Peugeot 308 / e-308 | Facelift 2026

Ik vind de 308 qua exterieurdesign niet heel fraai maar deze groene kleur kan ik zeker waarderen (y)
Nu nog een uitvoering met een chromen raamlijst, bruin/beige interieur en dan wordt het m.i. toch nog acceptabel :)

Auto Motor und Sport zei:
Ab 2023 mit 400 km Reichweite
Der kompakte Franzose tritt ab Herbst 2023 auch in einer reinen Elektrovariante an. Jetzt wurden erste Eckdaten für den Stromer bekannt.
Uli Baumann 13.01.2022
Peugeot wird 2023 den 308 auch als reine Elektrovariante an den Start bringen. Kommen soll der Kompakte dann als Steilheckversion und als Kombi SW. Mit der Elektroversion deckt der Franzose dann alle Antriebsarten (Diesel, Benziner, PHEV, BEV) ab.

Modifizierter Elektroantriebsstrang
Der batterieelektrische Antriebsstrang leitet sich zwar von dem aus den Modellen e-208 und e-2008 ab, wird für den Einsatz im e-308 aber angepasst. Die Leistung des Elektromotors steigt von 100 auf 115 kW (also von 136 auf 156 PS). Das maximale Drehmoment des E-Aggregats liegt mit 270 Nm zehn Nm über dem der kleineren Modelle. Angetrieben werden ausschließlich die Vorderräder. Gepaart wird der Antrieb mit einem von 50 auf 54 kWh Kapazität vergrößerten Akku, der verborgen im Fahrzeugboden sitzt. Die höhere Energiedichte erzielt Peugeot mit einer neuen NMC-Batteriechemie. Zusammen mit aerodynamischem Feinschliff, einer Wärmepumpe für die Innenraumheizung und weiteren Effizienzmaßnahmen soll der Peugeot e-308 auf eine Reichweite von rund 400 Kilometer kommen.

Die maximale Ladeleistung für das 400-Volt-System liegt bei 100 kW. Damit lässt sich der Energiespeicher in etwa 30 Minuten von 10 auf 80 Prozent nachladen. An der heimischen Wallbox dauert der Ladevorgang rund fünf Stunden. Alternativ kann der e-308 auch per 7-kW-Lader mit Strom versorgt werden.

Optisch kein Unterschied
Optisch soll es zu den bereits angebotenen Plug-in-Hybridmodellen des 308 keine merklichen Unterschiede geben. Auch in Sachen Laderaum sollen PHEV und BEV gleichauf liegen. Auf Augenhöhe mit den PHEV-Modellen wird der e-308 auch bei Gewicht liegen – hier stehen für die Hybrid-Modelle rund 1.600 Kilogramm zu Buche.

Der batterieelektrische Antrieb für den Peugeot e-308 baut nach wie vor auf der bekannten Stellantis-Plattform EMP2 auf und wird so später auch in den Konzernschwestermodellen Opel Astra und DS4 folgen.

Dus:
- nog op EMP2-platform,
- verhoogde batterijcapaciteit: van 50 naar 54kW, ander batterijtype voor hogere efficiëntie: NMHC
- de elektromotor is gebaseerd op die van de 208 maar het maximumvermogen wordt opgetrokken tot 156 pk
- er wordt geen ruimte ingeleverd t.o.v. de PHEV
-ook in de Astra en DS4

Te weinig bereik erg jmmr, te weinig capaciteit ook van de accu's. Echte bereik van de Psa EV's valt bij huidige modellen al zwaar tegen, jmmr dat Psa voor de 308 voort lijkt te bordiren op gedateerde techniek en EV prestaties. Verder prachtig model de nieuwe 308.

CD9LOP zei:
Te weinig bereik erg jmmr, te weinig capaciteit ook van de accu's. Echte bereik van de Psa EV's valt bij huidige modellen al zwaar tegen, jmmr dat Psa voor de 308 voort lijkt te bordiren op gedateerde techniek en EV prestaties.
Bij Stellantis gaat men ervan uit dat er betere een 'noodoplossing' wordt aangeboden dan helemaal geen elektrisch voertuig.
De testresultaten die nu voorliggen zijn van voertuigen zonder warmtepomp. Zelfs de wagens op CMP-platform zouden die pomp krijgen om het bereik te verbeteren. Dus die 'slechte' praktijkwaarden zullen er in de toekomst op vooruit gaan.
De waarden (bereik/accucapaciteit) zijn goed vergelijkbaar met de waarden van de 'standaard' ID-3. Dus ook de prijsstelling speelt mee. Qua afwerking is de VW niet direct een hoogvlieger en dat extra vermogen resulteert enkel in onnodig snelle acceleraties, geen hogere top, dus quasi verwaarloosbaar voordeel.

iDS zei:
CD9LOP zei:
Te weinig bereik erg jmmr, te weinig capaciteit ook van de accu's. Echte bereik van de Psa EV's valt bij huidige modellen al zwaar tegen, jmmr dat Psa voor de 308 voort lijkt te bordiren op gedateerde techniek en EV prestaties.
Bij Stellantis gaat men ervan uit dat er betere een 'noodoplossing' wordt aangeboden dan helemaal geen elektrisch voertuig.
De testresultaten die nu voorliggen zijn van voertuigen zonder warmtepomp. Zelfs de wagens op CMP-platform zouden die pomp krijgen om het bereik te verbeteren. Dus die 'slechte' praktijkwaarden zullen er in de toekomst op vooruit gaan.
De waarden (bereik/accucapaciteit) zijn goed vergelijkbaar met de waarden van de 'standaard' ID-3. Dus ook de prijsstelling speelt mee. Qua afwerking is de VW niet direct een hoogvlieger en dat extra vermogen resulteert enkel in onnodig snelle acceleraties, geen hogere top, dus quasi verwaarloosbaar voordeel.

Id3 is idd geen vergelijking, waardeloos product m.i.. Stellantis, Psa, is Vag ver voorbij op gebied afwerking en materiaalgebruik. wltp winter moet bij alle EV's veel beter. Ben benieuwd hoe de Bz4 van Toyota gaat presteren op dit gebied, aangegeven is dat de bz serie een winter wltp zal hebben die in bescheiden mate van de zomer wltp zal afwijken. Blijft afwachten.

CD9LOP zei:
Te weinig bereik erg jmmr, te weinig capaciteit ook van de accu's. Echte bereik van de Psa EV's valt bij huidige modellen al zwaar tegen, jmmr dat Psa voor de 308 voort lijkt te bordiren op gedateerde techniek en EV prestaties. Verder prachtig model de nieuwe 308.

Volgens Peugeot gaat het om totaal andere batterijen met een andere chemie dan de huidige oplossing van CATL bij de e-208 en consorten.
Verder geven ze aan dat deze electromotor volledig intern door Stellantis is ontwikkeld in tegenstelling tot de huidige bij een leverancier ingekochte electromotoren bij de e-208 en consorten.
Het gaat dus om nieuwe techniek voor Stellantis.
Verder is het gewicht volgens Peugeot 1600 kg. Dit gewicht is vergelijkbaar met de als EV ontworpen Renault Megane E-tech en duidelijk lichter dan de als EV ontworpen Volkswagen ID3 en Cupra Born. Dat lijkt me niet verkeerd voor een omgebouwd multi-energie platform.

Dan hebben we de bruikbare accucapaciteit van 50 kWh, dat ligt tussen 45 kWh van de ID3 instapper en de 58 kWh van de meest gangbare ID3. Ook is dat precies gepositioneerd tussen de 40 kWh en de 60 kWh versies van de Renault Mechane E-tech.
Ook het prestatieniveau lijkt ergens boven de instappers van Renault en Volkswagen te liggen.
Als Peugeot de aangegeven efficiëntie van 12,5 kWh/100km benaderd zou dat geloof ik op dit moment buiten de Tesla Model 3 de meest efficiënte EV zijn.

Puur op aangekondigde specificaties lijkt mij dat Stellantis voor de klasse van compacte elektrische hatchbacks/SW´s onder de € 40.000 gewoon een concurrerend aanbod krijgt in 2023 (gebaseerd op de momenteel bekende/aangekondigde tegenstand). Met als voordeel dat zij deze meteen in 5 vormen aanbied (308 HB, 308 SW, DS 4, Astra HB, Astra Tourer).
Rond dezelfde tijd, tweede helft 2023, zullen, naar verwachting, ook de eerste Stellantis modellen op het nieuwe STLA Medium platform hun marktintroductie krijgen en dan zullen we zien of ze ook in de EV segmenten vanaf € 40.000 serieus gaan mee concurreren met Tesla, Hyundai/Kia, VAG etc.

Peugeot 308 vs DS 4

peugeot-308-vs-ds4-2022-08.jpeg

peugeot-308-vs-ds4-2022-05.jpeg

peugeot-308-vs-ds4-2022-07.jpeg

peugeot-308-vs-ds4-2022-04.jpeg

ds4-performance-line-rouge-2022-21.jpeg

peuget-308-gt-pack-bleu-vertigo-2022-20.jpeg

Victoire Peugeot 308
À moins d’être très douillet des fessiers (ou simplement amoureux des lignes singulières de la DS 4), la meilleure compacte actuelle chez Stellantis s’appelle Peugeot 308. Presque aussi confortable et bien présentée, elle fait valoir au quotidien un meilleur agrément de conduite, une ergonomie plus soignée, une consommation inférieure sur autoroute et même une insonorisation plus efficace. La 308 GT Pack fait certes payer cher ses qualités, mais elle reste plus réaliste que la DS 4 Performance Line +, dont l’écart de prix de près de 7 000 € à dotation comparable apparaît difficile à justifier.

"Unless you are very snug in the buttocks (or simply in love with the singular lines of the DS 4), the best current compact at Stellantis is called Peugeot 308. Almost as comfortable and well presented, it boasts better driving pleasure, more careful ergonomics, lower fuel consumption on the highway and even more efficient soundproofing on a daily basis. The 308 GT Pack is certainly expensive for its qualities, but it remains more realistic than the DS 4 Performance Line +, whose price difference of nearly €7,000 with comparable staffing seems difficult to justify."

Complete vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-la-peugeot-308-defie-la-nouvelle-ds4-10823390.html

peugeot-308-hybrid-2021-2.jpg

peugeot-308-hybrid-2021-1.jpg

peugeot-308-hybrid-2021-3.jpg

Conclusie / Peugeot 308 Hybrid 225: De nieuwe Golf ?
Peugeot heeft alles uit de kast gehaald voor de nieuwe 308. Zozeer zelfs dat we niet anders kunnen dan terugdenken aan de lancering van de Volkswagen Golf IV, die destijds een kloof sloeg met de vorige generatie, maar ook met zijn toenmalige rivalen, vooral inzake kwaliteitsindruk. Vandaag kunnen we gerust stellen dat de 308 ook in zijn segment nieuwe normen stelt, of het nu gaat om zijn sterke esthetische persoonlijkheid, zijn interieur, maar vooral de kwaliteit van zijn schokdemping, die de verwachtingen op het vlak van comfort en zachtheid ruimschoots overtreft. Jawel, deze plug-inhybridevariant verdient zonder twijfel de benaming ‘premium’... en Peugeot lijkt zich daar terdege van bewust, want het heeft op deze 308 ook een premiumprijs gekleefd. Toch zullen de Duitse rivalen op hun hoede moeten zijn, ook al kunnen zij voorlopig nog altijd rekenen op een hogere restwaarde om hun maandelijkse leasebedrag te drukken. Maar de zaken zijn aan het veranderen, en snel…

Complete rij-impressie: https://www.autogids.be/autotests/gedetailleerde-test/review--peugeot-308-hybrid-225-de-nieuwe-golf.html

ik heb steeds vaker dat ik op basis van foto's van het interieur niet weet waar ik moet kijken. Zo druk. DS4 oogt dan net iets rustiger en vind ik het uiterlijk aantrekkelijker (niet in die kleurstelling). Uiteindelijk zou ik voor de Mazda3 gaan. Die vind ik van binnen en buiten rustig maar fraaier ontworpen en net zo 'premium'.

Wat de DS4 aan vouwen en lijnen aan de buitenkant heeft, dat heeft de 308 in het interieur. Wat een drukte zeg.

Leuk te lezen dat Peugeot een flinke stap heeft gemaakt wel. Ik ben benieuwd of ze dat ook kunnen omzetten in verkopen. Aan de andere kant focuste PSA al een tijdje meer op marge en minder op aantallen, wat zou betekenen dat we aan het puur beoordelen van die laatste geen volledige conclusies kunnen verbinden.

Ondanks de gelijkenissen met het voorgaande model en met de leuke 208, vind ik de 308 een mislukt ontwerp. De voorzijde lijkt op de petjesjongens te focussen. Het interieur onnodig druk. En Peugeot kan het wel: kijk naar de 3008 of 508.
In België kosten beide uitvoeringen trouwens quasi hetzelfde in hybride uitvoering.
De Fransen focussen in hun verslag op de uitrusting die in de DS4 ontbreekt en de 308 standaard heeft. In B heeft de DS4 bv. wél een 7,4kW lader standaard, de Peugeot niet. Om nog maar over de gestuurde ophanging te zwijgen.
Dus de Franse conclusies gaan voor de Belgische versies alleszins niet op.
En dan zou ik toch voor de mooiere wagen gaan.

Zag deze 308 bij de dealer staan, die op de valreep van 2021 nog is geregistreerd. De introductiekleur is in ieder geval erg fraai.

Ik loop mijn lunchwandeling langs een Peugeot-dealer, dus ik heb er al enkele gezien. Allemaal wel dikke uitvoeringen en sprekende kleuren. En met die randvoorwaarden viel hij me alles mee, dan staat er gewoon een mooie auto.

Heb de 308 nog niet live gezien, maar zo op deze foto’s staat dat groen erg goed! Die bronsachtige kleur van de 3008 blijf ik ook mooi vinden..

Jay DoubleYou zei:
Heb de 308 nog niet live gezien, maar zo op deze foto’s staat dat groen erg goed! Die bronsachtige kleur van de 3008 blijf ik ook mooi vinden..
Je bedoelt de kleur op de 3008 die rechts op de foto van de 308 nog net z'n neus in beeld steekt? Vind ik ook erg gaaf, maar die wordt dus niet meer geleverd... :(

DeeTwee zei:
Jay DoubleYou zei:
Je bedoelt de kleur op de 3008 die rechts op de foto van de 308 nog net z'n neus in beeld steekt? Vind ik ook erg gaaf, maar die wordt dus niet meer geleverd... :(

Dat is inderdaad de kleur waarmee de 3008 voor de facelift nog leverbaar was. Soms vind ik het jammer als kleuren verdwijnen.

speedtouch zei:
DeeTwee zei:
Jay DoubleYou zei:

Dat is inderdaad de kleur waarmee de 3008 voor de facelift nog leverbaar was. Soms vind ik het jammer als kleuren verdwijnen.
Het was ook dé kleur waarin je de 3008 steeds geadverteerd zag. Maarja, dat was voor de facelift.

Hallo allemaal,
Ik vindt vooral het interieur van de nieuwe 308 SW echt prachtig en een flinke stap voorwaarts in de tijd. en de standaard Avatar Blue staat deze wagen goed, al ben ik bang dat deze dan ook vaak te zien zal zijn.
Proefrijden met de AGR stoelen i.c.m. de automaat was een prettige ervaring.

Wellicht interessant voor anderen:
Ik heb zojuist de levertijd doorgekregen voor de PEUGEOT 308 SW ALLURE PACK BUSINESS 1.2 PURETECH 130 zwart nappa leder, trekhaak, en comfort business pack 2....
Vanaf week 39...

Gek genoeg zijn dat voor mij dan weer de minst interessante kleuren. Het maakt ook wel een verschil wanneer je rekening moet houden met het later weer verkopen/inruilen van de auto.
is het ook niet zo dat geel de standaard kleur is voor de 208?

Ik ben vooral geschrokken van de lange levertijden, vanaf week 39

In het verleden heb ik twee rode en een felblauwe 308 nieuw aangeschaft. Bij inruil geen probleem en ze waren daarna ook zeer snel weer doorverkocht.
Wat mij betreft ongegronde angst om voor een kleur te kiezen. Als we het met elkaar maar vaak genoeg blijven herhalen ga je het vanzelf geloven.

Als je dezelfde auto hebt zoals tig anderen dan kan ie zelfs moeilijker te verkopen zijn ivm veel concurrentie.

Iedereen die deze auto besteld… doe je zelf en de andere weggebruikers een plezier… Bestel hem aub in het groen! Wat staat dat goed zeg. Laatst eentje in het wild gezien. Ik draaide toch even om. :)

Dat groen is mooi ja. Ik heb tot nu toe van de nieuwe 308 enkel groene gezien. Ben ook benieuwd naar dat blauw van de SW.

Maar wat zijn die duur geworden..
En de levertijd zoals hierboven al aangegeven is..

Maar dat is bij alle merken actueel het geval.

https://www.youtube.com/watch?v=G3BjjyN-G3Q&t=

Oke toch best wel een geslaagde auto. De enige in zijn klasse die zich qua looks en interieurgevoel kan meten met de Mazda3. Voor de ruimte hoef je beide niet te kopen.

MCW 84 zei:
Oke toch best wel een geslaagde auto. De enige in zijn klasse die zich qua looks en interieurgevoel kan meten met de Mazda3. Voor de ruimte hoef je beide niet te kopen.
Ja, die toegenomen wielbasis lijkt niet echt voor een ruimere zit achterin te zorgen. Al ziet het er achterin minder claustrofobisch uit dan in de 508 (hatchback). Zou zelf denk ik voor de 130pk benzine-uitvoering gaan, acceptabel gewicht & verbruik en veel bagageruimte. Als phev teveel gecompromitteerd een compromis (dank iDS ;) ).

DeeTwee zei:
Als phev teveel gecompromitteerd.
Ik veronderstel dat je bedoeld dat het teveel een compromis is? Gecompromitteerd is toch net iets anders
Van Dale zei:
com·pro·mit·te·ren (compromitteerde, heeft gecompromitteerd)
1
in verdenking, in opspraak brengen

iDS zei:
DeeTwee zei:
Als phev teveel gecompromitteerd.
Ik veronderstel dat je bedoeld dat het teveel een compromis is? Gecompromitteerd is toch net iets anders
Van Dale zei:
com·pro·mit·te·ren (compromitteerde, heeft gecompromitteerd)
1
in verdenking, in opspraak brengen
Dit topic is voor 308-neuzelen, iDS, niet taalneuzelen hè ;)

p.s. Ik heb je grammaticafout even op de juiste plaats gepost.

Ik zie de nieuwe 308 nu wat meer op de weg rijden. De slagtanden zijn wel enorm..als een 308 je tegemoet komt rijden. Lijken de grond te raken..

[size=small]Hier heeft de buurman zijn (recente) diesel 508 SW omgeruild voor een 508 SW PHEV. Althans, dat neem ik aan..want ik zag dat er twee laadpunten aan de muur zijn gemaakt en ik spotte hem vanavond in de nieuwe auto.. herkenbaar aan het kenteken..want de kleur was hetzelfde, volgens mij..[/size]

308%20vs%20Ceed%20vs%20Golf-2.jpg

308%20vs%20Ceed%20vs%20Golf.jpg

308%20vs%20Ceed%20vs%20Golf-11.jpg

308%20vs%20Ceed%20vs%20Golf-13.jpg

308%20vs%20Ceed%20vs%20Golf-14.jpg

308%20vs%20Ceed%20vs%20Golf-12.jpg

1. Kia Ceed
2. VW Golf
3. Peugeot 308

The new 308 is great in places but also has a few glaring flaws. Cabin quality holds its own against premium hatches, the tech on board is great and refinement is above average. However, it’s let down by having cramped back seats, uninspiring handling and a frustrating automatic gearbox that spoils every drive. If you can look past those issues, then the 308 has surpassed the Golf for desirability. https://www.autoexpress.co.uk/car-group-tests/358093/peugeot-308-vs-kia-ceed-vs-volkswagen-golf-2022-group-test-review-pictures

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST

S8-comparatif-video-peugeot-208-sw-vs-seat-leon-st-712727.jpg

S8-comparatif-video-peugeot-208-sw-vs-seat-leon-st-712726.jpg

S8-comparatif-video-peugeot-208-sw-vs-seat-leon-st-712723.jpg

Ex aequo:
On a affaire ici aux deux meilleurs breaks compacts à l’heure actuelle sur le marché, quasiment impossibles à départager. Les nouvelles Peugeot 308 SW et Seat Leon ST sont des modèles au style fort, disposant d'un grand coffre et offrant des prestations routières de haute volée. Si vous privilégiez le dynamisme et le style, la 308 est faite pour vous. Si le confort, l’espace à bord et la sobriété sont plus importants, la Leon vous comblera.
===
We are dealing here with the two best compact station wagons currently on the market, almost impossible to decide between. The new Peugeot 308 SW and Seat Leon ST are models with a strong style, featuring a large boot and offering high-end road services. If you favor dynamism and style, the 308 is made for you. If comfort, space on board and sobriety are more important, the Leon will satisfy you.

Vergelijkingstest: https://www.caradisiac.com/comparatif-video-peugeot-308-sw-vs-seat-leon-st-les-breaks-voient-rouge-195773.htm

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI vs. Peugeot 308 SW BlueHDi 130 1.5

Skoda-Octavia-Combi-Peugeot-308-SW-169Gallery-212cf26a-1904463.jpg

Skoda-Octavia-Combi-Peugeot-308-SW-169Gallery-2f97225-1904465.jpg

Skoda-Octavia-Combi-Peugeot-308-SW-169Gallery-331fb19d-1904464.jpg

Peugeot-308-SW-169Gallery-efcac487-1904489.jpg

1. Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 630 PUNKTE
Als Schwäche, die der 308 ausnutzen könnte, leistet sich der geräumige, sparsamere, komfortable und kostengünstigere Octavia eigentlich nur die ungeschicktere Bedienung.

2. Peugeot 308 SW BlueHDi 130 589 PUNKTE
Mit intensiverem Handling, eigenem, hochwertigem Interieur-Stil und dem ebenso effizienten, dabei kultivierten Antrieb ist der 308 in wenigem besser, aber in vielem glamouröser.
===
1.Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 630 POINTS
As a weakness that the 308 could exploit, the only roomier, more economical, comfortable and cheaper Octavia actually affords is the clumsier operation.

2. Peugeot 308 SW BlueHDi 130 589 POINTS
With more intense handling, its own high-quality interior style and the equally efficient, yet refined drive, the 308 is better in a few ways, but more glamorous in many ways.

Vergelijkingstest: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/skoda-octavia-peugeot-308/

c05y7tjb3b4b.jpg

mvsy00hbi3jz.jpg

v2nyz6zbfrvm.jpg

41byljjb6cku.jpg

De elektrische Peugeot e-308 en e-308 SW krijgen een 54-kWh accupakket met een nettocapaciteit van 51 kWh. Daarmee komt hij afhankelijk van de gekozen uitvoering meer dan 400 kilometer ver, claimt Peugeot. De elektrische 308's hebben standaard een 11 kW-boordlader. Aan een 100-kW lader is het accupakket in 'minder dan' 25 minuten van 20 tot 80 procent van zijn capaciteit op te laden met stroom. De elektromotor levert 156 pk en drijft de voorwielen aan. Vanbuiten herken je de elektrische 308's onder meer aan hun speciale 18-inch lichtmetalen wielen. Medio 2023 staan de elektrische Peugeot e-308 en e-308 SW bij de Nederlandse dealers.

NIEUWE PEUGEOT E-308 EN E-308 SW IN AANTOCHT

• ALLURE: 100% elektrische 308 hatchback en stationwagen (SW)
• ALLURE: eerste 100% elektrische stationwagen van een Europese autofabrikant
• EXCELLENCE: nieuwe elektromotor met 115 kW (156 pk) en nieuwe generatie batterij
• EXCELLENCE: gemiddeld energieverbruik van 12,7 kWh/100 km toonaangevend in C-segment
• EMOTION: het plezier van 100% elektrisch rijden met de PEUGEOT i-Cockpit®

De nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW – die nu al beschikbaar zijn als geëlektrificeerde plug-in hybride – zijn vanaf 2023 ook leverbaar met 100% elektrische aandrijving. Daarmee is PEUGEOT de eerste Europese autofabrikant die een 100% elektrische stationwagen op de markt brengt. Beide elektrische modellen worden aangedreven door een volledig nieuw ontwikkelde elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk). Afhankelijk van het uitrustingsniveau bedraagt de actieradius meer dan 400 kilometer (WLTP). Het tweevoudige aanbod is een compromisloos antwoord dat perfect aansluit op de behoeften van klanten in het C-segment. Het onderscheidende design van de PEUGEOT 308 wordt gecombineerd met het voor PEUGEOT kenmerkende rijplezier en toonaangevende efficiëntie met een gemiddeld energieverbruik van slechts 12,7 kWh/100 km.

De nieuwe PEUGEOT E-308 en E-308 SW komen medio 2023 op de markt in de uitvoeringen Allure en GT.

ALLURE. Het design van de nieuwe PEUGEOT E-308 en E-308 SW is geïnspireerd op het PEUGEOT-DNA en op een dynamisch/chique referentiekader. De relatief lange motorkap versterkt het silhouet, de basislijnen zijn sensueel en scherp en het nieuwe merkembleem pronkt in de grille. De geoptimaliseerde voertuigarchitectuur komt de interieurruimte ten goede. De voorzijde wordt gekenmerkt door opvallende Matrix LED-koplampen en dagrijverlichting in de vorm van ‘slagtanden’, waarmee de PEUGEOT E-308 en E-308 SW onmiskenbaar tot de PEUGEOT-familie behoren.
De 100% elektrische modellen worden geleverd met speciale, nieuw ontwikkelde 18-inch aluminium wielen met een uitstekende aerodynamische efficiëntie voor geoptimaliseerde prestaties.

EXCELLENCE. De PEUGEOT E-308 en E-308 SW worden aangedreven door een volledig nieuw ontwikkelde elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel. De maximale trekkracht is vanuit stilstand direct beschikbaar. Dit resulteert in een onmiddellijke respons, evenals een nagenoeg geruisloze aandrijving zonder trillingen en (schadelijke) uitstoot. De elektromotor wordt toegevoegd aan het huidige motorengamma dat bestaat uit 132 kW (180 pk) en 162 kW (225 pk) sterke plug-in hybrides en diverse benzine-/dieselversies.

De PEUGEOT E-308 en E-308 SW zijn uitgerust met een versnellingsbak die de actieradius optimaliseert, met behoud van een hoog prestatieniveau en het reactievermogen dat kenmerkend is voor een auto met elektromotor.
Ook de batterij is van een nieuwe generatie. Het betreft een 54 kWh-batterij (51 kWh bruikbaar) met een nieuwe chemische samenstelling, die bestaat uit 80% nikkel, 10% mangaan en 10% kobalt. De batterij werkt op 400 volt en maakt een actieradius van meer dan 400 kilometer mogelijk (WLTP, onder voorbehoud).

Efficiency was een van de speerpunten bij de ontwikkeling van de nieuwe PEUGEOT E-308 en E-308 SW. Dankzij de inspanningen op het gebied van motor- en batterijtechnologie, aerodynamica (optimalisatie van de voor- en onderzijde), gewichtsreductie (EMP2-platform) en vermindering van wrijvingsverliezen (klasse A-banden) is een uitzonderlijk laag energieverbruik van gemiddeld 12,7 kWh/100 km bereikt, toonaangevend voor 100% elektrische auto’s in het C-segment.
Voor optimaal beheer van het energieverbruik heeft de bestuurder keuze uit de rijmodi ECO, NORMAL en SPORT, evenals een BRAKE-modus om de remkracht te versterken en terugwinning van remenergie te optimaliseren als het stroompedaal wordt losgelaten.
Standaard is een 11 kW 3-fasen AC-boordlader. Snelladen is mogelijk met een maximum vermogen van 100 kW. Hierdoor is de batterij in slechts 25 minuten van 20% tot 80% op te laden.

De PEUGEOT E-308 en E-308 SW zijn uitgerust met de nieuwste generatie rijassistentiesystemen die bijdragen aan het comfort en de veiligheid:
• adaptieve cruise control met Stop & Go-functie
• dodehoekbewaking over een extra grote afstand (75 meter)
• Rear Traffic Alert, een systeem dat waarschuwt voor gevaar tijdens het achteruitrijden

EMOTION. De PEUGEOT E-308 en E-308 SW zijn uitgerust met de nieuwste generatie van PEUGEOT i-Cockpit®, te herkennen aan:
• het compacte, verwarmbare stuurwiel, dat bijdraagt aan rijplezier en gecontroleerde wendbaarheid
• het driedimensionale, digitale head-up display dat kan worden aangepast en geconfigureerd
• het centrale 10-inch touchscreen

De cockpit is ontworpen met de nadruk op vakmanschap en innovatie, met volledig configureerbare virtuele i-toggles, evenals connectiviteit waaronder de nieuwste i-Connect® Advanced-technologie: een infotainmentsysteem dat de rij- en reiservaring intuïtiever en bevredigender maakt.
Afhankelijk van de markt worden de PEUGEOT E-308 en E-308 SW aangeboden via de verkoopsite van het merk, waarmee de klant een 100% digitaal en volledig veilig aankoopproces ervaart. Daarbij kan niet alleen een nieuwe auto worden aangeschaft, maar ook een andere auto worden ingeruild en een financiering worden geregeld, eenvoudig vanaf een computer, smartphone of tablet. Ook heeft de klant de keuze om de auto kosteloos thuis te laten afleveren.
Verder profiteren klanten van een reeks diensten die het leven eenvoudiger maken. Zo is er de MyPeugeot®-app, die communiceert met de auto en waarmee onder meer laadsessies kunnen worden ingepland en voor het vertrek op afstand de klimaatregeling kan worden ingeschakeld.
Daarnaast is er de app van Free2Move e-solutions waarmee gebruikers hun rit kunnen plannen, in het bijzonder door te anticiperen op de nodige laadsessies onderweg, dankzij de integratie van laadstations die op de route beschikbaar zijn.

- einde persbericht -

^^^ ow, door dat laatste begrijp ik wel dat deze BEV versies pas volgend jaar zomer leverbaar zijn in NL. . Dan zal het agentuurmodel ook geïmplementeerd zijn met het nieuwe dealerkorps en de oude contracten zijn dan per juni 2023 verlopen. :(

Feit dat Peugeot een bestaand model neemt vind ik al prima, geen suv ellende meer. De design stijl vind ik nog steeds erg "agressief" en wild maar zo in het wit kan het er wel mee door m.i. wltp 400km zal in praktijk wel fors minder zijn zeker in de winter, lijkt mij voor de veelrijder dan ook minder geschikt.

CD9LOP zei:
Feit dat Peugeot een bestaand model neemt vind ik al prima, geen suv ellende meer. De design stijl vind ik nog steeds erg "agressief" en wild maar zo in het wit kan het er wel mee door m.i. wltp 400km zal in praktijk wel fors minder zijn zeker in de winter, lijkt mij voor de veelrijder dan ook minder geschikt.

Voor een echte veelrijder is diesel nog steeds de enige echte optie. Maar de meeste consumenten zijn dat niet. In de winter zal het BEV altijd een duidelijk lagere range hebben dan in het voorjaar/zomer, maar als je de vergelijkende test ziet van ANWB in het Megane topic tussen Megane en e-C4 dan zit het wel goed met het energieverbruik bij Stellantis BEV's. Daarnaast krijgt deze een nieuwere generatie accu, weet niet of dat invloed op verbruik zal hebben, maar biedt volgens mij wel meer range bij wat meer capaciteit zonder extra gewicht?

https://www.youtube.com/watch?v=1I3xE1zlv5A

AV heeft er 25.000 km mee gereden.

+ Goeie allrounder
+ Vlotte en zuinige auto (180 plug-in)
+ Mooi en degelijk dashboard
+ Heldere graphics infotainment
- Slecht corrigerende adaptieve CC
- Moeilijk doserende remmen
- Omslachtige bediening infotainment
- Traag infotainment en valt meerdere keren uit
- Zo'n 20 keer elektronische storingen
- Ruimte achterin krap

Tekst + video: https://www.autovisie.nl/video/afscheid-duurtest-zes-maanden-in-een-peugeot-308-hoe-is-dat/

AW is minder kritisch maar ervaart ook elektrische problemen met het scherm. Valt erg tegen van zo'n nieuwe auto.

MCW 84 zei:
AW is minder kritisch maar ervaart ook elektrische problemen met het scherm. Valt erg tegen van zo'n nieuwe auto.

Klinkt als dat Peugeot de Rlink van 2016-2019 van Renault erin heeft gestopt. Die zijn gelukkig over op Android Automotive.

Vanmorgen reed er een 308 station voor/naast me. Helaas in het zwart, dan komt de lekkere achterzijde met de lichtunits totaal niet lekker uit de verf.

adinsx zei:
Vanmorgen reed er een 308 station voor/naast me. Helaas in het zwart, dan komt de lekkere achterzijde met de lichtunits totaal niet lekker uit de verf.
Bijbetalen voor saai zwart als de mooiste kleur er standaard al op zit? :confused:

Tsja, misschien moest het van de baas. Anders ga ik dit soort keuzes echt nooit begrijpen...

[size=x-small]Nouja, dat groen op de hatchback vind ik mooier, jammer dat dat niet op de SW leverbaar is.[/size]

Ik wist niet welke kleur standaard is, maar zie dat het Blue Avatar is. Helemaal eens, écht niet 750,- bijbetalen voor zwart. Sowieso vervallen in zwart de prachtige lijnen, zonde.

261743423

261743145

261743169

261743455

261743320

261743479

261743459

261743439

261743364

Het grootste technische nieuws bij de 308 is vermoedelijk al geweest. Sinds begin 2024 kreeg de auto namelijk al nieuwe hybridetechniek en een vernieuwde plug-in hybride aandrijflijn, met een tot 85 kilometer vergroot elektrisch bereik. Die blijft, maar de volledig elektrische Peugeot e-308 komt wel verder dan voorheen. De actieradius van de Peugeot e-308 stijgt van 416 naar ongeveer 450 kilometer. Een accu die netto geen 50,8 kWh maar nu 55,4 kWh groot is, draagt daaraan bij. Een accu met dat formaat kennen we nog niet bij Peugeot en het gaat dus ook niet om de aandrijflijn van de eerder gepresenteerde e-408. De e-408 is met 210 pk ook een stuk krachtiger dan de e-308, die opnieuw 156 pk tot zijn beschikking heeft. Het bijladen van de Peugeot e-308 gaat met een 11 kW driefasenlader of een 100 kW-snellader. Met die laatste ben je 32 minuten bezig voor bijladen van 20 naar 80 procent.

Wil je liever gewoon met brandstofkracht in de weer, dan is er dus de reeds genoemde 195 pk sterke plug-in hybride, maar er is ook weer een Hybrid. Die heeft een 145 pk sterke aandrijflijn. Bij de Hybrid heb je een zestraps automaat met dubbele koppeling, de Plug-in Hybrid heeft een zeventraps exemplaar.

Ik vond de 308 al mooi, zeker de SW, op het front na. Dit is echter een bijzonder goed gelukte facelift. Mooiste in zijn klasse.

Front is echt een grote verbetering, ziet er fraai uit! Is wel een trend die donkere ‘verstopte’ koplampen, ben benieuwd hoe het eruitziet met het dimlicht aan. Vooralsnog een mooie neus geworden!

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850743.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850742.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850741.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850740.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850751.jpg

peugeot-308-restyl-re-15.jpg

peugeot-308-restyl-re-6.jpg

peugeot-308-restyl-re-5.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850750.jpg

peugeot-308-restyl-re-13.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850748.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850790.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850788.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850785.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850784.jpg

S8-peugeot-308-un-restylage-qui-va-faire-du-bien-850783.jpg

Zo'n rode SW is echt heel fraai, maar zelfs een witte hatchback oogt goed.

Laatst bewerkt:
Zo zeg, dat is een serieus mooie wijziging!

Jammer inderdaad dat de achterbumper niet is aangepakt en dat het interieur niet iets meer kleur heeft gekregen. Maar goed, interesse loopt sowieso een generatie achter ten opzichte van de 3008/5008.

Terug
Bovenaan