Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Auto Motor und Sport zei:Ab 2023 mit 400 km Reichweite
Der kompakte Franzose tritt ab Herbst 2023 auch in einer reinen Elektrovariante an. Jetzt wurden erste Eckdaten für den Stromer bekannt.
Uli Baumann 13.01.2022
Peugeot wird 2023 den 308 auch als reine Elektrovariante an den Start bringen. Kommen soll der Kompakte dann als Steilheckversion und als Kombi SW. Mit der Elektroversion deckt der Franzose dann alle Antriebsarten (Diesel, Benziner, PHEV, BEV) ab.
Modifizierter Elektroantriebsstrang
Der batterieelektrische Antriebsstrang leitet sich zwar von dem aus den Modellen e-208 und e-2008 ab, wird für den Einsatz im e-308 aber angepasst. Die Leistung des Elektromotors steigt von 100 auf 115 kW (also von 136 auf 156 PS). Das maximale Drehmoment des E-Aggregats liegt mit 270 Nm zehn Nm über dem der kleineren Modelle. Angetrieben werden ausschließlich die Vorderräder. Gepaart wird der Antrieb mit einem von 50 auf 54 kWh Kapazität vergrößerten Akku, der verborgen im Fahrzeugboden sitzt. Die höhere Energiedichte erzielt Peugeot mit einer neuen NMC-Batteriechemie. Zusammen mit aerodynamischem Feinschliff, einer Wärmepumpe für die Innenraumheizung und weiteren Effizienzmaßnahmen soll der Peugeot e-308 auf eine Reichweite von rund 400 Kilometer kommen.
Die maximale Ladeleistung für das 400-Volt-System liegt bei 100 kW. Damit lässt sich der Energiespeicher in etwa 30 Minuten von 10 auf 80 Prozent nachladen. An der heimischen Wallbox dauert der Ladevorgang rund fünf Stunden. Alternativ kann der e-308 auch per 7-kW-Lader mit Strom versorgt werden.
Optisch kein Unterschied
Optisch soll es zu den bereits angebotenen Plug-in-Hybridmodellen des 308 keine merklichen Unterschiede geben. Auch in Sachen Laderaum sollen PHEV und BEV gleichauf liegen. Auf Augenhöhe mit den PHEV-Modellen wird der e-308 auch bei Gewicht liegen – hier stehen für die Hybrid-Modelle rund 1.600 Kilogramm zu Buche.
Der batterieelektrische Antrieb für den Peugeot e-308 baut nach wie vor auf der bekannten Stellantis-Plattform EMP2 auf und wird so später auch in den Konzernschwestermodellen Opel Astra und DS4 folgen.
Bij Stellantis gaat men ervan uit dat er betere een 'noodoplossing' wordt aangeboden dan helemaal geen elektrisch voertuig.CD9LOP zei:Te weinig bereik erg jmmr, te weinig capaciteit ook van de accu's. Echte bereik van de Psa EV's valt bij huidige modellen al zwaar tegen, jmmr dat Psa voor de 308 voort lijkt te bordiren op gedateerde techniek en EV prestaties.
iDS zei:Bij Stellantis gaat men ervan uit dat er betere een 'noodoplossing' wordt aangeboden dan helemaal geen elektrisch voertuig.CD9LOP zei:Te weinig bereik erg jmmr, te weinig capaciteit ook van de accu's. Echte bereik van de Psa EV's valt bij huidige modellen al zwaar tegen, jmmr dat Psa voor de 308 voort lijkt te bordiren op gedateerde techniek en EV prestaties.
De testresultaten die nu voorliggen zijn van voertuigen zonder warmtepomp. Zelfs de wagens op CMP-platform zouden die pomp krijgen om het bereik te verbeteren. Dus die 'slechte' praktijkwaarden zullen er in de toekomst op vooruit gaan.
De waarden (bereik/accucapaciteit) zijn goed vergelijkbaar met de waarden van de 'standaard' ID-3. Dus ook de prijsstelling speelt mee. Qua afwerking is de VW niet direct een hoogvlieger en dat extra vermogen resulteert enkel in onnodig snelle acceleraties, geen hogere top, dus quasi verwaarloosbaar voordeel.
CD9LOP zei:Te weinig bereik erg jmmr, te weinig capaciteit ook van de accu's. Echte bereik van de Psa EV's valt bij huidige modellen al zwaar tegen, jmmr dat Psa voor de 308 voort lijkt te bordiren op gedateerde techniek en EV prestaties. Verder prachtig model de nieuwe 308.
Victoire Peugeot 308
À moins d’être très douillet des fessiers (ou simplement amoureux des lignes singulières de la DS 4), la meilleure compacte actuelle chez Stellantis s’appelle Peugeot 308. Presque aussi confortable et bien présentée, elle fait valoir au quotidien un meilleur agrément de conduite, une ergonomie plus soignée, une consommation inférieure sur autoroute et même une insonorisation plus efficace. La 308 GT Pack fait certes payer cher ses qualités, mais elle reste plus réaliste que la DS 4 Performance Line +, dont l’écart de prix de près de 7 000 € à dotation comparable apparaît difficile à justifier.
Conclusie / Peugeot 308 Hybrid 225: De nieuwe Golf ?
Peugeot heeft alles uit de kast gehaald voor de nieuwe 308. Zozeer zelfs dat we niet anders kunnen dan terugdenken aan de lancering van de Volkswagen Golf IV, die destijds een kloof sloeg met de vorige generatie, maar ook met zijn toenmalige rivalen, vooral inzake kwaliteitsindruk. Vandaag kunnen we gerust stellen dat de 308 ook in zijn segment nieuwe normen stelt, of het nu gaat om zijn sterke esthetische persoonlijkheid, zijn interieur, maar vooral de kwaliteit van zijn schokdemping, die de verwachtingen op het vlak van comfort en zachtheid ruimschoots overtreft. Jawel, deze plug-inhybridevariant verdient zonder twijfel de benaming ‘premium’... en Peugeot lijkt zich daar terdege van bewust, want het heeft op deze 308 ook een premiumprijs gekleefd. Toch zullen de Duitse rivalen op hun hoede moeten zijn, ook al kunnen zij voorlopig nog altijd rekenen op een hogere restwaarde om hun maandelijkse leasebedrag te drukken. Maar de zaken zijn aan het veranderen, en snel…
Je bedoelt de kleur op de 3008 die rechts op de foto van de 308 nog net z'n neus in beeld steekt? Vind ik ook erg gaaf, maar die wordt dus niet meer geleverd...Jay DoubleYou zei:Heb de 308 nog niet live gezien, maar zo op deze foto’s staat dat groen erg goed! Die bronsachtige kleur van de 3008 blijf ik ook mooi vinden..
DeeTwee zei:Je bedoelt de kleur op de 3008 die rechts op de foto van de 308 nog net z'n neus in beeld steekt? Vind ik ook erg gaaf, maar die wordt dus niet meer geleverd...Jay DoubleYou zei:Heb de 308 nog niet live gezien, maar zo op deze foto’s staat dat groen erg goed! Die bronsachtige kleur van de 3008 blijf ik ook mooi vinden..![]()
Het was ook dé kleur waarin je de 3008 steeds geadverteerd zag. Maarja, dat was voor de facelift.speedtouch zei:DeeTwee zei:Je bedoelt de kleur op de 3008 die rechts op de foto van de 308 nog net z'n neus in beeld steekt? Vind ik ook erg gaaf, maar die wordt dus niet meer geleverd...Jay DoubleYou zei:Heb de 308 nog niet live gezien, maar zo op deze foto’s staat dat groen erg goed! Die bronsachtige kleur van de 3008 blijf ik ook mooi vinden..![]()
Dat is inderdaad de kleur waarmee de 3008 voor de facelift nog leverbaar was. Soms vind ik het jammer als kleuren verdwijnen.
Ja, die toegenomen wielbasis lijkt niet echt voor een ruimere zit achterin te zorgen. Al ziet het er achterin minder claustrofobisch uit dan in de 508 (hatchback). Zou zelf denk ik voor de 130pk benzine-uitvoering gaan, acceptabel gewicht & verbruik en veel bagageruimte. Als phev teveelMCW 84 zei:Oke toch best wel een geslaagde auto. De enige in zijn klasse die zich qua looks en interieurgevoel kan meten met de Mazda3. Voor de ruimte hoef je beide niet te kopen.
Ik veronderstel dat je bedoeld dat het teveel een compromis is? Gecompromitteerd is toch net iets andersDeeTwee zei:Als phev teveel gecompromitteerd.
Van Dale zei:com·pro·mit·te·ren (compromitteerde, heeft gecompromitteerd)
1
in verdenking, in opspraak brengen
Dit topic is voor 308-neuzelen, iDS, niet taalneuzelen hèiDS zei:Ik veronderstel dat je bedoeld dat het teveel een compromis is? Gecompromitteerd is toch net iets andersDeeTwee zei:Als phev teveel gecompromitteerd.
Van Dale zei:com·pro·mit·te·ren (compromitteerde, heeft gecompromitteerd)
1
in verdenking, in opspraak brengen
Ex aequo:
On a affaire ici aux deux meilleurs breaks compacts à l’heure actuelle sur le marché, quasiment impossibles à départager. Les nouvelles Peugeot 308 SW et Seat Leon ST sont des modèles au style fort, disposant d'un grand coffre et offrant des prestations routières de haute volée. Si vous privilégiez le dynamisme et le style, la 308 est faite pour vous. Si le confort, l’espace à bord et la sobriété sont plus importants, la Leon vous comblera.
===
We are dealing here with the two best compact station wagons currently on the market, almost impossible to decide between. The new Peugeot 308 SW and Seat Leon ST are models with a strong style, featuring a large boot and offering high-end road services. If you favor dynamism and style, the 308 is made for you. If comfort, space on board and sobriety are more important, the Leon will satisfy you.
1. Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 630 PUNKTE
Als Schwäche, die der 308 ausnutzen könnte, leistet sich der geräumige, sparsamere, komfortable und kostengünstigere Octavia eigentlich nur die ungeschicktere Bedienung.
2. Peugeot 308 SW BlueHDi 130 589 PUNKTE
Mit intensiverem Handling, eigenem, hochwertigem Interieur-Stil und dem ebenso effizienten, dabei kultivierten Antrieb ist der 308 in wenigem besser, aber in vielem glamouröser.
===
1.Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 630 POINTS
As a weakness that the 308 could exploit, the only roomier, more economical, comfortable and cheaper Octavia actually affords is the clumsier operation.
2. Peugeot 308 SW BlueHDi 130 589 POINTS
With more intense handling, its own high-quality interior style and the equally efficient, yet refined drive, the 308 is better in a few ways, but more glamorous in many ways.
CD9LOP zei:Feit dat Peugeot een bestaand model neemt vind ik al prima, geen suv ellende meer. De design stijl vind ik nog steeds erg "agressief" en wild maar zo in het wit kan het er wel mee door m.i. wltp 400km zal in praktijk wel fors minder zijn zeker in de winter, lijkt mij voor de veelrijder dan ook minder geschikt.
MCW 84 zei:AW is minder kritisch maar ervaart ook elektrische problemen met het scherm. Valt erg tegen van zo'n nieuwe auto.
Bijbetalen voor saai zwart als de mooiste kleur er standaard al op zit?adinsx zei:Vanmorgen reed er een 308 station voor/naast me. Helaas in het zwart, dan komt de lekkere achterzijde met de lichtunits totaal niet lekker uit de verf.