R Ruiters - Peugeot 308 SW PHEV - The return of old trustworthy Mondeo - Exit Renault Talisman - Update huis - Welkom Lynk&Co 01

Sketcher zei:
Welke dingetjes? Topic even doorgelezen maar heb er vast overheen gelezen :confused:

Falende kettingspanner heeft motorschade opgeleverd - dus volledig nieuw blok erin gelepeld. Daarnaast was de turbo op weg naar de eeuwige jachtvelden ten tijde van de motorschade. Die is dus ook direct vervangen. Daarnaast zijn het contactslot (wegens vreemde elektronische storingen) en het elektrisch gedeelte van een portierslot vervangen. Tot nu toe, naast aanschaf en onderhoud, verreweg de meest onbetrouwbare en duurste auto die wij in ons bezit hebben gehad.

Sketcher zei:
Lexus is zeker geen verkeerde auto. Wel raar verhaal dat die collega een nieuwe auto mag kiezen en je vrouw dan maar haar auto (met bijbehorende bijtelling?) in de maag krijgt geschoven. Lastig om daar een punt van te maken bij een nieuw bedrijf natuurlijk. Hoe lang is dat contract nog?

Mijn vrouw verandert niet van werkgever... gewoon een nieuwe, andere functie bij haar huidige werkgever. De auto moet nog maximaal 13 maanden.

De kogel is door de kerk. De uitgekozen auto wordt het voorlopig niet :(, ze moet de achtergebleven lease-auto tot einde contract rijden.
Helaas dus niet een auto die 100% past bij de gezinssituatie maar eentje die we tijdelijk te nemen hebben.

An sich geen verkeerde auto zo'n Lexus CT200h met alles erop en eraan. Gelukkig heeft deze auto ook de gewenste 14% bijtelling die de Auris ook heeft.

Ondertussen rijden we al anderhalve maand met de Lexus rond. De rijstijl verandert echt naar gezapig rijden, zowel bij mijn vrouw als bij mij. Het is fijn rijdende auto maar we missen toch wel de pit van de Audi. Daarentegen is het verbruik tussen 1:19 en 1:20 natuurlijk bijzonder goed.

De luxe van de Lexus is mooi. Het is bijna een full option alleen sommige punten zijn opvallend en best vreemd dat Lexus in 2012 nog niet monteerde in dit model wat Audi en andere Westerse merken wel lang toepasten.
Bijvoorbeeld het automatisch inschakelen van de ruitenwisser achter wanneer de auto in de achteruit staat en de ruitenwissers voor geactiveerd zijn.
Of wat te denken van het ontbreken van de comfort functie van clignoteurs.

De degelijkheid van de Lexus is overigens ook van minder niveau dan in de Audi. Het voelt minder solide aan en de gebruikte materialen zijn ook niet zo mooi.

Typisch ook dat de Lexus park assist aan de voorzijde bestaat uit 2 sensoren, die enkel de hoeken van de bumper bewaken. Recht vooruit parkeren doe je dus op het gevoel zonder ondersteuning van de parkeerpiepers. Vreemde logica! Achter is het dan zelfs dubbelop met sensoren en camera.

Wat ook opvalt, de Mark Levinson audio installatie laat zich niet tot nauwelijks tweaken. Ik heb de handleiding erop nageslagen, nergens kunnen terugvinden hoe je bass etc. naar eigen smaak kunt inregelen. Hierdoor heb ik het gevoel dat de installatie niet optimaal presteert want de randapparatuur (aantal boxen, versterker, subwoofer) is allemaal aanwezig.

Handrem is een voetrem. Dit is gewoon niet handig. Merendeel van de keren trap je mis en dus moet je kijken of je moet 'gericht' nadenken en dan pas 'trappen'.

Ruimte is een zwak punt. Veel krapper dan in de Audi, wat ook geen ruimtewonder is.
Om de maxi cosi fatsoenlijk te plaatsen op de achterbank, is de bijrijdersstoel relatief ver naar voren geschoven. Je zit dan nog net goed/acceptabel waarbij de maxi cosi wel de rugleuning van de stoel raakt. We hebben laatst de honden achterin de Lexus gehad... Dit zullen we niet vaak herhalen al is een kort ritje wel mogelijk.

Overigens de Audi is nog steeds in ons bezit maar staat wel te koop, aangeboden via de bekende betaalsite en andere gratis sites. Animo loopt niet over en buiten de ontvangen reacties niks dan ergernis over de mentaliteit van de gemiddelde verkoopsite afschuimers. Wat een hoop onbeschoft volk die hun en mijn/onze tijd verdoen met of belachelijk lage biedingen of niet thuis geven als je ze laat weten dat je interesse hebt in het verkregen bod.

Foto's van de Lexus volgen z.s.m.

Toch jammer dat je eerst een 'opgedrongen' auto moet oprijden. Ik was laatst ook in de gelukkige omstandigheid een lease-auto te mogen uitkiezen (dacht ik), maar moest ook eerst een pool-auto uitzitten. Men kon mij vooraf niet zeggen wat dat zou worden en hoe lang dat zou duren. Toen heb ik voor het mobiliteitsbudget gekozen (wat werkgever normaliter betaalt aan leasemij, wordt nu aan mij betaald). Kan ik lekker rijden waar ik zelf zin in heb. Maar voordat ik dat hoorde, was ik ook al in gedachten in een Citroën C4 Cactus onderweg (mijn keuze als ik iets nieuws had mogen uitzoeken).

Niettemin is een Lexus ook geen straf, maar inderdaad niet het meest geschikt voor jouw situatie. Een collega van me verwacht dit jaar zijn eerste kind. Die doet nu alles op de fiets en denkt erover om net zo'n Lexus aan te schaffen als de jouwe. Goed om te lezen dat daar een MaxiCosi niet zo lekker in past, zal het doorgeven aan hem.

Even de boel afstoffen...
Op het eind van 2016 nog de Audi weten te verkopen.
In dezelfde periode heeft mijn vrouw te horen gekregen dat de Lexus nog even door moet in de lease. Helemaal happy zijn we er niet mee gezien onze wensen omtrent auto's. Maar de Lexus bevalt verder eigenlijk prima. De auto rijdt prima en zit vol luxe. En de 14% bijtelling blijft oneindig gelden.

De Mondeo is ondertussen een oude bes aan het worden. Maar de leeftijd komt niet met gebreken in dit geval. Ze heeft geen drankprobleem en de conditie is nog steeds in orde. Kilometerstand is opgelopen naar 286.xxx en ik heb me tot doel gesteld sowieso de kaap van 300.000 km te ronden. Afhankelijk van hoe e.e.a. zich ontwikkelt, zal de keuze beïnvloeden van nog langer doorrijden of wisselen naar een andere auto. Het lijstje van potentiële opvolgers zit al verschillende jaren in mijn hoofd en kan alleen maar toejuichen dat Jaguar beslist heeft van de nieuwe XF ook weer een Sportbrake te introduceren. De 'oude' Sportbrake is namelijk een optie als vervanger van de Mondeo (en over een paar jaar het nieuwe model XF). Maar ja, eerst de 300.000 ronden en tot die tijd dromen...

uwbuurman zei:
Nou is 14k km niet bar veel, hoe lang denk je er voor nodig te hebben?

Verwacht voor het einde van het jaar (rond september/oktober) de 300.000 gepasseerd te hebben. Kilometers zijn momenteel aan het minderen. Maar goed, e.e.a. heeft ook te maken met bepaalde ontwikkelingen. Dus we hebben in ieder geval nog tijd om flink bij te sparen en de 300.000 halen wil niet zeggen dat de vervanging direct wordt doorgevoerd. Zolang de reparatiekosten uitblijven, is de Mondeo goedkoop (goedkoper kan haast niet) te rijden.

Ondertussen zijn we al weer een paar jaar verder. Wat is in de tussentijd gebeurd?
De Lexus (lease) die mijn vrouw reed, is twee jaar geleden vervangen door een nieuwe Astra Sportstourer 1.4 turbo automaat (bijna full option). Gezien de bijtelling ons qua aanschafwaarde van de auto beperkt tot max. € 35.000,-. Aantal alternatieven bekeken zoals Mégane, Focus etc. Uiteindelijk bleven er twee opties over. De Mégane en de Astra. Gekozen voor de Astra op basis van motor, uitrusting en prijs. Een beter totaalplaatje.

In juli 2017 ben ik bij een andere werkgever gaan werken. Bij de functie hoorde een leasewagen en gezien de bedrijfspolicy was dat een zwarte BMW 3 serie touring, 318 d automaat in een vrij karige uitvoering. Daar heb ik tot medio augustus 2018 mee gereden. Door een andere functie bij mijn Duitse werkgever, moest ik meer gaan bijtellen en dat werd mij te gortig. We hebben ervoor gekozen zelf een jonge auto aan te schaffen. Na wat zoeken in het aanbod, gekozen voor een Talisman Grandtour. Een zwarte Initiale Paris 1.6 Dci 160 pk automaat met letterlijk alle mogelijke opties. Auto was 20 maanden oud en 22.000 kilometers op de klok. Tevens voorzien van verlengde garantie (4 jaar/100.000 km) en een tweede set 19 inch met winterbanden. Ruim 45% korting op de nieuwprijs van €47.500,-.

yGuF2Ke.jpg

2v6azfV.jpg

hzqiXwT.jpg

Ben benieuwd naar de talisman en je ervaringen.

Hoewel nu nog veel te duur komt hij mogelijk op mijn shortlist ook als vervanger. Uiteraard als Initiale maar dan op benzine. Hoor alleen wisselende ervaringen. niet zozeer kwalitatief, dat zit wel goed. Maar meer qua materiaalgebruik / afwerking en rij eigenschappen.

Ik vond de rijeigenschappen echt super. Instelbare dempers die een duidelijk verschil maakten. Sport voor mij en normaal voor pa. Comfort werd die wat deinerig van.

En ja bovenop het dashboard is het net als de Laguna 3 gewoon goedkoop hard plastic. Alles wat je aanraakt echter is mooi en de stoel is goed.
R link moet je zelf even mee spelen. Maar is een mooi systeem van te maken.
Of het heel blijft....

Prima wagenpark, niets op aan te merken.

En beide een automaatje, ligt daar jullie voorkeur bij of is het stom toeval?

Hotdog zei:
Prima wagenpark, niets op aan te merken.

En beide een automaatje, ligt daar jullie voorkeur bij of is het stom toeval?

Geen toeval, een bewuste keuze.
De vorige auto van mijn vrouw, de Lexus, was een automaat en heeft haar overtuigd om weer voor een automaat te kiezen. Zodoende de Astra met automaat.
Mijn ex lease was ook een automaat. Met regelmatig onderweg zijn, en dus ook files helaas, was voor mij een automaat een vereiste. En de combinatie bij Renault met diesel, +150 pk is altijd een automaat.

Mooie auto, zo'n Talisman. Ga ik voor mijn vader tzt ook maar eens naar kijken. En ondertussen verhuisd naar België, of heb ik iets gemist eerder? :)

Zo, dat is een tijd geleden! En nu Belgische platen zo te zien! Op de Astra niet zeker, want dat is een leaseauto van een Nederlandse werkgever toch?

Inderdaad zijn wij verhuisd naar België. Ondertussen drie jaar alweer.

@Barri
Op de laatste foto van de Talisman kun je een glimp opvangen van de Astra, met Belgisch kenteken. Ondanks Nederlandse werkgever, toch een Belgische plaat kunnen krijgen. Dat is een voordeel van een internationaal bedrijf met ook een vestiging in België.

Ik moet de Astra en de Talisman nog maar eens beter fotograferen. De foto's van de Talisman heb ik gemaakt nadat ik de auto gepolijst had en in Gyeon Syncro gezet had.

Welkom terug zullen we maar zeggen ;). Kan het zijn dat ik de Talisman ook op het Renaultforum langs heb zien komen? Toen vond ik hem al belachelijk glimmen, maar net een flinke detailbeurt verklaart veel :).

Verder natuurlijk een héérlijke uitvoering gevonden voor een gunstige prijs. Zo kocht mijn broer voor de zomer ook een zwarte Talisman Estate, alleen dan een Intens met de TCe200. Van 11-2016, pas 16.000 km op de klok en origineel uit Zweden, maar... geheel dealergeregistreerd én ook vijf jaar garantie. Ook daar was de helft vanaf (y).

adinsx zei:
Welkom terug zullen we maar zeggen ;). Kan het zijn dat ik de Talisman ook op het Renaultforum langs heb zien komen? Toen vond ik hem al belachelijk glimmen, maar net een flinke detailbeurt verklaart veel :).

Verder natuurlijk een héérlijke uitvoering gevonden voor een gunstige prijs. Zo kocht mijn broer voor de zomer ook een zwarte Talisman Estate, alleen dan een Intens met de TCe200. Van 11-2016, pas 16.000 km op de klok en origineel uit Zweden, maar... geheel dealergeregistreerd én ook vijf jaar garantie. Ook daar was de helft vanaf (y).

Klopt! Renaultforum that's me too.
Een goede vriend van mij kijkt nu ook naar een Talisman...

Zo, even wat stof afblazen van het topic.
De samenstelling van het wagenpark is onveranderd.

Door de pandemie bewegen onze auto's zeer weinig. De Talisman is vorig jaar augustus in onderhoud geweest met de whopping kilometerstand van 69.xxx. Ondertussen is die kilometerstand opgelopen naar een 'bizarre' 77.xxx. Zoals in mijn review over de Talisman te lezen is, ben ik tevreden over de Talisman. Ik heb recent Android Auto weten te activeren met het idee dat het wel iets toevoegt. Maar de toegevoegde waarde is maar beperkt, vind ik. Het is leuk dat het werkt en de navigatie van mijn telefoon (Sygic) wordt actueel gehouden met regelmatige kaartupdates. Dus navigeren via de unit van de auto met mijn telefoon is nu mogelijk.

Afgelopen vrijdag vastgesteld dat de airco weinig tot niks meer koelde en dat het systeem 'suisde'. Een teken dat er weinig tot geen gas meer in het systeem zat. Auto 5 heeft een actie lopen voor airco controle en bijvullen (onbeperkt in gas) voor € 149,-. Snel een afspraak ingepland en de auto afgelopen zaterdag al kunnen brengen. Dat het systeem leeg was, was geen verrassing. De monteur wist mij te melden dat de aircosystemen met het nieuwe gas R-1234YF wel sneller gas verliezen. Blijkbaar nog vluchtiger en daardoor moeilijker een dicht systeem te creëren. Maar in mijn geval was de oorzaak snel gevonden en snel en goedkoop opgelost. Er was een ventiel kapot waardoor het gas langzaam is ontsnapt. Voor slechts € 5,- meer was het systeem weer gerepareerd en gevuld. En ja, dat was direct te merken :p

De Astra van mijn vrouw heeft recent de 75.000 grens doorbroken en blaast in oktober alweer 4 kaarsjes uit. En daarmee is het laatste leasejaar voor de Astra ook bijna aangebroken. De kilometerstand had nu rond 100.000 km moeten staan volgens het leasecontract. Wellicht dat ze de auto een jaar langer mag rijden, want de Astra bevalt uitstekend.

Fijn om met deze temperaturen toch een koel hoofd te houden in de auto! (y)

Prachtige wagen, trouwens, die Talisman; zo te zien als Initiale Paris een erg chique uitvoering met de goede velgenmaat er onder. Ik zie ze ook wel eens met velgen die (voor mij althans) iets te klein ogen voor het formaat auto.

Hoe is het trouwens met de Mondeo afgelopen? Heeft 'ie de 3 ton nog gehaald? :)

BleuZ NL zei:
Hoe is het trouwens met de Mondeo afgelopen? Heeft 'ie de 3 ton nog gehaald? :)

De Mondeo staat hier nog op het 'erf'. Zij wordt binnenkort weer tot leven geroepen en krijgt dan weer een 'belsje' kentekenplaat aangemeten ... Gaat waarschijnlijk een zware werkrol vervullen in iets waar ik mogelijk binnenkort meer over kan delen. Maar de kilometerstand van de Mondeo is opgelopen tot 296.500 km. Die 300.000 komt zeker voorbij als zij weer ingezet wordt.

Zo, weer ruim twee jaar verder.
En wat is er te melden?

De Talisman is er nog steeds en bevalt eigenlijk nog prima. Geen verdere bijzonderheden te melden.

De Astra Sportstourer is na bijna 6 jaar terug naar de leasemaatschappij. Dit was echt een fijne en betrouwbare auto. We hebben er 126.000 km mee gereden, zonder ook maar 1 storing. De Astra is vervangen door een een Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid, Avatar blauw, Allure Pack Business. De werkgever van mijn vrouw verplicht haar medewerkers om minimaal een auto met stekker te nemen. Voor ons komt de omschakeling naar een volledig electrische auto eigenlijk net iets te vroeg en hebben we gezocht naar hetgeen het best paste qua auto en qua budget (leaseprijs en bijtelling). En daar is de 308 dus de vrucht van. Ondertussen staat er een 4.500 km op de klok.
Paar foto's van toen het al wat donkerder was:
ZkW1CHL.jpeg

vELl4kZ.jpeg

Ik zal bij de volgende poetsbeurt de Peugeot eens bij fatsoenlijk daglicht vastleggen op de gevoelige plaat

In mijn laatste bericht schreef ik nog over een werkrol voor de Mondeo. Die heeft ze ondertussen ook gekregen. Ze doet dienst als 'bouwauto'. Dit behoeft wellicht enige toelichting. We hebben in 2021 hier in ons dorp een bouwkavel gekocht en daarmee het oorspronkelijke idee van een ingrijpende verbouwing van onze huidige woning laten varen. Omdat we de bouw volledig in eigen beheer doen (schoonvader, mijn echtgenote en ondergetekende) duurt dit best een tijdje en wordt de Mondeo dus voor de vieze en zware klussen gebruikt. Veelal rondom de kerk en dus korte stukjes. De kaap van 300.000 km is geknakt met een actuele tellerstand van bijna 302.000 km).

Het bouwproject, om het ietwat tastbaarder te maken. Dit alles is uit 6 handen tot stand gekomen, dus zonder hulp van een aannemer.
m5zM5PL.jpeg

Zo even de boel afstoffen/updaten.

We zijn ondertussen ruim 2 jaar verder.
Nog steeds bezig met het huis, al zijn we daar de laatste fase mee ingegaan.
DSisJo4.jpg

Nu volop bezig met het duurste deel van de woning. Het interieur...

Qua auto's is er wel wat veranderd.
De Talisman is in december 2024 verkocht. Ik werk namelijk sinds april 2024 voor een nieuwe werkgever in NL en daar heb ik een auto van de zaak. Omdat ik auto van de zaak enkel zakelijk rijd, heb ik in eerste instantie de Talisman nog aangehouden. Echter, de auto stond meer stil in de weekenden en vakanties dan dat deze gebruikt werd. Dat is nooit goed voor een auto.

De auto van de zaak betrof in eerste instantie een Ford Focus station 1.5 Ecoboost 3-pitter ST-line met 150 pk. Fijne rappe auto, echter de stoelen waren niks waard. Regelmatig rugpijn gehad. Dus blij dat ik zelf een andere auto mocht uitzoeken.

Dat is een Lynk&Co 01 More geworden in de kleur Mineral Green. Dus de facelift zonder blauwe accenten. Ook hier houd ik de auto buiten de bijtelling
xXlZsI9.jpg

De Mondeo is nog steeds van de partij. Ideaal voor onze toepassing. Prima trekker, handig voor grote stukken in de auto en praktisch voor vuile klusjes.

Laatst bewerkt:
Goede autos die oude Ford's.
De betrouwbaarheid is echt goed. Heeft ons alleen dit jaar een nokkenaspositiesensor gekost.
Had wat kuren met starten. De ene keer compleet dood om 10 minuten later weer vrolijk te tokkelen. Werd pas echt gevaarlijk toen die tijdens het rijden gewoon uitviel...
Er staat nu bijna 310.000 km op de klok. Soms denk ik, misschien eens preventief alles laten vervangen qua onderstel, airco repareren en gewoon blijven rijden... Maar als het huis eenmaal af is, wordt de Mondeo ook overbodig...

De L&C heeft er ondertussen 18.000 km op staan, sinds medio juni 2025.
Dit alles zonder kuren, gewoon foutloos. Prettig solide rijdende auto met goede stoelen.
Ergernissen zijn er wel:
- Piepjes moeten iedere start uitgezet worden
- Geen fysieke knoppen in het interieur. Zelfs panoramadak gaat via het touchscreen...

Zou ik met deze ervaring deze auto opnieuw kiezen.
Enerzijds wel omdat de auto zo prettig rijd. Anderzijds ook niet omdat de auto niks losmaakt bij me. Maar ik vrees dat dat bij veel moderne auto's van nu het geval zal zijn.

En dat is waar ik de Talisman het meeste om mis. Die auto had een zekere 'je ne sais quoi'.

Terug
Bovenaan