Sfeerverlichting in de auto en verkeersveiligheid - gaat het een issue worden?

@Vorq : de Bose stereo (12 speakers) in mijn auto heeft AudioPilot ruiscompensatietechnologie, werkt prima.
Als Porsche dat merk goed genoeg vindt om aan te bieden op de 911 - als optie van 1.600€ dan nog... voor wie het peperdure Burmester system te gek vindt & de standaard audio te skeer - zal het wel goed genoeg zijn voor mij :giggle:

Precies, een auto heet voor- en nadelen voor het geluid. In m'n Chryslers zaten goede installaties, Boston, Infinity. In de Tesla ook lekker geluid. Ooit in een Volvo 240 een Alpine CD speler ingebouwd, met speakers die dit ook aan konden, 22 kHz, veel hoge tonen dus tov de standaard max 15 kHz cassettespeler. Klonk allemaal nergens meer naar.

Ter leering ende vermeack....

De feestverlichting van de Superb kan ingesteld op iets van 10 kleuren, en daarna per zone ingesteld worden qua helderheid. Daarnaast kan je het zo instellen dat de achtergrond van de schermen (klokkenwinkel en centrale scherm) meekleurt met de gekozen hoofdkleur. Heb m zelf op een soort lichtgroen / mintgroen staan, komt op de foto's gek genoeg wit over. De hoofdvraag van het topic is of het gevaarlijk is voor 't verkeer - in mijn geval niet. Het reflecteerd niet in de ramen.

Met scherm ingeschakeld:
aHMpwON.jpeg

Met scherm 'uit', dus dan ook geen audio/navi/carplay meer. En nog veel irritanter - met backlight ipv echt uit;
uiLGv2L.jpeg

Dat los ik dus op door scherm manueel te blinderen;
gsPoSRI.jpeg

Met een doek die altijd voorin ligt om vingerafdrukken oid weg te kunnen vegen, en dat ziet er dan bij daglicht zo uit;
KNutF7J.jpeg

Voor de duidelijkheid, de lapjesmethode wordt alleen toegepast bij nachtelijke ritten...

Ik had bij m'n i30's (2008/2009) dat je het radioscherm wel uit kon zetten, maar het airco scherm er onder dan weer niet. Heel vreemd.

Ik luister in de auto alleen het nieuws als ik naar huis rij. Als ik muziek wil luisteren dan toch zeker niet in een auto met alle omgevingsgeluiden.

@Vorq : de Bose stereo (12 speakers) in mijn auto heeft AudioPilot ruiscompensatietechnologie, werkt prima.
Als Porsche dat merk goed genoeg vindt om aan te bieden op de 911 - als optie van 1.600€ dan nog... voor wie het peperdure Burmester system te gek vindt & de standaard audio te skeer - zal het wel goed genoeg zijn voor mij :giggle:
Het lijkt me een prachtig systeem en zou dat ook zeker waarderen. De echte audiofiel gruwelt natuurlijk bij alles wat uit meer dan 2 speakers komt (liever nog 2 drivers die alle frequenties weergeven voor de ultieme "platina kabels gedrenkt in engelenpies"-klank).

Er is een leuke podcast over de audioprocessing van muziek op commerciele stations en zelfs cd's. Veel mensen horen dat al niet eens dus ja... het zit uiteindelijk ook allemaal voor een groot deel tussen de oren.

Hé dat is wel leuk om te luisteren, zo maar even doen bij hond uitlaten. Dank voor de tip!
Het grappige is dat je ook die podcast weer luistert via een mp3 en waarschijnlijk bluetooth en toch kunnen ze kraakhelder laten horen wat er met muziek gebeurt in de industrie.

Het is wat tegenstrijdig omdat je in een auto ook stoorgeluiden hebt, maar in een auto kan je wel beter geluid hebben. Je hebt er echter wel meer dan 2 speakers voor nodig.

In een huissituatie kan je met 2 speakers en een juist uitgewerkte opstelling heel ver komen. Maar zaken als waar je vloer van is, hoe die vloer geïsoleerd is (en idem met de muren), wat er aan andere meubelen staat, wat er aan decoraties staat, etc. veranderen allemaal heel sterk de audio beleving. Kortom heel veel zaken die van invloed zijn waardoor niet elke koper van het systeem dezelfde ervaring kan krijgen.

Wat dat betreft is een auto een omgeving met veel minder variabelen. Wel is een auto niet de meest makkelijke vorm. Maar met de juiste plaatsing van speakers en gebruik maken van reflecties op ramen, uitgekiende holle ruimtes in het plaatwerk (het schutbord of de bagagevloer worden nogal eens specifiek voor de audio ontworpen) en dergelijke kan je een heel goed resultaat bereiken wat ook in elke auto en voor elke koper van het systeem gelijk is.
Natuurlijk betekent dit ook dat wanneer het goedkoper is of slechter uitgevoerd dat het dan ook heel lastig is om het echt goed te verbeteren.

En om het weer on-topic te brengen; met sfeerverlichting is dat ook zo. Het idee van ChatGPT een lichtplan laten opstellen van je huiskamer vindt ik wel weer erg leuk. Ik kan erg genieten van audio of design wat goed gedaan is, maar om het zelf te bedenken ben ik wat minder goed in.

c4-corvette-brochure-is-a-blast-from-the-past-video-photo-gallery_27.jpg
c4-corvette-brochure-is-a-blast-from-the-past-video-photo-gallery_28.jpg

Midden jaren 80 waren de Corvette en een enkel model van Lexus de eerste die een audio systeem ontwikkelden specifiek voor een bepaalde auto - en waar de audio ingenieurs betrokken waren in het ontwerp van de auto. In de Corvette werd het achterraam specifiek gebruikt voor reflectie, samen met een specifiek holle ruimte in het chassis net achter de rolbeugel. De speakers voor de cabrio en de coupe zijn dan ook radicaal anders.

IMG_8590.jpg

Een foto van mijn bescheiden sfeer verlichting. Zacht oranje, zo is het prima.

De details vind ik vooral erg mooi en ‘premium’ om even staartje van eerdere discussie te pakken. Zachte verlichting achter de kachelstand, rondom de draaiknop mooi streepje led rondom, bij de voeten meer gedimd licht oranje.

Ja. Er is wel over nagedacht en zo in z’n geheel niet storend

Heel lang geleden heb ik een toen nieuwe Passat B6 Highline* zakelijk gereden. In de dakconsole zaten 2 ledjes die die middenconsole zachtjes verlichten. In de folder werden die ‘watervalverlichting’ genoemd. Vergeet nooit dat m’n moeder heel ingespannen naar die lampjes tuurde en terwijl ze erover wreef vroeg waar dan toch dat water vandaan komt…

* Mocca Anthracite met Latte Macchiato interieur

IMG_8590.jpg

Een foto van mijn bescheiden sfeer verlichting. Zacht oranje, zo is het prima.

De details vind ik vooral erg mooi en ‘premium’ om even staartje van eerdere discussie te pakken. Zachte verlichting achter de kachelstand, rondom de draaiknop mooi streepje led rondom, bij de voeten meer gedimd licht oranje.

Ja. Er is wel over nagedacht en zo in z’n geheel niet storend
Ieder z'n smaak en het is maar wat je bescheiden noemt, maar dit doet mij al gelijk denken aan een bordeelverlichting rondom een oostduitse kerstboom.
Ben wel blij dat dit soort onzin niet in mijn auto's voorkomt, en als het in een toekomstige auto wel zou zitten dan wordt er gelijk wat gesnoeid in de kabelboom.

Ieder z'n smaak en het is maar wat je bescheiden noemt, maar dit doet mij al gelijk denken aan een bordeelverlichting rondom een oostduitse kerstboom.
niks mis met gezellige bordeelverlichting, ik heb het altijd roze, mintgroen of lichtblauw, lekker fout jaren 80 neon, mijn vrouw noemt het ook bordeelverlichting. Ik noem het mooi

jammer dat het af en toe niet knippert :ROFLMAO:

IjtnJQv.gif

Ter leering ende vermeack....

De feestverlichting van de Superb kan ingesteld op iets van 10 kleuren, en daarna per zone ingesteld worden qua helderheid. Daarnaast kan je het zo instellen dat de achtergrond van de schermen (klokkenwinkel en centrale scherm) meekleurt met de gekozen hoofdkleur. Heb m zelf op een soort lichtgroen / mintgroen staan, komt op de foto's gek genoeg wit over. De hoofdvraag van het topic is of het gevaarlijk is voor 't verkeer - in mijn geval niet. Het reflecteerd niet in de ramen.

Met scherm ingeschakeld:
aHMpwON.jpeg

Met scherm 'uit', dus dan ook geen audio/navi/carplay meer. En nog veel irritanter - met backlight ipv echt uit;
uiLGv2L.jpeg

Dat los ik dus op door scherm manueel te blinderen;
gsPoSRI.jpeg

Met een doek die altijd voorin ligt om vingerafdrukken oid weg te kunnen vegen, en dat ziet er dan bij daglicht zo uit;
KNutF7J.jpeg

Voor de duidelijkheid, de lapjesmethode wordt alleen toegepast bij nachtelijke ritten...
Ik snap je oplossing, maar dit vind ik gewoon treurig. Heb je een auto van zo veel geld, moet je met zulke doekjes gaan werken omdat het systeem gewoon prut is.

Ik snap je oplossing, maar dit vind ik gewoon treurig. Heb je een auto van zo veel geld, moet je met zulke doekjes gaan werken omdat het systeem gewoon prut is.
Ik ben wel blij dat ik bij mijn auto (BMW) oranje wijzertjes heb en het scherm echt kan uitzetten. Echter, zoiets als die Skoda lijkt me nu ook weer niet onoverkomelijk. De wijzertjes zijn ook al digitaal dus dat licht blijf je toch ook houden en dan is met dat scherm ook wel te leven.

Ik luister dan wel niks in de auto, maar zo'n S80 heeft op zich best een aardig gelud uit de radio.

Alleen, ik heb geen cassette bandjes meer :)

Wat betreft de radio:
Ik rij regelmatig met de radio op stil maar toch buldert er soms verkeersinformatie doorheen. Ik weet dat dat noodzakelijk kan zijn. Maar in deze tijd - waarin het bijna zekerheid is dat je ergens in een file komt - is de noodzaak om te melden dat er op de A16 weer file staat niet zo groot meer. Roep aub alleen de spookrijders en andere onverwacht gevaarlijke situaties om.

De interieurverlichting heb ik bij voorkeur op wit licht staan, maar dat is bij Stoffel geen optie. Gelukkig is bij de Duster wel weinig uitgegeven aan sfeerverlichting en wat stuk gaat aan gloeilampjes vervang ik door led's in de kleur van het dashboard (led met 1 k voorschakelweerstand zodat ze minder fel branden.)
Maar jammer genoeg zijn aftermarket speeltjes soms voorzien van landingsbaan verlichting. Ik heb ooit een USB-lader gekocht die precies de afmetingen van een bestaand gat in het dashboard had, maar daar zitten blauwe leds in die stevig hun best doen. Af en toe lijkt het net alsof er een voorrangsvoertuig rechts van mij rijdt.
Open maken en de led lossolderen is nog niet gelukt, dit is dus lader nr 2.... Ik denk dat het verf gaat worden. Ook zo met de radio, Renault had er een in gezet die prima werkt en geen verlichting heeft. Maar deze oude man wil het geluid van de navigatie of spotify afspelen via de radio en dus zit er een in van Ali en zijn 40 rovers. Jammer genoeg is dit er een met een continue lichtshow; de "driving home for Christmas" variant.

Wat ik wel gedaan heb, is de interieurverlichting feller gemaakt en ik heb extra interieurverlichting toegevoegd. Hierbij bleek dat de gloeispijkers die Renault/Dacia gebruikte aangestuurd worden door halfgeleiders/computertje. De interieurverlichting blijft nu rijdend heel zachtjes branden, iets wat wel verbeterde bij parallel schakelen van een weerstand. Je ziet het ook bij het meten van de weerstand van een led, een heel klein beetje stroom laat de led oplichten.

Modernere auto's hebben inderdaad veel meer verlichting in het interieur. Maar de auto's die ik tot nu toe gezien heb, hebben wel altijd ergens een mogelijkheid verstopt de verlichting tot een minimum terug te draaien. Een beetje rtfm en een uurtje op de parkeerplaats spelen met allerlei opties of flink doorzeuren bij de dealer; dat zou voldoende moeten zijn.
Mijn Seat Leon had zelfs hondenpoep-verlichting. Er zat een lampje bij de voeten waardoor je kon zien of die hondenpoep-lucht van jouw schoenen kwam van de schoenen van de passagier. Een heel enkele keer was dat best handig.

Ik ben wel blij dat ik bij mijn auto (BMW) oranje wijzertjes heb en het scherm echt kan uitzetten. Echter, zoiets als die Skoda lijkt me nu ook weer niet onoverkomelijk. De wijzertjes zijn ook al digitaal dus dat licht blijf je toch ook houden en dan is met dat scherm ook wel te leven.
@Piet - vind het zelf ook armoe.
@Vorq - is in de basis ook zo, maar af en toe is het me net even teveel licht bij rijden in donker / nacht. Bij de vorige auto (G30) gebruikte ik de uitschakelfunctie ook vaak. Is een natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar voor mij hoeven die grote schermen niet.

Mijn modernste auto is al 30+, dus van moderne sfeerverlichting heb ik niet echt last. Maar ik heb het idee dat interieurverlichting juist een veiligheidsverbeterende upgrade is en wel heel fel moet zijn wil het tot last zijn. In mijn auto's is het 's avonds best lastig zoeken naar de knoppen (radio in de 944 en verwarming in de starlet), best een afleiding als je het niet gelijk de juiste knop te pakken hebt. Heb eigenlijk ook nooit last gehad van interieur / sfeerverlichting.

Terug
Bovenaan