Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Bij gebrek aan rijden maar weer even verder gespeeld met OBDEleven.

De Trailer Assist werkt niet. ik krijg wel het menu, maar als puntje bij paaltje komt geeft hij aan dat de camera niet klopt.
Hoewel mijn camera wel een "High"-type is (met van die lijntjes die je de weg wijzen), is het bij VW toch net het verkeerde type voor Trailer Assist. Ander type nummer.
Helaas. Alhoewel........de gewone parkeerfunctie gebruik ik ook al nauwelijks tot niet, want zelf parkeren gaat sneller. Enige waar het me handig voor lijkt is het recht achteruit rijden op een lang stuk. Maar hoevaak gebeurt je dat? Ga er dus geen geld aan uit geven om de camera te vervangen.

Verder de volgende zaken nu aangepast:
- Wat R-line logo's hier en daar (zie hierboven)
- Adaptive Lane Assist op "Early" (blijft ie nog wat beter in het midden van de rijbaan)
- Bijtank hoeveelheid in AID
- Bevestigingstoon van alarm
- Aanpassing tellers AID (zogenaamd de R-versie, niet heel spannend in deze Tiguan)
- Aanpassing beginscherm Discover Pro in R-line
- Ambient Lighting aanpassing van wit naar kleur (10 kleuren)
IMG_3699-1.jpg

- Memory op verwarmde stoelen (laatste stand onthouden, m.a.w. altijd aan :cool:)
- Memory op grootlicht-assistent: staat dus altijd op grootlicht, regelt zelf of het nodig is om 'm te activeren
- Scandinavian DRL: achterlichten branden mee met DRL (werkt ook door op verlichting caravan/aanhanger)
- Uitschakelen "preventie rechts inhalen" van ACC: Heb ik weer teruggezet. Vind het toch fijner om 'm te overrulen met een tikje op het gaspedaal, dan om 'm helemaal uit te zetten.
- Gasresponse nu op "Direct: controlled over threshold value": geeft lineaire opbouw gaspedaal. Geen dip meer in reactie bij gasgeven.
- Pulserende startknop: niet omdat het moet, maar omdat het kan! :)

Start/stop kan niet meer uitgeschakeld worden op een MY20 met de 12V-tweak. Nu is dat bij deze auto ook minder erg, want het is minder hinderlijk. Wel is er bij ingeschakelde start/stop iets meer vertraging in het wegrijden in combinatie met AutoHold. Ik druk dus toch meestal de knop in om S/S uit te schakelen.
Needle Sweep doet het ook niet op deze AID.

Al met al net weer wat persoonlijker.

Verder nog updates?
Nou, nee, we rijden nog steeds erg weinig.
Een keer bij het boodschappen doen een paaltje geraakt ('t is toch een fikse auto). Draai was te klein. maar gelukkig geraakt op het kunststof van de wielkast en kunnen wegpoetsen.o_O

Andere updates zijn, a-la adinsx, meer huisgerelateerd:
afgelopen weken de achtertuin leeggehaald. Er heeft hier ooit een aannemer gezeten, die wat gebouwtjes en fundamentjes heeft laten liggen.
Dus dik 12 kuub puin uit de tuin gehaald. Nu weer indelen en gras zaaien.
In elk geval geen sportschool nodig gehad.......:cool:

mMKpStp.jpg

twee van deze containers vol, dus. En nog twee aanhangwagens

We dachten er met 6 kuub te zijn.
Tot we ook net ónder het maaiveld gingen graven.

Dus inderdaad goed stapelen van de grote brokken en toen afvullen met gruis.

We wisten het toen we het kochten, maar dit soort dingen vallen dan toch nog tegen.

Heerlijk toch, met dit weer in de tuin bezig zijn. En meteen gesport ook nog. Prima combinatie ;)

Ik heb hier laatst ook een aanhanger vol puin weggebracht omdat we een tuinmuur hebben weggehaald en de 1,5m die nog bij de tuin hoort erbij te trekken. Naar de stort ermee, 15,- afrekenen en toen... In mijn eentje de aanhanger leeggooien. Met vier man volgooien ging prima, in je eentje leeg is knap vervelend.

En verder, mooie updates/aanpassingen aan de Tig. Die pulserende startknop had de Leon standaard (herinner ik me een persbericht van), maar was het ook bij VW ergens standaard? GTI o.i.d.?

HCyjnod.jpg

De ruimte om het huis begint vorm te krijgen. Binnenkort nog een hekje. Links blijft de mogelijkheid uit te breiden tot een oprit voor de auto/caravan. Grindplaten en grind erin en het is klaar. Moet het boompje wel weg.:p
Voorlopig laten we het zo en blijft de auto voor de deur.

Ín de auto dan (het is tenslotte een auto-forum ;) ), toevoeging van een drietal media-houders.
Waren in de aanbieding bij Skoda.
Skoda? Ja, want VW levert ze niet. En ik had er al één in de Octavia, die na dik 4 jaar nog als nieuw is. Ieder kind heeft nu dus zijn/haar eigen houder voor ipad/tablet/telefoon.
(Die ze trouwens nog niet allemaal hebben, hoor. :p )

fbJPQWJ.jpg

uD32Yro.jpg

Ik zag vandaag nog een Tiguan Allspace rijden in Eindhoven, maar dat was H-100-SG. In ieder geval was jij t niet.

Er zijn weer wat “ergernissen” opgeruimd.

Monsieur Le Loure zei:
Als je zacht drukt op de aan/uitknop wordt het geluid dan niet gedempt?

MLL had gelijk. Geluid muten doe je door even de “power”-knop aan te tippen.
Geluid komt op dezelfde sterkte weer terug door hem nogmaals aan te tippen.

De eerste van de overgebleven halogeen onderdelen is vervangen: de kofferbakverlichting.
Oud:
40TyiVR.jpg

Nieuw:
wig7LXH.jpg

Naast dat het beter past bij de overige interieurverlichting, geeft het ook een bak meer licht.
Geleverde Led dashboardkast unit is de verkeerde. Past niet. Moet ik dus nog even achteraan.:rolleyes:

Ik ben nog steeds een beetje aan het spelen met de settings via ODBEleven. Maar niet alles is een succes. En veel van de zaken die ik op internet vind zijn of niet werkzaam voor de nieuwere MY20 modellen, of heeft mijn wagen al standaard. Maar het is wel leuk om te proberen.

O ja, en mijn stuur krijgt een R-line logo, zoals dat bij de Amerikaanse R-line zit. Foto’s volgen.....;)

Blijft altijd genieten van mede-freaks die detailfetisjist zijn in hun auto (y)

Dat je nu pas die mute-functie ontdekt, verbaast mij wel. Was dat niet in de voorafgaande VAG-producten al precies hetzelfde?
Misschien dan nog een tipje: als je het volume-scrollwieltje in je stuur indrukt (dus drukken i.p.v. draaien), gaat geluid ook op mute.

Dat scroll-wieltje zat op de Octavia, maar zit niet op de Tiguan. Op het stuur kan ik niet muten.
Verder staat het in de auto handleiding inderdaad bij de stuurwielbediening als een soort algemene aanduiding (maar dat kan dus helemaal niet) en wordt het verder niet meer vermeld. Het staat wel in de specifieke Discover Pro handleiding.:rolleyes:

En detailfreak: de breedte-verlichting van de caravan moet ook nog worden aangepast. Die is ook halogeen (natuurlijk), maar dat ziet er ook niet uit achter een auto met alles led.o_O
QyIHvyZ.jpg

En de wieldoppen van de caravan moeten nog matchen met de Sebring velgen van de Tiguan. Maar da's nog niet zo makkelijk te vinden.
:)

Ik ben ook nog steeds zoekende hoe ik het geluid in mijn 2018 Golf kan muten, zal dus wel een VAG dingetje zijn :D

Stuur is verder hetzelfde. Zit alleen die badge op.
Het is dan wel net andersom, trouwens, zwart met zilveren tekst.:rolleyes:

Rembrandt zei:
Stuur is verder hetzelfde. Zit alleen die badge op.
Het is dan wel net andersom, trouwens, zwart met zilveren tekst.:rolleyes:

Is dat gat onder dan geheel gevuld? Ik vind het prettig om daar het stuur vast te houden.

Tja, dat wordt toch even twee "nieuwe" Thule bars.
OEj6JQp.jpg

Ik heb afgelopen jaren via Marktplaats tot twee keer toe een set dakdragers met twee Proride fietsenhouders gekocht. Alles Thule, en alles op elkaar passend.
Nu blijken beide bar-sets te kort de Tiguan. Dus nu op zoek naar een setje Wingbars 127cm.:cool:

Toch mooi spul, hoor, dat Thule. Past allemaal op elkaar en is dus met onderdelen aan te passen per auto. Zo heb ik in de basis dus voor nog geen 100 Euro een mooie basis gekocht.
Uiteindelijk moeten er dus vier Prorides op het dak, voor de kinderfietsen.

De verhuiswagen bevat drie rijen stoelen, dus daar blijft slechts een klein stukje bagage-ruimte over.o_O
Vakantie betekent dus 6 fietsen: twee volwassen fietsen op de dissel van de caravan, vier kinderfietsen op het dak.

Zoals hierboven is voor school-tijd. Brengen met de fiets, en incidenteel er eentje van speel-afspraakje ophalen met de auto. Die Prorides zijn dan echt ideaal. Snel te plaatsen (kinderfietsjes, dus niet te zwaar tillen) en heel stabiel.

Die vierde komt er nu voor het eerst bij. Daarom keuze voor de Wingbar met T-track. Kunnen de fietsendragers wat verder naar de zijkant en kunnen er vier naast elkaar.

Zo was het op de Octavia:
A70bdSI.jpg

Komt een klein fietsje tussen, en de rood-met-witte 24" is afgelopen week ingeruild voor een 26", voor de oudste.
Moet nog net kunnen.:cool:

Ook al zou iemand het kenteken over het hoofd zien, dan nog herkennen ze binnen 1 seconden uit welk land je komt :).
Ik ga er in de toekomst ook niet aan ontkomen. Vooralsnog gingen de fietsjes (16") in de caravan mee, maar vandaag is een 20" fietsje aan de verzameling in de schuur toegevoegd voor de oudste (6 vandaag). En ik voorzie dat ze uiteindelijk ook op het dak gaan eindigen o_O

De 1.5 TSI DSG bevalt nog steeds goed?

Beetje vrieskou en de Volkswagen raakt van slag:
4tcLnCG.png

Schuifdak zat (natuurlijk) dicht.
Had dit ook met mijn vorige Touran(s): als het vroor 's morgens, deed het infotainment (resp RNS510 en 310) het niet tot de temperatuur in de auto was gestegen.......:rolleyes:

Verder geen updates.
Kantoor is nu officieel flexplek geworden, dus dat wordt ook na Corona geen dagelijkse kost meer. Dus kilometers per jaar zullen (verder) dalen.
Denk dat dit mijn laatste leasebak wordt bij deze baas. Maar we wachten het af.

Verjaardag!
De Tiguan viert vandaag zijn 1ste verjaardag bij mij voor de deur.

Raar jaar.
Hij staat hier nu met nog geen 15.000km voor de deur. Komt nauwelijks van zijn plek.
En als ie gebruikt wordt, dan is dat voor korte (stads-)ritjes. Om de kinderen naar school te brengen, of boodschappen te doen.
Maar dat laatste gebeurt nu ook niet vaak, want het meeste wordt bezorgd. En ik zit ondertussen alweer bijna een jaar thuis (te werken).

Maar gelukkig weet mijn oudste dochter me zo nu en dan over te halen om bijvoorbeeld even een rondje Hoge Veluwe te doen.
En vandaag nog een lekkere rit gemaakt om een nieuwe toevoeging te halen: een mooi setje Wingbars op de kop getikt.
3uvrZ3E.jpg

Van het weekend dus even uitproberen met 4 Prorides, om alle kinderfietsen op het dak te kunnen plaatsen.

Ah mooi spul. die heb ik ook op de Touran en vroeger op de A4 tijdens de vakanties.
Ik heb er dan een Thule Motion XXL dakkoffer op liggen.
Boven de 120km/h hoor je wel een beetje geruis, maar zaker niet het gefluit waar je vroeger wel eens van hoorde.

Maar je had toch al wel dakdragers op de Tiguan? zijn deze breder?

Ik heb nu drie sets: zwarte squarebars (gewoon simpel vierkant), een setje Aerobars met een T-track en nu deze Wingbars.
De eerste twee zijn resp. 120 en 108 cm geloof ik, en dat is te kort voor de Allspace. Die heeft minimaal 127 cm nodig.
De squarebars konden nog net, maar dan vielen telkens de afdekdoppen eraf.

De Wingbars zijn 135cm, en hebben ook t-track, wat ik nodig heb om 4 Prorides naast elkaar te kunnen zetten.

Met het mooiere weer gaan de kinderen (en wij) weer met de fiets naar school. Maar soms is het handiger om even "snel" met de auto te halen. En dan is het fijn als de fietsen zo mee kunnen.
3FkAT4W.jpg

Dit zijn de fietsen van de jongste twee. Moeten dus nog een 24" en 26" tussen.
Totale set is een stuk stiller dan op de Octavia, met de Wingbars. Merk het verschil echt. Natuurlijk suist het wel, maar niet hinderlijk. Radio iets harder en het geluid is weg.;)

Ondertussen de 15.000km gepasseerd.
De Tiguan is echt een stads-auto geworden. Veel verder komt-ie niet. Gelukkig heb ik 'm vorige week nog even kunnen uitlaten met een ritje Friesland.:)

Vagcom?
- Achterklep is nu stil bij openen. Ipv dat vrachtwagen alarm wat er eerst op zat.:cool:
- Tweak met de buitenspiegels: de verwarming loopt nu via de achterruitverwarming. Voordeel daarvan is dat je de buitenspiegelverstelling op "R" kan laten staan. En die stand is nodig om de rechterbuitenspiegel naar de stoeprand te laten draaien bij achteruit parkeren.
O ja, en er zit nu een "off-road"-menu in de wagensettings.

"Niet omdat het moet, maar omdat het kan." :)

Rembrandt zei:
Vagcom?
- Achterklep is nu stil bij openen. Ipv dat vrachtwagen alarm wat er eerst op zat.cool smiley
- Tweak met de buitenspiegels: de verwarming loopt nu via de achterruitverwarming. Voordeel daarvan is dat je de buitenspiegelverstelling op "R" kan laten staan. En die stand is nodig om de rechterbuitenspiegel naar de stoeprand te laten draaien bij achteruit parkeren.

Doe je dat zelf? Of?

Met name die spiegeltweak vind ik erg interessant.

Ja, doe ik zelf met OBDEleven.
Mooie en niet al te dure tool.

Maar ik zag dat je een nieuwe Passat in je profiel hebt. Voor de laatste generaties VAG ( met MIB3) heeft VW de boel flink gewijzigd en verder dichtgetimmerd. Heb bij een Passat van een collega gekeken, maar ik herkende weinig en heb bij hem dus weinig kunnen veranderen.
Ik zorg altijd wel dat ik bekende codes gebruik (die op meerdere of bekende plekken bevestigd zijn), en die heb ik voor de laatste Passat nog niet veel gevonden.

W212 zei:
Rembrandt zei:
Vagcom?
- Achterklep is nu stil bij openen. Ipv dat vrachtwagen alarm wat er eerst op zat.cool smiley

Doe je dat zelf? Of?

Met name die spiegeltweak vind ik erg interessant.

Ik ben al maanden bezig om die irritante spiegelkanteling in 'R' uit te zetten bij mijn Cadillac, moet via de boardcomputer te doen zijn, mij lukt het niet.

Die vagcom tweak met de spiegels is interessant!
Maar dat piepen van de achterklep doet hij toch alleen bij openen met afstandsbediening? (of als je hem handmatig dichttrekt)

Maar ik zag dat je een nieuwe Passat in je profiel hebt. Voor de laatste generaties VAG ( met MIB3) heeft VW de boel flink gewijzigd en verder dichtgetimmerd. Heb bij een Passat van een collega gekeken, maar ik herkende weinig en heb bij hem dus weinig kunnen veranderen.
Ik zorg altijd wel dat ik bekende codes gebruik (die op meerdere of bekende plekken bevestigd zijn), en die heb ik voor de laatste Passat nog niet veel gevonden.

Jammer! Maar wel gaaf dat jij zelf een beetje kunt pielen met de instellingen. Vroeger, toen ik Seat reed, liet ik wel eens wat door de dealer instellen, ga es vragen aan de VW dealer, maar denk niet dat ik heel ver kom. :D

Audi A6 zei:
Die vagcom tweak met de spiegels is interessant!
Maar dat piepen van de achterklep doet hij toch alleen bij openen met afstandsbediening? (of als je hem handmatig dichttrekt)

Hierbij de spiegel-tweak:
odERmJt.png

Het piepen doet hij bij openen met de afstandbediening, maar ook bij openen met de knop voorin (in de bestuurdersdeur). Dus openen zonder dat je er bij staat.
Snap ik op zich wel, maar je moet (zeker met kleine kinderen) toch uitkijken bij openen, dus toon heeft niet echt toegevoegde waarde en is vooral irritant.:p

Bij de 7-zits Tiguan Allspace kun je 'm trouwens niet sluiten met de knop voorin of met de afstandsbediening. Heeft te maken met de veiligheid. Door de derde zitrij kunnen er handjes tussen de klep komen bij sluiten (ze zitten er immers pal onder). Is tot op heden ook niet te omzeilen.

Rembrandt zei:
En detailfreak: de breedte-verlichting van de caravan moet ook nog worden aangepast. Die is ook halogeen (natuurlijk), maar dat ziet er ook niet uit achter een auto met alles led.o_O
QyIHvyZ.jpg

En de wieldoppen van de caravan moeten nog matchen met de Sebring velgen van de Tiguan. Maar da's nog niet zo makkelijk te vinden.
:)

Dit weekend was het eindelijk zover: even de caravan weer uit de stalling voor een kleine upgrade.
Dus: buitenverlichting led. Nu dus wel matchend met de Tiguan.
QbmdmHj.jpg

faEt7Fl.jpg

Nieuw neuswiel en de wieldoppen opgeknapt en voorzien van nieuw Knaus-logo.:cool:
Geen nieuwe wieldoppen dus. Ik heb geen echt goede match met de Sebring velg van de Tiguan kunnen vinden. Dus dan deze nog maar een ronde mee laten doen.

Laatst had ik thuis geopperd dat als de kinderen het huis uit zijn, en niet meer mee hoeven in de auto, dat ik dan niet meer zo'n grote bak wil, maar een leuke cabrio.
Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar een Mercedes E-klasse cabrio.

Dat was dus onthouden, en bij mijn verjaardag stond er dus een cabrio klaar...........

f4qRmIm.jpg

8ati9q1.jpg

Moest natuurlijk 4-persoons zijn, want de kinderen wilden wel mee met de ritjes.
En dan lijkt zo'n 2-serie wat aan de krappe kant, maar......dat valt allerzins mee.

Het is een 220i.
Lekker vlot, en zelfs mijn oudste dochter past prima achter mij.
Ook had ik op een gegeven moment twee Maxicosi Rodi zitverhogers op het achterbankje voor de jongste twee, maar dat ging prima.

Ik had al wel eens eerder in een 1-serie gezeten op een beurs, maar eigenlijk nog nooit in een BMW gereden.:rolleyes:
Kan ik best aan wennen.:)

Auto is groot genoeg, ik zit er heerlijk in, en heb dus al lekker wat kilometers gemaakt.
Interieur is helemaal naar mijn smaak, met de beige bekleding. Of ik zelf voor een zwart exterieur zou kiezen (ondanks de matching zwarte grill).......? Mwaoh. En de velgen zouden ook niet helemaal mijn keuze zijn..

Al met al wel een heerlijk cadeau, wat mijn toekomstige keuze voor de daily driver bevestigd heeft.
Al is dan voorlopig nog steeds de E-klasse mijn eerste keus.:cool: Zal mijn taxi-verleden wel zijn.:)

Ik heb nog even om te sparen......;)

In totaal drie dagen. En beter weer had ik niet kunnen treffen.:cool:
Vandaag ook weer lekker op pad geweest.
O.a. een bekende Autoweek-route. Veel van de filmpjes worden op dat stuk opgenomen.

Nog wat foto's:
2UY8ONM.jpg

YajJZve.jpg

mSXvhs6.jpg

CfDBZRf.jpg

Heerlijke auto.
Wel gek hoe snel je aan bepaalde dingen went. Of beter gezegd VERwend.:p
De BMW heeft wel lane assist, maar alleen als waarschuwing. Stuurt dus niet zelf terug, of blijft niet zelf in het midden. Dat was dus zwalken over de weg, want de Tiguan doet dat wel.
Ook moet ik nu de voet op de rem houden, anders gaat-ie rollen. Heeft geen auto-hold.
Allemaal dingen waar ik eerder niet naar taalde, maar die je nu bijna zou missen.

Maar, zoals gezegd, dat is wel een beetje verwend.
Want het is echt leuk om even een paar dagen met zo'n BMW cabrio te kunnen "spelen".
Morgen dus nog even flink van genieten. Of zal ik..........Hoe laat is het? :p

Leuk cadeau. (y)

T-roc cabrio voor over een paar jaar.. dan heb je die 'comfort' dingen die je gewend bent ook wel weer . ;)

Wat een leuk cadeau zeg. Een cabrio is ook iets wat je echt eerst moet proberen voordat je er één koopt. Cabriorijden is niet voor iedereen weggelegd. Ik vind het echter prachtig, mis onze 3-serie nog wel.

T-Roc lijkt me wel makkelijker uitstappen. Bij de BMW is het meer “eruit laten rollen”. Kennelijk ben ik echt wat ouder…….:D

Nee, mijn voorkeur gaat meer uit naar deze (ook qua kleur etc):

[Geluid uit] ;)

Het leuke van zo’n cadeau is inderdaad dat je het echt even kan ervaren. En het bevalt goed. Kan het me later best als “daily driver” voorstellen. Nu is het nog niet zo praktisch.;)

De BMW is echt ruimer dan verwacht. Zelfs deze is goed als 4-persoons te gebruiken. Met kinderen dan wel, maar toch.
Kap open is heerlijk, tot op hoge snelheid. Kap dicht is ie heel mooi stil. Winddeflector geeft een heel ander cabrio-gevoel. Eigenlijk alleen nodig op hogere snelheid.

Gaaf hoor, en natuurlijk nog van harte met deze mijlpaal. Mooie BMW. Maar je bent inderdaad wel wat verwend geraakt. Deze 2 -serie is in de basis natuurlijk ook al een wat oudere auto. Denk dat ie net als mijn 3 serie ook nog een ouderwetse handrem heeft. Persoonlijk kan ik heel goed zonder alle hulpjes. Heb het een klein jaartje in de laatste Mazda 6 wel mogen ervaren, maar mijn BMW heeft dat niet meer. Enige wat ik soms mis is de lane departure warning en achteruitrijcamera.

Haha, zo zie je maar hoe smaken verschillen, ik heb al die hulpjes uitstaan. Helemaal vervelend als de auto zich bemoeit met hoe ik rij. Wat ik naar vind aan mijn BMW is dat hij niet wil rijden met de deur open. Dus in D met de deur op een kier, wil niet. Dan zet hij de bak automatisch in P. Dat is irritant als ik op de oprit snel even de auto wil verplaatsen oid.

Ik was altijd mordicus tegen en hopeloos ouderwets. Een tellerbak hoorde nog ouderwetse meters te hebben. Na een jaar Kodiaq sturen met al die hulpjes en virtual cockpit wil ik niet anders meer. Leuk kado en nog van harte.

brg zei:
Ja, wat moet ik hierop zeggen... cabriorijden is verslavend (y)

Dat is mij nu ook duidelijk. Ben net thuis om even te eten. Heb bijna de hele dag gereden.

Langs het hoogwater van Deventer naar Zwolle. Richting Elburg en Veluwemeer en zo over de Veluwe terug naar huis. En eigenlijk wil ik na het eten nog even een rondje Hoge Veluwe doen.:cool:

nIvv6Mt.jpg

En net als dat je tegenwoordig net zo goed een caravan achter je auto kan hangen (je mag toch niet harder dan 100), kun je ook net zo goed een cabrio nemen.
Het is tegenwoordig overal 60 of 100. Relaxed.:)

Terug
Bovenaan