PascalD: 3x Mazda '25 2 Homura Aka & '15 CX-3 GT-M...en '19 2 GT-M van zoon. Bestaat er een opvolger van de CX-3?

Wat is het issue dan? Het is toch juist de bedoeling dat geluid wat je afspeelt op de gekoppelde telefoon via het audiosysteem van de auto laat lopen?

Ziet er heel goed uit, mooie configuratie. Al snap ik Mazda niet altijd. Bij een 3 met zwarte wielen, spiegels e.d. krijg je wel weer chromen raamomlijsting en bij deze 2 is ook alles hoogglans maa is het dak weer matzwart :censored:
Ja, vreemd, zeker omdat niet het hele dak matzwart is maar de spoiler dan weer hoogglans... Verder wel een mooie uitvoering die hopelijk weer jarenlang doet wat je van 'm verwacht!

Wat dat Android Auto-verhaal betreft, het lijkt me dat het systeem precies doet wat het moet doen. Sommige systemen laten je een voorkeursapparaat aangeven, anders is het gewoon een kwestie van de bluetoothverbinding verbreken.

Ik speel dus muziek af via de USB in de auto waar MP3 op staat.

En die wil ik dus voorrang geven. Zonder carplay en met dus usb aan overruled de geïntegreerde navi even de muziek.

Zelf heb ik dus mijn telefoon nog niet gekoppeld aan carplay enkel via Bluetooth.

Ik zou dus eigenlijk het geluid van een paar programma's op de telefoon willen blokkeren om uit te zenden via de speakers/carplay. Denk aan bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Google maps mag dan weer wel. Dit voor de momenten dat ik rijd en mijn vrouw naast mij op haar telefoon kijkt.

De oplossing daarvoor is vrij eenvoudig: een andere telefoon koppelen. Want de bluetooth verbinding is vrij dom - die stuurt door wat de telefoon aan geluid heeft, niets meer, niets minder.

Veel belangrijker: veel plezier met de 2 :) Ziet eruit als een goed uitgevoerde variant, dus daar ga je vast blij mee worden!

De uitvoering wordt ik zeker blij van. De laatste paar auto's al gekozen voor de luxe uitvoeringen.

De 2 Homura Aka is uiteraard weer net wat luxer dan de CX-3 GT-M. Gelukkig zit bij beiden bijna alles op dezelfde plek. Dus feest der herkenning ongeacht welke Mazda we rijden.

Dan gaan we gewoon de telefoon koppelen die we willen gebruken. Of tijdelijk bluetooth uitschakelen.

Inmiddels de 2 al meer dan een week. Een enkele keer rijd ik er zelf in. Uiteraard rijd het goed en is hij ook zuiniger dan de CX-3.

Enige waar ik elke keer even moet opletten zijn de knopjes op het stuur. Die zijn net wat anders ingedeeld dan mijn CX-3. Behalve dat zit alles op dezelfde plek en zoek ik dus niet.

Ook het Carplay issue is opgelost dat ik of mijn vrouw tijdelijk de bluetooth uitzet als we samen rijden.

De oudste zit er voorin ook goed in. Achterin zit hij beter dan de C1 uiteraard en heeft nog een heel klein beetje hoofdruimte over. Maar dat is minimaal.

Zodra hij zijn rijbewijs heeft komt er vermoedelijk een oudere 2 bij voor hem. Mijn garage zal ik tegen die tijd de opdracht geven hiervoor. Hopenlijk wordt er dan een leuke 2 ingeruild.

En zelf twijfel ik of ik na de CX-3 voor een CX-30 ga of ook een 2 koop. Maar de CX-3 bevalt nog super. Is van eind 2015 met net 122k op de teller. Ik houd gewoon de sites in de gaten en wie weet als er een leuke voorbijkomt. Voor deze CX-3 heb ik ook een 2 gehad.

Heeft iemand een tip waarmee ik het dak van de 2 het beste kan schoonmaken/schoonhouden?

Voor de lak weet ik het wel. Maar dit is afwijkend materiaal.

Het dak is toch gewoon matzwart? Dus lak, schoonhouden met iets voor matte verf en je zou geen probleem moeten hebben. Overigens ook met 'gewone' schoonmaakmiddelen voor 'normale' lak zou je geen al te grote problemen moeten krijgen.

Afgelopen weekend de 2 van mijn ouders mee naar Limburg. 3 uur rijden maar zat prima, geen last. Het enige wat ik mistte was cruise control. Blijft toch een strak rijdend autotje.

Ik zou niet meer zonder de cruise control kunnen. Heb het in zowel de 2 als CX-3.

En beiden rijden ze inderdaad heel erg fijn. Zowel de handgeschakelde 2 als de van een automaat voorziene CX-3.

Kleine update. Ze rijden nog altijd probleemloos.

Helaas kwam er eind mei een hagelbui toen we vlak bij huis waren. Nog zo snel mogelijk naar huis/garage gereden. Maar zag gelijk toen we uitstapten dat er vele deuken in zaten.

Bij mijn garage waar hij onlangs compleet uitgedeukt is waren er meerdere die ze moesten uitdeuken van de betreffende bui. Maar er is niks meer te zien van de hagelschade.

Was met de CX-3, met de 2 hadden ze er meer werk aan gehad denk ik vanwege het dak. Maar die stond gelukkig in de garage.

Weer even wat updates. De CX-3 heb ik 14 oktober voor onderhoud en keuring naar de garage gebracht. Kwam er wel weer glansrijk doorheen. Wel kreeg ik de mededeling dat voor de volgende APK er nieuwe banden onder moesten. Omdat de wagen nog op zijn originele zomerbanden stond besloten om maar gelijk allseasons van Vredestein er onder te leggen. De teller staat nu op 127k. Zelf had ik al 30k gereden op deze banden. De vorige eigenaresse had ook een winterset die in de eerste 5 jaar gebruikt werd. Ik kocht de wagen 5 jaar geleden met 90.000 op de teller.

En dan ander nieuws. Mijn zoon van 17 had vanmorgen zijn rij-examen. Zonder tto en in een keer is hij zijn rijbewijs behaald. We hadden vandaag uit voorzorg al wat afspraken staan. Oa vanmiddag om 15:30 de aanvraag van het rijbewijs op het stadskantoor. Maar om 11 gingen we naar onze vaste garage waar we half oktober al een auto gezien hadden. In onze garage passen maar 2 auto's en dus sta ik sinds een paar weken op de wachtlijst voor een garage op loopafstand van de woning.

Maar wat komt er...wat krijg je als je een 2015 Mazda CX-3 GT-M in dynamic blue en een 2025 Mazda 2 Homura Aka in polymetal grey te lang samen in de garage laat....juist ...een 2019 Mazda 2 GT-M met 127.000 op de teller en ook in de kleur dynamic blue. Er moeten oa nog nieuwe allseasons onder, led interieur verlichting en nog wat kleine wensen. Afleverdatum is nog niet bekend.

Hij heeft de auto zelf bij elkaar gespaard en wilde gelijk een auto kopen waar hij jaren vooruit mee kan.

Zodra mijn zoon hem heeft zal ik een overzichtsfoto maken met ze alle 3 achter elkaar.

Je weet dat auto’s ook buiten kunnen staan? Ik ken niemand die z’n auto’s binnen stalt.
Hoe dan ook, gefeliciteerd! Beste aankoop, zo’n recente auto voor een jong iemand. Zelfs 20 jaar later vind ik dat nog een vrij forse investering.

Gefeliciteerd! Maar inderdaad, kunnen prima buiten staan. Ken een iemand hier in de straat die zijn auto in de garage heeft staan, rest staat gewoon allemaal op oprit of aan de straat. Kunnen ze prima tegen.

Knap zeg op die leeftijd! En dan nog een GT-M uitvoering, altijd een aanrader bij die generatie compacte Mazda's.
CX-3 2.0 kan easy de motortuning van de CX-5 krijgen (ervaringsdeskundige), bij een 2 zal ook wel iets mogelijk zijn maar het is een kleinere 1.5 motor als ik me niet vergis.$

CX-3 is 2.0 met 120 pk en de andere zijn inderdaad 1.5 met 90 pk. De 2019 met 5 versnellingen en de 2025 met 6.

Is bekend inderdaad dat auto's buiten kunnen staan. Maar hij fietst nu op tihd weg om om 7 uur te kunnen starten met werken. En hij wil net als mij in de ochtend kunnen instappen en wegrijden. Werkt 40 uur in de week. Thuiswonend, dus kan goed sparen.

Mijn voorstel om eerst een goedkopere en oudere auto te kopen vond hij maar niks. Stoelverwarming en climate control waren de voornaamste eisen. En aangezien ik al bijna 25 jaar bij deze garage kom en daar toevallig deze half oktober binnen was gekomen was zijn keuze snel gemaakt.

En als 17 jarige een GT-M is niet verkeerd. Maar dan de kromme regels in Nederland. Hij mag er onder begeleiding mee rijden, kan verzekerd worden met hem als regelmatige bestuurder. Hij kan hem kopen en betalen. ....maar als 17 jarige met rijbewijs hem op je naam zetten kan dan weer niet....leg het mij maar uit. Wie bedenkt zoiets.....

Daar mag je fier op zijn, erg verstandige autokeuze en gezien dat veel geld is op zijn leeftijd zal hij er wel zorg voor dragen. Ik zat op die leeftijd de kou te verbijten (toen waren er nog winters) op een Honda MB-5 ;) Geen zadelverwarming.

En over kromme regels moet je een Belg niets leren.

BTW, op een Mazda 2 90 PK kan een 128PK tune worden gezet. Nodig bij een 17-18 jarige? denk het niet maar het kan wel.

Die tuning laten we inderdaad voor wat het is. Laat hem eerst maar eens schadevrije jaren opbouwen op zijn verzekering.

Zelf had ik destijds een Citroen AX 1.4 TRS uit 1988 als eerste auto in 1999. Daar was ik al ontzettend blij mee. Had er ook mee te maken dat mijn ouders geen vaste garage hadden. En ik kom bij deze garage al sinds ik in de gemeente Venlo ben gaan wonen. En de service maakt dat we er telkens terugkomen... inmiddels bijna 25 jaar.

Laatst bewerkt:
En vanmorgen opgehaald....de 2019 Mazda 2 GT-M. Nu moet hij ons nog 8 maanden naast ons dulden, maar kan wel kilometers maken en schadevrije jaren opbouwen. Wat plaatjes, ook met ze alle 3 achter elkaar.

9611b4b9-5d03-4fbe-8ef1-bf1117330370.jpg

e1082ae8-6b69-487e-8a39-3539886d99da.jpg
5d85dc92-1613-45af-9fd5-d223a6665357.jpg
ffbf7f76-8956-4dda-bfe0-5acd010695e7.jpg
17005e99-d815-47e1-96b2-094288135a32.jpg

Is dat Eternal Blue? Mooie kleur alleszins!
Tip, inklapbare spiegels bij een Mazda niet gebruiken bij dit soort weer, de motortjes zijn fragiel en vraag mij vooral niet hoe ik dit weet ;)

Het is Dynamic Blue. En dat van het motortje ken ik ook uit ervaring.

Voor die van mijn zoon staan we op een wachtlijst voor een garage hier achter. Die van mij en mijn vrouw staan in de garage in de tuin. Die is 10 meter lang.

Wat een mooie auto heeft je zoon als eerste auto Pascal! Fraai zeg! EN inderdaad wat al meer voorbij komt, lekker (verschillend blauw) gekleurd!

Denk dat het door lichtinval komt, maar het zijn 2 identitieke qua kleur.

Nee, de wagen heeft niks met Baker Tilly van doen.

Enige wat ik wel mis in deze is de adeptive cruise control. Maar goed, misschien verwend met onze Mazda's.

Knap ding zo! Dat is toch flink wat verwennerij als eerste auto, ook zonder adaptieve cruise control ;-) maar dat zal die zelf ook wel weten als 'ie hem zelf bij elkaar heeft gespaard. Mooi genieten van het harde werk, en veel plezier en veilige kilometers!

Ja, hij is er zuinig op. Mag ook wel voor meer dan 80% eigen investering en de rest als cadeau voor het halen van zijn rijbewijs. Dat hij overigens ook geheel zelf betaald heeft. En liefst wil hij (en ik ook) altijd in zicht parkeren, is al 1 dag gelukt:cool:....

En daarom hopen dat we snel de garage hebben. Lang geleden dat ik een auto in de ochtend eerst de ramen vrij moest maken om te vertrekken.... weet dat ik de luxe heb. Maar zo fijn om te kunnen instappen en weg te rijden. En ook de electrische rolpoort maakt de luxe compleet. Maar het vooral telkens zoeken naar een parkeerplek vinden we irritant.

En nu weer doorsparen voor een eigen woonplek verwacht ik. Maar dat komt goed. Hij kan meer sparen dan ons. Maar dat gunnen we hem ook. En geeft een goede motivatie om de 40 uur wekelijks te werken....voor zijn eigen toekomst.

Het zijn de meest kleurrijke auto's in de straat. Enige "concurrent" is nog een Ford Puma in bijna dezelfde kleur.

Gefeliciteerd! Maar inderdaad, kunnen prima buiten staan. Ken een iemand hier in de straat die zijn auto in de garage heeft staan, rest staat gewoon allemaal op oprit of aan de straat. Kunnen ze prima tegen.
Hij kon zeker goed tegen op straat staan... Maar toen ik vanmiddag een telefoontje kreeg dat ik op 1 minuut loopafstand een garage kreeg toegewezen was het snel akkoord geven en borg en zo regelen. Heb tot 2009 in hetzelfde complex met 45 garages de Cuore gestald.

Kost mij nu wel € 83,50 per maand maar sinds vanmiddag staan alle auto's weer in een garage. Onze eigen Mazda's in de garage achter het huis. En mijn zoon moet dus iets lopen voor zijn Mazda.

Moet alleen nog even wennen aan de 6x3 maten, de Cuore had toch meer ruimte over dan deze 2.... Onze eigen garage is bewust een stuk breder, dus zijn auto maar strak langs de muur gezet om makkelijk in te kunnen stappen. Mijn CX-3 staat hier thuis ook achterin strak langs de muur en dan kan ik de deur nog ver openen zonder de werkbank te raken waar ik hem langs zet. Zal voor hem nog oefenen worden om hem zoals ik gewend ben achteruit in te parkeren. Maar komt ook uiteindelijk goed.

Ok. Vind dit al veel. En heb daar ook geen stroom.

Maar ik weet wat mijn eigen garage waar dus 2 wagens in staan en stroom en water gekost heeft. En dan heb ik ook nog over de laatste 3-4 meter er een zolder in zitten. En dat kost mij aan hypotheek geen € 83..... kanttekening heb deze in 2009 laten bouwen.

Zodra ik de garage kan kopen ipv huren zal ik dat vermoedelijk ook doen. Maar acht de kans klein dat hij ooit te koop komt.

Laatst bewerkt:
Daarom heb ik tien jaar terug ook dit huis gekocht, er zit een garage bij. 10k meer dan verkoop vorige huis, plus nog alle bijkomende kosten. Maar de garage zit belastingtechnisch nu dus in box 1 ipv box 3 en dat is ook wel gunstig. Ik zou ook nog wel een garagebox erbij willen kopen, maar die gaan nu voor rond de 45k. Dan wacht ik wel op een huis met een grotere garage…

Des te meer kan hij sparen, hij is nu nog 17 maar zal ooit uit huis willen.....

En de afspraak is dat mochten wij om wat voor reden dan ook de garage nodig hebben dat hij zijn auto (tijdelijk) weer op straat stalt.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Zo tussendoor toch het kijken om de CX-3 te vervangen. Niet zozeer omdat het moet maar omdat het kan. Of ik het echt ga doen is twijfelachtig.

Ik was just for fun bij de dealer om eens de nieuwe CX-5 te bekijken. Moest er toevallig langsrijden en dan is een stop even gemaakt. En dan begint het te kriebelen. Eigenlijk red ik het ook zonder auto, want het komt nauwelijks voor dat mijn vrouw en ik beiden met een auto weg zijn.

Maar goed in de showroom stond een 3 Nagisa in de kleur Zircon Sand met het terracotta kunstlederen interieur. En de auto was voorzien van het Aero pakket. Zag er in mijn ogen mooi uit. 140 pk motor zat er in, maar keek toen enkel naar de looks.

Omdat we gewoon voor de fun gingen een beetje social talk gedaan en weer weg gegaan. Onderweg begon het toch te kriebelen. Wel een mooie configuratie. Dus even kijken wat er nog meer mogelijk is op de Mazda site. Tot mijn verbazing zag ik dat ik de auto niet met 186 PK en/of de 360 view krijg samengesteld i.c.m. de terracotta kunstlederen interieur. En de foto's met zwart interieur vond ik niet zo aansprekend als terracotta.

Ben tegenwoordig zo verwend met oa de Homura Aka waar de 360 view op zit dat mijn opvolger het ook moet hebben net als climate control, keyless entry etc.

Weet iemand of mijn opvolger bestaat of in het verleden bestaan heeft? Heb ook al eens in Duitsland gekeken, maar daar is Zirkon Sand niet te vinden. O ja, heb geen voorkeur voor automaat of handgeschakeld.

Zoals gezegd hoeft er niet echt een opvolger te komen, maar in "mijn" configuratie moet ik toch eens hard gaan nadenken of ik niet ga wisselen qua auto.

Laatst bewerkt:
Ik was toevallig naar een Nagisa aan het kijken en het lijkt er op dat als je alle opties wilt, je bij een andere uitvoering met volledig zwart of rood lederen interieur uitkomt.

Dat idee heb ik ook. En ook met Google kom ik niet echt verder.

Is het echt zo duur voor een fabrikant om deze optie mogelijk te maken? Ik ga er vanuit dat het vanuit kostenoogpunt niet wordt aangeboden. Maar je bied een perfect interieur aan en dan doe je dat enkel op een uitvoering waar niet alles op zit.

De 2 die we vorig jaar kochten stond ook bij een andere dealer. Mijn dealer had toen wel een polymetal grey staan, maar alleen een zonder oa keyless entry. En dat was mijn wens. Dus met hun medewerking is hij aangekocht bij een andere dealer die er nog een had. Wat ik wil zeggen dat als ik tegenwoordig weinig aan consessies doe. Zeker omdat het een luxe probleem is. Die 360 view wil ik, maar ga spijt krijgen als ik alles heb behalve de terracotta bekleding.

Over de motorisering zou ik wel moeten nadenken/uitzoeken wat fijner is 140 of 186 pk. Heb nu 120 pk in mijn CX-3 wat ik voldoende vind.

Laatst bewerkt:
Heb ze in het verleden wel eens gezien en ook voor de keuze gestaan toen ik in 2011 en/of 2014 een nieuwe 3 bestelde. Beiden heb ik destijds nieuw gekocht. Maar mij werd het wit toen afgeraden omdat het te besmettelijk was met spijkerbroeken en ook hadden we toen nog jonge kinderen.

Alle wensen zijn niet te verzoenen met een CX-5. Zircon Sand is niet geleverd op het model voor zover ik weet, zit ook niet in de huidige configurator. Op de 3 / CX-30 kan je het al eens vinden maar hier geldt : is een vrij recente kleurtoevoeging dus zit je daar aan de bovenkant van de markt qua prijs. Tevens vrij zeldzaam, maar het kan wel.

En een 360 graden camera ga je tweedehands enkel op recente duurdere CX-5 trim levels vinden. Vind het wat overroepen trouwens, ik zou al eens moeten kijken waar het knopje juist zit. Achtercamera en biepers V+A zijn voor mij OK.

186 PK is enkel geleverd op de 3 / CX-30, is de Skyactive X motor. De platformen van zowel de CX-5 als MX-5 waren er te oud voor.

Terug
Bovenaan