Renault Clio V / Mitsubishi Colt

renault-clio-facelift-2023.jpg

Alle fotos en info:

Deze generatie Clio is altijd wat suf geweest, nu wordt geprobeerd hem op te vrolijker met een, voor de rest van de auto, te hoekig front. Ik vind het net zo geslaagd, voor de facelift klopte het model, nu niet meer.

Geen verbetering tot nog toe, Vidal bij Renault. Voor- en achterkant hebben nu een totaal ander karakter.
Techniek hetzelfde, paar andere materialen in het interieur en een onsamenhangend front vol met drukke grafische elementen. je zult wel gek zijn wil je hier je Phase 1 op inruilen...

Ik vind de neus ook te hoekig en sowieso te druk voor de rest van de auto. Die bredere grille moet vast volwassener ogen maar ik prefereer de huidige. En nepgaten in de achterbumper... zucht... vind de huidige nog altijd erg mooi.

Deze generatie Clio is altijd wat suf geweest, nu wordt geprobeerd hem op te vrolijker met een, voor de rest van de auto, te hoekig front. Ik vind het net zo geslaagd, voor de facelift klopte het model, nu niet meer.
Ik vind de neus nog wel aardig, maar ze hadden er inderdaad meer één geheel van moeten maken. Mijns inziens door de lijnen in de achterklep en de achterlichtunits scherper te maken. Kont is nu nog te rond.

Ik vind de neus nog wel aardig, maar ze hadden er inderdaad meer één geheel van moeten maken. Mijns inziens door de lijnen in de achterklep en de achterlichtunits scherper te maken. Kont is nu nog te rond.

Het blijft een facelift... Een achterklep aanpassen past dan natuurlijk niet zo 1,2,3 binnen budget.

Ik vind het helemaal niks.

En het filmpje vind ik zwak. Jammer Renault....legacy gebruiken voor een vervoersmiddel....

Jah, dat ben ik metje eens MCW, daar zit meer grensverlegging in en zou een betere match zijn.

Maar goed, Renault bewandelt vreemde wegen blijkbaar, niet enkel in Nederland...ook op het hoofdkantoor zelf.

Ik heb er ook moeite mee moet ik zeggen. Het riekt naar het design van Peugeot, en het smoelt vooral niet meer als één geheel. Hoe kun je nou een nieuw familiegezicht introduceren als facelift. Ja, het kan, maar ik vind het in deze ook niet geslaagd...

Ik kan als eigenaar van een Ph1 Clio V beamen dat ik het ontwerp nu geen coherent geheel meer vind vormen, waar ik dat bij mijn eigen auto zeker wel het geval vind. Ik loop dus niet warm om die van mij in te ruilen, zeker niet omdat de wijzigingen zeer beperkt zijn verder.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit niet gewoon de laatste generatie Clio zal zijn, daar er een elektrische R5 aankomt en er al een Zoë bestaat. Weinig meerwaarde om in dat segment een geëlektrificeerde Clio aan te bieden lijkt mij. Ergens een beetje zonder maar Renault heeft ook andere goede ijzers in het vuur blijkt maar.

AMSTELVEEN – 4 APRIL 2023

Nieuwe generatie COLT: Onthulling op 8 juni​

Amstelveen, 4 april 2023 – Mitsubishi Motors Europe bevestigt vandaag dat de lancering van de volledig nieuwe COLT plaats zal vinden op 8 juni. Na een periode van bijna tien jaar afwezigheid keert het merk terug met de nieuwe generatie die in het najaar in heel Europa te koop zal zijn. De COLT is ontwikkeld voor de Europese markt en completeert het aanbod van het merk in het Europese B-segment, naast de nieuwe ASX, die sinds maart in de showroom staat.

De naam COLT werd door Mitsubishi Motors voor het eerst toegepast in de jaren zestig. Het naamplaatje siert meerdere generaties van vooral compacte modellen die over de hele wereld zijn verkocht. Daarmee groeide de COLT uit tot een van de bekendste modelnamen van Mitsubishi Motors. Van de laatste generatie zijn meer dan 400.000* exemplaren verkocht.

De volledig nieuwe Mitsubishi COLT beschikt over een reeks geavanceerde aandrijflijnopties, die tegemoetkomen aan de behoeften van een segment waarin benzine- en hybride (HEV) aandrijflijnen goed zijn voor ongeveer 80% van de verkoop van nieuwe auto's**.

Alle aandrijflijnen zijn leverbaar vanaf de lancering in de herfst van 2023.

· 1.0L MPI***: 3-cilinder benzine met meerpuntsinspuiting en handgeschakelde vijfversnellingsbak. Vermogen: 49kW. CO2: 119-122g/km.

· 1.0L MPI-T***: 3-cilinder multi-point injectie turbobenzine met handgeschakelde zesversnellingsbak. Vermogen: 67kW. CO2: 118-121g/km.

· 1.6L Hybride (HEV)***: 1,6-liter benzinemotor met twee elektromotoren en een 1,2kWh batterij gekoppeld aan een automatische, multi-mode versnellingsbak. Vermogen (gecombineerd): 105kW. CO2: 95-101g/km.

De nieuwe Mitsubishi COLT komt op de markt met een complete uitrusting, de nieuwste technologie en keuze uit meerdere aandrijflijnen. Het model wordt geproduceerd in de fabriek van alliantiepartner Renault in Bursa, Turkije. Net als de nieuwe ASX wordt de COLT gebouwd op het CMF-B platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.

"De nieuwe COLT is na de nieuwe ASX het tweede nieuwe model dat dit jaar voor Mitsubishi Motors op de markt komt. Bovendien wordt het productoffensief volgend jaar voortgezet met de komst van de nieuwe Outlander PHEV", aldus Frank Krol, President & CEO bij Mitsubishi Motors Europe. "Ik ben verheugd dat Mitsubishi Motors terug is in het kernsegment van Europa en onze klanten een zeer concurrerend nieuw model kan aanbieden dat de naam COLT waardig is."

* 403.957 verkochte exemplaren in Europa tussen 2004 en 2014.
** Gebaseerd op verkopen in de branche EU18/CY2022

*** Het aanbod kan per markt verschillen, de prestaties zijn indicatief en onderworpen aan homologatie.

Bron: https://www.mitsubishi-motors.nl/nieuws/onthulling-nieuwe-generatie-colt-8-juni

Spannend!!!

Ben ook niet enthousiast over de Clio facelift. De nieuwe neus vind ik druk en inderdaad, dat hoekige past niet echt bij het ontwerp. De achterkant oogt Aziatischer/drukker of zo.

Wat slecht zeg, en het front is nog minder mooi dan dat van de Clio. Jammer van de naam Colt.

^^ die kan je vast afbestellen.

Tja.. Dacia heeft nu haar naam in witte letters op de achterklep staan.. dat pakt per kleur zeer verschillend uit, vind ik.

Wat is er nog over van het merk van de gestaalde perfectie? De laatste echte Japanse Colt dateert alweer van ruim 20 jaar geleden. Die NedCar MPV was misschien succesvol maar vind ik de naam Colt onwaardig. Deze heeft opzich wel het juiste formaat en proporties voor een Colt maar zo'n simpele en slechte rebadge is natuurlijk een trieste vertoning. Hadden ze net als de Micra een eigen carrosserie ontwerp toegepast (en dan het liefst met Japanse motoren) dan was het misschien nog te pruimen.

Is dit het begin van het einde voor Mitsubishi als automerk?

Edit: Dit (klik) is hoe ik graag de Colt had zien evolueren

Laatst bewerkt:
Waarom zijn deze 2 modellen van verschillende merken samengevoegd in 1 topic? Dit doen we normaal gesproken niet, kijk bv naar de peugeot 2008 en opel corsa. Wat is de reden dat dit hier wel is gebeurd?

Omdat de Corsa een geheel eigen ontwerp en interieur heeft gekregen ivm de 208. Dit is gewoon een rebadge met minimale veranderingen. Dergelijke rebadges worden normaal gesproken ook in hetzelfde topic geplaatst.

Welke regel wordt gebruikt voor de keuze, wat is het uitgangspunt?

Er is geen regel, dit is een forum voor iedereen en we zitten niet op het werk. Als het geen Renault betrof deed je ook niet zo moeilijk. Je ziet toch zelf ook wel dat het een rebadge is? Yaris/Mazda2 Hybrid, Captur/ASX, Kangoo/NV250, Camry/Altis, bZ4X/Solterra, Tonale/Hornet, eK Space/Delica Mini/Roox, Corolla/Swace etc zitten ook in één topic.

Klopt, bij dit clio/colt topic valt me op dat deze modellen in 1 topic worden gegooid. Vind t vreemd, zou er zelf niet voor kiezen. Het uitgangspunt zou het merk en model moeten zijn, niet of modellen rebadges van elkaar zijn. Zo worden de modellen immers ook niet in de verkooplijsten weergegeven.

Als de koffie bij de Mitsubishi dealer beter smaakt dan bij de Renault dealer dan kon dit misschien wel eens een groot succes worden.

Klopt, bij dit clio/colt topic valt me op dat deze modellen in 1 topic worden gegooid. Vind t vreemd, zou er zelf niet voor kiezen. Het uitgangspunt zou het merk en model moeten zijn, niet of modellen rebadges van elkaar zijn. Zo worden de modellen immers ook niet in de verkooplijsten weergegeven.

Zo gaat het idd op worldscoops. Overigens ben ik daar ook wel een voorstander van. Hier worden soms teveel auto's in hetzelfde topic geplaatst. Wel apart dat het je nu pas opvalt na 20 jaar AW forum :censored:

Zo gaat het idd op worldscoops. Overigens ben ik daar ook wel een voorstander van. Hier worden soms teveel auto's in hetzelfde topic geplaatst. Wel apart dat het je nu pas opvalt na 20 jaar AW forum :censored:
Beter laat dan nooit? :cool:
Ok dus hoe nu verder?

Waarom niet? Het is gewoon hetzelfde model met een paar verschillen, het heeft helemaal niks met een Colt te maken. Dus de uitgangspunt is in dit geval juist

Aan de ene kant kan ik niet wachten om (net als bij de tot Charade gerebadgede Yaris) uit te kijken naar het spotten van ongetwijfeld veel exclusievere Clio's-met-drie-diamantjes, aan de andere kant is dit natuurlijk wel een triest einde van een modelnaam die vele uitstekende, prima verkopende compacte auto's heeft gesierd.

2022
Mitsubishi Motors reported fourth quarter and annual results this week, with year-on-year increases across the board in sales and production. Despite the fact that industry-wide supply constraints imposed limitations, the company saw increases across its markets in Asia, Europe, and North America.

In the Japanese home market, the production of Mitsubishi cars and trucks increased 172 percent year-on-year in December to 44,091, totaling 440,762 units for 2022. Overseas production increased to 42,718, a gain of 67.7 for December, and totaled 571,646 for the year. Altogether, Mitsubishi produced 1,012,408 vehicles across Japan, Thailand, China, and Indonesia.

Likewise, export numbers were up, with Japan exporting 23,538 units in December, for a total of 222,242 for the year. Exports for the rest of the world totaled 14,577 for December and 133,729 for the full year.

Mitsubishi Motors did not provide a breakdown of vehicle sales by model in its report. However, in the US, the Outlander remained the company's top seller, with 40,942 units sold through 2022, the best single year in the nameplate's history. The 2023 Outlander PHEV arrived in dealerships by late November, accounting for 20 percent of the Outlander's sales for the remainder of the year. In all, Outlander sales increased 37.5 percent in the fourth quarter versus the same period a year ago.

There were other significant bright spots for Mitsubishi in the US, despite ongoing challenges with vehicle and part supply, a changing economy, and hard weather across the country. In addition to the Outlander, Eclipse Cross sales increased by 9.8 percent over 2021. Most notably, retail-only sales increased while fleet sales declined.

HK6mVdo.png

En dit was in 2020:
p3IBFTR.png

Ze hebben speciale modellen voor Japan en andere Aziatische landen die aansluiten op de wensen daar.

Mitsubishi Motors reported fourth
De voorwaarde voor het hebben van een eigen topic is een eigen design? Ik vind dat geen goed uitgangspunt.
Oa de informatie over Mitsubishi die net is gepost laat zien dat je modellen beter eigen topics kunt geven. Je houdt daarmee merk- en model-gerelateerde info gescheiden.

De voorwaarde voor het hebben van een eigen topic is een eigen design? Ik vind dat geen goed uitgangspunt.

Ik wel.

Het is toch veel te warm voor dit soort discussies. :LOL:

"Oa de informatie over Mitsubishi die net is gepost laat zien dat je modellen beter eigen topics kunt geven. Je houdt daarmee merk- en model-gerelateerde info gescheiden."

Deze offtopic-reacties zijn noch voor Renault-, noch voor Mitsubishi-klanten interessant.

Waarom plaats ik de Colt hier?
- Want dit is een luie rebadge, geen auto met eigen bumpers, koplampen, achterlichten en dergelijke. Een Peugeot 2008 en Opel Corsa zijn twee totaal verschillende auto's.
- Want Clio-kopers zien zo alvast de nieuwe voorbumper van de simpelere uitvoeringen van de Clio.
- Vanwege de beperkte houdbaarheid van topics op AutoWeek. Na iets meer dan vier jaar verdwijnt een topic uit de archieven en wordt digitaal vernietigd. Als je werkelijk alle rebadges (ook die talloze Japanse OEM rebadges) gescheiden houdt in aparte topics, is er nog meer data en worden topics denk ik nog sneller verwijderd, waardoor informatie nog sneller verloren gaat. Voor facelifts van bestaande modellen moet nu al regelmatig een nieuw topic worden aangemaakt (zoals de Lamborghini Urus facelift, of de Rolls-Royce Cullinan zodra die verschijnt).

Ik had het nog niet zo sterk gelezen.. maar het is de bedoeling dat o.a. deze Clio en Colt, ieder wel in hun eigen hoekje natuurlijk ;) , op termijn samen onder één showroomdak komen te staan in ons land.

Emil Frey Nederland is in Groningen, Leeuwarden en Emmen van start gegaan als Mitsubishi-dealer. Dat bevestigt het bedrijf aan Automotive.

Het Zwitserse bedrijf is in meerdere Europese landen importeur- of dealer van het merk. In Nederland zal het naar verwachting zijn Mitsubishi-activiteiten nog verder uitbreiden. De alliantiepartners Renault, Nissan en Mitsubishi gaan de komende jaren hun samenwerking intensiveren, daarbij wordt er naar gestreefd om de alliantiemerken te clusteren bij dealers.

Duss, de (weinige) zelfstandige Mitsubishi dealers die ons land nog kent.. zullen binnen niet al te lange tijd de zaak wel moeten overdoen aan een grote Renault dealer. Andersom, Renault dealer worden, zie ik niet zo gauw gebeuren. ;)

Zo zie je dat de Colt dus inderdaad de voorbumper van de Clio Evolution/Equilibre heeft, met een voorbumper met net iets minder hoekige (dus iets mooiere) voorbumper dan de andere uitvoeringen.

Hey, heb nu de “oude Clio Etech” en ben best tevreden, Renault investeerde serieus in een niet plug-in hybride wat voor velen wenselijk is en minder duur. Denk dat deze aandrijflijn best behoorlijk is, voor mijzelf de keuze omdat ik geen soepmixer wou (met variomatic). Dus bestelde ik nu de nieuwe versie esprit Alpine versie in schiste grijs en alle opties. Weet wel… net als bij velen… bv 208e heeft eigenlijk 90 pk… die 140 pk is omslachtig naar sportstand gaan… bij iedere start… terug 90. De Zoe heeft daartegen altijd zijn 135 pk. Komende op het punt… de Clio… ook 90 pk… je kan wel eenvoudiger naar de sportstand door twee drukken op de knop multi-sense. Is dat nodig? Pff niet echt, rijd perfect op de stand normaal.

Ik vind de neus ook te hoekig en sowieso te druk voor de rest van de auto. Die bredere grille moet vast volwassener ogen maar ik prefereer de huidige. En nepgaten in de achterbumper... zucht... vind de huidige nog altijd erg mooi.
De Clio aandrijflijn kende wel een evolutie van enkele extra pk’s en ietsje betere batterij… dit overgoten met een iets veranderde programmatie van het geheel. Eigenlijk prima!

Zo te zien hebben ze de (Europese) introductie in Nederland gehouden.

Dus, MMSE is weer terug naar Amstelveen ja?
Kantoorruimte inhuren bij Renault NL te Schiphol-Rijk was geen optie?

Terug
Bovenaan