Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Tja, de metallic versie, dus bordeaux.....:p

Skoda blijft dat trouwens aanpassen. Nu kun je metallic rood kiezen wat echt "rood" is, Rio Red. Maar eerst had je de veel specialere Rosso Brunello.
Blijkt een moeilijke kleur, want werd er vrij snel bij zowel de Octavia 3 als de Superb 3 uitgehaald. Als je die ziet rijden is het wel speciaal.
image-a20334963.png

Zelf vind ik Metal Grey de Octavia het mooist staan.
En natuurlijk die Metallic groene, maar die is er alleen voor de RS. Die vindt Barri ook mooi.;)

Zo'n groene RS is kwijlen! Had ik het gisteren toevallig nog over met collega's.
Bij ons stond nu een knalgele RS, wel het oude model. Ook heel gaaf!

Met bijna 17.000km op de teller gaat het lekker met de Octavia.
Hij wordt ook steeds zuiniger.

Wel treden er een paar schoonheidsfoutjes op:
- rubber strip op de rechter achterdeur laat vaak los. Is wel vast te zetten, maar is vanaf het begin niet echt vast
- Stiksel stuur laat los:
IRMMipH.jpg

- start/stop blijft vervelend. Slaat te snel af en heeft te veel tijd nodig om weer actief te worden.

De navigatie van de Amundsen weer up-to-date (ECE2016/2017).

De Alto wordt in dit seizoen erg weinig gebruikt. De bakfiets krijgt dan voorrang.;)
Alleen als er een uitje wordt gepland op mijn werkdag, dan mag ik met de Alto op stap. En dat is best wel eens lekker. Want het blijft een leuk autootje om mee te rijden.

QtF1XkY.jpg

Mooie (tweedehands) aankoop voor de Octavia: Thule dakdragers met twee Proride 591 fietsdragers.
Hoeft niet alles op/in de caravan en wordt de trekauto ook wat zwaarder.:cool:

En het werkt een stuk sneller dan de fietsdrager op de trekhaak.
Voorlopig is het een vaste accessoire. Ik gebruik 'm nu om mijn dochter met fiets en al naar school te brengen, zodat mijn vrouw haar weer met de fiets kan ophalen. Met de vakantie voor de deur laat ik 'm lekker zitten.:)

De vakantie zit er weer op.

ocUXgmp.jpg

5 weken op de camping, met vier verschillende lokaties. En de Octavia ziet er ondertussen niet meer uit! :p
Bij de eerste camping zaten we midden in het bos. Vertrekdag was regenachtig, dus daar weggaan was een kwestie van gas erop en doorgaan.
Zowel auto als caravan worden daar een beetje zwart van.

vQyhOln.jpg

In de "vakantie" (heb tussendoor nog gewerkt) moest de Octavia nog even voor de reguliere olie-wissel bij 20.000km.o_O
Bij 30.000km willen ze me alweer zien, voor de reguliere beurt. 't Geld moet ergens verdiend worden.:)

De Octavia heeft op zich geen moeite met de 1500 kg zware caravan, maar je merkt toch dat de auto erg licht is voor zo'n caravan. Ik moet nu wel erg goed beladen.
En de auto zwaarder maken lukt bijna niet, want de Multimac zorgt er al voor dat het lijkt alsof ie van achteren verlaagd is.;)

Het fietsenrek is er af, dus van de week de auto maar eens een goede poetsbeurt geven.

De auto geeft zelf in het display een waarschuwing: "Olie Service .. km".
Wanneer de teller op 0 staat wordt dat een dwingende "Olie Service Nu!", met een luid alarm als je de auto verlaat.

Ik kreeg het niet voor elkaar om vóór de vakantie nog een afspraak te regelen, dus heb bijna twee weken met die waarschuwing gereden.
Volgens de Pon-garage was daarmee mijn Mobiliteitsgarantie niet geldig totdat de olie was ververst.
Gelukkig is het een lease-auto.....:rolleyes:

Ik hoor het ook dat de service interval variabel is, maar 20dkm is wel erg vroeg. Ach, je auto zal het wel weten :)

Vreemd al na 20k km. En slecht dat de garage je niet even helpt voor vakantie.

Rembrandt zei:

Hoop niet dat je de illusie hebt dat de leasemij of je werkgever voor eventuele gevolg kosten opdraait als je niet tijdig je olie vervangt ;)

Springbok zei:
Vreemd al na 20k km. En slecht dat de garage je niet even helpt voor vakantie.

Rembrandt zei:

Hoop niet dat je de illusie hebt dat de leasemij of je werkgever voor eventuele gevolg kosten opdraait als je niet tijdig je olie vervangt ;)

1. ik was erg laat met de melding, dus wat dat betreft neem ik de garage dat niet kwalijk.;) Ik ben over het geheel juist zeer tevreden over die garage, en ben blij dat ik er nu met mijn Skoda ook terecht kan.

2. Die illusie had ik niet en dat was het probleem ook niet. Olie zat er echt wel in. Het ging vooral over de Mobiliteitsgarantie, maar daar maak ik toch geen gebruik van omdat ik de leasemij bel als ik een probleem heb, en dan schakelt die een Wegenwacht-variant in.

Zo, mooi dat het span weer veilig thuis is, Rembrandt. Het ziet er op de foto's zwaarlijvig uit, vind ik.. Het spulletje moet niet aan de zwier gaan, volgens mij..

Rembrandt zei:
(..)

2.(..). Het ging vooral over de Mobiliteitsgarantie, maar daar maak ik toch geen gebruik van omdat ik de leasemij bel als ik een probleem heb, en dan schakelt die een Wegenwacht-variant in.

Ehm.. ik vermoed dat de eigenaar van de auto niet graag kosten maakt via zijn eigen hulpverleningscontract wanneer dat ook via 'de service waarop je niet zit te wachten' kan. ;)

Zoals ik het ken en mijn ervaring heb.. heeft de leasemij. wel de instructie aan de alarmcentrale gegeven dat wanneer een auto hulp behoeft en deze in de mobiliteitsgarantie 'zit'.. dit verplicht als eerste ingeschakeld moet worden.. Altijd leuk in het buitenland.. o_O

~~~~~~

Wat betreft die oliewissel.. zou ook kiunnen dat de 20K er 'vast' in is geprogrammeerd. Had ik destijds met mijn Golf V 1.9 TDI DSG 6 ook..
Ik was verbaasd dat na 15 duizend km. de servicemelding kwam.. Antwoord van de dealer.. 'oh, zeer waarschijnlijk hebben wij hem bij de 0 beurt op de 15 duizend interval laten staan' o_O

Kortom, indien jij je kilometers net zo systematisch maakt als Ketellapper.. zou je de afspraken voor de 30 en 40 duizend kilometerbeurt alvast kunnen maken.. ;)

Dit is niet mijn eerste VAG bij deze leasemij, en ik heb er toch al wel aardig gebruik van moeten maken (lees maar terug....;)), maar ik kreeg toch niet de indruk dat die hulp was ingeschakeld via de VW Mobiliteitsgarantie.
Ach, er was verder niet veel aan de hand, ik bleef in Nederland, dus het risico was nu ook weer niet zo groot.:cool:

@Durashift: ja, het span is aan de zware kant. Ben nog steeds een beetje aan het zoeken naar de ideale belading. Maar waar het bv bij de laatste camping op de heenweg prima ging, ging het bij de terugweg, met dezelfde manier van belading, veel minder. Ik vond het span nerveus. En daar wordt ik zelf ook nerveus van, zeker in druk vakantie-verkeer, waar de collega-caravanners en vrachtwagens je om de oren vliegen.
Ik ben uiteindelijk binnendoor gaan rijden, wat veel relaxter was.

Afgelopen week de 30.000-beurt gehad op de Octavia.

Ik ben erg tevreden over de dealer. Altijd super geholpen.
Ook nu weer:
Er zit een nieuw stuur in! Niks geen gezeur, gewoon meteen een nieuwe. "Tja, we kunnen het niet opnieuw stikken...." (y)
En de rest was ook keurig voor elkaar.

Wel een klein ongelukje bij de garage, wat ik pas de volgende dag ontdekte (fijn zo'n webcam! ;)), maar ook daar werd totaal niet moeilijk over gedaan. Dat wordt opgelost als de auto begin volgend jaar sowieso naar de reparateur moet.
Ik rijd nu dus wel in een schadebak (klein deukje en wat krassen), maar hij rijdt wel lekker.
TUmzQfb.jpg

ewMoyNJ.jpg

Dagelijks rijden we even via het "nieuwe" huis, dat per februari wordt betrokken.:LOL:
Gaat waarschijnlijk wel ten koste van de Alto, want in het centrum en alles op loop/fiets-afstand. Voorlopig mag ie nog even blijven,. Zit op bijna 19.000km.:)

Ja, maar ik vermoed dat ze gewoon de schade (lichte deuk) in het donker niet hebben opgemerkt.
Maakt me ook niet uit, als het vervolgens maar opgelost wordt.

Voorbumper is een actie van mijn vrouw. Op een betonnen paaltje dat al 12 jaar naast ons huis staat.:rolleyes:
Vandaar dat ie in januari toch al naar de reparateur moest.

Bij de onderhoudsbeurt zijn ze op een donkere parkeerplaats achteruit ergens tegenaan gereden, met als gevolg de deuk in de achterklep.
Dashcam kijkt naar voren, maar te zien en te horen is dat de monteur ineens hard remt, je hoort een klap en je hoort de parkeersensoren voluit piepen.
Of de monteur vervolgens gezien heeft dat er een deuk inzit? Tja, daar kom je toch niet meer achter. Maar daar werd ook helemaal niet over gediscuseerd. Ik had zelfs de dashcam-beelden nog niet eens genoemd. Het werd meteen geregeld.(y)

De Skoda staat deze week bij de reparateur voor herstel van de schades.

Ik rijd nu in een Tungsten Silver Passat Variant van de laatste lichting, in zo'n Business-uitvoering, handbak, 120pk 1.6TDi en panoramadak.
Rijdt best lekker, al is de handbak weer even wennen. Gelukkig kun je de TDi schakellui rijden.
Wel een verschil in beleving, mijn 1.6 110pk en deze 120pk. Dacht eerst dat ik minstens 150pk mee had. Veel (gevoel van) power voor zo'n 1.6-je. Mis je niks an.

Wat opvallende zaken:
- kinderen wilden natuurlijk zien hoe dat panoramadak werkt. Dus op weg naar school even open, met -3.o_O
Krijg ik dat verrekte ding niet meer dicht! Wat ik ook deed, telkens ging het ding weer open. Pas na herhaaldelijk proberen met hele kleine stukjes dicht doen toch nog gelukt. Zou erg koud geworden zijn op weg naar m'n werk. Zeker omdat deze auto geen stoelverwarming heeft (wat ga je snel aan bepaalde luxe wennen, zeg!).
- panoramadak zorgt ervoor dat ik flink naar beneden moet met de stoel om niet met mijn haar (dat beetje dat er nog zit.....) langs het dak te schuren. Ik zit nu wel erg laag.
- als ik de achterklep open, loopt er water op de rolhoes van de bagageruimte. En niet een paar druppeltjes........
- Keyless is niks als het alleen het starten met een knoppie is. Moet je nog steeds de sleutel pakken om 'm open en dicht te doen

Rembrandt zei:
...Passat Variant van de laatste lichting, in zo'n Business-uitvoering en panoramadak.
...Krijg ik dat verrekte ding niet meer dicht! Wat ik ook deed, telkens ging het ding weer open. Pas na herhaaldelijk proberen met hele kleine stukjes dicht doen toch nog gelukt.

Volgens mij heeft deze Passat het nieuwe hoogtemeldingsysteem aan boord.

[sub]"u bent te groot voor deze auto"[/sub]
:D

- als ik de achterklep open, loopt er water op de rolhoes van de bagageruimte. En niet een paar druppeltjes........
Bizar dat dit soort dingen in het testtraject niet opvallen!

- Keyless is niks als het alleen het starten met een knoppie is. Moet je nog steeds de sleutel pakken om 'm open en dicht te doen
Eens. Veel Fords hebben dan ook. Doe je de auto open, zit je daarna te kijken waar je de sleutel moet laten.

Raar dat ze niet zelf die schade hadden gemeld bij de dealer, vind ik niet heel netjes. Een krasje op de bumper valt niet zo op, een deukje in de klep zou moeten opvallen.

Goed verhaal van dat panoramadak, haha :D

Er zit een rare vouw in het rubber van het dak. Daardoor schiet het dak in de anti-klem modus en gaat dus weer open.
Heb ik 'm eindelijk dicht, zie je dus zo'n stuk rubber uitsteken.o_O

Nou ja, moeten ze bij de garage maar even uitzoeken. Dicht is dicht!

Is niet de eerste auto met panoramadak die ik rij, maar op de één of andere manier zit deze me erg in de weg met het vinden van een goede zit achter het stuur.

Opvallend dat je de 120pk 1.6 TDI zoveel krachtiger aan vond voelen. Mijn vader heeft een Passat met die 120pk diesel met DSG. Afgelopen zomer had hij een Golf Variant met de 110pk 1.6 TDI met handbak als leenauto mee, ik heb daar zelf een dikke 200 kilometer mee gereden en vond hem zeker niet onder doen voor de auto van mijn vader.

De minpuntjes van de achterklep en keyless start zonder keyless entry herken ik ook.

@Caspian, ik denk dat in beide gevallen de DSG de oorzaak is. Die schakelt zo snel op dat je het vermogen(tekort) niet direkt merkt vergeleken met een handbak.

Dat denk ik ook, ja. Die DSG zorgt er (samen met het verschil tussen diesel en benzine) ook voor dat het verschil met de vorige auto - qua gevoel - minder groot is. Wel een fijne bak, zo'n DSG.

De caravan is weer uit de stalling.
En rijden met de caravan is toch een verhaal apart:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=VxMyg9m6Gxw&t[/video]

De Octavia heeft weer zomerbandjes en gaat richting de 40K kilometers.
De Alto is sinds de verhuizing twee maanden geleden nog eigenlijk niet van z'n plek geweest en staat dus op de nominatie om weg te gaan.

Hoewel ik nog lang niet aan een nieuwe lease-bak toe ben, houd ik het wel altijd goed bij wat de huidige shortlist is. Bij mijn bedrijf is dat geen lange lijst en allemaal VAG.
Skoda is eruit gehaald, dus de volgende wordt geen Octavia/Superb. A4 (Pro-line) zit nu in mijn level, dus dat scheelt upgrade-kosten.
Alle VW's zijn Comfortlines geworden (was Highline of Business Edition) en de Tiguan is toegevoegd. Dat laatste is opvallend, omdat SUV's niet overal geaccepteerd worden bij wagenparkbeheerders.
Is trouwens (nog) niet de XL-variant, dus voorlopig heb ik er niets aan. Want de volgende zal toch echt minstens zes inzittenden moeten kunnen verstouwen. Hoewel de Multimac super bevalt (en ik 'm al terugverdiend heb), zijn de kinderen over een jaar of 3 te groot voor dat ding.
Voorlopige shortlist doet zijn naam dus eer aan: Touran of Sharan.

Verder wordt de toekenning sowieso ter discussie gesteld, aangezien de naam van mijn functie is veranderd.o_O
Ach, we zien het wel. Werken vanuit huis gaat me de laatste tijd goed af.:cool:

En de Sharan is ook van de shortlist. Die hebben ze doorgeschoven naar een level dat te hoog is voor mij.
Moet nog zien of de Sharan over drie jaar nog leverbaar is, trouwens.

Maar, eerst nog even door met de Octavia.
In combinatie met de caravan zag dat er afgelopen vakantie in april zó uit:
1LKQksh.jpg

Combinatie is mooi stabiel en had weinig moeite met de Limburgse heuvels.
Maar de auto hangt gewoon te ver door.
Dus ik heb hulpveren aangevraagd. Is de investering wel waard gezien bovenstaande foto en het huidige gebruik van de caravan.

Over een week komt er trouwens weer nieuwe olie in de Octavia. Nog nooit een lease-auto gehad die zo vaak bij de dealer moest komen.
Onderhoudsbeurt elke 30K, olie beurt elke 20K. Tussendoor nog even een deukje......:rolleyes:

De auto geeft het zelf aan en het zit zo rond de 20K.
Frequentie is nu wel erg veel, want de 30K beurt is nog niet heel lang geleden en we hebben natuurlijk ook al de bandenwissel gehad.
Maar ach, het is goed toeven bij die dealer. Croissantjes, goede wifi.......:LOL:

Dus ik heb hulpveren aangevraagd. Is de investering wel waard gezien bovenstaande foto en het huidige gebruik van de caravan.

Zo lag de lege caravan ook achter de Mégane toen ik hem ophaalde. En toen had ik echt nog niet 70 kg kogeldruk. Hier zitten de hulpveren er sinds begin dit jaar onder, en woensdag gaat de caravan uit de stalling. Benieuwd hoe het dan ligt, maar zou redelijk horizontaal moeten zijn.
Vrijdag nog even met een aanhanger drie nieuwe lattenbodems ophalen, rolhor en vervolgens alle meuk op zolder de caravan in dragen dit weekend. Daarnaast de fietsendrager nog op de dissel voor de bak zien te maken en dan is ie wel klaar.
Inmiddels ook een weegbrug in de buurt gevonden, dus daar gaat de combinatie nog even overheen voor we het Hemelvaartweekend er op uit trekken. :)

Oh, croissantjes bij de dealer. Doe mij die ook even. Mijn Franse-dealer heeft er geen hoor, ook geen pain overigens. Wel prima koffie.

Hulpveren zijn besteld. Kunnen er volgende week meteen onder als ook de olie wordt vervangen.
En dan met Hemelvaart meteen kijken of het werkt.:cool:

Nog een goed bericht: het schijnt dat de Tiguan Allspace binnenkort kan worden toegevoegd aan de shortlist.
Blijft toch leuk, bezig zijn met de vervanger over een jaar of drie.o_O
:)

Inmiddels gisteravond de hulpveren kunnen testen (zie topic). Absoluut een aanwinst.
Caravan ligt nu mooi vlak, en als ik bij op de dissel ga staan (~80 kg) zakt hij niet of nauwelijks in. Komt dus wel goed straks. (y)

Heb zelf geen trekhaak, laat staan een caravan....maar wel hulpveren onder de Peug. Dat is toch serieus fijn!
Normaal hangt zo'n 308 bij 1 kratje bier al op de grond. Nu kan je er -bij wijze van spreken- een halve pallet kratten in stouwen zonder noemenswaardige verlaging.

Oh, ik vind het weggedrag echt nadeliger geworden met de hulpveren met een lege auto (dus 90% van de tijd). Vooral bij drempels springt de achterkant. Het lege boodschappenkratje achterin hoor je omhoog 'springen'. Liefst zou ik ze na de vakantieperiode weer wisselen.

We gaan het merken.
Mijn auto ligt al wat lager dan die van mijn collega, vanwege de zware Multimac. Die weegt minstens 35 kilo (ik heb de 4-zits, dus die zal nog wel wat zwaarder zijn). Ik heb dus altijd wel wat gewicht op de achteras liggen.

adinsx zei:
Oh, ik vind het weggedrag echt nadeliger geworden met de hulpveren met een lege auto (dus 90% van de tijd). Vooral bij drempels springt de achterkant. Het lege boodschappenkratje achterin hoor je omhoog 'springen'. Liefst zou ik ze na de vakantieperiode weer wisselen.

Klopt ook. Alleen is die van mij nooit leeg...:T

Eerste vakantie met de hulpveren is achter de rug.
En hoewel de belasting niet helemaal vergelijkbaar was (grote fietsen thuis gelaten) is het verschil toch duidelijk merkbaar:

esH1bjM.jpg

Ik ben nog wel steeds aan het varieren in de belasting tussen auto en caravan, maar de combinatie als geheel is nu wel een stuk beter in balans.
Eerste camping voor de zomervakantie is ook al weer vastgelegd. En het Pinksterweekend staat ook al gepland. Caravan wordt dus goed gebruikt en de investering in de hulpveren (wat ook nog goedkoper uitviel dan verwacht) komt dus wel goed.

Al heeft de Alto standaard nergens last van.........:p
4ir1CVL.jpg

Hoewel het met de caravan echt heel erg helpt, is het zonder wel erg hoog op de poten met hulpveren:
Het lijkt wel een Scout versie!

48ApqaC.jpg

Op zich handig zo in het Drenthse Staatsbosbeheer landschap. En de fietsendrager blijft lekker zitten.:p

Misschien wat leuke accessoires nemen: :cool:
5E0807733U34.jpg

Durfde je geen foto van de zijkant te maken? :)

Ik heb er ook 'last van'. Dat hoog op de poten staan achter. Na de zomer, als de caravan toch weer vele maanden in de stalling staat, wissel ik ze voor de originele. Staat beter én rijdt beter.

Ik vond de foto zo van achter, met de nep-"auspuff" en het fietsenrek, wat meer Scout uitstralen.:p
En de parkeerplaats op de camping stond barstensvol. Het was druk overal met Hemelvaart en Pinksteren.

De caravan staat ongeveer net zo lang in de stalling als dat ik op winterbanden rijd. Van november tot eind maart. Met Pasen zitten we tegenwoordig alweer op de camping. Dus dat wisselen vind ik te veel. En ik merk eigenlijk ook weinig van de hulpveren in het rijgedrag.

Druk? Man, een invasie van Oosterburen met Pinksteren. Wij waren donderdagavond weer op de camping (hut laten staan) en toen stonden op alle velden hooguit twee caravans. Vrijdagochtend bij de receptie gevraagd of het nog druk ging worden het weekend. De receptiedame schoot in de lach. "we verwachten vandaag ruim 100 gasten voor zo'n 300 plekken".

Wel heerlijk met een biertje naar al die Duitsers gekeken. De een met een nog dikkere auto en caravan dan de ander. Complete koelwagen waar meubilair én bier in zat, en natuurlijk gezelligheid tot in de late uren.

Hier staat de caravan wel wat langer in de stalling. Misschien volgend jaar het voorseizoen op een camping, maar dat is ook maar een keer sjouwen.
Qua rijgedrag, de achterkant wordt springerig hier, met name bij drempels. Er liggen ook de hulpveren onder van een gewone Mégane, en niet de hulpveren voor een GT/GTline zodat er nog wat hoogte gewonnen werd. Zal ook mede de oorzaak zijn. Maar waar het om ging, de combinatie ligt lekker op de weg.

Terug
Bovenaan