Peugeot 308 / e-308 | Facelift 2026

iDS zei:
speedtouch zei:
Voor een auto in die prijsklasse, vind ik dat er te weinig kleuren beschikbaar zijn. 7 mogelijkheden is toch niet zoveel.

Maar tegelijk érg spijtig dat het rood bijna steeds de duurste kleur is.

Een gelijkaardige politiek bij Citroën (in België althans, in NL merk ik dat de C4 standaard toch in een metaalprijzen aangeboden wordt.

Wellicht omdat die kleur weinig gevraagd wordt?

Josh VW zei:
iDS zei:
speedtouch zei:
Voor een auto in die prijsklasse, vind ik dat er te weinig kleuren beschikbaar zijn. 7 mogelijkheden is toch niet zoveel.

Een gelijkaardige politiek bij Citroën (in België althans, in NL merk ik dat de C4 standaard toch in een metaalprijzen aangeboden wordt.

Beetje kip/ei-verhaal. Als het de duurste kleur is, zal die ook weinig gevraagd worden.

iDS zei:
speedtouch zei:
(..)

(..).

Dat Rouge Elixir kost evenveel als Blanc Nacré en Bleu Vertigo; €950,00 incl BTW.

Inderdaad, dat is 200 euro meer dan grijs en zwart. ;)

Op 35 mille maakt die 200 euro niet veel uit, denk ik. Althans, als iemand die sprekende kleuren aanstaan.

Rood metallic is bij veel merken net wat duurder dan de andere (metallic) lakkleuren. Zie bijvoorbeeld Mazda, Ford, Skoda, Seat, etc.

929V6 zei:
Josh VW zei:
iDS zei:
speedtouch zei:

"Maar tegelijk érg spijtig dat het rood bijna steeds de duurste kleur is"

Beetje kip/ei-verhaal. Als het de duurste kleur is, zal die ook weinig gevraagd worden.

Nee. Fabrikanten weten na decennia wel dat de vraag naar brandweerrood, pompoenoranje en pimpelpaars veel lager is dan wit, blauw, grijs, zilver, zwart.
Wie een kleur wil die slechts 3% van de kopers kiest (bv rood) betaalt meer.

Josh VW zei:
Nee. Fabrikanten weten na decennia wel dat de vraag naar brandweerrood, pompoenoranje en pimpelpaars veel lager is dan wit, blauw, grijs, zilver, zwart.
Wie een kleur wil die slechts 3% van de kopers kiest (bv rood) betaalt meer.

De kleurkeuze van wagens verandert continu en is ook anders volgens regio:
trek naar Zuid-Europa en je ziet veel meer witte wagens. Terecht natuurlijk omdat die minder opwarmen onder de felle zon en in het verleden ook minder kans op verbleken van de kleur.
Rood is wel een blijver. Bij leasebedrijven vaak duurder omdat ze verwachten er moeilijker van af te geraken bij verkoop. Maar in productie, verkoop aan de bron lijkt het me vooral een extra centje dat de fabrikant eraan verdient. Als de verflijn moet omschakelen naar een andere kleur, lijkt het me weinig waarschijnlijk dat dat meer kost om rood te gaan spuiten dan een ander kleurtje.
Bij samenstelling van de verf zal toch ook vooraf spelen welke toeslagstoffen erin zitten voor de glans (metaalschilfers, mica,...), niet welke kleurstoffen nodig zijn.

Zie ook niet snel iemand voor zo'n groene station gaan. Sowieso zijn de meest geleasde auto's wit, zwart, lichtgrijs, donkergrijs etc.

@iDS en anderen, ik denk dat het verschil in lakkosten nihil is inderdaad, vergeleken met het omschakelen tussen lakkleuren, en wellicht het spuiten van pearl effect of micalak. Ook zijn sommige kleuren minder qua UV-bestendigheid, zodat er meer pigment in moet.
Ik kan mij de Opel kadett folder 1978 nog herinneren waarvan de een na laatste blz wel wat weg had van een RAL-waaier….
Alle solid kleuren waren zonder meerprijs te kiezen, metallic was meerprijs.

In 1997 had Peugeot ook zo’n periode met veel kleuren, zoals bleu Miami, geel, rouge lucifer, etc. Maar tegenwoordig mag je blij zijn met de keuze uit wat anders als zwart, wit en 3 kleuren grijs.

De strategie van de laatste tijd bij Opel en Peugeot met standaard een groene mokka, gele 208 en oranje Corsa is wat dat betreft weer een leuk begin!

MCW4 zei:
Zie ook niet snel iemand voor zo'n groene station gaan.

Waarom niet? Nog niet zo gek lang geleden waren de Astra's, Passats, 406-en, Laguna's enz. als groene stationwagon niet uit het straatbeeld weg te denken. Ze werden net zoveel verkocht/geleased als de hatchbacks in dezelfde groene kleur. Waarom zou dat dan nu opeens vreemd zijn?

Rare vergelijking. De groene kleuren die jij bedoelt zijn totaal anders dan dat zeer opvallende groen op de 308. Meer ingetogen (zakelijk zelfs) en die groene kleuren bestaan nog steeds wel.

0-d0d28aa3-2c58-4ff1-b2c9-8b04ff87df1c.jpg

Sowieso is "niet zo gek lang geleden" alweer 15/20 jaar gelden. Times has changed. C-segment en hoger wordt zelden in een opvallende kleur gekocht/geleased. Hooguit een mooie Soul Red ofzo. Peugeot snapt dat en zo'n opvallende groene kleur op een stationwagon zal gewoon slecht verkopen dus bieden ze het niet aan. Een hatchback komt er mee weg. Maar afgezien van wat dealerregistraties en paar mensen die wat meer vrijheid krijgen van hun werkgever zullen we die kleur niet veel gaan zien (helaas)

't begint te wennen https://www.youtube.com/watch?v=gWiAeqkHVsw&t=2s

der Magistrat zei:
ENTE zei:
Leuk modelletje...;)

Zou dat panoramadak nu open kunnen?

Zou je de nieuwe 308 overwegen?

Met modelletje bedoelde ik die dame:T De auto is ook netjes.

Overwegen? Hmm, lastig. Heb veel Peugeots gehad. Allemaal uitstekende wagens...op eentje na; een 308 uit 2014.
Je kan een keer miskleunen maar mijn vertrouwen in de kwaliteit heeft een behoorlijke tik gekregen.
Daarnaast is dat kleine stuur me uiteindelijk ook niet goed bevallen Als je groot bent zit je altijd een beetje krampachtig met je armen. Niet prettig in mijn geval.

ENTE zei:
der Magistrat zei:
ENTE zei:
Leuk modelletje...;)

Zou dat panoramadak nu open kunnen?

Zou je de nieuwe 308 overwegen?

Met modelletje bedoelde ik die dame:T De auto is ook netjes.

Overwegen? Hmm, lastig. Heb veel Peugeots gehad. Allemaal uitstekende wagens...op eentje na; een 308 uit 2014.
Je kan een keer miskleunen maar mijn vertrouwen in de kwaliteit heeft een behoorlijke tik gekregen.
Daarnaast is dat kleine stuur me uiteindelijk ook niet goed bevallen Als je groot bent zit je altijd een beetje krampachtig met je armen. Niet prettig in mijn geval.

je had één van de ca 15.000 bijtellings 308's die eind van dat jaar door Peugeot speciaal werden klaargestoomd voor Nederland? Achteras speelde op? Jammer mocht dat zo zijn geweest want de 308 gebruikersreviews op deze en andere sites zijn overwegend positief.

los daarvan, de nieuwe 308 is recht van voren indrukwekkend, maar schuin van voren een janboel. Voor de phase 2 stel ik dit voor (1.55): https://www.youtube.com/watch?v=7AUO3itHrX8&t=29s

Nou Josh, die achteras was wèl OK. De rest van de auto was niet best, maar daarover staat het oude 308 topic vol.
Het klopt, de auto was in extreem tempo in elkaar gezet. Was 1 van de eerste SW’s destijds. De hatchback was kwalitatief veel beter, daar nam Peugeot de tijd voor.

In het filmpje ziet dat interieur van de oude er nog steeds puik uit eigenlijk. Was wel een fraai ontwerp toch!

der Magistrat zei:
Is dit dan toch de basiskleur, dat grauwe grijs?
Nee, bleu avatar is de basiskleur, oftewel de blauwe kleur waarin de auto gepresenteerd werd. Nu ook op de Nederlandse website in de configurator beschikbaar.

https://www.peugeot.nl/showroom/nieuwe-308-sw/configurator.html/design

2021-07-15-16-08-29-Peugeot-308-SW-configurator-Uw-op-maat-gemaakte-stationwagen.png

Die SW ziet er niet uit. Gedrocht in vergelijking met de hatchback.
Dat vind ik bijvoorbeeld ook van de Focus SW, nog erger zelfs Die is ook een mislukking naast de hatchback.
Het kan beter. De Seat Leon 5F Sportstourer ziet er imo wel fraaier uit dan de hatchback.
Kortom een 308 zou ik nog wel kunnen overwegen maar een 308 break echt niet.

Oef, zo in basistrim valt-ie toch wel erg tegen. Veel te veel lijnen. Wat ik zo mooi vind aan het huidige model is dat-ie geen lijn te veel heeft. Hij oogt daardoor chique. Zeker in de kleur zoals ik 'm heb; Gris Artense.

C-segment stationwagons zijn bijna nooit mooi, een zo groot mogelijke kofferruimte staat in het ontwerp duidelijk voorop en dat zie je dus altijd sterk terug aan de buitenkant. Bovendien hebben veel van de modellen nog immer een grotere broer en die moet er natuurlijk wel beter uitzien, dat proef ik bij de 308 iig wel een beetje. Dat gezegd hebbende is de nieuwe 308 break wat mij betreft best een geslaagde poging, sowieso beter dan die uitgerekte drol die z'n voorganger is. Maar in een segment wat sowieso niet draait om uitgesproken mooie, laat staan onderscheidende modellen is het zoeken naar een aantrekkelijke stationwagon een uitdaging. Ikzelf zou denk ik uitkomen bij een Kia Ceed sportswagon, dat vind ik een net ding. Van de vorige generatie Leon kon ik de ST ook goed hebben.

DeeTwee zei:
C-segment stationwagons zijn bijna nooit mooi, een zo groot mogelijke kofferruimte staat in het ontwerp duidelijk voorop en dat zie je dus altijd sterk terug aan de buitenkant.
*Nooit meer mooi. Ze hebben nu het formaat van D-segmenters twintig jaar geleden, maar wel met de breedte van C-segment en dat samen met alle veiligheidseisen is er bijna niks behoorlijks meer van te breien. Het zou nergens op moeten slaan dat dit soort auto's nu een wielbasis hebben van 2,7 meter.

DIT wordt wel een fraaie bestel (onderaan pag) https://worldscoop.forumpro.fr/t13310p50-2022-dacia-logan-mcv

Josh VW zei:
DIT wordt wel een fraaie bestel (onderaan pag) https://worldscoop.forumpro.fr/t13310p50-2022-dacia-logan-mcv

Ook hier:

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?12,5899896,6014611#msg-6014611

Wouter82 zei:
DeeTwee zei:
C-segment stationwagons zijn bijna nooit mooi, een zo groot mogelijke kofferruimte staat in het ontwerp duidelijk voorop en dat zie je dus altijd sterk terug aan de buitenkant.
*Nooit meer mooi. Ze hebben nu het formaat van D-segmenters twintig jaar geleden, maar wel met de breedte van C-segment en dat samen met alle veiligheidseisen is er bijna niks behoorlijks meer van te breien. Het zou nergens op moeten slaan dat dit soort auto's nu een wielbasis hebben van 2,7 meter.

De breedte is echt wel mee gegroeid hoor. Ze overtreffen in alle richtingen de D-segmenteren van 20 jaren geleden.
Qua verhoudingen vind ik de Octavia station trouwens ook wel geslaagd, al lijdt die in de detaillering ook aan de hedendaagse kwaal dat een (een te) drukke belijning een must is blijkbaar.
Ik zou al die hedendaagse designers een verplichte cursus grootmeesters Pininfarina en Bertone ontwerpen uit de jaren 70 en 80 geven vooraleer in de praktijk te stappen.

Zeer fraai in dit rood, stoere wagen, wel wat agressieve vormgeving. Tijdloos elegante Peugeot's zijn verleden tijd helaas.

mooie neus. Achterkant van de SW kan ik niet geslaagd vinden. Interieur lijkt door dat lage stuur en de hoge klokken wel alsof je maar net er overheen kunt kijken. Basisversie:

https://www.youtube.com/watch?v=T6_btS5_81U

ANWB heeft 'met een witte gereden en heeft nog wat beelden van in de fabriek ed:

https://www.youtube.com/watch?v=7J2JYqqasO8

Goeie auto maar legt de lat niet hoger.

Volgens mij ben ik een van de weinigen die de nieuwe 308 sw wél mooi vind. Zeker in het wit en gt uitvoering. Vind em wat stoerder en specialer dan een leon st en octavia combi.
Van binnen ook netjes en modern.
Misschien wat veel lijnen aan de buitenkant, maar daardoor minder gewoontjes dan een vag auto. Klein stuurtje went volgens mij snel.
Ik ga in ieder geval voor een 308 sw plugin 180 gt...

De review door Autogefühl is zoals altijd weer erg informatief. Wat mij opvalt is dat ik de klacht van autoweek mbt traagheid in de bediening van het infotainment niet onderbouwd zie worden in de diverse reviews.

Huidige 308, Astra, Ceed oid zie ik ook meestal niet in een flitsende kleur met grote wielen:

yzayzt4bd01a.jpg

kmcy1utbuapo.jpg

Te lomp en groot en toch matige beenruimte achterin. Doe mij maar de Mazda3 als ruimte achterin geen issue hoeft te zijn.

MCVV zei:
Huidige 308, Astra, Ceed oid zie ik ook meestal niet in een flitsende kleur met grote wielen:

https://assets.autoweek.nl/m/yzayzt4bd01a.jpg
https://assets.autoweek.nl/m/kmcy1utbuapo.jpg

Te lomp en groot en toch matige beenruimte achterin. Doe mij maar de Mazda3 als ruimte achterin geen issue hoeft te zijn.
...En kofferruimte, neem ik aan?

Allebei krap achterin kan overigens nog steeds betekenen dat 1 van de 2 net wel ruim genoeg is maar de ander niet. Daarvoor moet je de maten naast elkaar houden. Weet iemand een vergelijkbare plaat van de Mazda te vinden, met de afmetingen erin?

Peugeot-308-2022-1024-47.jpg

Verder scheelt het natuurlijk wel dat op de nieuwe 308 een flitsende kleur standaard is. Maar dat zal wellicht voor de fleetowners een nadeel zijn, die hebben een abonnement op grijs.

Allebei krap achterin kan overigens nog steeds betekenen dat 1 van de 2 net wel ruim genoeg is maar de ander niet. Daarvoor moet je de maten naast elkaar houden

o_O Het zijn beide geen ruimtewonders, kan je wel proberen te ontkrachten maar heeft geen zin.

MCVV zei:
Allebei krap achterin kan overigens nog steeds betekenen dat 1 van de 2 net wel ruim genoeg is maar de ander niet. Daarvoor moet je de maten naast elkaar houden

o_O Het zijn beide geen ruimtewonders, kan je wel proberen te ontkrachten maar heeft geen zin.
Ik probeer niets te ontkrachten.

Voor de liefhebbers; Peugeot heeft nieuwe persfoto's vrijgegeven van de 308

ibwDfcP.jpg

Alle persfoto's hatchback: https://www.netcarshow.com/peugeot/2022-308/

UPNG3nN.jpg

xWfvWTy.jpg

Alle persfoto's SW: https://www.netcarshow.com/peugeot/2022-308_sw/

Mooie rode kleur, grof en agressief ontwerp voor de SW, jmmr, tijd dat Peugeot bekend stond om haar elegante design ligt al weer jaren achter ons.

Terug
Bovenaan