Leeftijd als selectiebegrip is beslist niet zaligmakend. Zeker als we appels met peren gaan vergelijken.
Je kan ook een nieuwe A segmenter wel proberen te vergelijken met een oudere C/D segmenter, maar dat wordt het em niet voor de nieuwe A segmenter.
Ik moest laatst eens een ritje mee met een Nissan Micra. Hooguit een paar jaar oud. Maar het snelwegritje van 130 km was zeker geen pretje. Veel lawaai van banden en een amechtig motortje dat dapper op 110 werd gehouden maar al een aardige keel opzette.
Verder speelt de staat van onderhoud ook wel een grote rol. Een oude bak in goede staat is iets heel anders dan een afgekloven exemplaar met matige schokdempers, beroerde banden en slecht uitgelijnde wielinstelling, beroerd opgehangen aftermarket uitlaat en matige aandrijfassen. Je ziet het in klokje rond ook vaak, dat er vaak dingen zijn die maken dat ook deftige auto's niet zo lekker (meer) rijden.
De vraag ging eigenlijk over of EV's beter zijn. Hier wederom geen appels met peren vergelijken. Een vergelijking uit eigen doos:
Mijn V70 uit 2002 rijdt zeker op de snelweg prima. De Nissan Leaf (afgezien van de batterij die dat niet aankan) matig.
Zeker boven de 100 km/h is windgeruis en bandengeluid veel dominanter dan motorgeluid, dus wordt mijn Nissan Leaf rumoeriger dan de Volvo. Tel erbij op dat de Volvo een rustige stabiele enigszins zelfcentrerende besturing heeft, terwijl de Nissan dat zelfcentrerende mist, waardoor je de hele tijd moet corrigeren. Vermoeiend en irritant.
Kortom: EV versus ICE is voor het geluidsvolume om de snelweg niet relevant.
Er werd hiervoor geschreven over de Renault Laguna, waar vervolgens iemand anders zich geringschattend over uitliet. Dat was als jonge auto een uitermate fijne snelweg auto. Comfortabel, stil, goede wegligging. Zo'n auto zou je nog steeds heel fijn mee kunnen rijden, ware het niet dat ze nu weg zijn en als je er nog een vindt zijn ze vaak zodanig afgekloven dat ze niet lekker meer rijden. Maar met een net exemplaar kan je nog steeds prima comfortabel lange ritten maken. Sterker nog: je gaat steeds meer terugverlangen naar die functionele en gewoon goed werkende auto's uit de latere 90s voordat NCAP obesitas, massala ECUificatie en uitlaatgasnormen echt hun stempel gingen zetten. Want dat laatste maakte dat bijv. een tweede serie Laguna echt een draak werd, terwijl een latere serie 1 Laguna een uitstekende auto was.
Terug op stelling. Ik denk dat lange ritten van 4u of langer altijd een zekere vorm van vermoeidheid meebrengen.
Geluidsnivo (motor is 1 ding, maar windgeruis en bandenlawaai spelen ook enorm mee, zeker op lange ritten op de snelweg).
Wegligging,Vering/stuurgedrag: rustig sturend, niet te hard geveerd maar wel stabiel.
Kwaliteit stoelen en of een passende zithouding mogelijk is
Klimaatsysteem (een fris en aangenaam klimaat helpt enorm)
Motorvermogen/koppel (een wat snellere motor met adequaat koppel vergt minder oplettendheid).
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een moderne EV zomaar beter is. De meeste wat lagere budget EV's waar ik mee heb proegereden waren het tegendeel. En ook mijn Nissan Leaf is uitstekend voor rondjes in de stad en rond de kerk. Vlot, wendbaar en makkelijk. Maar niet op lange afstanden (afgezien van het feit dat dat niet eens kan met de batterij die erin zit). Iets dat echt beter is, kost echt ook flink geld. Daar moet je denk ik ook naar kijken als je gaat vergelijken.