Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Rembrandt zei:
Jammer dat ik ook nog moet werken deze week.:)

Inderdaad, want daar wordt ie vies van, kilometers maken :).
Ik startte 2018 meteen met twee verjaardagen om naar toe te karren en te 'showen'. Altijd leuk.

Volkswagen Tiguan Allspace 1.5TSI 150pk DSG Highline Business R
Opties:
- Advance pakket (schuifdak)
- Discover Pro
- Electrisch uitklapbare trekhaak
- Derde zitrij

26w6TM8.jpg

58ggG3K.jpg

awhg7X5.jpg

CbZ9lE0.jpg

4HdiW59.jpg

I63QHeu.jpg

SL8qwgZ.jpg

adinsx zei:
Rembrandt zei:
Jammer dat ik ook nog moet werken deze week.:)

Inderdaad, want daar wordt ie vies van, kilometers maken :).
Ik startte 2018 meteen met twee verjaardagen om naar toe te karren en te 'showen'. Altijd leuk.

Ik ben vanavond al drie keer op en neer naar de Appie geweest. “Ach, weer wat vergeten.......” :D

Caspian zei:
Ik ben wel benieuwd naar die tweak voor de gasresponse. Er staat hier namelijk een qua looks bijna gelijke (wit ipv grijs en geen Allspace) Tiguan voor de deur.

Staat op pagina 21. Bovenaan.

adinsx zei:
Inderdaad, hoe gaat het met volgepakte auto én de sleurhut. Heel benieuwd naar, maar komt vast goed. (y)

De Touran (vergelijkbare motor en bezetting) vormde een prima combinatie met de caravan.
Ik verwacht ook niet dat ik meteen naar Kroatië knal.;) Blijf nog wel een beetje in de buurt.

En als je denkt dat ik enthousiast ben........mijn kinderen zijn helemaal weg van de auto. Er wordt komende tijd echt niet gefietst naar school wat hen betreft.:)

Lekker dikke Allspace! Zonder R-Line oogt een Tiguan toch een stuk minder fraai, dan wordt het meteen een wat ielige auto. Al die gadgets...ik snap dat je er niet meer uit te slaan bent :).

Onbegrijpelijk dat Pon maar 4 kleuren levert op de Highline Business R. Waarom geen blauw. rood en oranje? Die kleuren zijn gewoon leverbaar als R-line.

Ik ging eerst voor de Blue Silk Highline.
Pon levert deze kleur inderdaad niet op de Business R.

Nu is R-line in elk land weer wat anders, hoor. Op de Brusselse Salon stond deze auto, ook in Pyrit Silver, in R-line, maar bij die auto was de dakbekleding niet zwart, terwijl dat op de Business R standaard is. Maar ook in de andere landen is de blauwe bijvoorbeeld slechts recentelijk toegevoegd.

uFo9nGB.jpg

In januari waren 98% van alle 619 afgeleverde Tiguans. grijs, zwart of wit :rolleyes:. Of dat komt doordat het ook allemaal R-Line Business uitvoeringen waren durf ik niet te stellen :). Het hele vorige jaar was het bijna net zo. Blijkbaar zijn VW Tiguan rijders niet zo kleurrijk :),

Vorig jaar werden er maar liefst 5 oranje Tiguans geregistreerd.

MBdoubleyou zei:
In januari waren 98% van alle 619 afgeleverde Tiguans. grijs, zwart of wit :rolleyes:. Of dat komt doordat het ook allemaal R-Line Business uitvoeringen waren durf ik niet te stellen :). Het hele vorige jaar was het bijna net zo. Blijkbaar zijn VW Tiguan rijders niet zo kleurrijk :),

Leasemaatschappijen en bedrijven houden niet zo van opvallende kleurtjes.

Die 5 oranje zijn hoogstwaarschijnlijk particulier gekocht.

MLL zei:
MBdoubleyou zei:

Leasemaatschappijen en bedrijven houden niet zo van opvallende kleurtjes.

Die 5 oranje zijn hoogstwaarschijnlijk particulier gekocht.

Leasemaatschappijen zijn enorm conservatief wat dat betreft. Ik denk dat het ook een beetje aan het publiek ligt. Bij de 1-serie zie je duidelijk meer blauw dan bij de A-klasse: 12% tegenover nog geen 5%..
Zet een T-Cross naast een Captur: bijna 80% van de T-Crossen is wit, zwart of grijs. 11% is blauw en 5 % oranje en 4% groen. Bij de Captur: 26% blauw, 12,5% rood en 6% oranje. Slechts 11% is zwart. Bij de T-Cross 25%. Ook al zullen er meer zakelijke T-Crossen verkocht worden....dit verschil is echt groot.

Dealers durven meestal ook geen afwijkende kleur in de showroom te zetten. Winkeldochterfobie! Dus kiezen klanten ook sneller voor het eeuwige grijs, zwart of wit. Toen ik een Mineralweiss BMW 116d met Oyster leer bestelde was de eerste vraag van de dealer: weet u het wel zeker?

Aan de andere kant zie je ook dat importeurs/fabrikanten specifiek opvallende introductiekleuren kiezen. Dat levert toch vaak bestellingen in die kleur op, en veelal betaal je extra voor die lak. De Iron Blue lak op mijn Mégane was wat dat betreft echt een no-brainer.

Fransen zijn er wat makkelijker in denk ik :)

Een Tiguan R-line zou ik overigens voor wit kiezen vanwege het mooie contrast.

Edit: Wacht eens, ik zit net de Allspace configurator te bekijken. Serieus? Alleen parel zwart, twee tinten grijs en Unilak wit?
Bij de gewone Tig kun je nog voor pareleffect wit kiezen

Ik haak af...

Ik had 'm het liefst in het wit gehad......en dan juist de Uni. Wit is wit. Parelmoer wit is heel lelijk, vooral als je m naast een Unilak witte zet (weet ik van de Alto.:p)
Maar hier zijn er drie keuzes: grijs, blauw of zwart. En de blauwe was niet leverbaar op de Business R. Zoals gezegd: toen ik net had besteld kwam er bericht dat bv in Duitsland net Blue Silk was toegevoegd aan de R-line. Maar in Nederland staan er nog steeds de 4 "kleuren", anders had ik wellicht nog een poging gedaan de kleur om te zetten naar blauw.
En het interieur is alleen in zwart te krijgen. Anders was dat bij mij ook licht geweest (zie vorige pagina).

Er rijdt hier slechts 1 blauwe. Maar dat is een Highline. Verder kiest de overgrote meerderheid hier sowieso voor zwart.

De kleur heeft niets met de leasemaatschappij te maken hoor. Die maakt het niet uit. Het zijn echt de berijders en lessees die het bepalen.

Barri zei:
De kleur heeft niets met de leasemaatschappij te maken hoor. Die maakt het niet uit. Het zijn echt de berijders en lessees die het bepalen.

Als je voor een incourante kleur gaat zal de leaseprijs omhoog gaan. Dus indirect heeft het één wel met het ander te maken.

In het geval van roze of dat soort afschrikwekkende kleuren zal het vast opgaan, maar verschil in leaseprijs tussen grijs, wit of blauw lijkt me bijzonder.

Een R-line stuur zoals in de Golf zou hem wel echt afmaken, toch jammer van Volkswagen dat ze dat stuur niet in de Tiguan plaatsen met een R-line uitvoering. Verder een erg Goed gevulde uitvoering en de kleur vind ik juist wel erg chic ogen voor de R-line!

MLL zei:
Barri zei:

Als je voor een incourante kleur gaat zal de leaseprijs omhoog gaan. Dus indirect heeft het één wel met het ander te maken.
Dat is wat achterhaald is mijn mening. Ik ben verantwoordelijk voor o.a. restwaarde bij een top-3 leasemaatschappij en bij ons maakt het niet uit. Behalve als je voor knalroze als Individual kleur kiest ofzo.

Barri zei:
MLL zei:
Barri zei:

Dat is wat achterhaald is mijn mening. Ik ben verantwoordelijk voor o.a. restwaarde bij een top-3 leasemaatschappij en bij ons maakt het niet uit. Behalve als je voor knalroze als Individual kleur kiest ofzo.

Dan vind ik het bijzonder dat je de leukere kleuren zo weinig tegen komt op de weg.

NieckVB zei:
Een R-line stuur zoals in de Golf zou hem wel echt afmaken, toch jammer van Volkswagen dat ze dat stuur niet in de Tiguan plaatsen met een R-line uitvoering. Verder een erg Goed gevulde uitvoering en de kleur vind ik juist wel erg chic ogen voor de R-line!

R-line stuur hoort bij het R-line interieur. Dat is een extra.
Je krijgt dan het stuur, de aluminium pedalen (die ik zelf heb geplaatst) en een bepaalde R-line bekleding in grijs met een logo in de rugleuning.
Stuur vind ik wel mooi, maar de € 500,- niet waard die ik daarvoor kwijt zou zijn. R-line bekleding vind ik zelf niet mooi. Wel had ik graag het Storm Grey interieur gehad (zie bestelling vorige pagina), maar dat scheen niet te kunnen.
In veel video's op Youtube vind je "mijn" stuur met een R-line logo. Apart dat dat in Nederland niet zo is. Wellicht dat ik daar nog eens naar op zoek ga.

Van harte Rembrandt :D Vanaf de eerste minuut en eerste kilometer een gelukkig huwelijk!
En meteen lekker tweaken. De kleine dingen die het voorde liefhebber véél leuker maken ;)

Goed samengestelde uitvoering zo! (y) Fijn dat je toch een 7-zitter kon kiezen binnen jouw mogelijkheden en wensen. Enigszins betaalbare 7 zitters zijn tegenwoordig behoorlijk zeldzaam.

MBdoubleyou zei:
Dealers durven meestal ook geen afwijkende kleur in de showroom te zetten. Winkeldochterfobie! Dus kiezen klanten ook sneller voor het eeuwige grijs, zwart of wit. Toen ik een Mineralweiss BMW 116d met Oyster leer bestelde was de eerste vraag van de dealer: weet u het wel zeker?

Dat zit hem niet in je mineralweiss. Voor een leek is dat net zo wit als het doodgewone (uni) alpineweiss. Het bijzonder zit hem in je combinatie van wit exterieur met beige interieur. Dat is een combinatie die in Westerse landen niet vaak voorkomt omdat deze niet als zo aantrekkelijk wordt beschouwd. In de VS en Azie denken ze daar anders over, daar zie je zo'n combi veel vaker.

Dan vind ik het bijzonder dat je de leukere kleuren zo weinig tegen komt op de weg.

Veel bedrijven willen ook geen 'rare' kleuren hebben. Maar het is met name de kopers die vaak toch voor 50 tinten grijs kiezen. Toen ik nog bij een dealer werkte hadden we ook wel eens een auto met een lekker kek kleurtje in de showroom staan als eyecatcher. Beetje met het idee; kijken is kopen. Immers uit het boekje zo'n kleur bestellen is eng. Maar zelfs nu vonden veel mensen het erg mooi, maar als ze dan moesten kiezen. Doe dan toch maar precies deze auto maar dan in zwart o_O
Uiteindelijk gaat het wel weg hoor en komt er wel iemand die het kan waarderen, maar het blijft lastig die kleuren. De dealer wil natuurlijk ook die dingen niet te lang hebben staan, zeker met al die korte tijden van facelifts en updates en je straks met een oud model blijft zitten die met fikse korting weg moet.

Na ruim twee weken en ongeveer 1700 km is het tijd voor de eerste review, met de plussen en de minnen.

+ Wat een ruimte!: Met ons gezin van 6 passen we ruim in deze auto. En ook de bagage ruimte achter de derde zitrij valt me niet tegen. Daar kunnen de boodschappen ruim in, en voor de vakantie kan ik daar de zes kledingmanden nog wel kwijt (ieder gezinslid heeft dan zijn eigen IKEA mandje ;))
+ Wat een rust! : de auto is heerlijk stil. Zeker vergeleken met de vorige (diesel-)Octavia. En als de motor zich laat horen, vind ik het best een lekker roffeltje.
+ Gadgets: want dat heeft deze genoeg. De electrische klep die op wel 6 verschillende manieren open- en dicht kan worden gedaan. De navigatie met betere herkenning van poi's en de kaart in het scherm voor je neus. De fantastische led-verlichting van binnen en van buiten. De goed werkende verwarming/klimaatregeling inclusief verwarmde voorruit (heb ik al lol van gehad) en verwarmde stoelen (staan continue aan). De automatische systemen, waardoor de auto bijna zelf rijdt (ACC icm Lane Assist).
Ik ben trouwens nog steeds aan het ontdekken wat er allemaal op zit.
+ Koplampen: toch even apart vermelden. Bij deze Led koplampen heb je geen rare bochtverlichting met de mistlampen meer nodig. Dat zit al in de koplamp-unit. En ik heb vol-continue grootlicht aan staan. De auto regelt zelf de afstelling, waardoor het andere verkeer er geen last van heeft. Er is de afgelopen twee weken nog niet 1 keer naar me geseind dat het niet fijn is. En het is op een donkere weg met 1 auto voor je gewoon vermakelijk om te zien. De hele omgeving is vol verlicht, maar er is een heel duidelijk zwart vlak, waar je voorligger in rijdt. Heel grappig om te zien en knap hoe dat wordt gedaan.
+ Uitstraling: ik heb nog nooit zoveel positieve reacties gehad op een auto als met deze. Iedereen is onder de indruk van hoe deze wagen eruit ziet. Ben ook wel blij met de kleur. Al is ie in het wit nog wat mooier.
+ Carplay: veel handiger dan een Bluetooth koppeling. Weet je zeker dat al je contactpersonen, laatste gesprekken en afspraken overeen komen met je mobiel en de verbinding goed is.

- Toegang derde zitrij: De ruimte is meer dan voldoende voor mijn kinderen, maar om er te komen is voor hun lastig. De stoel komt namelijk niet meer terug in zijn oorspronkelijke stand, dus je moet telkens opletten dat je hem goed terugzet. En aangezien ik dat dagelijks meerdere keren moet doen, is dat best irritant. Daarbij mis je de flexibiliteit van een MPV.
- Verbruik Ik moet echt heel erg mijn best doen om onder de 8 liter per 100km te komen. En als ik m even zo gebruik zoals ie lekker rijdt (sportstand in de Driving Profiles) dan is het verbruik dusdanig dat ik de leasemij binnenkort op mijn dak heb.;)
- Doorslaan op korte hobbels: de voorkant slaat veel door op verkeersdrempels. Daar moet je echt rustig overheen, anders hoor je een flinke kloink van voren.
- Handleiding: jawel, Rembrandt RTFM. Maar dat helpt soms niks. Ik weet nog steeds niet hoe ik met de knoppen op het stuur het geluid in een keer kan muten. Staat nergens. Ook was van de week de fles met melk van een van de kinderen leeg gelopen in de kofferbak. Ik zag de plas melk onder het reserve wiel. Niet zo lekker, dus opruimen.
Maar hoe krijg je het reserve wiel uit een zevenzitter. Staat nergens. Ik heb de halve auto moeten afbreken om de melk te kunnen verwijderen. Al doende bleek de derde zitrij keurig met twee gasveertjes naar voren te kantelen, zodat je zo het reserve-wiel eruit haalt. maar dat staat nergens.:(
- Waterafvoer: bij de Passat komt er water in de kofferbak als je de klep opent. Bij de Allspace druppelt er water op de (kinder)stoelen als je de achterdeuren opent. Gewoon niet goed over nagedacht.
- Stoelen: Ik heb 14-voudig verstelbare stoelen, maar ik heb na twee weken nog steeds niet echt de goede zit gevonden. Daarbij doet het voorste deel van de stoel (wat zorgt voor ondersteuning onder je knieen) wat gammel aan. Moet ik even aankijken of dat exemplarisch is of dat dit een bekend PON Product Kenmerk is.;)
En die massage? Nou, dat gerol in je rug zet je na een keer ook nooit meer aan.
- Gewicht: Het is een zware auto. Dat merk je met versnelling en het verbruik, maar ook bij het bochten ronden. Log is een goed woord. Daar helpt een sportstand niks aan. Maar.....dat kan weer voordelig werken bij de combinatie met de caravan. ben ik wel benieuwd naar. Al wil ik dan al helemaal niet over het verbruik nadenken.o_O

Verder hangt de dashcam nog niet. De voorruit heeft een andere helling dan bij de Octavia, waardoor ik niet echt een fijn plekje achter de spiegel kan vinden. En doordat de auto groter is, is het kabeltje dat ik heb net een 10 cm te kort om in te pluggen. De daarvoor (in de Octavia al) gemaakte piggybag zit er wel in en functioneert ook weer goed.
Ik zit nu ook te kijken bij Ali voor zo'n passende dashcam, die precies in de unit voor je achteruitkijkspiegel past. Maar op zich doet mijn huidige dashcam het nog prima, dus daar gaan we het eerst mee proberen.

Over het geheel is het een fantastische auto, en de meest luxe, uitgebreide auto die ik ooit heb gehad. Al kwam de C5 uit 2002 aardig in de buurt met z'n gadgets. Die was echt z'n tijd vooruit.
Ik heb al wat zaken aangepast in VCDS/OBDEleven, zodat het allemaal weer wat persoonlijker is. Al is er veel veranderd in MY20, waardoor ik bepaalde coderingen niet herken. En dan pas ik ze dus ook niet toe. Even afwachten of ik daar wat updates van kan vinden.
Zo is het me ook nog niet gelukt om Trailer Assist aan te zetten. Maar de caravan komt er voorlopig toch nog niet achter.

Tja, zo een stukje tikkend.......het wordt tijd om weer even een stukje te gaan rijden.:cool:

Als geheel wel tevreden dus.

Ik herken de klacht over de stoelen wel. Ik twijfel ook of ik hem beter vind zitten dan de (vrij basic) stoel die ik in mijn Clio heb. Vergeleken met de Volvo is het bijna oncomfortabel en juist die stoel is de reden dat ik de Karoq zou kiezen.
Echter heb je die niet in Allspace variant dus voor jou niet handig.

Maar controleert de leasemij jouw verbruik?

Geloof dat ze er niet echt bovenop zitten. Maar ik kan me voorstellen dat als ik continue een verbruik laat zien van 12l/100km, dat ze wel wat gaan mekkeren.
Tot op heden nog nooit zoiets gehad met lease, dus het zal wel loslopen. En ik let echt wel op hoe ik rij.

Ik was trouwens nog een minpuntje vergeten, helaas:
ze zijn een lampje vergeten!
Als je dan een derde zitrij plaatst, plaats daar dan ook een lampje. De jongens zitten helemaal achterin, maar in het donker zien die niet waar ze hun gordel in moeten doen, want er is geen licht.o_O

Ik heb wel een "work-around": ook de achterklep opendoen. Want dan gaat de verlichting van de bagage-ruimte ook aan, en die zit dicht bij de derde zitrij, dus komt ook daar meer licht. Maar onhandig is het wel.

Al met al raad ik iedereen die de keus heeft voor een zevenzitter toch meer te kijken bij de MPV's: Sharan (helaas niet meer leverbaar) en Touran. dat zijn toch in die zin meer "echte" zevenzitters (als die nog bestaan in Europa).

Bij onder andere de nieuwe Audi A6 zitten er glow in the dark ringetjes om de gordelpunten heen. Wellicht is zoiets achteraf nog te krijgen?

Voornamelijk positieve klanken dus, maar dat had je wellicht ook verwacht.
Wat betreft het verbruik, daarbij komt natuurlijk ook de aerodynamica om de hoek kijken.

Nico GTR zei:
Maar controleert de leasemij jouw verbruik?

Aantal kilometers gedeeld door de liters hoeft niet op de tiende liter accuraat te zijn als er maar een indicatie is , kan mij voorstellen dat zoiets wel af en toe gecheckt wordt, er zijn mensen die misbruik maken van zo'n tankpas en er hun privéauto mee aftanken o.i.d.

Een LM heeft natuurlijk erg veel info van al haar auto's. Als alle Tiguans veel verbruiken, dan is er niets aan de hand. Heeft je LM geen portal waarbij je je verbruik kan vergelijken met het gemiddelde?

Het lijkt me pas problematisch worden als je structureel veel meer verbruikt dan anderen, dan gaat een LM toch misschien eens informeren of je niet bij elke tankbeurt een jerrycannetje extra meeneemt..

Vwb het "muten", de min-knop ingedrukt houden. :)

@SSander, het is het standaard Highline Alcantara. Deel wat ik bedoel is nog net te zien op laatste foto bovenaan.

@TYN, die methode voor volume is ook voorzover ik kan vinden de enige mogelijkheid. Vind ik jammer. Bij de Octavia kon ik met één druk op de knop het volume muten. Gebruikte ik toch best vaak (parkeer-slagbomen bij klanten, wasstraat, de Mac.:p)

Jongens, er stond een smiley bij mijn opmerking over de LM, hè. Zo druk maak ik me er niet over.
En als ik af moet gaan op de app van de LM..........o_O: die heeft 5 minuten nodig om op te starten, heeft nog steeds de Octavia in mijn gegevens staan en die heeft een verbruik over de afgelopen 4,5 jaar van......0l /100km.
(Sorry,Barri. ;))

Heb je wel een tankpas via de leasemaatschappij of heeft jouw werkgever een eigen, merkgebonden, pas?
Dan zal er wel iets mankeren in de data-uitwisseling, vermoed ik..

Rembrandt zei:
(..)
+ Koplampen: toch even apart vermelden. Bij deze Led koplampen heb je geen rare bochtverlichting met de mistlampen meer nodig. Dat zit al in de koplamp-unit. En ik heb vol-continue grootlicht aan staan. De auto regelt zelf de afstelling, waardoor het andere verkeer er geen last van heeft. Er is de afgelopen twee weken nog niet 1 keer naar me geseind dat het niet fijn is. En het is op een donkere weg met 1 auto voor je gewoon vermakelijk om te zien. De hele omgeving is vol verlicht, maar er is een heel duidelijk zwart vlak, waar je voorligger in rijdt. Heel grappig om te zien en knap hoe dat wordt gedaan.
(..)

Hm.. even reageren ;)

Dat niemand seint.. hoeft nog niet te betekenen dat je tegemoetkomend verkeer niet 'verblind' of irriteert, vind ik.
Zeker het in- en uitschakelen van het grootlicht doet een 'lichtflits' in de omgeving waar te nemen. Althans, dat ervaar ik wel en ik vind dat irritant.

Verders vind ik het wel opmerkelijk.. in de huidige tijd van het tegengaan van lichtvervuiling door straatlantaarns massaal van LED lampen te voorzien, nieuwe voertuigen een bult strooilicht de wereld in mogen stralen.. Fijn voor de dieren, bij jou op de Veluwe ;)

Wat betreft je handleidingsvraagstukken. Kennen ze bij de VW dealer (groep) intussen niet ook de functie van product genius, zoals BMW die heeft, om het e.e.a na te vragen?
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/15098-retailen-zonder-frustrerende-autoverkoper

Als je dan een derde zitrij plaatst, plaats daar dan ook een lampje. De jongens zitten helemaal achterin, maar in het donker zien die niet waar ze hun gordel in moeten doen, want er is geen licht.

geen groot probleem, maar wel opmerkelijk.

je verwacht toch na al die vele duizenden kilometers testen en ervaring dat zoiets kleins dan vergeten word. Het zijn de kosten ook niet en technisch niets ingewikkeld. Zie zulke kleine missers wel vaker met auto's. Is daar dat niemand van die duizenden mensen die zich met de ontwikkeling bezig houd die dacht; misschien moeten we daar een lampje plaatsen? Blijkbaar niet :)

AsconaGT zei:
Als je dan een derde zitrij plaatst, plaats daar dan ook een lampje. De jongens zitten helemaal achterin, maar in het donker zien die niet waar ze hun gordel in moeten doen, want er is geen licht.

geen groot probleem, maar wel opmerkelijk.

je verwacht toch na al die vele duizenden kilometers testen en ervaring dat zoiets kleins dan vergeten word. Het zijn de kosten ook niet en technisch niets ingewikkeld. Zie zulke kleine missers wel vaker met auto's. Is daar dat niemand van die duizenden mensen die zich met de ontwikkeling bezig houd die dacht; misschien moeten we daar een lampje plaatsen? Blijkbaar niet :)

Sjoemelcentjes moet toch ergens vandaan komen, zo raar is het dus niet.

Ik denk eerder dat de verlichting op de middenrij, in theorie, ook de 2 achterste zitplaatsen bereikt.. maar dat dit niet getest is met personen in de zitting.. die nu dus (vermoed ik) met hun eigen schaduw moeten stoeien om het gordelslot te vinden?

Of er zit iets in de dak / zijspanten constructie dat geen ruimte biedt voor een lichtunit / stekkerpunt?

De auto wordt prachtig uitgelicht met de led-verlichting boven en de led-strips in de deuren.
rppONMr.jpg

Maar zoals je hier beneden al kunt zien, zorgt dat niet voor een verlichte derde zitrij.
BKdxfIR.jpg

OSnWQZU.jpg

Pas als je de achterklep opent, komt er iets van licht bij deze zitplaatsen:
PuRReLN.jpg

En dat is dan ook nog veel gelere verlichting.

Nog zo'n dingetje aan deze auto: Echt alles is LED. Denk je. Maar achterin (het "zaklampje"), in het dashboardkastje en in de mistlampen: halogeen. Hoe verzinnen ze het.o_O

Durashift zei:
Verders vind ik het wel opmerkelijk.. in de huidige tijd van het tegengaan van lichtvervuiling door straatlantaarns massaal van LED lampen te voorzien

Dit klopt niet. Led-straatverlichting is juist beter voor de omgeving omdat de lichtbundel veel beter gericht en afgebakend kan worden, ofwel met beduidend minder strooilicht.

AsconaGT zei:

Het is iets wat geen deel zal zijn van de testprocedure. Daarin rijden alleen technici die kijken of er ergens foutmeldingen verschijnen en of de auto het nog doet na 20 koudestarts bij -30. En er zullen testrijders bepalen of een crossovertje hard genoeg een bocht om komt zonder al te veel over te hellen. Maar het zou idd handig zijn om een prototype ook eens mee te geven aan een Ikea-familie :)

Ja, wat jij schrijft bedoel ik ook, Wouter. Misschien heb ik het niet zo handig geformuleerd. Maar goed, in mijn optiek zorgen de LED (groot licht) van moderne voertuigen juist weer voor lichtvervuiling.

Wat ik mij vanavond nog wel afvroeg, een bebouwde kom inrijdend waar de eerste paar lantaarns van wit LED waren voorzien.. of er niet ook amberkleurige LED lampen in de armaturen geschroefd kunnen worden. Want nu was er na de bocht met wit LED licht.. weer regulier, amber (geel) licht te zien, wat ik wel prettiger vind rijden met storm en regen.

Ik heb (amberkleurige, filament) LED-lampen (stuk of 8) buiten om het huis, in een mooi klassiek armatuurtje, die aangaan zodra het donker wordt en uit gaan zodra het licht wordt. Dus die verlichten het huis de hele nacht. Ik woon midden in een stad, dus lichtvervuiling zal wel meevallen.;)

Ondertussen wat verder gevogeld met de OBDEleven. Tellers op de Active Info Display aangepast. Weinig speciaals. Tellers die mogelijk zijn zijn vrij eenvoudig van opzet. En in praktijk heb ik eigenlijk altijd de kaart fullscreen in beeld (zie boven).
Ook staan er nu wat R-line logootjes her en der. In het AID scherm, en bij opstart van de Discover Pro. Waarom ik die zelf aan moet zetten op een R-line is me een raadsel.o_O
Helaas is de auto op het plaatje nog steeds een "gewone" Tiguan, zonder R-line.:rolleyes:

SVZsuHf.jpg

Ook hier weer in beeld het schandalig hoge verbruik. In geheel kom ik rond de 7,9l/100km nu. Maar met moeite. Dit was natuurlijk weer zo'n schoolritje. Dan lukt het niet echt om zuinig te zijn. En de berekening is natuurlijk ook raar: 1 uur rijtijd (nee hoor, heb even bij school/scholen staan wachten, twee keer), met korte afstand. En dan krijg je dus dit.

Dashcam zit er nu ook in:
wFunXLZ.jpg

Werkt weer als vanouds en zit mooi achter de spiegel. Wellicht dat ik nog eens probeer om die kap achter de spiegel los te halen om ook het laatste stukje kabel weg te werken.

Leukste met twee berijders is de personalisatie. We hebben nu allebei onze eigen sleutel, met de eigen instellingen voor Drive Profile, radio-zenders, hulpsystemen (zoals lane-assist) en dashboard-settings. Helaas niet voor de stoel-instellingen, want er zit geen elektrische bediening met geheugen op. Maar in de praktijk weten we meestal wel een setting te vinden die minimale verstelling vereist bij wissel.
Je wordt nu ook welkom geheten en "uitgezwaaid" met je eigen naam. :cool:

Toch is het wel een mooi exemplaar. Ik ga zaterdag nog wel ff langs Broekhuizen. VW dealer belde dat hij weer een Allspace heeft staan. Maar ik ben bang dat het die van de buren wordt.

Durashift zei:
Ja, wat jij schrijft bedoel ik ook, Wouter. Misschien heb ik het niet zo handig geformuleerd. Maar goed, in mijn optiek zorgen de LED (groot licht) van moderne voertuigen juist weer voor lichtvervuiling.

Wat ik mij vanavond nog wel afvroeg, een bebouwde kom inrijdend waar de eerste paar lantaarns van wit LED waren voorzien.. of er niet ook amberkleurige LED lampen in de armaturen geschroefd kunnen worden. Want nu was er na de bocht met wit LED licht.. weer regulier, amber (geel) licht te zien, wat ik wel prettiger vind rijden met storm en regen.
Vroeger... ik word oud:) had je ook wit en geel licht. Gele lampen waren de hoofdwegen waar je een stad in en uit reed tegenwoordig wordt alles door elkaar heen gebruikt. Jammer eigenlijk. Niet iedere vooruitgang is een verbetering.

Vandaag mocht de Tiguan zich voor het eerst als trekker "bewijzen".

PMcZjf7.jpg

Het is duidelijk te merken dat deze auto leeg al zwaarder is dan de caravan vol (caravan is bijna "gebruiksklaar" zoals hij er nu achter hangt. Komen alleen (soms) nog twee fietsen op de dissel).
Vorige was echter een diesel, en dat merk je dan weer met wegrijden. Die diesel trok 'm toch net wat makkelijker van z'n plek (met 110pk) dan deze benzine met 150pk.
Elk voordeel heb z'n nadeel, zeg maar.;)

De caravan moet even voor een beurt naar de dealer, en gaat dan waarschijnlijk weer terug in de stalling. EInd april maar eens proberen hoe we nu met de belading om moeten gaan. Er kan in de caravan nog wel wat bij, dus ik verwacht dat bv de gasflessen nu van de auto naar de caravan verhuizen. Gewoon in de disselbak zoals bedoeld. Hij kan nog wel wat kogeldruk hebben. Caravan hangt nu een beetje achterover.
Verder moet er voor de vakantie ook nog even een vierde Thule Pro-ride op het rek. Daar gaan de vier kinderfietsen op.:cool:

Kleine update in een bijna auto-vrije periode.

De caravan is terug van de beurt en kan met verse banden zo weer de stalling in.
Ik heb de wieldoppen er maar even afgelaten, want ik ben op zoek naar doppen die dicht bij de velgen van de Tiguan zitten. Al is dat nog niet eenvoudig.
2aVbqGk.jpg

Zoals gezegd maakt de auto niet veel kilometers nu. Hij staat meestal gewoon bij de deur.
En nu had de overbuurman een mooie SQ5 mee. Dat levert een mooi familie-plaatje op.
KrwUv1G.jpg

Gisteren wel een schrik: een gigantische herrie bij het wegrijden. Eerst alleen bij achteruit rijden, maar daarna ook vooruit. Geluid ging door merg en been.
Dus vanochtend naar de dealer.
Steentje tussen/in de remmen.
Met de winterbanden en de grindstrook voor de deur verplaats ik inderdaad veel grind. Maar als dit vaker gebeurt hoop ik dat ze een spaarsysteem hebben bij die dealer.....:)
Er komt namelijk alleen maar meer grind bij. Volgende week gaat de voortuin op de schop en gaat er nog een paar kuub grind bijgestort worden.:rolleyes:
Grindstrook ligt er nu sowieso waardeloos bij doordat ze glasvezel hebben getrokken.

HAw3HiV.jpg

De Tiguan is voorzien van zomerbanden. Is ie nog stiller.
Verschil tussen de Octavia en de Tiguan is mega-groot. Te "horen" op de dashcam filmpjes. Je hoort (met radio uit) namelijk helemaal niks in de Tiguan.:cool:

Hij wordt alleen wel erg weinig gebruikt.
Nog geen 4200 km in 3 maanden.

Daarom laatst lekker in mijn uppie een rondje Hoge Veluwe gedaan, begin van de avond. Dak open, sportstand erop. Heerlijk!
De auto bevalt echt supergoed. En ruikt dus ook nog als nieuw.:cool:

Schitterende auto die Tiguan. In R-Line oogt ie heerlijk stoer en dik. Alles wat ik lees over de 1.5 TSI moet dit wel een hele fijne aandrijflijn zijn die in alle rust zijn werk doet. Geeft veel comfort.

Hij is fraai! Dat donkergrijs is zoveel mooier dan zilvergrijs en staat perfect bij de R-line en gunmetal wielen. Sowieso vind ik de Allspace (maar wie die naam heeft bedacht...) mooier dan de 'normale' Tiguan. Hij heeft net iets meer présence zonder dat ik daar direct de vinger op kan leggen. Hij staat in ieder geval goed voor de caravan, benieuwd wat 'ie qua verbruik doet zo!

Terug
Bovenaan