Sfeerverlichting in de auto en verkeersveiligheid - gaat het een issue worden?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Steeds meer auto's hebben al dan niet fraaie sfeerverlichting voor de avonduren. En vooral bij de hogere segmenten volledige schermen voor de passagier... onze Jeep Avenger is onze eerste auto met sfeerverlichting die in verschillende kleuren kan worden ingesteld, maar de optie om het gewoon NIET aan te hebben heb ik nog niet gevonden in de profielen. Het spiegelt namelijk in de zijruiten (zelfs in de stand met het donkerste blauw) waardoor je ook een kleurstreep ziet waar de buitenspiegel is. Vooral in het donker vind ik dat irritant omdat je onverlichte zaken daardoor minder goed ziet. Voor iets dat eigenlijk alleen decoratief nut heeft zet ik daar best wel vraagtekens bij.
265002715

Er blijkt in Nederland weinig onderzoek (geen) te zijn over het effect van afleiding door de sfeerverlichting in de auto. En ook in het buitenland (maar ik heb wel iets gevonden echter dat gaat vooral over de reguliere interieurverlichting). Je ziet namelijk tegelijkertijd een soort race om fellere buitenverlichting van de auto's. Ik kan me bijna voorstellen dat het nodig is om de mooie sfeerverlichting enigszins te compenseren. Die verlichting zorgt er namelijk voor dat je ogen zich instellen op een 'hoger' basislichtniveau waardoor donkerder objecten (dus buiten) minder goed worden gezien. En daardoor kun je ook minder snel reageren op bijvoorbeeld wandelaars of fietsers (zonder of met slecht licht). Spiegeling van sfeerverlichting in de ruiten is dus al helemaal een factor die je niet zou moeten willen. Het onderzoek meldt ook de afleiding door verlichting die ook kan komen van het scherm van de smartphone van passagiers.
Tegelijkertijd moet je ook denken dat voor fietsen de verlichting nog altijd vaak bestaat uit schamele lampjes die weinig meer voorstellen dan gloeiende spijkers, áls ze al verlichting hebben. Verder hebben niet alle voetgangers reflecterende kleding aan, zodat zij zeker met dondere winterjassen vaak slecht zichbaar zijn.
Met de opkomst van méér (sfeer)verlichting en schermen in de auto verbaast het me dat hier niet meer aandacht voor is. Hebben jullie er ervaring mee, en welke? Wat is jullie voorkeur bij het rijden? Welke ontwikkeling zien jullie en hoe verwacht je dat het effect heeft op de verkeersveiligheid?

Ik denk dat het per auto verschillend is. De BMW van mn broer heeft het ook maar dat spiegelt nergens en voegt echt wel sfeer toe. Misschien is het bij de Jeep minder goed doordacht en spiegelt het dus wel. Erg irritant lijkt me.

Ik heb het ook in mijn auto en vind het heel rustgevend voor de ogen: het typische BMW zacht oranje licht die ik qua sterkte zelf kan instellen. Het kan ook naar helder wit. Het weerspiegelt niet in de ramen, omdat het echt ónder de sierlijst zit.

Dit is wel nog van de generatie BMWs waar sfeerverlichting ook deed wat het woord zegt: sfeer brengen.

Huidige generatie auto’s inclusief BMW vind ik het ook veel te fel en afleidend en is het meer de categorie voor op de kermis. Zowel exterieur als interieur. Ik zou het heel goed snappen dat hier wetgeving voor komt.

Ik heb ook auto's meegemaakt met chrome deurgrepen of elementen op het stuurwiel die spiegelen in de ruit. Dan vraag ik me echt af: zijn hier geen testkilometers mee gemaakt?!?

Qua verlichting wordt het een verlichting-wapenwedloop. Bij mijn Kever heb ik een zwak lampje achter de teller. Daardoor worden je ogen niet afgeleid en stellen je ogen zich af op het kijken in het donker. Die H4 lampjes voorop zijn dan goed genoeg om alles te zien. Maar als je al die digitale schermen en sfeerverlichting hebt die in je porem schijnen moet je eerst door een bak licht kijken, waarbij je ogen zich niet kunnen aanpassen aan het donker buiten, waardoor we allerlei led matrix verlichting voorop de auto nodig hebben. Waarmee we veel meer contrast creëren voor de tegenliggers, waardoor auto's weer steeds fellere lampen moeten hebben.

Ik vind het echt wel wat toevoegen. Ik kan in mijn BMW verschillende kleuren kiezen, lichtsterkte instellen en de sfeerverlichting deels/in uitschakelen. Voelt heel natuurlijk en erg prettig, nergens irritante weerkaatsingen.

Scherm achter het stuur, multimedia en HUD zijn ook allemaal dimbaar of desnoods (grotendeels) uit te zetten.

Ben er zo erg aan gewend dat helemaal uitgeschakeld het echt ontzettend donker voelt. Beetje het oude Saab gevoel waar (altijd?) een knop was om alle verlichting uit te zetten behalve de snelheidsmeter.

Dus nee, heb absoluut niet de indruk dat het de verkeersveiligheid in het geding brengt. Sterker nog, doordat je net wat licht heb kun je dus wel iets zien liggen in het interieur of als je achterom kijkt of de kinderen wel/niet slapen.

Mijn ervaring is dat het ook sterk afhangt van de kleur die je instelt.
Zachtgroen, oranje, geel en wit bieden nauwelijks tot geen afleiding. Niet geheel toevallig de kleuren waarmee de meeste dashboardverlichting zijn/waren uitgevoerd.
Van de hardere kleuren als rood, paars, roze en blauw heb je meer last.

Ik heb het allerliefste een aardedonker interieur. Omdat je niet alleen de fietsers met een vuurvliegje als koplamp goed moet kunnen zien, maar ook de voetgangers in donkere kleding terwijl er net de allernieuwste laser-matrix-koplampen via een bruggetje of plas water in je gezicht heeft gebrand.

Gelukkig passen wandelaars/fietsers hun verlichtig ook wel aan, maar daarmee is de zwarte labrador die een 8 maanden oud knoopcelledje om z'n halsband heeft eigen nog minder goed zichtbaar.

Er is wel onderzoek dat sfeerverlichting juist gebruikt kan worden als veiligheidsfunctie.

Sommige fabrikanten gebruiken het bijvoorbeeld om bij vermoeden van een slaperige bestuurder deze weer alerter te krijgen met blauw licht. Je ziet ook dat het gekoppeld wordt aan waarschuwingen; biivoorbeeld bij noodremming wordt het voorste deel van het interieur rood verlicht, of als je deur open wilt doen waar net een fietser rijdt dan licht die deur rood op. Soms is het ook gekoppeld aan de rijmodus; kalmerende kleuren in comfort en juist meer alerte kleuren in sport.

En dit is allemaal op basis van wetenschappelijk onderzoek. Dat het heel soms misschien in het heel donker lastiger is kan dan een trade-off zijn tegen de voordelen in de veiligheid bij bv stadskilometers.

Het hangt wel veel af van de uitvoering. Bij sommige auto's kan je de sfeerverlichting lamp bijna zien en dan is het te fel. Of het reflecteert op een aluminium speakerrooster. Bij sommige auto's is de helderheid ook niet aan te passen.

De Nio heeft de sfeerverlichting er niet zomaar wat bij gemoffeld; maar heeft alle materialen en structuren erop afgestemd. Dit is een heel prettige achtergrond en er is in geen enkel raam een reflectie te vinden.
Daarnaast gebruikt de Nio truukjes zoals een heel rustig varierend in kleine verschillen in helderheid - dit werkt rustgevend als je hartslag te hoog is, en opwekkender als je bijna in slaap valt. Maar of dat echt zo is was dacht ik geen onderzoek over.

Er zitten op de Nio ook de meer gimmick versies. Zo kan de sfeerverlichting zich aanpassen op de verschillende kleuren van de albumhoes op Spotify waar je naar zit te luisteren.

Laatst bewerkt:
Ik kan in mijn Mini kiezen uit twee mogelijkheden

Mogelijkheden 1: sfeerverlichting aan.

20251112_180446.avif

Mogelijkheden 2: sfeerverlichting gedimd
20251112-180412.avif

Ik rij altijd met sfeerverlichting gedimd dat vindt ik prettiger anders te veel licht.

Het motief dat geprojecteerd wordt op het dashboard veranderd als er een andere rijprogramma in gesteld wordt.

Mijn vorige auto had het ook in de deuren (Seat Leon), ik vond het maar een kansloos accessoire. Leuk om even met de kleuren te spelen als je de auto net hebt, maar later voegt het niets meer toe. Hoewel het soms wat schitterde in de ruiten, vond ik het niet echt gevaarlijk.

Ik heb het niet en mis het niet. Maar dat dacht ik 3,5 jaar geleden ook van stuurverwarming… :) .
Ach als je het kan dimmen of uitzetten en een zachte warme gloed instellen ipv dat stereotype harde blauw van testautos zou het me niet veel kunnen schelen.

Ik zet infotainment ook op een zwarte achtergrond, het stoort me in het donker rijdend dat DAB telkens de hoes van het album verandert bij een nieuwe track. Je ziet in je ooghoek iets veranderen en mij leidt dat af.

Ik heb het ieniemienie dashboard ( of wat er ook voor door moet gaan) lampje van de Dyane een upgrade gegeven van 2 watt naar 4 watt zodat ik die licht bibberende oranje meter iets zie bewegen. Het schermpje van de radio geeft nog het meeste licht. Voor de rest is het heerlijk donker.

Denk dat het dus erg model afhankelijk is. De meeste, vooral luxemerken, denken er echt goed over na en mooi geïntegreerd. De Avenger is meer een Fiat 600 van binnen en wat 'makkelijker' ontworpen.

In mijn auto zit weinig poespas en de enige verlichting aan de binnenkant is de verlichting achter de naalden en cijfers in de tellerbak. En verder een display en wat oplichtende letters en cijfers op knoppen vd radio. In het plafond zit een heel klein lampje wat je bijna niet ziet, maar wel precies de chromen cijfers op de versnellingspook laten zien in het donker. (die feature vind ik dan wel weer leuk, want dat het er zit heb je pas door als je er op let)
Maar het liefst zou ik alles uit zetten. Ik zou graag iets in de vorm van het Saab night panel/vision/mode hebben, waarbij je met 1 knop of schakelaar alle verlichting muv de echt belangrijke zaken uit kunt zetten. Het kan mij in het interieur niet donker genoeg zijn.

Mijn CX-80 heeft wel sfeerverlichting, en het interieur is ook best veel uitgelicht 's avonds. De verlichting zit in de deuren, in de voetenruimtes (zowel voor als achter) en er straalt licht vanuit de dakconsole op de middenconsole. De schermen worden echter vrij ver gedimd in het donker.
Voordeel echter is dat Mazda bij de CX-60/80 nog vrij conservatief werkt met alleen witte verlichting en het daardoor geen kerstboom wordt.

In mijn kampeerauto, op basis van een Fiat Ducato, heeft men bedacht de omlijsting van de frisse luchttoevoeren luxe uit te voeren, dat wil zeggen aluminium kleur gespoten, ook aan de bovenkant. Minstens net zo irritant als te felle sfeerverlichting, waar het hier over gaat. Overdag en bij rijden in de zon vervelende oplichtende dingen op het dashbord ook nog eens spiegelend in de voorruit. Klein leed, maar niet handig.

Mijn CX-80 heeft wel sfeerverlichting, en het interieur is ook best veel uitgelicht 's avonds. De verlichting zit in de deuren, in de voetenruimtes (zowel voor als achter) en er straalt licht vanuit de dakconsole op de middenconsole. De schermen worden echter vrij ver gedimd in het donker.
Voordeel echter is dat Mazda bij de CX-60/80 nog vrij conservatief werkt met alleen witte verlichting en het daardoor geen kerstboom wordt.
Ik wil altijd zo weinig mogelijk licht in de auto als het donker is. Je ziet gewoon minder goed, zeker bij slecht weer. De CX-60 heeft inderdaad die ambient lighting, maar die kun je op 3 standen of helemaal uitzetten. Op de laagste stand vind ik het prima, maar als het uit staat mis ik het ook niet.

Dit is denk ik de felste stand.
Ik heb de boel altijd zo ver mogelijk gedimd staan. Sfeerverlichting wel aan, mede omdat dat handig is voor de kinderen. Maar ook zo zacht mogelijk oranje.

Wetgeving hierop vind ik minder noodzakelijk dan op al die touchscreens in de auto, overigens. Daar mogen ze snel iets aan doen. En dan meteen die ISA-wetgeving verwijderen.

Ik vind het echt wel wat toevoegen. Ik kan in mijn BMW verschillende kleuren kiezen, lichtsterkte instellen en de sfeerverlichting deels/in uitschakelen. Voelt heel natuurlijk en erg prettig, nergens irritante weerkaatsingen.

Scherm achter het stuur, multimedia en HUD zijn ook allemaal dimbaar of desnoods (grotendeels) uit te zetten.

Ben er zo erg aan gewend dat helemaal uitgeschakeld het echt ontzettend donker voelt. Beetje het oude Saab gevoel waar (altijd?) een knop was om alle verlichting uit te zetten behalve de snelheidsmeter.

Dus nee, heb absoluut niet de indruk dat het de verkeersveiligheid in het geding brengt. Sterker nog, doordat je net wat licht heb kun je dus wel iets zien liggen in het interieur of als je achterom kijkt of de kinderen wel/niet slapen.

Dit soort dingen zijn bij merken als BMW gewoon goed voor elkaar. De verfijning, het is mooi en werkt niet tegen je. Dat geldt overigens voor de meeste opties bij een premiummerk als BMW vergeleken met een niet- premium, het werktmooier/ beter/ verfijnder. Je betaalt er ook voor. Niet iedereen zal het waarderen, maar ik vind dat mooi.

Ja is de felste stand inderdaad zoals @Piet Piraat ook aangaf.

De foto was vooral bedoeld voor de ‘Saab’ stand waar het navigatie scherm uitstaat.

Naar mijn idee staat het nog erg ver weg van het echte night panel van Saab. Daarbij ging alle verlichting uit, behalve de verlichting vd snelheidsmeter tot 140km/u en het lampje achter de knop vd waarschuwingslichten.
Alleen als er wat aan de hand was wat belangrijk was werd dat verlicht. De thermometer bijvoorbeeld als die boven een bepaalde waarde kwam. Of het gedeelte vd snelheidsmeter boven de 140km/u als er harder dan 140 werd gereden.

Mijn V60 heeft het ook, heel subtiel en beslist niet storend. Het geeft in mijn ogen een stukje gezelligheid, ik vind het fijn.

Ook in m'n Chrysler dimde de lampjes van de ruitschakelaars in de portieren mee. Bij Tesla uitschakelbare verlichting in kaartbakken portieren en voetenruimte. Maar gaat het hier niet ook over de vele kleurrijke en verspringende afbeeldingen apps op het digitale (van links naar rechts in de auto gemonteerde) paneel?

IMG-8493.jpg

Kan dat ook bij mijn auto doen, erg fijn. Ziet er zo uit. Oranje licht kan dan nog bijna volledig gedimd worden
Dat is een super functie. Dat uit kunnen schakelen van de centrale display, terwijl de systemen op de achtergrond nog doordraaien. Ik mis dat echt in de Superb tov de 5. Zo fijn als je in het donker rijdt. Bij de Superb schakel je alles uit als je het scherm uit doet, en dan nog blijft het ‘zwart verlicht’ bij ingeschakeld contact. Beetje armoe, maar leg een doek over het scherm bij lange ritten in t donker…

ik zet alles op roze of mintgroen, heerlijk fout jaren 80 p*rn.

bij mij vind ik het prima, en niet erg, wat ik wel erg vind is het gebrek aan knoppen. Dat leidt pas af, en snap niet dat je in de eu geen telefoon mag aanraken, maar klik, klik, klikkerdeklik op een langzaam infotainment is dikke prima

Eigenlijk wel bijzonder wat we allemaal in zulke kleine vierkante meter willen en fijn vinden. Hoogwaardig interieur terwijl gros echt geen mooi interieur in huis heeft, navigatie op scherm, voor je neus én HUD, sfeerverlichting terwijl men ook geen LED-strips in huis hebben (behalve YouTubers en tiktokkers een strip bovenin de muur), lederen stoelen terwijl dat op je bank geen gezicht is etc

Eigenlijk wel bijzonder wat we allemaal in zulke kleine vierkante meter willen en fijn vinden. Hoogwaardig interieur terwijl gros echt geen mooi interieur in huis heeft, navigatie op scherm, voor je neus én HUD, sfeerverlichting terwijl men ook geen LED-strips in huis hebben (behalve YouTubers en tiktokkers een strip bovenin de muur), lederen stoelen terwijl dat op je bank geen gezicht is etc
Er was laatst op een ander forum een discussie over het verschil tussen de high end en premium audio installatie, dat de premium zoveel beter was. Toen dacht ik ook, hoeveel van die pro-premium zouden thuis een audio installatie hebben van vergelijkende kwaliteit, en in de auto alleen maar naar hoogwaardige digitale bestanden luisterend. Meestal wordt er in de auto vooral DAB of spotify geluisterd, daar wordt zoveel uit weg gefilterd dan hoor je het verschil echt niet meer.

Ik zag gisteravond een Dongfeng Box voorbij komen. Het was net of ze TL verlichting in de auto aanhadden. Reuze irritant om zo te rijden, lijkt mij. Als mijn telefoon niet in de nachtstand gaat dan stop ik al om hem juist in te stellen.

Tja, in welke auto kun je nog een cd afspelen? Lexus? Gemak en uitstraling, daar draait het om.
Moest iemand mijn Alfa159SW die,uit de lease ging in 2013 hebben gekocht, kan die eens in de CD-speler zien aub? Mijn ex-vrouw zou nog graag haar CD van Katie Melua terug willen :ROFLMAO: .

Ik kan me zelfs niet herinneren hoeveel jaar (zeker 10+) het geleden is dat ik nog een CD heb afgespeeld en ik heb er rond de 500.

OT: de sfeerverlichting van het plaatje van De Dude vind ik nog wel prima. Niet storend, kleur die bij rest van de instrumenten past.

Er was laatst op een ander forum een discussie over het verschil tussen de high end en premium audio installatie, dat de premium zoveel beter was. Toen dacht ik ook, hoeveel van die pro-premium zouden thuis een audio installatie hebben van vergelijkende kwaliteit, en in de auto alleen maar naar hoogwaardige digitale bestanden luisterend. Meestal wordt er in de auto vooral DAB of spotify geluisterd, daar wordt zoveel uit weg gefilterd dan hoor je het verschil echt niet meer.

Tussen een heel goed audiosysteem en high end is het verschil misschien niet groot, maar tussen wat fabrikanten standaard monteren en een leuke upgrade, wel. En voor de echte audiofiel zijn er streamingdiensten als Tidal, daarvan is de kwaliteit echt behoorlijk veel beter dan van apps als Spotify.

Overigens had ik vroeger in mijn Jaguar X type een audioset van Alpine, toen nog met CD speler (10 cd wisselaar in de kofferbak, those were the days!) Dat klonk in mijn herinnering echt heel goed.

Tja, mijn huis heeft -en ik denk veel woonkamers - ook sfeerverlichting, is met smaak ingericht (vinden wij dan), ik heb een mooi Sony Oled scherm.
Mijn tuin en zelfs ons zwembad heeft trouwens ook (regelbare) LED verlichting! :cool:

Ja je woont in de VS... die hebben geen smaak ;) Elke binnendeur oogt hetzelfde daar en ingebouwde koelkast e.d. kennen ze ook nauwelijks. Ik ken niemand met een hele woonkamer met allemaal LED-strips ingebouwd.

Nee maar de LED strips in een auto kan je misschien zien als het equivalent van de sfeerverlichting in je woonkamer. Het is namelijk niet te doen om schemerlampjes in je auto te zetten. Bottom line willen mensen blijkbaar een omgeving waarin het prettig toeven is, ook in de auto.

Ja je woont in de VS... die hebben geen smaak ;) Elke binnendeur oogt hetzelfde daar en ingebouwde koelkast e.d. kennen ze ook nauwelijks. Ik ken niemand met een hele woonkamer met allemaal LED-strips ingebouwd.
woon kamer minder, meer in de gangen, trappenhuis, onder de treden van de trap, keuken, en led strips in een koof onder het plafond voor indirect licht

Ik ben er zo een, in de auto naar goede kwaliteit muziek luisteren vind ik nog belangrijker dan thuis.

Waarom? Thuis staat de muziek altijd aan maar lekker op de achtergrond. Sonos is prima. Plaatjes draaien doe ik wel met mooie set.

In de auto zit ik er echt om naar muziek te luisteren, ik bel bijv ook vrijwel nooit in de auto. Goede kwaliteit stereo is daarom belangrijk voor mij.

Ik wilde het liefst B&O in m’n auto maar is bijna niet te vinden. Heb zelfs nog gekeken naar dit after market nog plaatsen, maar is gigantische klus met kabelbomen etc. Ik heb nu HK en ben er wel content mee, maar ben nog wel op jacht naar een versterker van Fischer.

Ik heb trouwens bijna 15 gb aan CDs overgepompt op de harde schijf in de auto. Daarmee behoud je de kwaliteit. Spotify heb ik ‘zonder kwaliteitsverlies’ , maar liefst Tidal. dit ondersteunt BMW helaas weer niet als app in de BMW omgeving.

In m’n Tesla had ik dit wel

Dat is een super functie. Dat uit kunnen schakelen van de centrale display, terwijl de systemen op de achtergrond nog doordraaien. Ik mis dat echt in de Superb tov de 5. Zo fijn als je in het donker rijdt. Bij de Superb schakel je alles uit als je het scherm uit doet, en dan nog blijft het ‘zwart verlicht’ bij ingeschakeld contact. Beetje armoe, maar leg een doek over het scherm bij lange ritten in t donker…
Is dat geen standaard functie?? Zowel bij onze Toyota als onze Fordjes kan je het centrale scherm gewoon uitzetten.

Nee maar de LED strips in een auto kan je misschien zien als het equivalent van de sfeerverlichting in je woonkamer. Het is namelijk niet te doen om schemerlampjes in je auto te zetten. Bottom line willen mensen blijkbaar een omgeving waarin het prettig toeven is, ook in de auto.
Wat bij mij echt een “Ahaaa” moment was, was toen ik ontdekte hoe belangrijk het is om ‘lagen’ licht aan te brengen in je huis. Dat maakt zó’n verschil qua sfeer.

Ik heb een foto gemaakt van m’n huiskamer, aan chat Gpt gevraagd om een lichtplan te maken en dat gewoon geplaatst .

O.a. heel subtiel gedimd licht onder het TV meubel, achter de klimaatkast etc. Niet vol in je gezicht, gewoon subtiel.

Bijkomend voordeel is dat je het ook kan instellen op de maat van de muziek en bepaalde kleuren. Met live concerten aan geeft dat wel weer echt een gaaf effect. Kinderen vinden dat ook geweldig.

Audio in een auto in het verkeer mist natuurlijk een stuk detail door geruis (van ander verkeer). Je kan natuurlijk wel het verschil horen tussen low (wekkerradio), medium (Sony torentje) en highend (B&W) maar op een gegeven moment houdt het objectief wel op met audiokwaliteit in de auto. H&K of B&O geven dan een stukje uitstraling en een paar speakers plus versterking extra voor een extra grote flinke schep geld, prachtig verdienmodel.

Bij dit soort zaken is er altijd dat venijnige "als je het verschil niet merkt dan ben je geen echte liefhebber"-fenomeen. Maar ik vraag me echt ernstig af wat een 40-plusser nog aan verschil kan horen met 50km/u en de ventilatie aan.

Terug
Bovenaan