Oude liefde kopen

Was dat toen met de sloopregeling? Toen verdwenen behoorlijk wat (opkomende) oldtimers.

E38 past ook wel in mijn rijtje. Net als de (5-serie) E39 en de Audi A8 D2. Daar zou ik ook geen geld aan durven uit te geven.

Als jongetje was ik hélemaal verliefd op de E38. Eenmaal volwassen als youngtimer een 735i gereden. Dat is nog steeds een van de beste/leukste/fijnste auto’s die ik heb gehad.

De SL R129 was ook zo een auto. Heb ik ook even gehad (280) en inderdaad - geweldige auto.

De E46 M3 (h6) was echter mijn droomauto. Tot een paar jaar geleden was dat nog gewoon een auto die ik ooit gehad moest hebben. Ze zijn een tijdje rond de 30k geweest. Kon het toen niet kopen, maar nu kun je het echt helemaal vergeten. Misschien ooit maar een leuke 330(c)i met handbak en schuifdak :)

Ik heb de afgelopen 2 jaar aardig wat van mijn rijtje afgewerkt.
Ik zit nu in Tanzania dus zal bij thuiskomst even de foto’s erbij plaatsen.
BMW 850i
Porsche 968
Mercedes 560SL
Triumph TR6
Renault 5GT Turbo
Mercedes 300CE24 cabrio
Mercedes W115 230.6
Lada Niva
Jaguar X300
VW Phaeton 4.2

Hier nog wel een e38 of een e46 M3 op het verlanglijstje staan. Ook de 928 staat hier bovenaan en als ik weer een goede 968 kan vinden maar die blijft dan ook.

Verder in de loop der jaren al heel wat young en oldtimers gehad die vroeger op lijstje hebben gestaan:
C126 500SEC
W108 250S
W140 500SE
R129 300SL24
W124 300E24
RaRo classic LSE
C219 500CL
Jeep Cherokee H.O.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 944
Het is dat je het vraagt, maar een gele Citroën Méhari van na de facelift (dat frontje vind ik gewoon veel strakker en leuker - net als het zwarte stuur) heeft altijd een zwak bij me gehad. Ik heb er nooit een gereden... zelfs geen Eend-achtige. Wel had ik als kind de nodige posters ervan aan de muur hangen.
Maar om daar nu pakweg 21.000 euro voor neer te tellen, dat vraag ik me eerlijk gezegd wel af. Die prijzen gaan echt razendsnel omhoog. Maar in het kader van dit topic zet ik deze er graag bij.
20251015-mehari.avif

Tja ik heb alle leuke autoś wel gehad denk ik dan
Veel audi's in diesel en benzine vier en vijcilinders
Verdere leukerds waren de b ascona en een bmw E30, en oh ja de passat b32 variant was ook een leukerd.
Altijd al een a of b manta willen hebben, maar er nooit van gekomen, ze waren eigenlijk altijd net te duur.
En ja nu zijn ze onbetaalbaar.

Poeh, er zijn zo veel auto's waarvan ik in de loop van de tijd heb gedacht dat ik die graag nog eens zou willen bezitten. En daarbij heb ik geen dure smaak, dus er valt weinig af.
- De Lancia Lybra van Guus zijn lijstje past me perfect, altijd een prachtig model gevonden en deze uitvoering is haast perfect.
- De Peugeot 205 heeft van jongs af aan mijn aandacht gevangen. Als kind keek ik naar wielen, nog meer dan naar auto's. En de GR-wieldoppen waren hoogtepunten van mijn dag.
- Begin middelbare school had ik een abonnement op de Autoweek. De auto's waarvan je wist dat ze geen groot succes gingen worden, daar zag ik mezelf destijds later wel in rijden. Het EMW-lidmaatschap zat er toen al aan te komen... Denk aan een Chevrolet Epica, Mitsubishi Lancer generatie 2004, Mitsubishi Grandis mocht ik een gezin krijgen, Hyundai Grandeur, Honda Civic Hybrid (hoewel die door lage bijtelling ineens wel succesvol werd).
- Ik ben opgegroeid met Franse auto's. Een Peugeot 607 is een klassieke schoonheid die ik graag nog eens zou rijden. Een Citroën C5 van de 'Duitse' generatie vond ik toen ook al direct fantastisch.

Wat me weerhoudt is ruimtegebrek, meer dan wat dan ook. En slecht zijn in afscheid nemen/verkopen, anders had ik elke paar maanden wel een andere auto uitgeprobeerd.

Een Citroën XM.
Met deze (V6) velgen.
S8-citroen-xm-v6-1989-2000-une-fantastique-routiere-des-3-000-eur-644255.jpg

Sinds ik deze (op foto’s) zag (dit was destijds volgens mij één van de folderfoto’s) wil ik er ooit eens één hebben.
Die kans is echter klein, sinds het C5-2.2HDi-debacle. Zo’n auto komt hier nooit meer door de ballotagecommissie. :ROFLMAO:

Iets realistischer: een Mercedes E-klasse.
Sinds ik taxichauffeur was (in mijn studententijd) wil ik er ooit zelf één.

Afgelopen jaar was ik er dichtbij. Ik had een dealerauto gevonden (zilvergroene E300e) die zo afgeprijsd was dat hij mogelijk in de lease te trekken was. Helaas was ie net weg toen “mijn” leasemaatschappij er naar ging kijken.
Nu staat een E-klasse cabrio nog bovenaan voor mijn pensioen. Kinderen de deur uit en lekker met z’n tweeën toeren met een cabrio.

Meerdere maar ik heb na mijn eerste Nissan Bluebird altijd weer eentje terug willen hebben. En inmiddels alweer 11 jaar een 1990 Nissan Bluebird hatchback. Vanaf mijn 11e jaar wild ik een Passat B1 want die ging toen bij ons de deur uit. Nu sinds een jaar heb ik dus een Passat B1 uit 1977 en ik ben nu 58. Mij hoor je dus even niet klagen hahaha

Onze huisarts in vroeger tijden had een lichtblauwe Saab 900 en dat vond ik altijd een mooie wagen. Later zag ik in de Veronica-gids een foto van presentatrice Julia Samuel (volgens mij was zij het) bij haar Saab 900 cabrio in Monte Carlo geel. Foto staat nog steeds op mijn netvlies.

Altijd al een beetje jeuk gehad om een cabrio te kopen (niet per sé de 900), maar omdat ik auto's meer uitzoek via excelberekeningen dan op gevoel is het er nooit van gekomen.

We hebben al twee auto's (kleine hatchbacks) en wie weet....als ik het op een mooie manier aan mezelf en het thuisfront kan verkopen en een manier kan vinden waarop het financieel niet gierend uit de klauwen loopt...

Zo lijkt mij een sportcoupé ook nog wel leuk, of juist iets klassiekers.

Eigenlijk zou ik - zoals hierboven ook al is genoemd - de komende jaren om het (half) jaar wel iets anders erbij willen hebben, nu het nog kan :cool: . Maar ja, ruimte en geld spelen uiteraard ook een beperkende factor

Saab 900
saab-900-cabrio-2-0-turbo-16-classic-cabrio-odoardo-grey-1991.jpg

Ik vond de Audi (80) Cabriolet altijd al prachtig en zijn opvolger zo mogelijk nog mooier. Met name het model van vóór de Single Frame-grille is een tijdloos fraaie cabriolet.

Qua aanschaf is er nu genoeg binnen budget, maar omdat ik al bijna 13 jaar een 306 Cabriolet heb die bij voorkeur nooit weggaat zie ik de meerwaarde van zo'n Audi niet meer in. Toch kijk ik altijd nog even om als ik een nette zie.

XyUNlxX.jpeg

Iets wat me ook al jaren fascineert zijn jaren 80/90 hardtop sedans uit Japan. Die heb je ook voor onder de 10.000 euro en vind ze vaak wel chique en toch ook wat sportief (en een beetje fout soms) doordat ze lang en laag zijn. Maar ja, importeren lijkt me ook zo'n gedoe.

Mazda Luce (929) '90
WrXoOiY.png

9bLg0Tm.png

mAVw1Mp.png

6BNicRq.png

Laatst bewerkt:
Ik vond de Audi (80) Cabriolet altijd al prachtig en zijn opvolger zo mogelijk nog mooier. Met name het model van vóór de Single Frame-grille is een tijdloos fraaie cabriolet.

Qua aanschaf is er nu genoeg binnen budget, maar omdat ik al bijna 13 jaar een 306 Cabriolet heb die bij voorkeur nooit weggaat zie ik de meerwaarde van zo'n Audi niet meer in. Toch kijk ik altijd nog even om als ik een nette zie.

In lichtblauw, champagne of oranje. Vooral dat laatste is waanzinnig! Zie je helaas nauwelijks (meer).

Leuk topic!

Een jaar of 13 geleden deed de mogelijkheid zich voor om mijn ‘posterliefde’ aan te schaffen. Deze poster van een BMW E30 cabriolet hing dus letterlijk boven m’n kajuitbedje. Hele oude liefde dus!

Ik denk aangewakkerd door m’n oudere broers die allebei rijles hadden in BMW’s. Eerst de E21 en vlot daarna de E30. De eerste auto van m’n oudste broer was een 1600-2 dus dat BMW gevoel is er heel vroeg ingeprent.

Ook was er in een dorpje verderop een BMW dealer waar ik -als we er gingen tanken-met m’n neus vastgeplakt zat aan de showroomruit.
Carspotter avant-la-lettre. Het beeld moest je maar opslaan in je geest, een fotocamera had je niet…

Enkel als vaders weer eens toe was aan een nieuwe auto deed zich de mogelijkheid voor om een folder op legale wijze te bemachtigen. Die brochures heb ik overigens nog steeds…

En in die brochure zat dus deze poster:

ox3y1erbfe71.jpg

Ondertussen is gebleken dat oude liefde dus echt niet roest en ik heb ‘m (en haar trouwens ook!) nog steeds.

754ydwybo3fo.jpg

Heb er een uitvoerige MyReview over geplaatst hier op AutoWeek, dus als je alle ins-en-outs wil lezen over het kopen van een oude liefde…

Overigens is een 911 uit de jaren tachtig (dus met de rubber bumpers) ook een oude liefde die er hoogstwaarschijnlijk wel ooit gaat komen.
Het liefst een champagne of lichtblauwe Carrera met fuchsvelgen en een open dakje. Heel puur.

Dit dus:

IMG-0905.jpg

Waarschijnlijk toch weer de 911 uit je jeugd hè;)

Laatst bewerkt:
Ik ben al wat ouder, maar soms droom ik van een loods.
Een loods met daarin op rij wat ik leuke auto's vind. Ik heb er wel meer gehad maar deze had ik wat mee:
Opel Manta A GTE , BMW 2002 ,Ford Capri 1 2300 GTXLR, Toyota Celica TA22 GT, Ford Taunus 2000 GXL Coupé, Ford Cortina 1600 GXL, Opel Manta B Irmscher , Oldsmobile Cutlass Hurst Coupé , Jeep Cherokee High Output, Jeep Wrangler 4.2, Audi A4 V6 Avant, Mercedes SLK R171 Sport Edition.
Waarom dit vreemde gezelschap? Omdat deze auto's allemaal ooit mijn speeltje zijn geweest, op eentje na want de Mercedes is er nog steeds en dus heb ik aan een garage genoeg.
Maar toch....die anderen mochten er best weer bij. Gewoon om op een stoeltje eens naar te kijken. En soms even uitlaten.

Naast het wat excusieve en dure spul zoals een Monteverdi 375 of Safari, Jensen Interceptor, Porsche 928 of een Citroën SM waar ik van kan dromen zijn er meer betaalbare auto's die ik graag zou willen hebben. Van de auto's uit mijn jeugd kom ik dan als eerste uit op een Saab 99 EMS of Turbo. Ik had mijn vader bijna zo ver om de demo van de Saab dealer in het dorp te kopen: een 4 deurs 99 GL met een schuifdak, een elektrische antenne achter en een blauw stoffen interieur. Ik was helemaal weg van die Saab. Hij kocht helaas een nieuwe Renault 18 :).
Het liefst een 99 EMS of Turbo Combi Coupe of 2 deurs in het rood metallic met rood velours en schuifdak. Maar een albastergroene 99 Turbo 2 met groen velours is ook geweldig.
261097391

99-5.jpeg

30880837.jpg

large_1682926977742500.JPG

large_1682926977742880.JPG

Nog 4 auto's waar ik een enorm zwak voor heb: de Audi Coupe 2.8E, de Peugeot 505 GTI/Turbo of V6, de Alfa 90 V6 en de Rover SD1 3500.

Een andere auto die me te binnen schiet: de AMC Eagle 4x4. De station vind ik het mooist, maar zo'n 2-deurs sedan of coupe is natuurlijk helemaal uniek en bizar. Fantastisch en eigenzinnig ding zo'n Eagle:

Eaglesalepics012.jpg
150978506.jpg

Als Woody ook niet te versmaden:

eff7c6994001e6fccc09296fa8e4e739.jpeg

Ik kan het lijstje steeds langer maken want als ik erover ga nadenken dan kan ik me heel veel leuks bedenken :).

Terug
Bovenaan