S-J 1001: BMW iX3, BMW Z4, BMW GS & Mercedes-Benz 300E W124

Oh ja, auto gister overdekt geparkeerd ivm de verwachte storm/hagel (dankzij tip buurman). Kwam net een aardige hoosbui langs.

Reservesleutel proberen op te laden maar die werkt nog steeds niet. Denk toch maar een batterijtje vervangen (ondanks dat het oplaadbaar is, is toch wat jaartjes oud weer). Maar misschien nog even een keer mee rijden om actief op te laden.

Gasveren kofferbak mogen ook wel nieuwe op, 5 tientjes zie ik hier.

Met 160k opgehaald en staat nu net op 161k. Ik weet niet in hoeverre een 3.0Si verschilt met de 3.0i, maar de 3.0Si (van JoelD) hoor je in de auto echt duidelijk meer dan bij mij. Had al iets gevonden over een 'soundgenerator'. Ik vind het soepele/vloeiende/gebalanceerde geluid van die lijn6 echt heerlijk!

Ik heb overigens wel de foampjes er uit gehaald, dat zorgt voor een flink verschil. Op de Autobahn is het niet fijn overigens.

Update:

Z4 staat er nu 2 weken, voelt echt als veel langer. Nu al enorm genoten van de auto!

Bijna alle km’s open gereden, afgelopen vrijdag begon het ineens te regenen en ben heb net voor het oprijden van de rotonde snel het dak dichtgedaan. Het scheelt dat dat enorm snel gaat, wel jammer dat hij dat niet rijdend kan. En vreemd dat de ramen een stukje naar beneden gaan bij het dichtmaken, maar niet meer omhoog - dus dan moet je nog even ‘met de hand’ de ramen dichtdoen. Mini-SJ ook al een paar keer meegenomen en die vindt de cabrio helemaal leuk :-)

Zelfs mevr SJ heeft er plezier in gehad, terwijl ze niet zo een fan is van cabrio’S..

De zes in lijn zoemt heerlijk, het schakelen is echt leuk. Heb een kleine BT transmitter in de aux gestopt, gevoed door de 12v aansluiting.

Zoiets komt er nog wel op, maar eerst de belangrijkere zaken.

vrijdag stotterde de auto ineens - en even later ging het motormanagement lampje aan. Blijft een BMW natuurlijk.

Zaterdag een beetje gestotter gevoeld, minder dan vrijdag en vandaag eigenlijk helemaal niet. 406c is even langsgekomen om uit te lezen - misfire op cilinder 2. Bougies zijn relatief nieuw, bobine nr2 maar eruit gehaald en zag een scheurtje in het rubber. Originele Bosch bobines van 2007. Dus maar even 6 nieuwe Delphi bobines besteld.

Ook de spullen voor de rem upgrade besteld! Nieuwe 300mm schijven (zimmermann) en ferodo blokjes. Ook nieuwe remklauwhouders om het passend te krijgen.

Binnenkort maar sleutelen :-) blijven money pits die oude BMW’s :’)

Rijdend foto’s maken was niet heel succesvol (jaja en niet veilig)

Volgens mij heb ik deze Bluetooth adapter in de mini. Top ding! Zelfs de microfoon is goed, ik kan er prima mee bellen.

Ramen horen bij openen kap stukje te openen en na sluiten weer omhoog te gaan. Daar klopt dus iets niet.
Welkom in de wereld van oude meuk, je blijft ermee bezig. Gelukkig maakt het rijden veel goed.

Even resetten, dan werken de ramen vast weer goed.

Auto op contact zetten, maar niet starten. Raam nasr beneden doen en knop 5 seconden vasthouden. Daarna raam in 1 keer helemaal omhoog doen en knop loslaten. Dan zou het weer goed moeten zijn.

Uiteraard per kant even doen.

Ramen reset had ik bij aanschaf al gedaan, zat een nieuwe accu in door de vorige eigenaar. Links werkt nu met de one touch maar rechts niet. Zal het nog eens proberen.
Die X4 hoort daar niet zo te zien :p

Wel chill dat je zelf sleutelen doet. Waar doe je dit - voor op straat ?

Nee haha daarom foto gemaakt, typisch weer die bmw rijders

Makkelijke dingen kan ik wel ja, dit was gewoon voor de deur - onder de auto doe ik niet thuis. (Misschien op de oprit van 406c als ik hem lief aankijk :p)

Vroeger in eigen loods wel natuurlijk en had in Amsterdam omgeving ook een bevriende garage eigenaar waar ik wel eens even de brug mocht gebruiken.

Bijna alle km’s open gereden, afgelopen vrijdag begon het ineens te regenen en ben heb net voor het oprijden van de rotonde snel het dak dichtgedaan. Het scheelt dat dat enorm snel gaat, wel jammer dat hij dat niet rijdend kan.
Bij mij Z4 gaat het wel rijdend, dus het moet mogelijk zijn. Ik gebruik het maar weinig, toch bang dat het een storing oplevert. Leuke Z4! (y)

Dat klopt, dat hoort zo. Maar hij hoort wel automatisch om hoog te gaan nadat je de kap dicht heb gedaan, voor zover ik weet.

Ah ik dacht ook een ‘tweede’ druk te voelen als je bij de passagier de knop indrukt.

Zie dat met de comfortmodule (wat ook een optie was meen ik) het rijdend openen en sluiten wel kan, ook het met de afstandsbediening openen en sluiten.

. En vreemd dat de ramen een stukje naar beneden gaan bij het dichtmaken, maar niet meer omhoog - dus dan moet je nog even ‘met de hand’ de ramen dichtdoen. Mini-SJ ook al een paar

Als ik bij de F23 de schakelaar van de dakbediening vasthou na het piepje dat het dak dicht en vergrendeld is, dan sluiten de ramen allemaal automatisch.

Als ik bij de F23 de schakelaar van de dakbediening vasthou na het piepje dat het dak dicht en vergrendeld is, dan sluiten de ramen allemaal automatisch.

Dit ben ik ook gewend van de clk cabrio maar er gebeurt niks

Zal rechts nog ff proberen te resetten

Ik krijg de kriebels van de hoekjes in de achterlichten. Niet mijn idee van mooi.

Vertekent de foto die daklijn bij de achterklep dat die schuiner loopt dan bij de vorige serie?

In ieder geval nog een paar mooie lapjes leder in het interieur zo te zien ;).

Optioneel, standaard nepleer.

133k zoals hij zo daar staat, valt me eig nog mee. Zat alles zowat op.

Het gedeelte van de achterruit loopt inderdaad wel redelijk schuin af. @MACHINER

Mooi suède op het dash. Soft close. Schuifdak. b&w.

2900kg..

Laat ze maar wat afschrijven. Vind het wel wat, weet niet over hoeveel jaar maar gezien de 50 (dit is de 60) najaar ‘27 pas leverbaar wordt en daar de kop nog vanaf moet.. niet snel :p

133k is nog minder dan mijn GLE53 als nieuwprijs had, dus opzich niet verkeerd. Inderdaad even een paar jaartjes wachten :p

Grappig ik kan hier de nieuwr X5 al configureren als 40 of 40d maar niet de elektrische :ROFLMAO:. Gewoon lekker met 6 cilinder dus… ;)

Laatst bewerkt:
Als ie net zo hard afschrijft als de meeste EV’s tot nu toe dan vind ik 133k heel veel geld voor deze auto.

Interieur ziet er wel goed uit, overal mooie materialen?

Afschrijving van EVs gaat hier (CH) harder dan die van ICE. In dit segment moet je met 50% afschrijving rekening houden in 3 jr tijd tov 5 jr bij ICE. Daarna zwakt het af…

Die daklijn vind ik persoonlijk wel jammer, juist het wat rechterop was kenmerkend voor de X.

Maar SJ, je vind de 2,5 ton van de 45e al een halve vrachtauto, en nu lees ik dat je bijna 3 ton overweegt?
:)

• Leuk
Waarderingen: R107
Absurd gewicht. Ik overwoog nog de GLE53 phev maar heb daar door z’n gewicht (2.800kg) ook vanaf gezien

Als ie net zo hard afschrijft als de meeste EV’s tot nu toe dan vind ik 133k heel veel geld voor deze auto.

Interieur ziet er wel goed uit, overal mooie materialen?

Niet lang genoeg erin gezeten om te zeggen overal - maar wat ik zag voelde en zag er goed uit. Veel beter dan de ix3 die ik eigenlijk een stuk minder vind dan onze ‘oude’ ix3.

Ik denk dat als je de afschrijving van de 2021-2025 ix3 bekijkt dat je al wel een ander beeld ziet dan met veel andere EV’s. Heb het idee dat de bmw EV’s wel minder catastrofaal hard afschrijven. Een i5 schrijft bijv ook minder hard af dan ik dacht (en nieuw gunstiger te kopen dan je zou denken).

Die daklijn vind ik persoonlijk wel jammer, juist het wat rechterop was kenmerkend voor de X.

Maar SJ, je vind de 2,5 ton van de 45e al een halve vrachtauto, en nu lees ik dat je bijna 3 ton overweegt?
:)

bij een 45e is het omdat ik het zonde vind van die batterij erin én de zescilinder. Het had dus niet gehoeven. Bij een EV ontkom je er niet aan, dan is het wat het is. Liefst heb ik een 40i natuurlijk, maar goed het laden met de EV is zoveel goedkoper..

Ik betwijfel of de ix5 harder gaat afschrijven dan een x5 40i in NL..

Oh nee absoluut niet, de 45e rijdt subliem. De 40i wel beter ivm gewicht maar da’s logisch. De ix3 is ook bijna 2.4 ton en die rijdt ook top.

tja, je moet er ongeveer van uitgaan dat die accu het 10-12 jaar uithoud, is die accu kapot, is de auto afgeschreven. Dus je moet de hele waarde naar nul afschrijven in 10 jaar tijd. Koop je dat ding tweedehands, 3 ish jaar oud, heb je er misschien nog 6-9 jaar wat aan en kan die in de shredder. Een E53 rijdt nu nog gewoon rond, een moderne auto van nu zal dat nooit halen. Niet alleen om de accus, vooral om de software, computers, sensors etc die niet meer worden gemaakt of ondersteunt

Accu 10 jaar? Heb je daarvoor hard bewijs?
Als ik even vluchtig zoek kom ik op 10-20 jaar. "Probleem" is dat er weinig EV's al 10 jaar oud zijn. En de oudere auto's hebben relatief achterhaalde techniek wanneer je naar de accu, BMS et cetera kijkt.
Daarnaast geldt het niet alleen voor EV's, maar voor het hele moderne wagenpark, niet? Auto's worden niet meer "build to last"...

Accu 10 jaar? Heb je daarvoor hard bewijs?
Als ik even vluchtig zoek kom ik op 10-20 jaar. "Probleem" is dat er weinig EV's al 10 jaar oud zijn. En de oudere auto's hebben relatief achterhaalde techniek wanneer je naar de accu, BMS et cetera kijkt.
Daarnaast geldt het niet alleen voor EV's, maar voor het hele moderne wagenpark, niet? Auto's worden niet meer "build to last"...
20 jaar zou kunnen, maar ik geloof daar niet zo in, ik heb her en der toch een paar mensen waar het accupakket van vervangen is, ja onder garantie maar toch. Maar zeg 15 jaar. Waarvan de laatste 5 met nog 50 % range van origineel? Wie koopt een ev van 10 jaar oud met 250k op de klok?

De ix3 is net vijf jaar oud en we zijn benieuwd wat hij over drie jaar waard is met 160.000 tot 170.000 kilometer op de teller. Hij staat nu bijna op 116.000 kilometer, dus we hebben er al bijna 20.000 mee gereden in acht maanden. Dat komt neer op zo’n 30.000 kilometer per jaar. Met de Infiniti reden we zo’n 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar, dus de ix3 wordt duidelijk meer gebruikt. De e-Golf deed ook zo’n 10.000 tot 15.000 kilometer per jaar, en die kilometers zijn blijkbaar gewoon overgegaan naar de BMW. Het is echt een fijne gezinswagen, en we hebben geen klachten over de actieradius of de (snel)laadmogelijkheden. Ik denk dat we er maar drie keer aan de snellader hebben gestaan.

Het is ook fijn dat hij niet zo groot is, waardoor hij prima in gewone parkeerplaatsen past. De G30 deed dat minder goed. We hebben hem natuurlijk gekocht met bijna een ton op de klok voor minder dan ik dacht uit te moeten geven, dus het is echt een gebruikte auto. Daarom heb ik ook geen moeite of stress om hem vooraan te parkeren op het parkeerterrein of in de parkeergarage bij een winkelcentrum.

Het cognacbruine interieur zorgt nog steeds voor complimenten, en als er iemand meerijdt krijg je bijna altijd een ‘wow, wat modern’ als je de gesture control gebruikt. Dit is echt een optie die we regelmatig gebruiken, en ik snap niet dat ze dat niet meer hebben bij de volgende generatie. De kofferbak openen met een voetbeweging wordt ook vaak gebruikt, vaker dan de knop op de AB.

Ik ben echt superblij met de Z4, die er nu alweer bijna een maand is. Het is een auto waar ik echt voor m’n plezier een rondje in ga rijden. Gisteravond, na het uit eten, kwamen we thuis met de ix3. Ik wilde die aan de lader hangen, maar toen moest de Z4 even aan de kant. Eenmaal in de Z4 dacht ik: het is droog en niet koud, en ik heb de motor toch al gestart. Dakje open en gaan!

Zaterdag was het ook heerlijk weer, dus ben ik in de loop van de ochtend met de Z4 gaan rijden. Ik moest hier en daar wat boodschapjes halen, dus ik ben overal met een leuke, langere route naartoe gereden. Zo ben je zo twee uur verder. Ik had echt het gevoel dat ik zo door kon rijden naar Zuid-Spanje.

Zodra je overstapt in de ix3 vanuit de z4 besef je pas weer hoe groot die ix3 is..

Laatst bewerkt:
Niet lang genoeg erin gezeten om te zeggen overal - maar wat ik zag voelde en zag er goed uit. Veel beter dan de ix3
Dit had anders wel een dingetje geweest. Op de foto zien de materialen er ook mooi uit, ik ga denk vh weekend even kijken. Ik vind 133k voor full option 60 ook ‘meevallen’. Daar zat je ook op met de oude bij een 50e.

Doe mij toch die Alpina maar

Haha herkenbaar. Even de Z4 verzetten kan natuurlijk niet, de olie moet wel even op bedrijfstemperatuur gebracht worden. Echt een auto waar je voor je lol een eind in gaat rijden.

20 jaar zou kunnen, maar ik geloof daar niet zo in, ik heb her en der toch een paar mensen waar het accupakket van vervangen is, ja onder garantie maar toch. Maar zeg 15 jaar. Waarvan de laatste 5 met nog 50 % range van origineel? Wie koopt een ev van 10 jaar oud met 250k op de klok?
Ik wil er hier niet teveel op ingaan, is SJ z'n draadje. Ik zal even een apart topic maken, want ik vind het wel een interessante vraag, koopt er iemand zo'n occasion?

Terug
Bovenaan