Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

De 407 staat nu bij de €master voor de binterwanden. Komen oook Alpine's onder. Als ik er weer mee gereden heb, zal ik je op de hoogte brengen.

WOF
111-FrameGroetjes.gif

Gisteren heb ik op beide auto's naar winterslofjes gewisseld. Op de A6 Michelin Pilot Alpin PA4 (245/40R18), op de Peugeot Michelin Alpin 3 (195/60R16). Met allebei stuk gereden na de wissel en -gelukkig- geen extra bandenlawaai.

Hebben ze wel nieuwe banden bij jou gemonteerd :confused: Of zouden het scheef afgesleten, gecupte, banden kunnen zijn? Succes, ik blijf benieuwd!

Wings of freedom zei:
De 407 staat nu bij de €master voor de binterwanden. Komen oook Alpine's onder. Als ik er weer mee gereden heb, zal ik je op de hoogte brengen.

Oh ja, vergeten, ik degradeer de Euromaster tot guldenmaster. Onze winterbanden waren niet meegekomen van de opslag. Nou, nou, nou WOF, iedereen kan toch een vaudtje maken? Moet je ze daarom degraderen? Nou Euromaster Culemborg heeft in al die tijd zowel met de C4 als de 407 nog nooit in één keer een afspraak kunnen maken omdat ze elke keer onze 'banden' vergeten zijn.

WOF
a010.gif

ketelapper zei:
Hebben ze wel nieuwe banden bij jou gemonteerd :confused: Of zouden het scheef afgesleten, gecupte, banden kunnen zijn? Succes, ik blijf benieuwd!

Bij het ophalen viel me op dat de banden onder de stickers zaten. Ik ga er dus van uit dat het nieuwe waren.

Na een forse rit door de mist (waarbij de snelheden wat lager liggen) blijkt dat bij zo'n 80 km/h het rommelen begint. Bij 120 km/h wordt het storend, en bij 140km/h is het echt lawaai. Die laatste snelheid heb ik gisteren niet gehaald, dus het was uit te houden.
Ik ga terug naar de Euromaster om te laten kijken wat er aan de hand kan zijn.

Ik ben gisteren terug geweest bij de Euromaster. Ik werd meteen geholpen. De auto werd op de brug gezet en ze zijn alles nog een keer langsgelopen. Wát ze gedaan hebben weer ik niet (handig! :rolleyes:), maar het probleem is zo goed als weg.

Zo goed als, want herrie maakt de auto nog steeds op hoge snelheden. Maar stil is deze Touran ook op zomersloffen niet. Wel is de hoofdpijn veroorzakende donkere brom weg. Verder spoort de Touran erg goed, en rijdt het best vlot.
Dus we komen zo de winter wel door.

Afgelopen zaterdag was er een koude, mistige meeting van de Suzuki Alto-club, waar ik even m'n gezicht heb laten zien.
Er waren weinig MK V Alto's, maar wel leuk om al die Altootjes bij elkaar te zien.

Even een impressie:
IMG_3077.jpg

IMG_3072.jpg

IMG_3069.jpg

Zulke kleine autootjes en dan nog niet fatsoenlijk in het vak parkeren?

WOF
a020.gif

Wings of freedom zei:
Zulke kleine autootjes en dan nog niet fatsoenlijk in het vak parkeren?

WOF
a020.gif

- 't Was mistig.
- Dat ding heeft geen stuurbekrachtiging
- Ik sloot gewoon aan, maar die andere staat al naast het vak
- Ik ben teveel gewend aan dat bakbeest van een Touran
- etc.

:rolleyes:

Na 7 jaar is het eindelijk gelukt de garage zover op te ruimen dat er een auto in past.
Dat kan aan twee dingen liggen:
1. er is genoeg zooi weggegooid om ruimte te creeren
2. de Alto is klein genoeg.....:p

Voordeel was, dat bij afwezigheid rond de jaarwisseling, de Alto in de garage kon, ter bescherming tegen vuurwerk.
Ook zal de Alto nu vaker in de garage verdwijnen, aangezien hij vaak voor langere tijd niet gebruikt wordt.

IMG_0123-1.jpg

De Alto heeft trouwens ook gele verlichting gekregen.
Vooralsnog alleen dim- en stadslicht. Mistlicht ligt klaar en volgt waarschijnlijk deze week. Dan ook wat foto's.

Beste wensen family Z (y)
Goed gewerkt in de wintervakantie dus! Nu volhouden en voorkomen dat de garage weer dichtslibt met zooi. Het lukt mij al jaren lang om een A6 binnen te parkeren :)

Zoals al aangekondigd heeft de Alto nu ook gele mistlampen, en wordt het dus tijd voor foto's:

IMG_3218.jpg

Het ziet er niet alleen leuk uit, met dit weer geeft het ook nog fijn licht.

IMG_3219.jpg

Staat goed bij de lakkleur. Verder ook lekker onderscheidend; je zult niet snel een andere Alto (/Pixo) met gele lampjes aantreffen.

Gele lampen bij een witte auto staat altijd goed, leuke aanpassing :)

voiture zei:
Staat goed bij de lakkleur. Verder ook lekker onderscheidend; je zult niet snel een andere Alto (/Pixo) met gele lampjes aantreffen.

Mwoah, het begint al een trend te worden op het Alto-forum.:)
Maar daar zit sowieso een groepje dat elkaar goed in de gaten houdt en elkaars tips en tricks overneemt. Het worden nog net geen eenheidsworsten daar.:p

Valt op de foto's trouwens wel op dat die Silverline knipperlichten nogal oranje "lekken". Was me al eerder opgevallen dat ze niet mooi uitkomen, maar met die gele verlichting valt het me nog meer op.:(
Bestaat er zoiets als gele knipperlichten? :cool:

Gele knipperlichten lijkt me niet toegestaan (en niet wenselijk).

Jij reed vanochtend volgens mij niet over de Zuid-As met je Alteau? Zat een vrijwel dezelfde continue met een slakkengang op de meest linker strook :(

Poekoek zei:
Gele knipperlichten lijkt me niet toegestaan (en niet wenselijk).

Jij reed vanochtend volgens mij niet over de Zuid-As met je Alteau? Zat een vrijwel dezelfde continue met een slakkengang op de meest linker strook :(

Als je me een beetje kent weet je dat bij mij de combinatie "slakkegang" en "linkerstrook" niet samengaan.
Eigenlijk dat "Rembrandt" en "slakkegang" niet samengaan.:)

Maar nee, de Alteau staat gepoetst en wel keurig in de garage. Voor dit weer is de Touran beter geschikt.

De afgelopen we(e)k(en) een aantal keer met de Touran flink bekogeld door rondvliegend gesteente op de snelweg, waardoor er wat schade is ontstaan.

In de motorkap zit een flinke lakschade, en laatst heb ik al een sterretje in de voorruit laten vullen.
Maar nu was de klap wat groter.
Ik had eerst niet door dat er schade was, omdat de ster net onder in de ruit zit, zodat hij van binnen niet zichtbaar is. Maar het is een fikse ster, en de ruit is ook meteen doorgescheurd.
Dus......nieuwe ruit. Meteen een afspraak gemaakt (bij de dealer). Eerste week van april komt er een nieuwe ruit in.

IMG_0228.jpg

Ook zal ik de komende weken weer de zomerbanden onder de Touran laten leggen. Scheelt weer wat lawaai onderweg.
Kilometerstand gaat hard richting de 80.000.
De auto bevalt eigenlijk steeds beter. Ruimte te over, best vlot met die 140pk TSI, en erg stabiel op de weg. Ik ben benieuwd naar de Touran 2013, waarbij men verwacht dat de 5- en 7-zitter twee verschillende auto's worden, zoals bij de Scenic. En bij ons is de 7-zitter de standaard.

De Alto staat ondertussen meer in de garage dan buiten. Wordt momenteel weinig gebruikt.

Ach, hij zit niet in de weg, dat scheelt. Het sterretje dat ik heb laten vullen bij de Carglass is echter nog steeds zichtbaar en zit wel wat hinderlijk in beeld.
En die is dus binnenkort weer weg. Geluk bij een ongeluk, zullen we maar zeggen.

Ben trouwens vandaag met de Alto op stap. Vrouwlief gaat de hort op met een vriendin en heeft de Touran mee. Kan ik even stoeien met de Alto.
En wat rijdt dat toch lekker..........(y)

Je wordt op de snelweg wel "gediscrimineerd". Het vooroordeel dat zo'n Altootje toch niet vooruit wil, heerst sterk onder de snelweggebruikers. Terwijl ik gewoon lekker 140+ km/u meetoer met de lease-bakken, wil men mij toch graag naar de rechterbaan dwingen. Zelfs mensen die, naar mijn inschatting, nooit zo hard rijden, moeten en zullen mij voorbij om de stand der rangen weer op pijl te brengen of zo.:)
Ik doel dan bv op mevrouw in de Polo vanochtend, die waarschijnlijk zelf schrok dat ze dik 150 moest rijden om mij in te halen, en vervolgens dus ook even later weer door mij gepasseerd werd, omdat ze weer afgezakt was tot 120 a 130 km/u.

Blijft grappig, dat rijden in een Alto.
(Of komt dat vooral omdat mijn andere vervoersmiddel zo'n saaie Touran is......:rolleyes:)

Komende week wordt de Touran onder handen genomen.
Nieuwe ruit op dinsdag, zomerbandjes op donderdag en vanaf vrijdag mag hij zich helemaal een gezins-auto noemen, want vanaf dan zitten/liggen er twéé koters op de tweede rij.
:D

Voor je het weet heb je zo'n 7-persoons MPV volgepland.:rolleyes:

De ruit is ondertussen verder gescheurd en de scheur komt nu rechts in beeld van de inzittenden naar boven.

Hé Rembrandt wat goed, het gaat dus druk worden op de achterbank(y)(y).
Wordt dus druk op de achterbank.
In elk geval gefeliciteerd!

Gefeliciteerd!

En mooi he, de houding van andere weggebruikers tov de Alto: ik had exact hetzelfde met de C1 :)

De Touran staat (eindelijk) weer op zomerbanden.
En die zijn toch echt wel een stukje stiller, hoor.

Nu hoor je alleen meer windgeruis.o_O
Tja, stil zal zo'n rijdende container natuurlijk nooit worden.

Kan wel zeggen dat het met twee van die koters een behoorlijke zooi ín de auto wordt. Vooral omdat mijn vrouw alle vakjes in de Touran (en dan met name de deurvakken) graag gebruikt als algemene aflegplek voor bananenschillen, luierdoekjes, parkeerkaartjes, boodschappenlijstjes en wat al niet meer.
Dus dat wordt binnenkort even uitmesten.

Met z'n vieren in de Alto is trouwens wel héél gezellig. Veel dichter op elkaar kun je niet zitten.:)
Maar het blijft een heerlijk bakkie, waar ik nog geen dag spijt van heb. En nu ik de Up! een aantal keer in het echt gezien heb, zal de inruil daarop voorlopig ook niet plaatsvinden. Want dat is toch wel een erg saai hok.

Nog steeds geen updates verder voor de Alto.
Ik struin Ebay zo nu en dan af voor wat internationale (lees o.a.: rechtsgestuurde) onderdelen als een zonneklep, witte zij-knippers en een leren stuurwiel (in de UK te krijgen), maar voorlopig heb ik nog geen leuke dingetjes op de kop kunnen tikken. Die achterlichten waren kennelijk een éénmalige voltreffer.

Uit het "Gezocht: eigenaren van Volkswagen met probleem-TSI-motoren"-topic:

Rembrandt zei:
Tja, dan ben je een jaar een zeer tevreden TSI-gebruiker en denk je niets in dit topic te zoeken te hebben......

Aantal weken geleden begon de auto ineens bij het starten een vreselijk ratelend geluid te maken. Dat duurt een tweetal seconden en daarna is het weg. En het gebeurt ook niet bij elke start.
Voor het overige heb ik niet echt last gehad van distributie-problemen (inhouden bij doortrekken). Het ging soms wel eens wat trager dan ik verwachtte, maar het leek niet op een "hik".

En omdat het alleen bij de start gebeurde, dacht ik eerder aan een defect aan de startmotor.

Vandaag de auto bij de dealer neergezet voor de 90.000-beurt, met een beschrijving van mijn klachten.
Belt de dealer net op dat het de distributie-ketting is.:rolleyes:
Dus toch een probleem-TSI-tje?

In elk geval krijg ik de auto vandaag niet meer mee.
Ik zal nog navragen wat het probleem nou is, en dit hier ventileren.

Kilometerstand: 93.150 km.
Vanmiddag dus een vervangende auto.

En die vervangende auto is: Een VW Passat 1.4TSI Comfortline DSG Variant.

IMG_0437_zpsd24a1de3.jpg

IMG_0436_zps2c8badf3.jpg

Excuses voor de foto's. Snel genomen met de iPhone met een (bewegend) kind op de arm.

Dit is een grote kanshebber als opvolger van de Touran. Dan wel in Highline-uitvoering, maar toch.

Het is wel even wennen om zo laag te zitten en door een brievenbus te moeten kijken.
Verder doet zo'n Passat toch wat luxer aan dan een Touran.

De automaat is ook wennen, maar vind ik toch wel erg relaxed.
Het schakelen ging voor mijn gevoel in het begin wat traag en schokkerig, maar na een tijdje leek dat weg of was ik het gewend. Het trage oplossen door de S-stand in te leggen was geen goed idee. In S is de automaat mij veel te nerveus.
Het schakelen met de flippers is leuk om een keer te proberen, maar daarna blijf je er gewoon met je fikken af.:)

Grootste verschil met de Touran vond ik de motor. 18 pk minder lijkt weinig, maar de 140pk TSI in de Touran is veel feller en beter bij de les dan het 122pk apparaat in de Passat.

Het hoge zitten en de sterke motor zijn voordelen van de Touran.

De shortlist voor de opvolger blijft dus voorlopig zo staan:
1. Volkswagen Touran 1.4TSI 140pk DSG Highline
2. Volkswagen Passat Variant 1.4TSI 122pk DSG Highline
3. Volkswagen Golf Variant (DSG) Highline (is nog niet helemaal bekend welke motor hier dan in zit)
4. Outsider want erg duur: Audi A5 Sportsback 1.8TFSI Multitronic S-Edition/S-line/Proline-S/of wat ook maar beschikbaar is

Niet slecht, een Passat als leenauto! Bij mijn werkgever rijden er ook veel in een Passat. Mooie auto's hoor!

Barri zei:
Niet slecht, een Passat als leenauto!

Nee dat hoort dus. Je hoort als leen/huurauto altijd een nieuw model mee te krijgen van je huidige auto of een model dat eentje hoger ligt als je huidige auto.

Valt mij trouwens op hoe netjes schoon de auto is van buiten voor een donderdag meegeven, hier werden ze zaterdag altijd gedaan (tenzij zeer vies).

De Touran is weer terug.
Met een nieuwe distributie-ketting en heel mooi schoon (net als de Passat).

Maar wat vooral opvalt is toch weer die extra power van die 140pk TSI ten opzichte van de 122pk versie. Ik denk dat die ook veel beter combineert met de DSG.
Nog een dik jaar met deze Touran, en dan hopen dat de nieuwe verschijnt begin 2014. Ben benieuwd.

Volgende week de winterbanden maar eens klaar laten zetten.

Mooi dat het weer is gefixt met de Touran :) Leuk om nu al een shortlist te zien. En een duidelijke VAG-overtuiging, ondanks toch een prima Peugeot-tijd :rolleyes: Gezien de eerste testverslagen lijkt wachten op Golf VII Variant op MQB-onderstel een prima kanshebber.
En hoe loopt de vierpersoons familie?

Leuke Passat! (y)

ketelapper zei:
En een duidelijke VAG-overtuiging, ondanks toch een prima Peugeot-tijd :rolleyes:

Vooral omdat er niets anders gekozen mag worden.. Anders stond er bij Rembrandt waarschijnlijk wel weer een PSA-product voor de deur, vermoed ik.

ben je wel zo blij met automaat?
ik bedoel rijd je nu met handbak, of ook automaat.
want dan zou ik geen DSG nemen, sowieso eigenlijk is de enige auto waar een automaat in kan zitten mocht ie later bij mij op de oprit komen, een of ander ding met een paar honderd (3, 4, 5) pk zijn.

maar goed, ik zou voor de handbak gaan.

Ik begrijp je redenatie niet helemaal, waarom zou Rembrandt geen automaat moeten nemen? Waarschijnlijk staat hij dagelijks in de file naar z'n werk en gebruikt hij de auto voor het gezin, dan is een automaat toch ideaal? Zeker met DSG. Verlies je ook geen vermogen.

@Ketelapper (en Davidoff): inderdaad is de VAG-keuze iets waar ik hier niet onderuit kan.

Er is hier een erg beperkt aanbod. Ik heb net de keuze-sheet gezien van een collega die nu mag uitzoeken, en de tranen springen je in de ogen.
Dat ligt trouwens niet alleen aan de inhoud maar ook aan de opmaak. :rolleyes:

We zijn in onderhandeling om de Skoda Superb te laten toevoegen (weinig kans:().

Qua keuze: PSA is ook niet persé het uitgangspunt. Ik ben een Citroen-liefhebber, maar ben verder vrij ruim in mijn smaak voor auto's.
Mocht ik het nu voor het uitkiezen hebben, zou het waarschijnlijk een mooie DS5 zijn. Maar dan moet je wel echt de vrijheid hebben, want een 20%-DS5 met van die stepwieltjes is ook geen porum.
Bij mij is de keuze meer afhankelijk van de mogelijke opties, dan van het merk.:cool:

En zo komen we weer terug bij de VAG-opties:
De auto's zijn zó standaard, dat je buiten de standaard uitrusting weinig extra mogelijkheden hebt. Sterker nog, dat zijn er twee: een trekhaak en een automaat.
Dan is het wel fijn dat ze een jaar geleden de standaard hebben opgehoogd van Comfortline naar Highline (VW) en de Proline-paketten hebben toegestaan (Audi, al zie ik dat nog nergens terug in de documentatie).
Helaas (in het geval van de Golf VII) krijgen we in Nederland een gestripte Highline. Deze heeft namelijk in Duitsland 17" en xenon standaard, en dan is zo'n Golf (Variant) ineens erg interessant (voor mij).

En dan de automaat?
Waarom zou je het zelf doen, als een automaat het voor je doet? Ik vind een automaat heel relaxed.
Ik ben het wel met "Nissan GT-R awesome" eens dat een beetje vermogen wel leuk is. Vandaar ook mijn op-/aanmerking over het verschil tussen de 122 en 140pk TSI.
Daarbij komt, dat de DSG zo'n beetje de enige automaat is, die niet meteen een mega-verhoging van de (lease-)prijs meebrengt. Sterker nog, tot voor kort was de DSG-variant van de Passat Variant 20%-bijtelling tegen de 25% van de schakelbak-uitvoering. Dan heb je je automaat snel terugverdiend.
File is het probleem niet, want die heb ik (bijna) niet.:p

Tja, als je bovenstaand leest vanuit een auto-liefhebbers-blik, dan zou je denken: "waarom was je daar ook al weer gaan werken?":rolleyes:
Maar geloof mij, dat soms de auto niet alles is waar je rekening mee houdt. En één van die dingen is bv zo veel mogelijk vrije tijd voor de door Ketelapper aangehaalde vierpersoons-familie.
Ik heb namelijk naast auto's nog een hobby: zo weinig mogelijk werken voor zoveel mogelijk geld.:T

Voor een dagelijkse auto zou ik altijd kiezen voor een automaat, lekker makkelijk en je hebt dan wel andere dingen aan je hoofd. Juist een auto voor erbij moet handgeschakeld zijn

A ha, die VAG-plicht had ik niet meer onthouden... Automaat forever ;) Zeker multitronic, groot genot. ketelapster is langzaamaan al aan idee gewend dat haar nieuwe auto (if ever :rolleyes: voorlopig nog blijvertje!) ook zelf zal schakelen.

ok, nou ja logisch dan.

nou ja de reden dat ik er niet zozeer van ben is omdat ik een automaat niks vind.
heb er nog niet zelf in een gereden, maar heb wel iets van denk dat ik persoonlijk zelf kiezen lekkerder vindt.
nou is dat vaak tegenwoordig al vaak geen ding meer.

en ja ik weet de GT-R heeft ook een automaat, maar dat vindt ik allemaal prima.

ik was gewoon benieuwd, al zou ik in de VW voor een handbak gaan, weet niet waarom, gewoon een voorgevoel

Nissan GT-R zei:
nou ja de reden dat ik er niet zozeer van ben is omdat ik een automaat niks vind.
heb er nog niet zelf in een gereden, maar heb wel iets van denk dat ik persoonlijk zelf kiezen lekkerder vindt.
Wacht maar totdat je in een automaat heb gereden. Heerlijk! Eerst was ik ook een beetje sceptisch, maar het went best snel en als je bent gewend is het gewoon hartstikke fijn.

Maar natuurlijk blijft zelf schakelen het leukst, maar niet in de file. ;)

ik moet er idd nog in rijden, maar goed, als het zover is horen jullie het wel :D
en idd, joël in de file is het prettiger.

Ik kreeg deze week de lijsten onder ogen van de te kiezen auto's.
Aan de hand daarvan verdwijnt de A5 definitief van de lijst.:cry:

Helaas is de uitvoering die we "krijgen" de A5 Sportsback 1.8 TFSI 170pk Proline.
Hoewel die Proline nog wordt aangevuld met MMI-plus en Music interface, blijft vooral de buitenkant achter met die vreselijke standaard 6-arms 17" velgen.
Het oog wil ook wat, en om hier nou een maandelijkse mega-vergoeding voor te gaan betalen...........

Zoals gezegd hebben we nog een jaartje, maar voorlopig heb ik dus de volgende top 3:
1. Volkswagen Touran 1.4TSI 140pk DSG Highline
2. Volkswagen Passat Variant 1.4TSI 122pk DSG Highline
3. Volkswagen Golf Variant (DSG) Highline (is nog niet helemaal bekend welke motor hier dan in zit)

Mijn huidige Touran heeft een Executive Plus. Helaas is dit "gedowngrade" naar een Executive pakket voor de Highline. Op zich voldoende, maar toch....
De Golf Variant is nu de 1.2TSI. Ik zou liever de 1.4 hebben. Deze wordt nu wel geleverd in de nieuwe Golf VII, dus het is even afwachten wat de nieuwe Variant wordt (en wanneer die komt).

Grootste schrikmoment: de huidige uitvoeringen met RNS315 krijgen een Navilock mee!!! :cry:
Zou voor mij al een reden zijn om een andere auto te kiezen.

We wachten af tot 2014.
Hoewel het leuk is om nu al te filosoferen over de opvolger, kan er natuurlijk nog heel veel veranderen. Nieuwe modellen van VW en Audi (Touran-variant Audi?), nieuwe lease-regeling, andere baan............

Nissan GT-R zei:
ok, nou ja logisch dan.

en ja ik weet de GT-R heeft ook een automaat, maar dat vindt ik allemaal prima.

ik was gewoon benieuwd, al zou ik in de VW voor een handbak gaan, weet niet waarom, gewoon een voorgevoel

Kijk daar ga je al, moet je toch een keer een proefrit maken in een VW/Audi met DSG en +-140pk's of meer. Rijd veel relaxter en je houd veel meer concentratie over om op de weg te letten en in file/stadsverkeer is het minder vermoeiend.

Ik maak prive zo'n 30.000km per jaar en voor werk zo'n 10.000 en ga vanaf februari ook naar een Polo Blue GT met DSG-7 automaat. Ik heb proefgereden in een Passat met DSG en voor mijn werk rijd ik een BMW 5-serie met 8traps automaat en ik wil echt geen handbak meer (tenzei ik ooit een Honda S2000 ga kopen).

Terug
Bovenaan