Renault Clio

Ik denk dat dit toch echt een auto is die je in het echt moet zien om een goede indruk te krijgen.
Ik wissel per foto of ik het wat vind of niet merk ik.

Vooral die Grill vind ik vaag met het Rood wat niet helemaal naar beneden doorloopt.

Qua motorkap en voorlichten doet hij mij aan mijn huidige Mazda 2 denken.

Sowieso wel een verademing om een normale B-segmenter te zien worden aangekondigd in tussen alle SUV/Crossover modellen.

Wat ik op de foto`s zie vind ik het een geslaagd model. Met de techniek zit het tegenwoordig ook wel goed bij Renault. Zal het succes voortzetten verwacht ik.

Ik heb het op de homepage ook al gezegd en hoewel het na een paar dagen beter lijkt dan op het eerste gezicht: ik weet zeker dat ik niet vrij snel op deze Clio VI ga overstappen komende vanuit een Clio V uit 2020 (voor facelift). Het profiel heeft meer weg van een Cora/208 en het front is een mix tussen Seat en Ford. Het is het voor mij toch niet. En dat terwijl ik de Clio V wél direct bij introductie een mooie auto vond! En ik kan zeggen dat dat goed voelt want na vijf jaar verveeld die nog niet qua design, de auto voelt niet oud aan.

Zo na een paar dagen kan ik het ontwerp toch best goed waarderen, als ik het maar niet teveel vergelijk met de huidige Clio die ik na de facelift erg mooi vind. Qua profiel toch wel heel erg Corsa/Ypsilon. Interieur ziet er goed uit.

Maar mooi dat Renault weer met een conventionele b-segmenter komt.

202509-Renault-Clio-6-preshow_LNA-FM-109.jpg

Mooi van die basiskleur. Het valt me trouwens nu pas op hoeveel de voorkant lijkt op die van een Subaru WRX.

261111597

Vanaf vanmiddag staan er enkele Franse tests met de nieuwe Clio online op youtube.

Deze is zeer uitgebreid met hoop onboard beelden van de rijervaring etc.

Mijn mening: Achterkant erg mooi, zijprofiel ook erg mooi.
De voorkant ben ik geen fan van met al dat zwarte plastic. Ik vind het een raar geheel als de auto met de dagrijverlichting op de camera af komt rijden.

Misschien dat ze hem over een paar jaar een mooie facelift kunnen geven.

Die zijn er helaas nog niet. Gelukkig ondersteunen veel buitenlandse youtubekanalen tegenwoordig de autodub functie waarbij je dus een Engelse voiceover krijgt. Op die manier kan je toch volgen wat de presentator zegt.
Ik zag er gisterenavond nog meerdere voorbij komen met Engelse voiceover.

Deze is zeer uitgebreid met hoop onboard beelden van de rijervaring etc.
Hilarisch dat geklooi met het parkeerkaartje. Vooral dat het er niet uitgeknipt is. Très sympa videootje.

Ook heel even beelden van de groene. Heerlijke kleur, hoop eerdaags een impressie te zien van een clio in die tint.

Goh, nu ben ik wel blij met al die uren die ik aan Duolingo verspild heb, kan ze bijna helemaal volgen. Heerlijk direct hoe die eerste reviewer opmerkte dat de designer geen inspiratie had bij de wielkasten en de spoiler (zoals hier al eens aangegeven "gejat van de 208" en hij zelf zegt het ook letterlijk)

Verder een interessante auto. De vorige Clio was mechanisch helemaal in orde, maar het systeem werkte soms niet naar behoren (vooral traag reagerend of zelfs helemaal niet als je van rijmodus wilde wisselen of via Android Auto wilde navigeren). Ik hoop dat de betere Google integratie dat een beetje opheft

Neus blijf inderdaad wennen. Transformer lampen, straaljager inlaat als luchthapper (A7 Corsair). Autogefühl vergeleek hem bij de introductie met een "Mini Jaguar I Pace".

De eerste Nederlandse rijtest staat online.

Hij is behoorlijk kritisch trouwens (voor wat het waard is). Het beïnvloed mijn mening niet. Ik heb momenteel een Clio V en verwacht dat deze alleen nog maar beter is zelfs.

Laatst bewerkt:

Zeer uitgebreide reviw. Ik kan maar niet wennen aan die bolle/lompe neus. Interieur best aardig maar weer die vreselijk dikke behuizing van de schermen.

Zeer uitgebreide reviw. Ik kan maar niet wennen aan die bolle/lompe neus. Interieur best aardig maar weer die vreselijk dikke behuizing van de schermen.
ik denk dat ze gedwongen zijn die neus boller te maken omdat de voetgangers veiligheid slechter werd beoordeeld bij het vorige model. dat is de nieuwe mini ook gebeurd bij zijn eerste facelift

2026 Renault Clio 1.8 Hybrid 160 techno, de achterkant heb ik niet op de foto, maar heb ik wel gezien, die viel me ook in het echt tegen.

De rest tja wat zou ik zeggen, het oudere model is mooier...
Het is geen Clio 2 maar hij heeft wel wat.

Ik ben benieuwd of het net zo'n succes zal worden als de vorige Clio, dat was en is een leuke auto om te zien.

Vandaag bij de Renault dealer geweest,
ze hadden er 3 staan, heb ze even bekeken,
vindt het persoonlijk een zeer geslaagde auto.
ziet er gewoon goed uit,
in de auto heb je ook niets te klagen, mooi afgewerkt.
Denk dat dit wederom een succes gaat worden.

De dealer bij ons heeft een rode en een groene. Ze hadden het druk met proefritten de laatste twee zaterdagen. Ben even gaan kijken omdat ik toch langs moest bij de Mazda dealer voor een onderhouds beurt.

Ik vind de gemene snuit eigenlijk niet des Renaults. De auto oogt behoorlijk agressief, vooral in het rood. Het deed me aan mijn Mazda 3 denken of nog meer aan een Ford Fiesta van de vorige twee generatie (die kijken ook vrij nijdig). Het valt vergeleken bij het overige gamma en zeker bij de vorige Clio nogal uit de toon. Als ik de auto zonder logo had gezien had ik hem niet voor een Renault aangezien. Als ie net zo rijdt als de Clio die ik een half jaar als leaseauto had dan ben ik er wel voor te porren. Maar ja, ik ben dan ook niet uitgesproken merkentrouw hè. Wat de Renault - fans er van denken kan ik misschien wel raden (als ik naar de meeste reacties kijk)

Mij ontgaat ook waarom je überhaupt zou bijbetalen voor een lakkleur als de mooiste kleur (vert absolut) standaard is. Al lijkt die niet beschikbaar op de Esprit Alpine, trouwens. Maar dan zou ik die uitvoering dus gewoon niet kiezen ;)

Maar zoals altijd: To each their own.

Dat grijs was in 1961 de enige beschikbare kleur op de R3, de absolute crisisversie van de R4. Dus ik snap wat dat betreft al niet waarom Renault je nu laat bijbetalen voor zo'n kleur.

Mij ontgaat ook waarom je überhaupt zou bijbetalen voor een lakkleur als de mooiste kleur (vert absolut) standaard is. Al lijkt die niet beschikbaar op de Esprit Alpine, trouwens. Maar dan zou ik die uitvoering dus gewoon niet kiezen ;)

Maar zoals altijd: To each their own.
Vert Absolut stond erg lang op keuze nummer 1. Eenmaal bij de dealer stonden er 2 Clio's naast elkaar in Vert Absolut en Gris Rafale. Keuze werd toen toch anders. Het groen blijft wel erg mooi, met name wanneer de volle zon er op schijnt.

Het Gris Rafale heeft toch ook een erg mooie schittering. Tja, ieder z'n ding. Gelukkig hebben we ook nog een Clio RS Line in Iron Blue ;-)

1rek4eqdkbkw3v_480.jpg

Vert Absolut stond erg lang op keuze nummer 1. Eenmaal bij de dealer stonden er 2 Clio's naast elkaar in Vert Absolut en Gris Rafale. Keuze werd toen toch anders. Het groen blijft wel erg mooi, met name wanneer de volle zon er op schijnt.

Het Gris Rafale heeft toch ook een erg mooie schittering. Tja, ieder z'n ding. Gelukkig hebben we ook nog een Clio RS Line in Iron Blue ;-)

1rek4eqdkbkw3v_480.jpg
Je Clio V blijft qua design nog jaren vers. Fraai en tijdloos.

De VI is meer racy en expressief (agressief) gelijnd en heeft zoveel interessante styling details dat de auto m.i. ook in bv grijs (Gris Alpine) aantrekkelijk oogt. Succes met kiezen want de keuze is reuze.

Afgelopen weekend de Clio even bij de dealer kunnen bekijken. Maar het is niet mijn auto, was een lelijk ding. Nou ben ik toch meer van de 15+ auto's dus ik heb nog even om er aan te wennen. :D

Ik was zaterdag ook even langs de dealer. Ze hadden slechts 1 groene Techno editie in de showroom staan.

De maat vond ik top. Hij toont gewoon net ff groter dan de gemiddelde B-klasser van 4 meter en 5 cm. Denk dat die grote 18 inch velgen ook wel een factor hierin waren. Die brede sideskirt geeft ook wel de impressie van een dik apparaat.

De voorkant vond ik minder storend dan op de foto's, maar nog wel een dingetje. Interieur was best mooi al vond ik de vorm van het stuur een beetje vaag.

Achterkant heb ik niet uitgebreid kunnen bestuderen omdat hij vrij dicht op andere auto's geparkeerd stond.

Ik houd zelf meer van een clean, rustig ontwerp en daarmee valt hij in de huidige vorm af als potentiële volgende auto.
Toch schrap ik hem niet volledig van mijn lijst als ze er in de toekomst mogelijk een refresh met wat meer traditionele voorkant weten te maken, met mogelijk wat verbeteringen aan die gearbox van de Hybrid.

En ja, die 5 is een mooie auto idd!

Ik reed vanmiddag langs de dealert opweg naar de wasbox en zag daar een rooie Alpine buiten staan dus even gestopt en van dichtbij bewonderd. Ik vind hem wel mooi in het echt, alleen die zwarte licht armaturen zijn too much.

Vandaag de nieuwe Renault Clio voor het eerst in het echt gezien, ziet er niet verkeerd uit, al vind ik het vorige model ook erg fraai.

Terug
Bovenaan