Rutger DC: Hyundai Scoupe 1.5i GTX A/T (1991) poetsen, skoepen, meeten, JCS, HubNut & paparazzi

Blijft een prachtige auto, in al z'n eenvoud en quasi-sportiviteit. (y)

Inderdaad een leuke auto! Zag gister nog eentje staan in lapjesuitvoering. Elk carrosseriedeel was een andere kleur en wit geplamuurde wielkastranden achter. Zag er een stuk minder uit......

Het is echt een unieke auto in deze mooie staat.(y) Kom je ook naar het youngtimerevent op 20 mei? Daar zou hij echt perfect tussen passen!

Bedankt weer allemaal!

Rob076 zei:
Blijft een prachtige auto, in al z'n eenvoud en quasi-sportiviteit. (y)

Quasi-sportief is inderdaad wel van toepassing op de Scoupe. De dubbele uitlaatpijp en spoiler maakt 'ie in de verste verte niet waar, maar gelukkig is het ook weer geen trage slak. Veel wegcontact, maar voldoende comfortabel, al houdt 'ie niet van drempels.

Phoenixrood74 zei:
Kom je ook naar het youngtimerevent op 20 mei? Daar zou hij echt perfect tussen passen!

Wat houdt dat precies in? Een toerrit?

Er staat nu overigens nog een net exemplaar te koop: https://www.autowereld.nl/hyundai/scoupe/1.5-gti-uniek-mooi-met-nap-en-14mnd-apk-3010015/details.html

Wouter82 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Wat houdt dat precies in? Een toerrit?

https://youngtimerevent.com/ (y)

Daar zou ik 'm graag eens willen bewonderen! Wat een heerlijk stukje nostalgie uit mijn puberteitsjaren. Een collega van mijn vakantiewerk toen reed in een rode Scoupe en dat vond ik best een blitse kar.

wow,

Ik heb net 4 pagina's zitten genieten, wat is dit een gave mooie wagen.
Zelf heb ik er 2 gehad een rode gtxi uit 92 en een gele uit 91.

Ik blijf een zwak houden voor deze wagens en als ik in de gelegenheid kom wil ik er weer 1 hebben maar wel dit type die vind ik het mooiste het model na 1992 vind ik niet zo intressant.

Ik hoop deze eens in het eggie te kunnen bewonderen:)

Eergisteren had ik de Scoupe alweer 3 jaar in bezit. De kilometerstand staat geloof ik op ongeveer 54.500 km, in die tijd zijn er ruim 10.000 km ofwel 3.500 km per jaar mee gereden en dat naar volle tevredenheid! Op preventief onderhoud, het aanpakken van het (kleine) roestprobleem en een kapotte accu na heb ik er geen problemen mee gehad. Dat lijkt me toch niet zo heel vanzelfsprekend voor een 21,5 jaar oud model. Wel maakt de auto tegenwoordig een licht ratelend/rammelend geluid bij een constante snelheid van ongeveer 50 km/u, iemand een idee wat dat kan zijn? De automaat is bij koude (buiten)temperaturen trouwens nog steeds een beetje chagrijnig, maar daar ben ik inmiddels aan gewend: wanneer de motor/transmissieolie eenmaal op temperatuur is, schakelt 'ie voorbeeldig.

Ik heb geen actuele foto's, nu ligt er nog een laagje Algerije overheen. Deze dateren van afgelopen 26 september, toen de auto grondig is gewassen (inclusief waxlaagje, gepolijst):

8122795810_7f8bc288a0_c.jpg

8122799734_c9068004af_c.jpg

8122787629_8631e2fc17_c.jpg

8122794817_4fb710c5a6_c.jpg

8122818166_8001c5cb02_c.jpg

8122807755_28d4e9f549_c.jpg

8122813681_534c54d9bd_c.jpg

8122833718_3414b290d0_c.jpg

Blijft een gaaf exemplaar. Met gemiddeld 3500 kilometer per jaar zal dat ook nog wel eventjes zo blijven neem ik aan. Is dit een auto in de categorie: "deze gaat nooit meer weg?"

Overigens ben ik nu bijna een maand eigenaar van een Hyundai Getz 1,3 Dynamic Sky 5-deurs uit 2004. Moet zeggen dat het een fijne kar is, niet echt snel maar wel lekker comfortabel. Maar als je een huidige i20 tegenover de Getz zet dan zie je hoe groot de sprongen zijn die ze in Korea maken qua afwerkingskwaliteit en materiaalgebruik. Maar dat zul jij ongetwijfeld kunnen beamen. Het verschil tussen een Scoupé en de Veloster (meest vergelijkbare model) moet er eentje zijn van dag en nacht. Dat is echter geen diskwalificatie van je 21 jaar oude coupé. Hou deze auto in ere.

Overigens ligt het laagje saharazand ook hier in Almere op de meeste auto's.

verlichting zei:
Blijft een gaaf exemplaar. Met gemiddeld 3500 kilometer per jaar zal dat ook nog wel eventjes zo blijven neem ik aan. Is dit een auto in de categorie: "deze gaat nooit meer weg?"

Overigens ben ik nu bijna een maand eigenaar van een Hyundai Getz 1,3 Dynamic Sky 5-deurs uit 2004. Moet zeggen dat het een fijne kar is, niet echt snel maar wel lekker comfortabel. Maar als je een huidige i20 tegenover de Getz zet dan zie je hoe groot de sprongen zijn die ze in Korea maken qua afwerkingskwaliteit en materiaalgebruik. Maar dat zul jij ongetwijfeld kunnen beamen. Het verschil tussen een Scoupé en de Veloster (meest vergelijkbare model) moet er eentje zijn van dag en nacht. Dat is echter geen diskwalificatie van je 21 jaar oude coupé. Hou deze auto in ere.

Overigens ligt het laagje saharazand ook hier in Almere op de meeste auto's.

Op de eerste drie foto's zie je dat de afwerking inderdaad nogal grof is :D Maar ach: er zijn nog geen plastic onderdelen afgebroken, de kwaliteit van de metallic lak is mijns inziens goed en het interieur voelt best solide aan, heeft een zachte bovenlaag en lekker stuurtje. Wel veel te kleine zetels voor mij, die zijn duidelijk voor kleine Koreaanse mensjes ontwikkeld. De Scoupe deed het in vergelijkingstests dan ook lang niet slecht, ik herinner me een gelijkspel tegen de eerste Mazda 323F in een oude AutoWeek. Het was al met al de eerste competitieve Hyundai.
De komende jaren blijf ik gewoon met de Scoupe rijden en misschien gaat 'ie nooit meer weg zolang de financiële situatie het toelaat :)

Ziet er nog goed uit, alleen op foto 1 op de bumper wat minder goede lak te zien? Of van het wassen?

Trakteer hem eens op nieuwe kentekenplaten zou ik zeggen (y)

Sjonge, wat ziet dei Scoupe er nog goed uit zeg. Toen ik de mijne wegdeed zag deze er lang zo goed niet uit, en dat is ondertussen al weer 7 jaar geleden... ik heb even gekeken hoeveel onderhoud ik toentertijd had, misschien leuk om te zien. Bijna 2900 euro.

Code:
[b]Km-stand	Datum		Omschrijving	Details						Kosten[/b]
94080		28/03/02	Onderhoud	Remvloeistof lekke hoofdcilinder koppeling	 € 10.00 
94089		05/04/02	Onderhoud	Hoofdcilinder koppeling				 € 173.67 
96400		13/05/02	Onderhoud	4 liter olie					 € 26.40 
98600		17/07/02	Onderhoud	Commandant					 € 5.69 
103225		16/11/02	Onderhoud	Koelvloeistof, 1 ltr				 € 1.99 
106169		24/12/02	Onderhoud	APK						 € 43.01 
107250		15/01/03	Onderhoud	2 nieuwe banden					 € 95.78 
108755		14/02/03	Onderhoud	Grote beurt					 € 794.18 
110546		14/04/03	Onderhoud	Olie, 5 liter					 € 15.05 
110900		25/04/03	Onderhoud	Achterdemper					 € 135.01 
121433		19/12/03	Onderhoud	Grote beurt + APK				 € 826.73 
125259		04/03/04	Onderhoud	Ruitenwisserbladen				 € 17.85 
127750		25/05/04	Onderhoud	Koppelingsplaten				 € 497.30 
130000		08/07/04	Onderhoud	Olie, 4 liter					 € 20.42 
132750		25/08/04	Onderhoud	Forte gas treatment				 € 10.00 
133100		25/08/04	Onderhoud	Beschermhoes					 € 37.32 
133533		07/03/05	Onderhoud	APK						 € 165.40

Terence zei:
Ziet er nog goed uit, alleen op foto 1 op de bumper wat minder goede lak te zien? Of van het wassen?

Trakteer hem eens op nieuwe kentekenplaten zou ik zeggen (y)

Is niet van het wassen, de lak op de voorbumper is gewoon niet zo mooi.

Dat van de kentekenplaten heb ik vaker gehoord :)

Twix zei:
Sjonge, wat ziet dei Scoupe er nog goed uit zeg. Toen ik de mijne wegdeed zag deze er lang zo goed niet uit, en dat is ondertussen al weer 7 jaar geleden... ik heb even gekeken hoeveel onderhoud ik toentertijd had, misschien leuk om te zien. Bijna 2900 euro.

Kostbare grote beurten, maar over het algemeen niet echt schokkend lijkt me.
Dit was toch jouw Scoupe? Ik heb de foto opgeslagen voor het register, maar het kenteken kan ik niet aflezen, dus weet je dat nog?

1795ys.jpg

Daewoo-Chevrolet zei:
Twix zei:

Kostbare grote beurten, maar over het algemeen niet echt schokkend lijkt me.
Dit was toch jouw Scoupe? Ik heb de foto opgeslagen voor het register, maar het kenteken kan ik niet aflezen, dus weet je dat nog?

Nee, mijn Scoupe was compleet 'rood' (vandaar de Commandant in het rijtje met onderhoud :( ):

Auto_6a.jpg

Op zich valt het onderhoud bij elkaar best mee, maar toentertijd niet :T Ik had de Scoupe overigens gekocht net nadat ik mijn Swift GTi had afgeschreven, dus ik had niet veel te besteden. Ik was eigenlijk op zoek naar een 323F, maar toen ik bij de garage kwam waar ik er een had gezien, zag ik de Scoupe, en vond het wel wat eigenlijk. Vervolgens drie jaar mee gereden. De garage waar ik hem had gekocht was achteraf gezien ook niet de beste garage, misschien...

Twix zei:
Nee, mijn Scoupe was compleet 'rood' (vandaar de Commandant in het rijtje met onderhoud :( ):

https://i749.photobucket.com/albums/xx131/the_twix/Auto_6a.jpg

Op zich valt het onderhoud bij elkaar best mee, maar toentertijd niet :T Ik had de Scoupe overigens gekocht net nadat ik mijn Swift GTi had afgeschreven, dus ik had niet veel te besteden. Ik was eigenlijk op zoek naar een 323F, maar toen ik bij de garage kwam waar ik er een had gezien, zag ik de Scoupe, en vond het wel wat eigenlijk. Vervolgens drie jaar mee gereden. De garage waar ik hem had gekocht was achteraf gezien ook niet de beste garage, misschien...

Die Scoupe was dan van een andere forummer. Bedankt voor de foto in ieder geval, Scoupe nummer 102 waar ik foto's van heb (y)

Bij dergelijke sportieve/sportief bedoelde modellen is het denk ik ook extra oppassen bij aankoop: de kans op een miskoop is gewoon een stuk groter.
Je hebt er nog wel een behoorlijk aantal kilometers mee gereden in die drie jaar tijd, als ik dat vergelijk met mij :)

Daewoo-Chevrolet zei:
Bij dergelijke sportieve/sportief bedoelde modellen is het denk ik ook extra oppassen bij aankoop: de kans op een miskoop is gewoon een stuk groter.
Je hebt er nog wel een behoorlijk aantal kilometers mee gereden in die drie jaar tijd, als ik dat vergelijk met mij :)

Jep, 45000 km in 3 jaar. Ik hem 'm toen vervolgens 26 maart ingeruild op een BMW 318, 3 weken na de apk-keuring... hij had toen zo'n 6 maanden stilgestaan terwijl ik in het buitenland zat. Dat viel me toen ook op, de hele winter had 'ie buiten gestaan en het was starten, nog een keer starten, en nog een keer starten, en jawel, nog een keer starten maar vervolgens gewoon zonder probleem lopen.

Hier heb je nog een foto:

Auto_5a.jpg

De Scoupe is net de 55.555 km gepasseerd, maar 2 km na die 'mijlpaal' heb ik 'm één km voordat ik thuis was aan de kant van de weg gezet. De wijzer van de temperatuurmeter was namelijk razendsnel richting rood gebied gegaan. Ik heb de motorkap toen maar open gezet en ben na een kwartier rustig naar huis gereden.
Koelwaterstof in het doorzichtige reservoir leek op, maar dat verdwijnt niet zomaar. Er lijkt ook geen sprake van lekkage. Dus is de vraag: wat mankeert eraan? Thermostaat stuk?

Er komt al een tijdlang gerammel vanuit de motorruimte, mogelijk de dynamo. Ook de V-snaar piept sinds de kou toesloeg. Op 4 februari staat de APK gepland, misschien dan maar combineren met een beurt...

De 4e moet mijn auto ook voor de APK, toch altijd weer een spannend moment met auto's van rond de 20 jaar oud.

Als het zo plotseling optreedt moet je toch eens gaan zoeken naar leksporen, misschien is er gewoon een slang gescheurd of losgeschoten. Kijk je regelmatig naar het peil van de kvs of zou het al maanden aan de gang kunnen zijn?

Joël D. zei:
De 4e moet mijn auto ook voor de APK, toch altijd weer een spannend moment met auto's van rond de 20 jaar oud.

Best wel, hoewel het aantekeningenlijstje nooit verder is gekomen dan een kapot achterlichtje of versleten ruitenwisserbladen etc. Nu er zo vlak voor die datum wat problemen zijn, is het wel spannender.

Harm78 zei:
Kijk je regelmatig naar het peil van de kvs of zou het al maanden aan de gang kunnen zijn?

Euhm...
bloos.gif

Dat laatste dus ;)

Harm78 zei:
Al eens in de motorruimte gaan hangen om te zien of er leksporen zijn?

Ja, er is niks te zien. Mocht er een lek zijn, dan verdwijnt de koelvloeistof mogelijk rechtstreeks door het grind de grond in, dus het valt niet uit te sluiten. Er was in ieder geval geen stoomontwikkeling wat je in geval van een lekkage wellicht kunt verwachten.
Vrijdag laat ik mijn auto in ieder geval achter bij de garage, ik ben benieuwd waar het probleem zit.

Ik heb net even gebeld en dit waren/zijn de mankementen:
- Waterpomp defect
- Dynamo zat los (vandaar gerammel en piepende V-snaar)
- Verder blijkt er iets mis met de rem rechtsachter

Het valt me wel mee.

Nouja, altijd zonde. Gelukkig is het niet extreem erg en kun je hem hopelijk nog lang op de weg houden! Ik blijf het een ontzettend mooi model vinden!

Verse APK:
Vervaldatum APK 05-02-2014

De problemen met de waterpomp, dynamo en remvoering rechtsachter zouden nu ook allemaal opgelost zijn. Morgen haal ik de skoepee op, dus dan weet ik meer.

D-C zei:
Micha D. zei:
Nouja, altijd zonde. Gelukkig is het niet extreem erg en kun je hem hopelijk nog lang op de weg houden!

Ik doe mijn best. Wat mij betreft gaat 'ie nog decennia mee :)
Met goed onderhoud en een genadige roestduivel zou het gemakkelijk moeten kunnen (y). Fijn dat je weer apk hebt!

Micha D. zei:
Met goed onderhoud en een genadige roestduivel zou het gemakkelijk moeten kunnen (y). Fijn dat je weer apk hebt!

Dankje. De Alfa van je broer had ook weer een verse APK zag ik! (y)
De roestduivel is 1,5 jaar terug al een gevoelige klap uitgedeeld
smileys-devil-666646.gif

Ik ben eergisteren vertrokken uit Taiwan en kwam gisterenochtend weer in Nederland aan. De Scoupe startte zonder aarzeling ondanks vijf weken stilstand. De automaat blijft echter een aandachtspunt. Nog steeds schakelt 'ie af en toe ruw op en terug bij lagere snelheden, vandaag had 'ie in het begin geen zin om verder te schakelen dan de tweede versnelling, wat ook al een paar keer eerder is voorgekomen in de afgelopen 1,5 jaar.
Het wordt nu weleens tijd om hier iets aan te doen. Verversen van de automaatolie was zoals een jaar of twee terug al gemeld niet afdoende. Zou flushen uitkomst kunnen bieden?

D-C zei:
De Scoupe startte zonder aarzeling ondanks vijf weken stilstand.

Geloof me, je kan hem 6 maanden stil laten staan en dan nog rijd je, met een kleine aarzeling, vrolijk weg. Ik spreek uit ervaring...

Ik weet niet of flushen zal helpen. Heb je wel eens gekeken hoeveel een revisie zou kosten?

Ai, zo begon het bij mij ook. Een bak die het in principe prima doet, maar je merkt in sommige situaties dat hij steeds meer aftakelt. Ik heb toen Autrans gebeld (echt een aanrader, die mensen weten echt veel) en zij stelden gelijk de diagnose dat de bak versleten was en dat ik niet meer moest investeren en naar wat anders uit moest kijken. Toen ik dat hoorde, verstijfde ik echt even. (moest daarna ook gelijk naar school, dus je kunt wel nagaan hoe ik me toen voelde :p).

Ik heb hem toen naar een garage gebracht om het zeker te weten. Zij stelden ook die diagnose aangezien er ijzerslijpsel in de transmissie olie zat. Dan weet je dus dat je bak ook te beschadigd is om erin te investeren. De enige (nog redelijk betaalbare) optie was een andere bak erin zetten. Ik heb dat maar laten doen (is ook gelijk geflusht) en was voor een redelijk bedrag klaar. Bij Autrans was reparatie namelijk 2x zo duur (wat ook logisch is).

Ik wil je niet heel bang maken ofzo hoor, maar ik herken gewoon een aantal dingen van je klachten. Misschien is het bij jou met flushen inderdaad wel klaar, maar ik weet niet of het dan jaren goed blijft (de bak zelf is ook niet de jongste meer en zal aan de km stand te zien wel veel in de stad gereden hebben), en bovendien is flushen ook zeer kostbaar. Er gaan namelijk grote hoeveelheden dure olie doorheen. Ik had verder nog de klachten dat ik heel soms geen aandrijving had bij in de ''R'' zetten en dat hij schakelde als iemand die zijn eerste rijles in een schakelauto had. Verder schakelde hij bij mij juist heel snel op waardoor je tot 40 km/h alleen maar aan het schokken was en daarna in de hoogste versnelling zat waarin je welliswaar soepel verder kon rijden, maar ook totaal geen kracht meer te vinden was en je echt moest planken. Terugschakelen daarentegen deed hij weer heel slecht en voelde en hoorde je ook heel duidelijk. Enkele keren heb ik zelfs meegemaakt dat hij helemaal niet meer terugschakelde bij afremmen en dat hij daardoor afsloeg voor het stoplicht! Het blijft echter wel een Mitsubishi, dus de boel draait alweer voor je met je ogen knippert, maar toch vaak met zweethandjes gezeten :p.

Ik zou als ik jou was dus even Autrans bellen en daar de precieze klachten voorleggen. Ze kunnen dan al een diagnose stellen. Verder even bij een (niet al te dure) garage naar je transmissievloeistof laten kijken en die laten controleren op ijzerslijpsel. Ik hoop niet dat je veel van mijn klachten herkent, want dan zit je dus aan een revisie/ruilbak. Ik moet wel zeggen dat hij met deze nieuwe bak beter schakelt dan 22 jaar geleden. In elke situatie weet de bak zich staande te houden. Zelfs bij snel optrekken en op laten schakelen en vervolgens hard af te remmen en terug laten schakelen voel je werkelijk helemaal niets en blijft de boel aan het draaien. Had ik voor die tijd niet kunnen doen. Stationair loopt hij nu ook wat rustiger en brandstofverbruik is zelfs iets of wat minder geworden. Kortom: het kan een investering zijn, maar je krijgt er wel weer veel voor terug. Als ik jouw auto zo zie, is hij iedere reparatie in ieder geval waard(y).

met 1x olie verversen heb je lang niet alle oude olie uit de automaatbak.

het spoelen van de bak kan ook narigheid opleveren ivm loskomen van vuildelen.

Mijn 'garage' adviseerde om olie & zeef te vervangen, dan 1000 kilometer te rijden en weer olie te verversen. Dan heb je de meeste oude olie eruit via de gelijkmatige weg.

J. Mulder zei:
Ai, zo begon het bij mij ook. Een bak die het in principe prima doet, maar je merkt in sommige situaties dat hij steeds meer aftakelt. Ik heb toen Autrans gebeld (echt een aanrader, die mensen weten echt veel) en zij stelden gelijk de diagnose dat de bak versleten was en dat ik niet meer moest investeren en naar wat anders uit moest kijken. Toen ik dat hoorde, verstijfde ik echt even. (moest daarna ook gelijk naar school, dus je kunt wel nagaan hoe ik me toen voelde :p).

Ik heb hem toen naar een garage gebracht om het zeker te weten. Zij stelden ook die diagnose aangezien er ijzerslijpsel in de transmissie olie zat. Dan weet je dus dat je bak ook te beschadigd is om erin te investeren. De enige (nog redelijk betaalbare) optie was een andere bak erin zetten. Ik heb dat maar laten doen (is ook gelijk geflusht) en was voor een redelijk bedrag klaar. Bij Autrans was reparatie namelijk 2x zo duur (wat ook logisch is).

Ik wil je niet heel bang maken ofzo hoor, maar ik herken gewoon een aantal dingen van je klachten. Misschien is het bij jou met flushen inderdaad wel klaar, maar ik weet niet of het dan jaren goed blijft (de bak zelf is ook niet de jongste meer en zal aan de km stand te zien wel veel in de stad gereden hebben), en bovendien is flushen ook zeer kostbaar. Er gaan namelijk grote hoeveelheden dure olie doorheen. Ik had verder nog de klachten dat ik heel soms geen aandrijving had bij in de ''R'' zetten en dat hij schakelde als iemand die zijn eerste rijles in een schakelauto had. Verder schakelde hij bij mij juist heel snel op waardoor je tot 40 km/h alleen maar aan het schokken was en daarna in de hoogste versnelling zat waarin je welliswaar soepel verder kon rijden, maar ook totaal geen kracht meer te vinden was en je echt moest planken. Terugschakelen daarentegen deed hij weer heel slecht en voelde en hoorde je ook heel duidelijk. Enkele keren heb ik zelfs meegemaakt dat hij helemaal niet meer terugschakelde bij afremmen en dat hij daardoor afsloeg voor het stoplicht! Het blijft echter wel een Mitsubishi, dus de boel draait alweer voor je met je ogen knippert, maar toch vaak met zweethandjes gezeten :p.

Ik zou als ik jou was dus even Autrans bellen en daar de precieze klachten voorleggen. Ze kunnen dan al een diagnose stellen. Verder even bij een (niet al te dure) garage naar je transmissievloeistof laten kijken en die laten controleren op ijzerslijpsel. Ik hoop niet dat je veel van mijn klachten herkent, want dan zit je dus aan een revisie/ruilbak. Ik moet wel zeggen dat hij met deze nieuwe bak beter schakelt dan 22 jaar geleden. In elke situatie weet de bak zich staande te houden. Zelfs bij snel optrekken en op laten schakelen en vervolgens hard af te remmen en terug laten schakelen voel je werkelijk helemaal niets en blijft de boel aan het draaien. Had ik voor die tijd niet kunnen doen. Stationair loopt hij nu ook wat rustiger en brandstofverbruik is zelfs iets of wat minder geworden. Kortom: het kan een investering zijn, maar je krijgt er wel weer veel voor terug. Als ik jouw auto zo zie, is hij iedere reparatie in ieder geval waard(y).

Bedankt voor het uitgebreide antwoord en compliment :) Ik heb geen idee of er ijzerslijpsel in de bak zit. Aangezien de zeef en olie al een keer vervangen zijn (en twee garages de automaat al hebben bekeken) neem ik aan van niet, maar dat zou nu best anders kunnen zijn. Gelukkig herken ik lang niet al je klachten, dus wellicht valt de schade relatief mee. Ik zie dat Autrans gratis een diagnose van de versnellingsbak doet (dus niet alleen telefonisch).

Vooral in de winter heeft de automaat wat 'opstartproblemen'. Ik moet 'm dan altijd voorzichtig de straat uitrijden, dan is de automaat duidelijk aan het zoeken naar de juiste versnelling, vooral bij lage constante snelheden (tot pakweg 50 km/u). In de zomer heeft de automaat daar geen last van, maar nog steeds hoor je af en toe een knal, dan gooit de automaat 'm maar in een versnelling lager om vervolgens weer op te schakelen. Zodra de motor/automaatolie goed warm is schakelt 'ie eigenlijk voorbeeldig, de overgangen gaan dan inderdaad haast onmerkbaar.

Durashift zei:
met 1x olie verversen heb je lang niet alle oude olie uit de automaatbak.

het spoelen van de bak kan ook narigheid opleveren ivm loskomen van vuildelen.

Mijn 'garage' adviseerde om olie & zeef te vervangen, dan 1000 kilometer te rijden en weer olie te verversen. Dan heb je de meeste oude olie eruit via de gelijkmatige weg.

Zoals gezegd zijn de olie en zeef al eerder vervangen, dus ik weet niet of deze oplossing afdoende is.

Neem eens contact op met gspowerflush of varioclean. Je klachten klinken wel alsof deze met een spoeling verholpen kunnen worden, vooral omdat de automaat het wel goed kan doen als 'ie warm is. Andere mogelijkheid is je speedsensoren die niet helemaal fris meer zijn.

R-W zei:
Neem eens contact op met gspowerflush of varioclean. Je klachten klinken wel alsof deze met een spoeling verholpen kunnen worden, vooral omdat de automaat het wel goed kan doen als 'ie warm is. Andere mogelijkheid is je speedsensoren die niet helemaal fris meer zijn.

Vrijdag Maandag wordt de auto bij eerstgenoemde geflusht. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Ik ben weer terug van GS Powerflush in Uden. De garage wordt gedomineerd door Volvo's, het zal niemand verbazen dat er voor het eerst een Hyundai Scoupe over de vloer kwam :) Kort samengevat lijkt het flushen een succes. Toen de machine aanging was er nauwelijks oliedruk van de automatische versnellingsbak, waardoor er flink gegast moest worden om de boel aan de gang te krijgen. Kennelijk was een van de slangen verstopt. Ik heb ongeveer 10 minuten mogen schakelen tussen de versnellingen zodat alle viezigheid los kon komen. Waar de olie in het begin nog zwart en troebel was, was de olie op het einde van de flushbeurt mooi rood en zuiver.
Tijdens de proefrit merkte ik direct het verschil, hoe subtiel dan ook. De automaat lijkt met meer vertrouwen te schakelen, de auto versnelt vloeiender van de ene naar de andere versnelling. Natuurlijk was de motor al aardig warmgedraaid wanneer de automaat toch al beter schakelt, dus het is nog even afwachten of de auto ook bij een koude start beter schakelt. Vooralsnog ben ik echter positief over het resultaat.
Het kost gezien de dagwaarde van mijn auto aardig wat, maar nu kan ik hopelijk weer jaren vooruit. Nu zijn alle minpunten (roest, automaat en recent de waterpomp, dynamo en remvoering) zijn aangepakt lijkt de auto technisch weer helemaal in orde. Volgende project: die paar kleine deukjes/pitjes uit laten deuken, zodat de auto ook optisch weer als nieuw oogt.

De jaren vliegen voorbij... Inmiddels is de Scoupe al ruim 4 jaar in bezit en heeft weer een verse APK tot en met 5 februari 2015, waarbij de garagist gelijk de onderkant heeft getectyleerd, wetende hoe zuinig ik om mijn auto ben.

Eerst deze mijlpaal van 11 november 2013:

jztysw.jpg

2944d4o.jpg

De eerste 2,5 maand van het huidige studiejaar reed ik dagelijks van het dorp naar station Den Bosch en nam vervolgens de trein naar Leiden. Een retourtje kostte me van deur tot deur ruim vijf uur. Niet te doen als je ook nog een berg huiswerk hebt... Half november ben ik dan ook verhuisd naar Den Haag, maar mijn auto staat nog altijd veilig in Brabant bij mijn ouders. De bouw van hun huis is inmiddels al vrij ver gevorderd (zie onderstaande foto's). Zodra het huis af is, komt de Scoupe mooi in een droge garage te staan, zodat ik ook geen last meer heb van de stoffige onverharde weg. Eigenlijk is de Scoupe nu overbodig geworden, maar ik houd 'm lekker :) De onderhoudskosten zijn laag en over twee jaar hoef ik als het goed is minder wegenbelasting af te dragen.

12411231575_474f7e3514_c.jpg

12411298835_a8f191c436_c.jpg

12411481193_3d1bd4c75f_c.jpg

12411355235_43a945fc6d_c.jpg

12411378965_97a459e42c_c.jpg

12411888734_266c9a1576_c.jpg

12411434265_b5cdf37712_c.jpg

12411456285_5b08890d74_c.jpg

12411957864_b266b14a76_c.jpg

Dankje! Ik zie dat er sinds die mijlpaal van drie maanden geleden 250 km bij zijn gekomen. Het gaat niet zo hard meer...

begerenswaardige auto.
Knap hoe weinig je ermee kan rijden, met zo'n mooie auto.
Op zich wel goed voor de exclusiviteit;)

Vorige week zag ik deze Mazda 929 Coupé rijden. Ik heb altijd het idee gehad dat het design van de Scoupe een mix van de 929 en 626 is, maar dan op 323 formaat :)

6455290689_8eacb43ca8_c.jpg

626 Coupé:

Terug
Bovenaan