ik ben best wel fan van grote sedans en een auto die bij mij al regelmatig de revue is gepasseerd is de Mercedes W140. Toen die auto uitkwam, vond ik het altijd al een droom. Mijn moeders werkgever kocht er in 1991 eentje, een 300SE, één van de eerste. Zo'n 15 jaar geleden reed ik met W124's als zakelijke youngtimers en heb ik de overstap naar de W140 meermaals overwogen. Een paar keer heb ik bijna op het punt gestaan er eentje te kopen. De eerste keer werd me een S350 Turbodiesel aangeboden met net een ton op de klok. Proefrit gemaakt, alles was eigenlijk al rond, ik wilde alleen nog één dagje nadenken. Toch maar niet gedaan, bang als ik (niet onterecht) was voor de wegenbelasting voor een 2 ton zware diesel. De tweede keer ging het om een 300SE in mijn favoriete kleur, Nautikblau metallic, met een beige interieur. Stond in Duitsland, met iets van 60.000 km erop, voor een destijds voor mij bereikbare prijs bij een handelaar die helaas alleen aan andere handelaren verkocht. Terwijl ik bezig was om te bekijken hoe ik hem toch hierheen kon halen, was hij al verkocht. Een paar maanden later stond hij hier bij een youngtimerdealer, voor ruim 2x zoveel en daarmee was hij voor mij niet meer bereikbaar... De derde keer in Duitsland bij een mooi exemplaar wezen kijken, ook een 300SE maar dan een zilvergrijze. Die auto bracht me aan het twijfelen omdat ik toch een behoorlijke olielekkage bij de kop zag en ik weinig zin had om meteen met de koppakking te moeten beginnen, die uiteindelijk dus maar laten staan...

Een paar jaar later kocht een vriend van me een W140, een S280 van net na de facelift. Uiteindelijk heb ik daar met enige regelmaat in mogen rijden en heb ik alsnog van dit model mogen genieten. Van kopen is het niet meer gekomen en dat gaat hem ook niet meer worden denk ik. Het is een bakbeest in de garage, de wegenbelasting is zelfs voor benzinemodellen astronomisch, op ruim 30-jarige leeftijd zijn ze niet meer onfeilbaar en de onderdelenvoorziening wordt lastiger. Dromen mag echter, en als ik er ooit eentje zou kopen, zou hij er zo uit moeten zien:

1991-Mercedes-600-SEL-Janzen.jpg

Een andere autodroom, die hier niet eens zover vanaf ligt, heb ik 3 jaar geleden wel waar weten te maken. De W124 Cabrio, bij de introductie peperduur en inmiddels alweer hard op weg om dat opnieuw te worden, heb ik gekocht nu hij nog betaalbaar is. Bij toeval kwam ik in Duitsland een exemplaar tegen met nog geen 50.000 km op de teller, afkomstig van de hoogbejaarde tweede eigenaar (geboren 1919!) die hem vanaf 1994 in bezit heeft gehad. Precies zoals ik hem in 1992 besteld zou hebben bij de dealer: Nautikblau met grijs interieur. Blijkbaar een gedurfde kleur, want van de W124 Cabrio zijn slechts 358 exemplaren in deze kleur geleverd. Onderstaande foto is een voorbeeld, de mijne heeft grijs leder.

img_3468_1.jpg

Grappig, kwam heel toevallig gisteren een 323F tegen, een GT zelfs. Wel nogal krokant bij de dorpels en achterschermen maar al met al toch een leuk ding.

Daarom durf ik ook niet een 30 jarige auto te kopen :D Verder erg leuk ding, ik zocht als 17/18-jarige regelmatig in lokale krantjes naar een 1.8 GT :) Vind prijs wel wat hoog voor zoveel roest.

Daarom durf ik ook niet een 30 jarige auto te kopen :D Verder erg leuk ding, ik zocht als 17/18-jarige regelmatig in lokale krantjes naar een 1.8 GT :) Vind prijs wel wat hoog voor zoveel roest.
Ik liep als 15-16 jarige paar maandjes stage bij de locale Mazda/Daihatsu dealer. Was toen een spiksplinternieuwe 323F GT in dat hele donkerpaars ( volgens mij deze ook ) met roze-achtige emblemen. Mocht ik ff meerijden met monteur, gingen met 130 per uur door een krap woonwijkje daar, nooit meer vergeten :ROFLMAO:

Leuk idee voor een topic!

Helaas is het door diverse omstandigheden voor mij niet weggelegd om mijn rijbewijs te halen, en dus te kunnen rijden. Autodromen zijn er ondanks dat zeker altijd wel geweest, waarvan een aantal zelfs al genoemd zijn hier. Dagelijks ben ik ook te vinden op Marktplaats en andere sites. Kijkend naar mijn huidige spaarpot trek ik ‘m niet helemaal leeg aangezien er meer dingen zijn die ik leuk vind! :p

Voor wat het kost zou ik de gok wagen en deze Lybra aanschaffen en in de loop van de tijd wat opknappen!
Geinig voor weinig, en gaat het echt stuk of ik krijg een leuk bod dan koop ik wat anders…
IMG-0535.jpg

Laatst bewerkt:
Ik liep als 15-16 jarige paar maandjes stage bij de locale Mazda/Daihatsu dealer. Was toen een spiksplinternieuwe 323F GT in dat hele donkerpaars ( volgens mij deze ook ) met roze-achtige emblemen. Mocht ik ff meerijden met monteur, gingen met 130 per uur door een krap woonwijkje daar, nooit meer vergeten :ROFLMAO:

Gelukkig heb je het overleefd :D Die GT is gewoon zwart. Donkerpaars was voor de speciale 1.8 Creon-uitvoering (met 'roze' tekst op de achterklep). Niet de duurste, dat was de GT (131pk), maar toen ik actief was op de 323F Club/Forum wel hét exclusieve model dat je wilde hebben

ciMLKGI.jpeg

Niet origineel maar komt kleur beter op uit.
creon6.jpg

Laatst bewerkt:
Toen ik jong was hield ik elke maand een top 10 bij van wat ik de leukste/mooiste 'normale' auto's vond. De Lybra stond daar ook even in :D Dat interieur ook...

Leuk dit!
Ik gooi er een paar in van mijn lijstje:
Volkswagen Golf 2 GTI, met de dunne bumpers. Toen nog te betalen, nu veel te duur
golf2a.jpg

Volkswagen Golf 5 GTI. Prachtige auto, in rood, driedeurs, 17" Denver, stoffen bekleding. Kunnen kopen maar als auto voor erbij niet bijzonder genoeg.
image

Audi TT. Vond ik altijd al heel gaaf. Vaker kunnen kopen maar toch steeds voor wat anders gegaan.
261194513

Toen ik jong was hield ik elke maand een top 10 bij van wat ik de leukste/mooiste 'normale' auto's vond. De Lybra stond daar ook even in :D Dat interieur ook...
Ik heb het al sinds de introductie dat ik het qua uitstraling en materiaalgebruik echt een mooie auto vind. Zeker met alcantara zal het een geweldige combi zijn. En voor dat geld gaat het ook om de lol als je geluk hebt met een goed exemplaar. Ik zou ‘m zelfs aanmelden bij Joep voor zijn oordeel. :p

Audi TT. Vond ik altijd al heel gaaf. Vaker kunnen kopen maar toch steeds voor wat anders gegaan.
261194513
Als je de kans krijgt zou ik er eentje kopen nu ze nog betaalbaar zijn. Ze gaan stijgen heb ik begrepen…

Laatst bewerkt:
Eigenlijk had ik een paar jaar geleden gewoon een Lancia Thema 8.32 (215 pk) moeten kopen. Er stond een ONK ‘87-er te koop voor 5.000 euro met iets optisch werk. Gaat nu never nooit meer lukken.

Laatst bewerkt:
Ik had destijds echt wel wat met de Alfa 155, toen nog zo goed als nieuw en veel te duur, nu amper nog te vinden. Ging regelmatig windowshoppen toen bij o.a. Milano in die tijd.

Dit is wel een mooie.

Ik ben bestuurslid van EMW en ik denk dat je daardoor misschien wel in kunt schatten wat ik gaaf vind ....
Obscure muurbloempjes, vergeten relikwieën en de ultieme brood-en-boter auto's
Een paar voorbeelden van mijn opgeslagen Markplaats auto's

enz enz enz

Mijn 1e auto weas een Opel Corsa A.. Ik zie er weleens op Marktplaats staan en dan gaat hij toch even bij favorieten, maar tot koop overgaan zal ik zo snel niet doen.

Zoals deze:Corsa A

Leuk topic!
Ik was zelf ook wel fan van de Mazda 323F, maar het was niet mijn droom auto. Dat zat toen nog voornamelijk in de onbereikbare Italiaanse hoek als de 288 GTO. Maar die zitten niet in mijn financieële bereik.

Maar een auto die echt indruk op mij maakte was een Subaru XT Turbo die in de showroom stond van de Subaru dealer. Natuurlijk was die in het blauw en voorzien van de nodige 4WD stickers en wieldoppen als deze:
32649475-0.jpg

Het zou mij niets verbazen als dit ook precies diezelfde auto is...
Mijn vader ging helaas de deur uit met een Topaz metalic Carina station wagon die ze daar als inruil hadden gekregen. Maar als hij dat niet had gedaan was ik ook geen Toyota maar Subaru fanaat geweest.

Een andere droomauto is altijd een originele Mini geweest omdat mijn oudste neef er ook meerdere van reed.
IMG_4258.jpg

Hij was monteur bij een Renault race team en hij had in eentje een motorblok uit een tweede generatie Renault R5 GT turbo gelepeld. Dat wilde ik natuurlijk ook! Helaas ben ik bijna 2 meter en na een tijdje in een Mini te hebben gecarpooled leek het mij toch niet meer zo'n geweldig idee. :LOL:

Ik droomde als kind al van een Corvette, en ik bleef altijd iets hebben met C2 tot en met C6. En tijdens mijn studieperiode opende ik een spaarrekening specifiek voor dat doel. Die groeide soms met hooguit een paar Euro per jaar. Maar op een gegeven moment stond er wel iets op en ik ging kijken naar een vroege C4. Heel wat slechte exemplaren gezien, maar uiteindelijk toch een mooie gevonden en gekocht.
Dat was in Oktober 2015, dus nu al weer 10 jaar geleden.

Alleen al die lange aanloop, het soms moeizame sparen... Het is het waard

Het liefst zou ik hiervoor willen gaan, maar ik denk niet dat mijn vrouw blij zou zijn dat ik ons spaargeld hier aan uitgeef.

480x360.webp

Dat is inderdaad vrij vaak achter de feiten aanlopen. Heb ik in mijn geval met de Ferrari Mondial. Een aantal jaren geleden kon je ze voor een appel en een ei kopen maar had ik het geld niet, maar nu ik lekker op weg ben gaan de prijzen aardig omhoog.

Dat heb ik vorig jaar gedaan, de auto kopen die me zo van vroeger bijstond: een Kadett E. Mijn ouders hadden zo'n ding toen ik nog een broekie was, en steeds struinde ik de bekende websites weer af, gewoon uit nieuwsgierigheid. In een opwelling van nostalgie kocht ik begin vorig jaar dit exemplaar erbij, een 1.4 uit '91. Weliswaar geen station zoals de Kadett des huizes toendertijd, maar het aanbod is beperkt en je moet roeien met de riemen die je hebt.

RX3cO0k.jpeg

Lang heb ik 'm uiteindelijk niet gehad. Nostalgie is leuk, maar in de praktijk stond hij het overgrote deel van de tijd stil, daar de "gewone" auto nog steeds alle "gewone" ritten voor zich nam. Daarbij gingen de mankementen mijn (zeer) beperkte vaardigheden te boven en had ik er geen geld meer voor over om die te laten aanpakken. Één auto in huis bleek genoeg om mijn auto-obsessie te bevredigen, en dus ging de Kadett na een half jaartje de deur weer uit, op een trailer naar België.

Desondanks heb ik er geen spijt van. In de korte tijd in mijn bezit heb ik er wel degelijk plezier van gehad, en "wat als" zal ik me nooit meer hoeven af te vragen. Het zijn ook deze ervaringen die het leven de moeite waard maken! (Om die reden was mijn vrouw er ook niet op tegen, ze steunde me er volledig in - en omdat de kosten relatief beperkt waren...)

Laatst bewerkt:
Wat een leuk topic idee @MCW 41

Als betaalbare "droom' auto's had ik een Lancia Y, die ik uiteindelijk gekocht ook. En een Rover R3, ofwel een 200. Nou mijn Streetwise komt dichtbij zeggen we dan maar.

Niet helemaal een jeugddroom, ik was al 18 ofzo, is deze Colt:

Dat heb ik altijd een mooie auto gevonden. Toen mijn Lancia totaalloss was, heb ik naast een Rover ook hiernaar gekeken, maar net als de Rover was er geen mooi exemplaar te koop toen. En werd het een Getz.

Mijn ouders hadden een kennis, en die had een BX, zoals deze. Wieger rookte als een ketter, en het huis stonk dan wekenlang, maar zijn auto die zakte en dan bij wegrijden weer omhoog kwam, fantastisch vond ik dat. Door een ongeluk was de BX 2 meter korter, en kwam er een witte. Toen na een paar jaar was er ineens een XM, ik vond het zonde, tot bleek dat de XM "ook zakte en kon stijgen"

Mijn moeder had een kindermeisje vroeger, die hebben we eens gezien. Zij had een auto die ik alleen uit de boeken kende. Toevallig ook een Citroën, ik heb heel lang gedacht "als ik groot ben zou ik ook wel zo'n auto willen." Wist ik veel dat het ramp op wielen was:

Toen ik op zwemles was, was er een vriendje wiens ouders een Lada 2101 hadden, dat vond ik een leuke auto. Maar toen hadden zijn ouders een andere auto ineens. Met de vele lichten vond ik dat een hele mooie auto:

Heel lang dacht ik "waarom hebben wij geen auto met zoveel lampen" en gaf alle Lego auto's extra mistlampen

Als jongeman werd ik ernstig ziek eind 1994, het merendeel van 1995 bevond ik mij in het ziekenhuis. Een deel van mijn tijd spendeerde ik aan het verslinden van automagazines, waarin veel aandacht werd besteed aan de presentatie (en later tests) van de Lotus Elise... vanaf toen was een zaadje geplant.

30 jaar later, mag ik mezelf de eigenaar van een Elise SuperCharged bouwjaar 2011 (nog met Toyota 2ZZ-motor) noemen.

20241108-130309.jpg

Leuk topic.
Ik heb wel een paar droomauto's uit mijn jeugd, en grappig genoeg is de 323F daar ook eentje van, naast de absolute droom een BMW 7-serie (E38). Ik heb echter een aantal jaren geleden besloten de 7-serie voorgoed uit mijn hoofd te zetten. Je kan ze nu makkelijk betalen, maar je kan ook een hoop ellende op de hals halen. Dus zulke auto's blijven een dromen. Je moet je helden niet ontmoeten.

Toen in 2021 de Ford Bronco op de markt kwam was ik meteen verliefd en kon hem daarna niet meer uit mijn hoofd zetten. Een proefrit kon mijn gedachten niet veranderen. In 2023 de stoute schoenen aangetrokken en er eentje gekocht. Geen moment spijt gehad. In die zin dus toch een droomauto gekocht, maar niet uit mijn jeugd.

Ik droom echter wel van merken. Zo droomde ik als jochie altijd van BMW's en Porsches. Een aantal BMW's zijn inmiddels de revue gepasseerd. Nu aan het sparen voor een Porsche. Dit zal dan wel een recent model zijn, niet een model uit mijn jeugd.

Veel van jullie zitten vast wel af en toe op tweedehandssites te kijken en wegdromen bij al het leuks. Zijn er auto's die je vroeger al wilde (of die je nu pas interessant vind) maar nooit hebt gedaan maar stiekem toch eens willen/kunnen bezitten (maar wellicht niet echt durft)?

- Alleen auto's die je ook echt in je (financiële) bereik zitten.
- Dus geen droomauto's die je voorlopig niet kunt aanschaffen.
- Foto's plaatsen van configuratie die zo dicht mogelijk zitten bij je wensen.

Ik trap af: BMW 3-serie E30
Toen ik jong was vond ik hem al gaaf en vind het ontwerp nog steeds ijzersterk. Compact, rustig gelijnd maar toch een wat sportieve look. Als 2-deurs mijn favoriet. Zag wel dat de auto al behoorlijk in waarde is gestegen. Facelift hoeft niet perse maar vind ik wel de mooiste van de E30. Deze velgen heb ik vaker gezien (weet iemand meer daar over?) en vind ik net wat lekkerder staan dan de originele wielen die je online nog vaak ziet. Deze staat in dorp verderop en vind ik perfect zo (kleur mag ook donkergrijs zijn, staat de E30 erg goed). Liefst 6-cilinder maar geen must.

87tJ1jO.jpeg

Mazda 323F BG
Deze auto wilde ik als 18-jarige graag hebben. Vond het een mooi vormgegeven auto en nog steeds. Je ziet ze nauwelijks meer en door Japan Classic Sunday werd de liefde toch weer opgerakeld. Zoals ik hem daar zag vind ik ook erg fraai. Ook deze auto zie je steeds vaker online voor wat hogere prijzen maar nog goed te doen. Wat me weerhoudt is dat ik als daily liever niet al te oude heb. Maar wie weet een keer erbij als ik oprit zou hebben.

Ny5HNMN.jpeg

Deze stond tijdje geleden te koop en de kleur en wielen (zag je destijds wel vaker) vind ik ook helemaal top:

fm1JkVq.jpeg

WlBKoTE.jpeg

Xedos 6 en 9 mogen ook nog wel op het lijstje..
Zo'n 323F blijft pijn doen. Ik vond 'm er altijd leuk uitzien.
Een vriend van me had er eentje, jaar of vijftien - twintig geleden nog. Tellerstand onder de ton. Stond al een jaar stil. Heeft ie naar de sloop gebracht en vijf tientjes voor gekregen. Wat een pijn deed dat - hij had het ding nog prima kunnen verkopen.

Zelf heb ik de E38 altijd fantastisch gevonden.
18748890729_62c7895c59_c.jpg

Helaas heb ik nu een burgerleven met een gezin en kan/wil ik het me niet veroorloven om hele zaterdagen op de oprit te sleutelen om het ding in goede conditie te houden. Daarnaast vind ik het financieel ook niet verantwoord om een derde auto erbij te hebben.

Zo'n 323F blijft pijn doen. Ik vond 'm er altijd leuk uitzien.
Een vriend van me had er eentje, jaar of vijftien - twintig geleden nog. Tellerstand onder de ton. Stond al een jaar stil. Heeft ie naar de sloop gebracht en vijf tientjes voor gekregen. Wat een pijn deed dat - hij had het ding nog prima kunnen verkopen.

Zelf heb ik de E38 altijd fantastisch gevonden.

Helaas heb ik nu een burgerleven met een gezin en kan/wil ik het me niet veroorloven om hele zaterdagen op de oprit te sleutelen om het ding in goede conditie te houden. Daarnaast vind ik het financieel ook niet verantwoord om een derde auto erbij te hebben.
Waarom is die 323F niet gewoon verkocht dan? :cry: Laat je gezinssituatie het niet toe dat je gezin in een E38 past? :p

Terug
Bovenaan