Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Gute Fahrt, Rembrandt (y)
Ik heb er net 12 dagen wintersport opzitten. Heerlijk! Wel profijt van winterbanden gehad, want iedere dag onder 0 en paar dagen flinke verse sneeuw gehad. Topdagen dus op de pistes!

Tja, nu in Italie met ongeveer 23 graden natuurlijk geen winterbanden meer nodig.
Maar ja, hier wisselen is wat lastig. Begin mei staat het dus in de agenda.

Verder doet de Touran perfect dienst als vakantie-auto.
Je wilt niet weten wat er allemaal inzit. En dan hebben we in Italie voor de lol ook nog zo'n electrische quad gekocht voor de jongste.o_O
Moest er dus ook nog even bij in.
Totaal dus, naast de koffers (1 per persoon) en de gebruikelijke kratjes voorraad, ook een fietsje, een stepje, een quad en een Wheelybug mee.
Vermaken die kinderen zich ook........:rolleyes:
O ja, en een Kids Car, zo'n twee-persoons fietskarretje, dat je ook als wandelwagen kan gebruiken. Doet hier perfect dienst bij het verkennen van de Italiaanse bezienswaardigheden.

Zit nu in Rome.
Auto staat gratis (!) op nog geen 100 meter van het Collosseum, pal voor het appartement. Daar kan Nederland nog wat van leren.
(Moet je wel mazzel hebben met zo'n plekje, maar het is gelukt. Maar anders kost het hier €4,- per 8 uur, wat natuurlijk ook een schijntje is midden in zo'n grote stad.)
Collosseumklein_zps4664dc22.jpg

IMG_0682_zpsc1801683.jpg

Ik kreeg vanmorgen een mailtje van de wagenparkbeheerder, of ik even op korte termijn mijn keuze voor een nieuwe leaseauto bekend wilde maken!
Ik dacht zelf nog tot Q2 2014 te moeten doorrijden in de huidige Touran.

Heb dus even een bevestiging gevraagd of het wel klopt, maar er begint bij mij dan natuurlijk meteen een "configuratie-koorts".:)

Nadeel van nu al kunnen bestellen: ik verwacht in 2014 de nieuwe Passat en de nieuwe Touran.
Voordeel om nu te bestellen: Je rijdt nu een Audi A4 voor de prijs van een Volkswagen Passat! (Business Editions)
En wat nog mooier is: Er is nu een A5 Business Edition!:eek:

Eén complicerende factor: eind dit jaar komt er, als alles goed gaat, weer een koter bij, en heb ik dus drie plaatsen bezet met kinderzitjes.
Probeer er dan maar eens onderuit te komen om een Touran te kiezen.:rolleyes:

Als ik dit zo lees bovenaan deze pagina:

Verder doet de Touran perfect dienst als vakantie-auto.
Je wilt niet weten wat er allemaal inzit. En dan hebben we in Italie voor de lol ook nog zo'n electrische quad gekocht voor de jongste.nut smiley
Moest er dus ook nog even bij in.

Dan moet het weer een Touran worden :) Of gewoon weer een station?

Nieuw lijstje:
1. Volkswagen Passat Variant 1.4TSI 122pk DSG Highline
2. Volkswagen Touran 1.4TSI 140pk DSG Highline
3. Volkswagen Touran 1.2TSI 105pk Highline
4. Audi A5 Sportback 1.8TFSI Business Edition Multitronic
5. Audi A4 Avant 1.8TFSI Business Edition Multitronic
6. Skoda Octavia Combi 1.2TSI 105pk Greentech Elegance Businessline
7. Volkswagen Golf Variant 1.4TSI 122pk DSG Highline
8. Volkswagen Jetta Hybrid Highline
9. Volkswagen Sharan 1.4TSI 150pk Comfortline

Lijstje is een beetje op basis van beschikbaarheid en uitgerekende kosten, en de mogelijkheden met drie kinderen achterin.
Passat is goedkoper geworden, want automaat bij ons op de 1.4 standaard, dus dat scheelt me weer extra (optie/eigen bijdrage-)kosten.
Touran is duurder geworden, want de 1.4 is nu een upgrade tov de 1.2, waar ik dus extra voor moet betalen (+ € 30 p/mnd)

Audi is tegen beter weten in, vanwege de ruimte, maar de kans is te mooi om meteen naast me neer te leggen. Dus we gaan het in elk geval bekijken.;)

Vanaf 6 is de volgorde ad random, want elk heeft zo zijn voor- en nadelen.
Edit: Skoda kreeg ik net de specs van. Die kan nog wel eens gaan stijgen.:cool:

Dat zijn weer verrassende ontwikkelingen Rembrandt.
Wat de drie kinderplekken betreft, jouw oudste kind kan wellicht tegen die tijd in/op een minder massale zitmgelijkheeid zitten dus de reguliere en logge kinderstoelen. In dat geval heb je wellicht wel voldoende ruimte in die felbegeerde A5.

Bij mij zou de Octavia Combi nu al een stuk hoger in de ranglijst staan.. Vooral als het om het nieuwe model zou gaan.
Ik ben even vergeten of Seat nou ook nog tot de mogelijkheden behoort.. ?! Dan zou je eventueel kunnen opteren voor een Leon Estate?

Waarom bij de Octavia de 1.2 en niet de 1.4?

Qua ruimte kom je met een Sharan wel het beste uit denk ik. Met een A5 wordt het knap lastig met 3 kids, de koffers (1 per persoon), de gebruikelijke kratjes voorraad, een fietsje, een stepje, een quad, een Kidskar en een Wheelybug mee zonder er een bagagekar achter te hangen.
Een Jetta Hybrid heeft ook weinig bagageruimte.

Geen vervelend lijstje zeg! Ik heb vorige week in Berlijn in de Octavia gezeten en dat is toch wel een leuk ding zeg! En wát een ruimte! Je hebt de stationwagon niet eens nodig denk ik, al is die wel iets mooier. De 1.2 TSI heb ik pas ervaren in een Touran. Opzich niks mis mee, zolang je 'm niet al te zwaar belaadt. Omdat de Touran sterk verouderd is en de Passat ook wat op leeftijd raakt zou ik de Octavia bovenaan zetten, met de Passat daar net onder want dat is wel een érg fijne auto!
Sja, en de Sharan voor de ruimte natuurlijk maar ik gok dat die wat duurder is voor je. Bij mijn werkgever rijdt er ook iemand met een Sharan. Saaie maar nette auto met veel ruimte.

BMdoubleyou zei:
Waarom bij de Octavia de 1.2 en niet de 1.4?

Wagenbeheer maakt soms rare keuzes. Bij de Golf (alhoewel, niet in de Variant) heb ik die keuze wel.
Maar ik ga nog wel een beetje "stoken". Hoorde namelijk van de Skoda-dealer dat de 1.2 nu ook al met DSG te bestellen is (evenals de 1.4) en dat vind ik wel interessant. Waarschijnlijk is de wagenparkbeheerder uitgegaan van oude gegevens.
Ik moet ze ook nog even aan de Business Edition op de A5 herinneren.:cool:
Heeft mijn collega gedaan voor de A4 en die heeft ie ook kunnen bestellen. Dus er is nog wat werk te doen......

De Skoda is met stip gestegen naar........1.
Die is echt tjokvol (xenon, grote navigatie, soundsystem, keyless, 17", etc) en uiteindelijk goedkoper dat het ding wat ik nu heb.

Enige dat nu nog nodig is, is passen. Want dat met die kinderstoelen moet wel passen......
Combi komt pas eind juni bij de dealers, dus ik moet nog even wachten.

@BMdoubleyou: Sharan is een mooie optie, maar ook een erg dure. Alle Volkswagens zijn Highline bij ons, maar de Sharan niet, want dan zou het helemaal de pan uit rijzen. Komt ook omdat bij ons standaard navigatie etc (Executive) en 7-sits erbij inzit.
Heb je het t.o.v. de Skoda dus over €600,- per maand ipv € 275,-. Dat verschil wordt me een beetje te gek.

Nou nou, fascinerende bewerking van de topictitel :) Rembrandt, dat worden slapeloze nachten met zo'n lijstje... Skoda als "alarmschijf" kan ik me goed voorstellen, erg knappe aanbieding van VAG. Ruimte passen kun je met de 5-deurs al gaan doen; breedte op achterbank zal wel hetzelfde zijn.

Touran met drie losse stoelen achterin is wel veel praktischer voor drie stoeltjes. In het midden van een achterbank uit één stuk, met tegenwoordig altijd wat kuipvormpjes er in, is niet makkelijk. (ok, als kinderloze kerel ga ik hier dubieuze piste van (voor)oordeelsvorming op) ;)

Geeft de dealer al wat inzicht wanneer de hybrid-aandrijflijn in Golf Variant leverbaar wordt? Dat is dan 14%-knaller.

Leuk om topic weer actief te volgen (y)

Nieuw lijstje:
1. Skoda Octavia Combi 1.2TSI 105pk Greentech Elegance Businessline (liefst mét DSG en/of 1.4TSI)
2. Volkswagen Passat Variant 1.4TSI 122pk DSG Highline
3. Volkswagen Touran 1.4TSI 140pk DSG Highline
4. Volkswagen Touran 1.2TSI 105pk Highline
5. Audi A5 Sportback 1.8TFSI Business Edition Multitronic
6. Audi A4 Avant 1.8TFSI Business Edition Multitronic
7. Volkswagen Golf Variant 1.2TSI 105pk DSG Highline
8. Volkswagen Sharan 1.4TSI 150pk Comfortline

Touran is voor een gezin inderdaad de beste optie, want echt superpraktisch. Maar ik vind het laatste model zo'n ongelooflijk afgelikte boterham!
Laatst stond bij mijn zus drie "generaties" Touran bij de deur. Zij hebben de eerste, ik heb de faseII (eigenlijk III) en de buurman had de nieuwste bij zich. Onderscheid is minimaal, en dat geldt nog eens extra voor het interieur.

Voor de Octavia schijnt de lichte bekleding op de Elegance pas later dit jaar leverbaar. En dat is voor mij wel een must.
Gewoon weer zwart met beige bekleding (zie C5 en 308).
Die kleurencombinatie geldt voor de hele top 4.

Voor wat betreft de 14%: dat wordt dan een diesel met 5-bak. Ik heb liever de 1.4TSI met DSG. Dan maar wat meer betalen.

Edit: Golf variant blijkt alleen in 1.2TSI variant aangeboden te worden. En dan legt ie het zwaar af tegen de Skoda, dus daarmee valt hij eigenlijk al af

§anitarium zei:
Wat een verschil qua formaten en vermogen in dat lijstje. Waarom staat de Superb er niet tussen?

Ik denk omdat alleen de diesel belastingvoordelen heeft. En gezien het rijtje van Rembrandt, is zijn keuze beperkt tot alleen benzine.
Vanwege de kosten staat de Sharan dan ook onderaan.

Behoort Seat ook tot de keuzemogelijkheden, Rembrandt?

En ach, ook al wordt het toch een Touran, je kunt nu in ieder geval wèl mooi er een echte "Rembrandt"-uitvoering van gaan maken! :)

Kleine update:
Vandaag even een rondje langs de dealers gemaakt.
Bij de Skoda-dealer de combi al kunnen zien van de Octavia. Ook een Elegance Businessline met beige interieur.

Om toch niet helemaal meteen de anderen af te schrijven ;) ook nog even een bezoek gebracht aan de VW en Audi dealer.
Even tussendoor: blijft een K**-dealership in Apeldoorn: bij VW heel kaal, slordig, geen Passat Variant, geen Touran, geen prijslijst van de Sharan (wel een verkoper die zijn best deed), bij Audi totaal geen response van wie dan ook, terwijl ik de enige klant was.

Bij VW dus weinig kunnen doen. Alleen constateren dat de Skoda het wint van de Passat. Verschil is klein, maar de Skoda heeft een veel betere uitrusting en de afmetingen zijn zeer vergelijkbaar.
De Sharan wordt gewoon te duur. Mega veel ruimte, maar dan ook wel echt een bus, en zoals gezegd een Comfortline, dus verre van een Rembrandt-uitvoering.:)

Bij Audi: prachtige auto, die A4. En wat een verschil als je net uit een Skoda en een Passat komt!:eek: Kwaliteitsbeleving is echt mega veel groter.
Maar de A4 Avant is me toch echt te klein. Daar ga ik met een gezin met drie kinderen niet veel lol aan beleven.

De A5 dan?
Hadden ze niet beschikbaar.o_O Stond er wel, maar was verkocht en dus afgesloten.
Wat is dat toch met die dealers?

Dus..............
Keuze is (voorlopig) de Skoda Octavia Combi 1.2TSI DSG Elegance Businessline.
Black Magic, met Crinkle Beige interieur.
Daarbij blijven drie uitdagingen over:
- moet nog passen met kinderzitjes, maar zo op het eerste gezicht zou het moeten lukken.
- DSG staat nog niet als optie in ons systeem, maar dat zou goed moeten komen. Was bij uitdraai ook nog niet bekend. :rolleyes:
- men is bij ons niet zo gek op beige bekleding, dus daarvoor moet ik nog even l*llen als B.
Verder nog opties?
Ja, een trekhaak.

De Touran blijft het alternatief. Al denk ik dat ik dan nog wat alternatieve wegen ga bewandelen (tijd rekken met huurauto, nog een poolauto proberen).

En de A5 dan?:cool:
Die wil ik zeker proberen. Noem het midlife-crisis...........:p

@Davidoff: een Rembrandt-uitvoering? De Skoda komt daar het dichtst bij, omdat de standaard-uitrusting zo compleet is. Verder is er voor mij geen eer te behalen. De enige opties die bij ons verder nog toegestaan zijn zijn een automaat en.......de trekhaak.
Tja, laten we het er maar op houden dat de werkgever verder veel voordelen biedt in mijn geval.o_O

Skoda doen en een poster van de A5 boven je bed hangen! ;)
Als je een A5 had gewild had je er een paar jaar terug een knoopje in moeten laten leggen :D

Zonder gekheid: die Skoda lijkt me een topper. Er zijn eigenlijk geen goede redenen om voor een andere auto te kiezen, toch?

Barri zei:
Als je een A5 had gewild had je er een paar jaar terug een knoopje in moeten laten leggen :D

Als je eens wist hoe groot de verrassing was met die derde...............:rolleyes:
Twee maandjes geleden had ik zo de A5 durven bestellen.
Tja........kan altijd die andere twee nog teruggeven
:p

Leuk om weer op zoek te mogen gaan naar een volgende auto, ik merk aan mijzelf dat ik dat ook helemaal niet vervelend vind.

In jouw rijtje vind ik eerlijk gezegd enkel de Octavia interessant. De anderen zijn of erg verouderd, saai of onpraktisch. De Octavia is nieuw, praktisch en wat mij betreft nog best leuk ontworpen. Daarnaast ook nog eens betaalbaar, ook niet weg natuurlijk :)

Wel jammer dat je werkgever je zoveel beperkingen op legt qua autokeuze, dat snap ik nooit zo goed. Gelukkig staat daar, zoals je zelf al zegt, genoeg tegenover ;)

Ik zeg ook Skoda.

Barri zei:
Als je een A5 had gewild had je er een paar jaar terug een knoopje in moeten laten leggen

Zit daar een causaal verband tussen? Mijn knoopje komt over twee weken, maar moet ik dan een A5 nemen (wil ik niet)?

WOF :)

Poekoek zei:
Wel jammer dat je werkgever je zoveel beperkingen op legt qua autokeuze, dat snap ik nooit zo goed. Gelukkig staat daar, zoals je zelf al zegt, genoeg tegenover ;)
Vanuit de werkgever denk ik dat het wel te begrijpen is. Het is immers ook de werkgever die de auto betaalt. Het lijkt me dat met het lijstje dat hier te zien is je toch ook weer niet afgescheept wordt met iets wat vrijwel niemand wil rijden. Alleen als je iets tegen VAG hebt (hoe rationeel is dat?), heb je een "probleem". Waarvan de werkgever dan weer zal zeggen "dan rij je hem toch niet privé en koop je daarvoor een auto die je wel leuk lijkt?"

De Octavia lijkt mij ook een prima keuze. Wel even passen met de zitjes inderdaad, maar zal het echt veel schelen met de Touran?

Er zal ongetwijfeld een voor het bedrijf goed beargumenteerde beredenering achter zitten. Maakt het niet minder jammer (ook niet meer).

Vrij naar een bekende voetballer: Elk nadeel heb z'n voordeel.
Door de beperkte keus ben ik er binnen een week wel uit. En dat is wel eens anders geweest.

Maar ik heb geen haast met bestellen, dus ga ik toch nog even rijden met de Octavia én met de A5.

Maar waarom is de Superb geen optie? Dat is het formaat van Passat, niet de Octavia. Daarnaast, als de A5 binnen de grenzen die de werkgever stelt valt, dan toch zeker de goedkopere Superb toch ook?

Eigenlijk was het eerst alleen VW en Audi.
En van die merken soms types en uitvoeringen waar de logica ver te zoeken is.
Ook opvallend is dat alles gebaseerd is/was op 1.4 TSI en 1.8 TFSI. En Highline bij VW.

Beetje onder druk van de bijtelling is daar een goedkope Skoda Octavia aan toegevoegd. Dat was een hele kale uitvoering. Kon je dus beter de Golf Highline nemen, zeker toen de Skoda in de 25% terechtkwam.

Nu is de nieuwe Octavia ineens juist in de meest uitgebreide versie uitgekozen. Waarom? Geen idee, maar ik ga er maar snel gebruik van maken.:cool:

Ook verschijnen nu ineens dieselversies: Golf Bluemotion en Passat Bluemotion. Puur op basis van bijtelling. Vind ik persoonlijk geen interessante auto's, aangezien die te kaal zijn (bij ons geen extra opties mogelijk).

Al met al is ook met bovenstaand de beste keus op dit moment de Skoda.
Ben alleen wel benieuwd naar de levertijd. Schijnt dat de Octavia nu al niet aan te slepen is, en dan moet de combi officieel nog geintroduceerd worden.

Uitvoerige update dus weer helemaal bij (y)
Gisteren reed ik tijdje redelijk gelijk op met een quartzgrijze A6 met beige bekleding. Onverwacht mooie combinatie! Wil je per sé zwarte lak :confused: Of open voor een frissere look en tóch dat beige interieur? ;)

Mijn Astra was platina/champagne kleur. Deze was destijds in Cosmo-uitvoering niet met licht interieur te krijgen. En zwart-zwart leek me te donker.
Had ik eigenlijk al snel spijt van.
Dus bij de 308 snel weer terug naar zwart-beige. Alleen al omdat het beige interieur van de 308 echt prachtig was.

Ook bij de Octavia ziet het beige interieur er beter (lees: luxer) uit dan het zwarte.

En.......wagenparkbeheer heeft het ook qua exterieurkleur "makkelijk" gemaakt: voor elk merk dat we kunnen kiezen is exact vastgelgd welke (3) kleuren geoorloofd zijn. In de basisvkomt dit neer op zwart, grijs en blauw.
Zolangzamerhand moet er iemand zijn die dit gaat herkennen en mijn werkgever raadt.:p Zo ja, houd maar voor je!;)

Bij de Octavia heb ik dan keus uit Black Magic, Brilliant Silver en Lava Blue. Die laatse vind ik niet mooi. Maar ik heb ook begrepen dat deze er vanaf september uit gaat, dus eventueel wordt dit een andere blauw. Race Blue vind ik zelf wel leuk, maar is hier in huis al afgeschoten......
Zilvergrijs zou een optie zijn als het perse een zwart interieur moet worden.
Echter, je zou hier het rijtje opritten moeten bekijken. Daar zijn, echt serieus!, onze auto's de enigen die níet zilvergrijs zijn. En dat over een rij van 6 huizen. Met soms meerdere auto's per huis.o_O

Dus ook bij zwart interieur zal ik waarschijnlijk voor Black Magic gaan.
"Kleurprobleem" geldt trouwens voor alle auto's, dus dat bepaalt niet echt de keuze van merk en type.

Tsja, da's ook een bijzonder fenomeen. Er zullen vast mensen zijn die die strikte eisen qua kleur vreemd vinden, maar ik denk dat bij een vrije kleurkeuze het gros van de mensen er niet veel van zou afwijken. Bij ons in de straat voldoen vrijwel alle auto's er aan. De enige uitzonderingen zijn 2 witte en mijn rooie auto. Frappante is dat maar 2 auto's lease zijn: die rooie van mij en de donkergrijze van de overbuurman. Zelfs de mannen die vorig jaar privé een nieuwe BMW 3 hebben aangeschaft, hebben gekozen voor een "gedekte" kleur.

Ook bij de parkeerplaats van mijn werkgever is het grotendeels zwart en grijs, ondanks vrije keuze.

Wie heeft overigens de naam Lava Blue bedacht :T?

Er is nu ook een 20% A4 benzine beschikbaar: klik, maar er staat niet in het artikel of dit ook voor de Avant geldt. En je schreef al dat je de A4 eigenlijk te klein vindt.

Treurig he, die eisen m.b.t. kleur. Zelfs zilvergrijs was bij mij al een 'bespreek-geval'. Bijna alles is zwart of donkergrijs. Overigens mag ik bij mijn werkgever nu ook alleen uit VAG-producten kiezen. Maarja, voor mij is dat pas rond september 2015 een issue.
Maar vind je zwart echt mooier dan een lelijke donkerblauw? Ik vind alles beter dan zwart...

§anitarium zei:
Er is nu ook een 20% A4 benzine beschikbaar: klik, maar er staat niet in het artikel of dit ook voor de Avant geldt. En je schreef al dat je de A4 eigenlijk te klein vindt.

Hier gaat mijn collega, die net een 25% Business Edition heeft besteld en daar nog drie weken op moet wachten, flink van balen.:rolleyes:

Geef Rembrandt te kennen dat hij een nieuwe lease-auto uit mag zoeken, ook al is de keuze beperkt, en hij doet niet(s) anders meer!:)
Dus, vandaag het werk met het aangename vereenigd, en bij een werktrip naar Amsterdam ook even de auto-"boulevard" daar afgestruind.

De A5?
Mmmm, mooi hoor, maar ik zit er niet echt lekker in. Wat ik bij de A4 wel had (namelijk: wauw!) dat had ik bij de A5 toch minder. Zal wel met m'n lange lijf te maken hebben.
Verder wordt de auto eigenlijk onmogelijk, aangezien hij standaard met twee zitplaatsen achterin wordt geleverd. En dus (3-zits optioneel, geen opties bij mijn werkgever) valt hij af.:cry:
Ik kon trouwens aan de kop van de verkoper zien dat hij me voor gek verklaarde om alleen al aan een A5 te dénken, met drie kleine kinderen.:)
Maar: bij de Skoda dealer hadden ze een zwarte Octavia Combi Elegance Businessline staan.
Dus......plaatjes!
3D863D44-616B-4B84-9274-9149626F012D-13971-0000162F24C66010_zpsf8b244e0.jpg

2AF644A1-5D4B-42F2-8257-D0E417003C85-13971-0000162F2FB36158_zps40aa9d71.jpg

56835BE0-487E-4B01-AA4D-BA2610314171-13971-0000162F3D96FEEB_zpsaef00416.jpg

EFE31E78-E6D1-4946-8097-BAFE995F2036-13971-0000162F8578F6AE_zpsdc2da314.jpg

0C7CD8C3-EC19-4827-B2CF-DF72E5680E56-13971-00001600A6064A9C_zpsf8bcfd3a.jpg

Dit zou 'm moeten worden. Velgen zijn bij mij een maatje kleiner. Dit zijn 18", ik zou dan 17" krijgen. Ontwerp verschilt niet veel.
De verkoper gaf aan dat de beige bekleding niet bestelbaar is op de Elegance Businessline. :(
Nu heb ik gehoord dat dat later dit jaar wel het geval is, dus misschien toch nog even rekken..........
Maar eigenlijk vond ik het zwart ook wel mooi. Komt waarschijnlijk omdat ik al weer twee jaar in een zwart-zwart Touran rijdt.

Zaterdag gaan we rijden. Met de 1.2TSI. Kijken hoe dat bevalt en of alles past.
Ik vond de bagageruimte wat kort, dus ook dat wil ik zaterdag even uitproberen met de fietswandelkar.;)
Maar als de kids en de fietswandelkar passen, gaat de bestelling er snel uit, denk ik.

Rembrandt zei:
Om toch niet helemaal meteen de anderen af te schrijven ;) ook nog even een bezoek gebracht aan de VW en Audi dealer.
Even tussendoor: blijft een K**-dealership in Apeldoorn: bij VW heel kaal, slordig, geen Passat Variant, geen Touran, geen prijslijst van de Sharan (wel een verkoper die zijn best deed), bij Audi totaal geen response van wie dan ook, terwijl ik de enige klant was.

Bij VW dus weinig kunnen doen. Alleen constateren dat de Skoda het wint van de Passat. Verschil is klein, maar de Skoda heeft een veel betere uitrusting en de afmetingen zijn zeer vergelijkbaar.

Goh, vreemd.. Daar werkt de beste VAG verkoper van Nederland;)

https://www.automotive-online.nl/home/11254-autohaasverkoper_bijna_beste_van_de_wereld.html

Rembrandt is beige leer achteraf niet bespreekbaar. Dan nemen ze ook de deurpanelen mee waardoor je vaak een mooie combinatie krijgt. Ik maakte het vaak mee als de klant met beperkingen qua opties zat. Dat als ik als verkoper ging bellen met de vraag of bepaalde accessoires kon en een beetje zeuren van mijn kant als verkoper dat er toch nog wat te regelen valt. Ik zeg wie niet waagt wie niet wint;)

Als ik het goed begrijp mag alleen een trekhaak erbij, dus lederen bekleding achteraf kan je dan helemaal vergeten.

Wat ik jammer vind aan de Octavia is dat stuur: dat 3-spaaks stuur is veel sportiever, maar zit in een pakket en is dus niet mogelijkj voor Rembrandt...

Nette wagen zo'n Octavia en het zwart vind ik hem netjes staan. Maar ook nog een zwart interieur? Ik vind dat het dan wel erg somber wordt. Op foto drie ziet de Octavia er nog behoorlijk lang uit, was me nog niet eerder opgevallen.

Veel plezier zaterdag met passen, meten en vooral rijden!

Barri zei:
Als ik het goed begrijp mag alleen een trekhaak erbij, dus lederen bekleding achteraf kan je dan helemaal vergeten.

Wat ik jammer vind aan de Octavia is dat stuur: dat 3-spaaks stuur is veel sportiever, maar zit in een pakket en is dus niet mogelijkj voor Rembrandt...

Je hebt gelijk dat het moeilijk is, maar als verkoper bij Peugeot heb ik geleerd dat de verkoper moet zeuren bij de leasemaatschappij/werkgever.

Hoevaak hoort een werknemer dat er geen vrije levering is? Als ik dat als verkoper geaccepteerd had dan had ik per jaar 30/40 auto's minder verkocht. Als verkoper moet je gewoon een goed verhaal hebben naar de werkgever/leesmaatschapij en dan is er eigenlijk vanalles mogelijk. Ik heb zelfs een auto verkocht aan een leasemaatschappij die ik al een jaar op kenteken had staan. Het ligt bij het doorzettingsvermogen van de verkoper en niet zomaar nee accepteren.

Als berijder kan je daarin tegen weer weinig klaar spelen:confused:

Dus ik zeg zoek een vreselijke zeik verkoper die voor je wil vechten!!

Dat kan, maar de relatie tussen de werkgever en werknemer is ook wel belangrijk. En als het net buiten de regeltjes valt, rekent de werkgever gewoon een hoge eigen bijdrage of een meeneemregeling voor de gehele periode. Oftewel: als werknemer heb je die regeling gewoon te accepteren (al kan je natuurlijk wel binnen de organisatie draagvlak zoeken voor een versoepeling van sommige aspecten), of je betaalt daarna alles zelf. Een leaseauto is een voorrecht, niet een 'gegeven'.

Barri zei:
Dat kan, maar de relatie tussen de werkgever en werknemer is ook wel belangrijk. En als het net buiten de regeltjes valt, rekent de werkgever gewoon een hoge eigen bijdrage of een meeneemregeling voor de gehele periode. Oftewel: als werknemer heb je die regeling gewoon te accepteren (al kan je natuurlijk wel binnen de organisatie draagvlak zoeken voor een versoepeling van sommige aspecten), of je betaalt daarna alles zelf. Een leaseauto is een voorrecht, niet een 'gegeven'.

Ik snap je punt volledig. Maar Rembrandt geeft duidelijk aan dat hij beige bekleding mooi vind. Ik geef ook aan dat de verkoper het moet regelen en niet de werknemer. En als ik het goed begrijp werkt Rembrandt bij een groot bedrijf. Dus ik kan redelijk zeker van me zaak zijn dat ze een wagenpark beheerder rondloopt die, die nooit meer ziet dus de relatie staat niet zo op het spel.

Maar mijn basis punt mis je. Ik zeg: Er is veel mogelijk als je goed je best doet, dus dat betekent dat de wagenparkbeheerder echt wel mee wil werken zolang je het maar op een plezierige manier doet. Want als Rembrandt bij een klein bedrijf zou werken zouden deze regels niet eens bestaan.

En jij geeft aan dat het een voorrecht is. Ben ik het mee eens, maar ook 30% van de leaserijders niet;) Dus dat is wel een redelijk gevaarlijke uitspraak alhoewel ik het volkomen met je eens ben.

Conclusie van het verhaal: Ja er zijn voorgeschreven regels. Maar als je als verkoper op de juiste fijne manier doet valt er gigantisch veel te regelen. waardoor de klant (in dit geval Rembrandt) een auto rijdt die veel meer naar ze zin is.

Dan snap ik je punt wel, nu verwoord je 'm iets 'zachter' dan daarvoor.

Want als Rembrandt bij een klein bedrijf zou werken zouden deze regels niet eens bestaan.
Dat denk ik juist niet: als er iemand weggaat bij een klein bedrijf zit men met die leaseauto in de maag. Die moet dan wel 'saai en marktconform' zijn, om 'm te kunnen toewijzen aan een nieuwe medewerker.

Daar heb je wel een punt. Dan komt de eigenaar ook vaak nog even mee kijken. Wel lachen altijd maar kan soms moeilijk zijn.:p Die denken namelijk altijd nog dat extratje te kunnen krijgen. Dat is het mooie van auto's verkopen je bent nooit klaar:p
Ik hoop dat je er wat aan hebt en heb je een fijne verkoper die lekker voor je wil vechten op de goede manier

Peter87. zei:
Hoevaak hoort een werknemer dat er geen vrije levering is? Als ik dat als verkoper geaccepteerd had dan had ik per jaar 30/40 auto's minder verkocht. Als verkoper moet je gewoon een goed verhaal hebben naar de werkgever/leesmaatschapij en dan is er eigenlijk vanalles mogelijk. Ik heb zelfs een auto verkocht aan een leasemaatschappij die ik al een jaar op kenteken had staan. Het ligt bij het doorzettingsvermogen van de verkoper en niet zomaar nee accepteren.

aha, was jij er zo 1 ;)

Ik heb ze menigmaal aan de lijn gehad, gefrustreerde verkopers die jammeren over verloren tijd/proefritkosten aan een berijder waarvoor ze niet mogen leveren aan de leasemij.. :( Vooral Volvo dealers konden er wat van.. Heeft ook te maken hoe de importeur erin zit en de zaken met zijn dealervereniging geregeld heeft. Kijk naar BMW, die hebben het voor hun dealers goed geregeld. Vaste kortingen voor alle dealers gelijk of Major Account regeling, desgewenst met een specifieke dealer op voorspraak van de klant. Leasemij'en hebben het nakijken met hun Centraal Inkoop beleid. De Toyota manier kan ook, Centraal inkopen en decentraal afleveren icm een afleverfee aan de lokale dealer..

Vergeet ook niet de andere kant van de medaille. Menig bedrijf wil zo min mogelijk 'gedonder' met het wagenparkbeheer. Vooral werknemers in dezelfde salarisgroepen moeten min of meer dezelfde auto's kunnen rijden. 'shop' gedrag moet voorkomen worden. Een leasemaatschappij voert nog altijd de autoregeling van de werkgever, de klant, uit. Dus, als daarin een merkenbeperking en inkoopafspraak (bijvoorbeeld CI door leasemij.) in staat, dan heb je dat als lokale dealer maar te accepteren.. Bovendien, wat is nu de marge op een verkoop nieuw transactie?

Ik snapte die 'zeurende' verkopers ook niet goed. Als je je richt op de relatie met de (potentiële) klant, hem of haar dus wel die proefrit laat maken op moment dat je de 'zekerheid' hebt dat er voor jouw merk gekozen wordt, behoudt je de klant voor de aftersales, wat meer geld oplevert.
Bovendien heb je een positieve 'ambassadeur' voor je zaak ipv één die op verjaardagsfeestjes vertelt dat ie bij jou geen proefrit mocht maken..
Want tja, dat dit komt door zijn werkgever, wordt er dan niet bij gezegd natuurlijk..:rolleyes:

Oh ja, en die 1 jaar oude 'nieuwe auto' zal ongetwijfeld in de leasecalculatie als een gebruikte beoordeeld zijn.. Dus kortere looptijd en lagere restwaarde, dus hogere leaseprijs. De eventuele extra korting erop maakt dat vaak niet goed.. (als de leasemij. aan de juiste knoppen draait:p)

Durashift zei:
Peter87. zei:

aha, was jij er zo 1 ;)

Ik heb ze menigmaal aan de lijn gehad, gefrustreerde verkopers die jammeren over verloren tijd/proefritkosten aan een berijder waarvoor ze niet mogen leveren aan de leasemij.. :( Vooral Volvo dealers konden er wat van.. Heeft ook te maken hoe de importeur erin zit en de zaken met zijn dealervereniging geregeld heeft. Kijk naar BMW, die hebben het voor hun dealers goed geregeld. Vaste kortingen voor alle dealers gelijk of Major Account regeling, desgewenst met een specifieke dealer op voorspraak van de klant. Leasemij'en hebben het nakijken met hun Centraal Inkoop beleid. De Toyota manier kan ook, Centraal inkopen en decentraal afleveren icm een afleverfee aan de lokale dealer..

Vergeet ook niet de andere kant van de medaille. Menig bedrijf wil zo min mogelijk 'gedonder' met het wagenparkbeheer. Vooral werknemers in dezelfde salarisgroepen moeten min of meer dezelfde auto's kunnen rijden. 'shop' gedrag moet voorkomen worden. Een leasemaatschappij voert nog altijd de autoregeling van de werkgever, de klant, uit. Dus, als daarin een merkenbeperking en inkoopafspraak (bijvoorbeeld CI door leasemij.) in staat, dan heb je dat als lokale dealer maar te accepteren.. Bovendien, wat is nu de marge op een verkoop nieuw transactie?

Ik snapte die 'zeurende' verkopers ook niet goed. Als je je richt op de relatie met de (potentiële) klant, hem of haar dus wel die proefrit laat maken op moment dat je de 'zekerheid' hebt dat er voor jouw merk gekozen wordt, behoudt je de klant voor de aftersales, wat meer geld oplevert.
Bovendien heb je een positieve 'ambassadeur' voor je zaak ipv één die op verjaardagsfeestjes vertelt dat ie bij jou geen proefrit mocht maken..
Want tja, dat dit komt door zijn werkgever, wordt er dan niet bij gezegd natuurlijk..:rolleyes:

Oh ja, en die 1 jaar oude 'nieuwe auto' zal ongetwijfeld in de leasecalculatie als een gebruikte beoordeeld zijn.. Dus kortere looptijd en lagere restwaarde, dus hogere leaseprijs. De eventuele extra korting erop maakt dat vaak niet goed.. (als de leasemij. aan de juiste knoppen draait:p)

Ik ben het helemaal met je eens betreft het proefrijden. Als de klant bij jouw wil proefrijden moet je dat altijd helpen en zorgen dat ze een goede indruk van je krijgen. En qua importeur heb je helemaal gelijk. Het is een algemeen geheim dat de importeur eigenlijk de grootste schuldige is aan de kleine marges van de dealer. (een paar daar gelaten zaols jij idd al noemt BMW, Toyota en volgens mij is Pon ook wel redelijk).

Qua dat jij zeurende verkopers ben ik het compleet niet met je eens (ben tenslotte ook verkoper). Zoals ik in mijn verhaal zei. Doordat ik me best bleef doen verkocht ik 40/50 auto's per jaar meer. Reken maar uit hoeveel dat voor de verkoper scheelt. Daarnaast voor het autobedrijf zijn de lease auto's eigenlijk nog praktisch de enige interessante auto's om te verkopen. Particulier wordt eigenlijk alleen kleine auto's nog verkocht. Als je daar 300 euro op verdient doe je het gewoon goed. (lees: importeur heeft de marge al weggegeven voor de klant in de showroom staat). Bij de lease auto's zit meestal nog wel iets meer marge. Plus de lease rijder wil nog wel eens voor flink wat accessoires bestellen waar je op kan verdienen.

Maar als ik jouw verhaal goed lees begrijp ik heel goed wat je bedoelt met zeurende verkopers. Ze worden boos omdat ze niet mogen leveren. Heel vervelend. Ik deed het liever andersom. Als de klant proefreed zei ik tegenhem dat ik ging kijken of ik eventueel een auto mocht leveren. Belde ik de leasemaatschappij op. Vroeg ik hoe het zat. Gaven ze aan centrale levering. Vroeg ik wat voor korting er werd gewerkt en 95% van de keren kon ik daar in mee. Klant blij ik blij leasemaatschappij blij. Ik probeerde altijd met de leasemaatschappij mee te denken voor een fijne samenwerking. En dan zie je meestal dat ze eigenlijk altijd mee willen werken.

PS: de gekentekende auto was zelfde looptijd en kilometers. En het leasebedrag ook vergeleken met de andere auto. Het verschil zat echter in de opties waardoor het verschil van restwaarde werd opgeheven.(standaard auto/full-option). Ook hier gelde gewoon vriendelijk zijn naar je collega en dan kom je er meestal wel uit:)

Vandaag gereden met de 1.2TSI Combi.

De motor is me alleszins meegevallen. Pikt goed op. Is niet te traag.

Verder was de proefrit vooral een "pas-rit". Aangezien de derde koter in december verwacht wordt, moeten er drie zitjes (twee Groep1 + MaxiCosi en/of twee Groep1 en één Groep 2/3) passen.
En........dat lukte.

Het lukte zelfs om de wandel/fiets-kar achterin te krijgen.

Dit waren allemaal tests voor de bruikbaarheid van de Combi, in vergelijking met mijn huidige Touran.
De Octavia is geslaagd!
Hoewel de Touran in de praktijk net iets handiger is met drie kids/stoeltjes, komen we er met de Octavia ook wel, en houden we zo lekker 200 euro per maand (!) in de pocket.

En dan heeft pappa ook nog alle gadgets van de Elegance Businessline.

Volgende week even de bestelling rond proberen te krijgen:
Octavia Combi 1.2TSI DSG Elegance Businessline
Black Magic
Optie: trekhaak.

Doordat hij af fabriek verder geen opties heeft, hoop ik dat de levertijd mee gaat vallen. We zullen zien.

Het interieur wordt waarschijnlijk wel zwart. Mij werd (weer) verteld dat de Elegance Businessline niet leverbaar is met de beige bekleding. Hoewel ik dat op zich wel jammer vind, bevalt me het zwarte interieur ook wel.
Ik ga het nog wel proberen met de beige bekleding. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zelfde geldt voor de Burlwood ("houten" ) sierstrips.

Verder natuurlijk zonder type-aanduiding (of af-dealer of zelf), de mogelijkheden van de VAGCOM (vrouw vroeg al om de bliep-bliep:)) en een setje Sonniboys achterin.

Terug
Bovenaan