simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Nog een kansje met betrekking tot de mrb: https://www.autoweek.nl/nieuws/23325/oldtimerlobby-zet-laatste-mrb-offensief-in

Getekend en gedoneerd

Een Simca 1501 GL uit 1970, staat in Adam Nieuw West.
Kenteken : 12-64-MM

228479_183384361819335_396973159_n.jpg

553790_183383978486040_1841691208_n.jpg

970993_183383985152706_658622283_n.jpg

Weet iemand van wie deze is?

Het is geen GL, maar een bijzondere (ik wilde speciale zeggen) versie van de 1501 Special, met het houten stuur wat we ook uit de 1200 coupe en bepaalde versies van de 1100 kennen. Hij heeft dan ook een houten pookknop. Precies deze uitvoerig in deze kleur was mijn eerste Simca ervaring (de 39-09-NP) Ik hoop dat deze auto geen buitenleven leidt (lijdt?).

sfeerplaatje.

mracg1.jpg

Afgelopen Zondag op Zandvoort onder andere 3 simca's 1000 aan de "start" voor het vrijrijden in de klassieker klasse.
Was zowaar een dagje droog.
Groet

Aanstaande zondag: La Fete des Limousines in Geertuidenberg. (y) deze foto is afgelopen zondag genomen tijdens het Youngtimer Event te Ulft.
(foto Poekoek)

hier een impressie van de nationale simca meeting in la france.

https://www.youtube.com/watch?v=JefyuFH2_s4

De winterslaap is wel over en er gebeurd nog wel wat. Net weer eentje opgehaald. Bagheera X uit 1981.
img1536894773.jpeg

img1536894777.jpeg

Een uitdaging dus.

gaaf zeg....stond deze ergens al lang buiten of binnen ergens? want stoffig is deze niet.....wel de oude kentekenplaten nog zie ik.....

ben benieuwd !

Hij zier er erg goed uit! Maar technisch nog wel wat te doen?

Type III ! Daar zijn er weinig van.

Had jij al een Bagheera?

Maar verder ben ik het wel de voorgaande schrijvers eens, vorig jaar was het hier drukker. Ik ben nog wel met wat dingen bezig. De 1100 TI heeft nu een kenteken: 93-YB-08, blauwe platen. Ik ben van plan er mee naar de bijeenkomt ZW Nd te gaan op 30 juni die Bub organiseert.
Verder probeer ik een goede sloper zonder motor naar Nederland te halen. Oppassen dat de transportkosten niet hoger worden dan de waarde.

@SimcaHarm: Fraaie aanwinst! Ik ben altijd erg benieuwd naar de achtergrond van zo'n Bagheera. Kan je daar wat meer over vertellen? Hoe je 'm op het spoor bent gekomen, vorige eigenaren, waar gestald geweest en dat soort zaken. Dat vind ik, en met mij velen denk ik, altijd leuk om te lezen. Meer foto's zijn altijd welkom. Van het interieur e.d.

@ the Fox en Dries en Radar:
Nou hij kwam uit een droge schuur waar hij ongeveer 12 jaar had gestaan. Maar ik vond dat als hij dan toch weer over de weg kwam, er wel een beetje goed op moest staan. Dus sopje er over en dan oogt het al een stuk beter. Morgen maar eens op de brug inspectie doen hoe het er bij staat. I heb wel vaker een Bagheera bekeken maar meestal zijn ze al uit elkaar gehaald en deze dus niet. Hij is helemaal kompleet. Ik zie er wel een uitdaging in. Ik zal nog een foto van het interieur maken. Dat is op zich netter dan van mijn Murena. En dan kan ik hem ook nog even schoonmaken binnen.

Vandaag een Talbot Horizon naar zijn laatste parkeerplek gebracht voor vriend BDHorizon. Blijft toch altijd wel zielig vind ik. Er blijft altijd veel spul aan zitten waarvan je denkt.... tja waar laat ik het allemaal. We hebben er nog een automaatbak van over.

img1536974674.jpeg

img1536974673.jpeg

Klaar voor de recycling. Kunnen ze er weer een Peugeot van maken.

Auw... is dat even een gemiste kans voor mij.:cry:
Ik zoek nog steeds een setje fatsoenlijke ramenlikkers (die rubber strips onder de portierramen aan de buitenkant) voor mijn Horizon.

Er is een kans dat de Horizon nog niet in de kraak is verdwenen, dus wellicht kunnen die ramenlikkers nog gered worden.

het werk aan de 1501 Special begint vorm te krijgen. de motor zal deze week worden geplaatst en ook het kleine beetje laswerk aan de auto nadert zijn voltooiing. Ik hoop er dit jaar nog in te kunnen rijden en wie weet kom ik op de afsluitmiddag wel met de 1501.

97124648292390178400613.jpg

98358948292394845066813.jpg

Helaas heb ik 2 weken terug een zware aanrijding gehad met een Opel Kadet City uit 1978. de klap was zo zwaar dat ik er een whiplash aan heb overgehouden waarvan ik hoop dat hij snel wegtrekt. De Kadet is helaas total loss. Ik was hier net een periode mee aan de slag geweest en hij was 5 minuten voor de klap net APK gekeurd. Helaas alle moeite voor niets omdat iemand mij niet zag staan toen ik linksaf wou slaan en er met een gangetje van 50kmph vol achterin reed.

38344647775149896791341.jpg

En eindelijk is deze week na heel lang sleutelen de 1100 GLX ook helemaal klaar. er klapperde nl nog steeds iets tijdens het rijden en nu de wagen is uitgelijnd rijdt deze auto als een nieuwe 1100. een verademing vergeleken met mijn brandweerrode 1100LE.

54374246046078403031815.jpg

Muddy Bandit zei:
Auw... is dat even een gemiste kans voor mij.:cry:
Ik zoek nog steeds een setje fatsoenlijke ramenlikkers (die rubber strips onder de portierramen aan de buitenkant) voor mijn Horizon.

Ik moet er morgen toch nog heen, als hij er nog staat neem ik ze wel weer voor je mee. :)
Je hoort van mij

Groet Harm

Wat zonde van de Kadett :cry:
Hoe is het met je nek? Na laten kijken hoor! Ik heb ooit eens iets vergelijkbaars meegemaakt, notabene ook in een Opel, maar dan bij lagere snelheid, en heb er af en toe nog steeds last van.

Muddy Bandit zei:
SimcaHarm zei:
Ik moet er morgen toch nog heen, als hij er nog staat neem ik ze wel weer voor je mee. :)
Je hoort van mij

Groet Harm

Thanks (y), en de kosten hoor ik wel.

:cry::cry: Omdat hij al zo gestript was is hij direct geplet...... :cry::cry:

Helaas. Bij een evt. volgende auto is het dus handig om even te vermelden hier dat er eentje gaat verdwijnen.

Simca 1100LE zei:
Helaas alle moeite voor niets omdat iemand mij niet zag staan toen ik linksaf wou slaan en er met een gangetje van 50kmph vol achterin reed.

:eek:
De kadett is dus definitief kadead... maar ik hoop voor je dat je zelf niet lang last van gaat houden van deze aanrijding.
Maar het is daar de laatste weken al vaker voorgekomen sinds de wegsituatie daar veranderd is, blijkbaar is men nog steeds gewend om op dat stuk gewoon vol gas te blijven rijden.:confused:

OOOOHHH, wat èrg.....
BÁÁÁLEN zeg met die Kadett City... :(
Zo'n whiplash kan behóórlijk opspelen joh. Ik zou daar niet te lichtzinnig over doen. Mooi alles, schriftelijk, bijhouden qua klachten e.d. En dan nog iets, nooit laten uitkopen door de verzekering van de tegenpartij voor het geval het zover komt, wat we natuurlijk niet hopen.
Simcat

Ha die Dries,

Proficiat met het kenteken op jouw TI! Mail jij mij het chassisnummer voor het register? Vast bedankt kerel!
Simcat

Vandaag de Grand Raid weggebracht naar z'n nieuwe baas, dankzij de nieuw geplande graairegeltjes van onze Haagse Maffia heb ik er noodgedwongen afscheid van moeten nemen.:cry:

Maar de Grand Raid wordt gelukkig goed in de watten gelegd bij z'n nieuwe baas, die heeft me beloofd om er héééél zuinig op te zijn.(y)

:eek: Ik was nog van plan er keer weer langs te rijden om te gaan kwijlen, want ik werk daar toch in de buurt.. Jammer dat je door deze regering afscheid moet nemen van je hobby. Dat moet gewoon pijn doen!

Sterkte Muddy!

Neee!
Shit hee wat een brute actie, ik vind het echt heel jammer, zeker ook voor jouw.

Wow...drastisch besluit. Had eerder verwacht dat de Horizon het veld moest ruimen. Jammer na zoveel liefde en tijd die er in is gaan zitten. Hopen dat de nieuwe eigenaar er ook zo zuinig op is dan jouw. Sterkte, want ik vrees dat er momenten komen dat je de auto gaat missen.

De nieuwe eigenaar zal er zeker zuinig op zijn, daar twijfel ik geen moment aan.
Wat dat betreft had de Grand Raid zeker geen beter adres kunen krijgen.

Natuurlijk heeft deze verkoop voor mij een dubbel gevoel, 3½ jaar restauratiewerk voor slechts 4200 km in nog geen 2 jaar staat ook niet bepaald in verhoudig tot elkaar.
En dat zo'n hobby me gewoon eventjes ontnomen wordt door een onbetrouwbare politiek is al helemaal moeilijk te verteren... en dat is dan gelijk ook de enigste brute kant van het hele verhaal.

Volgens de nieuwe regeling zou ik er in de wintermaanden niet meer mee mogen rijden, tenzij ik de volle mep aan belasting ga betalen... en dat wordt me gewoon te duur voor hooguit 2000km/jaar.
En het is juist in de wintermaanden dat ik tijd over heb om eens lekker een stukje te rijden (mits de wegen schoon zijn natuurlijk), door mijn werk als zelfstandig hovenier kom ik daar in de rest van het jaar al praktisch niet aan toe.
In mijn situatie zou het er per 2014 dus gewoon op neer komen dat de Grand Raid maar tot z'n 40e verjaardag geschorst in een keldergarage zou verdwijnen, en daar heb ik hem dus niet voor gerestaureerd.
Dan zie ik toch maar liever dat een ander er van gaat genieten, want dat is veel beter voor de auto.

Ik heb er wel vrede mee zoals het nu gegaan is (op die Haagse maffiapraktijken na natuurlijk:()... de auto is in goede handen, en de mooie herinneringen pakt niemand mij af.
Ik wacht nog even de definitieve maffiapraktijk in agustus af, maar als deze zo blijft zoals is voorgesteld dan ga ik op zoek naar een mooie 40+ oldtimer waarmee ik wel lekker mag touren op een moment wanneer het mij zelf het beste uitkomt.;)

Om voort te borduren op de Rancho bijvoorbeeld een Simca 1100 Tourist? Die zijn gebouwd vanaf 1971...

Ik zie net op marktplaats nog 2 Rancho's staan

Hoi Muddy,

Jammer.................
Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt.

Je hoeft toch niet de volle mep wegenbelasting te betalen ?
Volgens mij één kwartaal en dan mag je er inderdaad in december, januari en februari miet
mee op de weg.
Dat is echter ook beter voor een Simca.
Ik hoop voor de Rancho dat zijn nieuwe baas dat ook niet doet.

Groetjes Simca 1100.

Tsja, het is niet anders. Jammer dat de Rancho eruit moest, maar aan de andere kant ook gefeliciteerd met de verkoop. Van mijn 4 auto's (incl. Dwergauto) gaan er 3 ineens volle mep betalen (want geen stalling/garage/oprit) dus heb ik ook een poging tot verkoop van 2 van de 3 gedaan. Maar daar is dus geen vraag naar dát maakt het nog lastiger.

SIMCA1100 zei:
Volgens mij één kwartaal en dan mag je er inderdaad in december, januari en februari miet
mee op de weg.

Jep, maar juist in die maanden heb ik eindelijk tijd over om eens lekker van m'n oldtimerhobby te kunnen genieten, en dat mag straks dus alleen nog maar tegen vol tarief.
Als ik in de maanden april/mei/juni of september/oktober/november niet meer zou mogen rijden zou ik er totaal geen problemen hebben... want in die periodes werkt deze zzp'er namelijk zo'n 6½ dag per week en heeft daardoor toch al geen tijd over voor hobby-ritjes.

SIMCA1100 zei:
Dat is echter ook beter voor een Simca.
Ik hoop voor de Rancho dat zijn nieuwe baas dat ook niet doet.

De Grand Raid is gedurende de restauratie wel zo behandeld en aangepast dat hij dat nederlandse klimaat in de wintermaanden ook prima aan kan, daar zit het probleem niet meer.
Maar als de wegen in de wintermaanden niet schoon zijn blijft een oldtimer bij mij wel gewoon staan... en dat is niet omdat ik bang ben voor roest, maar wel voor die vele zondagsrijders op hun gladde zomerbandjes....

Muddy Bandit zei:
en dat is niet omdat ik bang ben voor roest, maar wel voor die vele zondagsrijders op hun gladde zomerbandjes....
Een mens lijdt dikwijls nog het meest, door ´t lijden dat hij vreest, maar dat nooit op komt dagen.

Ofwel: Als je normaal rijdt op je zomerbanden is er niets , maar dan ook niets aan de hand. En voor roest, tsja, dat accepteer je, of niet.

Maar om het wegenbelastingverhaal terug te komen: Mijn Solara ga ik 5 mnd schorsen miv eind november. Dat kan voor Euro 24,-. Heb er nu een 605 bijgekocht die de winterbak moet worden. De 505 en de Solara en Tagora dus niet meer gebruiken in de winter.

Dan houd ik toch pak m beet zo´n 380 euro voor de Solara, en als ik de wintermaanden de 505 niet gebruik, ook zo´n 500 Euro voor de 505 in mn zak.
De 350 Euro die ik dan voor de 605 kwijt ben in 4 maanden, zij dan maar zo.

@ A. Brandhorst: Kan je de geschorste auto's wel stallen tegen een fatsoenlijk tarief? En wat kost het opnieuw aanmelden van en auto nadat ie geschorst is geweest?

@Muddy Bandit: Jammer dat je afscheid hebt moeten nemen van de Grand Raid, maar ik begrijp de overweging maar te goed.

A.BRANDHORST zei:
Een mens lijdt dikwijls nog het meest, door ´t lijden dat hij vreest, maar dat nooit op komt dagen.
Ofwel: Als je normaal rijdt op je zomerbanden is er niets , maar dan ook niets aan de hand. En voor roest, tsja, dat accepteer je, of niet.

Je hebt de vertaling niet helemaal goed gesteld...
Ofwel: Roest is gewoon een gevolg van gebrekkig en/of achterstallig onderhoud en is dus ook prima te voorkomen. Maar de wintercapriolen van je medeweggebruikers heb je slechts te accepteren zoals ze geschieden.

Maar over roest zijn er al vele discussies geweest: roest is slechts een beperkende eigenschap van de eigenaar en niet voor het gebruik van een voertuig.
Wil je een voertuig goed beschermen tegen roest zul je hem eerst moeten strippen en dan pas conserveren, dus zowel inwendig als buitenom.
Maar helaas komen de meesten nooit verder als even met een tectylbusje in de wielkassen... blijkbaar is dan de onhandigheid of luiïgheid om eens op een degelijke manier iets preventief aan te pakken dan opeens weer groter als de angst voor roest.
En de angst voor de roest zorgt er vervolgens weer voor dat de voertuigen maar op stal blijven staan zonder van het gebruik te kunnen genieten.

Chroom is mooi maar kwetsbaar, en roest is gewoon turks chroom dus net zo kwetsbaar.;)

maarten1966 zei:
Klassiekerrijder zei:
Van vandaag...

dscn2342.jpg

Deze

Hallo allemaal, hier een update over mijn 1510 LS uit 1980, kenteken FV-75-RR. Deze auto heeft een zelfdragende carosserie ;)
Letterlijk, welteverstaan.
Hij krijgt deze week nieuwe buiten-/binnendorpels, bodemplaat, kriksteunen en balken hier en daar. Want dit alles ontbreekt grotendeels.
Verder worden alle remleidingen vernieuwd, evenals de handremkabels.
Daarna gaat (na afwerking uiteraard) het interieur er weer in. Inmiddels wordt het dan tijd om naar Frankrijk te gaan en een paar neiuwe voorstoelen en vooral ook portieren te zoeken.
Jullie zien het; deze 'sole survivor' (volgens mij nog maar enkele 1510's in NL, waarvan alleen de mijne een 1.5 LS is (?) wordt gered.
Zal proberen eens wat foto's te plaatsen.
Hartelijke groet Maarten

MUDDY, WAT DOE JE NOU KEREL....???!!!:confused::confused::confused:

Als jij DÁÁR maar GÉÉN spijt van krijgt.... SHIT man, NEEEEE......
Al dat noeste werk..... :(

Maarten,

Ik heb jouw mail in goede orde ontvangen (y). Ik zal er even op reageren dezer dagen.
Simcat

Proficiat Maarten dat jij ten aanzien van jouw 1510 die toch een welhaast vergeten telg uit de Talbot-stamboom is nieuw leven in blaast! Geeneen Talbot is zó verguist dan de 1510-serie... Zoek er maar eens één binnen Nederland...
De 86-KKL-2 een 1510 GLS uit '82 is zeer recent helaas aan een totnogtoe onbekende persoon verkocht. Hoe graag had ik er voor willen zorgen dat die auto in Nederland en binnen de kleine maar dappere scene was gebleven...
Maarten er wacht jou een hóóp werk zo te zien man... Zéker nu in deze tijd met het zicht op alsmaar verslechterende omstandigheden voor dit soort auto's door de regering ons opgelegt.
RESPEKT, RESPEKT!!!

Simcat

nou nou wat een ontwikkelingen en een drastisch besluit hier van muddy
maar goed hij zal wel weten wat hij doet
ik heb mn simca uitbesteed aan m,n zwager die er goed voor zorgt maar ik had dat probleem van muddy dus ook niet
de simca is nog steeds van mij dat blijft ook zo
alleen als ik er in wil rijden moet ik wat meer moeite daarvoor doen lees afspraak maken met m,n zwager om een rit te plannen
maar met deze belasting plannen zie ik echter nog meer simca,s en talbot,s youngtimers zullen verdwijnen zoals met de horizon is gebeurd welke op deze pagina is te zien
de kosten worden voor sommige liefhebbers gewoon te hoog en dat is jammer voor de betrokkenen
simca en talbot zijn leuke wagens maar je wordt er niet rijk van de waarde stijgt nauwlijks zeker in crisis tijd gaat dat op
ik zal m,n simca proberen te bewaren voor de toekomst gewoon omdat er niet zoveel meer van zijn overgebleven van deze populaire auto
voor muddy weet ik nog een leuke klassieker van 40 plus bij classic jaap nu heet dat bedrijf door opvolging classic job
een mooie klassieker met nog geen 17000km op de teller en in nieuwstaat uit 1973
een opel rekord 1700 de luxe donker groen met veel chroom en prachtige kunstleer bekleding echt nog uitmuntend in staat
hoef je niets aan te doen alleen maar genieten ook in de winter want een opel is degelijk en kan tegen een stootje zeker zoals muddy hem tegen roest conserveert en het kost geen wegen belasting
goed het is geen simca maar daar had muddy volgens eerdere berichten dus ook niets me maar wel een blijvende belastingvrije klassieker die je altijd veel rijplezier gaat geven
muddy succes
groeten van de enige echt grapjas van de simca club

Terug
Bovenaan