S-J 1001: BMW iX3, BMW Z4, BMW GS & Mercedes-Benz 300E W124

Geweldig, veel plezier ermee gewenst!
Wat is DSP (sperdiff)?. En PDC “Pipo de Clown” zit meestal naast me commentaar te geven op de rijstijl en het aangehouden tempo in bochten en op rotondes :ROFLMAO:.

Gezond jaloers op je aanwinst (y)

Dank allemaal!

Mevr SJ neemt de caab mee naar werk vandaag als straf. Had niet verteld dat ik een auto had gekocht.

Lars: de 2.5 is voor mij meer dan krachtig zat, zelfs met 100 in 6 heb je voldoende koppel om nog prima te versnellen. Heel bewust voor de 2.5i LCI (h6) gegaan want die is 1245kg. De pre-LCI 2.5 is 1260kg en de 3.0’s zijn ook 1251kg+.

binnenkort even een foto maken met de 3 BMW’s naast elkaar :-)

Gaaf hoor! Mooie samenstelling ook :)

Voor een Mercedes man koop jij wel verdacht veel Bmw’s :unsure:
Iemand moet het doen… :p

Dank allemaal!

Mevr SJ neemt de caab mee naar werk vandaag als straf.
Dit kan natuurlijk niet hè? Eerst al de iX3 confisqueren, en dan nu met de Z4 weg… :unsure:

Maar mooi hoor! :p Ik voel een meet aankomen met Kristian en Joël D.! :ROFLMAO: (En misschien BofkontZ4, maar die zie ik amper nog hier.)

Laatst bewerkt:
Mooi exemplaar! En met 218pk ook vlot zat en ook al met 6-bak volgens mij. M-sport stoelen ook heel fijn. In zwart komen de mooie lijnen wel net wat minder goed over vind ik.

Meet ben ik zeker voor te porren. Bofkont mag niet mee want hij rijdt tegenwoordig in een elektrische Chinees. Die boft niet meer zo ;-)

Goed om te horen, als ik ooit een Z4 wil wordt het bijna exact zo 1. Wellicht een lichtere kleur (beige bv), en sowieso met handbak en dit soort velgen met vollere spaken.

Lars

Mooie Z4 in een mooie uitvoering! LCI mooier dan pré LCI, fijne motor, en fijne sportstoelen (onbegrijpelijk dat de meeste E85’s die niet hebben, zitten zoveel beter). Wielen vind ik persoonlijk iets minder mooi en beetje afbreuk doen aan de auto, maar dat is eenvoudig op te lossen. Veel plezier met de auto!

Alleen de kusjes naar de fijnste stad van Nederland maken hem al de moeite waard, los daarvan lijkt het ook een fraaie auto. In tegenstelling tot R107 vind ik de wielen wel heel goed staan en zo te zien heeft ie ook geen ingebouwde navi. Dat maakt het dashboard extra tijdloos. Hopelijk heb je er veel plezier van!

Ik zou ook nog even updaten over de Camry - gekocht als werkauto. Dat deed die auto stiekem ook echt voortreffelijk. Zat altijd onder de 5/100, stil, comfortabel, ruim. Per september zal ik alleen amper nog zakelijke km’s rijden, redelijk onverwacht. Maar goed, zonder functie is er geen reden om die auto te houden. Dus die is weer weg.

Hier was ik al op zoek naar ‘iets’. Dat ‘iets’ is een BMW motor geworden, gloedjenieuw. Daarmee was de zoektocht ten einde en waren onze mobiliteitsbehoeften onder de panne.

Maar een combinatie van lekker weer en wat vrije tijd is gevaarlijk. Forummers JoelD en 406c heb ik paar weken terug gemeet en mocht ik de Z4 en TF even uitproberen. Dat rondje in die Z4 was.. geweldig! De TF was ook zeker een ervaring. Maar die BMW. Daar wilde ik niet uit. Daar zag ik mijzelf wel in zitten.

Dus toch hier en daar kijken naar wat advertenties. De e85 en e89 verschillen weinig qua aanschafprijs. Nog een keer een E89 bekeken en gereden. Hele fijne en leuke auto - veel betere daily dan een E85. Maar zoals hierboven te lezen valt, is dat niet het beoogde gebruik. De E85 is lichter, rauwer en niet krapper voor mij om in te zitten.

Na wat onderzoek gevonden dat de handgeschakelde LCI 2.0, 2.2 en 2.5 nog onder de 1250kg uitvallen - wat gunstig is voor de wegenbelasting.

Sportstoelen - zo weinig aanbod met sportstoelen dat ik eigenlijk dacht: heb ik het echt nodig? Gelukkig ben ik door de 2 forummers overtuigd dat die stoelen een noodzaak zijn - zelfs als je maar een paar duizend km per jaar gaat rijden.

Gezien het beperkte aanbod wilde ik niet te kieskeurig zijn met de kleuren. Contact gehad met de eigenaar van een mooie zilvergrijze die alleen in Berlijn stond. Logistiek gezien een drama, ongezien kopen dan maar? Verkoper wilde alleen zijn telefoonnummer niet delen om filmpjes door te sturen en via eBay berichten kon dat niet. Dan houdt het op.

JoelD had mijn z4 helemaal in het begin van het zoeken al gespot op internet. Maar om de een of andere reden heb ik er weinig aandacht aan besteed. Na alle advertenties in DE en BE van z4’s bekeken te hebben toch op deze uitgekomen om te gaan bekijken.

Auto stond op 2u rijden van waar ik woon, dus een halve dag heb je wel nodig. 406c was zo vriendelijk om mee te rijden, voor als het echt wat was en dat de auto gelijk mee kon.

De juiste kleurstelling voor mij. Sportstoelen. Maar eigenlijk nog veel meer opties die ik vooraf niet had gezien, zoals de DSP, xenon, PDC en tempomat.

De knopjes in het interieur zien er nog netjes uit, alle electronica werkt naar behoren en de motor en bak voelen en klinken goed. Wat kan je dan nog anders dan geld overmaken en 2.5u terugrijden met een open dak?

De schijfremmen aan de voorzijde zijn wel echt op. Dus wil denk ik Zimmerman 300mm schijven ipv de standaard 285mm. Moet dan ook andere remklauwhouders hebben. Dan hebben we ook gelijk de eerste upgrade te pakken!

Ze heeft zich geabonneerd op Weerplaza, Buienradar en Meteovista om te weten wanneer ze de sleutels moet weggrissen en wanneer niet - dat durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit eigen ervaring te voorspellen :giggle:

Toch had je beter die Aston Martin of evt Bentley kunnen nemen :ROFLMAO:

leuk ding, heb ook een zwak voor de e85, (en mx5)

motor heb ik ook, alleen geen rijbewijs, lokale politie heeft me al 2x aangehouden, ja sorry heb ik niet, maar ik ga het nu echt halen, "ja, ok, rij dan maar snel naar huis" motor is gewoon niet mn ding en staat dus te koop

Prachtig! Zwart zou nooit mijn keuze zijn, maar weet dat jij daar anders over denkt. Verder prachtige wagen zo!
Licht voor lijkt wat dof, maar kan ook de foto zijn...

Wat vond Mevr. SJ ervan na vandaag? :ROFLMAO:

Ze vond het leuk! Had ik niet verwacht eigenlijk.. blijkbaar waren er ook meerdere collega’s komen kijken bij de auto :LOL:

Prachtig! Zwart zou nooit mijn keuze zijn, maar weet dat jij daar anders over denkt. Verder prachtige wagen zo!
Licht voor lijkt wat dof, maar kan ook de foto zijn...

Is de foto denk ik. Moet alles nog goed ontdekken :p

De gasveren van de kofferbak hebben hun beste tijd wel gehad dus die ga ik ook vv. Verder is die zes in lijn met zesbak echt puur genieten! Dakje open, raampjes open.. heerlijk :D rijden is weer leuk

Die zes in lijn is eigenlijk best stil! Je hoort hem in de auto heel subtiel. In de 3.0 van JoelD hoor je hem echt duidelijk beter (maar dat schijnt ook zo te horen ivm andere inlaat en nog wat zaken).

Mooi apparaat hoor! Hoeveel heeft ie gelopen?

N52 klinkt ook wat anders dan mijn M54. Beide goede motoren.
de 3.0 heeft in ieder geval bij de M54 eeh buis die inlaatgeluiden naar het interieur overbrengt. Schuimrubber elementen eruit halen dan klinkt ie echt racy.
Voor de rest geen lawaaischopper maar wel een fantastisch geluid en gas los dan hoor je hem ook lekker ploffen in de uitlaat. Zal bij jou niet anders zijn.

Sportstoelen ben ik wel jaloers op. Hou Kleinanzeigen altijd wel in de gaten. Setje kost makkelijk 1.500 a 2.000 euro maar spul houdt zijn waarde wel dus ook geen slechte investering.
Zeker in de pre-LCI zijn ze zeldzaam. Ach je kan niet alles hebben. Gewone stoelen zijn niet perfect, maar ik stoor me er ook niet direct aan en in 2003 moest je het er maar mee doen.

Zijn wat vlakker en minder zijdelingste steun en zitting is niet kantelbaar. Al is dat laatste perfect op te lossen door de kantelfunctie te retrofitten met onderdelen van E46 sportstoelen. Maar verder zijn ze prima hoor en voor mij fijn is dat de zitting lang genoeg is. Het is ook maar net welke eisen je aan een hobbyauto stelt. Ik vond zelf destijds kilometerstand en technische- en optische staat het meest belangrijk.

Och wat wordt ik hier hebberig van…! Handbak, sportstoelen, geen navigatie.

Lars

Die combinatie is voor mij ook wel de reden geweest om specifiek deze te kopen (samen met de kleurstelling).

De sportstoelen (of comfortstoelen) bij BMW zijn echt een groot verschil tov de standaard stoelen. Heb ook wel eens een E46 gehad met standaardstoelen. Niks mis mee, maar niks speciaals. De G30 heb ik ook met normale stoelen geprobeerd en daar zit ook een wereld van verschil in tov de comfortstoelen die ik erin had.

Mooi apparaat hoor! Hoeveel heeft ie gelopen?

N52 klinkt ook wat anders dan mijn M54. Beide goede motoren.
de 3.0 heeft in ieder geval bij de M54 eeh buis die inlaatgeluiden naar het interieur overbrengt. Schuimrubber elementen eruit halen dan klinkt ie echt racy.
Voor de rest geen lawaaischopper maar wel een fantastisch geluid en gas los dan hoor je hem ook lekker ploffen in de uitlaat. Zal bij jou niet anders zijn.

Sportstoelen ben ik wel jaloers op. Hou Kleinanzeigen altijd wel in de gaten. Setje kost makkelijk 1.500 a 2.000 euro maar spul houdt zijn waarde wel dus ook geen slechte investering.
Zeker in de pre-LCI zijn ze zeldzaam. Ach je kan niet alles hebben. Gewone stoelen zijn niet perfect, maar ik stoor me er ook niet direct aan en in 2003 moest je het er maar mee doen.

Met 160k opgehaald en staat nu net op 161k. Ik weet niet in hoeverre een 3.0Si verschilt met de 3.0i, maar de 3.0Si (van JoelD) hoor je in de auto echt duidelijk meer dan bij mij. Had al iets gevonden over een 'soundgenerator'. Ik vind het soepele/vloeiende/gebalanceerde geluid van die lijn6 echt heerlijk!

Heb trouwens geen 218pk maar 177pk. Het is een 2.5i, geen 2.5si (die ook 1260kg is trouwens, dus een belastingklasse hoger). Heb inmiddels wel uitgezocht wat de verschillen zijn - voornamelijk variabel inlaatspruitsuk & andere mapping. Misschien wel een leuke upgrade tzt.

Bij de bezichtiging hadden we al gezien dat de schijven vóór aan vv toe zijn. De 2.5Si heeft 300mm schijven ipv de 286mm die ik heb. Mooi moment voor een eerste upgrade dus. Dacht eerst om Zimmermann Sport Z met EBC Yellowstuff blokken te bestellen. Maar nog even in de materie gedoken en denk ik dat ik het zo ga doen:

Remschijven: Zimmermann Coat Z (300x22 mm) - geen groeven zoals de Sport, minder remstof en ga toch geen circuit op
Remblokken: Ferodo DS Performance - zit tussen Redstuff en Yellowstuff in qua performance met normaal en sportief gebruik
Remklauwhouders onderdeel 34106758120 - nog te vinden
Remvloeistof: ATE TYP 200 of Motul RBF600

Mensen met meer technische kennis mogen hier absoluut op reageren ;)

iets gevonden over een 'soundgenerator'.

Zoiets over de speakers ?
:ROFLMAO:
DrpAqE5.jpeg

Terug
Bovenaan