Oude vs nieuwe auto: maakt het uit voor vermoeidheid na lange rit?

Het is en blijft denk ik toch een persoonlijk iets. Waar de een vol lof over is, kan voor de ander weer een draak van een auto zijn. Gewoon op je gemak eens kijken welke modellen je aanstaan, en dan proefritjes gaan maken.
Soms komt er ook een auto uit de bus, waar je vooraf je vraagtekens bij zet, maar die positief voor de dag komt na een proefrit.

Ik kwam uitgeruster uit een oude Laguna van 1999 na 1400km dan nu uit een moderne auto na 600km. Enige verschil? In die oude Laguna was ik toen zelf 23, nu ben ik er 38 ;)

Maar goede stoelen en een aangenaam klimaat zijn inderdaad wel een must. Geluid speelt ook een rol. Fluisterstil hoeft was mij betreft niet. Een motor die echter continu aan hoge toeren aan het draaien is, gaat wel enerverend worden na verloop van tijd.

‘Een moderne auto’. Alsof alle nieuwe auto’s hetzelfde zijn :ROFLMAO:

Weet niet welke je geprobeerd hebt, maar een auto beter dan een 1999 Laguna is niet zo moeillijk…

‘Een moderne auto’. Alsof alle nieuwe auto’s hetzelfde zijn :ROFLMAO:

Weet niet welke je geprobeerd hebt, maar een auto beter dan een 1999 Laguna is niet zo moeillijk…
Je mist het punt: je eigen leeftijd doet meer dan de leeftijd van de auto ;)

Los daarvan, had een Laguna uit 1999 prima stoelen, goede geluidsisolatie, fijn rijgedrag voor lange afstanden en prima klimatisatie. De boel in zijn oorspronkelijke staat onderhouden doet eigenlijk ook wonderen, enkel cruise control moest je missen.
Maar dat terzijde, eender welke C/D-segmenter die vandaag in de showroom staat is comfortabeler, dat kan ik niet tegenspreken.

minder op letten is ook een optie.
;)Het is misschien inderdaad zoals eerder gezegd heel persoonlijk. Er is dus niks anders op dan proberen en ervaring op doen. Daarbij maakt het ook uit hoeveel rijervaring je hebt. Ik vermoed dat de hersenen van mensen die veel rijden meer aangepast zijn met Max verstappen waarschijnlijk als een bijzonder geval. Leeftijd speelt hier zeker een rol (reactievermogen neemt af met toenemende leeftijd, ja bij iedereen).

Motorgeluid, wielen, stuurgedrag en stoelen zijn voor mij bepalende factoren. Wat betreft stoelen kan ik daarover nog zeggen dat ik soms tijdens een rit de stoel wat varieer. Min of meer per toeval kwam ik er achter hoe handig electrisch verstelbare stoelen dan zijn. Dat is sindsdien wel iets dat ik een pre vind. Maar goede stoelen zijn super persoonlijk en kun je eigenlijk pas bepalen na een flinke rit of meerdere.

Als je vermoeid raakt tijdens een rit nemen je risico's natuurlijk wel toe. Ik maak dus ook liever geen lange ritten en doe een kort dutje als ik slaperig wordt dat doet wonderen al is het soms maar 5 minuten.

Als je om de een of andere reden toch min of meer genoodzaakt bent om lange ritten te maken dan zou ik toch wel aanraden om als het kan een auto te nemen die beschikt over automatische botsbeveiliging (A.E.B.) en lane keeping. (Hoewel je geen wonderen moet verwachten. Onlangs een jonge S-klasse in de kreukels achterop een file zien staan). Mijn persoonlijke ervaring is dat deze goed werken ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van phantom breaking en rijdt er nu 2 jaar mee. Lane keeping vind ik ook prettig maar mijn vrouw zet het liever uit.

Als een 1999 Laguna er van wint, lijkt me dat evident.

Begrijpend lezen is toch echt moeilijk precies...

Een 18-jarige gaat frisser uit een 2PK stappen na 1000km dan een 80'er uit een S-klasse na diezelfde afstand...

Wat die moderne auto uit mijn oorspronkelijk bericht is doet er dus niet toe. Dat die oude auto een Laguna uit 1999 is of een Mondeo van 1996 doet er ook niet toe, alleen is die Laguna een auto waar ik effectief roadtrips mee gemaakt heb als jonge twintiger.

Laatst bewerkt:
Ik rij sinds anderhalf jaar EV, en kan me niks comfortabelers en dus relaxters voorstellen. Buiten dat het rijden veel soepeler gaat, heb je niet contant vervelende schokken als een ICE schakelt, of als een turbo er 'in kickt'. Honderd procent dat je bij een EV veel uitgeruster, en dus veiliger onderweg bent
Ik ben het me je eens dat een EV het meest comfortabel is. Maar de nadelen die je noemt van ICE heb ik nooit zo ervaren. Een moderne automatische versnellingsbak voel je niet schakelen. Je ziet hoogstens het toerental veranderen. En die turbo ook niet eigenlijk. Als je die wel voelt is er iets aan de hand met zo'n auto.

Een goede zit is zeer persoonlijk.... Uit wanhoop ooit een keer na drie weken een ASS stoel in een nieuwe auto laten inbouwen. Het type ervóór zat lekker, de nieuwere voor mij waardeloos.

Leeftijd als selectiebegrip is beslist niet zaligmakend. Zeker als we appels met peren gaan vergelijken.
Je kan ook een nieuwe A segmenter wel proberen te vergelijken met een oudere C/D segmenter, maar dat wordt het em niet voor de nieuwe A segmenter.

Ik moest laatst eens een ritje mee met een Nissan Micra. Hooguit een paar jaar oud. Maar het snelwegritje van 130 km was zeker geen pretje. Veel lawaai van banden en een amechtig motortje dat dapper op 110 werd gehouden maar al een aardige keel opzette.

Verder speelt de staat van onderhoud ook wel een grote rol. Een oude bak in goede staat is iets heel anders dan een afgekloven exemplaar met matige schokdempers, beroerde banden en slecht uitgelijnde wielinstelling, beroerd opgehangen aftermarket uitlaat en matige aandrijfassen. Je ziet het in klokje rond ook vaak, dat er vaak dingen zijn die maken dat ook deftige auto's niet zo lekker (meer) rijden.

De vraag ging eigenlijk over of EV's beter zijn. Hier wederom geen appels met peren vergelijken. Een vergelijking uit eigen doos:
Mijn V70 uit 2002 rijdt zeker op de snelweg prima. De Nissan Leaf (afgezien van de batterij die dat niet aankan) matig.

Zeker boven de 100 km/h is windgeruis en bandengeluid veel dominanter dan motorgeluid, dus wordt mijn Nissan Leaf rumoeriger dan de Volvo. Tel erbij op dat de Volvo een rustige stabiele enigszins zelfcentrerende besturing heeft, terwijl de Nissan dat zelfcentrerende mist, waardoor je de hele tijd moet corrigeren. Vermoeiend en irritant.

Kortom: EV versus ICE is voor het geluidsvolume om de snelweg niet relevant.
Er werd hiervoor geschreven over de Renault Laguna, waar vervolgens iemand anders zich geringschattend over uitliet. Dat was als jonge auto een uitermate fijne snelweg auto. Comfortabel, stil, goede wegligging. Zo'n auto zou je nog steeds heel fijn mee kunnen rijden, ware het niet dat ze nu weg zijn en als je er nog een vindt zijn ze vaak zodanig afgekloven dat ze niet lekker meer rijden. Maar met een net exemplaar kan je nog steeds prima comfortabel lange ritten maken. Sterker nog: je gaat steeds meer terugverlangen naar die functionele en gewoon goed werkende auto's uit de latere 90s voordat NCAP obesitas, massala ECUificatie en uitlaatgasnormen echt hun stempel gingen zetten. Want dat laatste maakte dat bijv. een tweede serie Laguna echt een draak werd, terwijl een latere serie 1 Laguna een uitstekende auto was.

Terug op stelling. Ik denk dat lange ritten van 4u of langer altijd een zekere vorm van vermoeidheid meebrengen.
Geluidsnivo (motor is 1 ding, maar windgeruis en bandenlawaai spelen ook enorm mee, zeker op lange ritten op de snelweg).
Wegligging,Vering/stuurgedrag: rustig sturend, niet te hard geveerd maar wel stabiel.
Kwaliteit stoelen en of een passende zithouding mogelijk is
Klimaatsysteem (een fris en aangenaam klimaat helpt enorm)
Motorvermogen/koppel (een wat snellere motor met adequaat koppel vergt minder oplettendheid).

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een moderne EV zomaar beter is. De meeste wat lagere budget EV's waar ik mee heb proegereden waren het tegendeel. En ook mijn Nissan Leaf is uitstekend voor rondjes in de stad en rond de kerk. Vlot, wendbaar en makkelijk. Maar niet op lange afstanden (afgezien van het feit dat dat niet eens kan met de batterij die erin zit). Iets dat echt beter is, kost echt ook flink geld. Daar moet je denk ik ook naar kijken als je gaat vergelijken.

Heerlijke reacties maar ik denk dat het vooral persoonlijk is en deels te maken heeft met je fysiek en conditie. Goed slapen van te voren, goed postuur en houding achter het stuur en goed eten en drinken tijdens de rit is allemaal net zo belangrijk als de auto zelf.

Ik ben meermaals de enige bestuurder geweest op 1.000 km ritten aan een stuk, naast een lunch, avond eten of plaspauze niet echt gepauzeerd. In een destijds 5 jaar oude Seat Ibiza, een destijds 7 jaar oude Alfa Romeo GT, een destijds 3 jaar oude Fiat Punto. Ook met een 14 jaar oude Transporter .4 TDI herrie rammel roest bak.

Ik ben lang (1.95) maar zit ook bijvoorbeeld in een Opel Karl prima voor lange stukken. Alleen één ding wat een auto echt automatisch moet doen van mij is snelheid vasthouden, dus cruise control is een must voor mij. Inmiddels voorzien van een Skoda Superb plug-in en bij deze auto maakt het niet uit of de motor draait of puur ev is ja je hoort het maar dat is het dan ook wel, tenzij je perse doortrapt tot de kickdown maar dan ben je al snel aan het racen en niet cruisen in mijn optiek. Zelf bij topsnelheid was de auto rustig aanboord.

Ga bij jezelf na waarom je moe word bij je huidige auto en ga een proefrit maken om de situatie waar in dat vooral optreed na te bootsen, uiteraard geen 1.000 km proefrit maar een stukje snelweg met wat hogere snelheid, een stukje drukke binnenstad manoeuvreren kijk hoe dat anders voelt dan je huidige auto. Daarbij een auto uit 2008 en een auto van nu zijn werelden apart als je in dezelfde klasse shopt.

Afgezien van het mechanische rijcomfort is geluid 100% van invloed op je gemoedstoestand. Ik kom uit een andere branche waarin vervormd geluid een zogeheten listening fatigue vormen waardoor je dus geluidsmoe wordt. Dit heeft dus niet zozeer met het geluidsniveau maar met het soort geluid te maken. Slecht/vervormd geluid uit de radio draagt ook bij. Denk aan overdreven bas niveau etc. Conclusie een ja/nee antwoord want teveel variabelen.

Het is maar net wat je vermoeiend vindt.
Met m'n Transit uit 1969 zonder geluidsisolatie, stuur- en rembekrachtiging rijd ik met een grote grijns van oor tot oor probleemloos 400 km en stap er na zon rit ook nog weer fris en zeer voldaan uit om de bijna lege tank weer te vullen.
Met een moderne fossiele auto uit het laatste decennium moet ik na 200 km gewoon even een kwartiertje aan de kant gaan staan, en niet omdat de tank weer leeg is maar om even een frisse neus en wat lichaamsbeweging te krijgen ter voorkoming dat ik tijdens het rijden in slaap ga vallen.
En met zo'n modern fluisterstil stroom-/zoemding lukt mij dat in slaap vallen al probleemloos na zo'n 100 km, dus daarin kan ik me maar beter gaan beperken tot een plekje op de achterbank.
Nu scheelt het natuurlijk wel dat al dat moderne spul tegenwoordig ook voorzien is van een royaal beeldscherm met rijkelijk veel functies en instellingen waar je uitgebreid mee kunt spelen zodat je toch nog weer wat langer wakker kunt blijven in de auto, maar als je daar vervolgens even goed over na gaat denken dan zou je eigenlijk ook gelijk de conclusie moeten trekken dat zo'n speleding op het dashboard toch wel een volstrekt overbodig iets zou moeten zijn in een auto.

• Leuk
Waarderingen: MWH
Het is maar net wat je vermoeiend vindt.
Te weinig te doen hebben is inderdaad ook vermoeidend. Ik woon in Zweden en ik vind het stuk Göteborg Malmö altijd tamelijk vermoeiend omdat het zo langzaan gaat. Sloom rijgedrag van medeweggebruikers, dus het kost veel mentale energie om wat op te schieten. Dwz. iemand die met hooguit 5 km/h snelheidsverschil inhaalt en lang links blijft hangen.
In Duitsland gaat het sneller waardoor je hersenen veel alerter blijven. Een auto die totaal geen prikkels geeft of input vereist kan dan idd ook juist vermoeiend zijn.

Maar nodeloze prikkels zijn wel vermoeiend. Een windgevoelige of instabiel gedempte auto die boven een bepaalde snelheid continu gecorrigeerd moet worden is wel nodeloos vermoeiend.

Om een discussie met je vrouw te winnen moet je eerst zelf in je argumenten geloven...
Een discussie met je vrouw moet je niet willen winnen. Je moet gewoon die auto kopen en haar na de eerste lange rit gelijk geven. Ondertussen stap je veel minder vermoeid uit en zij ook. En ze is ook nog blij dat ze de discussie heeft gewonnen. Iedereen blij.

Ah leuk onderwerp. Het is al her en der gezegd maar het is echt afhankelijk van klasse/type auto en ook vooral bij een oudere auto of er wel of niet is geinvesteerd in banden en onderstel.

We hebben een eind 2025 D segment SUV die bijvoorbeeld afgelopen weekend met de harde wind echt lastig in het gareel te houden was wat zeer vermoeiend is. Ik weet zeker dat mijn andere auto, een E segmenter van 10j oud met 200k op de teller hier 0 last van had gehad. Daarmee rij ik met 2 vingers in de neus op 1 dag 1,600 km omdat de auto is gebouwd voor comfortabel rijden. Bij wijze bij 200 km/u nog zonder handen rijden.

Tachtiger jaren vorige eeuw reed ik regelmatig zakelijk op een dag uit Nederland (omg. Roermon) heen en weer naar Milaan. ik deed dat in grote Citroëns CX breaks HDI's met een oppompbare Scheel stoel erin. Toendertijd met Diravi stuurbekrachting en ingebouwd koelkastje (standaar in dashboardkastje). 1200 km op een tank diesel, 5 minuten tanken en weer verder. Geen gezeur met urenlang kofiedrinken, (lust ik sowieso niet) aan chargers laden. Auto's met de beroemde vering, dit waren de meest comfortabele auto's in auto geschiedenis. (zelfs RR bouwde e in). En, ook belangrijk, nooit blijven staan met deze auto's, zelfs nooit een lekke band gehad. Tijdig onderhoud en slijtage onderhevige onderdelen tijdig vervangen. Met Diravi stuurbekrachtinging kon je met stormkracht 8 over de Brienerbrug rijden en je stuur rustig loslaten. je reed gewoon rechtdoor.....

Ik rij inmiddels 6 jaar EV en vind dat erg ontspannen. De vorige EV was niet stil boven de 100 km. Dan is de huidige een stuk beter. Goede stoelen zijn heel persoonlijk. De huidige stoelen zijn vrijs stug en daar houd ik het lang op vol. Ik rij geen hele dure auto en dan is EV toch echt een stuk prettiger dan een ICE. Verder is ACC, een goed klimaat aan boord, goede navigatie en eventueel muziek voor mij prettig. Wel is het weer van invloed op de vermoeidheid. Als het hard regent, sneeuwt of mistig is rijdt het minder comfortabel dan helder weer(maar dat is niet afhankelijk van de auto) files heb ik met ACC geen last van.

Ik heb een aantal jaar rijdienst gehad naar festivals, dat deden we destijds in mijn Fiesta. Heenreis geen probleem, maar de terugreis was erg pittig na een vermoeiend festival. De laatste keer reed een vriend naar huis in een Model X. Die auto reed letterlijk vanzelf. Een astronomisch verschil in comfort op zo'n moment.

Helaas geeft dit een veelvoud aan niet te definiëren piepjes, ik vind dat juist heel vermoeiend.
Pilot plus (zo heet het volgens mij) in de Volvo S60 piept voor zover ik weet nooit, behalve van een acute crash interventie of als je heel erg lang je stuur los laat. De moderne snelheids waarschuwingen (bedankt he EU) kan je met 1 druk op de knop uitschakelen, en voor de rest rijdt de auto eigenlijk zelfstandig naar je bestemming, enkel afslagen en rotondes zijn voor eigen rekening.

Met het geluidssysteem en de enorme isolatie van buitengeluid is het echt een genot om 4 tot 10 uur lang in deze auto rond te toeven.

Terug
Bovenaan