Oude vs nieuwe auto: maakt het uit voor vermoeidheid na lange rit?

Jeroen 7378115

Net ingestapt
Ik rij een Honda FRV uit 2008. De auto is betrouwbaar, heeft lage onderhoudskosten, is ruim en het gezellig om met z'n drieën voorin te zitten. Maar...op de snelweg vind ik het geluid (al vanaf 100 km per uur) dermate storend dat ik na een lange rit geërgerd en vermoeid uitstap. Nu hebben we hier thuis een discussie over.

Mijn stelling is dat een nieuwe (electrische) auto veel stiller is en dat ik dan frisser na een lange rit zou zijn. Haar stelling is dat een lange rit altijd vermoeiend is, ongeacht de auto en dat ik een excuus zoek om een nieuwe auto te kopen (niet geheel onwaar, maar dat terzijde). Mijn vraag is: welke eigenschappen van een auto maken dat jullie fris (of niet) uitstappen na een lange rit (> 4 uur)?

Geluidscomfort is belangrijk voor fris uitstappen. Maar een auto uit 2008 zou comfortabel genoeg moeten zijn voor een lange rit. Is het niet een kwestie van deurrubbers vervangen? Er minder op letten is ook een optie.

Jaren geleden ervaarde ik in mijn Daihatsu Cuore hetzelfde.
Ik heb het toen opgelost met de deurpanelen en vloerbekleding eraf te halen en alles vol te plakken met geluiddempende matten.
Een Honda lijkt mij af fabriek iets beter geïsoleerd dan een Daihatsu, maar bij de meeste auto's zijn de deuren en wielkasten vooral het probleem, dus als je dat aanpakt ben je denk ik al een heel eind.
Het enige dat je nodig hebt zijn wat (zelfklevende) bitumen matten en een behangroller van de doe-het-zelf zaak.
Het resultaat mocht er zijn: minder lawaai en het was heerlijk stil in de auto.

Edit: ik zie nu pas je reactie dat je al hebt geïsoleerd ;)

Jaren geleden ervaarde ik in mijn Daihatsu Cuore hetzelfde.
Ik heb het toen opgelost met de deurpanelen en vloerbekleding eraf te halen en alles vol te plakken met geluiddempende matten.
Een Honda lijkt mij af fabriek iets beter geïsoleerd dan een Daihatsu, maar bij de meeste auto's zijn de deuren en wielkasten vooral het probleem, dus als je dat aanpakt ben je denk ik al een heel eind.
Het enige dat je nodig hebt zijn wat (zelfklevende) bitumen matten en een behangroller van de doe-het-zelf zaak.
Het resultaat mocht er zijn: minder lawaai en het was heerlijk stil in de auto.

Edit: ik zie nu pas je reactie dat je al hebt geïsoleerd ;)
ik had ook meer van de geluidsisolatie verwacht. Fijn dat het voor jou wel het gewenste effect had!

Ja een nieuwe EV is stiller, maar is dat je zoveel geld waard. Andere banden kan bijvoorbeeld al een hoop schelen, de rubbers zijn 18 jaar oud dus worden ook minder.
Leeftijd heeft er weinig mee te maken, een nieuwe Picanto maakt meer herrie dan een 20 jaar oude S-klasse.

• Leuk
Waarderingen: 3LT6
Ik rij een Honda FRV uit 2008. De auto is betrouwbaar, heeft lage onderhoudskosten, is ruim en het gezellig om met z'n drieën voorin te zitten. Maar...op de snelweg vind ik het geluid (al vanaf 100 km per uur) dermate storend dat ik na een lange rit geërgerd en vermoeid uitstap.

Mijn vraag is: welke eigenschappen van een auto maken dat jullie fris (of niet) uitstappen na een lange rit (> 4 uur)?
Prima auto, paar keer naar Le Mans Classic mee gereden, zijn grootste vijand heet roest - ik vond het in 6de nog goed meevallen.

Qua fris uitstappen : comfortabel zitten, goede climate control, cruise control gebruiken waar het kan, leuke afwisselende muziek & een fijn gezelschap aan boord. Dan vliegen de kilometers gewoon voorbij.
Wat wel meespeelt voor mij qua vermoeidheid / ergernis : teveel lawaai en trillingen in de auto, wegenwerken en files, rijden in het donker en ook de medepassagiers die allemaal in dromenland zijn zodat je met niemand even wat kan praten. Dan vreet het bij mij energie.

Toen ik in 2012 met een 12 jaar oude Focus naar Hongarije ben gereden en met een Volvo V40 als vervangend vervoer terugkwam, heb ik wel wat verschil gemerkt. Wat voor mij vooral het verschil heeft gemaakt op het lange stuk was cruise control.

@Niseko grappig juist als iedereen slaapt vind ik km’s maken fijner (en dus juist ook in het donker rijden). Lekker kunnen doorrijden helpt wel! Krampachtig 103 rijden dan ben ik er snel klaar mee.

Geluid en trillingen zijn zo ongeveer het meest bepalende. Een goede stoel ook. Cruise control doet ook heel veel.

Dat zijn zaken die je bij een oudere auto ook wel kan vinden maar wel beperkt. Zeker een EV met dubbel glas in de zijruiten en de juiste banden kan van binnen echt fluitsterstil zijn, maar niet elke EV heeft dat.
Andere banden op je bestaande auto kan ook helpen in zowel geluid als trillingen. Je kan ook kijken bij welke snelheid het windgeruis en motorgeluid het minste is, misschien is dat maar een fractie langzamer.

Verder moet ik zeggen dat voor mij een goede temperatuur een hoop doet, en ik heb ontdekt dat sommige massage stoelen ook een anti-vermoeidheids stand hebben (die passen elke 10 minuten ofzo de stoel heel iets aan waardoor je niet in exact dezelfde houding blijft zitten) wat echter ook erg persoonlijk is.

Meeste vermoeidheid blijft echter toch vooral verkeersdrukte, en zeker bij wegwerkzaamheden.

Wat bij mij echt het verschil maakt is de zit positie. Zeker op de snelweg is het fijn om stukken lekker met je ellebogen op de middenarmsteun en de steun in de deur te leggen. Je handen onderaan het stuur en niet constant kwart voor drie. Als een auto dat niet lekker heeft, dan slaat bij mij de verveling en vermoeidheid snel toe.

Laatst nog 450km gereden met mijn CLK uit 1999; 2 keer zo'n 160km snelweg en verder een toertocht door de Achterhoek. Uiteraard met een hoop pauze, maar vermoeid werd ik er niet van.

Nu reed ik laatst in de Toyota Yaris Cross (van 2024?) van mijn werk en ik verbaasde over het windgeruis bij 100km/u op de snelweg; daarnaast zag ik ook de de spiegels lekker aan het 'wapperen' waren. Daar heb ik bij mijn auto's echt geen last van, dus puur 'nieuw' als argument tot betere isolatie/minder geluid is niet per se waar.

Succes met de discussie thuis ;)

Vermoeidheid, wat is dat precies? Rijden in een EV vind ik zo slaapverwekkend dat ik moe uitstap. In een cabrio ben ik zo met rijden bezig dat ik alert uitstap. Maar uiteindelijk rij ik niet voor niks in mijn zoveelste Volvo, die lekkere comfortabele stoelen.

Ligt heel erg aan de persoon natuurlijk, maar ik stapte na een rit van 1300 km vanuit Spanje met mijn MX-5 beter uit dan een rit naar Duitsland van 400 km in een Toyota Corolla.

In mijn beleving is een goede zitpositie ("lekkere stoel") en een auto zonder trillingen voldoende om grote afstanden af te leggen. Laat je vrouw eerst overal maar eens gaan passen hoe de zit is.

Belangrijke eigenschappen voor lange ritten zijn een laag geluidsniveau, comfortabele stoelen, stabiele wegligging, airco en cruise control.
(Ik heb zelf o.a. een Renault Laguna 3 uit 2009 gehad, dit was een hele goede en comfortabele kilometervreter.)

En neem regelmatig pauzes bijvoorbeeld om de 2 of 2,5 uur, het is immers vakantie.
Of misschien een open deur, je kunt ook besluiten om minder ver weg te gaan.

Ik denk dat geluid maar een van de factoren is die een lange rit vermoeiend maken en dat het vooral erg individueel afhankelijk is. De een stoort het geluid, de ander totaal niet. Belangrijke zaken kunnen zijn: vooral zitpositie, weggedrag, slappe of stugge vering, verwarming (airco), stuurgedrag, bedieningsgemak en vele andere zaken. Die kunnen echter moeilijk bij een proefrit worden beoordeeld op de invloed voor langere ritten. Ik heb onlangs een jonge occasion na een jaar lang erin gereden te hebben weer ingeruild wegens het stuurgedrag terwijl het toch verder een fijne auto was.

Ga vooral proefrijden en ervaar zelf welke auto een comfortabeler gevoel heeft en welke niet. Vergeet daarbij vooral de snelweg niet! Het is naar mijn idee zeker niet zo dat alle nieuwe auto's per definitie stiller zijn want bij sommige nieuwe Japanners of Koreanen vraag ik me soms af of het deurrubber er wel goed in zit.

Ook kunnen functies als ACC of zelfs Travel Assist bij sommige bestuurders erg helpen, dan hoe je niet alleen niet meer te remmen en gas te geven, dan neemt die je veel stuur initiatieven ook uit handen.

Qua isoleren met Alubutyl en isolatiematten heb ik best wat ervaring. Je moet het erg precies doen anders helpt het amper en dan kost het veel tijd. Maar dan nog, je krijgt het wel wat stillen maar verwacht er zeker geen wonderen van. Want als een auto veel geluid maakt dan komt het geluid vaak van alle kanten en die strijd zal je niet gemakkelijk naar tevredenheid winnen.

Het is echt een kwestie van proefrijden. Een nieuwe(re) auto is niet per se comfortabeler.

Stoelen, geluidsniveau, airco, cruise control en afstelling van het onderstel bepalen een hoop.

Ik ben zelf een Honda rijder. Ik rij een Civic 1.4 uit 2015. Die auto heeft weinig trekkracht, helemaal bij lage toeren. Wil je lekker opschieten, helemaal bergop, dan moet je terugschakelen en veel toeren maken. Dat is het karakter van de motor, maar ik vind dat best vermoeiend. Is voor mij het enige nadeel van de auto. Ik weet niet hoe het met jouw FRV zit, maar als die hetzelfde karakter heeft als mijn Civic heb je wat mij betreft een punt.

Zo’n Honda heeft een atmosferische benzinemotor die veel toeren maakt op de snelweg en dus ook veel geluid. Een benzinemotor met turbo kan al een heel stuk stiller zijn. En Honda’s uit die periode waren gewoon erg gehorig. Niet alleen de motor maar ook banden- en windgeruis zijn duidelijk hoorbaar. Een EV hoeft niet eens zoveel stiller te zijn dan een moderne benzine-auto waar je de motor eigenlijk ook nog nauwelijks hoort.
Kan me goed voorstellen dat je wel een keer wat meer comfort wilt.

Ik ben eerste eigenaar van een 2004 Accord 2.4 (6-bak) die ik juist waardoor op lange afstanden door zijn comfort. De auto is lager en vangt minder rijwind en zal wat stiller zijn. Ik zou ook de banden controleren. Oude banden met cup vorming maken veel meer lawaai en tussen de verschillende banden kan wel 5db verschil zitten. In de Autoweek autobanden vergelijker kun je zien of je stille banden (68db) of juist lawaaiige banden (73db) hebt. Ook de leeftijd is van belang.
In een EV hoor je de motor wellicht niet, maar het wind- en bandengeluid daardoor des te meer. Ook daar zal gelden dat de premium modellen met geluidwerende ramen duidelijk stiller en duurder zijn.

Familie van mij heeft een mid '00 Citroën C4 een tijdje terug ingeruild voor een '19 C3 Aircross. Ja, de hoge instap is fijn nu maar voor de rest vinden ze de C4 toch prettiger; comfortabeler en minder geluid.

Ik had ze ook al aangeraden om dan iets met antidreun matten in de kofferruimte te beginnen.

Zoals hierboven al gezegd: recente bouwjaren is geen gegeven op een rustige omgeving.

op de snelweg vind ik het geluid (al vanaf 100 km per uur) dermate storend dat ik na een lange rit geërgerd en vermoeid uitstap.

Hoe vaak maak jij die rit?

Zal het je helpen als jij niet zelf rijdt maar passagiert? Misschien heb je er dan minder erg in..?

Ik rij sinds anderhalf jaar EV, en kan me niks comfortabelers en dus relaxters voorstellen. Buiten dat het rijden veel soepeler gaat, heb je niet contant vervelende schokken als een ICE schakelt, of als een turbo er 'in kickt'. Honderd procent dat je bij een EV veel uitgeruster, en dus veiliger onderweg bent

Ik rij sinds anderhalf jaar EV, en kan me niks comfortabelers en dus relaxters voorstellen. Buiten dat het rijden veel soepeler gaat, heb je niet contant vervelende schokken als een ICE schakelt, of als een turbo er 'in kickt'. Honderd procent dat je bij een EV veel uitgeruster, en dus veiliger onderweg bent

Krijg bijna het gevoel dat je een troll account hebt. Zeker na zo'n rare opmerking over een Opel, die ook gewoon EV's maken. Ik heb in EV's gereden die echt compleet waardeloze stoelen hadden. Het is altijd een samenspel van aandrijflijn, onderstel en stoelen (met eventuele extra functies).

Als je vele kilometers gaat maken ga je over het algemeen over de snelweg, dus het schakelen is bij een ICE dan ook vrijwel nihil. Daarnaast staan juist EV's bekend om hun accelaratievermogen dus als je ergens een "kick" van krijgt zou dat juist een EV moeten zijn bij accelereren. Je geeft een beetje tegenstrijdige en onjuiste argumenten.

On Topic:

Helaas is er geen eenduidig antwoord. Sommige mensen zweren bij een bepaalde auto en dan kom ik er verkreukeld uit na een paar uur. Over het algemeen, stoelen die mooie "wangen" hebben op zitvlak en rugdeel zitten over het algemeen lekkerder. Auto's met een comfortabel onderstel zijn op de lange stukken fijner, maar ga je voor rij-dynamiek dan zou ik liever in een Mazda MX-5 of Mini Cooper zitten. Wil ik daarmee 10 uur naar Oostenrijk rijden, dat denk ik niet.

Automaat is sowieso fijner rijden op langere stukken, zeker als je een keer file hebt dan ben ik altijd blij dat ik geen koppeling hoef te bedienen etc. EV rijden is zeker in de file vaak nog lekkerder vanwege de souplesse.

Ik heb ook nog een uit 1989 afkomstige Peugeot 405 en die stoelen zijn gewoon zetels. Daar kun je echt uren en uren heerlijk in zitten. Van onze Suzuki Swift die mijn vrouw een tijdje had kreeg ik echt een houten kont na een uur. Voor alle auto's geldt, slechte banden, versleten schokdempers of andere delen van het onderstel die slecht zijn kunnen er gemakkelijk voor zorgen dat een fijne reisauto aanvoelt als een oude frikadel.

Niet erg sterk, je n=1 argument...
...

Krijg bijna het gevoel dat je een troll account hebt. Zeker na zo'n rare opmerking over een Opel, die ook gewoon EV's maken. Ik heb in EV's gereden die echt compleet waardeloze stoelen hadden. Het is altijd een samenspel van aandrijflijn, onderstel en stoelen (met eventuele extra functies).

Als je vele kilometers gaat maken ga je over het algemeen over de snelweg, dus het schakelen is bij een ICE dan ook vrijwel nihil. Daarnaast staan juist EV's bekend om hun accelaratievermogen dus als je ergens een "kick" van krijgt zou dat juist een EV moeten zijn bij accelereren. Je geeft een beetje tegenstrijdige en onjuiste argumenten.

Tsja, bij een budgetauto krijg je nou eenmaal niet de beste stoelen. Als je gewoon een normaal premium-product koopt is er niks aan de hand :)

Over schakelen op de snelweg; als je inhaalt of snel versnelt, schakelt een ICE toch echt een versnelling terug. Dat is gewoon hinderlijk, als je het niet meer gewend bent en veel oncomfortabeler dan een EV. En dan hebben we het nog niet eens over (gebrek aan) motorgeluid en hitte die van een verbrandingsmotor af komt...

Tsja, bij een budgetauto krijg je nou eenmaal niet de beste stoelen. Als je gewoon een normaal premium-product koopt is er niks aan de hand :)

Over schakelen op de snelweg; als je inhaalt of snel versnelt, schakelt een ICE toch echt een versnelling terug. Dat is gewoon hinderlijk, als je het niet meer gewend bent en veel oncomfortabeler dan een EV. En dan hebben we het nog niet eens over (gebrek aan) motorgeluid en hitte die van een verbrandingsmotor af komt...
Ik denk dat je niet in veel ICE auto's met een beetje vermogen hebt gereden. Mijn 3-serie hoeft echt niet terug te schakelen als ik op de snelweg wil inhalen, tenzij je het gas onderin trapt en dat is nooit nodig. Dat effect is ook nog eens gelijk aan een EV die dan ook vooruit beukt..

Er zijn overigens ook genoeg voorbeelden van premium producten met slechte stoelen. De standaard stoelen in de gemiddelde Mercedes, BMW of Audi stellen ook niets voor. Daarnaast maken niet "premium" merken inmiddels ook auto's waar je -als optie- uitstekende stoelen kunt krijgen en ik denk dat het duidelijk was dat TS niet over een Bentley of RR zat na te denken, dus zeker iets om attent op te zijn.

Inderdaad, maar dan ook echt premium. Niet zo'n pauper VW achtig ding waar ze een paar ringen op geplakt hebben.

Ik denk dat je niet in veel ICE auto's met een beetje vermogen hebt gereden. Mijn 3-serie hoeft echt niet terug te schakelen als ik op de snelweg wil inhalen, tenzij je het gas onderin trapt en dat is nooit nodig. Dat effect is ook nog eens gelijk aan een EV die dan ook vooruit beukt..

Er zijn overigens ook genoeg voorbeelden van premium producten met slechte stoelen. De standaard stoelen in de gemiddelde Mercedes, BMW of Audi stellen ook niets voor. Daarnaast maken niet "premium" merken inmiddels ook auto's waar je -als optie- uitstekende stoelen kunt krijgen en ik denk dat het duidelijk was dat TS niet over een Bentley of RR zat na te denken, dus zeker iets om attent op te zijn.

Dan denk je verkeerd :)
Lijkt er op dat je weinig EV's hebt gereden, als je denkt dat je 3-serie net zo soepel is:ROFLMAO:

Bentley en Rolls-Royce zijn luxemerken, dat is weer wat anders dan premium - en doet dus niet ter zake ;)

Dan denk je verkeerd :)
Lijkt er op dat je weinig EV's hebt gereden, als je denkt dat je 3-serie net zo soepel is:ROFLMAO:

Bentley en Rolls-Royce zijn luxemerken, dat is weer wat anders dan premium - en doet dus niet ter zake ;)
Geen idee waar je vandaan haalt dat ik mijn 3-serie net zo soepel vind als een EV, jouw opmerking ging erom dan een ICE auto moest terugschakelen en dat je dit als vervelend ervaarde. Dat is met een auto met iets meer dan gemiddeld aan vermogen absoluut niet nodig.

Ik rij voor mijn werk overigens dagelijks in auto's tussen de 0 en 6 jaar oud, ICE en EV en alle combinaties die daar tussen zitten. Ervaring zat dus. Vandaar dat ik ook dit al aangaf "EV rijden is zeker in de file vaak nog lekkerder vanwege de souplesse."

Maar goed je gaf zelfs al aan last te hebben van hitte van je verbrandingsmotor tijdens het rijden. Want daar gaat het hier om, "vermoeidheid na een lange rit" maar dat moet dan écht een frikadel uit het jaar kruik geweest zijn. Ik zal de discussie maar stoppen want ondanks dat EV's geweldig (kunnen) rijden is dat zeker niet de enige geweldig rijdende aandrijflijn maar ik heb niet het idee dat je ook maar een strobreed wilt toegeven daarin. Fijne dag nog.

Huh? Verder alles goed?

De hitte van de uitlaat kan je bijvoorbeeld voelen bij de middentunnel, of in het algemeen als je uitstapt. Lijkt me iets dat best genoemd mag worden, en zeker onderdeel is van de comfortperceptie en/of eventuele vermoeidheid.

• Haha
Waarderingen: VMW
Ik rij in een haast 10 jaar oude Volvo XC60 en mijn vrouw in een Volvo EX40. Ik heb in beide lange ritten gemaakt en vind de EX40 prettiger rijden, wat niet vreemd is doordat veel nieuwer is. Maar wat betreft vermoeidheid zie ik geen verschil na een rit naar Noord Denemarken Maar dat kan ook komen doordat we onze vaste stopplaatsen hebben waar zowel geladen als getankt kan worden.

Met een huis in Zuid-Frankrijk maken we circa 10 keer per jaar een rit van 1200 kilometer op een dag. Goede geluidsisolatie, stoelen en stabiliteit van de auto maken de reizen een stuk comfortabeler. Daarnaast bemerken we dat ClimateControl, ACC, automatisch groot licht en een automaat ervoor zorgen dat het rijden aanzienlijk minder energie vergt.

Heeft niets met leeftijd van de wagen te maken, wel met het segment en met de bouwkwaliteit.

De meest comfortabele auto om lange afstanden mee te doen, was mijn S-type uit 2007. En dat is met een gigantische voorsprong op andere, modernere voertuigen die ik had. (C-klasse uit 2018, Leon uit 2015).

Mijn 508 SW van 2019 is ook zeer comfortabel.

Zelfs ook eens een reis gedaan met de DS21 Pallas van mijn vader uit 1971. Die was ook veel stiller en comfortabeler dan veel modernere wagens.

Maar vervolgens noem je auto's die ook al tien jaar oud zijn... Een nieuwe auto, en zeker een nieuwe EV tov een ICE van een x-aantal jaar oud, is wel degelijk een wereld van verschil.
Euh oke... De meeste EV's waar ik al in gereden heb (2024 EX40, 2023 ID3, 2026 Tesla Model 3/Y) hadden allemaal niet bepaald de meest comfortabele stoelen.

EV of ICE heeft niets met comfort te maken. En sorry, maar iemand die beweert dat de warmte van een middentunnel vermoeidheid veroorzaakt, kan ik niet echt serieus nemen.

Trouwens, om nog eens terug te komen op een andere opmerking van jou: de romigheid van mijn zescilinder diesel S-type is wel zeer comfortabel hoor. Lekker rustgevend. En terugschakelen op de snelweg, dat hoeft niet hoor met 560 Nm koppel ;) . En ook al zou hij het wel doen, die zijdezachte ZF automaat zorgt ervoor dat je er niets van voelt.

Trouwens, om nog eens terug te komen op een andere opmerking van jou: de romigheid van mijn zescilinder diesel S-type is wel zeer comfortabel hoor. Lekker rustgevend. En terugschakelen op de snelweg, dat hoeft niet hoor met 560 Nm koppel ;) . En ook al zou hij het wel doen, die zijdezachte ZF automaat zorgt ervoor dat je er niets van voelt.

Oh, dat het comfortabel is geloof ik zeker. Als je het alleen vergelijkt met een EV, is dat gewoon een andere klasse. Daar voel je geen enkele trilling of verschil, hoe je ook rijdt. Hooguit 1x schakelen bij sommige EV's.

Daarnaast zijn er meer auto's dan 3/4 EV's die je opnoemt, premium modellen hebben gewoon goede stoelen, of het nou ICE of EV is.

Adaptive cruise control, lane assist in ver gevorderde maten en een stille cabine maken een rit van 4 uur een eitje.

Maar vervolgens noem je auto's die ook al tien jaar oud zijn... Een nieuwe auto, en zeker een nieuwe EV tov een ICE van een x-aantal jaar oud, is wel degelijk een wereld van verschil.

Ik heb een recente IX3 - premium, met de optionele fijne stoelen, alles erop qua assisted drive functionaliteiten.

Met mijn 1986 (!) Mercedes E klasse kan ik fijner 1000km afleggen. Warmte van onder de auto.. 40 jaar oud en dat is echt niet van toepassing.

Ik zie echt wel de voordelen van een EV in maar een langstreckefahrzeug is toch bij uitstek een e klasse of 5 serie diesel. Comfort, souplesse en hoge snelheid kwaliteiten zijn niet te evenaren met een EV.

Bedankt voor alle reacties en suggesties. Ik heb twee proefritten geboekt in EV's. Ik ga eerst eens meten hoeveel decibel ze produceren bij verschillende snelheden in vergelijking met de Honda.

En ik ga bij de volgende lange rit een EV via greenwheels of mywheels huren. Even kijken hoe een echt lange rit bevalt in een EV.

Over welke EV hebben we het hier eigenlijk?

Ouders altijd Volvo's gereden en die stoelen waren wel subliem. Zomers naar Zuid Frankrijk kwam ik op de achterbank fitter aan dan later voorin in mijn eigen Megane (die diesel bijtelling knaller).

Inmiddels zelf mn eerste automaat (nooit meer terug naar handbak , hoe fijn die in de CX5 ook was), active cruise control en leren stoelen met ventilatie en die combi zorgt voor een altijd frisse uitstap (Mazda 6 sportwagon, hiervoor een Mazda CX5). Stil interieur helpt zeker ook mee (en mogelijk mede daarom een EV als opvolger).

Leen nog weleens een auto auto de kantoor poule, 2020 Skoda Fabia met handbak, normale cruise, mindere isolatie en smallere stoelen en kom gewoon altijd moe aan op bestemming vanaf circa een uurtje rijden.

Ik heb - lang geleden - een Citroën ZX Aura 1,6 gehad, dat was een heerlijke auto! Stoelen , sturen, vering, alles klopte en de motor was ongelooflijk soepel en schakellui te rijden. Maar dat is herinnering. Een Peugeot 1007 kan ik me ook als prettig herinneren , maar meer door z'n gebruiksgemak en interieur . Ook lekker eigenwijs .
Mijn huidige Swift maak ik vaker een fikse rit mee , lawaai is minder prettig en na een echt lange rit tril ik toch wat na, laag gewicht maakt dat kleine trillingen meer doorkomen dan bij een grotere en zwaardere auto. Wat ik echt top vind is de goed werkende ACC die rustig en voorspelbaar werkt, maar bovenal dat ik ook met 130 of sneller nog met één hand aan het stuur tussen duim en wijsvinger probleemloos rijden kan . Stoel iets lager en iets meer achterover op lange afstanden , armpje op de knie laten leunen en ontspannen . In de stad of op bochtige wegen een meer actieve houding , dan is mijn pittige motor met soepele automaat juist heel prettig , urenlang lekker bochtjes pakken in de Alpen ! Ook hier in Friesland met z'n dijkwegen erg fijn.

Terug
Bovenaan